• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Nyt kannattaa tajuta aikajänne. Ulkomailta tarvitaan työvoimaa kattamaan pitkän ajan henkilöstöpulaa. Tästähän on uutisoitu paljon:



Tämä liittyy ihan suomen hankalaan demografiaan. Lisäksi sääntelyn takia Euroopan ulkopuolelta ei noin vain henkilöstöä rekrytä sotealalle, vaan työskentely vaatii usein lisäkouluttautumista. Eli ei ole mikään nopea ratkaisu:




Jos työttömiä on nyt jo 400 000, niin luulisi siitä riittävän vielä 2040 luvullakin työntekijöitä.
 
Nyt kannattaa tajuta aikajänne. Ulkomailta tarvitaan työvoimaa kattamaan pitkän ajan henkilöstöpulaa. Tästähän on uutisoitu paljon:

Tämä liittyy ihan suomen hankalaan demografiaan. Lisäksi sääntelyn takia Euroopan ulkopuolelta ei noin vain henkilöstöä rekrytä sotealalle, vaan työskentely vaatii usein lisäkouluttautumista. Eli ei ole mikään nopea ratkaisu:

Eli onko ajatus että nyt tuodaan kouluttautumattomia ja kielitaidottomia lähihoitajia odottamaan vuotta 2030 ja 2040 jolloin heitä todella tarvitaan, ilmeisesti työttömyysturvalle odottamaan töitä? Toivottavasti sitten nuoremmasta päästä etteivät tässä välillä siirry eläkkeelle.

Minä edelleen keskittyisin enemmän suomalaisten työttömien armeijan lisäkouluttamiseen lähihoitajiksi, heille ei tarvitse opettaa edes kieltä. Voi aloittaa jo nyt jos tarve tosiaan räjähtää muka käsiin seuraavan 5 vuoden aikana vaikka nyt potkitaankin lähihoitajia pois (lähinnä ei jatketa määräaikaisten sopimuksia). Vaikea uskoa ettei heistä siihen olisi, jos ei ole niin sittenhän heidän ei pitäisi olla työttömiä työnhakijoita tilastoissa, vaan työkyvyttömiä.

Lisäksi, sen arvioimisessa tullaanko 2030 ja 2040 oikeasti palkkaamaan kymmeniätuhansia uusia lähihoitajia, eka pitäisi analysoida miksi nyt ollaan heitä potkimassa pois? Onko nyt tullut joku yllättävä kuoppa demografiassa missä juuri nyt lähihoitajia ei tarvitakaan yhtä paljon kuin ennen?

Jos syynä on silkka rahapula (ei ole varaa pitää nykyisiä lähihoitajia töissä vaikka tarve olisi), onko jotain takeita että tämä tilanne on jotenkin erityisesti muuttumassa 2030 ja 2040, ainakaan parempaan suuntaan?

Eli järki käteen nyt ja eiku baanalle.

EDIT: Sikäli hassua että tästä just nurkan takana kurkku suorana karjuvasta työvoimapulasta muistan kovasti uutisoidun jo 2000-luvun alussa, ellei jopa 90-luvulla. Jo silloin oltiin ihan helvetin huolissaan kun Suomesta tulevat työntekijät kuulemma loppumaan väestön ikääntymisen ja alhaisen syntyvyyden takia. Ja työttömien määrä senkun kasvaa. Kyllä, ymmärrän ettei kaikista työttömistä ole sydänkirurgeiksi ja tekoälyraketti-insinööreiksi edes lisäkoulutuksella, mutta ehkä kuitenkin lähihoitajiksi ja siivoojiksi?
 
Viimeksi muokattu:
Luulisi tekijöitä löytyvän kotimaastakin jos työolot ja palkkaus olisivat edes sinneppäin. Näyttää lh lähtöpalkka olevan 2200e bruttona, moniko tuolla rahalla lähtee pyyhkimään perseitä ja elää silti kädestä suuhun?

Lähihoitajia on suomessa luokkaa 80000 ja lähihoitaja on heti myyjän jälkeen yleisin ammatti:


Eli aika moni on lähtenyt tuolla (tai pienemmällä) palkalla lähihoitajaksi. Lähtee luultavasti tulevaisuudessakin suht' nopean koulutuksen ja kasvavan tarpeen takia.

Jos työttömiä on nyt jo 400 000, niin luulisi siitä riittävän vielä 2040 luvullakin työntekijöitä.

Jos vain kouluttautuvat. Ilman koulutusta ei taida olla asiaa lähihoitajaksi. Mutta ehdottomasti jos työvoiman tarve kasvaa niin koulutusmahdollisuuksia pitää skaalata samalla.

Eli onko ajatus että nyt tuodaan kouluttautumattomia ja kielitaidottomia lähihoitajia odottamaan vuotta 2030 ja 2040 jolloin heitä todella tarvitaan, ilmeisesti työttömyysturvalle odottamaan töitä?

Ei kai kukaan ole "tuomassa kouluttautumattomia ja kielitaidottomia lähihoitajia odottamaan vuotta 2030 ja 2040". En tiedä, mistä ihmeestä tuollaisen keksit. Ei tuollainen saisi oleskelulupaakaan. Noitahan on koulutettu omissa kotimaissaan ennen kuin tulevat suoraan työelämään Suomeen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai kukaan ole "tuomassa kouluttautumattomia ja kielitaidottomia lähihoitajia
Huonolla kielitaidolla olevia tulee, mutta ei kokonaan kielitaidottomia.

Kaikilla hoitajaopiskelijoilla ei ole ohjaajansa kanssa mitään yhteistä kieltä, kertoo pirkanmaalainen hoitaja, joka ohjaa ulkomaalaisia hoitajia heidän harjoitteluissaan.

Tämä on tietenkin opiskelijat vs valmiiksi tulevat, eri juttu osaltaan, mutta ongelmat koskevat kyllä valmiiksi koulutettujakin.
 
Luulisi tekijöitä löytyvän kotimaastakin jos työolot ja palkkaus olisivat edes sinneppäin. Näyttää lh lähtöpalkka olevan 2200e bruttona, moniko tuolla rahalla lähtee pyyhkimään perseitä ja elää silti kädestä suuhun?
Ei lakkoilusta huolimatta ole saaneet palkkoja ylös, enkä usko tämän hallituksen auttavan. Yleensä lakeja tehdään estämään lakkoiluja ja nyt vienti määrää palkankorotukset.

Palkat maksetaan noille verorahoista ja heitä on paljon.
 
Jos vain kouluttautuvat. Ilman koulutusta ei taida olla asiaa lähihoitajaksi. Mutta ehdottomasti jos työvoiman tarve kasvaa niin koulutusmahdollisuuksia pitää skaalata samalla.
Esteitä työttömien lisäkouluttautumiselle tulisikin poistaa. Yksi mikä varmasti estää on jos työtön tippuu pelkälle opintotueille, missä siinäkin taitaa olla joku raja jos on jo aiemmin saanut opintotukea aiempiin opintoihin?

Yksi mahdollisuus on että sitä samaa työttömyysturvaa saisi edelleen vaikka myös hankkisi uuden koulutuksen, toki viranomaiset ensin hyväksyisivät koulutuksen hankinnan työttömyysturvaa vastaan, eli että tuolle koulutukselle on oikeasti tarvetta ja tulee todennäköisesti työllistämään ko. henkilön.

En tiedä mikä on nykymalli mutta aiemmin systeemi ainakin passivoi tai jopa esti työttömiä hankkimasta uutta ammattitutkintoa.

Ei kai kukaan ole "tuomassa kouluttautumattomia ja kielitaidottomia lähihoitajia odottamaan vuotta 2030 ja 2040". En tiedä, mistä ihmeestä tuollaisen keksit. Ei tuollainen saisi oleskelulupaakaan. Noitahan on koulutettu omissa kotimaissaan ennen kuin tulevat suoraan työelämään Suomeen.
Palataan asiaan sitten 2030 ja 2040 jos noita nimenomaan EU:n ulkopuolelta tuotavia lähihoitajia oikeasti tarvitaan, EU/ETA-alueelta ja Suomen työttömien armeijasta hankittujen ja uudelleenkoulutettujen lähihoitajien lisäksi.

Ps. Kuka maksaa ko. lähihoitajien koulutuksen lähtömaissaan? Lähtömaa, Suomi, molemmat? Eli tuleeko tuosta järjestelystä mitä(än) etukäteiskuluja Suomelle, vai saako Suomi ilmaiseksi koulutettuja lähihoitajia Filippiineiltä? Saisko sitten vaikka tuhat yleislääkäriä ja sydänkirurgia sieltä samalla sapluunalla?
 
Luulisi tekijöitä löytyvän kotimaastakin jos työolot ja palkkaus olisivat edes sinneppäin. Näyttää lh lähtöpalkka olevan 2200e bruttona, moniko tuolla rahalla lähtee pyyhkimään perseitä ja elää silti kädestä suuhun?
Jos vaihtoehtona on pitkäaikaistyöttömyys, minä lähtisin.

Toki kiinnostaa myös että jos tuo on alhaisin mahdollinen lähtöpalkka, mikä sitten on todellisuudessa ns. normipalkka, parin vuoden kokemuslisällä ja mahdollisilla vuorotöillä? Vähän niinkuin että ei mun IT-alan palkka kovin kummoinen ole, paitsi että siihen päälle tulee useimpina kuukausina aika mittava päivystyskorvaus vielä päälle, jo pelkästään siitä ilosta että pidän läppärin mukana ja puhelimen auki liikkuessani jossain, enkä lähde ulkomaille sinä aikana.
 
Esteitä työttömien lisäkouluttautumiselle tulisikin poistaa. Yksi mikä varmasti estää on jos työtön tippuu pelkälle opintotueille, missä siinäkin taitaa olla joku raja jos on jo aiemmin saanut opintotukea aiempiin opintoihin?

Yksi mahdollisuus on että sitä samaa työttömyysturvaa saisi edelleen vaikka myös hankkisi uuden koulutuksen, toki viranomaiset ensin hyväksyisivät koulutuksen hankinnan työttömyysturvaa vastaan, eli että tuolle koulutukselle on oikeasti tarvetta ja tulee todennäköisesti työllistämään ko. henkilön.

En tiedä mikä on nykymalli mutta aiemmin systeemi ainakin passivoi tai jopa esti työttömiä hankkimasta uutta ammattitutkintoa.


Palataan asiaan sitten 2030 ja 2040 jos noita nimenomaan EU:n ulkopuolelta tuotavia lähihoitajia oikeasti tarvitaan, EU/ETA-alueelta ja Suomen työttömien armeijasta hankittujen ja uudelleenkoulutettujen lähihoitajien lisäksi.

Ps. Kuka maksaa ko. lähihoitajien koulutuksen lähtömaissaan? Lähtömaa, Suomi, molemmat? Eli tuleeko tuosta järjestelystä mitä(än) etukäteiskuluja Suomelle, vai saako Suomi ilmaiseksi koulutettuja lähihoitajia Filippiineiltä? Saisko sitten vaikka tuhat yleislääkäriä ja sydänkirurgia sieltä samalla sapluunalla?
Lääkärien osalta ei taida olla kilpailukykyiset palkat.
 
Jos vaihtoehtona on pitkäaikaistyöttömyys, minä lähtisin.

Toki kiinnostaa myös että jos tuo on alhaisin mahdollinen lähtöpalkka, mikä sitten on todellisuudessa ns. normipalkka, parin vuoden kokemuslisällä ja mahdollisilla vuorotöillä? Vähän niinkuin että ei mun IT-alan palkka kovin kummoinen ole, paitsi että siihen päälle tulee useimpina kuukausina aika mittava päivystyskorvaus vielä päälle, jo pelkästään siitä ilosta että pidän läppärin mukana ja puhelimen auki liikkuessani jossain, enkä lähde ulkomaille sinä aikana.
Keskipalkka taitaa olla 3000e, kun katsotaan kaikki lähihoitajanimikkeellä työskentelevät.
 
Keskipalkka taitaa olla 3000e, kun katsotaan kaikki lähihoitajanimikkeellä työskentelevät.
Panisin. Tai siis tekisin. Jos tosiaan se toinen vaihtoehto on pitkäaikaistyöttömyys. Kyllä mä osaan yövuorossakin pyyhkiä persettä ja niistää nokkaa.

Mietin myös mitä kaikkea lähihoitajan työhön kuuluun, ja ei kai niitä ylikouluteta Suomessa? Mikä on vaativinta ja eniten koulutusta tarvitsevaa mitä lähihoitaja tekee? Lajittelee lääkkeitä dosetteihin? Tunnen lähikoulutuksen saamattomia siviileitä jotka osaavat ainakin omat lääkkeensä lajitella dosetteihin, ja tein minäkin sitä joskus edesmenneelle äidilleni.

Pepun pyyhkiminen jo mainittiin, toivottavasti jokainen osaa sen luonnostaan ilman ammattikorkeakoulututkintoa.
 
Panisin. Tai siis tekisin. Jos tosiaan se toinen vaihtoehto on pitkäaikaistyöttömyys. Kyllä mä osaan yövuorossakin pyyhkiä persettä ja niistää nokkaa.

Mietin myös mitä kaikkea lähihoitajan työhön kuuluun, ja ei kai niitä ylikouluteta Suomessa? Mikä on vaativinta ja eniten koulutusta tarvitsevaa mitä lähihoitaja tekee? Lajittelee lääkkeitä dosetteihin? Tunnen lähikoulutuksen saamattomia siviileitä jotka osaavat ainakin omat lääkkeensä lajitella dosetteihin, ja tein minäkin sitä joskus edesmenneelle äidilleni.

Pepun pyyhkiminen jo mainittiin, toivottavasti jokainen osaa sen luonnostaan ilman ammattikorkeakoulututkintoa.
Lähihoitajille ei ole ammattikorkeakoulututkintoa.
Sairaanhoitajilla on.
Peppuja taas voi pyyhkiä hoiva-avustajatkin, ei tarvitse olla lähihoitaja.
 
Lähihoitajille ei ole ammattikorkeakoulututkintoa.
Sairaanhoitajilla on.
Peppuja taas voi pyyhkiä hoiva-avustajatkin, ei tarvitse olla lähihoitaja.
Eli mikä on lähihoitajan se ns. juttu, ja se vaikein asia joka ei oikein ilman koulutusta luonnistu?

En tosiaan varmaksi tiedä eri hoitajien tarkkoja roolieroja työyhteisössä, aina ylisairaanhoitajista koiranulkoiluttajiin. En edes tarkasti tiedä mikä on lääkärien ja sairaanhoitajien raja, muuta kuin että ainoastaan lääkärit saavat varmaan tehdä diagnooseja, kirjoittaa reseptejä ja tehdä leikkauksia ja muuta verellä mässäilyä. Sairaanhoitajat saavat toki piikittää mitä varten kyllä koulutusta tarvitaan.

Haen tässä lähinnä sitä riittäisikö monille siviileille lähihoitajaksi kouluttautumiseksi joku kuukauden mittainen kurssi, sen sijaan että ollaan pari vuotta ammattikoulussa? Suomessa kun on perinnettä ylikoulutukselle, siivoojiltakin vaaditaan kohta tutkinto pölyteknillisestä korkeakoulusta.

Ei lähihoitajan koulutuksen ainakaan kovin vaativaa luulisi olevan kun exänikin sai sellaisen hankittua peruskoulun jälkeen, ja hän ei ollut aivan terävimpiä kyniä penaalissa... mutta sillä niin väliä, isot tissit sillä onneksi oli.
 
Viimeksi muokattu:
Verrattuna Filippiineihin?

Lähihoitajien osalta sitten kuitenkin ilmeisesti on... Tarkoittaako sanoa että lähihoitajat ovat Suomessa muihin maihin nähden ylipalkattuja?
Jos ne sieltä lähtee, niin suomi ei ole kielensäkään takia eka kohde. En tiedä onko lähärien kielitaitovaatimus samaa tasoa lääkärien kanssa, mutta englanninkieliset maat ja aasia ovat ykköskohteet. Ja noissa lääkäreille on hyväpalkkaisia paikkoja. En tiedä lähihoitajien työllisyystilannetta taikka palkkatasoa muualla, mutta siinäkin voi olla haasteet. Heillä vaan sosiaaliturva voi olla houkutin, toisin kuin lääkäreillä.
 
Viimeksi muokattu:
Eli mikä on lähihoitajan se ns. juttu, ja se vaikein asia joka ei oikein ilman koulutusta luonnistu?

En tosiaan varmaksi tiedä eri hoitajien tarkkoja roolieroja työyhteisössä, aina ylisairaanhoitajista koiranulkoiluttajiin. En edes tarkasti tiedä mikä on lääkärien ja sairaanhoitajien raja, muuta kuin että ainoastaan lääkärit saavat varmaan tehdä diagnooseja, kirjoittaa reseptejä ja tehdä leikkauksia ja muuta verellä mässäilyä. Sairaanhoitajat saavat toki piikittää mitä varten kyllä koulutusta tarvitaan.

Haen tässä lähinnä sitä riittäisikö monille siviileille lähihoitajaksi kouluttautumiseksi joku kuukauden mittainen kurssi, sen sijaan että ollaan pari vuotta ammattikoulussa? Suomessa kun on perinnettä ylikoulutukselle, siivoojiltakin vaaditaan kohta tutkinto pölyteknillisestä korkeakoulusta.

Ei lähihoitajan koulutuksen ainakaan kovin vaativaa luulisi olevan kun exänikin sai sellaisen hankittua peruskoulun jälkeen, ja hän ei ollut aivan terävimpiä kyniä penaalissa... mutta sillä niin väliä, isot tissit sillä onneksi oli.
No se hoiva-avustajan koulutus on muutaman kuukauden mittainen kurssi.
Eli ei tuossa mitään muutospaineita sen suhteen ole.

Ja kyllä ne lähihoitajat pistää, taitaa katetroida sun muuta. Joku hoitaja voi tarkemmin avata lääkäri - sairaanhoitaja - lähihoitaja - hoiva-avustaja työn luonteiden eroja ja vaikeimpia osa-alueita.

Mutta kolmen ensinmainitun osalta on selvää, että heidän työssään tekemät virheet voi tappaa tai vakavasti vammauttaa ihmisiä, joten kyllä toivon, että koulutuksia ei ainakaan lyhennetä tai yksinkertaisteta.
 
No se hoiva-avustajan koulutus on muutaman kuukauden mittainen kurssi.
Eli ei tuossa mitään muutospaineita sen suhteen ole.

Ja kyllä ne lähihoitajat pistää, taitaa katetroida sun muuta. Joku hoitaja voi tarkemmin avata lääkäri - sairaanhoitaja - lähihoitaja - hoiva-avustaja työn luonteiden eroja ja vaikeimpia osa-alueita.

Mutta kolmen ensinmainitun osalta on selvää, että heidän työssään tekemät virheet voi tappaa tai vakavasti vammauttaa ihmisiä, joten kyllä toivon, että koulutuksia ei ainakaan lyhennetä tai yksinkertaisteta.

Omasta kokemuksesta hoivayksikössä on jo melko kauan, mutta silloin ainakin aika oleellista oli esimerkiksi haavojen hoito ja sitten makuuhaavojen ehkäisy. Toki siihen aikaan suurin osa oli vielä perushoitajan nimikkeellä.
 
Esteitä työttömien lisäkouluttautumiselle tulisikin poistaa. Yksi mikä varmasti estää oYkn jos työtön tippuu pelkälle opintotueille, missä siinäkin taitaa olla joku raja jos on jo aiemmin saanut opintotukea aiempiin opintoihin?

Yksi mahdollisuus on että sitä samaa työttömyysturvaa saisi edelleen vaikka myös hankkisi uuden koulutuksen, toki viranomaiset ensin hyväksyisivät koulutuksen hankinnan työttömyysturvaa vastaan, eli että tuolle koulutukselle on oikeasti tarvetta ja tulee todennäköisesti työllistämään ko. henkilön.

En tiedä mikä on nykymalli mutta aiemmin systeemi ainakin passivoi tai jopa esti työttömiä hankkimasta uutta ammattitutkintoa.


Palataan asiaan sitten 2030 ja 2040 jos noita nimenomaan EU:n ulkopuolelta tuotavia lähihoitajia oikeasti tarvitaan, EU/ETA-alueelta ja Suomen työttömien armeijasta hankittujen ja uudelleenkoulutettujen lähihoitajien lisäksi.

Ps. Kuka maksaa ko. lähihoitajien koulutuksen lähtömaissaan? Lähtömaa, Suomi, molemmat? Eli tuleeko tuosta järjestelystä mitä(än) etukäteiskuluja Suomelle, vai saako Suomi ilmaiseksi koulutettuja lähihoitajia Filippiineiltä? Saisko sitten vaikka tuhat yleislääkäriä ja sydänkirurgia sieltä samalla sapluunalla?
Yksi ehkä typerimmistä hallituksen päätöksistä oli lakkauttaa aikuiskoulutustuki. Tätä olisi pitänyt kehittää vastaamaan paremmin työttömäksi joutuneiden opintojen tukemiseen. Esimerkkinä nyt vaikka paperimiehet, kuka lähtee opiskelemaan uutta ammattia, jos pääsääntöisesti opiskelee tippuu opintotuelle vs. se että saat ansiosidonnaista kun käyt työkkärin kurssilla. Hallituksen pitäisi kehittää joku porkkana, että ihmiset lähtisivät opiskelemaan uutta ammattia. Esim. jos opiskelet uuden ammatillisen perustutkinnon(tarveperusteinen TE-toimiston kanssa sovittava opintoala), niin saat opiskelukuukausilta vaikka 60% ansiosidonnaisesta.
 
Ainahan Orpo on ollut aikamoinen varpaisiinsa tuijottava hissukka, oikeastaan olen ihmetellytkin miten ihmeessä hän on päässyt noin korkealle poliittisessa hierarkiassa? Toki näkö voi pettää ja oikeasti hän on tosi kova luu neukkarin ja makkarin puolella.
Kokoomuksessa tuntuu tyhmimmät pääsevän huipulle. Katainen, orpo, stubb, niinistö jne. ihan bulvaani puolue
 
Yksi ehkä typerimmistä hallituksen päätöksistä oli lakkauttaa aikuiskoulutustuki.

Tästä samaa mieltä. Kouluttautuminen paremmin työllistävämmälle tai paremmin palkatulle alalle maksaa äkkiä sen tuen takaisin moninkertaisesti. Olen samaa mieltä, että toi ei ollut hyvä idea - ellei sitten ole niin että tuen avulla kouluttautuneiden työllistyminen ei parane. Yleensä kuitenkin tuossa iässä tapahtuva opiskelu on aika päämäärätietoista. Toivon, että tuo palaa mahdollisimman pian taas työkalupakkiin. Tunnen useita aikuisena uudelleenkouluttautuneita, jotka ovat mullistaneet oman työllisyytensä, palkkatasonsa ja elintasonsa. Osa aikuiskoulutustuen avulla.
 
Yksi ehkä typerimmistä hallituksen päätöksistä oli lakkauttaa aikuiskoulutustuki. Tätä olisi pitänyt kehittää vastaamaan paremmin työttömäksi joutuneiden opintojen tukemiseen. Esimerkkinä nyt vaikka paperimiehet, kuka lähtee opiskelemaan uutta ammattia, jos pääsääntöisesti opiskelee tippuu opintotuelle vs. se että saat ansiosidonnaista kun käyt työkkärin kurssilla. Hallituksen pitäisi kehittää joku porkkana, että ihmiset lähtisivät opiskelemaan uutta ammattia. Esim. jos opiskelet uuden ammatillisen perustutkinnon(tarveperusteinen TE-toimiston kanssa sovittava opintoala), niin saat opiskelukuukausilta vaikka 60% ansiosidonnaisesta.
Aikuiskoulutustuki oli tarkoitettu työssä oleville. Työtön voi opiskella työttömyystuella tarvittaessa edelleen, se on ihan eri systeemi.
 
Aikuiskoulutustuki oli tarkoitettu työssä oleville. Työtön voi opiskella työttömyystuella tarvittaessa edelleen, se on ihan eri systeemi.
No aikuiskoulutustuen lakkautus oli kuitenkin helvetin typerää, tiedän useamman joille se sopisi nyt todella hyvin, työt loppuvat ensi vuonna jollain aikavälillä, voisivat jo nyt opiskella aikuiskoulutustuella. Työtön voi kyllä opiskella työttömyystuella, mutta kuten sanoin niin menetät päivärahat. On se hieman eri asia opiskella 800€/kk työttömyystuella vs. että saisit ansiosidonnaista 2300€/kk (Laskettu paperimiehen keskimääräisellä palkalla 5100€/kk). Ainakin A-kassan sivuilla lukee selvästi "Jos työvoimaviranomainen katsoo, että opiskelet päätoimisesti, et voi saada päivärahaa työttömyyskassasta." Tappaa opiskeluinnon aika nopeasti, etenkin jos olet perheellinen.
 
No aikuiskoulutustuen lakkautus oli kuitenkin helvetin typerää, tiedän useamman joille se sopisi nyt todella hyvin, työt loppuvat ensi vuonna jollain aikavälillä, voisivat jo nyt opiskella aikuiskoulutustuella. Työtön voi kyllä opiskella työttömyystuella, mutta kuten sanoin niin menetät päivärahat. On se hieman eri asia opiskella 800€/kk työttömyystuella vs. että saisit ansiosidonnaista 2300€/kk (Laskettu paperimiehen keskimääräisellä palkalla 5100€/kk). Ainakin A-kassan sivuilla lukee selvästi "Jos työvoimaviranomainen katsoo, että opiskelet päätoimisesti, et voi saada päivärahaa työttömyyskassasta." Tappaa opiskeluinnon aika nopeasti, etenkin jos olet perheellinen.
Ei menetä päivärahoja jos opiskeluista on etukäteen sovittu työkkärin kanssa. Kassa maksaa jos asiassa ei ole työvoimapoliittista estettä. Ei siinä erotella saako työmarkkinatukea, peruspäivärahaa vai ansiosidonnaista, eikä kassa näitä asioita edes päätä.

Päätoiminen opiskelija ei saa muuta kuin opintotukea, silloin status on opiskelija. Mutta jos opiskelusta on sovittu työkkärin kanssa, niin silloin kyse on tästä:
"Voit kuitenkin opiskella työttömyyden tai lomautuksen aikana, jos suoritat opinnot niin sanottuna työllistymistä edistävänä palveluna."

Omaehtoisessa opiskelussa voi saada 24 kk työttömyystukea samalla kun opiskelee jonkun oppilaitoksen kirjoilla ihan siinä missä muutkin opiskelijat. Status on kuitenkin virallisesti työtön työnhakija.
 
1738134300888.png

Vaikuttaa, että yleisesti ottaen politiikka on ollut hyvää kansalaisten hyvinvoinnin kannalta. Suomi on tyytyväisin, samaan pääsee vain rikas Sveitsi. On tuolla tosin muitakin korkeita arvoja saaneita ja on vaikea keksiä, mitä yhteistä kaikilla syvänsinisillä on. Eikä vaikuta edes riippuvan onko kyseessä vasemmisto vai oikeisto hallitus, vaikkakaan tämän hallituksen toimet eivät ole vielä mukana tuossa. Sipilän hallituksen aikaan oltiin kuitenkin myös onnellisia. Siinä ei ollut mukana persut, vaan siniset, joten saa nähdä säilyykö yhä johtoasema.
 
1738134300888.png

Vaikuttaa, että yleisesti ottaen politiikka on ollut hyvää kansalaisten hyvinvoinnin kannalta. Suomi on tyytyväisin, samaan pääsee vain rikas Sveitsi. On tuolla tosin muitakin korkeita arvoja saaneita ja on vaikea keksiä, mitä yhteistä kaikilla syvänsinisillä on. Eikä vaikuta edes riippuvan onko kyseessä vasemmisto vai oikeisto hallitus, vaikkakaan tämän hallituksen toimet eivät ole vielä mukana tuossa. Sipilän hallituksen aikaan oltiin kuitenkin myös onnellisia. Siinä ei ollut mukana persut, vaan siniset, joten saa nähdä säilyykö yhä johtoasema.
Helppoa se on pitää onnea yllä laina rahalla, mutta mitäs sitten kun ne lainat pitäisi maksaa pois?
 
Tämäkin hallitus ottaa ennätysmäärän lainaa. Saa nähdä pysyykö sijoitus.

Ja tämä on hallitus joka edes yrittää leikata ja vähentää sitä lainanoton tarvetta. Hallituksen touhusta saa olla mitä tahansa mieltä, mutta tälle hallitukselle jätettiin ennätyksellinen velkataakka ja korkojen nousun takia ennätykselliset korot syliin. Kummatkin asioita, jotka eivät olleet tämän hallituksen käsissä, tai ei olisi ollut minkään muunkaan 2023 valitun hallituksen käsissä. Se on perintö, joka on jotenkin hoidettava.

Kun puhutaan siitä, miten hallitus velanhoidossa onnistuu tai ei onnistu, pitää miettiä, mikä olisi tilanne jos meillä olisi joku toinen hallitus hoitamassa sitä velkataakkaa ja rahoittamassa julkisia palveluita. Veikkaan, että velkaa otettaisiin vasemmistohallituksella huomattavasti nykyistä enemmän. En voi tätä todistaa.
 
Jos vaihtoehtona on pitkäaikaistyöttömyys, minä lähtisin.

Toki kiinnostaa myös että jos tuo on alhaisin mahdollinen lähtöpalkka, mikä sitten on todellisuudessa ns. normipalkka, parin vuoden kokemuslisällä ja mahdollisilla vuorotöillä? Vähän niinkuin että ei mun IT-alan palkka kovin kummoinen ole, paitsi että siihen päälle tulee useimpina kuukausina aika mittava päivystyskorvaus vielä päälle, jo pelkästään siitä ilosta että pidän läppärin mukana ja puhelimen auki liikkuessani jossain, enkä lähde ulkomaille sinä aikana.
Tuohon yhtälöön kun lisää pari lasta, voi todeta että tulot eivät kasva ollenkaan vaikka kävisi töissä. Ei taida kasvaa edes vuorotyöllä ja 3k liksalla? Jotain tällekkin asialle pitäisi tehdä...
 
Ja tämä on hallitus joka edes yrittää leikata ja vähentää sitä lainanoton tarvetta. Hallituksen touhusta saa olla mitä tahansa mieltä, mutta tälle hallitukselle jätettiin ennätyksellinen velkataakka ja korkojen nousun takia ennätykselliset korot syliin. Kummatkin asioita, jotka eivät olleet tämän hallituksen käsissä, tai ei olisi ollut minkään muunkaan 2023 valitun hallituksen käsissä. Se on perintö, joka on jotenkin hoidettava.

Kun puhutaan siitä, miten hallitus velanhoidossa onnistuu tai ei onnistu, pitää miettiä, mikä olisi tilanne jos meillä olisi joku toinen hallitus hoitamassa sitä velkataakkaa ja rahoittamassa julkisia palveluita. Veikkaan, että velkaa otettaisiin vasemmistohallituksella huomattavasti nykyistä enemmän. En voi tätä todistaa.
Politiikkakeskustelun suurimpia ongelmia on juuri se, että käytännössä jokainen nykyinen hallitus syyttää edellistä ja vetoaa siihen, että nuo toiset (oppositio) toimisi vielä hölmömmin kuin me - käytännössä siis keksivät olkiukon harhauttamaan keskustelua.
Ja jokainen oppositio vastustaa nykyhallitusta niissäkin asioista, joista on todellisuudessa samaa mieltä.

Ja kaikessa on lyhyt, hallituskautinen perspektiivi

Yleensä en menneisyyttä haikaile. Mutta 80-luvulle saakka voitiin tehdä pitkiä, jopa useamman hallituskauden tai yli vuosikymmenen mittaisia suunnitelmia, kun hallituksessa oli aina samat puolueet uudelleen ja uudelleen. Ainoastaan ministerimäärät vaihtui.

Tämä nykyinen on kyllä parempaa demokratiaa ja demokratian hinta on tämä lyhytjännitteisyys. Mutta valtion asioiden hoitamisen kannalta kovin hankalaa.
 
Politiikkakeskustelun suurimpia ongelmia on juuri se, että käytännössä jokainen nykyinen hallitus syyttää edellistä ja vetoaa siihen, että nuo toiset (oppositio) toimisi vielä hölmömmin kuin me - käytännössä siis keksivät olkiukon harhauttamaan keskustelua.

Mutta se ei ole mikään olkiukko, jos nykyhallituksen velanottoa kritisoivan pitäisi katsoa, mikä on se velan määrä, mikä on koron määrä ja mistä nämä johtuvat. On päivän selvää, että nollakoroilla velanhoitokulut ovat merkittävästi pienempiä kuin koron ollessa esim. 3-5%. Musta on ihan OK syytellä nykyistä ja edellisiä ja tulevia hallituksia vaikka mistä, mutta asioiden vääristely on ikävää. Sitä voidaan miettiä, mitä muut hallitukset tekisivät eri tavalla samassa tilanteessa ilman olkiukkoilua. Eikä se ole myöskään mitään keskustelun harhauttamista. Se oli ihan vain sen ilmaisemista, että olen tyytyväinen ettei meillä ole vasemmistohallitusta.

Ja aivan samalla tavella nykyistä seuraava hallitus saa niskaansa paitsi vanhat velat ja niiden korot, myös nykyhallituksen lisävelan ja sen aiheuttamat korot. Ja ne puolestaan toki on tämän hallituksen syytä. Sitten voidaan pohtia, miten tätä velan kasvamista voitaisiin vähentää.
 
Mutta se ei ole mikään olkiukko, jos nykyhallituksen velanottoa kritisoivan pitäisi katsoa, mikä on se velan määrä, mikä on koron määrä ja mistä nämä johtuvat. On päivän selvää, että nollakoroilla velanhoitokulut ovat merkittävästi pienempiä kuin koron ollessa esim. 3-5%. Musta on ihan OK syytellä nykyistä ja edellisiä ja tulevia hallituksia vaikka mistä, mutta asioiden vääristely on ikävää. Sitä voidaan miettiä, mitä muut hallitukset tekisivät eri tavalla samassa tilanteessa ilman olkiukkoilua. Eikä se ole myöskään mitään keskustelun harhauttamista. Se oli ihan vain sen ilmaisemista, että olen tyytyväinen ettei meillä ole vasemmistohallitusta.

Ja aivan samalla tavella nykyistä seuraava hallitus saa niskaansa paitsi vanhat velat ja niiden korot, myös nykyhallituksen lisävelan ja sen aiheuttamat korot. Ja ne puolestaan toki on tämän hallituksen syytä. Sitten voidaan pohtia, miten tätä velan kasvamista voitaisiin vähentää.
Kukaan ei voi tietää, mitä joku toinen hallituspohja tekisi. Puolueet ei itsekään tiedä sitä kun se ei ole yksittäisen puolueen halusta kiinni vaan jokainen hallitusohjelma on aina jonkinlainen hallituspohjan muodostavien puolueiden kompromissi.
Kyllä se siis poliitikoilta on nimenomaan ideologisten linssien läpi tehtyä arvailua, jota usein käytetään olkiukkona, kun media laittaa jossain asiassa koville.

Ja juuri nuo korot on hyvä esimerkki. Nehän nimenomaan ei tule edelliseltä hallitukselta, vaan EKP:n ohjauskorosta, laajemmin euroopan ja maailmantaloudesta johon EKP reagoi.

Kaksi viimeksimainittua (+korona +Ukrainan sota) on iso ajuri myös tämän ja edellisen hallituksen velkaantumiselle. Vaikka toki kotimaisilla toimilla on osansa.
 
Ja juuri nuo korot on hyvä esimerkki. Nehän nimenomaan ei tule edelliseltä hallitukselta, vaan EKP:n ohjauskorosta, laajemmin euroopan ja maailmantaloudesta johon EKP reagoi.
Paitsi että noiden korkojen kanssa möhlättiin edellisen hallituksen aikana huolella: Valtion johdannaistappiot jo 7 miljardia? | Nordnet

Sitä voi sitten taas spekuloida olisiko nykyinen hallitus osannut tuohon reagoida toisin.
 
Nehän nimenomaan ei tule edelliseltä hallitukselta

Edelliseltä hallitukselta tulee sen ottama laina ja siihen liittyvä korko. Aivan kuten asuntolainan ottajan pitää varautua korkojen nousuu, pitää valtiolle lainaa ottavan varautua siihen, että joku tuleva hallitus joutuu maksamaan kovempaa korkoa. Ei se hallitus siihen viitekorkoon voi vaikuttaa, mutta se vaikuttaa lainanmäärään, joka taas vaikuttaa korkokuluihin.
 
Paitsi että noiden korkojen kanssa möhlättiin edellisen hallituksen aikana huolella: Valtion johdannaistappiot jo 7 miljardia? | Nordnet

Sitä voi sitten taas spekuloida olisiko nykyinen hallitus osannut tuohon reagoida toisin.
Sipilän hallitus mokasi mun mielestä siinä kun ei aloittanut velkarahalla noita isoja infrahankkeita esim. tunnin juna, itärata tms. Valtion velan korko oli negatiivista melkein koko hallituskauden ja isot hankkeet olisivat varmasti vaikuttaneet osittain myös työllisyystilastoihin ja investointeihin.
 
Paitsi että noiden korkojen kanssa möhlättiin edellisen hallituksen aikana huolella: Valtion johdannaistappiot jo 7 miljardia? | Nordnet

Sitä voi sitten taas spekuloida olisiko nykyinen hallitus osannut tuohon reagoida toisin.
Ei tuo ole edelliseltä hallitukselta, muistaakseni sillä ohjeella on menty Vanhanen I:sta saakka, eikä VM (joka sen aikanaan esitti) ole yhdellekään hallitukselle huomannnut esittää sen päivittämistä. Valtionkonttori siis vaan toteuttaa virkavastuulla ohjeistusta,
Btw. sitä ei vieläkään ole purettu tai päivitetty, toki nyt korotkin on laskussa.

Edit. Onko edes riippumaton Talouspolitiikan arviointineuvosto tarttunut asiaan kertaakaan?
 
Ei tuo ole edelliseltä hallitukselta, muistaakseni sillä ohjeella on menty Vanhanen I:sta saakka, eikä VM (joka sen aikanaan esitti) ole yhdellekään hallitukselle huomannnut esittää sen päivittämistä. Valtionkonttori siis vaan toteuttaa virkavastuulla ohjeistusta,
Btw. sitä ei vieläkään ole purettu tai päivitetty, toki nyt korotkin on laskussa.
Edellisen hallituksen aikana nuo toimenpiteet tehtiin niille miinuskorkoisille lainoille vai yritätkö sitäkin faktaa kiistää? :) Ohjeistus on tosiaan vanha, minkä takia kommentoinkin, että sitä ei tiedä olisiko nykyinen hallitus muuttanut asiaa mitenkään.
 
Tää on älyllistä epärehellisyyttä. Joo ei tietysti kaikkea voida tietää, mutta kyllä voidaan sanoa ettei vassarihallitus ottaisi velkaa yhtävakavasti.
Tuossa ajatuksessa on taustalla ideologinen linssi siitä, että vassareille velka ei olisi vakava asia.
Jos ajatellaan laajasti, että vassarit pitää sisällään sosiaalidemokraatit, on aikojen kuluessa kuitenkin ollut useampia vasemmistovetoisia hallituksia ja samoin hallituksia, joissa valtionvarainministeri on ollut demari, jotka on suhtautuneet velkaan hyvin pidättyväisesti.

Lisäksi on hyvä huomata, että vaihtoehto ei välttämättä ja jopa todennäköisestikim olisi puhdas vasemmistohallitus. Vaan jo se on kärjistettyä spekulaatiota.
 
Tuossa ajatuksessa on taustalla ideologinen linssi siitä, että vassareille velka ei olisi vakava asia.
Jos ajatellaan laajasti, että vassarit pitää sisällään sosiaalidemokraatit, on aikojen kuluessa kuitenkin ollut useampia vasemmistovetoisia hallituksia ja hallituksia, joissa valtionvarainministeri on ollut demari, ja jotka on suhtautuneet velkaan hyvin pidättyväisesti.
Lipposen ajan demarit on ihan eri asia ja turha sotkea niitä tän päivän demareihin.

Saaneen muistuttaa tästä:
1738157688481.jpeg


Joten vassarit ei ota sitä velkaa yhtävakasti ja olisivat ottaneet vielä enemmän velkaa.
 
Edellisen hallituksen aikana nuo toimenpiteet tehtiin niille miinuskorkoisille lainoille vai yritätkö sitäkin faktaa kiistää? :) Ohjeistus on tosiaan vanha, minkä takia kommentoinkin, että sitä ei tiedä olisiko nykyinen hallitus muuttanut asiaa mitenkään.
En tietenkään. Mutta sen tiedän (tähän mulla on henk.koht. lähde johon luotan ja joka ei ole poliitikko vaan virkamies), että Valtionkonttori ei asiaa hallitukselle edes vienyt, eikä ilmeisesti raportoinut edes Valtionvarainministeriölle, vaan ainoastaan mekaanisesti noudatti ohjeistusta virkavastuulla. Ja noudattaa edelleen.
 
Lipposen ajan demarit on ihan eri asia ja turha sotkea niitä tän päivän demareihin.

Saaneen muistuttaa tästä:
1738157688481.jpeg


Joten vassarit ei ota sitä velkaa yhtävakasti ja olisivat ottaneet vielä enemmän velkaa.
Ethän sä nyt mitenkään voi sitä päätellä siitä, että jostain hallitusneuvottelujen ideariihestä, jossa fläpille on annettu ideointia vapauttava lähtökohta, voisi päätellä ikuisiksi ajoiksi jonkun pysyvän toimintatavan. Se on älytön yksinkertaistus. Mutta toki kuvaa tämän päivän politiikan matalaotsaisuuden tasoa.
 
Kyllä musta voidaan syyttää myös edellisia hallituksia aina 17v aikana. Talouskasvu on käytännössä ollut nolla vuoden 2008 jälkeen (BKT/capita). Siinä välissä on hemmetin monta hallitusta (myös Sipilän), joiden olisi pitänyt reagoida ja unohtaa sen talouskasvun odottelu ja velanotto sillä oletuksella että ihan just alkaa kauhea kasvu. Se on vittumaista että niitä leikkauksia ei tehdä hissukseen paljon pienempinä jolloin ei tarvitsisi kerralla kurittaa niin rankasti.
 
Ethän sä nyt mitenkään voi sitä päätellä siitä, että jostain hallitusneuvottelujen ideariihestä, jossa fläpille on annettu ideointia vapauttava lähtökohta, voisi päätellä ikuisiksi ajoiksi jonkun pysyvän toimintatavan. Se on älytön yksinkertaistus. Mutta toki kuvaa tämän päivän politiikan matalaotsaisuuden tasoa.
Toi ei ole vain anekdootti, vaan paistaa läpi koko hallituskauden. Rahalla ratkottiin erimielisyydet, eikä valtion talous kiinnostanut. Ja tää oli nähtävissä jo ennen koronaa ja ukrainan sotaa. Turha yrittää valkopestä.
 
Kyllä musta voidaan syyttää myös edellisia hallituksia aina 17v aikana. Talouskasvu on käytännössä ollut nolla vuoden 2008 jälkeen (BKT/capita). Siinä välissä on hemmetin monta hallitusta (myös Sipilän), joiden olisi pitänyt reagoida ja unohtaa sen talouskasvun odottelu ja velanotto sillä oletuksella että ihan just alkaa kauhea kasvu. Se on vittumaista että niitä leikkauksia ei tehdä hissukseen paljon pienempinä jolloin ei tarvitsisi kerralla kurittaa niin rankasti.
Tästä mä alan jo olla samaa mieltä. Maaksi joka on ollut tunnettu kyvystään tehdä ratkaisuja ja tehdä niitä pitkällä aikajänteellä puolueet yhdessä, kaksituhattaluku, puoluekentän monimutkaistuminen, demokratian lisääntyminen (tämä jo 80-luvun lopusta saakka), me ollaan oltu aivan helvetin huonoja. Mä palaan alkuperäiseen viestiini, demokratian lisääntyminen ja puoluekentän leveneminen on ollut pois päätöksentekokyvystä, mukautuvuudesta eikä yhteistä visiota ole löytynyt (jos sitä nyt on pyritty rakentamaankaan). Paitsi nato-liittymisessä - onneksi edes siinä.
 
Toi ei ole vain anekdootti, vaan paistaa läpi koko hallituskauden. Rahalla ratkottiin erimielisyydet, eikä valtion talous kiinnostanut. Ja tää oli nähtävissä jo ennen koronaa ja ukrainan sotaa. Turha yrittää valkopestä.
Joo en yritä, mulla ei ole mitään syytä sellaiseen. Musta tuo nimenomaan on sitä ja samaan tapaan se kuvana myös päätyi julkisuuteen - yksi hallituspuolue haki sillä poliittista hyötyä itselleen kun kannatuksen kanssa oli vaikeaa muttei uskaltanut lähteä hallituksestakaan.
Ja se on kyllä tämön päivän politiikassa vähemmän yllättävää. Joitain kymmeniä vuosia sitten PM, sitä aiemmin presidentti olisi vastaavan vuodon jälkeen hajottanut hallituksen.
 
En tietenkään. Mutta sen tiedän (tähän mulla on henk.koht. lähde johon luotan ja joka ei ole poliitikko vaan virkamies), että Valtionkonttori ei asiaa hallitukselle edes vienyt, eikä ilmeisesti raportoinut edes Valtionvarainministeriölle, vaan ainoastaan mekaanisesti noudatti ohjeistusta virkavastuulla. Ja noudattaa edelleen.
Tuo on kyllä myös todella huolestuttavaa, että virkamiehinä Valtionkonttorissa ei ole edes sen vertaa päteviä asiantuntijoita, jotka ymmärtäisivät tuon mittaluokan asiat nostaa esille eikä tehdä sokeana vanhan ohjeistuksen mukaan. Hallituksessa on aina enemmän tai vähemmän asioista pihalla olevaa porukkaa, joten sen porukan asiantuntijuuteen ei ole paljon luottamista. Avustajatkin ovat enemmän kaveriporukkaa kuin asiantuntijoita. Virkamiehistä olisi kuvitellut varsinkin talouspuolella olevan osaavaa porukkaa, kun ei ole mikään ns. pehmeämpi tieteenlaji.

Ei tarvitse kovin kummoinen talousasiantuntija olla sen ymmärtämiseen, että tuossa tilanteessa lainojen kanssa ei ole käytännössä mitään voitettavaa kyseisellä operaatiolla, mutta todella paljon menetettävää ts. upside vs. downside vertailu pitäisi olla todella helppo. Ehkä tuo julkinen puoli sitten toimii myös oma-aloitteisuuden mustana aukkona eikä kissaa osata nostaa pöydälle.
 
Joo en yritä, mulla ei ole mitään syytä sellaiseen. Musta tuo nimenomaan on sitä ja samaan tapaan se kuvana myös päätyi julkisuuteen - yksi hallituspuolue haki sillä poliittista hyötyä itselleen kun kannatuksen kanssa oli vaikeaa muttei uskaltanut lähteä hallituksestakaan.
Ja se on kyllä tämön päivän politiikassa vähemmän yllättävää. Joitain kymmeniä vuosia sitten PM, sitä aiemmin presidentti olisi vastaavan vuodon jälkeen hajottanut hallituksen.
Kun ei kerta toi kuva kelvannut, niin tossa sitten kättä pidempää.


Vuodelle 2020 tuli 12 mrd lisää menoja.
 
Kun puhutaan siitä, miten hallitus velanhoidossa onnistuu tai ei onnistu, pitää miettiä, mikä olisi tilanne jos meillä olisi joku toinen hallitus hoitamassa sitä velkataakkaa ja rahoittamassa julkisia palveluita. Veikkaan, että velkaa otettaisiin vasemmistohallituksella huomattavasti nykyistä enemmän. En voi tätä todistaa.
Huomioiden että vasemmistopuolueiden ohjelmat kiteytettynä olivat kasvua ilman keinoja, vuorineuvosten ajojahtia ja verotuksen korottelua, ilman että mistään olisivat juurikaan leikanneet.. Niin voitaneen todeta yhteistuumin että velkaralli olisi vain jatkanut kiihtymistään.

Jokseenkin kyllä jaksaa vieläkin naurattaa kun öyhöt heristelee sormeaan velanotosta, tuntuu monilta unohtuvan että vassuhallituksen suhmuroinnit ja ns. "Saavutukset" sisälsivät hintalapun. Mollivoittoisin lienee SOTE, arviot viime lukeman taisi olla jo yli miljardin per vuosi.


Oma suosikkini talouden savantilta.


Ja tuskin olen ainoa, jolle elpymisvälineenä tunnettu veroeurojen puhallus on vieläkin karvas pala nieltäväksi. Vieläkin veetuttaa vassupopulistien mainospuheet siitä kuinka "rahaa tulee" ja kuinka "rikkaan" Suomen nyt kuuluu maksaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo ole edelliseltä hallitukselta, muistaakseni sillä ohjeella on menty Vanhanen I:sta saakka, eikä VM (joka sen aikanaan esitti) ole yhdellekään hallitukselle huomannnut esittää sen päivittämistä. Valtionkonttori siis vaan toteuttaa virkavastuulla ohjeistusta,
Btw. sitä ei vieläkään ole purettu tai päivitetty, toki nyt korotkin on laskussa.

Edit. Onko edes riippumaton Talouspolitiikan arviointineuvosto tarttunut asiaan kertaakaan?
Tuo kuvaa oikeastaan aika karulla tavalla sen, mikä suomalaisesa systeemissä on pielessä - kaiken määrää joku helvetin pumaska, oli seuraus mitä tahansa ja järkeä ei saa käyttää missään. Voit tehdä miljardikaupalla persnettoa, tai aiheuttaa miten paljon kaikkinaista vahinkoa tahansa kenelle tahansa, mutta jos teet sen "sääntöjen mukaan" niin kukaan ei välitä. Jos säästät sen miljardin niin saat haukut kun et noudattanut pumaskaa. Suomi on kyllä yksi pykäläidioottien paratiisi...

Toki siinä tulee kysymys, mihin sitä virkakyöstien armeijaa sitten ylipäätään edes tarvitaan? Yhtä hyvin kaikki niiden tekemät päätökset voitaisiin siirtää automaation vastuulle. Se tulisi todennäköisesti paljon halvemmaksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 510
Viestejä
4 863 034
Jäsenet
78 608
Uusin jäsen
Sisunissila

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom