• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Krp: Perussuomalaisten Ville Vähämäkeä epäillään törkeästä petoksesta.

Krp: Perussuomalaisten Ville Vähämäkeä epäillään törkeästä petoksesta

Jännä nähdä, saako tämä aikaa yhtä kiivaan keskustelun mitä Jani Toivolan kämppäjärjestelyt ja taksilla ajelut. Toivolaa ei edes epäilty eikä hän syyllistynyt mihinkään rikokseen, eikä rikkonut edes mitään säännöksiä ja määräyksiä ja silti aivan järjetön "huutelu" häntä kohtaan jokapaikassa. Nyt kun Vähämäkeä epäillään törkeästä petoksesta, jännä nähdä miten mm. persut ja heidän kannattajat suhtautuvat tähän, en ylläty jos näemme vahvaa kaksinaismoralismia asian suhteen. Toivolaa persut ja heidän kannattajat jaksoi arvostella ja ala-arvoisesti haukkua viikko tolkulla, mitenhän on nyt.

Edit. korjattu nimi Janiksi, mikä siis oli oikein, eikä Sami kuten ensin kirjoitin vahingossa :)

Viimeksi muokattu:

Jännä nähdä, saako tämä aikaa yhtä kiivaan keskustelun mitä Sami Toivolan kämppäjärjestelyt ja taksilla ajelut. Toivolaa ei edes epäilty eikä hän syyllistynyt mihinkään rikokseen, eikä rikkonut edes mitään säännöksiä ja määräyksiä ja silti aivan järjetön "huutelu" häntä kohtaan jokapaikassa. Nyt kun Vähämäkeä epäillään törkeästä petoksesta, jännä nähdä miten mm. persut ja heidän kannattajat suhtautuvat tähän, en ylläty jos näemme vahvaa kaksinaismoralismia asian suhteen. Toivolaa persut ja heidän kannattajat jaksoi arvostella ja ala-arvoisesti haukkua viikko tolkulla, mitenhän on nyt.

Kukas tämä Sami Toivola on?

SDP:n eduskuntavaaliehdokas ”Husu” tienannut Sipoon kouluvierailuista jo 5 316 euroa
Sipoon suomenkieliset koulut palkkasivat demaripoliitikko Abdirahim ”Husu” Husseinin kouluille puhujaksi, vaikka Husseinin vierailuista ei ole asianmukaisesti kerrottu etukäteen kaikkien oppilaiden vanhemmille.

Suomen Uutiset on saanut haltuunsa asiakirjalähteitä, joista selviää lisätietoja demaripoliitikko Abdirahim ”Husu” Husseinin vierailuista Sipoon alakouluissa.

Eduskuntavaalikampanjaa käynnistelevä Hussein on nähty loppuvuoden aikana usein Sipoossa. Hän on muun muassa vieraillut sipoolaisopettajien koulutuspäivässä sekä heittänyt puhekeikkoja koululaisille.

Hussein on tähän mennessä tienannut jo mukavan summan keikoistaan Sipoon oppilaitoksissa, yhteensä hänelle on maksettu 5 316 euroa.

Rahat Husseinin palkkioihin on saatu on saatu Opetushallitukselta avustuksena Turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien integrointi –hankkeeseen, johon osallistuu muitakin koulutuksen järjestäjiä.

Opetusministeriön verkkosivulta selviää, että Turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien integrointi –projektin erityisavustus on tarkoitettu hankkeisiin, joilla ”edistetään turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien suomalaiseen yhteiskuntaan sopeutumista.”

Sipoon kunnalle on myönnetty tällaisiin tarkoituksiin yhteensä 120 000 euroa.

Epäselvää kuitenkin on, millä tavalla SDP:n edustajana Helsingin kaupunginvaltuustossa toimiva, eduskuntaan pyrkivä Hussein liittyy hankkeeseen, jolla pyritään edistämään maahanmuuttajien suomalaiseen yhteiskuntaan sopeutumista. Tai miten Husun puheilla edistetään maahanmuuttajien sopeutumista.

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS) on Opetushallituksen laatima kansallinen ohje, jonka mukaan jokainen opetuksen järjestäjä laatii paikallisen opetussuunnitelman. OPS:n mukaan perusopetus on puoluepoliittisesti sitoutumatonta.
SDP:n eduskuntavaaliehdokas "Husu" tienannut Sipoon kouluvierailuista jo 5 316 euroa - Suomen Uutiset

:think:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Persujen Tiernapojat. Ei ehkä ihan parhain esitys mitä olen nähnyt, mutta yritys hyvä. Halla-aho tietenkin Herodes. :)

Pisteet yrityksestä, mutta jotenkin tulee joku parodia tästä mieleen :D

Tullee somemyrsky vielä. Nykyäänhän joka koulussa on kiintiö mamu. Niin saatas murjaanien kuningas ilman kenkälankkia.

Viimeksi muokattu:
Nykyinen hallitus kepu/kok vaihtunee punaviherpipertäjiin ensi vaaleissa?
Miten meno muuttuu tavallisen tallaajan näkökulmasta?
Mennäänkö ojasta allikkoon?
Painetaanko pää syvemmälle pensaaseen ja annetaanko politikkojen jatkaa suomen kansan perseraiskausta?
Onko muhametti yleisin poikalapsen nimi jo vuonna 2020?
Saako matu/rotu/uskonto realismin ajattelustakin tuomion?

Painetaanko pää syvemmälle pensaaseen ja annetaanko politikkojen jatkaa suomen kansan perseraiskausta?

Avaatko vielä tarkemmin, millä tavalla oikein koet, että sua perseraiskataan poliitikkojen toimesta? Eli millä tavalla nyt menee tosi surkeasti ja mihin haluat muutoksen? Vai pitikö sun vain postata kulttuurinrikastamisketjuun?

Avaatko vielä tarkemmin, millä tavalla oikein koet, että sua perseraiskataan poliitikkojen toimesta? Eli millä tavalla nyt menee tosi surkeasti ja mihin haluat muutoksen? Vai pitikö sun vain postata kulttuurinrikastamisketjuun?
Kyllä ketju oikea on. Koetko itse että nykyinen hallitus ajaa Suomen kansan etua? Jos vastaus on kyllä tulet luultavasti pettymään seuraavalla vaalikaudella.
Ja jos vastaus on ei tulet silti pettymään, ellet sitten satu olemaan osana pientä piiriä joka nykymenosta taloudellisesti hyötyy.

Kyllä ketju oikea on. Koetko itse että nykyinen hallitus ajaa Suomen kansan etua?

Lihavoitu on jo lähtökohtaisesti täysin idioottimainen käsite. Ei ole "koko Suomen etua". Täällä on 5,5 miljoonaa ihmistä omine toivoineen. Tuo on vain retoriikkaa.

Nykyinen hallitus on tehnyt paljon hyviä päätöksiä, joitain huonoja ja loput neutraaleja joissa ei ole kauheasti liikkumavaraa. Olen ollut pääasiassa tyytyväinen ja vihervasemmistoon tulen luultavasti pettymään.

Mua aina ihmetyttää tuo "menon muuttuminen". Mikä helvetin meno ja miten sen pitäisi muuttua. Ei tuollainen lause kerro mitään.

Lihavoitu on jo lähtökohtaisesti täysin idioottimainen käsite. Ei ole "koko Suomen etua". Täällä on 5,5 miljoonaa ihmistä omine toivoineen. Tuo on vain retoriikkaa.

Nykyinen hallitus on tehnyt paljon hyviä päätöksiä, joitain huonoja ja loput neutraaleja joissa ei ole kauheasti liikkumavaraa. Olen ollut pääasiassa tyytyväinen ja vihervasemmistoon tulen luultavasti pettymään.

Mua aina ihmetyttää tuo "menon muuttuminen". Mikä helvetin meno ja miten sen pitäisi muuttua. Ei tuollainen lause kerro mitään.
Tämä nyt ei ole suunnattu erityisesti kenellekään, mutta aika usein saa kuulla vähän tuollaista jargonia valituksen muodossa. Sitten jos kyselee tarkennusta, niin vastaus on aika usein "jaa susta on kaikki hyvin vai?".
Musta on vähän turhaa purnaamista jos ei pystytä edes erittelemään niitä ongelmia, saati ehdottamaan parannuksia.

Sinne vaan ottaa puolueen paikalliseen elimeen yhteyttä ja liittyy porukkaan. Pääsee vähän kuulostelemaan politiikan juttuja omalla paikkakunnalla ja isommassakin skaalassa. Itse tein juurikin tällä tavalla. Kyllä se nyt laittomuudet voittaa. Tiijä vaikka joskus pääsee johonkin asiaan vaikuttamaan. Paljon muutakin kun maahanmuutto. Siitähän ei paikallisesti juuri päätetä. Tiijä sitten miten muuttuu, jos saavat tuon soten valmiiksi joskus. Nykyään kuitenkin sen verran vähän porukkaa mukana, että jo paikalle ilmaantumalla voi päästä eteenpäin politiikan ihmiillisessä maailmassa.

Ja mitähän hyviä päätöksiä sipilä kumppaneineen tehnyt?
Ei se kyllä kummene oli puolue mikä hyvänsä vetovastuussa, omia etujaan minä minä mulle mulle asenteella mennään vuodestä toiseen,
turhaan taisin tästäkin avautua, mutta tulipahan tätäkin kusiaispesää sohaistua.
Over and out, poistun takavasemmalle.

Jännä nähdä, saako tämä aikaa yhtä kiivaan keskustelun mitä Jani Toivolan kämppäjärjestelyt ja taksilla ajelut. Toivolaa ei edes epäilty eikä hän syyllistynyt mihinkään rikokseen, eikä rikkonut edes mitään säännöksiä ja määräyksiä ja silti aivan järjetön "huutelu" häntä kohtaan jokapaikassa. Nyt kun Vähämäkeä epäillään törkeästä petoksesta, jännä nähdä miten mm. persut ja heidän kannattajat suhtautuvat tähän, en ylläty jos näemme vahvaa kaksinaismoralismia asian suhteen. Toivolaa persut ja heidän kannattajat jaksoi arvostella ja ala-arvoisesti haukkua viikko tolkulla, mitenhän on nyt.

Edit. korjattu nimi Janiksi, mikä siis oli oikein, eikä Sami kuten ensin kirjoitin vahingossa :)
Ei lainkaan yhtä paljon kirjoitettu Jani Toivolasta kuin Teuvo Hakkaraisen väitetystä rikoksesta tuon kämpän suhteen ja Teuvo Hakkaraisen osalta edellytykset esitutkinnan käynnistämiselle eivät KRP:n mukaan täyttyneet.
Meinaatko, että Jani Toivolan toiminassa ei ollut mitään moitittavaa, no antaa olla.
Artikkelista ei selvinnyt millä perusteella Vähämäkeä on syytä epäillä törkeästä petoksesta.

Näitä nyt on alkanut löytymään vähän joka puolueesta. Ajellaan taksilla ja nostetaan kaikki mahdolliset tuet paskapuheilla. On kokemusta toimeentulotuella elämisestä, eikä oikein käsitä miten vitussa kansanedustajilla menee tuollaiset kusetukset läpi, kun persaukisten joka ikistä hakemusta käsitellään kusetuksena kunnes toisin todistetaan :D
Poliitikoilla on siinä eniten hävittävää maineen kanssa. Pahinta tuollaisten touhujen jälkeen on mutista ettei rikkonut lakia, kun se vaan lisää kansalaisten vitutusta.

En oo Hakkaraisesta puhunut mitään. Kai tuo sahuri ja kansanedustaja asunnon ja saunan toisistaan erottaa.

IL paljastaa: Poliisijohtajan omistama kohusauna vuokrattiin tietoisesti Hakkaraiselle ja Vähämäelle kakkosasunnoksi - ”Ulkopaikkakuntalainen voi käyttää huoneistoa satunnaisesti asuntona”

Iltalehden haltuunsa saaman vuokrailmoituksen mukaan poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtajan Dennis Pastersteinin omistamaa saunaa on vuokrattu tietoisesti ja rakennusluvan vastaisesti asuinkäyttöön.

Syksyllä 2013 julkaistussa vuokrailmoituksessa ylikomisario Dennis Pastersteinin omistaman saunan ilmoitetaan olevan "pieni toimistotila" ja "tukikohta", jota voi käyttää työhuoneena, harrastetilana tai toimistona - ja satunnaisesti myös asuntona.

- Ulkopaikkakuntalainen voi käyttää huoneistoa satunnaisesti asuntona, Oikotiellä julkaistussa vuokrailmoituksessa sanotaan, vaikka saunaa ei voimassa olevan rakennusluvan mukaan saa käyttää asuinhuoneistona.

Eikö vuokraajalla oo mitään vastuuta tällasissa tapauksissa?

IL paljastaa: Poliisijohtajan omistama kohusauna vuokrattiin tietoisesti Hakkaraiselle ja Vähämäelle kakkosasunnoksi - ”Ulkopaikkakuntalainen voi käyttää huoneistoa satunnaisesti asuntona”

Ei lainkaan yhtä paljon kirjoitettu Jani Toivolasta kuin Teuvo Hakkaraisen väitetystä rikoksesta tuon kämpän suhteen ja Teuvo Hakkaraisen osalta edellytykset esitutkinnan käynnistämiselle eivät KRP:n mukaan täyttyneet.
Meinaatko, että Jani Toivolan toiminassa ei ollut mitään moitittavaa, no antaa olla.
Artikkelista ei selvinnyt millä perusteella Vähämäkeä on syytä epäillä törkeästä petoksesta.
Nopealla otannalla kummastakin on kirjoitetut varsin kattavasti:
Haku - Ilta-Sanomat
Haku - Ilta-Sanomat
Jani Toivolan toiminnassa oli moitittavaa, mutta huomattavasti enemmän moitittavaa oli Teuvo Hakakraisen toiminnassa, sehän meni syyttäjälle syyteharkintaan asti. Eli poliisin esitutkinassa vahva syytä epäillä lausunto.
Luonnollisesti myös ostikkoja pitäisi syntyä enemmän jos kerran poliisien ja syyttäjän käsittelyt ovat mukana.

Nopealla otannalla kummastakin on kirjoitetut varsin kattavasti:
Haku - Ilta-Sanomat
Haku - Ilta-Sanomat
Jani Toivolan toiminnassa oli moitittavaa, mutta huomattavasti enemmän moitittavaa oli Teuvo Hakakraisen toiminnassa, sehän meni syyttäjälle syyteharkintaan asti. Eli poliisin esitutkinassa vahva syytä epäillä lausunto.
Luonnollisesti myös ostikkoja pitäisi syntyä enemmän jos kerran poliisien ja syyttäjän käsittelyt ovat mukana.

Se että poliisi ja syyttäjä käsittelee jotain ei ole mikään perustelu että jokin asia on moitittavaa.

Se että poliisi ja syyttäjä käsittelee jotain ei ole mikään perustelu että jokin asia on moitittavaa.
Kyllä se jotain kertoo. Ei syyttäjälle lähde juttua jos siinä ei ole mitään. Silloin on esitukinnassa päästy lausumaan, "syytä epäillä".

Kyllä se jotain kertoo. Ei syyttäjälle lähde juttua jos siinä ei ole mitään. Silloin on esitukinnassa päästy lausumaan, "syytä epäillä".

Ei se kuitenkaan kerro mistään muusta kuin että tehtiinkö lain silmissä väärin vai ei. Se on eri asia onko jokin asia muuten moraalisesti moitittavaa.

Itse en kyllä näe mitään moraalista ongelmaa siinä jos jotain omaa kiinteistöään käyttää asuintilana. Se on sitten lainvalvojien asia jos se ei pykälien mukaan ole sallittua.

Voisiko olla moitittavaa, jopa törkeän petoksen verran, hankkia vuokrasopimus, jotta saa kymmeniä tuhansia euroja asumistukea eduskunnalta, asumatta ko. kohteessa?

Voisiko olla moitittavaa, jopa törkeän petoksen verran, hankkia vuokrasopimus, jotta saa kymmeniä tuhansia euroja asumistukea eduskunnalta, asumatta ko. kohteessa?

Sehän päinvastoin on kai asuttu kun tarkastuskäynnin jälkeen annettiin velvoite lopettaa asuminen?

Puhutko nyt Vähämäestä vai Toivolasta?

Edit: tuli ajatuskatkos. Toivolahan omisti asunnon, jonka perusteella nosti tukea, vaikka asui oikeasti vuokra-asunnossa Töölössä... Joka tapauksessa sanoisin, että molempien tulisi saada rangaistus petoksesta, mutta Toivola ei saanut mitään, vaikka teki keikkaa sairaslomalla ja otti matkakorvauksia eduskunnan piikkiin ajetuista taksimatkoista. Ihmettelen miten Palsterstein ei saa mitään rankkua, vaikka hän on tietoisesti vuokrannut saunatiloja asumistiloiksi.

Viimeksi muokattu:
Totta kai on moitittavaa.

Hakkarainen on sen verran erikoinen tapaus, että molemmat selitykset menisivät minulle yhtä helposti läpi. Hakkarainen on mielestäni sen verran yksinkertainen, että helposti uskoisin sen ettei hän ole tajunnut kyseessä olevan asumiseen soveltumaton huoneisto. Toisaalta Hakkarainen on myös niin kieronoloinen kaveri, että ihan yhtä helposti uskoisin hänen vain kusettaneen verorahoja.

Näitä nyt on alkanut löytymään vähän joka puolueesta. Ajellaan taksilla ja nostetaan kaikki mahdolliset tuet paskapuheilla. On kokemusta toimeentulotuella elämisestä, eikä oikein käsitä miten vitussa kansanedustajilla menee tuollaiset kusetukset läpi, kun persaukisten joka ikistä hakemusta käsitellään kusetuksena kunnes toisin todistetaan :D
Poliitikoilla on siinä eniten hävittävää maineen kanssa. Pahinta tuollaisten touhujen jälkeen on mutista ettei rikkonut lakia, kun se vaan lisää kansalaisten vitutusta.

Tätä olen itsekin ihmetellyt. Kaikki kusetukset menee läpi ja mikäli jää kiinni, niin yleensä selvitään ilman rangaistuksia.

Silloin kun minä olin opiskelija, niin asumislisää ei voinut saada, jos asui sukulaisen omistamassa kämpässä. Kansanedustaja sen sijaan voi asua äitinsä kämpässä ja saada korotettua tukea.. ei voi ymmärtää. Suorastaan satumaista onnea. KELA syynäsi opintotukiakin todella tarkasti ja jouduin kerran maksamaan tukia takas korkojen kera, kun olin vahingossa nostanut 1kk tuet liikaa (tuloraja ylittyi, kun olin osa-aikaisesti töissä opiskelujen ohessa).

Kansalla on lyhyt muisti, joten ei mainettakaan tarvitse pelätä. Samat jannut istuu eduskunnasta vuodesta toiseen, vaikka tulisi tuomio jostain.

Tätä olen itsekin ihmetellyt. Kaikki kusetukset menee läpi ja mikäli jää kiinni, niin yleensä selvitään ilman rangaistuksia.

Silloin kun minä olin opiskelija, niin asumislisää ei voinut saada, jos asui sukulaisen omistamassa kämpässä. Kansanedustaja sen sijaan voi asua äitinsä kämpässä ja saada korotettua tukea.. ei voi ymmärtää. Suorastaan satumaista onnea. KELA syynäsi opintotukiakin todella tarkasti ja jouduin kerran maksamaan tukia takas korkojen kera, kun olin vahingossa nostanut 1kk tuet liikaa (tuloraja ylittyi, kun olin osa-aikaisesti töissä opiskelujen ohessa).

Kansalla on lyhyt muisti, joten ei mainettakaan tarvitse pelätä. Samat jannut istuu eduskunnasta vuodesta toiseen, vaikka tulisi tuomio jostain.
Juuri näitä "köyhän" syynäyksiä tarkoitan. :D
Aikanaan kun aloitin opiskelut, niin olin melkein vuoden putkeen töissä ennen sitä. Lopetin duunit kuukautta ennen koulun alkamista, mutta laskuvirheen takia sain lopputilistä puuttuneet ylityöt tilille vasta koulun ensimmäisenä kuukautena. Noh, KELA tottakai vaati minuta todistamaan, että en ollut tienannut koko vuoden ansioita kahden viikon aikana. Muistan vielä elävästi kun oikein soitin KELA:n asiakaspalveluun ja ajattelin tämän nyt selviävän yhdellä puhelulla. KELA taas lähti siitä että olin tienannut parissa viikossa yli 10k euroa ja opintotukea pitää maksaa takaisin sitten aikanaan. Yritin nyt vähän järkeillä niille, että jos oikeasti olisin noin hyväpalkkaisessa hommassa, niin vittuako mihinkään AMK-tutkintoon olisin opiskelemassa. Lopulta jouduin tekemään asiasta helvetin pitkän selvityksen, joka sitten meni läpi.

Sitten jumalauta siellä vihreiden ja perusjen turhista turhimmat edustajat kusettaa aivan vitun huolella, eikä jää kiinni ennen kuin lehdistö nostaa metelin. Voisiko vaikka palkata sen minun tiukan KELA-tädin hoitamaan noita kansanedustajien tukia tuplapalkalla?

Verenpaineet taas tapissa, kun näitä miettii. Onneks on joulu ihan just :kippis:

Sitten jumalauta siellä vihreiden ja perusjen turhista turhimmat edustajat kusettaa aivan vitun huolella, eikä jää kiinni ennen kuin lehdistö nostaa metelin. Voisiko vaikka palkata sen minun tiukan KELA-tädin hoitamaan noita kansanedustajien tukia tuplapalkalla?

Verenpaineet taas tapissa, kun näitä miettii. Onneks on joulu ihan just :kippis:

Eikä tuo rajoitu edes noihin kahteen puolueeseen, vaan jokaisessa puolueessa on kusettajia. Voin vaan kuvitella sitä rahan määrää, mikä menee kansanedustsjien taskuihin erilaisten kusetuksien kautta. En ymmärrä miten osa porukasta voi olla niin ahkeita, että suurien palkkojensa ja kaikkien etujensa lisäksi lähdetään vielä kusettamaan ylimääräistä rahaa taskuun.

Aikanaan kun aloitin opiskelut, niin olin melkein vuoden putkeen töissä ennen sitä. Lopetin duunit kuukautta ennen koulun alkamista, mutta laskuvirheen takia sain lopputilistä puuttuneet ylityöt tilille vasta koulun ensimmäisenä kuukautena. Noh, KELA tottakai vaati minuta todistamaan, että en ollut tienannut koko vuoden ansioita kahden viikon aikana. Muistan vielä elävästi kun oikein soitin KELA:n asiakaspalveluun ja ajattelin tämän nyt selviävän yhdellä puhelulla. KELA taas lähti siitä että olin tienannut parissa viikossa yli 10k euroa ja opintotukea pitää maksaa takaisin sitten aikanaan. Yritin nyt vähän järkeillä niille, että jos oikeasti olisin noin hyväpalkkaisessa hommassa, niin vittuako mihinkään AMK-tutkintoon olisin opiskelemassa. Lopulta jouduin tekemään asiasta helvetin pitkän selvityksen, joka sitten meni läpi.

Virastotädit. :kippis:

Vaikka rikkeet sinänsä eivät ole sen vähäpätöisempiä oli sitten kansanedustaja tai rivikansalainen niin on luonnollisesti paljon kannattavampaa (isompi ROI) syynätä rivikansalaisia. Yksittäistä opiskelijaa varmasti vituttaa taistella näiden byrokraattien kanssa (olen itsekkin joutunut KELAn kusetuksien ja riistämisen piiriin), mutta isommalla skaalalla kyseessä on massiivinen ongelma jos siellä sossun ja kelan luukulla roikkuu miljoona työtä vieroksuvaa parasiittia. Tuossa on jo merkittävä taloudellinen vahinko koko yhteiskunnalle. Vaikka kansanedustajat saisivat pohjattoman visan valtion kassaan ja käyttäisivät rahojaan holtittomasti kokaiiniin ja prostituoituihin, niiden kokonaisvaikutus kuitenkin katoaisi marginaaleihin.

Vaikka rikkeet sinänsä eivät ole sen vähäpätöisempiä oli sitten kansanedustaja tai rivikansalainen niin on luonnollisesti paljon kannattavampaa (isompi ROI) syynätä rivikansalaisia. Yksittäistä opiskelijaa varmasti vituttaa taistella näiden byrokraattien kanssa (olen itsekkin joutunut KELAn kusetuksien ja riistämisen piiriin), mutta isommalla skaalalla kyseessä on massiivinen ongelma jos siellä sossun ja kelan luukulla roikkuu miljoona työtä vieroksuvaa parasiittia. Tuossa on jo merkittävä taloudellinen vahinko koko yhteiskunnalle. Vaikka kansanedustajat saisivat pohjattoman visan valtion kassaan ja käyttäisivät rahojaan holtittomasti kokaiiniin ja prostituoituihin, niiden kokonaisvaikutus kuitenkin katoaisi marginaaleihin.

Niin sepä se. Vaikka itseänkin kismittää aina näitä lukiessani, mutta kansan tulisi muistaa että kansanedustajia ei ole kuin se 200 (joka ei tietenkään tarkoita, etteikö heidän rikkeitään/rötöksiään tulisi seurata/rangaista). Eli vaikka kaikki kansanedustajat pistettäisiin pihalle, niin ei sillä Suomen kassavajetta paranneta (kun joskus tunnutaan kuvittelevan, että tuolla rahalla saadaan asioita x, y, z ja å tehtyä).

Niin sepä se. Vaikka itseänkin kismittää aina näitä lukiessani, mutta kansan tulisi muistaa että kansanedustajia ei ole kuin se 200 (joka ei tietenkään tarkoita, etteikö heidän rikkeitään/rötöksiään tulisi seurata/rangaista). Eli vaikka kaikki kansanedustajat pistettäisiin pihalle, niin ei sillä Suomen kassavajetta paranneta (kun joskus tunnutaan kuvittelevan, että tuolla rahalla saadaan asioita x, y, z ja å tehtyä).
Avustajineen taitaa olla lähellä tuhatta henkeä.

Paljon enemmän kuin eduskunnan kulut, minua sapettaa kaikki julkiset hankkeet. Näytä minulle budjetin alittanut julkisen sektorin projekti, niin minä näytän sinulle toivolan tyttöystävän.

Pk seudulla oli juuri uutinen, jossa jotain vanhaa koulua remontoitiin yli 22miljoonalla. Turussa rakennetaan kävelysiltaa junaradan yli ja maksaa 13 miljoonaa. Metrotunnelin osa maksaa meille satoja miljoonia yli arvioidun.
Espoossa kunnan atk osasto osteli itselleen "läppäri" nimikkeellä taulutelkkareita kotiinsa ja kavereilleen. Näitä yhdeksää tuhatta "läppäriä" sitten etsittiinkin, ja jonkun kotoa komerosta löytyi yksi..

Meidän pitäisi perustaa poliisiin yksikkö, joka selvittäisi mihin minkäkin julkisen hankkeen rahat on oikeasti kuluneet. Nykyinen malli on se, että jos jostain hankkeesta meinaa jäädä budjettia käyttämättä, niin loppurahalla ostetaan vaikka klemmareita tai kuluvan vuoden seinäkalentereita niin paljon että saadaan koko summa kulumaan.

Kansanedustajien kulukorvausta en ymmärrä. Miksi pitäisi saada 1800€ verotonta rahaa kuussa jos asuu yli 30km päässä työpaikalta? Taksikorvauksen lisäksi siis. Tämä etäisyyteen perustuva kukukorvaus juuri aiheuttaa näitä sauna-asuntokikkailuja.

Onneksi ensivuonna verotus kiristyy. Sdp ja vassarit, kun on hallituksessa. Rinne lupasi, jo eläkeläisille satasen korotuksen. Toivottavasti tekee saman opiskelijoille ja työttömille. Vassareista puhumattakaan. Kikyjä vois laittaa tuplasti. Niitä on kiva minusta tehdä.

Onneksi ensivuonna verotus kiristyy. Sdp ja vassarit, kun on hallituksessa. Rinne lupasi, jo eläkeläisille satasen korotuksen. Toivottavasti tekee saman opiskelijoille ja työttömille. Vassareista puhumattakaan. Kikyjä vois laittaa tuplasti. Niitä on kiva minusta tehdä.
Siitä tunnistaa todelliset populistipuolueet, kun jakavat vaihtoehtobudjeteissaan rahaa, jota ei ole. Eivätkä osaa edes kysyttäessä sanoa mistä se raha otetaan.

Tuossa vielä vasemmisto liiton budjetti estys:
Kansanedustaja, valtionvarainvaliokunnan jäsen Kari Uotilan pitämä vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoro 17.12.2018 kokonaisuudessaan:

Arvoisa puhemies,

edesmennyt vasemmistoliiton kansanedustaja Outi Ojala totesi aikoinaan, että vahva valtiontalous on köyhän paras ystävä.

Tämä totuus pätee yhä. Oleellista on, mitä vahvalla valtiontaloudella tarkoitetaan.

Vasemmistoliitolle se tarkoittaa, että valtio pystyy nyt ja tulevaisuudessa takaamaan laadukkaat hyvinvointipalvelut kaikille.

Meille vahva valtiontalous ei tarkoita sitä, mitä se näyttää tarkoittavan oikeistolle, eli politiikkaa, joka ottaa köyhimmiltä, romuttaa perusturvaa ja hyvinvointirakenteita, leikkaa koulutuksesta ja tutkimuksesta sekä heikentää julkistaloutta miljardien verokevennyksillä ja ympäristölle haitallisilla verotuilla.

Arvoisa puhemies,

Viimeksi viime viikolla hallituspuolueiden edustajat päättivät leikata taas ensi vuonna suomalaisten perusturvaa. Pienituloisten työttömien, eläkeläisten, vammaisten, rintamalisiä saavien ja lapsiperheiden on tultava toimeen vielä vähemmällä kuin nyt.

Tämä siitä huolimatta, että saamme päivittäin kuulla sosiaaliturvan riittämättömyydestä, leipäjonojen pidentymisestä ja siitä, etteivät rahat monilla riitä edes lääkkeisiin ja vaatteisiin.

Vaalikauden alussa perusturvaleikkauksia perusteltiin valtion säästötarpeella.

Vasemmistoliitto piti tuota perustelua huonona. Pahimman taantuman aikaan leikkaukset vain syvensivät julkistalouden ahdinkoa ja lykkäsivät nousun alkua.

Lisäksi hallitus on itse tehnyt leikkausten perusteet tyhjiksi miljardiluokan veronkevennyksillään. Aitoa säästämistä tärkeämpää porvarihallitukselle on ollut heikentää julkissektoria ja suosia omia sidosryhmiään, joita onkin veronkevennysten ja kikyn ohella hellitelty esimerkiksi teollisuuden uusiutumattoman energian tukia kasvattamalla.

Ei olekaan yllättävää, että tilanteessa, jossa Suomen talous on korkeasuhdanteessa ja hallituksella yhtäkkiä 2 miljardia enemmän rahaa kuin se vielä hetki sitten luuli, pitää hallitus kiinni kurituslinjastaan.

Hallituskauden indeksijäädytysten ja -leikkausten peruminen eli reilut 300 miljoonaa pienituloisimmille suomalaisille on liikaa, mutta yhteensä miljardien kädenojennukset suurituloisille eivät sitä ole.

Arvoisa puhemies,

näköalattomuus ja epävarmuus tulevasta varjostavat monen suomalaisen elämää. Tätä epävarmuutta hallituksen kurituspolitiikka on entisestään kasvattanut. Ei ole ihme, jos syntyvyys laskee, kun ihmisillä ei ole takeita siitä, että he pystyvät tulevan perheensä elättämään.

Vasemmistoliiton budjettivaihtoehto vähentää eriarvoisuutta ja köyhyyttä, parantaa Suomen tulevaisuuden näköalaa ja antaa ihmisille toivoa paremmasta.

Haluamme korottaa tuntuvasti pienimpiä eläkkeitä, työttömyysturvaa, opintorahaa, asumistukea ja muita peruusetuuksia.

Me teemme julkisista palveluista parempia, edullisempia ja helpommin saavutettavia. Haluamme luopua terveyskeskusmaksuista koko maassa ja varmistaa, että kaikki pääsevät hoitoon viikon sisällä.

Me panostamme Suomen koulutusjärjestelmään sekä tutkimus- ja kehitystyöhön. Tahdomme aidosti maksuttoman toisen asteen koulutuksen.

Eduskunnan tietopalvelun mukaan vasemmistoliiton vaihtoehtobudjetti pienentää tuloeroja kuvaavaa ginikerrointa lähes prosentilla. Lähes 60 000 ihmistä nousee köyhyysrajan yli.

Toisin kuin hyväosaisia suosiva porvarihallitus, vasemmistoliitto on aidosti kansan enemmistön asialla: vaihtoehdossamme kaikkien paitsi yli 6 500 euroa kuukaudessa tienaavien palkansaajien nettotulot kasvavat.

Arvoisa puhemies,

ilmastonmuutos on aikamme kohtalonkysymys. Meidän on tehtävä kaikkemme, jotta tulevillakin sukupolvilla on elinkelpoinen ympäristö. Tapamme tuottaa, kuluttaa, asua, liikkua ja syödä on muututtava nopeasti.

Kansainvälisen ilmastopaneelin raportin ja Puolan ilmastokokouksen viesti on, että kaikkien valtioiden on tehtävä enemmän. Ennen kaikkea tämä koskee Suomen kaltaisia rikkaita ja paljon päästöjä aiheuttavia maita.

Suomen osalta ensi vuosi antaa mahdollisuuden vaikuttaa paljon ilmastonmuutoksen torjuntaan.

EU:n puheenjohtajamaana meidän on kiritettävä unionia nostamaan päästötavoitettaan. Samalla meidän on kiristettäviä omia tavoitteitamme, asetettava selvät määräajat fossiilisista irtautumiselle ja mitoitettava metsiemme hakkuusuunnitelmat kestävällä tavalla. Kevään ilmastovaalien alla kaikilta puolueilta odotetaan konkreettisia sitoumuksia.

Vasemmistoliitto ottaa tämän haasteen vakavasti. Meidän vaihtoehdossamme panostetaan 40 miljoonaa hallitusta enemmän joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn edistämiseen. Uusiutuvaan energian ja energiatehokkuuden tukia lisätään yli 40 miljoonalla.

Haluamme karsia tehottomimpia ja ympäristölle haitallisimpia tukia ja ottaa käyttöön lentoveron. Suomen kansainvälistä ilmastorahoitusta on myös lisättävä tuntuvasti.

Arvoisa puhemies,

Outi Ojalan lausetta soveltaen voi tänään sanoa, että reilu ja oikeudenmukainen ilmastonmuutoksen torjunta on köyhän paras ystävä – niin meillä kuin maailmanlaajuisesti.

Ilmastonmuutoksesta kärsivät eniten vähäosaiset. Varakkailla on aina mahdollisuus muuttaa, suojautua, sopeutua ja hankkia tarvitsemansa.

Ilmastonmuutoksen torjunnassa keskeistä on, että se tehdään tavalla, joka ei pahenna eriarvoisuutta. Kun ympäristöperusteisia tasaveroja ja maksuja korotetaan, on vastapainoksi lisättävä verotuksen progressiota muutoin, parannettava tulonsiirtoja ja julkisia hyvinvointipalveluita sekä investoitava julkiseen liikenteeseen ja kohtuuhintaisiin puhtaan energian ratkaisuihin.

Investoinnit koulutukseen sekä ympäristökestävyyttä edistävään tutkimukseen ja innovaatioihin turvaa parhaiten tulevaisuuden hyvinvointivaltion rahoituksen.

Arvoisa puhemies,

Vasemmistoliiton mielestä kaikkia päätöksiä on vastaisuudessa arvioitava ilmastonäkökulmasta.

Ehdotamme, että Suomessa otetaan käyttöön yleinen ilmastovaikutusten arviointi. Jokaisen suuren hankkeen yhteydessä on kartoitettava, millaisia ilmastovaikutuksia sillä on.

Tämä vaade koskee kaikkia politiikkalohkoja, ja sen tulee olla velvoittava yhtä lailla julkishallinnolle kuin yrityksille ja muille yhteisöille. Täten esimerkiksi hallituksen esityksiin tulee sisältyä arvio suorista ja välillisistä ilmastovaikutuksista samalla tavoin kuin niihin nykyisin sisältyy arvio taloudellisista vaikutuksista.

Totta kai on moitittavaa.

Hakkarainen on sen verran erikoinen tapaus, että molemmat selitykset menisivät minulle yhtä helposti läpi. Hakkarainen on mielestäni sen verran yksinkertainen, että helposti uskoisin sen ettei hän ole tajunnut kyseessä olevan asumiseen soveltumaton huoneisto. Toisaalta Hakkarainen on myös niin kieronoloinen kaveri, että ihan yhtä helposti uskoisin hänen vain kusettaneen verorahoja.
Kyse ei siis ole Hakkaraisesta, vaan tuosta toisesta persusta, Vähämäestä.

Rinne lupasi, jo eläkeläisille satasen korotuksen. Toivottavasti tekee saman opiskelijoille ja työttömille. Vassareista puhumattakaan.
Tuo eläkeläisten köyhyys on jotenkin asia, mitä on hieman hankala ymmärtää. Jos nyt ajattelee, että eläkeläisiä ovat +65-vuotiaat, eli ennen vuotta 1953 syntyneet, niin eikö juuri tuo ikäpolvi ole nimenomaan se, joka on saanut nauttia mm. halvoista asunnoista ja niiden myyntivoitoista hintojen lähdettyä myöhemmin nousuun, vakituisista työpaikoista ja minimaalisesta työttömyydestä? Toki eläkkeitä on varmaan leikattu ja hintataso on noussut vuosien saatossa, mutta luulisi olevan jotain omia säästöjä tmv hankittuna noilla lähtökohdilla.

Kyse ei siis ole Hakkaraisesta, vaan tuosta toisesta persusta, Vähämäestä.
Eikö se jo aikaisemmin myötänyt syyllisyytensä? Muistaakseni luin jostain, että oli tunnustanut pyytäneensä vuokrasopparia muutettavan niin, että kelpaa eduskunnassa tuen perusteeksi. Toivottavasti joutuu korvaamaan kusetetut rahat korkoineen. Voi toki olla, että pääsee ihan vaan sakoilla tai ehdollisella, koska Suomi.

Eikö se jo aikaisemmin myötänyt syyllisyytensä? Muistaakseni luin jostain, että oli tunnustanut pyytäneensä vuokrasopparia muutettavan niin, että kelpaa eduskunnassa tuen perusteeksi. Toivottavasti joutuu korvaamaan kusetetut rahat korkoineen. Voi toki olla, että pääsee ihan vaan sakoilla tai ehdollisella, koska Suomi.

Joo, myönsi pyytäneensä toisenlaista muotoilua sopimukseen. Silti ihmettelen miten vuokranantaja pääsi kuin koira veräjästä, vaikka hän on suostunut muutokseen ja vuokrannut saunatilaa asuintilana. Tuntuu omituiselta, että toinen kusettavista osapuolista saa pitää rahat eikä häntä epäillä mistään.

Statistiikka

Viestiketjuista
284 428
Jäsenet
78 828
Uusin jäsen
Juho00

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom