• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Nuoret ja koulut eivät varmasti tätä olisi halunneet mutta eipä vissiin kukaan kysynytkään... :facepalm:

Tuo kylläkin tulee juurikin kouluilta ja opettajilta tuo tarve pidemmälle oppivelvollisuudelle. Opettajien ja koulujen edustajat tuota ovat olleet ajamassa jo pitkään ja nyt sattui tulemaan hallitus joka ilmeisesti kuuntelee asiantuntijoita.
 
Tuo kylläkin tulee juurikin kouluilta ja opettajilta tuo tarve pidemmälle oppivelvollisuudelle. Opettajien ja koulujen edustajat tuota ovat olleet ajamassa jo pitkään ja nyt sattui tulemaan hallitus joka ilmeisesti kuuntelee asiantuntijoita.

Lähdettä näille väittelle?

Saana-Riikka Lahtinen on keskeyttänyt kolme ammattitutkintoa –Yle kysyi ammattikouluilta: Oppivelvollisuuden pidentäminen ei auta

YLE sanoi:
koulut yksimielisiä: pidempi velvollisuus ei ratko ongelmia"



Asiantuntijat: Oppivelvollisuuden pidentäminen ei ratkaise ongelmaa – ”Kun tullaan toiselle asteelle huonoilla opiskelutaidoilla, ei tästä ole paljon apua”

Ilta-sanomat sanoi:
OAJ:n koulutusjohtajan Heljä Misukanmukaan Rinteen hallituksen esittämä oppivelvollisuuden pidentäminen ei siis yksinään vastaa OAJ:n tavoitteita.

– Kun tullaan toiselle asteelle huonoilla opiskelutaidoilla, niin ei siitä ole paljon apua, että velvollisuutta pidennetään.
 
Tuo oppivelvollisuuden pidentäminenhän saa kyllä vahvaa tukea eri puolilta. Sehän on nimenomaan opetusalan ammattijärjestön ehdotus. Nyt hallitus kuunteli heitä, toisin kun edellinen hallitus joka taas leikkasi koulutukselta lupauksista huolimatta, mikä oli täysin älyvapaa veto. Kokoomus on myös aikaisemmin estänyt tämän uudistuksen, mutta nyt se onneksi toteutuu koska he ovat poissa päätöksen teosta.

Kirjoitin tästä jo aikaisemmin, mutta kerrataan. Opettajat puoltavat sitä, myös Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT on esittänyt useampiakin tutkimuksia jotka puoltavat oppivelvollisuuden pidentämistä. Tämä ei ole myöskään ainutlaatuinen asia maailmassa. Mm. Englannissa, Itävallassa, Hollannissa ja osassa Yhdysvaltojen, Saksan ja Kanadan osavaltioita opiskeluun liittyviä velvoitteita on lisätty.

Kaikille toisen asteen tutkinto – ”Koulupudokkuus on varmin tie työttömyyteen”

Taloustieteessä on myös osoitettu hyvin vahvasti että toisen asteen koulutus kannattaa ja erityisesti ns riskiryhmien tapauksissa. Toisenaseteen koulutus jo itsessään puolittaa työttömyysriskin. Vaikea nähdä ja ymmärtää miksi joku pitää tätä huonona uudistuksena jo ennen kuin sitä on edes kokeiltu.

Koulutus ratkaisee: Syrjäytymiskehityksestä osallisuuskehitykseen
 
Viimeksi muokattu:
Puhutaan eri asioista jos puhutaan pidemmästä koulussaoloajasta tai tutkinnosta. Pakolla jatkava ei millään motivoidu tekemään tutkintoa jota ei halua - sitten voidaan valita, että 1) päästetään läpi vaikka ei osaa -> paskaa laatua eikä edelleenkään työllisty mihinkään, korkeintaan tutkinto kokee inflaation ja aletaan enemmän kysellä sen käytännön osaamisen perään, tai 2) pidetään porukkaa kirjoilla mutta ei niitä paljoa koulussa näy eikä sieltä valmistu sen useampaa ammattitutkintoa kuin ennenkään.

Ongelmahan on se että turhan suuri osa porukasta ei peruskoulun jälkeen osaa mitään eikä pääse mihinkään jatko-opintoihin, tai jos pääsee niin lopettaa kesken ja tippuu tukien varaan. Tietty tutkinnolla (ehkä mieluummin osaamisella) pääsee paremmin töihin kuin ilman mutta ei tällä asia ratkea vaan ongelma kipataan ammattikoulujen niskaan jotka ovat jo nykyään helisemässä työn määrän ja opiskelijoiden laadun (=laaduttomuuden) kanssa. Enempi hyötyä olisi laittaa asiat kuntoon aikaisemmassa vaiheessa.

Varmasti tällekin politiikalle tukijansa löytyy mutta meinasin vaan että ei sillä ongelma mihinkään parane ja vituiksi menee. Paperilla varmaan näyttää kivalta.
 
Puhutaan eri asioista jos puhutaan pidemmästä koulussaoloajasta tai tutkinnosta. Pakolla jatkava ei millään motivoidu tekemään tutkintoa jota ei halua - sitten voidaan valita, että 1) päästetään läpi vaikka ei osaa -> paskaa laatua eikä edelleenkään työllisty mihinkään, korkeintaan tutkinto kokee inflaation ja aletaan enemmän kysellä sen käytännön osaamisen perään, tai 2) pidetään porukkaa kirjoilla mutta ei niitä paljoa koulussa näy eikä sieltä valmistu sen useampaa ammattitutkintoa kuin ennenkään.

Ongelmahan on se että turhan suuri osa porukasta ei peruskoulun jälkeen osaa mitään eikä pääse mihinkään jatko-opintoihin, tai jos pääsee niin lopettaa kesken ja tippuu tukien varaan. Tietty tutkinnolla (ehkä mieluummin osaamisella) pääsee paremmin töihin kuin ilman mutta ei tällä asia ratkea vaan ongelma kipataan ammattikoulujen niskaan jotka ovat jo nykyään helisemässä työn määrän ja opiskelijoiden laadun (=laaduttomuuden) kanssa. Enempi hyötyä olisi laittaa asiat kuntoon aikaisemmassa vaiheessa.

Varmasti tällekin politiikalle tukijansa löytyy mutta meinasin vaan että ei sillä ongelma mihinkään parane ja vituiksi menee. Paperilla varmaan näyttää kivalta.
Jos opiskeluvalmiudet (esim. se lukutaito) tosiaan on mitä on peruskoulun jälkeen niin hyödyt on vähän kyseenalaiset pakottaa nämä sankarit ja sankarittaret sinne päivähoitoon eikun amikseen muutamaksi vuodeksi lisää. No näyttääpähän tilastot paremmilta, kun koko ikäluokka on tehnyt sen toisen asteen tutkinnon.

Oikeasti olisi pitänyt tehdä jotain sille, että miksi sieltä peruskoulusta pääsee porukkaa läpi, jotka ei osaa lukea tms, mutta aivan liian monimutkainen ongelma ratkaistavaksi (demari)poliitikoille.
 
Oikeasti olisi pitänyt tehdä jotain sille, että miksi sieltä peruskoulusta pääsee porukkaa läpi, jotka ei osaa lukea tms, mutta aivan liian monimutkainen ongelma ratkaistavaksi (demari)poliitikoille.

No mutta kun ei meidän kultamussukka ole tehnyt mitään väärin ja sitä vain sorretaan koulussa. Päälle vähän uniikkia lumihiutaletta, jota ei vaan kukaan muu ymmärrä niin läpi päästetään säälistä jotta kyseisestä sankarista tulee muiden harmi. Huom. tämähän ei ole kuitenkaan opettajan vika.
 
Puoluejohtajat ottaneet ratikka kyydin Oodille. Voi vattu mitä pskaa. :rofl:

Onhan siitä matkaa Säätytalolta Oodille kuitenkin 1,2 kilometriä.

Eihän tuo proletariaatille näyttäytyminen ratikassa kuitenkaan niin paskaa ole kuin kyseisen hallituksen ohjelma ja kyseinen hallitus. Esimerkkinä vaikkapa pakkoruotsittaminen.

Toivottavasti edes Vasemmistoliitto tajuaa lähteä nostelemaan tuosta teurastajien hallituksesta. Myös vihreät voisivat lähteä nostelemaan kun hallitusohjelmasta puuttuu esimerkiksi puiden hakkuumäärien rajoittaminen kestävälle tasolle ja se että vesivoimayhtiöille tuotaisiin velvollisuus rakentaa omalla kustannuksellaan toimivat kalaportaat tai purkaa patonsa. Eli sama systeemi kuin esimerkiksi Ranskassa on ja Yhdysvalloissa. Eikä veronmaksajillekkaan se maksaisi mitään eikä vaikuttaisi mitenkään myöskään sähkön hintaan kun vesivoiman tuotantokustukset jäävät silti alle puoleen sähkön pörssihinnasta.
 
Toi nyt on ihan se ja sama. Jos ne olisi ajaneet "ministeriaudeilla", olisi ulina ollut siitäkin. Ulina johtuu siitä, että kyseessä ovat väärät poliitikot. Jos siellä ajaisi persut ratikalla tai audilla, olisi ulisijat eri henkilöitä vaan.
 
Audilla ei pääse noin pitkää matkaa? :confused:

Ei taida kuulua "ministeriaudit" kuljettajineen vielä uudelle teurastajahallitukselle kun hallitusta ei ole vielä nimetty.

Ehkä Antti Rinne on poikkeus kun väliaikainen eduskunnan puhemies on kyseessä niin voi kuulua oma auto kuljettajineen hänelle. Poikkeuksena myös ne toimitysministeristön kepun ja kokkareiden ministerit.

Aika koomistahan se olisi jos omat ministeriaudit ajelevat tyhjillään Säätytalolta kirjastolle että saavat tulevat ministerit leikkiä köyhää kulkemalla kilometrin matkan ratikassa.

Toki koominenhan tuo pakkoruotsittajahallitus on muutenkin ja suoranainen vitsi.
 
Missäköhän kohtaa keskiverto suomalaisen selkä katkeaa ja nousee barrikaadeille. :hmm:

Tuota hallitusohjelmaa kun lukee, niin alkaa jo oikeasti tehdä mieli hakemaan töitä ulkomailta. Palkkataso muutenkin laahaa kehittyneisiin maihin nähden perässä, ja silti ollaan vain nostamassa kuluja hirveän määrän. Vero progressio aivan jäätävä, ja tätä ongelmaa ollaan ilmeisesti vain pahentamassa. Laskeskelin että jos hallitusohjelma menisi tuollaisenaan läpi niin puhuttaisiin varmaan noin ainakin 2000e/v kulujen kasvusta, ihan vaan siksi että täytyy käydä töissä. Kun liikkuvuuden kuluja nostetaan niin vielä varmemmin porukka ei lähde kauaksi töihin.

Siitä olen varma ettei nykyinen politikka ainakaan vähennä aivaovuotoa ulkomaille.
 
Tässä yksi parhaita hallitusohjelman kohtia:

Hallitus aikoo parantaa talous- ja velkaneuvonnan saatavuutta ja vahvistaa viranomaisten yhteistyötä velkakierteiden ehkäisemiseksi.

Perintäkulujen määrälle aiotaan säätää euromääräiset ylärajat ja positiivinen luottorekisteri tullaan ottamaan käyttöön hallituskauden aikana. Positiivisessa luottorekisterissä on kyse on rekisteristä, johon pankit ja muut luotonantajat olisivat velvollisia ilmoittamaan luotonottajan tiedot aina kun luotto myönnetään.

Myös maksuhäiriömerkintöjen kestoaikaa tullaan lyhentämään.
 
Missäköhän kohtaa keskiverto suomalaisen selkä katkeaa ja nousee barrikaadeille. :hmm:

Tuota hallitusohjelmaa kun lukee, niin alkaa jo oikeasti tehdä mieli hakemaan töitä ulkomailta. Palkkataso muutenkin laahaa kehittyneisiin maihin nähden perässä, ja silti ollaan vain nostamassa kuluja hirveän määrän. Vero progressio aivan jäätävä, ja tätä ongelmaa ollaan ilmeisesti vain pahentamassa. Laskeskelin että jos hallitusohjelma menisi tuollaisenaan läpi niin puhuttaisiin varmaan noin ainakin 2000e/v kulujen kasvusta, ihan vaan siksi että täytyy käydä töissä. Kun liikkuvuuden kuluja nostetaan niin vielä varmemmin porukka ei lähde kauaksi töihin.

Siitä olen varma ettei nykyinen politikka ainakaan vähennä aivaovuotoa ulkomaille.
Jos et polta tupakkaa. niin en todellakaan usko tuohon sinun 2000e/v kulujen kasvuun, voisitko hieman aukaista laskujasi? Esim polttoaineveron nosto nostaa keskimääräis kilometreillä (16000km) noin 60-80e vuodessa.
 
Missäköhän kohtaa keskiverto suomalaisen selkä katkeaa ja nousee barrikaadeille. :hmm:

Tuota hallitusohjelmaa kun lukee, niin alkaa jo oikeasti tehdä mieli hakemaan töitä ulkomailta. Palkkataso muutenkin laahaa kehittyneisiin maihin nähden perässä, ja silti ollaan vain nostamassa kuluja hirveän määrän. Vero progressio aivan jäätävä, ja tätä ongelmaa ollaan ilmeisesti vain pahentamassa. Laskeskelin että jos hallitusohjelma menisi tuollaisenaan läpi niin puhuttaisiin varmaan noin ainakin 2000e/v kulujen kasvusta, ihan vaan siksi että täytyy käydä töissä. Kun liikkuvuuden kuluja nostetaan niin vielä varmemmin porukka ei lähde kauaksi töihin.

Siitä olen varma ettei nykyinen politikka ainakaan vähennä aivaovuotoa ulkomaille.
Nyttenkin omasta palkasta lähtee tonni veroihin. Todella kannustavaa...
 
Mitä nopeammin nuo vasurit ajaa Suomen konkurssiin niin sitä parempi. Pitkä kituuttaminen on pahinta, siinä ehditään tuhota kaikki pohjia myöten, mutta nyt vaan nopeasti verot kattoon, kaikki firmat muuttaa ulkomaille, sit ilmoitetaan täysi maksukyvyttömyys ja voidaan aloittaa alusta ilman aivan järjetöntä automaattista sosiaalista rahanjakoa joka palvelee vain ulkomaisia sijoittajia ja turvapaikka turismia. Kommunismi ei ole ikinä toiminut käytännössä, vaikka se vasurien silmissä on niin ihku ihanaa.

Meillä on hieno maa jossa puhdas luonto ja kaikki mahdollisuudet mestyä kunhan pelataan kortit oikein.

Missäköhän kohtaa keskiverto suomalaisen selkä katkeaa ja nousee barrikaadeille. :hmm:

Ei ihan heti kannata odottaa suurissa määrin. Yleinen ilmapiiri on kuitenkin voimakkaasti aivopesty vasemmistomyönteiseksi. Jos olet vasemmistoa vastaan, niin olet heti iso paha natsi ja menetät maineesi ja työpaikkasi ja loppuelämäsi on pilalla.

Naiset nyt ovat muutenkin voimakkaasti hyysäämisen puolella ja moni mies on kiltisti tossun alla ja lampaan tavoin seuraa johtajaa että saa sen synttäripanon, jonka aikana eukko ajattelee vain mustaa makkaraa. En jaksa uskoa että kukaan valkoinen työssäkäyvä heteromies olisi vasemmiston takana minkään muun syyn takia, tai sitten on niin yksinkertainen ettei osaa ajatella mitään suuressa mittakaavassa ja uskoo siihen taikaseinään josta hänelle annetaan ilmaista rahaa perustulon muodossa. Ei ole raukat ikinä kuulleet ettei niitä ilmaisia lounaita ole.
 
nyt vaan nopeasti verot kattoon, kaikki firmat muuttaa ulkomaille, sit ilmoitetaan täysi maksukyvyttömyys ja voidaan aloittaa alusta ilman aivan järjetöntä automaattista sosiaalista rahanjakoa joka palvelee vain ulkomaisia sijoittajia ja turvapaikka turismia. Kommunismi ei ole ikinä toiminut käytännössä, vaikka se vasurien silmissä on niin ihku ihanaa.

Meillä on hieno maa jossa puhdas luonto ja kaikki mahdollisuudet mestyä kunhan pelataan kortit oikein.
Näkisin että Suomi ja muut pohjoismaat ovat kansainvälisissä hyvinvointivertailuissa aivan kärkitasoa ja talousvertailussakin ylempää keskitasoa ennemminkin sosiaalidemokraattisen politiikkansa ja yhteiskuntajärjestyksen ansiosta, kuin siitä huolimatta.
 
Jos et polta tupakkaa. niin en todellakaan usko tuohon sinun 2000e/v kulujen kasvuun, voisitko hieman aukaista laskujasi? Esim polttoaineveron nosto nostaa keskimääräis kilometreillä (16000km) noin 60-80e vuodessa.
Varmaan tulee jo pelkkä 1000e tietulleista, jos ne ovat vyöhyke pohjaisia. Vaihtoehtona 1.5h per suunta julkisilla tai maksaa hullut tietullit että pääsee töihin. Tämä koskee lähinnä PK-seutua. Mutta hokema että PK-seudulla pärjää pelkillä julkisilla on melko absurdi, jos et satu asumaan Metron tai Aseman vieressä ja että vielä työpaikka on saman Metron tai Aseman vieressä. Muuten alkaakin vaihtorumba jossa ei ole mitään järkeä. Eniten tämä varmaan haittaa niitä pienipalkkaisia, mutta onpahan teillä ainakin sitten tilaa ajella.
 
Espanjassa aurinkorannikolla on myös tietullit käytössä. Tosin kukaan paikallinen ei niihin aja vaan mieluummin kiertää pienempiä teitä pitkin kyseiset kohdat.

Liekö meille tulossa sama systeemi...
 
Näkisin että Suomi ja muut pohjoismaat ovat kansainvälisissä hyvinvointivertailuissa aivan kärkitasoa ja talousvertailussakin ylempää keskitasoa ennemminkin sosiaalidemokraattisen politiikkansa ja yhteiskuntajärjestyksen ansiosta, kuin siitä huolimatta.
Jos koostat listan Suomea korkeamman elintason maista joissa on meitä korkeampi veroaste, niin listastasi tulee kovin lyhyt. Suomi on varsin poikkeuksellinen maa elintason ja verotuksen yhdistelmän suhteen, joten minusta oikeampi toteamus on se, että meillä korkea elintaso toteutuu korkeasta veroasteesta huolimatta.

Muualla kun se ei tunnu onnistuvan. Todennäköisesti meillä on jotain (kulttuurellisia?) erityispiirteitä, jotka mahdollistavat yhteiskunnan hyvän toiminnan korkeasta verotuksesta huolimatta.
 
Espanjassa aurinkorannikolla on myös tietullit käytössä. Tosin kukaan paikallinen ei niihin aja vaan mieluummin kiertää pienempiä teitä pitkin kyseiset kohdat.

Liekö meille tulossa sama systeemi...
Oon ymmärtänyt että nuo tiemaksut tulisi kaupunkien päätettäväksi.
Varmaan ainakin pienemmissä kaupungeissa aika hankala perustella jotain tiemaksuja, kun julkiset toimii miten toimii.
Jossain Helsingissä saattaa olla mahdollista jossain muodossa.
 
Oon ymmärtänyt että nuo tiemaksut tulisi kaupunkien päätettäväksi.
Varmaan ainakin pienemmissä kaupungeissa aika hankala perustella jotain tiemaksuja, kun julkiset toimii miten toimii.
Jossain Helsingissä saattaa olla mahdollista jossain muodossa.
Tuskin yhtään mitään tulee "kaupunkien päätettäväksi" niin kauan kuin Kepu on hallituksessa..

Onhan näitä tiemaksujuttuja selvitelty ennenkin ja olen aika varma, että tästä tulee joku GPS-pohjainen systeemi, ja tuotot katoaa suoraan valtion verokarhun mustaan aukkoon.

Ja "kaupunkiseutu" on aika laaja käsite, eli se voi kattaa hyvin suuren osan Suomesta...
 
Jos et polta tupakkaa. niin en todellakaan usko tuohon sinun 2000e/v kulujen kasvuun, voisitko hieman aukaista laskujasi? Esim polttoaineveron nosto nostaa keskimääräis kilometreillä (16000km) noin 60-80e vuodessa.
Pari kaksi-kolme sataa kiloa asuntolainaa (asuntolainan korkovähennys), kotitalousvähennykset, polttoaine, solidaarisuusvero, uusi terveysvero... Varmaan alkaa olla 2k kasassa eikä edes tarvi polttaa ja dokata tai ajella tietulleihin.
 
Hauskaa tässä on nyt ennustaa seuraavien vaalien tulos. Mikäli tässä tulisi vielä lama päälle samalla niin kyllä rapisee.
 
Pari kaksi-kolme sataa kiloa asuntolainaa (asuntolainan korkovähennys), kotitalousvähennykset, polttoaine, solidaarisuusvero, uusi terveysvero... Varmaan alkaa olla 2k kasassa eikä edes tarvi polttaa ja dokata tai ajella tietulleihin.
100k laina, 1% korko -> korkovähennyksen poistuminen on 75e/v.

300k lainalla n. 225e.
 
Tuskin yhtään mitään tulee "kaupunkien päätettäväksi" niin kauan kuin Kepu on hallituksessa..

Onhan näitä tiemaksujuttuja selvitelty ennenkin ja olen aika varma, että tästä tulee joku GPS-pohjainen systeemi, ja tuotot katoaa suoraan valtion verokarhun mustaan aukkoon.

Ja "kaupunkiseutu" on aika laaja käsite, eli se voi kattaa hyvin suuren osan Suomesta...
Luulen kyllä ettei kepua kiinnosta kaupunkien tiemaksut. Lähinnä olisivat tyytyväisiä kun ei koske haja-asutusaluita :D

GPS-systeemi taisi olla Bernerin aivopieruja? Sillä ei ollut kepussa kovin suurta kannatusta.

Oikeastaan tuollainen kaupunkien itse määrittelemät jutut olisi kyllä paras mahdollinen vaihtoehto, koska silloin lähidemokratia päättäisi asiasta. Saas nähdä miten tuon kanssa käy. En ainakaan nopealla haulla löytänyt tuosta mitään konkreettista ohjelmasta.
https://interactive.sanoma.fi/arkku/files/25992474Neuvottelutuloshallitusohjelmasta3.6.2019.pdf
 
No sillä ei nyt ole mitään tekemistä sen hiilidioksidin kanssa, mistä PS puhui kun mainitsivat hiilitullit.

Eli tämä ei tasan tarkkaan kannusta Kiinaa leikkaamaan päästöjään mihinkään suuntaan. Ymmärrätkö eron?

Voisitko kertoa käytännössä miten Perussuomalaisten hiilitullit sitten pitäisi tehdä? Ja myös heidän mainostamaa "ostetaan lähempää"? Nostetaan tulleja? Alennetaan tullimaksurajoja?

Tuo tullimaksujen alarajan poisto on yksi hyvistä tulevan hallituksen ehdotuksista. Se nimenomaan ohjaa Suomalaisten kulutusta (ostetaan vähemmän Kiinalaista krääsää kun on vaivalloista tullata jne.) lähemmäs Suomea.

Vaikka en tulevan hallituksen läheskään kaikkia hallitusohjelman kohtia kovin suopeasti katsele, mielestäni tässä kohdassa nimenomaan on sellainen ehdotus pöydällä joka Perussuomalaitenkin luulisi hyväksyvän, kun menee heidän ohjelmansa mukaisesti. Ellei sitten vaan aleta nillittämään siksi kun väärä puolue ehdotti.
 
Luulen kyllä ettei kepua kiinnosta kaupunkien tiemaksut. Lähinnä olisivat tyytyväisiä kun ei koske haja-asutusaluita :D

GPS-systeemi taisi olla Bernerin aivopieruja? Sillä ei ollut kepussa kovin suurta kannatusta.

Oikeastaan tuollainen kaupunkien itse määrittelemät jutut olisi kyllä paras mahdollinen vaihtoehto, koska silloin lähidemokratia päättäisi asiasta. Saas nähdä miten tuon kanssa käy. En ainakaan nopealla haulla löytänyt tuosta mitään konkreettista ohjelmasta.
https://interactive.sanoma.fi/arkku/files/25992474Neuvottelutuloshallitusohjelmasta3.6.2019.pdf
Eihän ne välttämättä ole päättäneet vielä itsekään, että miten toi käytännössä toteutetaan.

Mutta kyllä mä olen erittäin varma, että tuosta joku GPS-pohjainen automaattinen systeemi tulee ja olen myöskin skeptinen sen suhteen, että noi tuotot jäisi kaupungeille.
 
Eihän ne välttämättä ole päättäneet vielä itsekään, että miten toi käytännössä toteutetaan.

Mutta kyllä mä olen erittäin varma, että tuosta joku GPS-pohjainen automaattinen systeemi tulee ja olen myöskin skeptinen sen suhteen, että noi tuotot jäisi kaupungeille.
Joo siis jonkinlaisen valvontainfran tuo vaatisi joka tapauksessa. Perustuu sitten GPS-paikannukseen tai johonkin rekkarin tunnistukseen...
Saattaa olla että jotkut luopuu autosta ihan tuon vittumaisuuden takia. Ei ainakaan itseä oikein houkuttaisi :D
 
Joo siis jonkinlaisen valvontainfran tuo vaatisi joka tapauksessa. Perustuu sitten GPS-paikannukseen tai johonkin rekkarin tunnistukseen...
Saattaa olla että jotkut luopuu autosta ihan tuon vittumaisuuden takia. Ei ainakaan itseä oikein houkuttaisi :D
Itse näkisin, että monella suomalaisperheellä auto on suurin piirtein viimeinen asia josta tingitään, niin itsellänikin. Se raha on sitten vaan muusta kulutuksesta pois.

Auton ainut mielekäs vaihtoehto on hevonen, mikäli mönkijöitä yms. verotetaan kuten autoja.
 
100k laina, 1% korko -> korkovähennyksen poistuminen on 75e/v.

300k lainalla n. 225e.
Solidaarisuusvero 750€, kotitalousvähennys 250€, polttoaine 100€ + polttoaineesta välillisesti tulevat korotukset.

"Lisäksi otetaan käyttöön positiivinen luottorekisteri eli tietokanta, josta luotonantajayhtiöt voivat nähdä luotonhakijan lainamäärät ja tulotiedot reaaliaikaisesti. Tarkoitus on antaa luotonantajalle nykyistä parempi mahdollisuus arvioida lainan ottajan maksukykyä."

siellä urkitaan koko suvun tulot ja velat :vihellys:
 
Tänään ylen tv A-studiossa klo 21:00 aiheena uusi hallitusohjelma. Kannattaa varmaan katsoa niin tietää edes jotain (ehkä) mitä on tulossa. Täälläki näköjään jutusteltu tupakasta, polttoaineverosta ja tiemaksuista. Itselläni ei autoa enää ole ja tupakkaa en polta niin ei sillein mielipidettä noista mutta mielenkiintoista kuulla mitä kaikkee muuta sieltä on tulossa.
 
Saisivat sen polttoaineveronkin noston pistää enimmäkseen kaupunkien ruuhkamaksuihin. Se on pelkkää turhaa vittuilua tavallista maaseudulla asuvaa duunaria kohtaan kiristää jo valmiiksi yliverotettua polttoainetta kun se on muutenkin jo kipurajoilla ja siitä autosta ei kuitenkaan tulla luopumaan kun sitä tarvitaan tavalliseen elämiseen kun kaupasta edelleen täytyy ostaa ruokaa ja töihin täytyy edelleen ajella.
 
Solidaarisuusvero 750€, kotitalousvähennys 250€, polttoaine 100€ + polttoaineesta välillisesti tulevat korotukset.

"Lisäksi otetaan käyttöön positiivinen luottorekisteri eli tietokanta, josta luotonantajayhtiöt voivat nähdä luotonhakijan lainamäärät ja tulotiedot reaaliaikaisesti. Tarkoitus on antaa luotonantajalle nykyistä parempi mahdollisuus arvioida lainan ottajan maksukykyä."

siellä urkitaan koko suvun tulot ja velat :vihellys:
Solidaarisuusvero on kyllä edellisten hallitusten aikaansaannos, ei rinteen veromuutos? Vai onko jossain sanottu, että tuota eniten tienaavan veroporrasta rukataan jotenkin?
 
Voisitko kertoa käytännössä miten Perussuomalaisten hiilitullit sitten pitäisi tehdä? Ja myös heidän mainostamaa "ostetaan lähempää"? Nostetaan tulleja? Alennetaan tullimaksurajoja?

Miksi minun se pitäisi tehdä? Tällä nykyisellä kaavaillulla verotusmuutoksella ei kuitenkaan ole hiilipäästöjen kanssa mitään tekemistä vai väitätkö muuta? Edelleen tuntuu siltä että keksitään vero ja sen jälkeen yritetään sovittaa sen ympärille jotain kaunista korulausetta.
 
Pari kaksi-kolme sataa kiloa asuntolainaa (asuntolainan korkovähennys), kotitalousvähennykset, polttoaine, solidaarisuusvero, uusi terveysvero... Varmaan alkaa olla 2k kasassa eikä edes tarvi polttaa ja dokata tai ajella tietulleihin.
Ahh siis menetät tulonsiirtoja. Väitätkö että et lainaa taloon ottaessasi tiennyt että täysin kestämättömällä pohjalla oleva korkojen maksatus valtiolla ei loppuisi. Se on ollut tapetilla jo yli 10 vuotta ja oli jo edellisen porvarihallituksen ohjelmassa. Rinteen hallitus ajaa asian maaliin niin kuin pitääkin, ja tuota ovat puoltaneet kaikki puolueet. Tuollainen kommunismi saakin loppua.

Tässä Porvarihallituksen ohjelma 4 vuoden takaa:

2016 lainakoroista voi vähentää verotuksessa 55 prosenttia, 45 prosenttia vuonna 2017, 35 prosenttia vuonna 2018 ja vuonna 2019 vähennyskelpoista asuntolainan koroista on enää 25 prosenttia.
Myös tätä budjetti lupaa: Asuntolainan korkovähennys heikkenee, ajoneuvovero nousee...
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan tulee jo pelkkä 1000e tietulleista, jos ne ovat vyöhyke pohjaisia. Vaihtoehtona 1.5h per suunta julkisilla tai maksaa hullut tietullit että pääsee töihin. Tämä koskee lähinnä PK-seutua. Mutta hokema että PK-seudulla pärjää pelkillä julkisilla on melko absurdi, jos et satu asumaan Metron tai Aseman vieressä ja että vielä työpaikka on saman Metron tai Aseman vieressä. Muuten alkaakin vaihtorumba jossa ei ole mitään järkeä. Eniten tämä varmaan haittaa niitä pienipalkkaisia, mutta onpahan teillä ainakin sitten tilaa ajella.
Tietullit taas eivät liity mitenkään valtion budjettiin, vaan ne on kuntien asia. Siihen voit vaikuttaa kuntapolitiikan kautta. Jos sulla 1.5h / suunta töihin julkisilla, ja työpaikka Helsingissä, niin et varmaankaan maksa kuntaveroa Helsinkiin, vaikka kulutatkin heidän palveluitaan ja infraansa. Eikö silloin ole ihan ok, että Helsinki voi rokottaa noita loisia?
 
Ahh siis menetät tulonsiirtoja. Väitätkö että et lainaa taloon ottaessasi tiennyt että täysin kestämättömällä pohjalla oleva korkojen maksatus valtiolla ei loppuisi. Se on ollut tapetilla jo yli 10 vuotta ja oli jo edellisen porvarihallituksen ohjelmassa. Rinteen hallitus ajaa asian maaliin niin kuin pitääkin, ja tuota ovat puoltaneet kaikki puolueet. Tuollainen kommunismi saakin loppua.

Tässä Porvarihallituksen ohjelma 4 vuoden takaa:

2016 lainakoroista voi vähentää verotuksessa 55 prosenttia, 45 prosenttia vuonna 2017, 35 prosenttia vuonna 2018 ja vuonna 2019 vähennyskelpoista asuntolainan koroista on enää 25 prosenttia.
Myös tätä budjetti lupaa: Asuntolainan korkovähennys heikkenee, ajoneuvovero nousee...
En menetä pennin latia kun on jo velaton kämppä ja sijoitus kämpissä erotus menee lyhentämättömänä vuokraan :p

Itseä ei kiinnosta mikä hallitus on tehnyt päätöksiä. Käy vaan nuoria lapsiperheitä sääliksi kun revitään kaikki mahdollinen pois.

Missä muuten lentovero? Hä?

@zepi Ohjelmaan on merkitty +100M niin porrasta tullaan laskemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Voin kuvitella kuinka ollut tosi kiivas ja pitkä ideointipalaveri, jossa kaikkien hallituspuolueiden penaalien terävimmät ovat pää sauhuten miettineet mistä sitä rahaa valtion kassaan saisi. Lopulta joku ajatusten Vantaankoski on kokenut elämänsä oivalluksen ja keksinyt, että jospa nostettaisiinkin polttoaineveroa! Muiden silmät ovat kirkastuneet ja raikuvien aplodien saattelemana Rinne on kirjauttanut tämän uuden ajatuksen suoraan hallitusohjelmaan.
 
Tietullit taas eivät liity mitenkään valtion budjettiin, vaan ne on kuntien asia. Siihen voit vaikuttaa kuntapolitiikan kautta. Jos sulla 1.5h / suunta töihin julkisilla, ja työpaikka Helsingissä, niin et varmaankaan maksa kuntaveroa Helsinkiin, vaikka kulutatkin heidän palveluitaan ja infraansa. Eikö silloin ole ihan ok, että Helsinki voi rokottaa noita loisia?
Kuka mitään budjetista puhui? Helsingillekkin varmaan tosi kannattavaa jos yritykset eivät saa työvoimaa ja yhtälailla Helsinkiläisetkin joutuvat niistä tietulleistä sitten maksamaan, kun menevät esim Espooseen töihin. Aamulla Kehä 1 on tukossa länteen päin ja illalla Itään Espoo-Helsinki välillä.
 
Tietullit taas eivät liity mitenkään valtion budjettiin, vaan ne on kuntien asia. Siihen voit vaikuttaa kuntapolitiikan kautta. Jos sulla 1.5h / suunta töihin julkisilla, ja työpaikka Helsingissä, niin et varmaankaan maksa kuntaveroa Helsinkiin, vaikka kulutatkin heidän palveluitaan ja infraansa. Eikö silloin ole ihan ok, että Helsinki voi rokottaa noita loisia?

Kuka mitään budjetista puhui? Helsingillekkin varmaan tosi kannattavaa jos yritykset eivät saa työvoimaa ja yhtälailla Helsinkiläisetkin joutuvat niistä tietulleistä sitten maksamaan, kun menevät esim Espooseen töihin. Aamulla Kehä 1 on tukossa länteen päin ja illalla Itään Espoo-Helsinki välillä.

Kyllähän se 1,5 tuntia taitaa olla ihan realismia työmatkan kestolle jos asuu toisella laidalla Helsinkiä kuin missä työpaikka sijaitsee ja vielä vielä lapsen päiväkoti sattuu sijaitsemaan päinvastaiseen suuntaan kotoa kuin missä työpaikka on.

Kyllähän ne tietullit kirpaisisivat Helsingissä asuviakin jotka eivät edes muualla autoilisi kuin Helsingissä kun niissähän tietulleissa tahtoo olla esimerkiksi Tukholmassa erilaisia maksuvyöhykkeitä. Eli jostakin Tukholman lähiöstä autoilee Tukholman keskustan nurkille niin siinä saa tietullia maksaa.
 
Helsinki on nykyään muutenkin yhä enenevissä määrin autoilija-epäystävällinen kaupunki, joten eipä tällaiset tietullit ainakaan kaupungin vetovoimaa lisää! Varmaan kotimaan turistejakin kiinnostaa ihan v*tusti tulla autoillaan sekoilemaan sinne, jos on kesällä esimerkiksi Särkänniemi vaihtoehtona...

Huonompi homma on sitten se, että tämän maan tärkeimmät pakoreitit kuten satamat sijaitsee Helsingissä ja vieläpä ihan keskustassa. Se on huono homma jo nyt koska systeemit on aina ihan sekaisin ja meinaa tulla kiire kun yrittää paeta.
 
Solidaarisuusvero 750€, kotitalousvähennys 250€, polttoaine 100€ + polttoaineesta välillisesti tulevat korotukset.

"Lisäksi otetaan käyttöön positiivinen luottorekisteri eli tietokanta, josta luotonantajayhtiöt voivat nähdä luotonhakijan lainamäärät ja tulotiedot reaaliaikaisesti. Tarkoitus on antaa luotonantajalle nykyistä parempi mahdollisuus arvioida lainan ottajan maksukykyä."

siellä urkitaan koko suvun tulot ja velat :vihellys:
Solidarisuusvero on porvarihallituksen aikaansaannoksia. Eli ei mikään lisävero:
Solidaarisuusvero – Wikipedia
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 124
Viestejä
4 881 537
Jäsenet
78 752
Uusin jäsen
AllanT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom