• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Nyt viimeistään luulisi että "Hiilineutraali Suomi 2035" projekti hylätään kun se oli jo ennen koronakriisiä poliittisesti ja muutenkin mahdottoman ja äärimmäisen vaikean rajalla. Nyt se olisi täyttä hulluutta.
Mitkä lie sen kustannukset sit? Jotenkin vaikuttaa, et haluaisit pelkän ideologian takia hylätä sen.
 
Mitkä lie sen kustannukset sit? Jotenkin vaikuttaa, et haluaisit pelkän ideologian takia hylätä sen.

Kustannukset on kokonaisuutena valtavia jos Suomen autokantaa on jotenkin merkittävissä määrin tarkoitus sähköistää ja sen ainoa realistinen maksaja olisi kuluttajat joihin kuuluu keskiluokka ja pienituloiset.

En minä sitä halua hylätä ideologian vuoksi vaan sen vuoksi että vastapuoli on ottamassa valtavia Summia keski ja pienituloisilta oman ideologiansa vuoksi jonka hyödyt on sitten vähän niin ja näin.
 
Kustannukset on kokonaisuutena valtavia jos Suomen autokantaa on jotenkin merkittävissä määrin tarkoitus sähköistää ja sen ainoa realistinen maksaja olisi kuluttajat joihin kuuluu keskiluokka ja pienituloiset.

En minä sitä halua hylätä ideologian vuoksi vaan sen vuoksi että vastapuoli on ottamassa valtavia Summia keski ja pienituloisilta oman ideologiansa vuoksi jonka hyödyt on sitten vähän niin ja näin.
Eli eipä toi Suomen valtion budjetista sit olis pois. Case closed ;)
 
En tunnusta sitä aivopieruksi, mutta jos se ei kerta vaikuta valtion budjettiin, niin en ymmärrä, miten tämä kriisi vaikuttaisi siihen.

Meinaat että valtion budjetti on ainoa asia mihin koronakriisi vaikuttaa? Kai nyt ymmärrät että tavallisten ihmisten tilanne heijastuu isosti valtion budjettiin ja toisinpäin ja että meidän veropolitiikka ja kaikki valtion palvelut on sidoksissa ihmisten maksukykyyn? Ihmisiä päätyy massoittain työttömyyteen ja samalla valtion budjetti ja koko teollisuus heittää kärrynpyörää ja valtion velka kasvaa samalla kun pitäisi jotenkin repiä rahaa raketoiviin työttömyyskorvauksiin. Miten oikein kuvittelet että se vaikuttaa asiaan jos ihmisille lyödään yhteensä usean miljardin lasku ylimääräisenä siten että siitä ei ole mitään varsinaisia konkreettisia hyötyjä saatavissa muuta kuin hymistely kuinka nyt taisteltiin ilmastonmuutosta vastaan.

Kun nyt muistetaan että ihmisten maksukyky oli jo ennen koronakriisiä liikenteen sähköistämisestä ja muita toimia ajatellen sen verran huono että hiilineutraali Suomi 2035 projekti oli melko utopistinen.
 
Viimeksi muokattu:
Meinaat että valtion budjetti on ainoa asia mihin koronakriisi vaikuttaa? Kai nyt ymmärrät että tavallisten ihmisten tilanne heijastuu isosti valtion budjettiin ja toisinpäin ja että meidän veropolitiikka on sidoksissa ihmisten maksukykyyn? Ihmisiä päätyy massoittain työttömyyteen ja samalla valtion budjetti ja koko teollisuus heittää kärrynpyörää ja valtion velka kasvaa samalla kun pitäisi jotenkin repiä rahaa raketoiviin työttömyyskorvauksiin. Miten oikein kuvittelet että se vaikuttaa asiaan jos ihmisille lyödään yhteensä usean miljardin lasku ylimääräisenä siten että siitä ei ole mitään varsinaisia hyötyjä saatavissa muuta kuin hymistely kuinka nyt taisteltiin ilmastonmuutosta vastaan.

Kun nyt muistetaan että ihmisten maksukyky oli jo ennen koronakriisiä liikenteen sähköistämisestä ja muita toimia ajatellen sen verran huono että hiilineutraali Suomi 2035 projekti oli melko utopistinen.
Itse en kovin hyvin kyseistä projektia tunne, mutta maalaisjärjellä ajatellen voisi päätyä siihen päätelmään, että ei ne työttömät muutenkaan paljoa uusia autoja osta, joten: ei vaikutusta.
 
Ei ymmärrä. Jälkikäteen syytetään siitä, mikä ei onnistunut ja jälkiviisastellaan miten olisi pitänyt toimia. Esim. tällä hetkellä oppositiopuolueissa on kannattajilla aika suuri hajonta sen suhteen, olisiko pitänyt tehdä enemmän vai vähemmän, hitaammin vaiko nopeammin.

Pitäisikö gallupeissa olla puoluekuri vai mitä et tuossa hajonnassa ymmärrä?
 
Pitäisikö gallupeissa olla puoluekuri vai mitä et tuossa hajonnassa ymmärrä?

No se puoluekurihan (tai kanta) siitä juuri näkyy. Demarit ovat lähes kaikki Marinin kannalla. Kokoomus ja persut eniten vastaan mutta myös kaikken eniten sisäisesti hajallaan, että pitäisikö tehdä enemmän vai vähemmän ja millä tahdilla. Siitä on hyvä ponnistaa jälkiviisasteluun kun ei olla oikein mitään mieltä vaan pikemminkin päin vastoin :kahvi:
 
Itse en kovin hyvin kyseistä projektia tunne, mutta maalaisjärjellä ajatellen voisi päätyä siihen päätelmään, että ei ne työttömät muutenkaan paljoa uusia autoja osta, joten: ei vaikutusta.

Mikä tämä aivopieru nyt oli? Miten niin usean miljardin hintalapulla keskiluokalle ja muulle ei vaikutusta? Kai nyt ymmärrät että köyhätkin ja työttömät maksavat tuosta välillisesti paljon kun kaikki joutuvat uusimaan logistiikansa ja muuta.

Ei asiaa mitenkään pakko ole kommentoida jos et ymmärrä mistä tässä on kyse.
 
Viimeksi muokattu:
No se puoluekurihan (tai kanta) siitä juuri näkyy. Demarit ovat lähes kaikki Marinin kannalla. Kokoomus ja persut eniten vastaan mutta myös kaikken eniten sisäisesti hajallaan, että pitäisikö tehdä enemmän vai vähemmän ja millä tahdilla. Siitä on hyvä ponnistaa jälkiviisasteluun kun ei olla oikein mitään mieltä vaan pikemminkin päin vastoin :kahvi:
Ja sekö ei ole mahdollista, että molemmat noista vaihtoehdoista olisi parempia kuin nykyinen "tehdään vähän jotain aina myöhässä"-linja?
 
Ja sekö ei ole mahdollista, että molemmat noista vaihtoehdoista olisi parempia kuin nykyinen "tehdään vähän jotain aina myöhässä"-linja?

On mahdollista. Siitä tullaan varmasti kuulemaan jälkiviisastelupuheenvuoroissa, joista tässä nimenomaan oli kyse. Mikä vielä epäselvää?
 
Mikä tämä aivopieru nyt oli? Miten niin usean miljardin hintalapulla keskiluokalle ja muulle ei vaikutusta? Kai nyt ymmärrät että köyhätkin ja työttömät maksavat tuosta välillisesti paljon kun kaikki joutuvat uusimaan logistiikansa ja muuta.

Ei asiaa mitenkään pakko ole kommentoida jos et ymmärrä mistä tässä on kyse.
Toi muutama miljardi lienee joku Suomen perustan aivopieru. Oisko sille jotain lähdettä? Yleisellä tasolla ymmärrän sen, et porukan on kiva huudella ja heitellä lukuja puskasta. Itse pyrin sitten kyseenalaistamaan ne. Ja tuskin joku mahdollinen töpseleiden uusiminen vielä useaa miljardia tekee.
 
Toi muutama miljardi lienee joku Suomen perustan aivopieru. Oisko sille jotain lähdettä? Yleisellä tasolla ymmärrän sen, et porukan on kiva huudella ja heitellä lukuja puskasta. Itse pyrin sitten kyseenalaistamaan ne. Ja tuskin joku mahdollinen töpseleiden uusiminen vielä useaa miljardia tekee.

Muutama miljardia oli varsin varovainen arvio.

Suomessa on ~ 6.5 miljoonaa rekisteröityä ajoneuvoa. Sähköautoja+hybridejä oli viime vuonna alle 30 000. Eli alle prosentti tuosta määrästä.

Siitä vain googlettamaan kuinka paljon sähköautot maksavat tällä hetkellä. Hinnat on kymmenissä tuhansissa. Laske kuinka paljon maksaa jos vaikka puolet tuosta Suomen autokannasta sähköistetään. Tai edes yksi kymmenesosa. Heitin varonaisena muutaman miljardin vaikka se oikea hinta voi olla lähempänä kymmeniä miljardeja.

Sitten sähköjakelun infra vielä päälle joka lankeaa sekin tavallisille ihmisille kun kerrostalot joutuvat rakentamaan latauspistokkeita ja muuta. Sekin tulisi maksamaan ns. vitusti.
 
Viimeksi muokattu:
Muutama miljardia oli varsin varovainen arvio.

Suomessa on ~ 6.5 miljoonaa rekisteröityä ajoneuvoa. Sähköautoja+hybridejä oli viime vuonna alle 30 000. Eli alle prosentti tuosta määrästä.

Siitä vain googlettamaan kuinka paljon sähköautot maksavat tällä hetkellä. Hinnat on kymmenissä tuhansissa. Laske kuinka paljon maksaa jos vaikka puolet tuosta Suomen autokannasta sähköistetään. Tai edes yksi kymmenesosa. Heitin varonaisena muutaman miljardin vaikka se oikea hinta voi olla lähempänä kymmeniä miljardeja.

Sitten sähköjakelun infra vielä päälle joka lankeaa sekin tavallisille ihmisille kun kerrostalot joutuvat rakentamaan latauspistokkeita ja muuta. Sekin tulisi maksamaan ns. vitusti.
Järkevämpi tapa laskea asia olisi se, että kuinka paljon sähköautot maksavat enemmän kuin samanlaiset polttomoottoriautot ja kertoa se uusien autojen vuotuisella myyntimäärällä. Mutta siltikään tuo summa ei näy valtion budjetissa, eikä kukaan ilmeisestikkään (korjaa jos olen väärässä) pakota ostamaan sähköautoa.
 
Järkevämpi tapa laskea asia olisi se, että kuinka paljon sähköautot maksavat enemmän kuin samanlaiset polttomoottoriautot ja kertoa se uusien autojen vuotuisella myyntimäärällä. Mutta siltikään tuo summa ei näy valtion budjetissa, eikä kukaan ilmeisestikkään (korjaa jos olen väärässä) pakota ostamaan sähköautoa.

Tuo on helvetin typerää trollausta väittää ettei miljardien tai kymmenien miljardien hintalappu joka pakotetaan tavallisille ihmisille näy mitenkään valtion budjetissa kun valtion budjetti tulee tavallisten ihmisten maksukyvystä ja verotettavista rahoista. Yritin tätä vääntää jo rautalangasta. Eikä se valtion budjetti nyt mikään varsinainen syy ollut vastustaa tuota suunnitelmaa ennen koronaakaan. Se on paska ihan sen vuoksi että se romutaisi ihmisten taloutta niin paljon että oli jo ennen utopistinen. Koronan jälkeen koko idea on hulluutta ja uskomatonta välinpitämättömyytta tavallisia ihmisiä kohtaan jos sitä oikeasti lähdettäisiin yrittämään. Painoarvo yrittäminen sanalla.

Olet väärässä kun ei ne ihmiset ja yritykset vapaaehtoisesti osta helvetin kallista sähköautoa niin ei koko suunnitelma toimi ilman pakottamista.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on helvetin typerää trollausta väittää ettei miljardien tai kymmenien miljardien hintalappu joka pakotetaan tavallisille ihmisille näy mitenkään valtion budjetissa kun valtion budjetti tulee tavallisten ihmisten maksukyvystä ja verotettavista rahoista. Yritin tätä vääntää jo rautalangasta.

Olet väärässä kun ei ne ihmiset ja yritykset vapaaehtoisesti osta helvetin kallista sähköautoa niin ei koko suunnitelma toimi ilman pakottamista.
Sä varmaan sit tiedät, et onko siinä projektissa suunniteltu pakottamista, kun asiantuntijana esiinnyt?
 
Sä varmaan sit tiedät, et onko siinä projektissa suunniteltu pakottamista, kun asiantuntijana esiinnyt?

Jos porkkanaa ei voida käyttää kuten sanoit että se ei tule rasittamaan valtion taloutta niin ainoa jäljelle jäävä keino on keppi, eli siis pakottaminen pensan hinnan tai polttomoottoriajoneuvojen ajoneuvoveron nostamisella pilviin tjs. vastaavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos porkkanaa ei voida käyttää kuten sanoit että se ei tule rasittamaan valtion taloutta niin ainoa jäljelle jäävä keino on keppi, eli siis pakottaminen pensan hinnan tai polttomoottoriajoneuvojen ajoneuvoveron nostamisella pilviin tjs. vastaavaa.
Eli mutuilet täysin? Enkä sanonut mitään porkkanasta. Miks kaikki täällä pistää sanoja mun suuhuni?
 
Kustannukset on kokonaisuutena valtavia jos Suomen autokantaa on jotenkin merkittävissä määrin tarkoitus sähköistää ja sen ainoa realistinen maksaja olisi kuluttajat joihin kuuluu keskiluokka ja pienituloiset.

En minä sitä halua hylätä ideologian vuoksi vaan sen vuoksi että vastapuoli on ottamassa valtavia Summia keski ja pienituloisilta oman ideologiansa vuoksi jonka hyödyt on sitten vähän niin ja näin.
Sitä voisi jotenkin kuvitella, että hallituksella olisi kädet täynnä tekemistä koronaepidemian kanssa. Eihän toki:

Ei sellaista kriisiä etteikö aika riittäisi ideologisesti tärkeälle lainsäädännölle sähköautojen latauspaikoista.
 
Eli mutuilet täysin? Enkä sanonut mitään porkkanasta. Miks kaikki täällä pistää sanoja mun suuhuni?

Miten niin mutuilen? Edelleen ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin keppi tai porkkana ja julistit kuinka ei vaikuta budjettiin niin se tarkoittaa että porkkanoita ei voida käyttää niin jäljelle jää keppi eli siis pakko toisinsanoen.
 
Eli eipä toi Suomen valtion budjetista sit olis pois. Case closed ;)
Voi rassukka, paljastampa nyt asian, koska on sinulta jäänyt selvästi jostain käsittämättömästä syystä tajuamatta. Asia on ihan helvetin yksinkertainen, eikä siihen mahdu mitään muttia tai mutkia:
Suomen valtio on maa-alueen lisäksi yhtäkuin Suomen kansalaiset.
Tämä pätee myös rahoihin. Jos Suomen kansalaiset joutuvat käyttämään rahat johonkin asiaan, niin se on Suomen valtiolta pois sitten. Näitä asioita ei voi mystisesti erottaa toisistaan. Ei voida törsätä kansalaisten rahoja ja kuvitella "ei vaikuta valtion budjettiin". Kyseinen ajatus on typeryyttä pahimmasta päästä.

Jos nyt koronasta tulee ISO lasku, niin se tarkoittaa, että EI VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ asioita on lykättävä, kuten esim sähköautointoilu. Lisäksi valtiolla on entistä vähemmän varaa tuhlata rahoja ei Suomen kansalaisiin. Valtiolla kun on ensisijaisesti velvollisuuksia kansalaisiaan kohtaan. Jos valtion johdossa käydään jauhamaan täysin älyttömyyksiä, niin jossain vaiheessa ko johto vaihtuu. Tavalla tai toisella.
 
Jännä kyl nähdä, et millasia päätöksiä tulee uuden budjetin suhteen. Joku juustohöylälinja todennäköisesti. Vappusatanen lienee tässä vaiheessa jo viimeistään kuopattu.
Eipä tää nyt varmaan mitään ihmeellistä ole.
Kriisi kun on ohi ja päästään palaamaan "normaaliin" niin odotettavissa on että:
-Alv nousee
-Autovero nousee
-Alkoholivero nousee
-"Sokerivero" nousee
-Polttoainevero nousee
-Sähkövero nousee
-Lisäksi tulee varmaan tukku uusia veroja
 
Eipä tää nyt varmaan mitään ihmeellistä ole.
Kriisi kun on ohi ja päästään palaamaan "normaaliin" niin odotettavissa on että:
-Alv nousee
-Autovero nousee
-Alkoholivero nousee
-"Sokerivero" nousee
-Polttoainevero nousee
-Sähkövero nousee
-Lisäksi tulee varmaan tukku uusia veroja

No kyllä siellä ne leikkauksetkin on tulossa. Jotta velkaantuminen saataisiin jotenkin kuriin, valtio ottaa enemmän ja antaa vähemmän.
 
Järkevämpi tapa laskea asia olisi se, että kuinka paljon sähköautot maksavat enemmän kuin samanlaiset polttomoottoriautot ja kertoa se uusien autojen vuotuisella myyntimäärällä. Mutta siltikään tuo summa ei näy valtion budjetissa, eikä kukaan ilmeisestikkään (korjaa jos olen väärässä) pakota ostamaan sähköautoa.

Onko tämä taas se kuuluisa "Ei ole keneltäkään pois, kun valtio maksaa kulut" mutta tällä kertaa vaihdetaan maksajat päinvastoin?

Kuten se on jo todettu: Valtion tulot = valtion kansalaisilta ja yrityksiltä saamat verot (ehkä jotain pientä tulee muualtakin, en tiedä mutta pääsääntöisesti tulolähteenä toimii verot).
 
No kyllä siellä ne leikkauksetkin on tulossa. Jotta velkaantuminen saataisiin jotenkin kuriin, valtio ottaa enemmän ja antaa vähemmän.

Tosin ei tämä velkaantuminen ollut mikään ongelma ennen koronakriisiä, jolloin menot laskettiin jonkin mystisen 75% työllisyyden mukaan.

Taisi käydä nykyiselle hallitukselle vahingossa hyvin tämän koronakriisin myötä: Kukaan ei pääse näkemään oikeasti miten paska se hahmoteltu menosuunnitelma oli ja miten hataralla pohjalla sitä huudeltiin. Nyt ei tarvitse edes yrittää, koska meillä on tuollainen taikasana kuin "korona".
 
Tosin ei tämä velkaantuminen ollut mikään ongelma ennen koronakriisiä, jolloin menot laskettiin jonkin mystisen 75% työllisyyden mukaan.

No lähinnä naapuriketjun lainauksen valossa tuota mietin:


Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla arvioi Ylelle, että Suomen velkasuhde kasvaa tämän vuoden aikana joko hieman yli 68:aan tai yli 71 prosenttiin bruttokansantuotteesta. Ennen kriisiä velka oli hieman alle 60 prosenttia bruttokansantuotteesta.

Velkasuhteella mitataan sitä, kuinka paljon julkisella taloudella on velkaa suhteuttuna talouden kokoon.

– Tämä ei maata mullista, jos meillä on suunnitelma velkaantumisen katkaisemiseksi, Etlan toimitusjohtaja Aki Kangasharju sanoo.”


Eihän tuo toki sinänsä mikään ongelma ole jos siitä suunta lähtee siihen, että velka pienenee. Se vaan vaatii todella kylmää kyytiä. Onneksi meillä kaikesta päätellen on oikeistohallitus seuraavana jonossa. Koronan jäliviisastelu ja kansan ikävyyden tuntemukset ehtivät realisoitumaan ennen seuraavia vaaleja. Toki sitten taas kaikki vihaa oikeistoa mutta kaikkien rooli ei voi olla kiva.
 
Itse ainakin valmistaudun jo henkisesti siihen että oma mielipide hallituksesta kääntyy hyvin negatiiviseksi jos haitallisia(sekä taloudelle että inhimillisesti) leikkauksia aletaan tehdä, täytyy toivoa että joko punavihreät pitävät pintansa tai sitten vasemmistoliitto jättää hallituksen ja voittaa seuraavat eduskuntavaalit.

Itselleni tämä hallitus oli toivoa herättävä hallitus joka parantaa ihmisten elintasoa ja huolehtivat ilmastonmuutoksen torjunnasta jotta Suomi tekee osuutensa. Moni eläkkeellä oleva sukulaiseni tyytyväinen hallitukseen kun nostivat heidän pieniä eläkkeitään ja että leikkauspolitiikka on nyt loppu mutta eiköhän heilläkin mielipide muutu äkkiä kun huomaavat että surkea politiikka jatkuu.
Olen samaa mieltä siitä, että meillä on kaikki syyt olla iloisia nykyhallituksestamme. Se näkyy myös gallupissa. Minua lähinnä pelottaa se, että demarit ja vihreät alkavat tapella keskenään seuraavan hallituksen pääministerinpaikka mielessään. Toki toivon meille seuraavaksi vihreää pääministeriä, mutta älkää nyt helvetti menkö pilaamaan hyvää juttua turhalla tappelulla. Uskon vihreiden ja vasemmiston saavan seuraavissa vaaleissa sen verran tukevan vaalivoiton, että kepu voidaan laittaa pihalle tarpeellisten uudistusten jarruna olemasta. Ruotsalaiset ovat helpompi kumppani, koska niillä on mielessään vain se yksi asia! ;)
 
Nyt viimeistään luulisi että "Hiilineutraali Suomi 2035" projekti hylätään kun se oli jo ennen koronakriisiä poliittisesti ja muutenkin mahdottoman ja äärimmäisen vaikean rajalla. Nyt se olisi täyttä hulluutta.
Olen täsmälleen päinvastaista mieltä. Se hyvä tästä pyörien pysähtymisestä on, että voimme aloittaa rakentaa uutta puhtaammalta pohjalta. Jos tuota hiilineutraaliuden tavoitevuotta olisi tarve muuttaa, niin se olisi aikaisemmaksi!
 
Olen täsmälleen päinvastaista mieltä. Se hyvä tästä pyörien pysähtymisestä on, että voimme aloittaa rakentaa uutta puhtaammalta pohjalta.

Tällaisen hippeilyn pahin ongelma on siinä, että se "puhdas pohja" kuitenkin tulisi rahoittaa jollain ilveellä. Tosin eihän nämä tosiasiat ennenkään ole ituhippeilyä estäneet..
 
Nyt viimeistään luulisi että "Hiilineutraali Suomi 2035" projekti hylätään kun se oli jo ennen koronakriisiä poliittisesti ja muutenkin mahdottoman ja äärimmäisen vaikean rajalla. Nyt se olisi täyttä hulluutta.

Tosin jos taloutta aletaan potkimaan liikkeelle valtion velkarahalla niin silloin sitä kannattaa laittaa etenkin infran rakentamiseen. Eli esim. ne parannetut junayhteydet, latausinfra ja muut asiat joilla voidaan vähentää päästöjä. Sitten kun tuohon yhdistetään se että talouden hidastuminen itsessään vähentää päästöjä niin voi olla että tuo hiilineutraalisuus on helpompaa nyt kuin ennen.
 
Kuntatalous !
Suomen kuntien talous oli vuodenvaihteessa hyvin kirjavalla tasolla
Nyt tämä korona tullee vaikuttamaan kuntien rahavarantoihin erityyppisesti , Mutta
on odotettavissa että äyrit pomppaavat ylös ja muut pakkomaksut kerrotaan 2x
Kuntien päätökset vaikuttavat suoraan kotitalouksien omien elintapojen valintoihin
 
Kuntatalous !
Suomen kuntien talous oli vuodenvaihteessa hyvin kirjavalla tasolla
Nyt tämä korona tullee vaikuttamaan kuntien rahavarantoihin erityyppisesti , Mutta
on odotettavissa että äyrit pomppaavat ylös ja muut pakkomaksut kerrotaan 2x
Kuntien päätökset vaikuttavat suoraan kotitalouksien omien elintapojen valintoihin
Erilaiset verovähennykset puree kunnallisveroihin todella tehokkaasti. Onpa niinkin käynyt, että kunnallisveroprosentin nostaminen ei ole nostanutkaan kunnan verokertymää. Asiaa vielä erikseen vaikeuttaa se, että kunnallispoliitikot harvemmin päätöksiä tehdessään osaavat arvioida vaikutusta.

Sinällään olisi positiivista, jos tämän jälkiselvittelyssä tulisi taas kuntaliitoksia. Alle puolet nykyisestä kuntamäärästä riittelisi, mikäli maakunta-sote toteutuu.
 
Suomi on ollut pitkään liian arka velanottamissa. Jos sitä saa perkele miinus korolla että ihmiset maksaa siitä niin miksi arkailu.
Se takisinmaksu on lähinnä paska puhetta, ei niitä tarvi maksaa taksin niin kuin oikeaa rahaa!
 
Suomi on ollut pitkään liian arka velanottamissa. Jos sitä saa perkele miinus korolla että ihmiset maksaa siitä niin miksi arkailu.
Se takisinmaksu on lähinnä paska puhetta, ei niitä tarvi maksaa taksin niin kuin oikeaa rahaa!

Itsekkin hieman maksan siitä että lainaan rahaa Suomelle. Oletan kyllä saavani rahani takaisin.
 
Valtion velka on 100% eri asia ja sillä ei ole faktan kanssa mitään tekemistä
 
Porukka oikeasti toivoo tuolla että suomi ottaa lainaa ja ne perkele vielä maksaa siitä.
Suomen velkakirjat on aivan saatanan halttua tavaraa!
 
Erilaiset verovähennykset puree kunnallisveroihin todella tehokkaasti. Onpa niinkin käynyt, että kunnallisveroprosentin nostaminen ei ole nostanutkaan kunnan verokertymää. Asiaa vielä erikseen vaikeuttaa se, että kunnallispoliitikot harvemmin päätöksiä tehdessään osaavat arvioida vaikutusta.

Sinällään olisi positiivista, jos tämän jälkiselvittelyssä tulisi taas kuntaliitoksia. Alle puolet nykyisestä kuntamäärästä riittelisi, mikäli maakunta-sote toteutuu.
Juu ja ei
Koiravero kaatui perintäkuluihin ja siihen etteivät ilmoitelleet lemmikkejään
Hulamaksut keksittiin rahanriistoksi eikä noita pääse karkuun millään kun lasku perustuu virallisiin tiedostoihin
Noi kuntaliitokset on siinämielessä hankalia ettei ketään voi irtisanoa vaan kaikkien liitoskuntien kaikille viroissa nuokkujille on taattava monivuotinen elintaso
Ehkä tämä koronakapina nyt pakottaa julkisen hallinnon käyttämään järkeä , mutta se on hyvin epävarmaa maassa jossa pidetään kaksinkäsin kiinni palleista ja huudetaan saavutettujen etujen muuttumattomuuksista
 
On tuo ihan loppuun asti, nyt vastaa aletaan tykittämään kunnolla.
 
Miten niin mutuilen? Edelleen ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin keppi tai porkkana ja julistit kuinka ei vaikuta budjettiin niin se tarkoittaa että porkkanoita ei voida käyttää niin jäljelle jää keppi eli siis pakko toisinsanoen.
On siellä se vaihtoehto, jos ihmiset itse haluavat ostaa sähköautoja.

Mutta: itse puhuit jostain kymmenien miljardien pakotuksesta, joka on sitä itseään. Aivan eri pakotus kyseessä - näkisin, että vainoharhainen. Siitä sitten näppärän hämäävästi siirryit hallituksen keinoihin - hämävää, etten sanoisi. Harva noita osaa mielessään yhdistää samaksi asiaksi.

Kuitenkaan en missään tapauksessa näkisi kymmenien miljardien kustannuksia mistään tähän aiheeseen liittyvästä. Valista toki tyhmää, jos sinulla on jotain faktaa.
 
No näinhän se menee, mutta jos kattoo vaikka jenkkejä niin se velanotto on aika pirun järkyttävää, puhutaan jostain mijardeista!
Tuhansia miljardeja, ketään ei kiinnosta joku vitun velka!
 
Tämä pätee myös rahoihin. Jos Suomen kansalaiset joutuvat käyttämään rahat johonkin asiaan, niin se on Suomen valtiolta pois sitten. Näitä asioita ei voi mystisesti erottaa toisistaan. Ei voida törsätä kansalaisten rahoja ja kuvitella "ei vaikuta valtion budjettiin". Kyseinen ajatus on typeryyttä pahimmasta päästä.
Ei se itseasiassa mene noin. Emme elä kommunismissa, jossa kansa omistaa valtion, tai tuotantovälineet. BKT:ssa lasketaan yhteen tulot ja menot.

Sen voin toki myöntää, että valtio hyötyy, jos käytän rahani Suomessa, mutta ei valtio silti rahojani omista. Vedät nyt mutkia liian suoraksi - ilmeisen tarkoituksellisesti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom