• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Sinänsähän perintövero on hyvä vero kun se tosiaan kohdistuu usein siihen tahoon, joka ei ole tehnyt "mitään" sen omaisuuden eteen. Eli se koetaan siinä mielessä oikeudenmukaiseksi veroksi.

Ongelmalliseksi sen tekee ne sivuvaikutukset, jossa yritysten sukupolvenvaihdos ei suju järkevästi massiivisen veron takia tai kun muutetaan ulkomaille veron takia jne. Eli taas kerran Suomi ei ole eristetty saareke joka voi asettaa veron vapaasti eikä se vaikuttaisi mihinkään muuhun. Valiettavasti se vaikuttaa ja ne sivuvaikutukset pitää sitten ottaa huomioon niissä laskuissa. En väitä että ne olisi helppo arvioida. Perintöverossa sama ongelma kuin muissakin veroissa joita voi paeta ulkomaille tai jotka muuttavat käyttäytymistä voimakkaasti.
 
Sain viimeksi varoituksen, kun erehdyin kanssakeskustelijaa kommunistiksi kutsumaan, joten jätetään nyt tässä mainitsematta.

Sanotaan kuitenkin näin, että kommunisteina pidän ihmisiä, jotka ovat innokkaita jakamaan toisten omaisuutta itselleen ja omien palvelujensa rahoittamiseen. Lisäksi tähän pakettiin kuuluu usein totaalinen taloudellinen ja terveydellinen vastuuttomuus, jonka lasku pitäisi olla jonkun parempia valintoja tehneen kuitattavana.
Täällä ei taida heitä olla eikä pahemmin eduskunnassakaan.
 
Perintövero estää tehokkaasti ylisukupolvisen yrittämisen. Se sitoo perheyritysten pääomia ennen ja jälkeen sukupolven vaihdoksen ja antaa kilpailuedun esim. ulkomaisessa omistuksessa olevalle yritykselle. Kannatan tilalle luovutusvoittoveroa, koska se ei tuhoa tuottavaa pääomaa ja pistä palloa jalkaan vuosikymmeneksi.

Tämä menee sitten enemmänkin sinne toteutuksen puolelle, ei periaatteelliselle puolelle.
Mutta kerta ne yritykset ovat vain se about 15% perintöverosta, niin ei kyllä hirveästi käy järkeen rikkoa perintöveroa tuon takia.
 
Sinänsähän perintövero on hyvä vero kun se tosiaan kohdistuu usein siihen tahoon, joka ei ole tehnyt "mitään" sen omaisuuden eteen. Eli se koetaan siinä mielessä oikeudenmukaiseksi veroksi.

Ongelmalliseksi sen tekee ne sivuvaikutukset, jossa yritysten sukupolvenvaihdos ei suju järkevästi massiivisen veron takia tai kun muutetaan ulkomaille veron takia jne. Eli taas kerran Suomi ei ole eristetty saareke joka voi asettaa veron vapaasti eikä se vaikuttaisi mihinkään muuhun. Valiettavasti se vaikuttaa ja ne sivuvaikutukset pitää sitten ottaa huomioon niissä laskuissa. En väitä että ne olisi helppo arvioida. Perintöverossa sama ongelma kuin muissakin veroissa joita voi paeta ulkomaille tai jotka muuttavat käyttäytymistä voimakkaasti.

Joo tässä, kuten kaikissa muissakin verotukseen liittyvissä kysymyksissä, on se periaatteellinen ja sitten käytännöllinen puoli.

En näe mitään syytä siksi, miksi perintöverosta pitäisi luopua periaatteellisista syistä niin kauan, kun esim. tulovero on niin korkea kuin se on. Verotuksen pitää kannustaa siihen työntekoon ja omaisuuden luontiin, eikä todellakaan suosia mitään windfall tuloja.

Mutta se perintöveron poisto voi silti olla käytännönsyistä järkevää, eli periaatteella miten saadaan mahdollisimman tehokas verojärjestelmä. Mutta tuon selvityksen pohjalta perintöveron poistaminen ei noiltakaan osin ole kovin järkevää.
 
Tämä menee sitten enemmänkin sinne toteutuksen puolelle, ei periaatteelliselle puolelle.
Mutta kerta ne yritykset ovat vain se about 15% perintöverosta, niin ei kyllä hirveästi käy järkeen rikkoa perintöveroa tuon takia.
Onhan perintöverossa muitakin vakavia ongelmia, esim. epälikvidin omaisuuden periminen (esim. hyväkuntoinen omakotitalo muuttotappioalueella, verotusarvo on suuri, mutta mahdollisuus saada se kaupaksi pieni) voi syöstä talousongelmiin. Tuohonkin olisi lääkkeenä se luovutusvoittovero.
Näissä talousasioissa kannattaisi ihan oikeasti ottaa mallia Ruotsista, jossa on onnistuttu luomaan talouskasvua ja pitämään kiinni hyvinvointiyhteiskunnasta. Meillä taas on revennyt valtava kuilu hyvinvointiyhteiskunnan menojen ja todellisen taloustilanteen välille, koska yhteiskunnan tarjoamat palvelut on väkisin yritetty pitää velkarahalla pohjoismaisten verrokkien tasolla, vaikka talouskasvua ei ole ollut nyt 17 vuoteen.
 
Oletko sitä mieltä, että perintöjen pitäisi olla Suomessa tie vaurastumiseen? Valtion kannalta omilla ansioilla rikastuminen on parempi tie. En minäkään veroista tykkää, mutta ne on pakollisia.
Ei tässä tarvitse asetella vastakkain omilla ansioilla rikastumista ja perintönä rikastumista. Tämä on oikeasti niin yksinkertaista, että valtio ampuu joka kerta yhden lypsylehmän kun yrittäjä siirtyy eläkkeelle eikä yritykselle löydy kotimaista jatkajaa. Sen lypsylehmän ruokkiminen kannattaisi vaikka se tekeekin jonkun kateelliseksi joka ei ole omaa yritystä perustanut. Yrittäjä tekee bisneksestään kannattavaa ja joko lopettaa sen tai myy ulkomaille, ellei joko perillinen tai vieras ostaja ota loppuelämänsä velkaa että pääsee harrastamaan bisneksen pyöritystä omalla kustannuksellaan. Mitä arvokkaampi yritys, sen kalliimmaksi se tulee periä.

Muutenkin omilla ansioillaan rikastuminen on Suomessa hirmu vaikeaa minkä huomaa kun ottaa huomioon millaisella tulotasolla tai vauraudella oikeasti vauraiden ihmisten maissa täytetään rikastumisen merkit ja millaisella Suomessa. Pääsyy siihen miksi omilla ansioilla on vaikea rikastua on raskas työn ja yrittämisen verotus, joka tekee korkeiden palkkojen maksamisesta vaikeaa kun ne pitäisi suhteuttaa mahdollisimman hyvin tuottoihin.

Katsoisin, että Suomessa rikastuu ansioillaan vain suurten pörssiyhtiöiden johtajat ja pääomistajat sekä menestysyritysten entiset omistajat jotka ovat myyneet omistuksensa ulkomaille. Loput rikastujat rikastuvat lotossa tai sijoittamalla suuria summia.
 
Sinänsähän perintövero on hyvä vero kun se tosiaan kohdistuu usein siihen tahoon, joka ei ole tehnyt "mitään" sen omaisuuden eteen. Eli se koetaan siinä mielessä oikeudenmukaiseksi veroksi.

Perintöverossa on se ongelma, että jos yritys on listaamaton sillä ei ole keinoa säilyä hengissä omistajan kuoleman jälkeen koska yritys arvostetaan siihen hetkeen. Listaamattomat ovat usein niitä kaikkein arvokkaimpia kansantaloudelle, koska niiden syntyminen kestää yleensä kymmeniä vuosia ja niistä hieman satunaisotannalla voi nousta suurta. Mutta ei välttämättä tarvitse, tuhat pientä kannattavaa yritystä on pirun paljon tukevampi alusta kuin yksi helvetin iso Nokia.

Kaikkien pitkään toimineiden yritysten varallisuus on epälikvidiä, sitä ei pääse realisoimaan uudet omistajatkaan vaan he toimivat sillä tulorahoituksella. Näistä asioita on aika turha puhua sosialistien kanssa, he eivät vain ymmärrä rahasta (tai oikeammin pääomasta) mitään. Heille raha tulee työnantajan tilisiirtona, tai varmaan useammin ansaitsematon eläke, sossu, kela ym.
 
Vihervasemmisto on jaksanut kyselytunnista toiseen ryöpyttää (ääri)oikeistohallitusta, miten terveydenhuollon asiakasmaksujen noston seurauksena ihmisillä ei ole enää varaa mennä edes julkiseen terveydenhuoltoon.

Iltalehti laittoi tentissään puoluejohtajat kirjoittamaan fläppilapuille, mikä on terveyskeskuskäynnin ja yöpäivystyskäynnin maksu. Vasemmistoliiton Minja Koskelalla ja Vihreiden Sofia Virralla ei ollut maksujen suuruudesta edes sen vertaa hajua, että olisivat yrittäneet veikata. He jättivät laput tyhjiksi. Eli huudetaan että on liian kallista, vaikka ei edes tiedetä hintaa.

Jotta ei menisi vihervasemmiston liian yksipuoliseksi mollaamiseksi, niin Lindtman tiesi terveyskeskuskäynnin hinnan ja veikkasi yöpäivystyskäynnin viisi euroa pieleen.

 
Vihervasemmisto on jaksanut kyselytunnista toiseen ryöpyttää (ääri)oikeistohallitusta, miten terveydenhuollon asiakasmaksujen noston seurauksena ihmisillä ei ole enää varaa mennä edes julkiseen terveydenhuoltoon.

Pitää ressukoiden ehkä vähentää tupakanpolttoa askilla vuodessa. Tuohon kysymykseen oikea vastaus on, että jotain 16 miljardia se taitaa maksaa?

On vähän jännä yhteiskuntapiirre, että tälläisen mitättömän maksun tarkka euromäärä pitäisi olla tiedossa tai edes suuruusluokka. Täällä on totisesti jonkinlainen slaavilainen kärsimysnäytelmä menossa.
 
Jotenkin syvältä tuo Mtv Katsomo, kun yritän katsoa sitä tämän päiväistä (9.4.) vaalikeskustelua. Jotain minuutin pätkiä vaan löytyy mutta ei kokonaista ohjelmaa. Sitten on kaikkea paskaa täynnä muuten. Ja jos noita minuutin pätkiä katsoo, niin ei mitään hajua keitä henkilöt ovat tai mitä puoluetta edustavat, kun ei ole tekstejä.
 
Kiistatta? Eli tuosta on tehty tutkimus?
Melkeimpä kaikella on negatiivinen vaikutus johonkin, ja aivan varmasti perintävero vaikeuttaa perittävien yritysten pitämistä suomalaisomistuksessa ja omasta mielestä peritävero pitäisi poistaa ja muutenkin laskea reippaasti verotusta koska niilläkin on vääränlaisia kannustinvaikutuksia ja yli 50% marginaalivero on yksinkertaisesti väärin.

Nyt sitten jos idealismista palataan reaalimaailmaan, niin tosiasia on ettei meillä ole varaa laskea veroja. Talous on niin pahasti alijäämäinen että turha haihatella verojen laskusta, ennen kuin joku esittää miten niiden veronalennusten kanssa talous olisi tasapainossa.
 
Jotenkin syvältä tuo Mtv Katsomo, kun yritän katsoa sitä tämän päiväistä (9.4.) vaalikeskustelua. Jotain minuutin pätkiä vaan löytyy mutta ei kokonaista ohjelmaa. Sitten on kaikkea paskaa täynnä muuten. Ja jos noita minuutin pätkiä katsoo, niin ei mitään hajua keitä henkilöt ovat tai mitä puoluetta edustavat, kun ei ole tekstejä.

Kokeile iPadillä, puhelimella tai selaimella tästä osoitteesta katsoa ohjelmaa:

Tämän linkin pitäisi viedä suoraan tuohon tämänpäiväisen debattiin, niin näet koko ohjelman ja pysyt kartalla puolueista ja henkilöistä. Joko suoraan selaimesta tai saattaa sitten avata ohjelman siihen Maikkarin omaan appiin.
 

Valtio on itse sitounut rakentamaan vasta välit Espoo-Lohja sekä kaksoisraiteen Turun ja Salon välille. On varsin selvää, että radanvarsikunnat eivät halua lupautua etukäteen maksamaan satoja miljoonia ilman että sen vastineeksi varmuudella saa sen, mitä on luvattu ja säällisessä ajassa. Lohja-Salo-välin rakentaminen on kaavailtu tehtäväksi "myöhemmin" ja se myöhemmin voi hyvinkin olla joskus 40-50 vuoden päästä.

Jos vertaa muihin alueen liikennehankkeisiin, niin Turun ja Helsingin välinen moottoritie rakennettiin vuosina 1956-2009 eli vaan 53 vuotta aloituksesta maaliin. Erityisesti salolaisia poliitikkoja muistuttamassa puolestaan on ikuisuusprojektina Salon itäinen ohitustie, joka ilmestyi Varsinais-Suomen maakuntakaavaan vuonna 1979. Ensimmäinen osa ohikulkutietä saatiin valmiiksi ripeästi 37 vuoden jälkeen vuonna 2016. Kakkososa on kovasti suunnittelussa ja tavoitteena on suunnitelmien valmistuminen 2026. Mitään päätöstä toteuttamisesta ei kuitenkaan ole. Eli ei tosiaankaan kannata länsiradan kohdalla uskoa Petteri Orpon ja kumppaneiden lupailuja siitä että juujuu, loput tehdään myöhemmin.
 
Jos on oikeasti kiire niin 1,5 tunnissa ehtii omalta kotipihalta Turun vieressä Helsinki-Vantaalle tai Helsingin keskustaan. Hiukan ehkä joustaen nopeusrajoituksissa. Aika turha projekti kaikkiaan. Tunneli/siltaprojekit Helsingistä Tallinnaan tai Turusta Tukholmaan ovat tavallaan vielä utopistisempia, mutta maantieyhteyttä Etelä-Suomesta Eurooppaan kyllä kaipaisin.
 
En jää tunnin junaa kaipaamaan. Mutta Petteri Orpoa pyöritettiin taas kuin lapasta. Turkulaisena Orpo on ajanut hanketta vimmatusti eikä silti saanut hallisätuskumppaneita ruotuun tässäkään asiassa.
 
Jos on oikeasti kiire niin 1,5 tunnissa ehtii omalta kotipihalta Turun vieressä Helsinki-Vantaalle tai Helsingin keskustaan. Hiukan ehkä joustaen nopeusrajoituksissa. Aika turha projekti kaikkiaan. Tunneli/siltaprojekit Helsingistä Tallinnaan tai Turusta Tukholmaan ovat tavallaan vielä utopistisempia, mutta maantieyhteyttä Etelä-Suomesta Eurooppaan kyllä kaipaisin.
Kyse ei ole juuri sinun tarpeestasi. Hallitusohjelmassa sovittiin erilaisista ratahankkeista, joissa Länsirata on osa. Esimerkiksi IS kirjoitti näin:
Nyt näyttää siltä, että perussuomalaisten ministeri Ranne sooloilee. Voi tietysti olla, että tässä on jotakin mitä ei kerrota julkisuuteen.

Ranne varmaan saa tukea Kepulta, joka haluaa viedä kaikki rahat omille kannatusalueilleen, joista ihmiset ovat muuttaneet pois jo vuosikymmenien ajan.
 
Toi Tunnin ja reilun vartin juna on ollut kyllä yksi huvittammista pekkaroinneista pitkään aikaan ja jotenkin tuntuu siltä, että kyseinen projekti olisi haudattu jo aikoja sitten, jos Orpo ei olisi Turusta.
Sinulla on olematon tieto asian historiasta, mutta samalla varma näkemys oikeassa olostasi.

Tuon ratayhteyden parantaminen on ollut suunnitelmissa on vuosikymmeniä:
Suurin vastustus oli aluksi ruotsinkielisillä kunnilla, jotka olisivat menettäneet omasta mielestään paljon.
Radan tarve ei ole poistunut.

RKP ja Kepu ovat siltarumpupolitiikan mestarit, jos tästä haluat keskustella.
Kepu haluaa viedä menestyvien kaupunkien rahat mahdollisimman paljon jonnekin pohjoiskarjaloihin ja RKP rantaruotsiin. Molemmat ovat pahoja vaihtoehtoja. Lähetän terveisiä Kaikkoselle ja Adlercreutzille. Hienoja miehiä. Suomenkielinen kaupunkilainen kiittää.
 
Viimeksi muokattu:
Jos on oikeasti kiire niin 1,5 tunnissa ehtii omalta kotipihalta Turun vieressä Helsinki-Vantaalle tai Helsingin keskustaan. Hiukan ehkä joustaen nopeusrajoituksissa. Aika turha projekti kaikkiaan. Tunneli/siltaprojekit Helsingistä Tallinnaan tai Turusta Tukholmaan ovat tavallaan vielä utopistisempia, mutta maantieyhteyttä Etelä-Suomesta Eurooppaan kyllä kaipaisin.
Jep. Ja kun tuo länsirata säästäisi junalla matkustaen matka-ajasta vain puolisen tuntia nykyiseen verrattuna, niin aivan älytön investointi. Tuo kolme miljardia, jota länsiradan on kaavailtu maksavan, suosiolla esimerkiksi Merenkurkun sillan rakentamiseen.

Helsingistä olisi jatkossa mahdollista lähteä Turun suuntaan tunnissa kahdeksan junaa, joista neljä jatkaisi Rantarataa pitkin Kirkkonummelle ja neljä Espoo–Salo-oikoradalle. Kirkkonummen Veikkolaan menisi neljä lähijunaa tunnissa.
Täyttä utopiaa nykyisillä väestömäärillä että olisi kannattavaa ajella noin paljoa. Ja kun sen tietää, että tuon jälkeen kaukoliikenne rantaradalla loppuisi. Lähde siitä sitten Kirkkonummelta tai Karjaalta "tunnin junalla" Turkuun päin, kun vauhtia täytyy hakea Leppävaarasta. Turun ja Helsingin välillä on myös niin tiheä bussiliikennöinti, että ei tulisi oikorata maksamaan koskaan itseään takaisin, semminkin kun asemiakin olisi suht harvassa.
 
Sinulla on olematon tieto asian historiasta, mutta samalla varma näkemys oikeassaolostasi.
Ei mitään uutta tällä rintamalla.

Tuon ratayhteyden parantaminen on ollut suunnitelmissa on vuosikymmeniä:
Suurin vastustus oli aluksi ruotsinkielisillä kunnilla, jotka olisivat menettäneet omasta mielestään paljon.
Radan tarve ei ole poistunut.

RKP ja Kepu ovat siltarumpupolitiikan mestarit, jos tästä haluat keskustella.
Kepu haluaa viedä menestyvien kaupunkien rahat mahdollisimman paljon jonnekin pohjoiskarjaloihin ja RKP rantaruotsiin. Molemmat ovat pahoja vaihtoehtoja. Lähetä terveisiä Kaikkoselle ja Adlercreutzille. Hienoja miehiä. Suomenkielinen kaupunkilainen kiittää.

Enhän mä väittänytkään, että se olisi mitenkään uusi ja Orpon ideoima juttu. Siinä vain on syynsä, miksi sitä ei ole rakennettu ja ne syyt tulivat taas uudestaan esille, kun asiaa selvitettiin pariinkin otteeseen tässä viimeisen 5 vuoden aikana. Eli helvetin kallis investointi joka ei mitenkään maksa itseään takaisin.

Juu, Kepu on siltarumpupolitiikan mestari. Siitähän tuo pekkarointi on saanut nimensä. Mutta ei se tarkoita, etteikö muut puolueet myös osaisi samaa. Tämän hallituksen halu puskea tuota Tunnin ja reilun vartin junaa on siitä mainio esimerkki.
 
Enhän mä väittänytkään, että se olisi mitenkään uusi ja Orpon ideoima juttu. Siinä vain on syynsä, miksi sitä ei ole rakennettu ja ne syyt tulivat taas uudestaan esille, kun asiaa selvitettiin pariinkin otteeseen tässä viimeisen 5 vuoden aikana. Eli helvetin kallis investointi joka ei mitenkään maksa itseään takaisin.

Juu, Kepu on siltarumpupolitiikan mestari. Siitähän tuo pekkarointi on saanut nimensä. Mutta ei se tarkoita, etteikö muut puolueet myös osaisi samaa. Tämän hallituksen halu puskea tuota Tunnin ja reilun vartin junaa on siitä mainio esimerkki.
Olisit sitten kertonut, että tunnet historian. Kirjoitit Tunnin (ja reilun vartin, sinun termisi) junasta. Sitä termiä on käytetty vasta muutaman vuoden ajan ja nyt nimi on vaihdettu Länsiradaksi. Vähän epäilen, että et ole rehellinen, jos väität että et kirjoittanut vain ja ainoastaan tämän hallituksen tavoitteista.

Kumpikaan metro ei ole suoraan maksanut itseään takaisin. Siellä ne nyt ovat ja ovat paljon käytetyt tavat liikkua. Sama pätee kaikkiin ratoihin ja moottoriteihin laitetut rahat. Kehittyviin alueihin kannattaa laittaa rahaa pitkällä tähtäyksellä. Länsirata on yksi tapa tukea Helsinki-Tampere-Turku-kasvukolmiota, jossa maamme tulevaisuus on.

Hesarissa on tänään mielenkiintoinen juttu lestoista ja Kepusta:
Lestat ovat kiihtyneessä tilassa, koska yksi heistä hyppäsi persujen kelkkaan. Lestojen kepulaisuus ei ole uusi asia, mutta on hyvä muidenkin äänestäjien muistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toi Tunnin ja reilun vartin juna on ollut kyllä yksi huvittammista pekkaroinneista pitkään aikaan ja jotenkin tuntuu siltä, että kyseinen projekti olisi haudattu jo aikoja sitten, jos Orpo ei olisi Turusta.
Orpon roolia tuskin voi vähätellä, mutta muistutetaan nyt että Purra on Kirkkonummelta (Veikkolaan tulisi junayhteys) ja Slunga-Poutsalo on Lohjalta. Eiköhän siinä siis persuillakin ole omat lehmät ojassa. Ja RKP vastaavasti kampittaa kaikin voimin, jotta rantarataa ei hylättäisi.
 
Pari mielestäni mielenkiintoista nostoa päivän politiikkaan liittyvästä uutisoinnista. Ensimmäinen uutinen kertoo siitä että Suomessa alhainen äänestysprosentti on kovaa vauhtia johtamassa päivän politiikan "kieroontumiseen" ja mainitaan kaksi erityisen aktiivista äänestäjäryhmää: ikääntyneet sekä kakkosena nuoremmat, korkeasti koulutetut. Näyttää siis kovasti siltä että näissä kahdessa ryhmässä äänestysaktiivisuus on poikkeuksellisen kovaa verrattuna keskivertosuomalaiseen. Tästä pahimmillaan siis seuraa demokratian "vinouma", eli suuri osa kansasta - jotka eivät anna ääntänsä - jäävät päivän politiikassa jalkoihin ja heidän äänensä ja sitä myötä etunsa jäävät kuulumattomiin.

Oikeasti nyt, kaikkien on tärkeää käydä äänestämässä. Etenkin mitä nuorempi, köyhempi, työttömämpi, tai kaltoinkohdellumpi olo ihmisellä on, sitä tärkeämpää hänen olisi käydä äänestämässä. Valitettavasti juuri nämä ihmisryhmät karttavat äänestämistä, tilastollisesti näin.

Toisessa uutisessa hahmotellaan sitä kuinka äänestysprosenttia voitaisiin mahdollisesti parantaa. Yksi keino olisi se että ihmiset kävisivät äänestämässä vain puoluetta, eikä ehdokkaita. Tietenkin joissain presidentinvaaleissa tämä olisi mahdotonta, mutta noin muutoin sanoisin että voisi olla jopa tervetullut tuulahdus suomalaiseen politiikkaan ja äänestyskulttuuriin. Eli varovaisesti kannatan tätä muutosta, ainakin keskustelua siitä. Muutoksen ajateltaisiin tuovan äänestysuurnille enemmän nuoria ja niitä, jotka eivät muutoin jaksa äänestää.
 
Oikeasti nyt, kaikkien on tärkeää käydä äänestämässä. Etenkin mitä nuorempi, köyhempi, työttömämpi, tai kaltoinkohdellumpi olo ihmisellä on, sitä tärkeämpää hänen olisi käydä äänestämässä. Valitettavasti juuri nämä ihmisryhmät karttavat äänestämistä, tilastollisesti näin.
Tämä näin. Itse olen useasti todennut, ettei ole sattumaa, että juuri Kauniaisissa on vaaleista toiseen kaikista korkein äänestysprosentti.
 
Oikeasti nyt, kaikkien on tärkeää käydä äänestämässä. Etenkin mitä nuorempi, köyhempi, työttömämpi, tai kaltoinkohdellumpi olo ihmisellä on, sitä tärkeämpää hänen olisi käydä äänestämässä. Valitettavasti juuri nämä ihmisryhmät karttavat äänestämistä, tilastollisesti näin.
Vähintään yhtä tärkeää on, että työssä käyvä keskiluokka käy äänestämässä. Sehän tämän maan menot suurimmalta osaltaan maksaa. Tärkeää on äänestää sellaista ehdokasta, joka ymmärtää mistä verorahat oikeasti tulevat. Ehdokkaan pitää myös toimia lupaustensa mukaan. Tämä on kyllä uskon asia.
 
Vähintään yhtä tärkeää on, että työssä käyvä keskiluokka käy äänestämässä. Sehän tämän maan menot suurimmalta osaltaan maksaa. Tärkeää on äänestää sellaista ehdokasta, joka ymmärtää mistä verorahat oikeasti tulevat. Ehdokkaan pitää myös toimia lupaustensa mukaan. Tämä on kyllä uskon asia.
Kokoomus tai SDP voittaa joka tapauksessa joten jos kannattaa jompaa kumpaa noista niin ihan sama olla vaikka äänestämättä. Persut = Kokoomus ja siinä ne suurimmat puolueet sitten olikin.
 
Kokoomus tai SDP voittaa joka tapauksessa joten jos kannattaa jompaa kumpaa noista niin ihan sama olla vaikka äänestämättä. Persut = Kokoomus ja siinä ne suurimmat puolueet sitten olikin.
Ainakin meidän kaupungissamme olisi tärkeää, että siellä olisi sellaisia päättäjiä, jotka tekevät yhteistyötä yli puoluerajojen. Änkyröitä en halua mihinkään. Ainoastaan jossakin kepulandian tai rkpläisissä kunnissa voi enemmistö olla yhdellä puolueella.
 
Olisit sitten kertonut, että tunnet historian. Kirjoitit Tunnin (ja reilun vartin, sinun termisi) junasta. Sitä termiä on käytetty vasta muutaman vuoden ajan ja nyt nimi on vaihdettu Länsiradaksi. Vähän epäilen, että et ole rehellinen, jos väität että et kirjoittanut vain ja ainoastaan tämän hallituksen tavoitteista.

Kumpikaan metro ei ole suoraan maksanut itseään takaisin. Siellä ne nyt ovat ja ovat paljon käytetyt tavat liikkua. Sama pätee kaikkiin ratoihin ja moottoriteihin laitetut rahat. Kehittyviin alueihin kannattaa laittaa rahaa pitkällä tähtäyksellä. Länsirata on yksi tapa tukea Helsinki-Tampere-Turku-kasvukolmiota, jossa maamme tulevaisuus on.
Miksi mun pitäisi tarinoida tuon projektin historiasta kun kritisoin nykyhallituksen asennetta siihen?

Joo, joskus kannattaa rakentaa sitä infraa tulevaisuutta varten, vaikka sillä hetkellä se ei vaikuta kovin taloudellisesti järkevältä. Jos Suomen valtiontalous olisi erittäin hyvällä tolalla, niin mikäs siinä jos rakennettaisiin tuollainen Tunnin ja reilun vartin juna. Ei välttämättä fiksuinta rahankäyttöä, mutta jos sitä rahaa on, niin aina ei tarvi miettiä sitä ihan viimeisen päälle järkevintä tapaa käyttää sitä.
Mutta kun ollaan tilanteessa, jossa hallitus jatkuvasti toistelee sitä, että kuinka rahat on vähissä ja pitää leikata, niin pidät sitä aika hemmetin koomisena, että tuollaista projektia silti pusketaan eteenpäin. Se syö aika paljon uskottavuutta hallituksen säästölinjalta, kun tuollaiselle suht selvälle siltarumpuprojektille silti löytyy satoja miljoonia rahoitusta.
 
Pari mielestäni mielenkiintoista nostoa päivän politiikkaan liittyvästä uutisoinnista. Ensimmäinen uutinen kertoo siitä että Suomessa alhainen äänestysprosentti on kovaa vauhtia johtamassa päivän politiikan "kieroontumiseen" ja mainitaan kaksi erityisen aktiivista äänestäjäryhmää: ikääntyneet sekä kakkosena nuoremmat, korkeasti koulutetut. Näyttää siis kovasti siltä että näissä kahdessa ryhmässä äänestysaktiivisuus on poikkeuksellisen kovaa verrattuna keskivertosuomalaiseen. Tästä pahimmillaan siis seuraa demokratian "vinouma", eli suuri osa kansasta - jotka eivät anna ääntänsä - jäävät päivän politiikassa jalkoihin ja heidän äänensä ja sitä myötä etunsa jäävät kuulumattomiin.

Oikeasti nyt, kaikkien on tärkeää käydä äänestämässä. Etenkin mitä nuorempi, köyhempi, työttömämpi, tai kaltoinkohdellumpi olo ihmisellä on, sitä tärkeämpää hänen olisi käydä äänestämässä. Valitettavasti juuri nämä ihmisryhmät karttavat äänestämistä, tilastollisesti näin.

Toisessa uutisessa hahmotellaan sitä kuinka äänestysprosenttia voitaisiin mahdollisesti parantaa. Yksi keino olisi se että ihmiset kävisivät äänestämässä vain puoluetta, eikä ehdokkaita. Tietenkin joissain presidentinvaaleissa tämä olisi mahdotonta, mutta noin muutoin sanoisin että voisi olla jopa tervetullut tuulahdus suomalaiseen politiikkaan ja äänestyskulttuuriin. Eli varovaisesti kannatan tätä muutosta, ainakin keskustelua siitä. Muutoksen ajateltaisiin tuovan äänestysuurnille enemmän nuoria ja niitä, jotka eivät muutoin jaksa äänestää.
Nämä ovat itseasiassa pitkästä aikaa vähän sellaiset vaalit mitkä eivät ole suuremmin herättäneet mielenkiintoa. Miksi? No ensinnäkin kun katsoo ehdokaskattausta, niin valtaosa on eläkeläisukkoja, mistä osa vielä kampanjoi sen sorttisella teemalla että huolehtiiko nuoremmat ehdokkaat kuitenkaan eläkeläisten asioista. Nuoriin nyt kuuluu panostaa kaikissa vaalilauseissa, mutta sitten maksavalle kansanosalle ei oikeastaan ole tarjolla muuta kuin lompakon osa niin se vähäsen laimentaa intoa touhua kohtaan. Sen kuitenkin tietää ettei oikeastaan mikään äänestystulos muuta sitä että rahat viedään.
 
Miksi mun pitäisi tarinoida tuon projektin historiasta kun kritisoin nykyhallituksen asennetta siihen?
Et näytä ymmärtävän Länsiradan kokonaisuutta. Jo vuosikymmenien ajan on ollut selvää, että rantarata ei ole enää tätä päivää. Rantaradan kallis peruskorjaus on kuitenkin edessä.
Länsiradan aloitus on lähijunaliikenteen aloittaminen molemmissa päissä. Koko rata on paljon pidemmän ajan suunnitelma kuin Tunnin ja vartin juna (sinun termisi). Se on osa Helsinki-Tampere-Turku-alueen kehitystä kuten kirjoitin. Se ei ole rata, jonka Orpo haluaa rakennettavaksi juuri nyt.

Ymmärrän kyllä, että RKP:n ja Kepun taholta vastustetaan. Kepulaiset jouniovaskat käyvät jatkuvaa vaalikamppailuaan ja katsovat vain sinne oman navan ympärille. Kepuhan haluaa torpata koko radan ja laittaa vastaavat rahat Itä- ja Pohjois-Suomeen. Me tiedämme miksi. Siksi, että sillä saa vaaleissa ääniä. Kepuhan on mitätön toimija isoissa kaupungeissa. Isot kaupungit ovat rahoittaneet sadoilla miljardeilla vuosikymmenien ajan kepulandiaa, mutta mikään ei näköjään riitä.
 
Et näytä ymmärtävän Länsiradan kokonaisuutta. Jo vuosikymmenien ajan on ollut selvää, että rantarata ei ole enää tätä päivää. Rantaradan kallis peruskorjaus on kuitenkin edessä.
Länsiradan aloitus on lähijunaliikenteen aloittaminen molemmissa päissä. Koko rata on paljon pidemmän ajan suunnitelma kuin Tunnin ja vartin juna (sinun termisi). Se on osa Helsinki-Tampere-Turku-alueen kehitystä kuten kirjoitin. Se ei ole rata, jonka Orpo haluaa rakennettavaksi juuri nyt.

Ymmärrän kyllä, että RKP:n ja Kepun taholta vastustetaan. Kepulaiset jouniovaskat käyvät jatkuvaa vaalikamppailuaan ja katsovat vain sinne oman navan ympärille. Kepuhan haluaa torpata koko radan ja laittaa vastaavat rahat Itä- ja Pohjois-Suomeen. Me tiedämme miksi. Siksi, että sillä saa vaaleissa ääniä. Kepuhan on mitätön toimija isoissa kaupungeissa. Isot kaupungit ovat rahoittaneet sadoilla miljardeilla vuosikymmenien ajan kepulandiaa, mutta mikään ei näköjään riitä.
Miksi pääradan perusparannus + neliraiteistus tampereelle ja kaksiraiteistus rovaniemelle asti on vähemmän tärkeä kuin länsirata?
 
Länsiradan vastustaminen takertumalla marginaaliseen matkustusajan säästöön on idiotismia. Siihen voisi vastata lukuisten mielipiteiden kritiikillä maanteiden nopeusrajoituksista, jotka joidenkin mielestä lisäävät matka-aikaa luokkaa viisi minuuttia per päivä ja aiheuttavat kumulatiivisesti vuositasolla mittavan määrän menetettyä työaikaa. Länsiradan tuottama "aikasäästö" on vuositasolla aivan toista kertaluokkaa tuolla logiikalla. Oikeastihan tuollaista päivittäistä ajankulua ei voi säilöä mihinkään aikapankkiin hyödynnettäväksi hamassa tulevaisuudessa, ei yksilöllisesti, eikä kollektiivisesti.

Länsiradan suurin hyöty on saada luotettavampi yhteys Turun ja Helsingin välille. Nykyinen jumittuu heti, kun joku hirvi, puu tai ihminen osuu radalle. Tulevaisuudessa liikenne näyttää joka tapauksessa sähköistyvän, joten se pohjalle tehtävä infrastruktuuri on järkevää. Bonuksena tulee lähiliikennemahdollisuus esim. Turku - Salo ja Helsinki - Lohja välille. Vanha rantarata voi jäädä käyttöön Karjaan ja Hangon suuntaan, jos sitä halutaan pitää yllä. Ja myös rahtiliikennettä voidaan ohjata sitä kautta. Suomen tulevaisuuden kehityksen painopiste on joka tapauksessa kolmion Helsinki-Turku-Tampere sisällä, höystettynä muutamalla painopistealueella sen ulkopuolella.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi pääradan perusparannus + neliraiteistus tampereelle ja kaksiraiteistus rovaniemelle asti on vähemmän tärkeä kuin länsirata?
En tiedä. En ainakaan minä ole tuollaista sanonut. Olisiko tämä nyt tällainen tahallinen asian väärinymmärtäminen á la JCSH?
Hallitusohjelmassa on luvattu kaikkea hyvää raiteille. Ei niitä mikään hallitus voi heti toteuttaa, mutta on oikein hyvä viedä asiaa eteen päin.

Tuo Rovaniemi on melkoinen veto. Tarvitsetko porojen katsomiseen tuplaraiteet?
Rovaniemen seudulla asuu näköjään alle 70 000 ihmistä ja jonkin verran poroja. Sinne riittänee nykyinen rata vallan mainiosti.
Jos vertaat Länsiradan kaupunkeihin, niin pelkästään Lohjalla ja Salossa asuu yhteensä yli 100 000 ihmistä.
 
Viimeksi muokattu:
Et näytä ymmärtävän Länsiradan kokonaisuutta. Jo vuosikymmenien ajan on ollut selvää, että rantarata ei ole enää tätä päivää. Rantaradan kallis peruskorjaus on kuitenkin edessä.
Länsiradan aloitus on lähijunaliikenteen aloittaminen molemmissa päissä. Koko rata on paljon pidemmän ajan suunnitelma kuin Tunnin ja vartin juna (sinun termisi). Se on osa Helsinki-Tampere-Turku-alueen kehitystä kuten kirjoitin. Se ei ole rata, jonka Orpo haluaa rakennettavaksi juuri nyt.

Ymmärrän kyllä täysin sen, että miten tuo projekti on kehittynyt. Sen koko on pienentynyt sitä mukaa, kun sen kustannukset ovat tulleet selvemmiksi. Ei se poista sitä, että nykyiselläänkin kyseessä on tässä valtiontalouden tilassa turhan kallis projekti, joka olisi hyllytetty jo aikoja sitten jos kyseessä ei olisi Orpon lemmikkiprojekti. Mutta koska se on Orpon lemmikki, niin tuota kuollutta hevosta yritetään puskea epätoivoisesti ylös mäkeä. Meinaan ehkä kuvaavinta on se, että sitä yritetään puskea eteenpäin vimmalla tän hallituksen kanssa, vaikka EU rahoitus epäonnistui ja jota voi seuraavaksi yrittää vuonna 2028.
 
Ymmärrän kyllä täysin sen, että miten tuo projekti on kehittynyt. Sen koko on pienentynyt sitä mukaa, kun sen kustannukset ovat tulleet selvemmiksi. Ei se poista sitä, että nykyiselläänkin kyseessä on tässä valtiontalouden tilassa turhan kallis projekti, joka olisi hyllytetty jo aikoja sitten jos kyseessä ei olisi Orpon lemmikkiprojekti. Mutta koska se on Orpon lemmikki, niin tuota kuollutta hevosta yritetään puskea epätoivoisesti ylös mäkeä. Meinaan ehkä kuvaavinta on se, että sitä yritetään puskea eteenpäin vimmalla tän hallituksen kanssa, vaikka EU rahoitus epäonnistui ja jota voi seuraavaksi yrittää vuonna 2028.
Et näytä ymmärtävän ollenkaan. Tarkoitus on paljon isompi kuin pelkkä ELSA-rata. Iso osa projektista on lähijunat molemmissa päissä, jotka toteutetaaan ensin. Toistat Kepun vaalipropagandaa ja siihen sinulla on täysi oikeus.

Kepulaisen propagandan ydin rata-asioissa on, että Länsirata on Kokoomuksen halu ja joku Molokin kita. Rahat pitää viedä itään ja pohjoiseen. Olen eri mieltä. Meidän pitää kehittää niitä alueita, jotka ovat tämän maan kasvun tae.
Porojen ja revontulien katselua varten emme tarvitse lisää raiteita kuten Timo 2 ehdotti.
 
Et näytä ymmärtävän ollenkaan. Tarkoitus on paljon isompi kuin pelkkä ELSA-rata. Iso osa projektista on lähijunat molemmissa päissä, jotka toteutetaaan ensin. Toistat Kepun vaalipropagandaa ja siihen sinulla on täysi oikeus.

Ymmärrän kyllä täysin ja se ei muuta tuota mitä mä sanoin.
 
Katoavaista on maine ja mammona.
Kun äänistä laskettu noin puolet, Jussi Halla-Ahon tähti on sammunut:
1744564860048.png
 
Katoavaista on maine ja mammona.
Kun äänistä laskettu noin puolet, Jussi Halla-Ahon tähti on

Kokoomuksen on paree pitää se raja suljettuna ja aidan piikkilangat terävinä. Mitään ei ole opittu sinänsä ja perussuomalaisten kannatus vain nukkuu. Toisaalta EU mekanismien ja opintotuonnin, vai oliko se nyt vientiä kautta tänne saadaan ihan merkittäviä määriä kansantalouden rasitteita joka vuosi lisää eli piikkilankakin on ehkäpä väärässä paikassa.
 
Kokoomuksen on paree pitää se raja suljettuna ja aidan piikkilangat terävinä. Mitään ei ole opittu sinänsä ja perussuomalaisten kannatus vain nukkuu. Toisaalta EU mekanismien ja opintotuonnin, vai oliko se nyt vientiä kautta tänne saadaan ihan merkittäviä määriä kansantalouden rasitteita joka vuosi lisää eli piikkilankakin on ehkäpä väärässä paikassa.
Kokoomus tulee olemaan jatkossakin EU-myönteinen puolue. Tässä turvallisuustilanteessa luultavasti tiiviimmin.
 
Persujen olisi kannattanut vetää leikkauslinjaa vähemmän ylimielisenä ja äänestystulos olisi voinut nyt olla eri. Tai ainakin vähemmän huono.. Jos äänestäjältä vaikka asumistuesta lähti puolet, sairauspäiväraha laski, lääkkeet kallistui + alv:n nousu ym ym. ja mediassa saksipurrat ym. ilkkuu, ei nyt varmaan tehnyt kauheasti mieli persuja äänestää. Ihan sama vaikka Kokoomus noista päätti ja myhäili taustalla kun persut ottivat iskut vastaan julkisuudessa.
 
Persujen olisi kannattanut vetää leikkauslinjaa vähemmän ylimielisenä ja äänestystulos olisi voinut nyt olla eri. Tai ainakin vähemmän huono.. Jos äänestäjältä vaikka asumistuesta lähti puolet, sairauspäiväraha laski, lääkkeet kallistui + alv:n nousu ym ym. ja mediassa saksipurrat ym. ilkkuu, ei nyt varmaan tehnyt kauheasti mieli persuja äänestää. Ihan sama vaikka Kokoomus noista päätti ja myhäili taustalla kun persut ottivat iskut vastaan julkisuudessa.
Enpä tiedä, ei auttanut Iiro Viinasen ja Esko Ahonkaan pestissä aikanaan itku markkinoilla. Ihan sama millä asenteella sen tekee, jos paska osuu tuulettimeen niin se on siivottava, sanoi kuka tahansa ja mitä tahansa. Puoluekannatusgallupeissa näkyy vähän reilussa vuodessa miten äänestäjä unohtaa neljän vuoden tekemiset ja painaa villasella. Ei meillä muuten joka toinen hallitus olisi ollut SDP-vetoinen elvyttäjä ja joka toinen Kokoomusvetoinen leikkaajahallitus.
 
Enpä tiedä, ei auttanut Iiro Viinasen ja Esko Ahonkaan pestissä aikanaan itku markkinoilla. Ihan sama millä asenteella sen tekee, jos paska osuu tuulettimeen niin se on siivottava, sanoi kuka tahansa ja mitä tahansa. Puoluekannatusgallupeissa näkyy vähän reilussa vuodessa miten äänestäjä unohtaa neljän vuoden tekemiset ja painaa villasella. Ei meillä muuten joka toinen hallitus olisi ollut SDP-vetoinen elvyttäjä ja joka toinen Kokoomusvetoinen leikkaajahallitus.
Sehän oli alusta asti selvää että tämä hallitus tulee olemaan todella epäsuosittu. Selvää on että kukaan ei tykkää leikkauksista tai veronkorotuksista, mutta nykyinen hallitus oli sellaisen paskakasan edessä että oli pako alkaa lapioimaan tai muuten koko maa olisi uponnut. Mutta mielestäni se että Purra poseeraa saksien kanssa yms ei ainakaan auttanut asiaa.
 
Mutta mielestäni se että Purra poseeraa saksien kanssa yms ei ainakaan auttanut asiaa.
Samaa mieltä. En usko myöskään, että olisivat yltäneet parempaan tulokseen ilman sitä. Keskusta lunasti takaisin äänestäjänsä jotka karkasivat aiemmin persuille. Syy muuttoliikkeelle oli alun perin Saarikko ja nyt Kaikkonen sai vakuutettua äänestäjänsä siitä että suunta on muuttunut. En kyllä usko että on muuttunut mikäli seuraava hallitus on yhtä vasemmistovetoinen kuin viimeksi, silloin uskon Kaikkosen porukan lähtevän 100% siihen kelkkaan mukaan. Jos siinä hallituksessa on Kokoomus ja Keskusta, sitten voin uskoakin että Kaikkonen tekee pesäeroa Saarikon aikaiseen hallitustoimintaan.
 
Yksi liberaalipuolueen ehdokas pääsi läpi, Espoossa.

”Espoossa tarvitaan parempaa kaupunkisuunnittelua, jossa huomioitaisiin paremmin autojen ohella kevyt liikenne. Esimerkiksi ihan omien lasten koulutiellä on useampia huonosti suunniteltuja paikkoja, joissa on huono näkyvyys”, Kurronen sanoo.

Espoota tulee Kurrosen mukaan kehittää nykyisten viiden keskustan ja raiteiden ympärille. Arvio nimittäin on, että Espoon väkiluku kasvaa nykyisestä noin 320 000:sta puoleen miljoonaan vuoteen 2060 mennessä.
 
Enpä tiedä, ei auttanut Iiro Viinasen ja Esko Ahonkaan pestissä aikanaan itku markkinoilla. Ihan sama millä asenteella sen tekee, jos paska osuu tuulettimeen niin se on siivottava, sanoi kuka tahansa ja mitä tahansa. Puoluekannatusgallupeissa näkyy vähän reilussa vuodessa miten äänestäjä unohtaa neljän vuoden tekemiset ja painaa villasella. Ei meillä muuten joka toinen hallitus olisi ollut SDP-vetoinen elvyttäjä ja joka toinen Kokoomusvetoinen leikkaajahallitus.
No tuosta voi olla montaa mieltä miten inhimillisesti/hyvin sotku hoidettiin Viinasen/Ahon aikaan. Samaa mieltä äänestäjän lyhyestä muistista. Ilmeisesti muisti on vain lyhentynyt koska käsittääkseni Keskusta nyt lisäsi kannatustaan vaikka ajoi tätä ongelmalliseksi tiedettyä sotehimmeliä. Vai ovatko äänestäjät siis maakunnissa/hyvinvointialueilla tms. kuitenkin tyytyväisiä soteen jättipalkkaisine johtajineen jne. :confused:
 
Vai ovatko äänestäjät siis maakunnissa/hyvinvointialueilla tms. kuitenkin tyytyväisiä soteen jättipalkkaisine johtajineen jne. :confused:
Samaa ihmettelen. Samaten keput on olleet pitkin maata ja hyvinvointialueita tekemässä näitä alueellisia leikkauksia ja se tuotiin vaalitenteissä esille, mutta silti äänestäjät pitivät alue- ja kuntavaaleissa isompana pahana valtakunnan politiikassa leikkauksia tekevää ps (kok unohtui tai heidän äänestäjänsä ymmärtävät leikkauksien tarpeellisuutta).
 
Uudessa raportissa tarkastellaan Orpon hallituksen finanssipoliittisten sopeutustoimien vaikutuksia Suomen talouteen.


Raportin mukaan sopeutustoimet hidastavat merkittävästi Suomen BKT:n kasvua ja voivat jopa nostaa julkisen velan suhdetta BKT:hen, mahdollisesti jopa enemmän kuin ilman sopeutusta.

Raportin mukaan sopeutuksen ajoitus on ongelmallinen matalasuhdanteessa, ja toimet voivat johtaa itseään ruokkivaan noidankehään. Tätähän nähtiin myös 90-luvun lamassa, jolloin osa toimista syvensi lamaa.

Raportissa ehdotetaan sääntöuudistuksia, mm. investointipoikkeuksia ja bruttovelan sijaan nettovelan tarkastelua. Suomen suositellaan panostavan kasvuun mm. koulutuksen ja infrastruktuurin investoinneilla.
 
Uudessa raportissa tarkastellaan Orpon hallituksen finanssipoliittisten sopeutustoimien vaikutuksia Suomen talouteen.


Raportin mukaan sopeutustoimet hidastavat merkittävästi Suomen BKT:n kasvua ja voivat jopa nostaa julkisen velan suhdetta BKT:hen, mahdollisesti jopa enemmän kuin ilman sopeutusta.

Raportin mukaan sopeutuksen ajoitus on ongelmallinen matalasuhdanteessa, ja toimet voivat johtaa itseään ruokkivaan noidankehään. Tätähän nähtiin myös 90-luvun lamassa, jolloin osa toimista syvensi lamaa.

Raportissa ehdotetaan sääntöuudistuksia, mm. investointipoikkeuksia ja bruttovelan sijaan nettovelan tarkastelua. Suomen suositellaan panostavan kasvuun mm. koulutuksen ja infrastruktuurin investoinneilla.
Vaikuttaa erittäin puolueettomalta raportilta...

UTAK jäsenistä;
Lauri Holappa "Li Anderssonin talouspoliittisena erityisavustajana.",
Tuulia Pitkänen "on toiminut aiemmin pääministeri Sanna Marinin kabinettipäällikkönä ja poliittisena erityisavustajana sekä vastannut pääministerin EU-asioista"

Moni näistä ellei jopa kaikki on mukana Demos Helsinki järjestössä tai mikä lie porukka onkaan
"Luomme polkuja kohti reiluja, kestäviä ja iloisia yhteiskuntia"

"Muista ajatushautomoista poiketen, teemme työtä pääasiassa hankerahoitteisesti ja olemme täysin riippumaton toimija. Monialainen yhteisömme koostuu noin 70 uteliaasta asiantuntijasta."

Siis mitä helv#ttiä. Riippumaton, mutta hankerahoitteinen? :rofl:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
274 728
Viestejä
4 734 165
Jäsenet
77 220
Uusin jäsen
ateks

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom