No sanotaanko nyt vaikka näin, että jos lähtökohtasi on että erinäisistä asioista huolestuneet ovat vain "kapeakatseisia valittajia", niin ei välttämättä kannata odottaa ihan hirveän paljoa vastakaikua. Maailma on muuttunut aika paljon sitten kekkoslovakian ja kaikki ne muutokset eivät ole sellaisia, mitkä esim. väestörakenteen muutoksen seurauksena olisivat ihan hirveän helppoja, varsinkin kun niiden investontien lisäksi perintönä on myös aika rutosti velkaa. Itsehän katson sitä asiaa myös siitä näkökulmasta, että esim. minulla on velvollisuuksia ensisijaisesti omia lapsiani kohtaan ja se syö resursseja myös. Ja tämä sillä oletuksella, että siitä eläkevakuutusmaksusta mitä nyt maksan en tule itse näkemään penniäkään ikinä. Ne rahat käyttää ihan muut. Siinä kohtaa kun olen itse olisin valmis jäämään eläkkeelle, niin todennäköisin loputulema on se että ainoa eläke on se minkä olen itse säästänyt omiin nimiini päästämättä muita soheltamaan siihen välikädeksi. Se oletus perustuu myös siihen, että en oleta oman jälkikasvun elättävän minua siinä tilanteessa. Heillä on oma elämänsä ja minun tehtäväni vanhempana on lähinnä varmistaa heille mahdollisimman hyvät mahdollisuudet oman elämänsä rakentamiseen ja oman jälkikasvunsa kasvattamiseen.Tuo kaikki pitää varmasti paikkansa. Kirjoitukseni sanoma näille kapeakatseisille valittajille on kuitenkin, että aiemmat sukupolvet ovat tehneet aika mojovia investointeja tämän yhteiskunnan eteen. Ja jos demokraattinen enemmistö haluaa, voidaan niillekin ruveta etsimään hintaa.