• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

YO-kirjoitusten pakkoruotsi tietenkin, kyllä nyt aukeaa rikkaudet ja voimavarat... ;)

Sehän se tosiaan.

Globaalissa maailmassa tuskin kukaan kaipaa vaikka jotain mandariinikiinan kielen osaamista tai Intian hindin osaajaa. Paljon tärkeämpää on että Suomessa kaikki paukut laitetaan ruotsin opiskeluun.

Esimerkiksi englanti ei ole lainkaan pakollinen kieli Suomessa peruskoulussa tai lukiossa ja ne voi käydä läpi ilman että koskaan sanaakaan englantia opettelee. Vielä jos on jostakin lesta-amissi perheestä jossa radiot, tietokoneet, televisio, elokuvat yms. on kielletty, niin englantia ei opi silloin välttämättä koskaan sanaakaan muualtakaan.

Syystä tai toisesta esimerkiksi yliopistoissa ne Suomessa olettaa että opiskelijat osaisivat englantia vaikka suomen kieliseen koulutusohjelmaan menee.
 
Syystä tai toisesta esimerkiksi yliopistoissa ne Suomessa olettaa että opiskelijat osaisivat englantia vaikka suomen kieliseen koulutusohjelmaan menee.
Joo, toi suhtautuminen englantiin verrattuna ruotsiin on kyllä täysin järjetön paradoksi. Lainsäädännön mielestä ruotsin osaaminen on kaikille erittäin tärkeää kun taas englantiin laki ei ota yhtään mitään kantaa. Vaikka kuitenkin tässä maailmassa ja tässä ulottuvuudessa, jossa me elämme, on ympäröivä todellisuus tietysti aivan toisenlainen - englanti kuuluu aivan yleissivistykseen, sen osaaminen on lähes välttämätöntä, mutta toki myös hyvin luontaista nykynuorille.

Ruotsin tarpeellisuudesta ei voi puhua edes samana päivänä, tai ainakaan samassa kappaleessa, siksi toi väli tuohon ylle.
 
Helsinki on nykyään muutenkin yhä enenevissä määrin autoilija-epäystävällinen kaupunki, joten eipä tällaiset tietullit ainakaan kaupungin vetovoimaa lisää! Varmaan kotimaan turistejakin kiinnostaa ihan v*tusti tulla autoillaan sekoilemaan sinne, jos on kesällä esimerkiksi Särkänniemi vaihtoehtona...

Huonompi homma on sitten se, että tämän maan tärkeimmät pakoreitit kuten satamat sijaitsee Helsingissä ja vieläpä ihan keskustassa. Se on huono homma jo nyt koska systeemit on aina ihan sekaisin ja meinaa tulla kiire kun yrittää paeta.
Tietullit lisäävät merkittävästi Helsingin miellyttävyyttä kaupunkina sen omille asukkaille.
 
Tietullit lisäävät merkittävästi Helsingin miellyttävyyttä kaupunkina sen omille asukkaille.

Mikä on tietysti hyvä asia. Pitäisiköhän niiden lisätä esim kittililäisten tai kiteeläisten jne.. miellyttävyyttä. Tai sittenkin niiden jotka alueella asuu ja elää. :)
 
Viimeksi muokattu:
Tietullit lisäävät merkittävästi Helsingin miellyttävyyttä kaupunkina sen omille asukkaille.
Ei nyt ihan auennut että millä tavalla. Mun luullakseni suurin osa helsinkiläisistä kotitalouksista omistaa auton. Jos ne tykkää maksaa lisäveroja mielellään, niin mikäs siinä sitten. En tosin usko.

Mutta siis Helsinki on autoilijalle ihan hirveä kaupunki jo nyt ja aina pahenee. Sanoisin, että Helsingin ydinkeskustan vetovoima on kärsinyt tosi paljon siitä, että se on autoilijalle hankala paikka, osittain jo maantieteellisistäkin syistä johtuen (keskusta on niemi), mutta politiikka on vain pahentanut asiaa. Ilmankos Helsingin keskusta onkin niin säälittävä kaupunkiseudun kokoon nähden, ei siellä oikein ole enemmälti elämää kuin muutaman korttelin säteellä eikä oikein niilläkään. Säälittävä, tahallaan tapettu kyläpahanen, jonne juuri kukaan ei vapaaehtoisesti ainakaan autolla halua tulla.
 
En menetä pennin latia kun on jo velaton kämppä ja sijoitus kämpissä erotus menee lyhentämättömänä vuokraan :p

Itseä ei kiinnosta mikä hallitus on tehnyt päätöksiä. Käy vaan nuoria lapsiperheitä sääliksi kun revitään kaikki mahdollinen pois.

Missä muuten lentovero? Hä?

@zepi Ohjelmaan on merkitty +100M niin porrasta tullaan laskemaan.
Tässä valtion tuloveroasteikot vuosilta 2012 (viimeinen veroasteikko ennen solidaarisuusveroa) ja 2019:
upload_2019-6-3_22-46-27.png


2019 veroasteikko on selkeästi löysempi melkein kaikille. Rajapiste on n. 156 000e, sitä vähemmän tienaavilta kerätään tänä vuonna vähemmän valtion tuloveroja kuin vuonna 2012.
-
Jotta tuo 750e lisää "solidaarisuusveron takia" toteutuisi, pitää tulojen olla tänä vuonna n. 206000e/v vs. ennen tuota lisäporrasta ollut korkein taso.

Jos Rinne nyt päättää kerätä 100M enemmän progressiivista ansiotuloveroa 2018 vuoteen verrattuna, niin se käytännössä tarkoittaa sitä, että tulovero pysyy silti kevyempänä kuin kauhun vuonna 2015, jolloin valtio keräsi 5 874 miljoonaa ansiotuloveroa. 2018 ennuste on 5 402 miljoonaa.

Jos tuo nyt tuosta nostetaan 5.5 miljardiin, niin ei tässä nyt vielä missään helvetissä asuta. Tai sitten 2-3v sitten elämä oli myös yhtä helvettiä.
 
Ei nyt ihan auennut että millä tavalla. Mun luullakseni suurin osa helsinkiläisistä kotitalouksista omistaa auton. Jos ne tykkää maksaa lisäveroja mielellään, niin mikäs siinä sitten. En tosin usko.

Mutta siis Helsinki on autoilijalle ihan hirveä kaupunki jo nyt ja aina pahenee. Sanoisin, että Helsingin ydinkeskustan vetovoima on kärsinyt tosi paljon siitä, että se on autoilijalle hankala paikka, osittain jo maantieteellisistäkin syistä johtuen (keskusta on niemi), mutta politiikka on vain pahentanut asiaa. Ilmankos Helsingin keskusta onkin niin säälittävä kaupunkiseudun kokoon nähden, ei siellä oikein ole enemmälti elämää kuin muutaman korttelin säteellä eikä oikein niilläkään. Säälittävä, tahallaan tapettu kyläpahanen, jonne juuri kukaan ei vapaaehtoisesti ainakaan autolla halua tulla.
Niin, miten elämä kaupungissa tosiaan paranee jos ruuhkat vähenevät?
 
Ei nyt ihan auennut että millä tavalla. Mun luullakseni suurin osa helsinkiläisistä kotitalouksista omistaa auton. Jos ne tykkää maksaa lisäveroja mielellään, niin mikäs siinä sitten. En tosin usko.

Mutta siis Helsinki on autoilijalle ihan hirveä kaupunki jo nyt ja aina pahenee. Sanoisin, että Helsingin ydinkeskustan vetovoima on kärsinyt tosi paljon siitä, että se on autoilijalle hankala paikka, osittain jo maantieteellisistäkin syistä johtuen (keskusta on niemi), mutta politiikka on vain pahentanut asiaa. Ilmankos Helsingin keskusta onkin niin säälittävä kaupunkiseudun kokoon nähden, ei siellä oikein ole enemmälti elämää kuin muutaman korttelin säteellä eikä oikein niilläkään. Säälittävä, tahallaan tapettu kyläpahanen, jonne juuri kukaan ei vapaaehtoisesti ainakaan autolla halua tulla.

Kerta en asu Helsingissä, saati sitten sen keskustassa, joten mietin että mitenkä tämä näkyy käytännössä?
Onko Helsingin keskustan kivijalka liiketiloja paljon tyhjinä? Onko kesäisin terassit puolityhjiä? Onko Tennispalatsin ja Kinopalatsin salit tyhjiä läpi viikon viikonloput mukaanlukien? Saako ravintoloista aina pöydän käytännössä ilman varausta? Jne.
 
Tässä valtion tuloveroasteikot vuosilta 2012 (viimeinen veroasteikko ennen solidaarisuusveroa) ja 2019:
upload_2019-6-3_22-46-27.png


2019 veroasteikko on selkeästi löysempi melkein kaikille. Rajapiste on n. 156 000e, sitä vähemmän tienaavilta kerätään tänä vuonna vähemmän valtion tuloveroja kuin vuonna 2012.
-
Jotta tuo 750e lisää "solidaarisuusveron takia" toteutuisi, pitää tulojen olla tänä vuonna n. 206000e/v vs. ennen tuota lisäporrasta ollut korkein taso.

Jos Rinne nyt päättää kerätä 100M enemmän progressiivista ansiotuloveroa 2018 vuoteen verrattuna, niin se käytännössä tarkoittaa sitä, että tulovero pysyy silti kevyempänä kuin kauhun vuonna 2015, jolloin valtio keräsi 5 874 miljoonaa ansiotuloveroa. 2018 ennuste on 5 402 miljoonaa.

Jos tuo nyt tuosta nostetaan 5.5 miljardiin, niin ei tässä nyt vielä missään helvetissä asuta. Tai sitten 2-3v sitten elämä oli myös yhtä helvettiä.

Inflaatio laskettuna mukaan ei hirveästi eroa 2012 ja 2019 verotuksessa.
 
Niin, miten elämä kaupungissa tosiaan paranee jos ruuhkat vähenevät?
Kyllähän ne ruuhkat vähenee (mitkä ruuhkat?), jos ihmisillä ei ole enää varaa liikkua. Ruuhkat saadaan kokonaankin pois, kun kielletään autoilu kokonaan Helsingin keskustassa, kuten on nytkin jo melkein kielletty. Kyllä varmasti hiljenee paikat!

Kerta en asu Helsingissä, saati sitten sen keskustassa, joten mietin että mitenkä tämä näkyy käytännössä?
Onko Helsingin keskustan kivijalka liiketiloja paljon tyhjinä? Onko kesäisin terassit puolityhjiä? Onko Tennispalatsin ja Kinopalatsin salit tyhjiä läpi viikon viikonloput mukaanlukien? Saako ravintoloista aina pöydän käytännössä ilman varausta? Jne.
Helsingin ydin on aika pieni ja hiljainen siihen nähden, että puhutaan miljoonan asukkaan metropolin keskuksesta. Kaupallinen tarjontakin on keskittynyt kehäteiden ympärille, eihän Helsingin keskustassa ole oikeastaan kuin pari kauppakeskustakaan.

Vertailun vuoksi vaikka Tallinna on yli puolet pienempi kaupunkiseutu, mutta siellä on mielestäni parempi kaupallinen tarjonta keskustassa tai keskustan välittömässä läheisyydessä. Riiassa ihan sama juttu. Stukholmasta en tiedä kun en missään hurrien kaupungeissa asioi, Helsingjöörissäkin on hurristania ihan tarpeeksi.
 
Jos koostat listan Suomea korkeamman elintason maista joissa on meitä korkeampi veroaste, niin listastasi tulee kovin lyhyt. Suomi on varsin poikkeuksellinen maa elintason ja verotuksen yhdistelmän suhteen, joten minusta oikeampi toteamus on se, että meillä korkea elintaso toteutuu korkeasta veroasteesta huolimatta.

Muualla kun se ei tunnu onnistuvan. Todennäköisesti meillä on jotain (kulttuurellisia?) erityispiirteitä, jotka mahdollistavat yhteiskunnan hyvän toiminnan korkeasta verotuksesta huolimatta.

Kuinka kauan? Aivovuoto senkun kasvaa. Kymmenen vuoden päästä täällä ei ole kuin idiootteja eläkeläisiä.
 
Nyttenkin omasta palkasta lähtee tonni veroihin. Todella kannustavaa...
Minä maksan mieluusti veroja kun katsoo mitä sillä saamme. Toki korjattavaa on, nyt terveydenhuolto kustantaa osalle kohtuuttomasti vaikkei samalla tavalla kuin hirmuvaltioissa, esim. Usassa. Vakaus ja turvallisuus on mistä maksan, siihen kuuluu myös työttömistä ja sairaista huolehtiminen. Tonnilla saa paljon.

Henkilökohtaisestikin vastinetta saa verorahoista kun lapsia on useampi. Toisessa valtiossa toisen vanhemman kannattaisi jäädä kotiin hoitamaan lapsia taikka sitten täytyisi jättää lapset (tulevat veronmaksajat) tekemättä.
 
Auton ainut mielekäs vaihtoehto on hevonen, mikäli mönkijöitä yms. verotetaan kuten autoja.

Hevonen on aika huono esimerkki, se kun maksaa kaikkien uusien verojenkin jälkeen huomattavan paljon autoa enemmän kuukaudessa, vaikka sillä ei kulkisi metriäkään. Ja hevosella voi kulkea ehkä maksimi 100 kilometriä päivässä, eikä sitäkään joka päivä.

Tässä omat plussat ja miinukset hallitussuunnitelmasta:

Plussaa:
Virvoitusjuomavero - hyvä asia, ehkä se ohjaa kulutusta vähemmän sokeristen juomien pariin
Alkoholin veronkorotus
Tupakka - ehdottoman järkevää
Pienien eläkkeiden (<1000 eur/kk) korotus
Yksinhuoltajakorotuksen nosto
Poliisien määrän nostaminen
EU:n ulkopuolelta tuotavien tavaroiden verotusmuutos, ohjaa kulutusta lähemmäs
Nuorten ilmainen ehkäisy (no tämä on kyllä positiivista, mutta mitenkähän onnistuu?)

Neutraali:
Sähkökatkojen vähentäminen (höh, mitenkähän tämä muka onnistuu?)
Valtion ja kuntien kiinteistöjen lämmitysmuoto öljy -> jokin muu (miten tämä nyt onnistuu kustannustehokkaasti?)

Huonoa:
Bensa ja Dieselverot korotus
Lapsilisäkorotus 4-5 lapsesta
En ole yhtään vakuuttunut oppivelvollisuuden kasvattamisen vaikutuksista
Pakkoruotsi
Tietullikaavailut

EDIT. Lisäsin tietullit listalle
 
Helsingin ydin on aika pieni ja hiljainen siihen nähden, että puhutaan miljoonan asukkaan metropolin keskuksesta. Kaupallinen tarjontakin on keskittynyt kehäteiden ympärille, eihän Helsingin keskustassa ole oikeastaan kuin pari kauppakeskustakaan.

Vertailun vuoksi vaikka Tallinna on yli puolet pienempi kaupunkiseutu, mutta siellä on mielestäni parempi kaupallinen tarjonta keskustassa tai keskustan välittömässä läheisyydessä. Riiassa ihan sama juttu. Stukholmasta en tiedä kun en missään hurrien kaupungeissa asioi, Helsingjöörissäkin on hurristania ihan tarpeeksi.

No eihän nyt missään suur- (tai suurehkoissa) kaupungeissa siellä ydinkeskustassa mitään automarketteja ole. Niissä tuppaa olemaan se muutama high-end tavaratalo ja kauppakeskus ja sitten kivijalkamyymälöitä.
Se niiden elävyys näkyy siinä vapaa-ajan ja kulttuuritarjonnassa. Eli ravintolat, yökerhot, museot, teatterit, konserttitilat jne. Etenkin nykyään kun suuri osa shoppailusta on siirtynyt nettiin.
 
Huonoa:
Bensa ja Dieselverot korotus
Lapsilisäkorotus 4-5 lapsesta
En ole yhtään vakuuttunut oppivelvollisuuden kasvattamisen vaikutuksista
Pakkoruotsi

Polttoaineverojen korotus ei olisi huono jos alennettaisiin samalla kiinteitä vuosittaisia maksuja ja hankintamaksuja. Lapsilisäkorotus olisi pitänyt tulla jokaiselle lapselle taikka laittaa lapsilisä vakioksi lasta kohden riippumatta lasten määrästä. Oppivelvollisuus on sinänsä hyvä, mutta laittaisin ennemmin sen rahan varhaiskasvatukseen. Lapsilisäkorotuskin hyödyntäisi luultavasti enemmän jos summa laitettaisiin varhaiseen tukeen. Näin raha kohdennettaisiin apua tarvitseville.

Pakkoruotsi on selviö, mutta jotta saataisiin muut muutokset läpi niin RKP tarvitaan mukaan ja se on helppo lahjoa tuolla. Parempi olisi ollut jo persut olisivat taipuneet tarpeeksi vasempaan jotta he olisivat tulleet mukaan RKP:n sijasta. Tosin luottamus heitä kohtaan taisi olla vähissä viime eron jälkeen. Virkamiesruotsista emme taida päästä missään vaiheessa pois.
 
Aika absurdia analysoida kaupunkikeskustojen eloisuutta jos "Stukholma" on niin "hurri kaupunki", ettei ole siellä tullut edes käytyä o_O

Tallinnastakin varmaan kokemus kosketta vanhan kaupungin turistihelvettiä, jossa myydään lähinnä matkamuistoja ja muuta sälää.
 
Noin tonnilla kallistuu eläminen vuodessa tuon laskurin mukaan.
Tupakka taitaa vaikuttaa paljon? Ilman tupakkaa kaikki täysissä paitsi korko 1,5% ja auton kulutus 7l/100km oli alle 700 euroa vuodessa (55,7e/kk). Tupakka vedettynä maksimiin jo kustantaa 648 euroa vuodessa yksinään. Kyllä tuo vaikuttaa siltä että tupakoitsijoita rangaistaan eniten.

Minulla korotus tuolla laskurilla on alle 20e vuodessa, mutta tuo on huomattavan puutteellinen laskuri.
 
Puoluejohtajat ottaneet ratikka kyydin Oodille. Voi vattu. :rofl:
Täytyi ihan tarkastaa paristakin eri lähteestä että oliko tämä totta. Ehkä cringein poliittinen temppu miesmuistiin. Joskus 70-luvulla olisi ehkä vielä ymmärtänyt.

Toisaalta taas vasemmiston äänestäjät ovat keskimäärin sitä heikompiälyisempää porukkaa kuten arvata saattaa joten tällainen retoriikka varmasti uppoaa hyvin. Samaa luokkaa kuin nämä vitun vappusataset jotka muuttuivatkin viisikymppiseksi ja vikinät kansanedustajien palkoista.

"Valtio tuhotaan, mutta hei me mennään ratikassa JA OLLAAN TÄÄLLÄ TODELLISEN KANSAN PIIRISSÄ RUOHONJUURITASOLLA HEI ja tossa ois viiskybänen niin voit käydä noutaa itelles pari keissiä karjalaa jos ostat ennen ku me keretään nostaa alkoholiveroa." :tup:

Koko Rinteen hallituksen politiikka on kuin aloittaisi happy hourin uppoavan risteilyaluksen yläkannella ja hölmölän kansa jonottaa silmät kiiltäen väljähtänyttä alennuslonkeroa. :D
 
Helsingin ydin on aika pieni ja hiljainen siihen nähden, että puhutaan miljoonan asukkaan metropolin keskuksesta. Kaupallinen tarjontakin on keskittynyt kehäteiden ympärille, eihän Helsingin keskustassa ole oikeastaan kuin pari kauppakeskustakaan.

Helsinki on yhä vireä, liiankin paljon ihmisiä ajottain. Mitä sieltä puuttuu? Kyseessä kuitenkin Suomen paras ja vilkkain kaupunki, jonka kulttuurielämä vailla vertaa. Kauppojakin löytyy hyvin siellä asuneena. Automarkettikin löytyy ruoholahdesta jos sellaista tarvitsee, Postitalonkin supermarket on hyvä. Kauppakeskuksista löytyy sitten melkein kaikki muu, pikkuliikkeet täydentävät palveluja. Tokmannejakin löytyy kaksi keskustasta, Ruoholahdesta kolmas. Verkkokauppakin kävelymatkan päästä, pyörällä vielä nopeampi. Ratikat ja metro vievät nopeasti kauemmas jos ei halua käyttää lihasvoimia. Metro vie esimerkiksi suoraan Itikseen ja Kalasatamaan.
 
Miksi minun se pitäisi tehdä? Tällä nykyisellä kaavaillulla verotusmuutoksella ei kuitenkaan ole hiilipäästöjen kanssa mitään tekemistä vai väitätkö muuta? Edelleen tuntuu siltä että keksitään vero ja sen jälkeen yritetään sovittaa sen ympärille jotain kaunista korulausetta

Väitän, että tämä ohjaa (ainakin yrittää) kulutusta lähemmäs, joka on myös Perussuomalaisten tavoite.

Toisaalta taas vasemmiston äänestäjät ovat keskimäärin sitä heikompiälyisempää porukkaa kuten arvata saattaa joten tällainen retoriikka varmasti uppoaa hyvin.

Toisaalta Persujen/Kokoomuksen/Keskustan/SDP:n (tai ihan sama minkä muun puolueen) äänestäjät ovat keskimäärin sitä heikompiälyisempää porukkaa kuten arvata saattaa...

Tuollaisia heittoja kuuluu joka suunnasta aina puoluekannasta riippuen. Miten sitten sen älykkyyden mittaa? Jos vaikka koulutustasolla? Silloin taitaa jäädä Persut hännille? Vai millä sitten?

Ehkä kannattaa jättää tuollaiset älyttömät heitot näistä keskusteluista pois.
 
Miksi keskusta-alueelta pitäisi edes löytyä kauppakeskuksia? Nehän ovat selkeästi luonteeltaan lähiömestoja ja kehäteiden varteen sopivia, joihin ajetaan autolla alle, haetaan mätöt prismasta ja samalla koko perheen vaatteet ja sitten takaisin nummelaan, veikkolaan tms. farmarioctavian nokka.
 
Samaa luokkaa kuin nämä vitun vappusataset jotka muuttuivatkin viisikymppiseksi
Miksi ne jotka vikisevät tässä eivät äänestäneet SDP:tä? Kaikki muut vastustivat ja he voittivat, SDP sai kuitenkin heille 50e mikä on hyvä tulos. Et tainnut itsekään äänestää demareita?

Itse en tuosta vappusatasesta niin välitä mutta en heitä äänestänytkään. Silti pidän tätä hallitusta huomattavasti parempana kuin mennyttä porvarihallitusta, jonka aikana syntyvyyskin romahti kuin lehmän häntä. Muistatko uutiset varhaiskasvatuksesta ja vanhainhoidosta mitä luimme porvareiden ollessa yksityistämiskiimassa?
 
Miksi keskusta-alueelta pitäisi edes löytyä kauppakeskuksia? Nehän ovat selkeästi luonteeltaan lähiömestoja ja kehäteiden varteen sopivia, joihin ajetaan autolla alle, haetaan mätöt prismasta ja samalla koko perheen vaatteet ja sitten takaisin nummelaan, veikkolaan tms. farmarioctavian nokka.
Citycenter, Kluuvi, Forum ja Kampin keskus ovat ihan keskustassa. Eli kauppakeskuksia löytyy pilvin pimein. Prisma puuttuu, Sokos löytyy. Kampin keskuksesta Ruoholahden Cittariin on 1,7km. Itsellä oli 1,2km cittariin keskustassa asuessa ja kyllä se oli kohtuullisen matkan päässä.

Nyt Prisma löytyy ihan vierestä, silti pidän keskustaa mukavampana asuinpaikkana. Helsingin keskustan vikana on asumisen hinta, sekin kertoo sen haluttavuudesta. Asumiseen meni siellä yli 2000 euroa kuussa.
 
Citycenter, Kluuvi, Forum ja Kampin keskus ovat ihan keskustassa. Eli kauppakeskuksia löytyy pilvin pimein. Prisma puuttuu, Sokos löytyy. Kampin keskuksesta Ruoholahden Cittariin on 1,7km. Itsellä oli 1,2km cittariin keskustassa asuessa ja kyllä se oli kohtuullisen matkan päässä.

No mä vedän eron tavaratalon ja kauppakeskuksen välille. Forum taisi olla Helsingin keskustan ensimmäinen varsinainen kauppakeskus 1980-luvulla kun se perustettiin. Sitä ennen täällä oli vain enemmän kaupunkikeskustaan perinteisesti sopivia kivijalkamyymälöitä sekä tavarataloja (ja tietty toimistoja, hotelleja jne).

Mutta joo siis kaikkea kyllä löytyy, että sikäli ei voi valittaa elinvoiman puutteesta. Eikä tyhjiä liiketiloja silmään pistä. Pe- ja la-iltaisin jopa harmittaa kun mihinkään parempaan mestaan ei tunnu mahtuvan sisään ja ravintolat ilman pöytävarausta voi unohtaa.
 
No mä vedän eron tavaratalon ja kauppakeskuksen välille. Forum taisi olla Helsingin keskustan ensimmäinen varsinainen kauppakeskus 1980-luvulla kun se perustettiin. Sitä ennen täällä oli vain enemmän kaupunkikeskustaan perinteisesti sopivia kivijalkamyymälöitä sekä tavarataloja (ja tietty toimistoja, hotelleja jne).

Mutta joo siis kaikkea kyllä löytyy, että sikäli ei voi valittaa elinvoiman puutteesta. Eikä tyhjiä liiketiloja silmään pistä. Pe- ja la-iltaisin jopa harmittaa kun mihinkään parempaan mestaan ei tunnu mahtuvan sisään ja ravintolat ilman pöytävarausta voi unohtaa.
Tarkoitus olikin kertoa että kauppakeskusten lisäksi tavaratalojakin löytyy. Pikkuliikkeistä puhumattakaan. Ravintoloissa on valinnanvaraa valita enemmän kuin muualla.

Ei Helsinki silti mikään Lontoon kaltainen keskus ole mutta siellä asuu enemmän väkeä kuin Suomessa yhteensä. Itse en juurikaan välitä Tallinnasta mutta siellä on helppo pistäytyä Helsingistä käsin niin halutessaan. Helsinki-Vantaalle pääsee julkisilla todella kätevästi ja kenttä on yksi maailman parhaimpia. Uudelta hallitukselta toivoisin väliintuloa Malmin lentokentän suhteen mutta en usko siihen ollenkaan. Se taitaa olla valtion mielestä paikallispolitiikan asia eikä paikalliset kokkarit ja vihreät ole sille myötämielisiä.
 
Helsinki on nykyään muutenkin yhä enenevissä määrin autoilija-epäystävällinen kaupunki, joten eipä tällaiset tietullit ainakaan kaupungin vetovoimaa lisää! Varmaan kotimaan turistejakin kiinnostaa ihan v*tusti tulla autoillaan sekoilemaan sinne, jos on kesällä esimerkiksi Särkänniemi vaihtoehtona...

Huonompi homma on sitten se, että tämän maan tärkeimmät pakoreitit kuten satamat sijaitsee Helsingissä ja vieläpä ihan keskustassa. Se on huono homma jo nyt koska systeemit on aina ihan sekaisin ja meinaa tulla kiire kun yrittää paeta.
viroon pääsee venäjän kautta, tai europpaan muuten ruotsin kautta tanskaan; helsingin voi kiertää ja kaukaa jos tahtoa löytyy
 
Niin, miten elämä kaupungissa tosiaan paranee jos ruuhkat vähenevät?
Kuvaa hyvin, millainen tuppukylä Helsinki on: satunnaisten jonojen kuvitellaan olevan ruuhkia.

Porvarille täytyy olla vähintään taksi alle jos ei ministeriautolla pääse.
Täh? Eiväthän vihreät mitään porvareita ole.

Mutta leikki sikseen: Tyhmintä on tulevan hallituksen halu saada tulleilla, haittaveroilla tms. esteillä tuotantoa paikalliseksi ja tuontia vähemmäksi (ja tätä tyhmyyttä persutkin kannattavat).

Paikallista tuotantoa on harrastettu käytännössä koko ihmiskunnan historian ajan ja se on tarkoittanut pulaa, puutetta ja köyhyyttä. Vasta viime vuosisadat - tai vuosisata - on tuonut tähän parannusta, kun erikoistuminen, massatuotanto ja kansainvälinen kaupankäynti ovat päässeet kasvamaan (melko) vapaasti. Tämähän on taloustieteen aivan perusasioita; harmi, ettei tätä opeteta jo koulussa.

P. S. Tarkemmin ajatellen pakkoruotsi on vielä tyhmempää. Paikallisesta tuotannosta on sentään edes jotain hyötyä.
 
Kuvaa hyvin, millainen tuppukylä Helsinki on: satunnaisten jonojen kuvitellaan olevan ruuhkia.


Täh? Eiväthän vihreät mitään porvareita ole.

Mutta leikki sikseen: Tyhmintä on tulevan hallituksen halu saada tulleilla, haittaveroilla tms. esteillä tuotantoa paikalliseksi ja tuontia vähemmäksi (ja tätä tyhmyyttä persutkin kannattavat).

Paikallista tuotantoa on harrastettu käytännössä koko ihmiskunnan historian ajan ja se on tarkoittanut pulaa, puutetta ja köyhyyttä. Vasta viime vuosisadat - tai vuosisata - on tuonut tähän parannusta, kun erikoistuminen, massatuotanto ja kansainvälinen kaupankäynti ovat päässeet kasvamaan (melko) vapaasti. Tämähän on taloustieteen aivan perusasioita; harmi, ettei tätä opeteta jo koulussa.

P. S. Tarkemmin ajatellen pakkoruotsi on vielä tyhmempää. Paikallisesta tuotannosta on sentään edes jotain hyötyä.
pula puute ja köyhyys tosin on yleensä juontanut valtiolliseen elimeen joka on riitäsnyt kotimaisen tuotannon kannattamattomaksi
 
Mutta siis Helsinki on autoilijalle ihan hirveä kaupunki jo nyt ja aina pahenee. Sanoisin, että Helsingin ydinkeskustan vetovoima on kärsinyt tosi paljon siitä, että se on autoilijalle hankala paikka, osittain jo maantieteellisistäkin syistä johtuen (keskusta on niemi), mutta politiikka on vain pahentanut asiaa. Ilmankos Helsingin keskusta onkin niin säälittävä kaupunkiseudun kokoon nähden, ei siellä oikein ole enemmälti elämää kuin muutaman korttelin säteellä eikä oikein niilläkään. Säälittävä, tahallaan tapettu kyläpahanen, jonne juuri kukaan ei vapaaehtoisesti ainakaan autolla halua tulla.
Miksi ydinkeskustaan pitäisi erityisemmin kulkea autolla? Kysyn nyt vakavissani. En muista milloin viimeksi olisin autolla ajanut pasilaa tai töölöä etelämmäs. Julkiset kulkevat niin hyvin että kun isolle kirkolle on menoa, hyppään mielummin junaan jolla kestää 15-20 min sama matka kun autolla se on 30min+.

Miksi se on säälittävä kyläpahanen ja kuinka asia paranisi jos keskustaan menisi suuret moottoritiet ja valtavat kiertoliittymät? Olisiko sellainen kiva paikka asua? Ja miksi sellainen pitäisi kantakaupungista tehdä.

Helsingin ydin on aika pieni ja hiljainen siihen nähden, että puhutaan miljoonan asukkaan metropolin keskuksesta. Kaupallinen tarjontakin on keskittynyt kehäteiden ympärille, eihän Helsingin keskustassa ole oikeastaan kuin pari kauppakeskustakaan.

Vertailun vuoksi vaikka Tallinna on yli puolet pienempi kaupunkiseutu, mutta siellä on mielestäni parempi kaupallinen tarjonta keskustassa tai keskustan välittömässä läheisyydessä. Riiassa ihan sama juttu. Stukholmasta en tiedä kun en missään hurrien kaupungeissa asioi, Helsingjöörissäkin on hurristania ihan tarpeeksi.
On aika älyllisesti epärehellistä perustella ja vertailla helsingin kantakaupungin vilinää/hiljaisuutta sillä että "metropolialueella" asuu (hki 650k espoo 300k vantaa 220k) miljoona ihmistä kun pinta-alaa on 786 km2 eli ihmisiä vähän alle 1500 per neliökm. Vertaa sitä tukholman metropolialueen tiheyteen joka on 6500 (suomen wiki, englannin taas antaa urbanin 4100)

Mielestäsi helsingin tuppukylämäisyys siis johtuu siitä kun autoilla ikävä liikkua keskustassa?

Kuinka kaupallinen tarjonta on keskittynyt kehäteiden varsille? Edustaako jumbo yms. siis mielestäsi tavoiteltavaa ja miellyttävää kaupallista tarjontaa?

:sdarra:
 
Miksi se on säälittävä kyläpahanen ja kuinka asia paranisi jos keskustaan menisi suuret moottoritiet ja valtavat kiertoliittymät? Olisiko sellainen kiva paikka asua? Ja miksi sellainen pitäisi kantakaupungista tehdä.


Hyvin tyypillinen näkemys niiden joukossa, joille pääkaupunki on "hell sinki" tai muuta paskaa ja paikka jossa he haluavat käydä helposti samalla kun haluavat pysyä onnellisina siitä, ettei "tarvitse" (ei resurssit riitä) asua siellä.
 
Miten käy Pirkka- ja Rainbow-tuotteiden? Kaupan alalla ihmetellään, aikooko hallitus puuttua tuttujen halpamerkkien myyntiin

Kirjaus hallitusohjelmassa: "Hillitään päivittäistavarakauppojen ylivoimaista neuvotteluasemaa lainsäädännöllisin toimin, muun muassa private label -tuotteet".

Aika hauskaa settiä. Antti Rinteen teurastajahallitus aikoo teurastaa siis kauppojen omat merkit tyyliin Pirkka, Kotimaista ja Milbona ja kieltää ne.

En tiedä missä vaiheessa Antti Rinteen hallitus meinaa jättää Suomen eroilmoituksen EU:lle kun eihän tuollainen muuten onnistu. Tavaroiden vapaa liikkuvuus on nimittäin ensimmäinen sisämarkkinoiden neljästä perusvapaudesta. Siinähän on joku Lidlikin kummissaan kun itse teetetyn 85 prosenttia lihaa sisältävän makkaran sijasta joutuisi alkaa myymään Suomessa jotain Atrian paskaa korvikemakkaraa jossa on 5 prosenttia lihaa ja nimikin on makkaran sijasta korvikkeiden vuoksi joku "kanannahka- ja teurasjäte jauhorulla".
 
Tupakka taitaa vaikuttaa paljon? Ilman tupakkaa kaikki täysissä paitsi korko 1,5% ja auton kulutus 7l/100km oli alle 700 euroa vuodessa (55,7e/kk). Tupakka vedettynä maksimiin jo kustantaa 648 euroa vuodessa yksinään. Kyllä tuo vaikuttaa siltä että tupakoitsijoita rangaistaan eniten.

Minulla korotus tuolla laskurilla on alle 20e vuodessa, mutta tuo on huomattavan puutteellinen laskuri.

Totta, ilman röökiä ei tule kuin parisataa miinusta vuodessa.
 
Kuvaa hyvin, millainen tuppukylä Helsinki on: satunnaisten jonojen kuvitellaan olevan ruuhkia.
Olen asunut Lontoossa, Frankfurtissa ja nyttemmin Zürichissä, sekä Etelä-Saksassa Ulmissa Helsingin lisäksi.

Voin kertoa, että parempi vaan koittaa pitää ne ruuhkat aisoissa ja kannustaa jengiä käyttämään kulkemaan joukkoliikenteellä, jotta Kaakkois-Englannin ruuhkat vältetään.

Kokemusteni mukaan kaupunki on aina parempi kun siellä on vähemmän autoja. Parasta kaupunkia on tiiviisti rakennettu kävelykeskusta, jota löytyy esim. Ulmin, Frankfurtin ja Zürichin keskustoista.

Heti kun mennään kävelykeskustan ulkopuolelle, niin jokainen ohi ajava auto vähentää merkittävästi alueen viihtyvyyttä ja houkuttelevuutta kaikille siellä oleskeleville ja läpi kulkeville ihmisille. Jopa niille autoilijoille paras kaupunki on sellainen jossa on tasan yksi auto, se oma.
-
Jos joku haluaa tarjota työpaikkoja tai palveluita ihmisille jotka eivät suostu muulla kulkemaan kuin henkilöautolla (asuinpaikan valinta metsästä on oma valinta ja pakottaa kulkemaan autolla), niin kannattaa siirtää businekset kehäteiden varsille.

Keskustasta autot taas kannattaa yrittää häätää pois ja minimoida niin pitkälti kuin se nyt suinkin realistista on, koska sillä tavalla paikallisten asukkaiden mukavuus maksimoituu. Kaikesta autoilustahan ei pääse eroo ilman todella suurta haittaa taloudelliselle toimeliaisuudelle. En äkkiseltään keksi, että mitä pahaa tässä autottomien ja autollisten elinympäristöjen erottamisessa on.
Solidaarisuusveron piti olla väliaikainen vero ja loppua vuonna 2019. Rinne kiristi verotusta lisäämällä solidaarisuusveron takaisin.
Solidaarisuusvero on lisävero vain yli 150k/v tienaaville. Sitä vähemmän tienaaville verotusta kevennettiin samalla kun "solidarisuusvero" luotiin. Jos olet kärsijänä tästä väliaikaisesta verosta, niin hankalaa on vuodattaa kyyneleitä tämän kauheuden edessä.
 
Solidaarisuusvero on lisävero vain yli 150k/v tienaaville. Sitä vähemmän tienaaville verotusta kevennettiin samalla kun "solidarisuusvero" luotiin. Jos olet kärsijänä tästä väliaikaisesta verosta, niin hankalaa on vuodattaa kyyneleitä tämän kauheuden edessä.
Nykyinen raja on 74200€/v. PK-seudulla ei tarvi olla kummoinen pomo/asiantuntija kun napsahtaa lisävero.
 
Miten käy Pirkka- ja Rainbow-tuotteiden? Kaupan alalla ihmetellään, aikooko hallitus puuttua tuttujen halpamerkkien myyntiin

Kirjaus hallitusohjelmassa: "Hillitään päivittäistavarakauppojen ylivoimaista neuvotteluasemaa lainsäädännöllisin toimin, muun muassa private label -tuotteet".

Aika hauskaa settiä. Antti Rinteen teurastajahallitus aikoo teurastaa siis kauppojen omat merkit tyyliin Pirkka, Kotimaista ja Milbona ja kieltää ne.

En tiedä missä vaiheessa Antti Rinteen hallitus meinaa jättää Suomen eroilmoituksen EU:lle kun eihän tuollainen muuten onnistu. Tavaroiden vapaa liikkuvuus on nimittäin ensimmäinen sisämarkkinoiden neljästä perusvapaudesta. Siinähän on joku Lidlikin kummissaan kun itse teetetyn 85 prosenttia lihaa sisältävän makkaran sijasta joutuisi alkaa myymään Suomessa jotain Atrian paskaa korvikemakkaraa jossa on 5 prosenttia lihaa ja nimikin on makkaran sijasta korvikkeiden vuoksi joku "kanannahka- ja teurasjäte jauhorulla".

Tämä onkin mielenkiintoinen kohta. Miten ihmeessä aikovat hillitä lainsäädännöllisin toimin kauppojen omia tuotemerkkejä?
 
Tämä onkin mielenkiintoinen kohta. Miten ihmeessä aikovat hillitä lainsäädännöllisin toimin kauppojen omia tuotemerkkejä?

Eipä siinä ole muuta mahdollisuutta kuin erota EU:sta tai neuvotella liittymissopimus EU:n kanssa uudelleen ja saada siihen poikkeus tuon tavararoiden vapaan liikkuvuuden osalta.

Ainakin tuon jälkimmäisen vaihtoehdon todennäköisyys onnistua lienee lähellä nollaa.

EU:sta voi kuitenkin helposti erota kun ilmoittaa vaan siitä Brysseliin ja odottaa sen kaksi vuotta. Mahdollisesti pitää erota myös WTO jäsenyydestä samalla että onnistuu.
 
Nykyinen raja on 74200€/v. PK-seudulla ei tarvi olla kummoinen pomo/asiantuntija kun napsahtaa lisävero.
Joo, mutta samalla alempien portaiden verorajoja nostettiin verrattuna aikaisempaan. Lopputulos on se, että solidaarisuusveroportaan vaikutus saavuttaa alempien tuloveroportaiden verojen asennuksen vasta 150k tulotasolla. Sitä pienemmillä tuloilla nykyinen veroasteikko on kevyempi.

Esim. verotettavalla tulolla 76000 maksetaan nyt vähemmän veroja kuin vuonna 2012 ja sama pätee tuloihin n. 150k asti.
 
Joo, mutta samalla alempien portaiden verorajoja nostettiin verrattuna aikaisempaan. Lopputulos on se, että solidaarisuusveroportaan vaikutus saavuttaa alempien tuloveroportaiden verojen asennuksen vasta 150k tulotasolla. Sitä pienemmillä tuloilla nykyinen veroasteikko on kevyempi.

Esim. verotettavalla tulolla 76000 maksetaan nyt vähemmän veroja kuin vuonna 2012 ja sama pätee tuloihin n. 150k asti.

Olisiko jotain lähdettä tälle, että solidaarisuusveroa on kaiken aikaa haluttu purevan vasta 150 keur tuloilla?

Veroasteikko kevennetään aika ajoin, jotta työehtosopimusten marginaalivero ei syö leijonanosaa palkankorotuksista, joka aiheuttaisi painetta kovempiin palkankorotuksiin. Olisin itse voinut veikata tämän suuntaista syytä, ainakin suuruusluokka prosenteissa mutulla mätsäisi ja koskaan en ole kuvaamaasi veroasteikkomuutosta lukenut johtuvan solidaarisuusverosta. Mutta sivistän itseäni mielelläni lukemalla lisää jostain.
 
Olisiko jotain lähdettä tälle, että solidaarisuusveroa on kaiken aikaa haluttu purevan vasta 150 keur tuloilla?

Veroasteikko kevennetään aika ajoin, jotta työehtosopimusten marginaalivero ei syö leijonanosaa palkankorotuksista, joka aiheuttaisi painetta kovempiin palkankorotuksiin. Olisin itse voinut veikata tämän suuntaista syytä, ainakin suuruusluokka prosenteissa mutulla mätsäisi ja koskaan en ole kuvaamaasi veroasteikkomuutosta lukenut johtuvan solidaarisuusverosta. Mutta sivistän itseäni mielelläni lukemalla lisää jostain.
Vuoden 2012 valtion tuloveroasteikko
Valtion tuloveroasteikko 2019

Kuten noista taulukoista näkee, niin noiden alempien veroportaiden verorajat ovat nousseet selkeästi korkeammiksi -> sitä solidaarisuusveron isompaa marginaaliveroprosenttia aletaan maksaa vasta 76100e ylittävien tulojen osalta.

Jos lasket verojen määrän 2012 asteikolla 76100e tulolle ja 2019 tulolle, niin huomaat, että jälkimmäisessä tapauksessa veroja tulee maksettua paljon vähemmän. Käytännössä 2012 ja 2019 valtion tuloverotus ovat saman tasoisia vasta n. 150k tuloilla ja 2019 veroasteikko on kireämpi vasta tuosta ylöspäin.

2012 veroasteikolla 76100e tuloilla maksettavan veron määrä oli 11608.5eur
2019 vastaava lukema on 10413.25

Käytännössä siis tuolla tulotasolla valtion verotus on keventynyt yli tonnilla, eli melkein 10%:lla.

Tuota isommilla tuloilla rajaveroaste on tietysti noussut sen pari prosenttiyksikköä, mutta veronalaisen tulon pitää ylittaa se 150k, jotta verojen määrä on sama.
 
Miten käy Pirkka- ja Rainbow-tuotteiden? Kaupan alalla ihmetellään, aikooko hallitus puuttua tuttujen halpamerkkien myyntiin

Kirjaus hallitusohjelmassa: "Hillitään päivittäistavarakauppojen ylivoimaista neuvotteluasemaa lainsäädännöllisin toimin, muun muassa private label -tuotteet".

Aika hauskaa settiä. Antti Rinteen teurastajahallitus aikoo teurastaa siis kauppojen omat merkit tyyliin Pirkka, Kotimaista ja Milbona ja kieltää ne.

En tiedä missä vaiheessa Antti Rinteen hallitus meinaa jättää Suomen eroilmoituksen EU:lle kun eihän tuollainen muuten onnistu. Tavaroiden vapaa liikkuvuus on nimittäin ensimmäinen sisämarkkinoiden neljästä perusvapaudesta. Siinähän on joku Lidlikin kummissaan kun itse teetetyn 85 prosenttia lihaa sisältävän makkaran sijasta joutuisi alkaa myymään Suomessa jotain Atrian paskaa korvikemakkaraa jossa on 5 prosenttia lihaa ja nimikin on makkaran sijasta korvikkeiden vuoksi joku "kanannahka- ja teurasjäte jauhorulla".
Tälle eivät kyllä voi oikein mitään.
Vaikka kyseessä onkin Rinteen hallitus, niin tämä kohta on aivan varmuudella kepun tuotoksia. Ovat mutisseet noista jo aiemminkin.
Pirkka, Rainbow ja muut: Mikä kaupan merkkien rooli on ja miksi niitä syytetään maataloustuottajan kyykyttämisestä?
 
Tälle eivät kyllä voi oikein mitään.
Vaikka kyseessä onkin Rinteen hallitus, niin tämä kohta on aivan varmuudella kepun tuotoksia. Ovat mutisseet noista jo aiemminkin.
Pirkka, Rainbow ja muut: Mikä kaupan merkkien rooli on ja miksi niitä syytetään maataloustuottajan kyykyttämisestä?
´voi olla mutta rinne nyökytteli päätä sille ja kirjasi ohjelmaan; kannattaa muistaa ettei tälläsestä viimehallituksessa puhuttu vaikka keskusta oli pääministeripuolueena
 
Olen asunut Lontoossa, Frankfurtissa ja nyttemmin Zürichissä, sekä Etelä-Saksassa Ulmissa Helsingin lisäksi.

Voin kertoa, että parempi vaan koittaa pitää ne ruuhkat aisoissa ja kannustaa jengiä käyttämään kulkemaan joukkoliikenteellä, jotta Kaakkois-Englannin ruuhkat vältetään.

Kokemusteni mukaan kaupunki on aina parempi kun siellä on vähemmän autoja. Parasta kaupunkia on tiiviisti rakennettu kävelykeskusta, jota löytyy esim. Ulmin, Frankfurtin ja Zürichin keskustoista.

Heti kun mennään kävelykeskustan ulkopuolelle, niin jokainen ohi ajava auto vähentää merkittävästi alueen viihtyvyyttä ja houkuttelevuutta kaikille siellä oleskeleville ja läpi kulkeville ihmisille. Jopa niille autoilijoille paras kaupunki on sellainen jossa on tasan yksi auto, se oma.
-
Jos joku haluaa tarjota työpaikkoja tai palveluita ihmisille jotka eivät suostu muulla kulkemaan kuin henkilöautolla (asuinpaikan valinta metsästä on oma valinta ja pakottaa kulkemaan autolla), niin kannattaa siirtää businekset kehäteiden varsille.

Keskustasta autot taas kannattaa yrittää häätää pois ja minimoida niin pitkälti kuin se nyt suinkin realistista on, koska sillä tavalla paikallisten asukkaiden mukavuus maksimoituu. Kaikesta autoilustahan ei pääse eroo ilman todella suurta haittaa taloudelliselle toimeliaisuudelle. En äkkiseltään keksi, että mitä pahaa tässä autottomien ja autollisten elinympäristöjen erottamisessa on.

Solidaarisuusvero on lisävero vain yli 150k/v tienaaville. Sitä vähemmän tienaaville verotusta kevennettiin samalla kun "solidarisuusvero" luotiin. Jos olet kärsijänä tästä väliaikaisesta verosta, niin hankalaa on vuodattaa kyyneleitä tämän kauheuden edessä.

Olen samaa mieltä (USA:n ruuhkissa jatkuvasti istuvana työn takia), mutta usein tuo tapahtuu automaattisesti kun ihmiset tajuavat että missä vaiheessa julkinen on parempi kuin oma auto. Asun Kehä I:n tuntumassa Espossa ja aivan 100% menen joka kerta julkisella Helsingin ydinkeskustaan. Ei sinne ole mitään järkeä lähteä omalla autolla tunkemaan kun pysäköinti maksaa enemmän kuin koko perheelle bussiliput.

Toki kun puhutaan Kehä I:n alueesta, ja siitä ulospäin, niin oma auto on paras tapa liikkua töihin, harrastuksiin, kavereille ja tietenkin kesämökille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 118
Viestejä
4 881 398
Jäsenet
78 752
Uusin jäsen
AllanT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom