• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Tätä olen itsekin ihmetellyt. Kaikki kusetukset menee läpi ja mikäli jää kiinni, niin yleensä selvitään ilman rangaistuksia.

Silloin kun minä olin opiskelija, niin asumislisää ei voinut saada, jos asui sukulaisen omistamassa kämpässä. Kansanedustaja sen sijaan voi asua äitinsä kämpässä ja saada korotettua tukea.. ei voi ymmärtää. Suorastaan satumaista onnea. KELA syynäsi opintotukiakin todella tarkasti ja jouduin kerran maksamaan tukia takas korkojen kera, kun olin vahingossa nostanut 1kk tuet liikaa (tuloraja ylittyi, kun olin osa-aikaisesti töissä opiskelujen ohessa).

Kansalla on lyhyt muisti, joten ei mainettakaan tarvitse pelätä. Samat jannut istuu eduskunnasta vuodesta toiseen, vaikka tulisi tuomio jostain.
Juuri näitä "köyhän" syynäyksiä tarkoitan. :D
Aikanaan kun aloitin opiskelut, niin olin melkein vuoden putkeen töissä ennen sitä. Lopetin duunit kuukautta ennen koulun alkamista, mutta laskuvirheen takia sain lopputilistä puuttuneet ylityöt tilille vasta koulun ensimmäisenä kuukautena. Noh, KELA tottakai vaati minuta todistamaan, että en ollut tienannut koko vuoden ansioita kahden viikon aikana. Muistan vielä elävästi kun oikein soitin KELA:n asiakaspalveluun ja ajattelin tämän nyt selviävän yhdellä puhelulla. KELA taas lähti siitä että olin tienannut parissa viikossa yli 10k euroa ja opintotukea pitää maksaa takaisin sitten aikanaan. Yritin nyt vähän järkeillä niille, että jos oikeasti olisin noin hyväpalkkaisessa hommassa, niin vittuako mihinkään AMK-tutkintoon olisin opiskelemassa. Lopulta jouduin tekemään asiasta helvetin pitkän selvityksen, joka sitten meni läpi.

Sitten jumalauta siellä vihreiden ja perusjen turhista turhimmat edustajat kusettaa aivan vitun huolella, eikä jää kiinni ennen kuin lehdistö nostaa metelin. Voisiko vaikka palkata sen minun tiukan KELA-tädin hoitamaan noita kansanedustajien tukia tuplapalkalla?

Verenpaineet taas tapissa, kun näitä miettii. Onneks on joulu ihan just :kippis:
 
Sitten jumalauta siellä vihreiden ja perusjen turhista turhimmat edustajat kusettaa aivan vitun huolella, eikä jää kiinni ennen kuin lehdistö nostaa metelin. Voisiko vaikka palkata sen minun tiukan KELA-tädin hoitamaan noita kansanedustajien tukia tuplapalkalla?

Verenpaineet taas tapissa, kun näitä miettii. Onneks on joulu ihan just :kippis:

Eikä tuo rajoitu edes noihin kahteen puolueeseen, vaan jokaisessa puolueessa on kusettajia. Voin vaan kuvitella sitä rahan määrää, mikä menee kansanedustsjien taskuihin erilaisten kusetuksien kautta. En ymmärrä miten osa porukasta voi olla niin ahkeita, että suurien palkkojensa ja kaikkien etujensa lisäksi lähdetään vielä kusettamaan ylimääräistä rahaa taskuun.
 
Juuri näitä "köyhän" syynäyksiä tarkoitan. :D
Aikanaan kun aloitin opiskelut, niin olin melkein vuoden putkeen töissä ennen sitä. Lopetin duunit kuukautta ennen koulun alkamista, mutta laskuvirheen takia sain lopputilistä puuttuneet ylityöt tilille vasta koulun ensimmäisenä kuukautena. Noh, KELA tottakai vaati minuta todistamaan, että en ollut tienannut koko vuoden ansioita kahden viikon aikana. Muistan vielä elävästi kun oikein soitin KELA:n asiakaspalveluun ja ajattelin tämän nyt selviävän yhdellä puhelulla. KELA taas lähti siitä että olin tienannut parissa viikossa yli 10k euroa ja opintotukea pitää maksaa takaisin sitten aikanaan. Yritin nyt vähän järkeillä niille, että jos oikeasti olisin noin hyväpalkkaisessa hommassa, niin vittuako mihinkään AMK-tutkintoon olisin opiskelemassa. Lopulta jouduin tekemään asiasta helvetin pitkän selvityksen, joka sitten meni läpi.

Sitten jumalauta siellä vihreiden ja perusjen turhista turhimmat edustajat kusettaa aivan vitun huolella, eikä jää kiinni ennen kuin lehdistö nostaa metelin. Voisiko vaikka palkata sen minun tiukan KELA-tädin hoitamaan noita kansanedustajien tukia tuplapalkalla?

Verenpaineet taas tapissa, kun näitä miettii. Onneks on joulu ihan just :kippis:
Virastotädit. :kippis:
 
Juuri näitä "köyhän" syynäyksiä tarkoitan. :D
Aikanaan kun aloitin opiskelut, niin olin melkein vuoden putkeen töissä ennen sitä. Lopetin duunit kuukautta ennen koulun alkamista, mutta laskuvirheen takia sain lopputilistä puuttuneet ylityöt tilille vasta koulun ensimmäisenä kuukautena. Noh, KELA tottakai vaati minuta todistamaan, että en ollut tienannut koko vuoden ansioita kahden viikon aikana. Muistan vielä elävästi kun oikein soitin KELA:n asiakaspalveluun ja ajattelin tämän nyt selviävän yhdellä puhelulla. KELA taas lähti siitä että olin tienannut parissa viikossa yli 10k euroa ja opintotukea pitää maksaa takaisin sitten aikanaan. Yritin nyt vähän järkeillä niille, että jos oikeasti olisin noin hyväpalkkaisessa hommassa, niin vittuako mihinkään AMK-tutkintoon olisin opiskelemassa. Lopulta jouduin tekemään asiasta helvetin pitkän selvityksen, joka sitten meni läpi.

Sitten jumalauta siellä vihreiden ja perusjen turhista turhimmat edustajat kusettaa aivan vitun huolella, eikä jää kiinni ennen kuin lehdistö nostaa metelin. Voisiko vaikka palkata sen minun tiukan KELA-tädin hoitamaan noita kansanedustajien tukia tuplapalkalla?

Verenpaineet taas tapissa, kun näitä miettii. Onneks on joulu ihan just :kippis:
Vaikka rikkeet sinänsä eivät ole sen vähäpätöisempiä oli sitten kansanedustaja tai rivikansalainen niin on luonnollisesti paljon kannattavampaa (isompi ROI) syynätä rivikansalaisia. Yksittäistä opiskelijaa varmasti vituttaa taistella näiden byrokraattien kanssa (olen itsekkin joutunut KELAn kusetuksien ja riistämisen piiriin), mutta isommalla skaalalla kyseessä on massiivinen ongelma jos siellä sossun ja kelan luukulla roikkuu miljoona työtä vieroksuvaa parasiittia. Tuossa on jo merkittävä taloudellinen vahinko koko yhteiskunnalle. Vaikka kansanedustajat saisivat pohjattoman visan valtion kassaan ja käyttäisivät rahojaan holtittomasti kokaiiniin ja prostituoituihin, niiden kokonaisvaikutus kuitenkin katoaisi marginaaleihin.
 
Vaikka rikkeet sinänsä eivät ole sen vähäpätöisempiä oli sitten kansanedustaja tai rivikansalainen niin on luonnollisesti paljon kannattavampaa (isompi ROI) syynätä rivikansalaisia. Yksittäistä opiskelijaa varmasti vituttaa taistella näiden byrokraattien kanssa (olen itsekkin joutunut KELAn kusetuksien ja riistämisen piiriin), mutta isommalla skaalalla kyseessä on massiivinen ongelma jos siellä sossun ja kelan luukulla roikkuu miljoona työtä vieroksuvaa parasiittia. Tuossa on jo merkittävä taloudellinen vahinko koko yhteiskunnalle. Vaikka kansanedustajat saisivat pohjattoman visan valtion kassaan ja käyttäisivät rahojaan holtittomasti kokaiiniin ja prostituoituihin, niiden kokonaisvaikutus kuitenkin katoaisi marginaaleihin.

Niin sepä se. Vaikka itseänkin kismittää aina näitä lukiessani, mutta kansan tulisi muistaa että kansanedustajia ei ole kuin se 200 (joka ei tietenkään tarkoita, etteikö heidän rikkeitään/rötöksiään tulisi seurata/rangaista). Eli vaikka kaikki kansanedustajat pistettäisiin pihalle, niin ei sillä Suomen kassavajetta paranneta (kun joskus tunnutaan kuvittelevan, että tuolla rahalla saadaan asioita x, y, z ja å tehtyä).
 
Niin sepä se. Vaikka itseänkin kismittää aina näitä lukiessani, mutta kansan tulisi muistaa että kansanedustajia ei ole kuin se 200 (joka ei tietenkään tarkoita, etteikö heidän rikkeitään/rötöksiään tulisi seurata/rangaista). Eli vaikka kaikki kansanedustajat pistettäisiin pihalle, niin ei sillä Suomen kassavajetta paranneta (kun joskus tunnutaan kuvittelevan, että tuolla rahalla saadaan asioita x, y, z ja å tehtyä).
Avustajineen taitaa olla lähellä tuhatta henkeä.

Paljon enemmän kuin eduskunnan kulut, minua sapettaa kaikki julkiset hankkeet. Näytä minulle budjetin alittanut julkisen sektorin projekti, niin minä näytän sinulle toivolan tyttöystävän.

Pk seudulla oli juuri uutinen, jossa jotain vanhaa koulua remontoitiin yli 22miljoonalla. Turussa rakennetaan kävelysiltaa junaradan yli ja maksaa 13 miljoonaa. Metrotunnelin osa maksaa meille satoja miljoonia yli arvioidun.
Espoossa kunnan atk osasto osteli itselleen "läppäri" nimikkeellä taulutelkkareita kotiinsa ja kavereilleen. Näitä yhdeksää tuhatta "läppäriä" sitten etsittiinkin, ja jonkun kotoa komerosta löytyi yksi..

Meidän pitäisi perustaa poliisiin yksikkö, joka selvittäisi mihin minkäkin julkisen hankkeen rahat on oikeasti kuluneet. Nykyinen malli on se, että jos jostain hankkeesta meinaa jäädä budjettia käyttämättä, niin loppurahalla ostetaan vaikka klemmareita tai kuluvan vuoden seinäkalentereita niin paljon että saadaan koko summa kulumaan.

Kansanedustajien kulukorvausta en ymmärrä. Miksi pitäisi saada 1800€ verotonta rahaa kuussa jos asuu yli 30km päässä työpaikalta? Taksikorvauksen lisäksi siis. Tämä etäisyyteen perustuva kukukorvaus juuri aiheuttaa näitä sauna-asuntokikkailuja.
 
Onneksi ensivuonna verotus kiristyy. Sdp ja vassarit, kun on hallituksessa. Rinne lupasi, jo eläkeläisille satasen korotuksen. Toivottavasti tekee saman opiskelijoille ja työttömille. Vassareista puhumattakaan. Kikyjä vois laittaa tuplasti. Niitä on kiva minusta tehdä.
 
Onneksi ensivuonna verotus kiristyy. Sdp ja vassarit, kun on hallituksessa. Rinne lupasi, jo eläkeläisille satasen korotuksen. Toivottavasti tekee saman opiskelijoille ja työttömille. Vassareista puhumattakaan. Kikyjä vois laittaa tuplasti. Niitä on kiva minusta tehdä.
Siitä tunnistaa todelliset populistipuolueet, kun jakavat vaihtoehtobudjeteissaan rahaa, jota ei ole. Eivätkä osaa edes kysyttäessä sanoa mistä se raha otetaan.
 
Tuossa vielä vasemmisto liiton budjetti estys:
Kansanedustaja, valtionvarainvaliokunnan jäsen Kari Uotilan pitämä vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoro 17.12.2018 kokonaisuudessaan:



Arvoisa puhemies,

edesmennyt vasemmistoliiton kansanedustaja Outi Ojala totesi aikoinaan, että vahva valtiontalous on köyhän paras ystävä.

Tämä totuus pätee yhä. Oleellista on, mitä vahvalla valtiontaloudella tarkoitetaan.

Vasemmistoliitolle se tarkoittaa, että valtio pystyy nyt ja tulevaisuudessa takaamaan laadukkaat hyvinvointipalvelut kaikille.

Meille vahva valtiontalous ei tarkoita sitä, mitä se näyttää tarkoittavan oikeistolle, eli politiikkaa, joka ottaa köyhimmiltä, romuttaa perusturvaa ja hyvinvointirakenteita, leikkaa koulutuksesta ja tutkimuksesta sekä heikentää julkistaloutta miljardien verokevennyksillä ja ympäristölle haitallisilla verotuilla.



Arvoisa puhemies,

Viimeksi viime viikolla hallituspuolueiden edustajat päättivät leikata taas ensi vuonna suomalaisten perusturvaa. Pienituloisten työttömien, eläkeläisten, vammaisten, rintamalisiä saavien ja lapsiperheiden on tultava toimeen vielä vähemmällä kuin nyt.

Tämä siitä huolimatta, että saamme päivittäin kuulla sosiaaliturvan riittämättömyydestä, leipäjonojen pidentymisestä ja siitä, etteivät rahat monilla riitä edes lääkkeisiin ja vaatteisiin.

Vaalikauden alussa perusturvaleikkauksia perusteltiin valtion säästötarpeella.

Vasemmistoliitto piti tuota perustelua huonona. Pahimman taantuman aikaan leikkaukset vain syvensivät julkistalouden ahdinkoa ja lykkäsivät nousun alkua.

Lisäksi hallitus on itse tehnyt leikkausten perusteet tyhjiksi miljardiluokan veronkevennyksillään. Aitoa säästämistä tärkeämpää porvarihallitukselle on ollut heikentää julkissektoria ja suosia omia sidosryhmiään, joita onkin veronkevennysten ja kikyn ohella hellitelty esimerkiksi teollisuuden uusiutumattoman energian tukia kasvattamalla.

Ei olekaan yllättävää, että tilanteessa, jossa Suomen talous on korkeasuhdanteessa ja hallituksella yhtäkkiä 2 miljardia enemmän rahaa kuin se vielä hetki sitten luuli, pitää hallitus kiinni kurituslinjastaan.

Hallituskauden indeksijäädytysten ja -leikkausten peruminen eli reilut 300 miljoonaa pienituloisimmille suomalaisille on liikaa, mutta yhteensä miljardien kädenojennukset suurituloisille eivät sitä ole.



Arvoisa puhemies,

näköalattomuus ja epävarmuus tulevasta varjostavat monen suomalaisen elämää. Tätä epävarmuutta hallituksen kurituspolitiikka on entisestään kasvattanut. Ei ole ihme, jos syntyvyys laskee, kun ihmisillä ei ole takeita siitä, että he pystyvät tulevan perheensä elättämään.

Vasemmistoliiton budjettivaihtoehto vähentää eriarvoisuutta ja köyhyyttä, parantaa Suomen tulevaisuuden näköalaa ja antaa ihmisille toivoa paremmasta.

Haluamme korottaa tuntuvasti pienimpiä eläkkeitä, työttömyysturvaa, opintorahaa, asumistukea ja muita peruusetuuksia.

Me teemme julkisista palveluista parempia, edullisempia ja helpommin saavutettavia. Haluamme luopua terveyskeskusmaksuista koko maassa ja varmistaa, että kaikki pääsevät hoitoon viikon sisällä.

Me panostamme Suomen koulutusjärjestelmään sekä tutkimus- ja kehitystyöhön. Tahdomme aidosti maksuttoman toisen asteen koulutuksen.

Eduskunnan tietopalvelun mukaan vasemmistoliiton vaihtoehtobudjetti pienentää tuloeroja kuvaavaa ginikerrointa lähes prosentilla. Lähes 60 000 ihmistä nousee köyhyysrajan yli.

Toisin kuin hyväosaisia suosiva porvarihallitus, vasemmistoliitto on aidosti kansan enemmistön asialla: vaihtoehdossamme kaikkien paitsi yli 6 500 euroa kuukaudessa tienaavien palkansaajien nettotulot kasvavat.



Arvoisa puhemies,

ilmastonmuutos on aikamme kohtalonkysymys. Meidän on tehtävä kaikkemme, jotta tulevillakin sukupolvilla on elinkelpoinen ympäristö. Tapamme tuottaa, kuluttaa, asua, liikkua ja syödä on muututtava nopeasti.

Kansainvälisen ilmastopaneelin raportin ja Puolan ilmastokokouksen viesti on, että kaikkien valtioiden on tehtävä enemmän. Ennen kaikkea tämä koskee Suomen kaltaisia rikkaita ja paljon päästöjä aiheuttavia maita.

Suomen osalta ensi vuosi antaa mahdollisuuden vaikuttaa paljon ilmastonmuutoksen torjuntaan.

EU:n puheenjohtajamaana meidän on kiritettävä unionia nostamaan päästötavoitettaan. Samalla meidän on kiristettäviä omia tavoitteitamme, asetettava selvät määräajat fossiilisista irtautumiselle ja mitoitettava metsiemme hakkuusuunnitelmat kestävällä tavalla. Kevään ilmastovaalien alla kaikilta puolueilta odotetaan konkreettisia sitoumuksia.

Vasemmistoliitto ottaa tämän haasteen vakavasti. Meidän vaihtoehdossamme panostetaan 40 miljoonaa hallitusta enemmän joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn edistämiseen. Uusiutuvaan energian ja energiatehokkuuden tukia lisätään yli 40 miljoonalla.

Haluamme karsia tehottomimpia ja ympäristölle haitallisimpia tukia ja ottaa käyttöön lentoveron. Suomen kansainvälistä ilmastorahoitusta on myös lisättävä tuntuvasti.



Arvoisa puhemies,

Outi Ojalan lausetta soveltaen voi tänään sanoa, että reilu ja oikeudenmukainen ilmastonmuutoksen torjunta on köyhän paras ystävä – niin meillä kuin maailmanlaajuisesti.

Ilmastonmuutoksesta kärsivät eniten vähäosaiset. Varakkailla on aina mahdollisuus muuttaa, suojautua, sopeutua ja hankkia tarvitsemansa.

Ilmastonmuutoksen torjunnassa keskeistä on, että se tehdään tavalla, joka ei pahenna eriarvoisuutta. Kun ympäristöperusteisia tasaveroja ja maksuja korotetaan, on vastapainoksi lisättävä verotuksen progressiota muutoin, parannettava tulonsiirtoja ja julkisia hyvinvointipalveluita sekä investoitava julkiseen liikenteeseen ja kohtuuhintaisiin puhtaan energian ratkaisuihin.

Investoinnit koulutukseen sekä ympäristökestävyyttä edistävään tutkimukseen ja innovaatioihin turvaa parhaiten tulevaisuuden hyvinvointivaltion rahoituksen.



Arvoisa puhemies,



Vasemmistoliiton mielestä kaikkia päätöksiä on vastaisuudessa arvioitava ilmastonäkökulmasta.

Ehdotamme, että Suomessa otetaan käyttöön yleinen ilmastovaikutusten arviointi. Jokaisen suuren hankkeen yhteydessä on kartoitettava, millaisia ilmastovaikutuksia sillä on.

Tämä vaade koskee kaikkia politiikkalohkoja, ja sen tulee olla velvoittava yhtä lailla julkishallinnolle kuin yrityksille ja muille yhteisöille. Täten esimerkiksi hallituksen esityksiin tulee sisältyä arvio suorista ja välillisistä ilmastovaikutuksista samalla tavoin kuin niihin nykyisin sisältyy arvio taloudellisista vaikutuksista.
 
Totta kai on moitittavaa.

Hakkarainen on sen verran erikoinen tapaus, että molemmat selitykset menisivät minulle yhtä helposti läpi. Hakkarainen on mielestäni sen verran yksinkertainen, että helposti uskoisin sen ettei hän ole tajunnut kyseessä olevan asumiseen soveltumaton huoneisto. Toisaalta Hakkarainen on myös niin kieronoloinen kaveri, että ihan yhtä helposti uskoisin hänen vain kusettaneen verorahoja.
Kyse ei siis ole Hakkaraisesta, vaan tuosta toisesta persusta, Vähämäestä.
 
Rinne lupasi, jo eläkeläisille satasen korotuksen. Toivottavasti tekee saman opiskelijoille ja työttömille. Vassareista puhumattakaan.
Tuo eläkeläisten köyhyys on jotenkin asia, mitä on hieman hankala ymmärtää. Jos nyt ajattelee, että eläkeläisiä ovat +65-vuotiaat, eli ennen vuotta 1953 syntyneet, niin eikö juuri tuo ikäpolvi ole nimenomaan se, joka on saanut nauttia mm. halvoista asunnoista ja niiden myyntivoitoista hintojen lähdettyä myöhemmin nousuun, vakituisista työpaikoista ja minimaalisesta työttömyydestä? Toki eläkkeitä on varmaan leikattu ja hintataso on noussut vuosien saatossa, mutta luulisi olevan jotain omia säästöjä tmv hankittuna noilla lähtökohdilla.
 
Kyse ei siis ole Hakkaraisesta, vaan tuosta toisesta persusta, Vähämäestä.
Eikö se jo aikaisemmin myötänyt syyllisyytensä? Muistaakseni luin jostain, että oli tunnustanut pyytäneensä vuokrasopparia muutettavan niin, että kelpaa eduskunnassa tuen perusteeksi. Toivottavasti joutuu korvaamaan kusetetut rahat korkoineen. Voi toki olla, että pääsee ihan vaan sakoilla tai ehdollisella, koska Suomi.
 
Eikö se jo aikaisemmin myötänyt syyllisyytensä? Muistaakseni luin jostain, että oli tunnustanut pyytäneensä vuokrasopparia muutettavan niin, että kelpaa eduskunnassa tuen perusteeksi. Toivottavasti joutuu korvaamaan kusetetut rahat korkoineen. Voi toki olla, että pääsee ihan vaan sakoilla tai ehdollisella, koska Suomi.

Joo, myönsi pyytäneensä toisenlaista muotoilua sopimukseen. Silti ihmettelen miten vuokranantaja pääsi kuin koira veräjästä, vaikka hän on suostunut muutokseen ja vuokrannut saunatilaa asuintilana. Tuntuu omituiselta, että toinen kusettavista osapuolista saa pitää rahat eikä häntä epäillä mistään.
 
Ja mitähän hyviä päätöksiä sipilä kumppaneineen tehnyt?

Itse pidin mm. näistä: ansiosidonnaisen keston leikkaukset, ensimmäiset pääomatuloveron kevennykset noin 20 vuoteen (tappioiden vähennysoikeuden laajennus osinkoihin), sijoitustilipäätös (yksityiskohdat vielä auki), kiky varauksin, koulutusleikkaukset varauksin, kokonaisveroasteen lasku, velanoton hidastuminen, indeksijäädytykset useisiin sosiaalietuuksiin, tiukennukset maahanmuuttopolitiikassa esim. perheenyhdistämisiin jne.

turhaan taisin tästäkin avautua, mutta tulipahan tätäkin kusiaispesää sohaistua.

Avauduit turhaan, sillä et lainkaan kertonut, mikä siinä "nykymenossa" mättää, ja miten sitä "menoa" pitäisi muuttaa. Nollapostaus, jossa vain valitat muttet kerro lainkaan, minkä takia. Vähän sisältöä lisää, niin siitä saisi aikaan keskustelua.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo eläkeläisten köyhyys on jotenkin asia, mitä on hieman hankala ymmärtää. Jos nyt ajattelee, että eläkeläisiä ovat +65-vuotiaat, eli ennen vuotta 1953 syntyneet, niin eikö juuri tuo ikäpolvi ole nimenomaan se, joka on saanut nauttia mm. halvoista asunnoista ja niiden myyntivoitoista hintojen lähdettyä myöhemmin nousuun, vakituisista työpaikoista ja minimaalisesta työttömyydestä? Toki eläkkeitä on varmaan leikattu ja hintataso on noussut vuosien saatossa, mutta luulisi olevan jotain omia säästöjä tmv hankittuna noilla lähtökohdilla.

Aina siellä on osa joka on vaan haaskannut hyvät mahdollisuudet ja epäilemättä todellistakin köyhyyttä. Mutta kyllä se nyt vähän niin on, että etenkin suuret ikäluokat hallitsevat valtavaa määrää kansan kokonaisomaisuudesta mutta silti pätkätyöllistyvien nuorten pitäisi jostain syystä maksaa näiden kasvavia eläkkeitä ilman tietoa omistaan. Ja onhan politiikkakin aika vahvasti keski-ikäisten ja vanhempien käsissä.

Olisko radikaali ajatus, että sen sijaan, että eläke kasvaa tulojen mukana, jotta voi ylläpitää suunnilleen samaa elintasoa työelämän jälkeenkin, oletettaisiinkin, että sitä omaisuutta on kerrytetty ja sillä (sekä sitä realisoimalla) kustannettaisiin niitä eläkepäiviä? Sen sijaan, että moni hysteerisenä panttaa vielä eläkkeelläkin sitä rahaa jälkipolville jätettäväksi.
 
Itse pidin mm. näistä: ansiosidonnaisen keston leikkaukset, ensimmäiset pääomatuloveron kevennykset noin 20 vuoteen (tappioiden vähennysoikeuden laajennus osinkoihin), sijoitustilipäätös (yksityiskohdat vielä auki), kiky varauksin, koulutusleikkaukset varauksin, kokonaisveroasteen lasku, velanoton hidastuminen, indeksijäädytykset useisiin sosiaalietuuksiin, tiukennukset maahanmuuttopolitiikassa esim. perheenyhdistämisiin jne.



Avauduit turhaan, sillä et lainkaan kertonut, mikä siinä "nykymenossa" mättää, ja miten sitä "menoa" pitäisi muuttaa. Nollapostaus, jossa vain valitat muttet kerro lainkaan, minkä takia. Vähän sisältöä lisää, niin siitä saisi aikaan keskustelua.
No jos muutama näin aluksi:
-yritystukiin muutos -> mikro ja pienyritysille, pörssiyhtiöt pois tuen piiristä.
-kirkko ja valtio erotettava -> kirkollisvero vapaaehtoiseksi myös yrityksille.
-pakkoruotsin poisto kouluista, ja virallisen kielen asema myös pois.
-maataloustuet pois.
-kehitysmaille jaettavat rahat jäädytettävä.
-politiikka ja politikot vastuulliseksi. -> kun tietoisesti kähmitään,tehdään hyväveli-sopimuksia tai muuta omaan pussiin pelaamista on otettava valtakunnanoikeus käyttöön. -> rötösherrat ja rouvat henkilökohtaisesti taloudellisesti vastuuseen sekä vapausrangaistava rangaistusskaalan ankarimman pään mukaan.
-kikyt ja muut älyttömyydet lopetettava.
-koulutus,terveyspalvelut,infra pidettävä valtion omistuksessa.
-työttömyyskorvaus vastikkeelliseksi.
-asumistukijärjestelmä purettava.
-vankilat ja vapausrangaistukset ulkoistettava(venäjä?)
 
Idioottimaista rampauttaa ammatillinen koulutus. Ja jäädyttää indeksikorotukset ja samaan aikaan lisätä yritystukia miljoonilla ja turhat kikyt vielä päälle.

Miksi on idioottimaista hidastaa menojen kasvua, jotta velanotto hidastuisi? Tilastokeskuksen mukaan suorien yritystukien määrä on laskenut Sipilän aikana. Mutta ehdottomasti niitä pitäisi leikata lisää ja vähentää aluepolitiikkaa, jossa tekohengitetään kuolevien kuntien yritystoimintaa.

Rampauttamisesta en tiedä. Mikä koulutus on rampautettu?
 
No jos muutama näin aluksi:

Kiitos! Tämä on paljon hedelmällisempää kuin vinkuminen jostain "nykymenosta"!

-yritystukiin muutos -> mikro ja pienyritysille, pörssiyhtiöt pois tuen piiristä.

Yritystukia saisi laskea, mutta olen täysin eri mieltä pörssiyhtiöistä. Listautuvia yrityksiä rankaistaan jo nyt aika tavalla: sääntely ja raportointivastuu monin verroin listaamattomia tiukempaa, pörssiyritysten verotus on jo nyt paljon korkeampaa kuin listaamattomilla. Jos myös oikeus yritystukiin poistettaisiin, voi vain miettiä, miksi Suomessa listaudutaan niin vähän. Eli ei missään nimessä lisää hidasteita kasvulle ja listautumiselle, päinvastoin - tukia voi muutoin karsia.

-kirkko ja valtio erotettava -> kirkollisvero vapaaehtoiseksi myös yrityksille.

+1 Kirkosta eroamiset onneksi johtavat vääjäämättä tähän eroon. Kun malttaa odottaa. Kirkon rahoitus joka tapauksessa laskusuunnassa. Hyvä suunta.

-pakkoruotsin poisto kouluista, ja virallisen kielen asema myös pois.

Itselleni täysin sivuseikka. En usko, että tähän tulee muutoksia.

-maataloustuet pois.

Huoltovarmuuden takia huono ajatus. Muutoin kyse on lähinnä siitä, että halutaanko syödä vain tuontiruokaa, vai myös kotimaassa tuotettua ja subventoitua. Aika moni haluaa syödä myös suomalaista. Kasvihuonekasvatuksessa keskellä talvea ei toki järkeä ole.

-kehitysmaille jaettavat rahat jäädytettävä.


Rahat jäädytettävä? Mitä meinaat? Vai tasoako meinaat? Kehitysavusta (kehitysyhteistyö) on leikattu aika paljon Sipilän aikana, eli enemmän kuin vain jäädytetty tasoa.

-politiikka ja politikot vastuulliseksi. -> kun tietoisesti kähmitään,tehdään hyväveli-sopimuksia tai muuta omaan pussiin pelaamista on otettava valtakunnanoikeus käyttöön. -> rötösherrat ja rouvat henkilökohtaisesti taloudellisesti vastuuseen sekä vapausrangaistava rangaistusskaalan ankarimman pään mukaan.

Tämä oli nyt ihan epämääräistä. Siis mitä on "omaan pussiin pelaaminen", totta helvetissä poliitikko saa pelata lain puitteissa omaan pussiin tai oman ideologian pussiin tai oman kunnan pussiin vaikka kuinka paljon. Lain puitteissa saa tehdä kompromisseja niin paljon kuin sielu sietää. Rangaistus on äänestäjä, joka ei äänestä toista kertaa. Jos taas on rikottu lakia, niin siitä jaetaan tuomiot kuten nytkin. Anna tästä joku esimerkki asiasta, mikä pitäisi kriminalisoida.


-kikyt ja muut älyttömyydet lopetettava.

Tähän tarvitaan AY:n siirtyminen 2000-luvulle. Kun valuutalla ei voi työvoimakuluihin vaikuttaa, eikä TES:it jousta tippaakaan, on aika vaikeaa.

-työttömyyskorvaus vastikkeelliseksi.

Ansiosidonnainen onkin tavallaan "vastikkeellinen". Se pitää ansaita työnteolla ja nykyään päälle tuli aktiivimalli.

-asumistukijärjestelmä purettava.

Ei sitä voi kerralla purkaa ja heittaa jengi kadulle, vaan tasoa pitäisi hitaasti laskea. On useita syitä, miksi vasemmisto ei ole tähän suostunut. Sipilä onkin leikannut asumistukea ja asetti sille neliökaton. Todella hyvä suunta.

Eli aika moneenkin asiaan on siis tullut listassasi parannusta. Jos taas mielestäsi "meno ei muutu", ellei kaikki tapahdu yhdessä silmänräpäyksessä, tulet tietenkin aina pettymään ja "meno ei koskaan muutu". Mielestäni silloin odotuksesi ovat täysin epärealistiset.
 
Toimeentulotuki siirtyy Kelan hoidettavaksi vuonna 2017

Eduskunta on hyväksynyt toimeentulotukilain muutokset. Perustoimeentulotuen myöntäminen ja maksaminen siirtyvät Kelan hoidettavaksi vuoden 2017 alussa.

Toimeentulotukilain muutokset on hyväksytty eduskunnassa 12.3.2015. Laki odottaa vielä presidentin vahvistusta. Muutoksen perusteella perustoimeentulotuen myöntäminen ja maksaminen siirtyvät Kelalle vuoden 2017 alusta alkaen.

Tämän jälkeen asiakas hakee toimeentulotukea pääasiassa Kelasta. Jos asiakkaalla on lisäksi sellaisia yllättäviä tai erityisiä menoja, joita perustoimeentulotuki ei riitä kattamaan, asiakas kääntyy kunnan puoleen. Kunnan tehtäväksi jää lainmuutoksen jälkeenkin myöntää täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki, jotka molemmat edellyttävät harkintaa. Kela varmistaa, että asiakkaat ohjataan sosiaalityön palvelujen piiriin niiden perusteiden mukaan, joista Kela ja kunnat ovat yhdessä sopineet.

Asiakkaalla säilyy oikeus keskusteluun kunnan sosiaaliviranomaisen kanssa. Lisäksi hänelle taataan uuden lain mukaan mahdollisuus keskustella perustoimeentulotukeen liittyvistä asioista myös Kelan toimihenkilön kanssa.

Tuen taso tai myöntämisperusteet eivät muutu

Lainmuutos ei vaikuta toimeentulotuen tasoon eikä tuen myöntämisperusteisiin. Uudessa laissa perustoimeentulotukeen tehdään pieniä tarkennuksia. Kelalta maksettavaan tukeen siirretään täydentävästä toimeentulotuesta sellaisia menoeriä, jotka toistuvat usein ja edellyttävät vähäisempää harkintaa. Myös sellaiset asumiseen liittyvät menoerät, jotka huomioidaan toimeentulotuessa, pyritään sisällyttämään mahdollisimman laajalti perustoimeentulotukeen.

Valtio ja kunnat vastaavat edelleen puoliksi perustoimeentulotuen menoista. Toimeentulotukea sai vuonna 2013 noin 247 000 kotitaloutta, joista perustoimeentulotukea sai lähes 93 %. Toimeentulotuen bruttokustannukset olivat 736,3 milj. euroa. Tästä summasta 655,7 milj. euroa (89,5 %) oli perustoimeentulotuen menoja.

Vuoden 2017 alkuun saakka kaikki toimeentulotukiasiat hoidetaan entiseen tapaan kunnissa. Kela tiedottaa asiakkaille hyvissä ajoin uusista menettelytavoista ennen muutosta.

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi toimeentulotuesta annetun lain ja kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta.
Liittyykö tää nyt sitten otsikon aiheeseen vai onko vaan perusvirastotöhöilyä ihan riippumatta siitä, kuka Arkadianmäellä määrää?
 
Huoltovarmuuden takia huono ajatus. Muutoin kyse on lähinnä siitä, että halutaanko syödä vain tuontiruokaa, vai myös kotimaassa tuotettua ja subventoitua. Aika moni haluaa syödä myös suomalaista. Kasvihuonekasvatuksessa keskellä talvea ei toki järkeä ole.

Tämä on harha!

Huoltovarmuudella ja maataloustukien poistolla ei ole mitään tekemistä keskenään. Vertaa vaikka Ruotsiin. Suomen älyttömän korkeat maataloustuet vain estävät/hidastavat maatalouden kehitystä. Jos maataloustuet postetaan, niin päästäisiin 50.000 tilasta alle 10.000 tilaan samalla tuotantomäärällä.

Ns. kerrosvijelyä voidaan toteuttaa myös keskellä talvea.;)
 
Tämä on harha!

Huoltovarmuudella ja maataloustukien poistolla ei ole mitään tekemistä keskenään. Vertaa vaikka Ruotsiin.

Ei ole mikään harha, ja "vertaa vaikka ruotsiin" ei ole perustelu yhtään mihinkään.

Et sano edes, mitä pitäisi verrata, ja toisekseen ignoraat täysin asiaan huomattavasti liittyvän faktan, että
Etelä-Ruotsi (jonne suurin osa ruotsin maataloudesta sijoittuu) on maantieteellisesti hyvin erilaista aluetta kuin Suomi.

Suomen älyttömän korkeat maataloustuet vain estävät/hidastavat maatalouden kehitystä. Jos maataloustuet postetaan, niin päästäisiin 50.000 tilasta alle 10.000 tilaan samalla tuotantomäärällä.

Yritysten määrän väheneminen on sinulle jotain toivottavaa kehitystä?

Markkinatalous toimii sitä paremmin, mitä enemmän siinä on toimijoita, mitä useampi työllistää itsensä yksityisyrittäjänä (sen sijaan että ollaan muiden työntekijöinä).

Suomen pellot on keskimäärin melko pieniä tilkkuja, joiden välissä on metsää. Mitä isompi tilakoko, sitä enemmän tulee ylimääräistä overheadia matkaan tilakeskukselta ja kuivureilta pelloille.

Toki tämä ei päde jossain pohojammaan suurilla peltoaukeilla.

Ns. kerrosvijelyä voidaan toteuttaa myös keskellä talvea.;)

... järkyttävällä energiankulutuksella. Kasvit nimittäin tarvitsevat valoa kasvaakseen. Kesällä sitä energiaa saa auringosta, talvella ei.

Ja tuossa "kerrosviljelyssä" kyse on muutenkin tällä hetkellä vaan jostain salaateista ja yrteistä.

Näillä ei huoltovarmuutta ylläpidetä, niillä ei nälkä lähde.



Maataloustuissa voi toki olla jotain leikattavaa ja järkeistettävää, mutta järjestäen kaikki maataloustukien vastustus tuntuu perustuvan hirveään fanatismiin ja täysin epärealistisiin vaatimuksiin, sellaisten ihmisten toimesta, jotka eivät ymmärrä maataloudesta yhtään mitään.


(Itse siis asuin elämäni ensimmäiset 17 vuotta maatilalla, sen perusteella väitän ymmärtäväni maataloudesta aika paljon keskimääräistä kaupunkilaista enemmän, vaikka n. 20 vuotta olenkin työskennellyt tietotekniikka-alalla ja asunut kaupungissa)
 
Viimeksi muokattu:
Markkinatalous toimii sitä paremmin, mitä enemmän siinä on toimijoita, mitä useampi työllistää itsensä yksityisyrittäjänä (sen sijaan että ollaan muiden työntekijöinä).

Ei todellakaan toimi paremmin mitä enemmän siinä on toimijoita. Skaala tuo tehokkuutta (toki se ei tarkoita että massiiviset yritykset ovat aina parempia).
 
Ei todellakaan toimi paremmin mitä enemmän siinä on toimijoita. Skaala tuo tehokkuutta (toki se ei tarkoita että massiiviset yritykset ovat aina parempia).
Ymmärsitköhän nyt jotain väärin? Kilpailu on aikalailla markkinatalouden peruskulmakiviä. Oletan nyt ettei tarvitse erikseen sanoa miksi suurempi määrä toimijoita on parempi kilpailutilanteessa.

Yritysten määrän väheneminen on sinulle jotain toivottavaa kehitystä?

Markkinatalous toimii sitä paremmin, mitä enemmän siinä on toimijoita, mitä useampi työllistää itsensä yksityisyrittäjänä (sen sijaan että ollaan muiden työntekijöinä).
Totta, mutta markkinatalous on tarkoitettu myös toimimaan aidosti vapailla markkinoilla ilman valtion tai muun markkinahäiriköintiä kuten erinäiset tuet/subvennoinnit. Yksi osa markkinataloutta on myös se että huonot ja kannattamattomat firmat pyyhkiytyvät luonnollisesti pois.
 
Totta, mutta markkinatalous on tarkoitettu myös toimimaan aidosti vapailla markkinoilla ilman valtion tai muun markkinahäiriköintiä kuten erinäiset tuet/subvennoinnit. Yksi osa markkinataloutta on myös se että huonot ja kannattamattomat firmat pyyhkiytyvät luonnollisesti pois.
Säätelemätön markkinatalous taasen johtaa siihen, että kilpailu katoaa. Yritykset mieluummin yhdistyvät suurempien voittojen toivossa kuin kilpailevat keskenään.
 
Säätelemätön markkinatalous taasen johtaa siihen, että kilpailu katoaa. Yritykset mieluummin yhdistyvät suurempien voittojen toivossa kuin kilpailevat keskenään.
Tämä nyt lähtee vähän sivuraiteille, mutta itseasiassa asia on täysin päinvastoin. Kilpailun katoaminen on, ellei mahdotonta niin hyvin lähellä sitä, aidosti vapailla markkinoilla. Yritykset ovat täysin vapaita yhdistymään niin paljon kuin haluavat. Itseasiassa jopa monopolitilannekin olisi jossain määrin ok ja ei niin suuri ongelma jos ko. yritys tarjoaisi parasta laatua halvimmalla hinnalla. Kuten hyvin tiedämme niin näin ei tietenkään tule käymään koska ihmisluonne ja ahneus kuten juuri sanoit itsekin: "suurempien voittojen toivossa". Se että joku yritys tuottaa huonompaa laatua tai ylihinnoittelee tuotteen/palvelun välittömästi avaa markkinaraon kilpailijalle joka vie edellä mainitulta firmalta markkinaosuutta ja jälleen kerran ollaan kilpailutilanteessa.

Ainoa keino miten kilpailu voisi jäädä syntymättä on nimenomaan sääntely ja muu häiriköinti julkisen sektorin puolelta kuten toimijoiden määrän rajoitus, ikuisuuksia kestävä byrokratiaviidakko, korruptio yms tai sitten tuo utopia että olisi "äiri teresa"-yritys joka myy parasta mahdollista halvimmalla mahhdollisella.
 
Ymmärsitköhän nyt jotain väärin? Kilpailu on aikalailla markkinatalouden peruskulmakiviä. Oletan nyt ettei tarvitse erikseen sanoa miksi suurempi määrä toimijoita on parempi kilpailutilanteessa.


Totta, mutta markkinatalous on tarkoitettu myös toimimaan aidosti vapailla markkinoilla ilman valtion tai muun markkinahäiriköintiä kuten erinäiset tuet/subvennoinnit. Yksi osa markkinataloutta on myös se että huonot ja kannattamattomat firmat pyyhkiytyvät luonnollisesti pois.

Jos toimijoita on pari kolme, niin kilpailua ei välttämättä synny. Jos toimijoita esim. kymmenen kilpailu ei ole ongelma puhumattakaan tuhansista toimijoista.
 
Krp: Perussuomalaisten Ville Vähämäkeä epäillään törkeästä petoksesta.

Krp: Perussuomalaisten Ville Vähämäkeä epäillään törkeästä petoksesta

Jännä nähdä, saako tämä aikaa yhtä kiivaan keskustelun mitä Jani Toivolan kämppäjärjestelyt ja taksilla ajelut. Toivolaa ei edes epäilty eikä hän syyllistynyt mihinkään rikokseen, eikä rikkonut edes mitään säännöksiä ja määräyksiä ja silti aivan järjetön "huutelu" häntä kohtaan jokapaikassa. Nyt kun Vähämäkeä epäillään törkeästä petoksesta, jännä nähdä miten mm. persut ja heidän kannattajat suhtautuvat tähän, en ylläty jos näemme vahvaa kaksinaismoralismia asian suhteen. Toivolaa persut ja heidän kannattajat jaksoi arvostella ja ala-arvoisesti haukkua viikko tolkulla, mitenhän on nyt.

Edit. korjattu nimi Janiksi, mikä siis oli oikein, eikä Sami kuten ensin kirjoitin vahingossa :)
Vaikka itse olen ps:n äänestäjä niin kyllä noiden toiminta omasta mielestä on petos.Toivola taas osasi tehdä asian ns "oikein" mitä noi ei.Sitä itse ihmettelen että mikseivät vain vuokranneet jotain normaalia kämppää(joka on siis papereiden mukaan asumiskäytössä) jos halusivat noi rahat.
 
Avustajineen taitaa olla lähellä tuhatta henkeä.

Paljon enemmän kuin eduskunnan kulut, minua sapettaa kaikki julkiset hankkeet. Näytä minulle budjetin alittanut julkisen sektorin projekti, niin minä näytän sinulle toivolan tyttöystävän.

Pk seudulla oli juuri uutinen, jossa jotain vanhaa koulua remontoitiin yli 22miljoonalla. Turussa rakennetaan kävelysiltaa junaradan yli ja maksaa 13 miljoonaa. Metrotunnelin osa maksaa meille satoja miljoonia yli arvioidun.
Espoossa kunnan atk osasto osteli itselleen "läppäri" nimikkeellä taulutelkkareita kotiinsa ja kavereilleen. Näitä yhdeksää tuhatta "läppäriä" sitten etsittiinkin, ja jonkun kotoa komerosta löytyi yksi..

Meidän pitäisi perustaa poliisiin yksikkö, joka selvittäisi mihin minkäkin julkisen hankkeen rahat on oikeasti kuluneet. Nykyinen malli on se, että jos jostain hankkeesta meinaa jäädä budjettia käyttämättä, niin loppurahalla ostetaan vaikka klemmareita tai kuluvan vuoden seinäkalentereita niin paljon että saadaan koko summa kulumaan.

Kansanedustajien kulukorvausta en ymmärrä. Miksi pitäisi saada 1800€ verotonta rahaa kuussa jos asuu yli 30km päässä työpaikalta? Taksikorvauksen lisäksi siis. Tämä etäisyyteen perustuva kukukorvaus juuri aiheuttaa näitä sauna-asuntokikkailuja.
Toi taisi olla eri asia kuin se helsingin opetusviraston korruptiojuttu?.Kuntien rahat on muuten suurimmalta osalta eri rahoja kuin valtion rahat jos joku ei ole vieläkään käsittänyt asiaa.Noin siis pk-seudulla,muualla maassa toi taitaa mennä toistepäin eli suurin osa kuntien budjetista tulee valtiolta.
 
Toi taisi olla eri asia kuin se helsingin opetusviraston korruptiojuttu?.Kuntien rahat on muuten suurimmalta osalta eri rahoja kuin valtion rahat jos joku ei ole vieläkään käsittänyt asiaa.Noin siis pk-seudulla,muualla maassa toi taitaa mennä toistepäin eli suurin osa kuntien budjetista tulee valtiolta.
Minä en puolestani käsitä tuota logiikkaa.
Se on vähän kuin se Tervon heitto, että ei maksa mitään. Valtio hoitaa kulut. Valtion ja kunnan rahat tulee verottamalla, kansalaisen kannalta ihan samaa rahaa.
 
Suomessa on käytännössä työpaikka kaikille halukkaille ja kykeneville. Kaikki vain eivät halua muuttaa työn perässä.
...tai uudelleenkouluttautua. Jostain syystä Suomessa on sellainen mentaliteetti että se duuni mihin kouluttauduttiin vuosikymmeniä sitten sen ajan työmarkkinoille pitää olla ja pysyä eläkeikään asti ja riippumatta maailman muuttumisesta siitä pitäisi maksaa aina "joka vuosi uusi iPhone ja hifi-laitteet yms."-elintason kattavaa palkkaa.
 
Ymmärsitköhän nyt jotain väärin? Kilpailu on aikalailla markkinatalouden peruskulmakiviä. Oletan nyt ettei tarvitse erikseen sanoa miksi suurempi määrä toimijoita on parempi kilpailutilanteessa.

Ei se läheskään aina ole parempi. Siellä on se joku sweetspot jossa saadaan tuotettua mahdollisimman halvalla ja tehokkaasti tavaraa pitäen hinnat alhaalla. Se ei ole monopoli eikä duopoli mutta se ei myöskään ole mahdollisimman suuri määrä tuottajia.

Esimerkiksi tämä maatalous. Oletetaan että sulla on 1000 hehtaaria jaettavana. Jos se jaetaan 100 viljelijän kesken 10 hehtaaria per nenä jolloin noiden 100 viljelijän pitää kattaa kaikki kulut, mukaan lukien itsensä elättäminen, tuolla 10 hehtaarilla niin voin taata että lopputuloksena on paljon korkeammat hinnat kuin jos tuo jaettaisiin vaikkapa 10 viljelijän kesken 100 hehtaarin tiloihin.
 
Minä en puolestani käsitä tuota logiikkaa.
Se on vähän kuin se Tervon heitto, että ei maksa mitään. Valtio hoitaa kulut. Valtion ja kunnan rahat tulee verottamalla, kansalaisen kannalta ihan samaa rahaa.
Kunnallisvero (Suomi) – Wikipedia

Kunta siis saa ns omaa rahaa mm kunnallisverosta jonka se saa käyttää ihan itse.Noin ei tosin ole esim helsingissä koska valtion tasausjärjestelmän takia helsinki joutuu maksamaan kunnallisveroistaan muille kunnille joilla ei niiden omat kunnallisverotulot riitä kattamaan niiden kuluja(ja ne saa rahaa valtiolta vielä lisäksi).Ei ole ihan sama asia esim helsinkiin veroja maksavan kohdalla.Tervo tarkoitti sillä heitollaan ettei pakolaiset maksa kunnalle sentin senttiä vaan kulut maksaa valtio joka maksaa 4v niiden kulut.Joku utsijoella asuva ei maksa sentin senttiä helsingin kuluja mutta helsinki taas maksa niiden kuluja.
 
Ei se läheskään aina ole parempi. Siellä on se joku sweetspot jossa saadaan tuotettua mahdollisimman halvalla ja tehokkaasti tavaraa pitäen hinnat alhaalla. Se ei ole monopoli eikä duopoli mutta se ei myöskään ole mahdollisimman suuri määrä tuottajia.

Esimerkiksi tämä maatalous. Oletetaan että sulla on 1000 hehtaaria jaettavana. Jos se jaetaan 100 viljelijän kesken 10 hehtaaria per nenä jolloin noiden 100 viljelijän pitää kattaa kaikki kulut, mukaan lukien itsensä elättäminen, tuolla 10 hehtaarilla niin voin taata että lopputuloksena on paljon korkeammat hinnat kuin jos tuo jaettaisiin vaikkapa 10 viljelijän kesken 100 hehtaarin tiloihin.

Nyt en ymmärrä miksi vertaat tätä markkinataloutta tuettuun maatalouteen?

Ihmiset vetävät sosialistisen ja tiukkaan säännellyn Suomen perusteella esimerkkejä miten markkinatalous toimii / ei toimi ... :D

Toinen hyvä esimerkki on tietenkin alkoholin myynti, joka on ohjautunut jostain syystä yhden firman vastuulle (Alko) ja kilpailu kuollut? :) Taas nähdään että vapaa markkinatalous ei toimi..
 
Vuoden vaihteessa voimaan tulevaan alkoholilakiin oli jätetty miina: alkoholia (pl. alko) saa myydä vain kaupoissa, joissa korkeintaan puolet elintarvikkeiden myynnistä tulee alkoholista (Uusi alkoholilaki pakottaa espoolaisen olutkaupan sulkemaan ovensa – Ruokaa pitäisi myydä yhtä paljon kuin olutta).

Mutta näemmä uutisessa mainittu kauppa ei ollut kuullut tarinaa keskiolutbaarista, jossa kierrätettiin sämpylää aikana, jolloin alkoholia sai myydä vain aterian yhteydessä. Ei muuta kuin pakettimyyntiä: olut + sämpylä myydään pakettina, jossa hinta jakautuu 50-50. Sämpylänä kannattaa käyttää jotakin niin huonoa tuotetta, että juuri kukaan ei halua sitä mukaansa, niin toimenpiteestä ei kerry kovin paljoa kustannuksia.
 
Kunnallisvero (Suomi) – Wikipedia

Kunta siis saa ns omaa rahaa mm kunnallisverosta jonka se saa käyttää ihan itse.Noin ei tosin ole esim helsingissä koska valtion tasausjärjestelmän takia helsinki joutuu maksamaan kunnallisveroistaan muille kunnille joilla ei niiden omat kunnallisverotulot riitä kattamaan niiden kuluja(ja ne saa rahaa valtiolta vielä lisäksi).Ei ole ihan sama asia esim helsinkiin veroja maksavan kohdalla.Tervo tarkoitti sillä heitollaan ettei pakolaiset maksa kunnalle sentin senttiä vaan kulut maksaa valtio joka maksaa 4v niiden kulut.Joku utsijoella asuva ei maksa sentin senttiä helsingin kuluja mutta helsinki taas maksa niiden kuluja.

Kuten sanottua, en ymmärrä sellaista ajattelua, että valtion ja kunnan rahat ovat jotenkin erillisiä. Loppujen lopuksi samaa veroa ne ovat ja kaikkien suomalaisten pitäisi vastustaa sitä, että valtio hoitaa "ilmaiseksi" jonkun kunnan hommia.
 
Nyt en ymmärrä miksi vertaat tätä markkinataloutta tuettuun maatalouteen?

Ihmiset vetävät sosialistisen ja tiukkaan säännellyn Suomen perusteella esimerkkejä miten markkinatalous toimii / ei toimi ... :D

Toinen hyvä esimerkki on tietenkin alkoholin myynti, joka on ohjautunut jostain syystä yhden firman vastuulle (Alko) ja kilpailu kuollut? :) Taas nähdään että vapaa markkinatalous ei toimi..

No jos selaat keskustelua ylöspäin niin huomaat että se lähti juurikin siitä ajatuksesta että maatalouden tuet poistettaisiin.
 
Kuten sanottua, en ymmärrä sellaista ajattelua, että valtion ja kunnan rahat ovat jotenkin erillisiä. Loppujen lopuksi samaa veroa ne ovat ja kaikkien suomalaisten pitäisi vastustaa sitä, että valtio hoitaa "ilmaiseksi" jonkun kunnan hommia.

Totta kai ne on erillisiä, kyllä mä ainakin haluan että mun maksamia veroeuroja käytetään enemmän mun lähialueen hoitamiseen kuin jonkun perämetsän jossa en tunne ketään ja jossa en koskaan käy.
 
Totta kai ne on erillisiä, kyllä mä ainakin haluan että mun maksamia veroeuroja käytetään enemmän mun lähialueen hoitamiseen kuin jonkun perämetsän jossa en tunne ketään ja jossa en koskaan käy.
Eli vastustat sitä, että valtion sinulta keräämiä veroeuroja käytetään jonkun perämetsän hiihtokeskusprojektiin?
 
Eli vastustat sitä, että valtion sinulta keräämiä veroeuroja käytetään jonkun perämetsän hiihtokeskusprojektiin?

Tämähän riippuu tasan siitä että tykkääkö JCSH käydä kyseisessä hiihtokeskuksessa :)

Ei vaan, kunhan arvailen.

Mutta kyllä se itseäkin korpeaa joskus kuinka rahoja käytetään vaikka miten paljon kohteisiin mitä en itse käytä (ihan oman kaupungin sisälläkin!).
 
Eli vastustat sitä, että valtion sinulta keräämiä veroeuroja käytetään jonkun perämetsän hiihtokeskusprojektiin?

Ei vaan haluan että maksamiani veroeuroja kohdistetaan lähialueille enemmän kuin kauemmas. Se ei tarkoita etteikö niitä saisi laittaa ollenkaan sinne perämetsään hiihtokeskusprojektiin.
 
Maataloustuissa voi toki olla jotain leikattavaa ja järkeistettävää, mutta järjestäen kaikki maataloustukien vastustus tuntuu perustuvan hirveään fanatismiin ja täysin epärealistisiin vaatimuksiin, sellaisten ihmisten toimesta, jotka eivät ymmärrä maataloudesta yhtään mitään.
(Itse siis asuin elämäni ensimmäiset 17 vuotta maatilalla, sen perusteella väitän ymmärtäväni maataloudesta aika paljon keskimääräistä kaupunkilaista enemmän, vaikka n. 20 vuotta olenkin työskennellyt tietotekniikka-alalla ja asunut kaupungissa)
Se tosiasia, että olet asunut maatilalla, tekee sinusta huonomman arvioimaan maataloustukia kuin sellaisen, joka katsoo asiaa tukien saajien sisäpiirin ulkopuolelta.
 
Se tosiasia, että olet asunut maatilalla, tekee sinusta huonomman arvioimaan maataloustukia kuin sellaisen, joka katsoo asiaa tukien saajien sisäpiirin ulkopuolelta.

Ei muuten tee, puhut pelkkää paskaa.

Ei kukaan täällä myöskään sano samaa JCSH:lle, että kaupunkilaisena hän on huono valittamaan siitä että verorahat valuvat muualle eikä niitä käytetä tarpeeksi kaupunkiin.

Ylipäänsä ajatus ettei kukaan ihminen voisi puhua itseä koskevista asioista on täysin älyvapaa.
 
Ei muuten tee, puhut pelkkää paskaa.

Ei kukaan täällä myöskään sano samaa JCSH:lle, että kaupunkilaisena hän on huono valittamaan siitä että verorahat valuvat muualle eikä niitä käytetä tarpeeksi kaupunkiin.

Ylipäänsä ajatus ettei kukaan ihminen voisi puhua itseä koskevista asioista on täysin älyvapaa.
Ei tässä kielletty puhumasta. Ymmärrän ajatuksen siinä takana, että kun on liian lähellä itse toimintaa, niin ei osaa katsoa mikä on parasta kokonaisuudessaan.

Epäilen kyllä etteivät nämä maataloustuet pois-tyypitkään yleensä ihan puolueettomasti asiaa ajattele.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että joku valmiustaso ja tieto-taito maanviljelyyn on säilytettävä. Sehän on ihan pirunmoinen riski, jos luotettaisiin siihen, että ulkomailta saa varmasti aina ruokaa.
 
Itse olen kyllä sitä mieltä, että joku valmiustaso ja tieto-taito maanviljelyyn on säilytettävä. Sehän on ihan pirunmoinen riski, jos luotettaisiin siihen, että ulkomailta saa varmasti aina ruokaa.

Tässä nyt taas esitetään, että tukien leikkaaminen automaattisesti tarkoittaisi kaiken maanviljelyn katoamista Suomesta, joka ei tietenkään pidä paikkansa.

Puolet tiloista saa 95% euromääräisestä tukisummasta, joten tämä toinen puoli ei maanviljelyä lopeta, vaikka kaikki tuet lakkaisi kokonaan. Heillä tuotanto on harrastetoimintaa tai vaihtoehtoisesti ilman tukiakin kannattavaa (täh, mitä :jd:) eikä heidän elämäänsä tukipolitiikka vaikuta.
Toiselle puoliskolle edessä olisi rakennemuutos, ei välttämättä täydellinen tuotannon lakkaaminen. Voisi jopa tuotanto kasvaa skaalaetujen vuoksi.
 
Ei tässä kielletty puhumasta. Ymmärrän ajatuksen siinä takana, että kun on liian lähellä itse toimintaa, niin ei osaa katsoa mikä on parasta kokonaisuudessaan.

Epäilen kyllä etteivät nämä maataloustuet pois-tyypitkään yleensä ihan puolueettomasti asiaa ajattele.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että joku valmiustaso ja tieto-taito maanviljelyyn on säilytettävä. Sehän on ihan pirunmoinen riski, jos luotettaisiin siihen, että ulkomailta saa varmasti aina ruokaa.

Ei kiellettykään, mutta helposti tuollaisilla väitteillä asetetaan keskustelussa vastapuoli jotenkin huonompaan asemaan, eli ikäänkuin hänen pointtinsa ei olisi yhtä valideja sen mukaan että hän on joskus sattunut asumaan maatilalla.

En ainakaan uskaltaisi itse kertoa menneisyydestäni mitään jos sen perusteella vedetään jotain "kortteja".

Esim. työttömät (tai työttömänä joskus olleet) voivat olla hiljaa keskustelussa jossa puhutaan mitkä olisivat sopivat työttömyystukien määrät (näin kärjistettynä esimerkkinä). Jos esim itse en ole ollut koskaan työtön, niin tuet vaan pienemmiksi ja työttömillä ei ainakaan voi olla asiaan mitään sanottavaa :D
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom