• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Maksan yli 500e kuussa TyEL:iä mutta en koe tai oleta saavani yhtään mitään vastinetta tälle todnäk koskaan. Ehdottomasti tämä pitäis rahastoida mulle henkilökohtaisesti (edes paremmalla prosentilla kuin nykyään). En koe, että olisin erityisen velvotettu maksamaan nykyisten eläkeläisten portugalin reissuja ja autonvaihtoja.
Mielestäni paras olisi järjestelmä jossa valtiollinen eläkejärjestelmä keskittyisi vaikka sellaiseen 1000€/kk tason eläkkeen säästöön kaikille jonka jälkeen vapautuisi koko paskan maksamisesta. Tällöin itse kukin voisi työuransa aikana valita haluaako isomman eläkkeen ja säästää sitten itse - parhaimmillaan olisi jotain verovapaita eläkesäästötilejä joilla tota lisäsäästämistä voisi tehdä.

Nykyinen järjestely tuntuu lähinnä valtavalta tuloverolta.

Mielestäni paras olisi järjestelmä jossa valtiollinen eläkejärjestelmä keskittyisi vaikka sellaiseen 1000€/kk tason eläkkeen säästöön kaikille jonka jälkeen vapautuisi koko paskan maksamisesta. Tällöin itse kukin voisi työuransa aikana valita haluaako isomman eläkkeen ja säästää sitten itse - parhaimmillaan olisi jotain verovapaita eläkesäästötilejä joilla tota lisäsäästämistä voisi tehdä.

Nykyinen järjestely tuntuu lähinnä valtavalta tuloverolta.
Järjestelmä tuntuu aina pahalta. Sinkku miettii, että maksaa lapsellisten päiväkodit, koulut, poissaolot töistä jne. Se sairastelun määrä mikä johtuu lapsista, uhoh.

Hyväkuntoinen syömisistä huolta pitävä miettii maksavansa elintasosairauksia hankkineiden lihavien diabeteksen, sydän&verisuonisairaudet ja huonosto kunnosta johtuvan työtehon puuttumisen

Töissäkäyvä miettii maksavansa elämäntapatyöttömien/laiskojen elämän jne.

Hankala poimia rusinoita pullasta ilman, että päädytään järjestelmään missä jokainen maksaa kaikki omat kulut. Yhteiskunnan suojaverkot ja avustukset puretaan tai minimoidaan hyvin pienelle tasolle.

Järjestelmä tuntuu aina pahalta. Sinkku miettii, että maksaa lapsellisten päiväkodit, koulut, poissaolot töistä jne. Se sairastelun määrä mikä johtuu lapsista, uhoh.

Hyväkuntoinen syömisistä huolta pitävä miettii maksavansa elintasosairauksia hankkineiden lihavien diabeteksen, sydän&verisuonisairaudet ja huonosto kunnosta johtuvan työtehon puuttumisen

Hankala poimia rusinoita pullasta ilman, että päädytään järjestelmään missä jokainen maksaa kaikki omat kulut. Yhteiskunnan suojaverkot ja avustukset puretaan tai minimoidaan hyvin pienelle tasolle.
Ei tämä ihan noinkaan toimi eläkkeiden kanssa vaikka ymmärrän pointtisi.

Päiväkodit, terveydenhuollot, koulut on yleisesti aika hyväksyttyjä verovaroista kustannettavia asioita. Näistä ei varmaan kenenkään kanssa tarvi vääntää, ehkä sellaisia nyansseja, kuten itse nostaisin makeisveroa ja siten ohjaisin kulutusta terveellisempiin vaihtoehtoihin tai ainakin maksattaisin suuremman osuuden itseaiheutetuista kakkostyypin diabeteksistä oikeammilla maksajilla. Monikaan ei sitten enää kovin mielellään maksa elämäntapatyöttömien tai laiskojen elämää, ehdottomasti en näe asiaa "pitää vain hyväksyä" tyyppisenä tai jopa tavoiteltavana kuten tietyt puolueet, vaan että asialle pitäisi tehdä jotain.

Eläkkeet onkin kinkkisempi juttu. Mun mielestä valtion pitäis taata vain minitaso, kuten esim. kaarloksen 1000e/kk. Loppu tähän päälle pitäisi olla sitten aidosti henkilön ITSENSÄ maksamaa, esim. henk.koht eläkerahastojen kautta. Nyt tilanne on se, että nykyiset sopimukset nykyisille eläkeläisille on tehty kun olin nippa nappa syntynyt ja maksan 500e+/kk, että eläkeläisten elintaso on mitä on. Tulevaisuudessa maksan vielä enemmän kun suuret ikäluokat jää heidän päättämälleen eläketasolle. Jotenki en usko, että 2024 syntynyt lapseni olisi kovin innoissaan munkaan eläkkeitä maksamassa, eli jokaisen pitäisi maksaa omat eläkkeensä. Ei nykyiset eläkeläiset oikeasti ole omia eläkkeitään maksaneet vaikka sitä kuuleekin - miksi muuten minulta ryöstettäisiin tällainen siivu josta ehkä 13% jyvitetään mulle takaisin.

Ei tämä ihan noinkaan toimi eläkkeiden kanssa vaikka ymmärrän pointtisi.

Päiväkodit, terveydenhuollot, koulut on yleisesti aika hyväksyttyjä verovaroista kustannettavia asioita.
Riippuu keneltä kysyy. Jokainen toki tuijottelee omaa napaa ja kadehtii muita. Viime kädessä voi kysyä mitä tapahtuu jos esim. eläkkeet perutaan. Teet töitä ja kun et enää pysty niin työttömyys ja sossuputkeen? Mitä tällainen tekee kansan moraalille kun tietää mitä on tulevaisuudessa odottamassa?

Toinen tapa miettiä teet elämäsi töitä ja palkinto sama kuin jos olisi vain alusta lähtien viettänyt työttömän elämää. Suoraan vaan maaliin käymättä työelämässä?

Riippuu keneltä kysyy. Jokainen toki tuijottelee omaa napaa ja kadehtii muita. Viime kädessä voi kysyä mitä tapahtuu jos esim. eläkkeet perutaan. Teet töitä ja kun et enää pysty niin työttömyys ja sossuputkeen? Mitä tällainen tekee kansan moraalille kun tietää mitä on tulevaisuudessa odottamassa?

Toinen tapa miettiä teet elämäsi töitä ja palkinto sama kuin jos olisi vain alusta lähtien viettänyt työttömän elämää. Suoraan vaan maaliin käymättä työelämässä?
Noinko se esim. Sveitsissä jne ei-sossuvaltioissa toimii? Kansa moraalittomia työtä vieroksuvia sohvalla makaajia?

Eli sinun mielestäsi Suomen eläkejärjestelmä on loistava ja minun pitäisi olla kiitollinen eläkeläisille palveluksista Suomea kohtaan ja maksaa 500e+/kk tästä riemusta (13% itselleni). Himmelihän natisee liitoksistaan lähivuosina ja tosissaan niille joiden kohdalla korttitalo romahtaa jää rosvosektori käteen. Pahoin pelkään itseni puolesta. Ehdottomasti mielummin säästäisin itse tuon rahan vaikka pakkorahastoihin.

Noinko se esim. Sveitsissä jne ei-sossuvaltioissa toimii? Kansa moraalittomia työtä vieroksuvia sohvalla makaajia?

Eli sinun mielestäsi Suomen eläkejärjestelmä on loistava ja minun pitäisi olla kiitollinen eläkeläisille palveluksista Suomea kohtaan ja maksaa 500e+/kk tästä riemusta (13% itselleni). Himmelihän natisee liitoksistaan lähivuosina ja tosissaan niille joiden kohdalla korttitalo romahtaa jää rosvosektori käteen. Pahoin pelkään itseni puolesta. Ehdottomasti mielummin säästäisin itse tuon rahan vaikka pakkorahastoihin.
Joku ratkaisu suomen budjetin alijäämään on löydyttävä. Se ei kuitenkaan ole, että nykyiset eläkeläiset siirretään sossunluukulle tai työkkäriin, osa ei halua tehdä töitä, osa ei enää kykene töihin. Puolet porukasta alkaa oleen niin pienellä eläkkeellä(lainaus alla) että jos kovin leikataan niin raha vain haetaan toiselta luukulta.

Ongelma suomessa on paljon isompi kuin eläkkeet eikä ratkaisu löydy vain eläkeläisistä. Mun ehdotelma eläkkeisiin liittyen minkä olen aikaisemminkin maininnut on on että asetetaan ns. heti katto eläkkeille mitä maksetaan, esim. 3500e/kk(+-jotain). Katto ei kosketa useimpia. Kun tulevaisuudessa valtion budjetti on ylijäämäinen voidaan lähteä esim. purkamaan pakollisia eläkemaksuja sekä työnantaja että työntekijä puolelta. Toki kuvitteellinen budjetin ylijäämä saattaa kadota esim. julkisen puolen palkankorotuksiin ennen kuin mitään eläkemaksuja saadaan pienennettyä. Arvokysymyksiä mihin raha käytetään.
Eläkkeensaajien keskimääräinen kokonaiseläke oli 2 100 euroa kuukaudessa vuonna 2024. Naisten keskieläke oli 1 893 euroa ja miesten 2 349 euroa. Mediaanieläke oli 1 848 euroa.

edit. Lisätty kuva eläkkeensajien määristä. Visualisoi hyvin sitä mistä voi leikata ja mistä leikkaamalla siirtyy porukka luukulta toiselle
1750097203131.png

Viimeksi muokattu:
Oon kyllä suht mielelläni asettamassa maksimieläkkeitä ja mun mielestä ylipäätään irvokasta, että eläkkeellä tienaa usein paremmin kuin hoitajan hommista. Kuitenki kun eläkeläisillä on monesti kämpät maksettu ja lapset ruokittu, niin ostovoima on täysin eri tasolla kun jollain perhettä harkitsevalla hoitajalla samasta tulosta.

Oon kyllä suht mielelläni asettamassa maksimieläkkeitä ja mun mielestä ylipäätään irvokasta, että eläkkeellä tienaa usein paremmin kuin hoitajan hommista. Kuitenki kun eläkeläisillä on monesti kämpät maksettu ja lapset ruokittu, niin ostovoima on täysin eri tasolla kun jollain perhettä harkitsevalla hoitajalla samasta tulosta.
Eläkkeen määrä riippuu kuitenkin ennen eläkettä olleista tuloista. Iso eläke == Isot tulot == isot verot maksettuna. Ei toki eläkemaksuja välttämättä maksimit, mutta jokuhan nuo tiet, junaradat, koulurakennukset, opettajien palkat, hoitsujen palkat jne. on maksanut(ne verotulot). Jos on kruisaillut pienituloisena/työttömänä työelämän läpi niin eläke/kansaneläke on melkoisen minimit.

Mutta koska suomi on kroonisesti sairas niin lienee ainoa vaihtoehto karsia eduista oli se sitten eläke tai jokin muu etu. Samalla vois katsella sinne julkisen byrokratiahimmeleihin kuten oikein erinomaisesti epäonnistunut sote missä rakennettiin vain lisää kuluja.

Hallituksen suunnitelma yleistueksi on Lausuntopalvelussa, vielä on aikaa kolme päivää vastata.

Tiivistettynä ajatuksena on yhdistää nykyiset työttömyys tuet yhdeksi tueksi. Ja yksinkertaistaa nykyistä tukiviidakkoa.

Plussat:
+ Jos kaikki suunnitelmat toteutuvat yksi hakemus riittäisi kaikkiin tukiin.
+ Saattaisi selkeyttää nykytilannetta jos kokonaisuus toteutuu.
+ Työttömyystuen määrä pysyy nykytasolla.

Miinukset:
- Hyvin pieniä muutoksia nykytilanteeseen verrattuna, epäilen selkeyttääkö oleellisesti sosiaaliturvaa.
- Ehdotus on kirjoitettu hyvin epäselvästi ja joitakin kohti on vaikea tulkita. En ole ainoa näin ajatteleva, suuri osa virasto ja järjestökommenteista kritisoi epäselvää kirjoitusta.
- En ymmärrä millä perusteella muutos parantaisi työllisyyttä, ehdotuksessa ei esitetä mitään konkreettisia laskelmia vaan se on pitkälti oletuksiin perustuva.

Ei oikein vakuuta, kokonaisuutta pitäisi miettiä tarkemmin. Lisäksi ehdotus sisältää lähinnä keppiä ja unohtaa porkkanan.

Sitä pahemmalta se tuntuu mitä enemmän siihen tulee nollasummapelimäisiä elementtejä ja ihmisten ajattelu siirtyy kohti nollasummapeliä. Ja siihenhän tulee jos resurssit ovat kaikkialla alimitoitetut, muiden lähiaikoina olevat lääkäriajat on poissa itseltä ja joutuu odottamaan kohtuuttoman kauan. Vähän samoin kaikissa muissa palveluissa.

Vähenevienkin resurssien tapauksessa noita tendenssejä voisi vastustaa leikkaamalla ensisijaisesti erityisetuuksista eikä yleisistä etuuksista. Erityisetuudet tekee epäoikeudenmukaisuuden tunnetta, erityisesti mikäli ne kohdistetaan paremmassa asemissa oleviin.

Eläkkeen määrä riippuu kuitenkin ennen eläkettä olleista tuloista. Iso eläke == Isot tulot == isot verot maksettuna. Ei toki eläkemaksuja välttämättä maksimit, mutta jokuhan nuo tiet, junaradat, koulurakennukset, opettajien palkat, hoitsujen palkat jne. on maksanut(ne verotulot). Jos on kruisaillut pienituloisena/työttömänä työelämän läpi niin eläke/kansaneläke on melkoisen minimit.

Mutta koska suomi on kroonisesti sairas niin lienee ainoa vaihtoehto karsia eduista oli se sitten eläke tai jokin muu etu. Samalla vois katsella sinne julkisen byrokratiahimmeleihin kuten oikein erinomaisesti epäonnistunut sote missä rakennettiin vain lisää kuluja.
Jos on isot tulot, niin on myös ollut varaa jo elämän aikana säästää eläkettä. Mun mielestäni valtion ei pidä tarjota kohtuuttomia määriä ikuisuuksiin saakka sossurahaa kenellekkään ja sitähän se eläkekkin viimekädessä on. Eläkkeisiin kajoaminen on vaan mahdotonta kajoamatta eläkeläisten äänioikeuteen. Eläkeläisten äänestäjäblokki on vaan niin suuri ja aktiivinen, ettei sille elättäjät mahda mitään, vielä kun tuohon blokkiin lisätään myös muut enemmän vähemmän aktiiviset sossuelätit. Suomi ei pysty mitenkään nykyisessä demokratiassa hoitamaan asioitaan itsenäisesti, se ulkopuolinen pakko tulee joko ryssälästä tai IMF:fän suunnalta.

Statistiikka

Viestiketjuista
279 932
Jäsenet
78 000
Uusin jäsen
judehampaat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom