• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Kylhän tää vasemmistolainen ajattelu, kuinka tulonsiirtojen varassa elävä maksaa veroja ja talous pelastetaan ottamalla maahanmuuttajia jotka lisääntyvät paljon, aiheuttaa hilpeyttä. Tai en kyllä tiedä pitäiskö näille ajatuspieruille oikeasti itkeä. On se surullista jos ajatuksenjuoksu on tuota tasoa. Ja nää saa vielä äänestää.

Kylhän tää vasemmistolainen ajattelu, kuinka tulonsiirtojen varassa elävä maksaa veroja ja talous pelastetaan ottamalla maahanmuuttajia jotka lisääntyvät paljon, aiheuttaa hilpeyttä. Tai en kyllä tiedä pitäiskö näille ajatuspieruille oikeasti itkeä. On se surullista jos ajatuksenjuoksu on tuota tasoa. Ja nää saa vielä äänestää.
Ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu.

Sun analogia on pielessä. Jos annan sulle 50 euroa, ja sinä minulle myöhemmin 100 euroa, niin voitko väittää, että olet antanut 100 euroa enemmän kuin minä?

Mutta siis voin kyllä väittää, että olen antanut sinulle 50. Jos en olisi maksanut mitään, en voisi niin väittää.

Sun väite oli, että köyhät ei maksa ollenkaan.

Hassua, kun väität että analogiani on pielessä, mutta sitten toistat saman kuitenkin itsekin :) Ja jos luet ajatuksen kanssa, niin en ole väittänytkään, että olisin antanut 100 euroa enemmän kuin sinä. Sinullakin menee tuohon keskustelu, että keksit päästäsi jotain mitä minä olisin väittänyt, ja sitten yrität kumota tuota itse keksimääsi väitettä.

Jos sinä annat minulle 50 ja minä annan sinulle 100, niin silloin nettona sinä olet saanut 50 ja minä olen antanut 50. Ja tuo on se pointti, köyhät eivät osallistu yhteiskunnan pyörittämiseen ja kustannusten maksuun, vaan he elävät verovaroilla. Ja se on ihan ok. Mutta tuon kun ymmärtää, niin on törkeää tulla esittämään, että lapsilisiäkin pitäisi kaiken tuon rahanjaon lisäksi antaa enemmän köyhille kuin niille, jotka tätä yhteiskuntaa rahoittavat.

Väestönvaihdosta vinkujat eivät edelleenkään tajua, että ei väestönvaihto terminä tarkoita sitä, että tänne tuotaisiin muualta ihmisiä ja sitten vietäisiin suomalaisia täältä pois. Ei se termi tuota tarkoita, vaikka siinä se sana "vaihto" onkin. Tai ehkä he tietävät, mutta vasemmistolla on muodissa nostaa heti esiin salaliittoteoria ja yrittää sillä tukahduttaa keskustelu väestövaihdosta, joka etenee parhaillaan, meidän kaikkien silmien edessä.

Väestönvaihdosta vinkujat eivät edelleenkään tajua, että ei väestönvaihto terminä tarkoita sitä, että tänne tuotaisiin muualta ihmisiä ja sitten vietäisiin suomalaisia täältä pois. Ei se termi tuota tarkoita, vaikka siinä se sana "vaihto" onkin. Tai ehkä he tietävät, mutta vasemmistolla on muodissa nostaa heti esiin salaliittoteoria ja yrittää sillä tukahduttaa keskustelu väestövaihdosta, joka etenee parhaillaan, meidän kaikkien silmien edessä.
Sanapoliiseille ei ole niinkään merkitystä itse vaikutuksella vaan termeillä mistä puhutaan.

Lapsilisät maksetaan verorahoista ja jo nyt meillä progressiivisen verotuksen vuoksi hyvätuloiset maksavat nuo suurimmaksi osaksi ja köyhät eivät maksa ollenkaan. Joten miksi helvetissä pitäisi vielä tehdä verotuksen lisäksi lisää tulonsiirtoja hyvätuloisilta köyhille?
Miksi hyvätuloset pitäisi olla sossun luukulla käsi ojossa? Sossu on lähtökohtaisesti köyhäinapu ja ennaltaehkäisevä sellainen. Ainut syy antaa sossusta jotain hyvätulosillekkin on sossujärjestelmän kannatuksen ylläpitäminen, tätä vartenhan on olemassa äitiyspakkaus. Sen saa vaikkei joku 5k+5k tuloilla oleva kotitalous nyt varmaan ajaudu ahdinkoon vaikka jäisi se saamatta.

Käsittääkseni syntyvyyttä saa alas poliittisilla toimilla, mutta ylös on hankalampaa. Siksi nuo huonot toimet ovat niin pysyviä, eikä lapsilisän korotus todennäköisesti auta.

Syntyvyyttä saadaan tehokkaimmin ylös saamalla tänne maahanmuuttajia, jotka lisääntyvät. Ehkä perheenyhdistämistä ja puolison tuomista ulkomailta voisi helpottaa?
Saisi sen ylöskin, mutta vaatisi esim. vakaampia työuria ja parempaa kohtaantoa. Kohtaanto on huonontunut esim. palveluiden keskittämisen myötä kun ne perinteiset julkisen sektorin naisten työpaikat on kaupungeissa ja miesten työpaikat maalla. Pätkätöitäkin pystyttäisiin karsimaan monenlaisen työmarkkinajoustavuuden poistamiselle (sillä ei ole saatu oikein mitään haluttuja tuloksia), vuokratöiden tms. puolyrittäjyyden poistamista ja tälläistä. Palkat on myös surkeita kuluihin nähden. Kauan aikasemmin on jo P.Orpolta (tai muulta pääministeriltä) kajahtanut se 0.001A nalli päästä ja päädytään vaan siihen että annetaan 3€ lisää lapsilisää ekasta ja tokasta lapsesta ja nyt kaikki sinkut lähtee treffeille jotta saa tehä lapsia ja nykyisetkin pariskunnat alkaa synnyttämään. Oho, mitään ei tapahtunut, "olemme rakenteiden uhreja" blaablaa.

Kuka sitä väestöä nyt sitten vaihtaa?

Jos suomalaiset nyt itsensä tappaa sukupuuttoon, niin kuka silloin täällä väestön vaihtaa ja mihin?
Yrityssektori kovasti haluaisi että täällä saisi tes minimeillä työntekijän kuin apteekin hyllyltä (tämäkin liian kova vaatimus surkeimmalle osalle yrityksistä ja kitistään liian korkeista tes palkoista) ja kitisee kun ei saa. Follow the money, jotain työviisumimamua on helpompi kyykyttää kun on työnantajan armoilla onko täällä vai ei. Mun nähdäkseni nämä kaikki wolt kuskit sun muut puuvillanpoimija- tason työpaikat on sellasia ettei semmosia missään sivistysmaassa pitäisi olla ja yrityssektori/elinkeinoelämä noita on ainakin yli 20 vuotta täysillä lobannu. Kuten myös sitä ajatusta, että vaikka työpaikka olisi kuinka paska niin työn sisällöltä kuin palkkaukseltaankin niin jokaiseen pitäisi löytyä joku sitä tekemään. Aina vika on rakenteissa eikä koskaan peilissä.

Pitäisin heitä suurimpana väestönvaihtajana. Vasemmiston motiivit on mulle epäselviä miksi hekin ovat lähteneet tohon elinkeinoelämän lobbaukseen mukaan. Ehkä tyhmyyttään tai jotain. Lobbaa ne montaa muutakin aikasemman laitaoikeiston ajatuksia, mikä sekin on mulle täysi mysteeri että miksi.

Vasemmiston motiivit on mulle epäselviä miksi hekin ovat lähteneet tohon elinkeinoelämän lobbaukseen mukaan. Ehkä tyhmyyttään tai jotain. Lobbaa ne montaa muutakin aikasemman laitaoikeiston ajatuksia, mikä sekin on mulle täysi mysteeri että miksi.
Kun ymmärtää, että vasemmisto ei hae koskaan minkäälaista poliittista kompromissia, vaan puoluetta ohjaa ideologia, niin tämäkin avatuu. Sellainen keskenkasvaneiden yläkouluikäisten trendikerho.

Hassua, kun väität että analogiani on pielessä, mutta sitten toistat saman kuitenkin itsekin :) Ja jos luet ajatuksen kanssa, niin en ole väittänytkään, että olisin antanut 100 euroa enemmän kuin sinä. Sinullakin menee tuohon keskustelu, että keksit päästäsi jotain mitä minä olisin väittänyt, ja sitten yrität kumota tuota itse keksimääsi väitettä.

Jos sinä annat minulle 50 ja minä annan sinulle 100, niin silloin nettona sinä olet saanut 50 ja minä olen antanut 50. Ja tuo on se pointti, köyhät eivät osallistu yhteiskunnan pyörittämiseen ja kustannusten maksuun, vaan he elävät verovaroilla. Ja se on ihan ok. Mutta tuon kun ymmärtää, niin on törkeää tulla esittämään, että lapsilisiäkin pitäisi kaiken tuon rahanjaon lisäksi antaa enemmän köyhille kuin niille, jotka tätä yhteiskuntaa rahoittavat.
Suosittelen lukutaito-opasta. Sun väite oli, että köyhät eivät maksa veroja. Se ei pidä paikkaansa.

Suomi, yksi maailman hienoimmista ja kehittyneimmistä yhteiskunnista, on luotu tällä nykyisellä veromallilla, jossa rikkaat/hyvätuloiset maksavat suhteessa enemmän veroa. Jos malli ei napostele, ja demokratiakin tuntuu turhalta, ehkä kannattaa suunnata itärajan yli, tai vastaaviin maihin. Jonkin verran piisaa muitakin vaihtoehtoja. Toki joutuu ehkä ottamaan ääri-islamistien kaltaiset toimintatavat ja kulttuurin omakseen, mutta se nyt pieni hinta siitä, että saa maksaa vähän veroja eikä tarvitse kadehtia köyhiä.

Miksi hyvätuloset pitäisi olla sossun luukulla käsi ojossa? Sossu on lähtökohtaisesti köyhäinapu ja ennaltaehkäisevä sellainen. Ainut syy antaa sossusta jotain hyvätulosillekkin on sossujärjestelmän kannatuksen ylläpitäminen, tätä vartenhan on olemassa äitiyspakkaus. Sen saa vaikkei joku 5k+5k tuloilla oleva kotitalous nyt varmaan ajaudu ahdinkoon vaikka jäisi se saamatta.

Voisiko tuon ajatella vaikka niin, että se lapsilisä on lasta varten. Ja lapsihan on työtön. Kaikki lapset siis samalla viivalla. Hyvätuloisilta otetaan jo valmiiksi veroina paljon pois, joten miksi heiltä pitäisi vielä tämäkin satanen viedä pois? En tiedä paljonko se lapsilisä oikeasti on, en ole koskaan vaimolta kysynyt.

Suosittelen lukutaito-opasta. Sun väite oli, että köyhät eivät maksa veroja. Se ei pidä paikkaansa.

Se nyt vain on totuus, että eivät maksa. En ymmärrä miksi jaksat tuosta jankata. Jos jollakin henkilöllä ei ole mitään palkkatuloja tai pääomatuloja, niin mistä ihmeestä hän voisi edes veroja maksaa, kun hänellä ei mitään ole? Se ei ole verojen maksamista, jos hän saamistaan verorahoista antaa osan takaisin.

Mutta ei meidän tuosta kannata riidellä. Kumpikin varmaan ymmärtää mitä toinen tarkoittaa, joten käytännössä me riidellään tässä vain sanamuodoista, jolla taas ei ole mitään tekemistä itse asian kanssa. Minun pointtini on tässä vain se, että ne köyhät eivät osallistu yhteiskunnan ja sen palveluiden rahoittamiseen, ja se on ihan ok meidän yhteiskunnassa. Mitenpä he voisivat edes osallistua, jos ei heillä rahaa ole. Ja tämä on ihan hyvä yhteiskunta näin, jolloin huono-osaisetkin voivat elää hyvää elämää. Minulla vain aina särähtää korvaan jos väitetään, että nämä verovaroilla elävät ihmiset olisivat jollain tapaa maksajia tässä hommassa.

Viimeksi muokattu:
Se nyt vain on totuus, että eivät maksa. En ymmärrä miksi jaksat tuosta jankata. Jos jollakin henkilöllä ei ole mitään palkkatuloja tai pääomatuloja, niin mistä ihmeestä hän voisi edes veroja maksaa, kun hänellä ei mitään ole? Se ei ole verojen maksamista, jos hän saamistaan verorahoista antaa osan takaisin.
Ahaa, nyt sulla on tällainen uusi kikka tähän. Että sosiaalietuuksista maksettu vero ei olekaan veroa. No tämä selventääkin paljon. Se on kätevää, kun aina silloin kun jää kiinni päättömien puhumisesta, määrittelee vaan yleisesti hyväksytyt käsitteet uudelleen itselleen edulliseksi.

Ahaa, nyt sulla on tällainen uusi kikka tähän. Että sosiaalietuuksista maksettu vero ei olekaan veroa. No tämä selventääkin paljon. Se on kätevää, kun aina silloin kun jää kiinni päättömien puhumisesta, määrittelee vaan yleisesti hyväksytyt käsitteet uudelleen itselleen edulliseksi.

Ajatellaan että olet kaveriporukan kanssa pöydän äärellä ja kaikki muut kaverit laittavat pöydän keskelle vuorollaan rahaa. Kun tulee sinun vuorosi, niin nappaat tuosta rahapinosta 300 euroa ja laitat sitten 100 euroa takaisin. Sitten ylpeänä toteat kavereille, että ”minäkin osallistuin maksamalla satasen”. Jep jep, eiköhän meidän keskustelut olleet tässä :)

Tässä myös unohdetaan täysin välilliset verot. Köyhillä käytännössä kaikki rahat menevät kulutukseen, jolloin sitä kautta myös syntyy valtiolle verotuloja, kun lähes kaikista ostoista menee arvonlisäverot.

Siitä voi tietenkin vääntää peistä, että onko tuo yrittäjän vai kuluttajan tuottamaa verotuloa, mutta lopputulema on kuitenkin se, että köyhemmässä päässä käytännössä kaikki tulot ja tuet päätyvät suoraan kulutukseen, ja niistä vähentäminen sitten näkyy kulutuksen ja sitä kautta arvonlisäverokertymän pienentymisenä.

Tässä myös unohdetaan täysin välilliset verot. Köyhillä käytännössä kaikki rahat menevät kulutukseen, jolloin sitä kautta myös syntyy valtiolle verotuloja, kun lähes kaikista ostoista menee arvonlisäverot.

Siitä voi tietenkin vääntää peistä, että onko tuo yrittäjän vai kuluttajan tuottamaa verotuloa, mutta lopputulema on kuitenkin se, että köyhemmässä päässä käytännössä kaikki tulot ja tuet päätyvät suoraan kulutukseen, ja niistä vähentäminen sitten näkyy kulutuksen ja sitä kautta arvonlisäverokertymän pienentymisenä.

Mutta tuossakin tapauksessa ne tuotteet ostetaan verorahoilla, joten ne alvitkin menevät lopulta näistä verovaroilla rahoitetuista tuista. On mielestäni turha yrittää väittää, että tukien varassa elävät ihmiset jotenkin rahoittaisivat tätä yhteiskuntaa.

Väestönvaihto käsitteenä on monelle hyvin selkeä ja kannattaa olla siitä tietoinen, jos sanaa käyttää. Vaikuttaa enemmän siltä, että termiä käytetään tahallaan huolimattomasti ja provokatiivisesti keskustelun sotkemiseksi.

Väestönmuutos on hyvä termi ja kuvaa jatkuvaa, käynnissä olevaa prosessia. Tällä hetkellä merkittävin väestönmuutokseen vaikuttava tekijä Suomessa on historiallisen alhainen syntyvyys ja siitä seuraava väestön nopea ikääntyminen. Samanaikaisesti suurimpien kaupunkien kasvaessa maakuntiin jää yhä pienempi ja vanheneva osuus väestöstä, mikä lisää palvelutarvetta ja syventää alueellisia eroja. Tämä on esimerkiksi paljon täällä puhuttu yksi soten suurimmista haasteista, joka vaatii paljon resursseja ja rahaa.

Vuosina 2000–2024 yli puolella miljoonalla kasvanut ulkomaalaistaustaisten määrä on onneksi hieman vaimentanut väestön ikääntymisen vaikutuksia ja osaltaan nuorentanut työikäistä väestöä. Tulevina vuosina Suomen on kuitenkin ratkaistava väestörakenteen haasteita suhdanteista riippumatta, ja maahanmuutto on yksi keskeisimmistä keinoista tähän. Väestönmuutoksessa tämä näkyy niin, että kantasuomalaisten määrä pienenee, kun taas ulkomaalaistaustaisten määrä kasvaa, eli väestön monimuotoisuus lisääntyy entisestään. Ulkomaalaistaustaiset eivät muodosta yhtenäistä, 'suomalaisuutta vastaan' asettuvaa massaa, vaan koostuvat useista erilaisista ja monikulttuurisista ryhmistä.

Politiikalla voidaan vaikuttaa siihen, mistä maahanmuutto suuntautuu ja millaisia edellytyksiä maahanmuutolle asetetaan, kunhan ei tyrehdytetä sitä.

Minun puolesta suomessa voisi olla vain 4 miljoonaa ihmistä. Ei ole pakko pitää 5,5 miljoonaa ihmistä yllä.
Tämä on kaunis ajatus mutta sitten pitää vaan hyväksyä että tietyt palvelut lakkautetaan ympäri Suomea, eläkeläisiä on enemmän ja enemmän ja nuorempien palkansaajien kulut kasvaa kun eläkeläisiin menee enemmän rahaa.

Toisaalta jos lapsilisä näkyisikin veroprosentin pienentymisenä eikä erillisenä tukena. Ehtona lisäksi ettei veroalea huomioida tukien verotukessa. Näin ollen narkeille yms. hyöty jäisi saamatta.

Tämä veroale loisi myös suurituloisille kannustimen tehdä jälkipolvea.
Olen pohtinut tätä sama, että lapsilisän sijasta veroale tuloveroon kunnes lapsi täyttää 18 olisi ainakin itselleni ajatuksena asiallisempi kuin lapsilisä. Useammasta muksusta sitten enemmän alea kunnes päästään johonki maagiseen lapsilukuun kuten kolme tms. Näin voidaan ohjata ihmisiä.

Tolla lapsilisällä ei ole mitään merkitystä ellei puhuta jostain tuhansista euroista mikä ei tule tapahtumaan. Se on aivan sama jos tulee 50 e lisäys, yhtään lasta ei synny ton vuoksi lisää. Ihmeellistä että toi Kelan johtaja tollasia edes pohdiskelee.

Suomi on väistämättä menossa konservatiivisempaan suuntaan, joko hiljalleen tai kriisin kautta.
Hiljalleen se tapahtuu siksi, että liberaali individualismi ei yksinkertaisesti tuota tarpeeksi lapsia, eikä rakenna sellaista perhe- tai sukuyhteisöä, joka kantaisi itseään. Se nojaa enemmän yksilönvapauteen ja julkisiin palveluihin kuin omaan lähipiiriin tai jatkuvuuteen. Mutta kun väestö vähenee ja vastuut kasvavat, paine kasvaa palata perinteisempiin rakenteisiin.

Konservatiivinen osa kansaa kantaa korkeampaa syntyvyyttä, omaa keskimäärin hyvät sidosryhmät ja oman "ekosysteemin", eikä lähtökohtaisesti ole kiinnostunut valtion sekaantumiseen näiden asioiden hoitamiseksi. Liberaaleilla individualisteillä taas ei ole muita vaihtoehtoja kuin odottaa valtion tekevän (suuren suunnitellun) osansa, jotta he voivat keskittyä ns. omaan juttuunsa tietäen että valtio pitää huolen omistaan, eikä esim oma perhe/suku.

Suomi on väistämättä menossa konservatiivisempaan suuntaan, joko hiljalleen tai kriisin kautta.
Hiljalleen se tapahtuu siksi, että liberaali individualismi ei yksinkertaisesti tuota tarpeeksi lapsia, eikä rakenna sellaista perhe- tai sukuyhteisöä, joka kantaisi itseään. Se nojaa enemmän yksilönvapauteen ja julkisiin palveluihin kuin omaan lähipiiriin tai jatkuvuuteen. Mutta kun väestö vähenee ja vastuut kasvavat, paine kasvaa palata perinteisempiin rakenteisiin.

Konservatiivinen osa kansaa kantaa korkeampaa syntyvyyttä, omaa keskimäärin hyvät sidosryhmät ja oman "ekosysteemin", eikä lähtökohtaisesti ole kiinnostunut valtion sekaantumiseen näiden asioiden hoitamiseksi. Liberaaleilla individualisteillä taas ei ole muita vaihtoehtoja kuin odottaa valtion tekevän (suuren suunnitellun) osansa, jotta he voivat keskittyä ns. omaan juttuunsa tietäen että valtio pitää huolen omistaan, eikä esim oma perhe/suku.

Onko sinulla esimerkkiä tällaisesta konservatiivisesta perhe-ja sukuyhteisöä kunnioittavasta maasta? Syntyvyyden alentuminen ei nimittäin ole pelkästään Suomea koskeva asia vaan tapahtuu lähestulkoon kaikkialla.

Statistiikka

Viestiketjuista
281 988
Jäsenet
78 332
Uusin jäsen
Pasitheviheraho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom