• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Nostanut veroja ja kiristänyt menoja ENNEN kun nyt kun ollaan 10mrd kroonisessa alijäämässä vuositasolla.

Kireempi verotus on vastaus kuten myös menoleikkaukset, kaikki muu on tässä tilanteessa ihan ohhoijjaa puhetta. Vain toista puolta sopeuttamalla ei tule onnistumaan mikään. Eläkkeet on yksi paika mistä nyt ensiksi voisi kohtuuttomuudet leikata pois
Toki joitain veroja voi puolestani nostaa. Eläkkeitä pitäisi isoimpana menoeränä ehdottomasti tarkastella eniten esim. Veronkorotuksilla. Myös sokeriverot jne haittaverot ok. Palkansaajaa en verottais enempää.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Sun rautalankaesimerkki ei toimi valtiotalouden kontekstissa. Kaikki firmat ei mene nurin

No shit, sherlock.

Olenko väittänyt, että kaikki firmat menee nurin? Saisiko jotain järkeä näihin olkiukkoihin.

ja konkurssien määrään vaikuttaa mm. suhdanteet ja nykyisin maailmanpoliittinenkin tilanne (esim. ukrainan sota ja sen pakotteet) enemmän mitä joku verotus.
Sen vuoksi toi esimerkki ei ole validi.

Se, että vaikuttavia tekijöitä on muitakin ei poista sitä faktaa, että valtion talouspolitiikka vaikutaa konkurssien määrään.

Mun nokkaani vaan nyt haisee, että nytkin haetaan sitä taikasauvaratkaisua ongelmiin missä keneltäkään ei lähde mitään mutta rahaa alkaisi tulemaan ovista ja ikkunoista valtiolle.

Sellaista ei vaan ole.
¨
Minä en ole tässä keskustelussa tietääkseni ainakaan pitkiin aikoihin ehdottanut mitään ratkaisuita, toisin kuin sinä (joka olet ehdottanut pitkällä tähtäimellä haitallisia ratkaisuita) joten kannattaa tämänkin kommentin kanssa katsoa peiliin.

Tämä on keskustelun arvoinen asia. Mun nähdäkseni vuotuiset alijäämät on jo niin isoja ettei ole kyse enää mistään pitkän aikavälin ongelmasta tai kestävyysvajeista vaan tämän hetken ongelmasta, mikä uhkaa suomen likviditeettiä. Ne tämän hetken ongemat pitää ratkaista nyt, ja sen jälkeen kun budjetti on tasapainossa alkaa miettimään niitä kestävyysvajeita.

Sekoitat nyt ihan totaalisesti lyhyen tähtäimen, keskipitkän tähtäimen ja pitkän tähtäimen ongelmat.

Se, että velkaannumme jatkuvasti lisää ei ole lyhyen tähtäimen vaan keskipitkän tähtäimen ongelma.

Lyhyen tähtäimen ongelma meillä olisi, jos emme saisi lisää velkaa, koska meillä olisi liikaa olemassaolevaa velkaa ja luottoluokituksemme olisi huono.

Tämä ongelma meillä on edessä vasta joskus kymmenen vuoden päästä.

Saisko sun mielestä valtio velkaantua enemmän (siis lisätä vuotuisia alijäämiään) jos yritetään jotain pitkällä välillä toimeliaisuutta lisäävää politiikkatoimenpidettä, mikä ehkä vähentäisi tulevaisuuden alijäämiä toimeliaisuuden lisääntyessä? Paino samalla ehkä.

Esim, se, että myydään pois tuottavaa omaisuutta että voidaan tilapäisesti vähentää velkaa, jonka korko on alhaisempi kuin sen myydyn omaisuuden tuotto, on vaan typerää.

Ja esim. koulutus on asia josta voi "säästää" "helpolla" nopeasti lyhyellä ja keskipitkällä tähtäimellä saaden aikaan pitkällä tähtäimellä katastrofaalisia tuloksia.

Se, että Suomi on panostanut paljon koulutukseen on ollut nimenomaan tällainen "toimeliaisuutta lisäävä politiikkatoimenpide".

Tosin suomen koulutuksessa ollaan myös menty pieleen siinä, että ollaan liikaa koulutettu ihmisiä huuhaa-aloille ja haluttu ihmiset "koulutusputkeen" joka on jopa vieroittanut ihmiset työnteosta.

Sen sijaan että ihmiset menee yliopistoon suoraan lukiosta tekemättä tätä ennen koskaan mitään töitä, olisi paljon parempi että välissä tehtäisiin vähintään vuosi jotain duunarihommia. Antaisi paljon paremmin perspektiiviä elämään ja motivaatiota niihin yliopisto-opiskeluihin.

Ja samoin maisterivaiheen jälkeen tekisi hyvää, että maisterit työllistyisivät vähintään muutamaksi vuodeksi yksityiselle puolellle ennen kuin aloittavat tohtoriopintonsa, se antaisi myös perspektiiviä siitä, että millainen tutkimus on relevanttia ja missä oikeasti mennään sen tutkimuksen käytäntöönsoveltamisen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
No shit, sherlock.

Olenko väittänyt, että kaikki firmat menee nurin? Saisiko jotain järkeä näihin olkiukkoihin.
Ei ollut olkukko vaan ihan peruste sille miksi esimerkkisi ei ole validi.

Se, että vaikuttavia tekijöitä on muitakin ei poista sitä faktaa, että valtion talouspolitiikka vaikutaa konkurssien määrään.
Kyllä, pitkällä tähtäimellä. Enemmänkin pitäisi puhua taloudellisuuden toimeliaisuuden määrästä kuin jostain konkursseista. Lyhyellä tähtäimellä tuohon vaikuttaa moni muu asia enemmän, vaikka ne suhdanteet ja pakotepolitiikka viimeisimpänä. Talouspolitiikalla voi kasvattaa toimeliaisuutta tai laskea sitä, siitä olen samaa mieltä kanssasi.

Minä en ole tässä keskustelussa tietääkseni ainakaan pitkiin aikoihin ehdottanut mitään ratkaisuita, toisin kuin sinä (joka olet ehdottanut pitkällä tähtäimellä haitallisia ratkaisuita) joten kannattaa tämänkin kommentin kanssa katsoa peiliin.
Miltä pohjalta keskustelet jos et tarjoa mitään ratkaisuja?

Sekoitat nyt ihan totaalisesti lyhyen tähtäimen ja pitkän tähtäimen ongelmat.

Se, että velkaannumme jatkuvasti lisää ei ole lyhyen tähtäimen vaan pitkän tähtäimen ongelma.

Lyhyen tähtäimen ongelma meillä olisi, jos emme saisi lisää velkaa, koska meillä olisi liikaa olemassaolevaa velkaa ja luottoluokituksemme olisi huono.

Tämä ongelma meillä on edessä vasta joskus kymmenen vuoden päästä.
Kyllä ne sulla on sekaisin. Suuri vuotuinen suuri alijäämä on nimenomaan lyhyen aikavälin ongelma. Pitkän aikavälin ongelma on mm. suomen nollakasvu.

Sitä, milloin velan saanti loppuu ei tiedä ennen kuin se loppuu ja silloin on liian myöhäistä, itsenäisyys menetetty ja IMF määrää mitä tehdään. Siksi puhunkin likviditeetin loppumisen uhasta. Suomi on euroopan rajamaa minkä riskejä mm. poliittinen jääkausi venäjän kanssa on lisännyt aika paljon.

Esim, se, että myydään pois tuottavaa omaisuutta että voidaan tilapäisesti vähentää velkaa, jonka korko on alhaisempi kuin sen myydyn omaisuuden tuotto on vaan typerää.
Tästä olen samaa mieltä, ei sillä rikastu että nostaa pankista rahaa. Mutta jos nyt puhutaan edes jossain kontekstissa järkevistä keinoista esimerkiksi verojen radikaalista vähentämisestä tai/ja menoelvyytyksestä taloudellisen toimeliaisuuden lisäämiseksi. Nuo lisää lyhyellä välillä alijäämää, mutta pitkällä välillä voi toimeliaisuus lisääntyä. Onko tälläiset keinot mielestäsi OK vai ei?
 
Ei ollut olkukko vaan ihan peruste sille miksi esimerkkisi ei ole validi.

Ymmärrätkö nyt edes yhtään mitä "nollasummapeli tarkoittaaa?

Jos on mikä tahansa mekanismi, jolla päätösten seurauksena resurssit muuttuvat, niin silloin kyse ei ole enää nollasummapelistä.

Se, että on olemassa mekanismi, jolla resurssit muuttuvat päätlösten seurauksena jo melko lyhyelläkin aikavälillä tarkoittaa, että talous ei ole nollasummapeliä lyhyelläkään aikavälillä.
Ja mm. talouspolitiikan vaikutus konkursseihin on tällainen mekanismi.

Miltä pohjalta keskustelet jos et tarjoa mitään ratkaisuja?

Se, että ollaan heti tyrkyttämässä omaan vajaaseen ymmärtämiseen pohjaavia huonoja ratkaisuita vasta typerää onkin.

Ongelma kannattaisi yrittää ensin ymmärtää, ja siitä keskustella, ja vasta kun ongelma on kunnolla ymmärrettyä, siirtyä miettimään niitä ratkaisuita.

Keskustelu on osa sitä prosessia, jossa ymmärrystä ongelmasta pyritään lisäämään.

Sinä olet tarjonnut huonoja "ratkaisuita" ymmärtämättä ongelmaa.

Minä olen yrittänyt tuoda keskusteluun lisää ymmärrystä oikeista ongelmista, että niihin voitaisiin ehdottaa parempia ratkaisuita

Kyllä ne sulla on sekaisin. Suuri vuotuinen suuri alijäämä on nimenomaan lyhyen aikavälin ongelma. Pitkän aikavälin ongelma on mm. suomen nollakasvu.

Suuri alijäämä jonain vuonna voi olla seurausta suuresta investoinnista, joka tulee tuottamaan itsensä moninkertaisesti takaisin myöhemmin.

Se ei itsessään ole mikään ongelma jos se on vain tilapäinen eikä pysävä tila eikä ongelmia likviditeetin kanssa ole.

Se, että jätettäisiin hyvä ja pitkällä tähtäimellä kannattava investointi tekemättä vain koska kuvitellaan että alijäämä olisi aina joku paha ongelma olisi todella typerää.



Suomella se toki ei ole tilapäinen tila vaan oikea pitkän/keskipitkän aikavälin ongelma, suomella on suuri alijäämä ilman merkittäviä tulevaisuudessa tuottavia investointeja.
 
Viimeksi muokattu:
Ja esim. koulutus on asia josta voi "säästää" "helpolla" nopeasti lyhyellä ja keskipitkällä tähtäimellä saaden aikaan pitkällä tähtäimellä katastrofaalisia tuloksia.

Se, että Suomi on panostanut paljon koulutukseen on ollut nimenomaan tällainen "toimeliaisuutta lisäävä politiikkatoimenpide".

Tosin suomen koulutuksessa ollaan myös menty pieleen siinä, että ollaan liikaa koulutettu ihmisiä huuhaa-aloille ja haluttu ihmiset "koulutusputkeen" joka on jopa vieroittanut ihmiset työnteosta.

Sen sijaan että ihmiset menee yliopistoon suoraan lukiosta tekemättä tätä ennen koskaan mitään töitä, olisi paljon parempi että välissä tehtäisiin vähintään vuosi jotain duunarihommia. Antaisi paljon paremmin perspektiiviä elämään ja motivaatiota niihin yliopisto-opiskeluihin.

Ja samoin maisterivaiheen jälkeen tekisi hyvää, että maisterit työllistyisivät vähintään muutamaksi vuodeksi yksityiselle puolellle ennen kuin aloittavat tohtoriopintonsa, se antaisi myös perspektiiviä siitä, että millainen tutkimus on relevanttia ja missä oikeasti mennään sen tutkmuksen käytäntöönsoveltamisen kanssa.
Tästä olen aikalailla täysin samaa mieltä. Mun mielestäni jonkunlainen alamäki tuossa alkoi Sipilän säästöjen jälkeen, ja sen jälkeen on ollut jos jonkunmoita epätoivoista säästöä mitkä ei ole olleet kovinkaan hyviä. Toinen kynnys oli korona ja osaltaan etäopetuksen jääminen "päälle".

Nuo ns. "huuhaa alat" on ikuinen kysymys yliopistokoulutuksen kanssa ja taitaa olla niitä syvällisempiä kysymyksiä, että voiko olla yliopistoa jos ei siellä opeteta filosofiaa ja niinpoispäin. Turhia kysymyksiä tai ei, kuitenkin ne on olemassa. Toinen omituinen koulutukseen suhtautuminen on ajatus siitä, että kaikkea ajatellaan määrällisillä mittareilla sen kummemmin katsomatta työllistyykö se korkeakoulutettu väestö mihinkään koulutusta vaativaan hommaan, ylikouluttaminen on puhdasta haaskausta.

Periaatteessahan rahoitus mm. suomen akatemia ohjaa aika hyvin tutkimuksen painopistettä, ehkä sitä kautta voisi ohjata rahoitusta siihen käytäntöönsoveltavaan suuntaan. Toki teoreettinenkin tutkimus on tärkeää, mutta kyllä siellä niitä omituisia aiheita on mistä en ainakaan itse keksi mitä hyötyä sellaisten asioiden tutkimuksesta on.
 
Ymmärrätkö nyt edes yhtään mitä "nollasummapeli tarkoittaaa?

Jos on mikä tahansa keino, jolla resurssit muuttuvat, niin silloin kyse ei ole enää nollasummapelistä.

Se, että on olemassa keino, jolla resurssit muuttuvat jo melko lyhyelläkin aikavälillä tarkoittaa, että talous ei ole nollasummapeliä lyhyelläkään aikavälillä.
Ymmärrän. Ja nimenomaan yritin tuoda sitä esiin, että jotkin finanssipoliittiset ratkaisut mitkä nyt jollain lailla ovat ns. normaaleja eikä mitään "kansallistamme kaiken, tämä on vallankumous"- juttua, ei lyhyellä aikavälillä juurikaan mielestäni toimeliaisuuteen vaikuta. Lyhyellä aikavälillä resurssit on tietyt annetut ja niitä jaetaan.

Se, että ollaan heti tyrkyttämässä omaan vajaaseen ymmärtämiseen pohjaavia huonoja ratkaisuita vasta typerää onkin.

Ongelma kannattaisi yrittää ensin ymmärtää, ja siitä keskustella, ja vasta kun onogelma on kunnolla ymmärrettyä, siirtyä miettimää niitä ratkaisuita.

Keskustelu on osa sitä prosessia, jossa ymmärrystä ongelmasta pyritään lisäämään.

Sinä olet tarjonnut huonoja "ratkaisuita" ymmärtämättä ongelmaa.
Luulen kyllä ymmärtäväni mm. talousteoriasta jotain ja siltä kantilta mun mielestäni suomelta alkaa olemaan finanssipoliittinen tie pystyssä. Nyt pitäisi vaan sopeuttaa ja sen jälkeen lähteä rakentamaan pitkää aikaväliä sen jälkeen kun lyhyen aikavälin likviditeetin loppumisen uhka on hoidettu.

Minusta sinä et ymmärrä ongelmaa, ne eivät ole samoja mitä vaikka 15 vuotta sitten milloin minusta kuvauksesi ongelmasta olisi ollut ajankohtainen. Nykyisin se ei ole. Silloin ne olisi kenties voitu hoitaa järkevällä sopeuttamisella ja toimeliaisuuden kasvattamispyrkimyksillä.

Suuri alijäämä jonain vuonna voi olla seurausta suuresta investoinnista, joka tulee tuottamaan itsensä moninkertaisesti takaisin myöhemmin

Se ei itsessään ole mikään ongelma jos se on vain tilapäinen eikä pysävä tila eikä ongelmia likviditeetin kanssa ole.
Ei alijäämää ole järkeä ajatella noin. Investointi kuolletetaan useana (kymmenenä) vuonna. Liian suuret juoksevat kulut suhteessa verotuloihin on suomen ongelma, sanalla sanoen syömävelkaantuminen. Tässä on se ongelman ydin ja juurisyy miksi nuo alijäämien kuromiset tuntuu hyvin hankalalta ratkaista. Se kun tarkoittaa että ihmisiltä lähtee pois joko etuisuuksien pienentyessä tai verojen noustessa. Kun talouskasvua ei ole, niin tässä nyt päästään taas siihen nollasummapeliin. Jos veroja nostetaan ei etuisuuksia tarvitse leikata yhtä paljoa ja päinvastoin. Eli keneltä lähtee ja kuinka paljon.

Suomella se toki ei ole tilapäinen tila vaan oikea pitkän/keskipitkän aikavälin ongelma, suomella on suuri alijäämä ilman merkittäviä tulevaisuudessa tuottavia investointeja.
Minusta jo lyhyen aikavälin, investoitien puute on juuri noin kuin sanot, mutta ensin pitäisi saada syömävelka edes jossain määrin hallintaan. Nythän väestön vanhenemisen myötä "automaattisesti" syömämenot kasvaa ja tämä on mielestäni akuutti ongelma.

E: minusta meillä ei ole erimielisyyttä muusta kuin ongelman luonteesta.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se raha ja talous on nollasummaeliä siinä kohtaa kun ei ole niitä "ilmasia" talouskasvun hedelmiä mitä jakaa. Tässä tasapainottamisessakin on kyse siitä keneltä otetaan pois ja kuinka paljon. Joku "viennin edellytysten parantaminen" on käsienheiluttelua mitä on tehty tai oltu tekevinään ties kuinka kauan, budjettialijäämät pitäisi hoitaa nyt pois ja se ei muulla tavoin hoidu kuin menoleikkauksilla ja veron korotuksilla.

60k€ pervuosi on jo sen verran korkee palkka ettei kannattas hirveemmin marmattaa veroista. Kyl se kovin veronuija on kulutusverot mitkä nuijii ihan kaikkia vähemmänkin kuin 60k€ tienaavia, ja on omiaan passivoimaan kun mitään lisää ei palkankorotuksilla saa kun kaikki maksaa aivan helvetisti.
Jos Suomessa olisi talouskasvu ollut lähelläkään jenkkien tahtia viimeiset 20 vuotta, niin tuo 60k€ vuodessa olisi suunnilleen suomalaisten mediaanipalkka. Jostain syystä suomalaiset eivät vain suostu tajuamaan, kuinka kalliiksi tuo talouskasvun puute on käynyt ihan kaikille. Samaan aikaan "hyvinvointiyhteiskuntaa" on paisutettu sellaista tahtia, jonka rahoittaminen olisi vaatinut huomattavasti suurempaa talouskasvua.
Sen sijaan, että virheitä alettaisiin korjata, poteroidutaan entistä syvemmin asemiin ja jatketaan Suomen talouden näivettävää politiikkaa. Kaiken ytimessä tuntuu olevan suomalaisten loputon kateus, joka johtaa siihen että menestyminen nähdään jopa negatiivisena asiana ja menestymään pyrkiviä pyritään kampittamaan parhaansa mukaan.
 
Jos Suomessa olisi talouskasvu ollut lähelläkään jenkkien tahtia viimeiset 20 vuotta, niin tuo 60k€ vuodessa olisi suunnilleen suomalaisten mediaanipalkka. Jostain syystä suomalaiset eivät vain suostu tajuamaan, kuinka kalliiksi tuo talouskasvun puute on käynyt ihan kaikille. Samaan aikaan "hyvinvointiyhteiskuntaa" on paisutettu sellaista tahtia, jonka rahoittaminen olisi vaatinut huomattavasti suurempaa talouskasvua.
Sen sijaan, että virheitä alettaisiin korjata, poteroidutaan entistä syvemmin asemiin ja jatketaan Suomen talouden näivettävää politiikkaa. Kaiken ytimessä tuntuu olevan suomalaisten loputon kateus, joka johtaa siihen että menestyminen nähdään jopa negatiivisena asiana ja menestymään pyrkiviä pyritään kampittamaan parhaansa mukaan.
Jos ja jos, jeesusta ei ole tullut ja mitkä ne jenkkikasvun ajurit on olleet? Mun ymmärtääkseni aika pienelle segmentille kasvu on keskittynyt. Oli miten oli, akuutit ongelmat pitäisi silti siitä huolimatta hoitaa, tavalla tai toisella ja miettiä sen jälkeen sitä talouskasvua.

Tässä vaan on suomalaisille kaksi ikävää puolta, ensimmäiseksi se akuuttien alijäämäongelmien hoitaminen vaatii että kaikilta vaan lähtee jotain ja pitäisi päättää keneltä lähtee ja kuinka paljon. Tämä ei näytä suomalaisille käyvän ja yleensä ohitetaan lupauksilla/toiveilla talouskasvusta ja suuresta työllisyyden lisääntymisestä, mitkä nyt jo alun alkaen tiedetään valheeksi mutta sillä sivuutetaan vaikeat asiat. Toinen on se talouskasvun luominen mikä ehkä vaatisi uutta tarkastelua esimerkiksi tulontasaamisen mekanismeihin ja yritysten verottamiseen. Muutenkin asenteet saisi aika paljon muuttua, yhteisestä kielestä huolimatta monessa kohtaa asiointi mm. suomalaisten kanssa on ihan helvetin vaikeeta verrattuna ulkomaalaisten kanssa asiointiin oli kyseessä mikä tahansa asia, eikä suomessa enää juurikaan mitään tehdä kun "ei voi" "ei pysty" jne. mun mielestäni tekeminen loppu finanssi- ja eurokriisiin.

Väittäsin ettei näistä kumpikaan ole mitenkään ideologiasidonnaista, mutta tällä hetkellä suomella ei ole mitään suuntaa miten näitä asioita hoidetaan. En minä tältä tai edelliseltäkään hallitukselta ole nähnyt juurikaan mitään uusia ideoita asioiden hoitoon.
 
Ihan metana vaan, Kultalan ja 3dfx:n keskusteluun, et taloustieteessä yleensä erotetaan lyhyt - ja pitkä aikaväli, sekä mikro- ja makrotasot. Täs ne ehkä menee sekaisin, vaik en nyt satavarma ole.

Lähtökohtaisesti mielestäni, jos kannattaa investointeja (jotka tuottavat jollain suht. pitkällä aikavälillä), niin pitäisi pystyä esittämän ne tuottavat investoinnit ja perustelemaan ne numeroilla. Muuten tuo on vain sanahelinää ja toiveajattelua, jollaista poliitikoilta (vaikka SDP:n Mäkynen) usein kuulee (mutta itsehän olen Kultalan ignoressa, niin turha tästä kai tän enempää jauhaa).
 
Jos ja jos, jeesusta ei ole tullut ja mitkä ne jenkkikasvun ajurit on olleet? Mun ymmärtääkseni aika pienelle segmentille kasvu on keskittynyt.
Yksi asia, mikä siellä on paremmin on se, että siellä on pääomaa. Sitä sitten sijoitetaan esimerkiksi rahastojen kautta ja ostetaan firmoja vaikkapa Suomesta. Tämän jälkeen firmojen tuotot menevät USA:han ja syntyy ikäänkuin itseään ruokkiva kehä, että raha menee rahan luo (ja pakenee Suomesta). Sit joku Rytsölä ostaa Lambon ja se on siinä. Sinne meni sekin tuottava firma.
 
Lähtökohtaisesti mielestäni, jos kannattaa investointeja (jotka tuottavat jollain suht. pitkällä aikavälillä), niin pitäisi pystyä esittämän ne tuottavat investoinnit ja perustelemaan ne numeroilla. Muuten tuo on vain sanahelinää ja toiveajattelua, jollaista poliitikoilta (vaikka SDP:n Mäkynen) usein kuulee (mutta itsehän olen Kultalan ignoressa, niin turha tästä kai tän enempää jauhaa).
Investoinnista saa nettonykyarvoltaan minkälaisen tahansa kunhan olettaa vaan asiat mieleisekseen. Jollei siltikään auta niin silloin voidaan ottaa kerroinvaikutukset käyttöön.

Yksi asia, mikä siellä on paremmin on se, että siellä on pääomaa. Sitä sitten sijoitetaan esimerkiksi rahastojen kautta ja ostetaan firmoja vaikkapa Suomesta. Tämän jälkeen firmojen tuotot menevät USA:han ja syntyy ikäänkuin itseään ruokkiva kehä, että raha menee rahan luo (ja pakenee Suomesta). Sit joku Rytsölä ostaa Lambon ja se on siinä. Sinne meni sekin tuottava firma.
Tuon vuoksi suomessa pitäisi tarkastella tuota tulonjakoakin jotenkin uudelleen. Tai valtion roolia investoijana. Jossain sitä pääomaa pitäisi olla, onko se sitten yksityisellä tai julkisella on toinen kysymys mutta jossain. Suomessa jotenkin haluttaisiin yksityisiä markkinamalleja, mutta pääomat verotetaan heti pois ja kuitenkin valtio on ainut taho millä sitä pääomaa on.

Suomessa on vaikka niitä eläkepääomia, voisiko niistä edes osan investoida johonkin suomalaisiin teollisuus tms. hankkeisiin vai täytyykö nekin investoida johonkin ties mihin?
 
Mun ymmärtääkseni aika pienelle segmentille kasvu on keskittynyt.
Todella huono argumentti kun vaikka päällepäin näyttäisi että vain pieni määrä ihmisiä saa parempaa palkkaa niin yritys ja tuloverojen kautta hyvinvointia jakaantuu laajemmin, hyvin tienaavat kuluttavat ja tietenkin kaikenlaiset tukijutut siivoamisista kahviloihin ja lounasravintoloihin hyötyvät työpaikkojen muodossa. Toimistot, konesalit yms. pitää myös rakentaa, valvoa. Tarvitaan valtava määrä työtä esim. sähköverkkoihin, voimalaitoksiin, ilmastointiin, rakennuksiin yms.

Tai ihan todella yksinkertaisesti ajatellen sekin on imho. parempi että edes joku osa taloudesta kasvaa kuin että mikään osa taloudesta ei kasvaisi. Kaikki kasvu on ns. kotiinpäin.

Konkreettinen vastaus lienee, että piilaakso voitti alustatalous ja sosiaalisen median pelin. Google, apple, amazon, microsoft, nvidia, meta, uber jne. vievät rahat koko globaalista maailmasta. Woltin kotitoimituksetkin satavat omistajan ts. doordashin laariin. Se jää nähtäväksi hyötyykö suomi jotenkin AI+robotiikasta vai sataako AI:nkin hedelmät piilaakson laariin.
 
Viimeksi muokattu:
Todella huono argumentti kun vaikka päällepäin näyttäisi että vain pieni määrä ihmisiä saa parempaa palkkaa niin yritys ja tuloverojen kautta hyvinvointia jakaantuu laajemmin, hyvin tienaavat kuluttavat ja tietenkin kaikenlaiset tukijutut siivoamisista kahviloihin ja lounasravintoloihin hyötyvät työpaikkojen muodossa. Jonku toimistot ja konesalit pitää myös rakentaa, valvoa ja jostain tarvitaan valtava määrä työtä esim. sähköverkkoihin.

Tai ihan todella yksinkertaisesti sanoen sekin on imho. parempi että edes joku osa taloudesta kasvaa kuin että mikään osa ei kasvaisi.

Konkreettinen vastaus lienee, että piilaakso voitto alustatalous ja sosiaalisen median pelin. Google, amazon, microsoft, nvidia, meta jne. vievät rahat koko globaalista maailmasta. Woltin kotitoimituksetkin satavat omistajan ts. doordashin laariin.
En tarkoittanut tuota argumenttia talouskasvua vastaan, vaan enemmänkin vaan sivuhuomautukseksi, ettei ne talouskasvun hedelmät välttämättä aina tuollaisessa tilanteessa jakaudu tasaisesti että mediaanilla olisi palkka X jos sitä ja tätä nyt olisi tapahtunut, vaikka suomessa tunnutaan ajateltavan kaikkea jonkun suuren tulonsiirtojärjestelmän kautta. Voihan jollain osalla olla 1000 kertainen palkka siinä missä muu porukka grindaa jollain 20-30k tuloilla niinkun nytkin, etenkin jos tulonsiirtoja vastustetaan hirmuisesti. Tuollainen trickle down- ajattelu ei mun ymmärtääkseni kovinkaan hyvin ole kestänyt empiiristä tarkastelua vaan on tietyn ajan uskomus, mikä ei ole ihan lunastanut lupauksiaan. Kuitenkin jos niitä pääomia halutaan yksityiselle sektorille kerryttää, niin silloin on pakko tarkastella tulonjakopolitiikkaakin kriittisesti. Vaikea homma suomalaisille, kun joku gini kertoimen sadasosien muutos on jymyuutinen "köyhät köyhtyy" jne.

Yksi asia mikä myös on hyvä jenkkilän tilanteesta tuoda esiin on, että jokin siellä on jo pitkään ollut pielessä kasvuluvuista huolimatta, jos demokraattisessa järjestelmässä valta määräytyy lähinnä anything but trump/biden/valtaapitävä- protesti ajattelulla. Kaikki ei sielläkään siis ole mennyt nappiin, ei muina kasvun kausina ole tarvinnut protestiäänestää. Bush sai kaksi kautta, Clinton kaksi, Obamakin sai kaksi vaikka kaikenlaista radikalisoitumisen alkuja oli jo tuolloin olemassa.
 
Se jää nähtäväksi hyötyykö suomi jotenkin AI+robotiikasta vai sataako AI:nkin hedelmät piilaakson laariin.
Ehkä tuottavuuden parantumisena joillakin aloilla, kun AI yhä yleistyy. Mutta kuten nähtiin esim. Siilo AI:n kohdalla, ni pois Suomesta nämä ytimessä olevat aina myydään. Kohta on varmaan IQM:kin kaupattu johonkin.
 
Ehkä tuottavuuden parantumisena joillakin aloilla, kun AI yhä yleistyy. Mutta kuten nähtiin esim. Siilo AI:n kohdalla, ni pois Suomesta nämä ytimessä olevat aina myydään. Kohta on varmaan IQM:kin kaupattu johonkin.
Voi johtua myös siitäkin, että suomessa ei ihan hirveästi näitä elon musk, bill gates, rockefeller tms. suuruudenhulluja maailmanvalloittajia ole, vaan jo muutaman miljoonan exitillä voi viettää mukavaa elämää. Vaikea sanoa onko tuo sitten väärin. Toki myös oma sisämarkkina on aivan olematon ja EU markkina on jo astetta hankalampi mitä suomen oma kaikkine kansallisine poikkeussäädöksineen.
 
Toki myös oma sisämarkkina on aivan olematon ja EU markkina on jo astetta hankalampi mitä suomen oma kaikkine kansallisine poikkeussäädöksineen.
Toi on totta. EU:n pitäis olevinaan olla yhteinen markkina-alue, mut ilmeisesti se on ylisäädelty toimimattomaksi.

Oma näkemykseni on, että kun yritys tulee tiettyyn kokoon, ni Suomi, tai ylisäädelty EU ei enää tarjoa kunnollisia kasvumahdollisuuksia, joten sen kannalta on järkevää tulla myydyksi johonkin, jossa on mahdollista kasvaa edelleen. Tästä vois joku tehdä vaik gradun tai väikkärin, ni lukisin mielelläni :)
 
Toi on totta. EU:n pitäis olevinaan olla yhteinen markkina-alue, mut ilmeisesti se on ylisäädelty toimimattomaksi.

Oma näkemykseni on, että kun yritys tulee tiettyyn kokoon, ni Suomi, tai ylisäädelty EU ei enää tarjoa kunnollisia kasvumahdollisuuksia, joten sen kannalta on järkevää tulla myydyksi johonkin, jossa on mahdollista kasvaa edelleen. Tästä vois joku tehdä vaik gradun tai väikkärin, ni lukisin mielelläni :)
EU:ssa on aika outoja piirteitä ollakseen sisämarkkina. Esimerkiksi jos suomalainen hakee patenttia niin se tulee voimaan vain suomessa. Kuitenkin sitte voi hakea euroopanlaajuista patenttia mikä pitää hakea jokaiseen jäsenmaahan muistaakseni vielä erikseen, todennäköisesti jokaisen jäsenmaan formaatissa, kielellä jne.. Jenkeissä kaiketikkin on maanlaajuinen patenttiviranomainen? No, nämä on muistikuvia jostain kaukaisuudesta.

Paljonkohan on vaikutusta sillä naapurustoefektillä vai mikä lie keeping up with the jones´s- efekti onkaan? Eli jos suomessa pääsee jollain statusmittareilla mitattuina johonkin top tieriin aika vähällä, niin sen jälkeen ei enää tartte hirveemmin rehkiä kun status ei siitä varsinaisesti viiteryhmässä parane. Amerikassa taas ehkä statuskilpailu on kovempi kun on kaikenlaista perijää, yritysjohtajaa sun muuta niin ne jotka tuollaisesta välittää haluaa vaan isompaa ja isompaa kun ei miljonääri ole vielä mitään.
 
sokeri ja haittaverot=kulutusverot verottaa palkansaajaa.
Tottakai. Ei mun ajatus nyt ole, ettei palkansaajalle koskaan saa mistään veronkiristyksestä tulla senttiäkään lisämenoja. Vaan, että JOS niitä veronkorotuksia kuitenkin on pakko tehdä (mistä olen samaa mieltä), niin tehdään ne sitten paikkoihin missä niillä on massiivinen vaikutus (esim. eläkkeet) tai ovat haittaveroja kuten esim. sokerivero. Työnteko ei taas ole haitta, joten palkan verotusta en itse nostaisi, se alkaa olla Suomessa äärimmäisen tapissa.
En tarkoittanut tuota argumenttia talouskasvua vastaan, vaan enemmänkin vaan sivuhuomautukseksi, ettei ne talouskasvun hedelmät välttämättä aina tuollaisessa tilanteessa jakaudu tasaisesti että mediaanilla olisi palkka X jos sitä ja tätä nyt olisi tapahtunut, vaikka suomessa tunnutaan ajateltavan kaikkea jonkun suuren tulonsiirtojärjestelmän kautta. Voihan jollain osalla olla 1000 kertainen palkka siinä missä muu porukka grindaa jollain 20-30k tuloilla niinkun nytkin, etenkin jos tulonsiirtoja vastustetaan hirmuisesti. Tuollainen trickle down- ajattelu ei mun ymmärtääkseni kovinkaan hyvin ole kestänyt empiiristä tarkastelua vaan on tietyn ajan uskomus, mikä ei ole ihan lunastanut lupauksiaan. Kuitenkin jos niitä pääomia halutaan yksityiselle sektorille kerryttää, niin silloin on pakko tarkastella tulonjakopolitiikkaakin kriittisesti. Vaikea homma suomalaisille, kun joku gini kertoimen sadasosien muutos on jymyuutinen "köyhät köyhtyy" jne.

Yksi asia mikä myös on hyvä jenkkilän tilanteesta tuoda esiin on, että jokin siellä on jo pitkään ollut pielessä kasvuluvuista huolimatta, jos demokraattisessa järjestelmässä valta määräytyy lähinnä anything but trump/biden/valtaapitävä- protesti ajattelulla. Kaikki ei sielläkään siis ole mennyt nappiin, ei muina kasvun kausina ole tarvinnut protestiäänestää. Bush sai kaksi kautta, Clinton kaksi, Obamakin sai kaksi vaikka kaikenlaista radikalisoitumisen alkuja oli jo tuolloin olemassa.
Jos tänne tulee firma mikä tekee miljardin liikevaihtoa tai tulosta vuodessa, niin mulle on ihan sama meneekö siitä potista isoin prosentti omistajilleen. Ei sen pidäkään valua siten, että firman tulos jaettuna työntekijöiden määrällä ja kaikille tasan. Mutta silti, kansantalous hyötyy aivan tolkuttomasti noista. Otetaan vaikka esimerkkinä Nokia, se että Ollila vetää siellä 100x liksaa muhun verrattuna on täysin ok, jos se tuo kymmeniä tuhansia uusia työpaikkoja Suomeen. Missään tapauksessa tätä (uusien yritysten pystytystä) ei kannata vastustaa sen takia, että siellä joku tienaa enemmän tai ei ihan sosialistisesti valu tasan kaikille kansanryhmille.
 
Muistankohan ihan väärin jos mutuilen että tällä palstalla kaiveltiin aikoinaan Ylen S2-koneen tultua julki Li Anderssonin asuinalueen perusteella se koulu jota hänen lapsensa "suurella todennäköisyydellä" kävivät ja siinä oli koko Turun alhaisin S2-pitoisuus. Siinä olivat palstalaiset havaitsevinaan kaksinaismoralismia kun Li piti kuitenkin ministerin pestissään kovaa ääntä tästä sekoittavasta politiikasta ja kuitenkin heräsi epäilys että tässä olisi asuinaluetta tai koulua vähän shoppailtu sillä perusteella ettei oman poliittisen suuntauksen hedelmät vaikuta omiin lapsiinsa.
Muistanet ainakin sen väärin että Li Anderssonin lapsi on syntynyt vuonna 2021, joten hän ei ole missään koulussa ollut. Ja käsittääkseni Liillä ei muita lapsia ole.
 
Muistanet ainakin sen väärin että Li Anderssonin lapsi on syntynyt vuonna 2021, joten hän ei ole missään koulussa ollut. Ja käsittääkseni Liillä ei muita lapsia ole.
Tuon lisäksi Lin äidinkieli on ruotsi, joten lapsi voi mennä aikanaan ruotsinkieliseen kouluun ilman shoppailuja.
 
Tässä yksi hyvä syy lisää vähentää sosiaaliperäistä ja matalasti koulutettujen maahanmuuttoa, meillä ei ole yksinkertaisesti varaa siihen. Lisäksi meillä on jo valmiiksi ongelmia kotouttaa tänne tulleita ihmisiä, mikä kertoo siitä, että järjestelmä ei kestä tällaisia määriä. Kaikki häviävät, ei ole resursseja kotouttaa, tarjolla työtä tai tekemistä ja veronmaksajia maksamaan lysti.
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa, siitä ei ole epäilystäkään. Väestörakenne vaikuttaa yksinkertaisesti liian karsealta tulevaisuutta ajatellen. Tietenkin vaihtoehto olisi se että suomalaiset alkaisivat lisääntymään kuin kanit. Realistinen vaihtoehto? Vaikea sanoa, mutta tällä hetkellä mikään ei tue sitä että näin kävisi.
 
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa, siitä ei ole epäilystäkään. Väestörakenne vaikuttaa yksinkertaisesti liian karsealta tulevaisuutta ajatellen. Tietenkin vaihtoehto olisi se että suomalaiset alkaisivat lisääntymään kuin kanit. Realistinen vaihtoehto? Vaikea sanoa, mutta tällä hetkellä mikään ei tue sitä että näin kävisi.
Näillä työttymyyslukemilla Suomi ei juuri tällä hetkellä varsinaisesti tartte edes sitä työperäistä, mutta toki yhteiskunnalle positiivista tulovirtaa tuovat maahanmuuttajat on aina tervetulleita mistään väestönrakenteesta riippumatta.
Juhlapaikanhakijoita tai elintasoshoppailijoita me todellakaan ei tarvita, mutta sitähän sinäkin tarkoitit eikö?
 
Näillä työttymyyslukemilla Suomi ei juuri tällä hetkellä varsinaisesti tartte edes sitä työperäistä, mutta toki yhteiskunnalle positiivista tulovirtaa tuovat maahanmuuttajat on aina tervetulleita mistään väestönrakenteesta riippumatta.
Juhlapaikanhakijoita tai elintasoshoppailijoita me todellakaan ei tarvita, mutta sitähän sinäkin tarkoitit eikö?
Tarkoitin että Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa, eli juuri sitä kuten kirjoitinkin. Lisäksi töperäisin maahanmuuton helpottaminen ja muutoinkin sitä lisäävät toimet ovat kirjaimellisesti talouspolitiikkaa mitä suurimmissa määrin.
 
Tarkoitin että Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa, eli juuri sitä kuten kirjoitinkin. Lisäksi töperäisin maahanmuuton helpottaminen ja muutoinkin sitä lisäävät toimet ovat kirjaimellisesti talouspolitiikkaa mitä suurimmissa määrin.
Ei epäilystäkään.
1764754592979.png

Tässä olis ekat 34 avointa paikkaa jotka voitas täyttää. Valitettavasti yks bussilastillinen riittää täyttää tän vajeen.

Valitettavasti myös tää on todellisuutta:
Lähihoitaja pelkää tuoreen työpaikkansa puolesta:

Yli 2 000 hoitoalan työpaikkaa on uhattuna yt-neuvotteluiden vuoksi. Se pelottaa niin alalla työskeleviä kuin opiskelijoitakin.
 
Kaikki perheenyhdistämiset pitäisi keskeyttää jos perheellä ei ole itsellään varaa elättää tulijoita ja tuo tulisi laskea niin että sitä rahaa varmasti riittää eivätkä he putoa tuille. Pakolaisille on muistaakseni jokin että jos tajuaa ensimmäisen vuoden tai kahden aikana hakea tuota niin ei vaadita toimeentuloa vaan voi perheenyhdistää sossuun mikä on tietysti ihan suoraan maan tuhoamista.
Perheenyhdistäminen on ajatuksena tietysti kovin ylevä.
Sitten kun ajattelee rationaalisesti, niin ajatus on aivan karmea vastaanottavan maan ja sen veronmaksajien kannalta. Esim. Irakista yhdistetään koko suuri suku "perheenyhdistämisessä" Suomeen. Osa tulijoista on yli 60 vuotiaita hampaattomia beduiineja, joilla ei ole mitään käsitystä modernista maailmasta. Ja sitten näitä kielitaidottomia eläkeläisiä ihmisiä paapotaan vuosikymmenet veronmaksajien piikkiin. Täysin kestämätön kuvio.
 
Perheenyhdistäminen on ajatuksena tietysti kovin ylevä.
Sitten kun ajattelee rationaalisesti, niin ajatus on aivan karmea vastaanottavan maan ja sen veronmaksajien kannalta. Esim. Irakista yhdistetään koko suuri suku "perheenyhdistämisessä" Suomeen. Osa tulijoista on yli 60 vuotiaita hampaattomia beduiineja, joilla ei ole mitään käsitystä modernista maailmasta. Ja sitten näitä kielitaidottomia eläkeläisiä ihmisiä paapotaan vuosikymmenet veronmaksajien piikkiin. Täysin kestämätön kuvio.
Se on juurikin sitä, ja tämä kaikki meidän omien eläkeläisten lisäksi. Eurooppa tuhoaa itsensä tällä, ja otetaan vielä huomioon että rahaa tulee menemään armeijaan enenemissä määrin kun USA yhä enemmän vetäytyy Euroopasta. Kaikki tälläinen on ihan turhaa rahan syynäämistä kaivoon.
 
Perheenyhdistäminen on ajatuksena tietysti kovin ylevä.
Sitten kun ajattelee rationaalisesti, niin ajatus on aivan karmea vastaanottavan maan ja sen veronmaksajien kannalta. Esim. Irakista yhdistetään koko suuri suku "perheenyhdistämisessä" Suomeen. Osa tulijoista on yli 60 vuotiaita hampaattomia beduiineja, joilla ei ole mitään käsitystä modernista maailmasta. Ja sitten näitä kielitaidottomia eläkeläisiä ihmisiä paapotaan vuosikymmenet veronmaksajien piikkiin. Täysin kestämätön kuvio.

Tämä nyt vaikuttaisi olevan mutuun perustuva mielikuva.

Migrin sivuilta:

"Perheenjäsenen määritelmä on kirjattu ulkomaalaislakiin. Määritelmä ei välttämättä aina vastaa muiden maiden perhekäsitystä, sillä suomalainen perhekäsitys on suppeampi kuin monissa muissa maissa.

Suomen kansalaisten sekä muiden kuin EU-kansalaisten ja heihin rinnastettavien perheenjäseniä ovat aviopuoliso, rekisteröity parisuhdekumppani, avopuoliso, alle 18-vuotiaan lapsen huoltaja tai lapsi."

 
Tämä nyt vaikuttaisi olevan mutuun perustuva mielikuva.

Migrin sivuilta:

"Perheenjäsenen määritelmä on kirjattu ulkomaalaislakiin. Määritelmä ei välttämättä aina vastaa muiden maiden perhekäsitystä, sillä suomalainen perhekäsitys on suppeampi kuin monissa muissa maissa.

Suomen kansalaisten sekä muiden kuin EU-kansalaisten ja heihin rinnastettavien perheenjäseniä ovat aviopuoliso, rekisteröity parisuhdekumppani, avopuoliso, alle 18-vuotiaan lapsen huoltaja tai lapsi."

Soile Syrjäläinen tuntee jokaisen henkilökohtaisesti ja tekee rajalla geenitestit ennenkuin tulija päästetään maahan.
Koskaan ei voi olla tilannetta, että yksin tullut 29vuotias esittäytyy 17vuotiaaksi (tietenkään ikätestejä ei saa tehdä), tuo mukanaan 55v isänsä sekä serkkumummon 62v äitinään. Sitten löytyy pari serkusta lisää jotka voidaankin yhdistää vanhempiin lapsina. Täysin aukoton järjestelmä kiertää! Eikai kukaan koskaan voisi puhua palturia jos on loppuelämän elatus tämän pienen lipsautuksen päässä?
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Tämä nyt vaikuttaisi olevan mutuun perustuva mielikuva.

Migrin sivuilta:

"Perheenjäsenen määritelmä on kirjattu ulkomaalaislakiin. Määritelmä ei välttämättä aina vastaa muiden maiden perhekäsitystä, sillä suomalainen perhekäsitys on suppeampi kuin monissa muissa maissa.

Suomen kansalaisten sekä muiden kuin EU-kansalaisten ja heihin rinnastettavien perheenjäseniä ovat aviopuoliso, rekisteröity parisuhdekumppani, avopuoliso, alle 18-vuotiaan lapsen huoltaja tai lapsi."


Ei se täyttä mutua toki ollut.

Lainauksesi oli siis sisäministeriön sivuilta ja ja alempaa mainitaan myös:
Turvattua toimeentuloa edellytetään ulkomaalaislain mukaan pääsääntöisesti kaikissa oleskeluluvissa.


Poikkeuksena ovat turvapaikan saaneet, joiden perheenjäseniä toimeentuloedellytys ei koske, jos he hakevat perheenyhdistämistä kolmen kuukauden sisällä siitä, kun perheenkokoaja on saanut tiedon myönteisestä turvapaikkapäätöksestä. Sama koskee kiintiöpakolaisia.

Migrin ohjeissa mainitaan näin:
Muulle omaisellesi voidaan myöntää oleskelulupa vain, jos perheenkokoaja on Suomen kansalainen tai saanut Suomesta pakolaisaseman, toissijaisen suojeluaseman tai oleskeluluvan tilapäisen suojelun perusteella.

Sekä:
Jos haluat muun omaisesi Suomeen

Muulla omaisella tarkoitetaan jotain muuta sukulaista kuin puolisoa tai alaikäistä lasta. Muu omaisesi voi saada oleskeluluvan Suomeen, jos:
olette aiemmin viettäneet kiinteää perhe-elämää ja aiotte jatkaa sitä Suomessa tai
muu omaisesi on täysin riippuvainen sinusta.

Luvan saaminen edellyttää, että kielteinen päätös olisi omaisesi tilanteessa kohtuuton.
Pelkkä taloudellinen riippuvuus ei riitä. Riippuvuus voi johtua esimerkiksi vaikeasta sairaudesta tai vammasta. Jos omaisellasi on hoidon tarve ja hänen on mahdollista saada hoitoa kotimaassaan, ei oleskelulupaa yleensä myönnetä.

Kiinteä perhe-elämä tarkoittaa, että perhe-elämä ei ole missään vaiheessa päättynyt esim. aikuistumisen ja perheellistymisen vuoksi.

Perheenyhdistäminen - Maahanmuuttovirasto
 
Viimeksi muokattu:
Soile Syrjäläinen tuntee jokaisen henkilökohtaisesti ja tekee rajalla geenitestit ennenkuin tulija päästetään maahan.
Koskaan ei voi olla tilannetta, että yksin tullut 29vuotias esittäytyy 17vuotiaaksi (tietenkään ikätestejä ei saa tehdä), tuo mukanaan 55v isänsä sekä serkkumummon 62v äitinään. Sitten löytyy pari serkusta lisää jotka voidaankin yhdistää vanhempiin lapsina. Täysin aukoton järjestelmä kiertää! Eikai kukaan koskaan voisi puhua palturia jos on loppuelämän elatus tämän pienen lipsautuksen päässä?

No sitten voi ihan sanoa, että puolisoille ja alaikäisille lapsille ei pidä myöntää oleskelulupaa perhesiteen perusteella, jos sitä mieltä on.
 
Ei se täyttä mutua toki ollut.

Lainauksesi oli siis sisäministeriön sivuilta ja ja alempaa mainitaan myös:


Migrin ohjeissa mainitaan näin:

Sekä:


No tuossahan sanotaan, että tilanne jossa oleskelulupa myönnettäisiin muille on ainoastaan silloin, kun olosuhteet ovat täysin poikkeukselliset.

Kun tuossa aikaisemmassa viestissä annetaan ymmärtää, että koko suvulle oleskeluluvan saaminen olisi jokin tyyppitapaus, joka ei todellakaan pidä paikkansa.
 
No sitten voi ihan sanoa, että puolisoille ja alaikäisille lapsille ei pidä myöntää oleskelulupaa perhesiteen perusteella, jos sitä mieltä on.
Mulle sopii, poikkeuksena jos perheenyhdistäjä pystyy osoittamaan, että pystyy taloudellisesti huolehtimaan perheenjäsenistään sekä passit löytyy. Tämähän linjaus pelkästään tekis Suomesta todella paljon vähemmän houkuttelevan paikan väärinkäyttää systeemiä.
 
No tuossahan sanotaan, että tilanne jossa oleskelulupa myönnettäisiin muille on ainoastaan silloin, kun olosuhteet ovat täysin poikkeukselliset.

Kun tuossa aikaisemmassa viestissä annetaan ymmärtää, että koko suvulle oleskeluluvan saaminen olisi jokin tyyppitapaus, joka ei todellakaan pidä paikkansa.
Kannattaa pitää mielessä, että monissa lähi-idän maissa ja muissakin muslimimaissa on melko tavanomaista tuossa mainittu kiinteä perhe-elämä ja vääräuskoiselle valehtelu vieläkin tavanomaisempaa.

Ei ne turvapaikanhakijat ole suomaisen kulttuurin omaavia, eikä suomalaisesta moraalikäsityksestä erityisen tunnettuja.
 
Kannattaa pitää mielessä, että monissa lähi-idän maissa ja muissakin muslimimaissa on melko tavanomaista tuossa mainittu kiinteä perhe-elämä ja vääräuskoiselle valehtelu vieläkin tavanomaisempaa.

Ei ne turvapaikanhakijat ole suomaisen kulttuurin omaavia, eikä suomalaisesta moraalikäsityksestä erityisen tunnettuja.

Kiinteä perhe-elämä ei riitä perusteluksi, kuten siinä mainitaan. Eikä taloudelliset syyt.

No kyllä näitä "suomalaisia" moraalikäsityksiä voi seurata useassakin ketjussa.
 
Mulle sopii, poikkeuksena jos perheenyhdistäjä pystyy osoittamaan, että pystyy taloudellisesti huolehtimaan perheenjäsenistään sekä passit löytyy. Tämähän linjaus pelkästään tekis Suomesta todella paljon vähemmän houkuttelevan paikan väärinkäyttää systeemiä.
Joo mun puolesta pitää olla omat rahat elättää heidät tai sitten voi mennä sinne toiseen maahan yhdistämään perheen. Maa on ihan persauki niin lisäkuluja ei tarvita yhtään.
 
Hyvä, kun huomasit. Joillakin on kumma tarve öyhöttää maahanmuuttoasioiden ympärillä, vaikka useimmiten asiat ovat kunnossa. Joskus niihin öyhkäyksiin lähtee itsekkin tunnetasolla mukaan.
Jos samalla tarkkuudella ja sinisilmäisyydellä alettais hoitaa muitaki asioita nii miks esim verotarkastajia on ees olemassa tai tulorekistereitä? Annetaan kansalaisten vaa ite ilmottaa tulonsa/maksettavat verot eikä rangaista mitenkään jos sattuu desimaali livahtaa väärään paikkaan. Ai että ku säästettäs byrokratiasta!
 
Nyt se varmistui että perintö- ja lahjaveron alarajat nousee. Sosialistit toki vastusti tätäkin. SDP, vasemmisto ja vihreät aina käsi veronmaksajan taskussa. Minkälainen vatipää näitä oikein äänestää.

Onneksi budjetti on tasapainossa ja meillä on varaa laskea verotuloja… eiku hei :smoke:
 
Onneksi budjetti on tasapainossa ja meillä on varaa laskea verotuloja… eiku hei :smoke:
Tää on jo ihan yhtä väsynyttä läppää, kuin vassareitten kommentti mamujen raiskauksiin ”raiskaahan suomalainenkin”.

Kaikki tietävät Marinin hallituksen olevan syypää Suomen äärivelkaantumiseen
 

Statistiikka

Viestiketjuista
293 947
Viestejä
5 025 031
Jäsenet
80 615
Uusin jäsen
ilzi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom