Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
nykynen malli sitä vassaritouhua on missä vaan vastikkeetta puuhaillaan kaikkea ja valtio maksaa. Jos valtio rahottaa opinnot niin sillon valtio voi odottaa saavansa vastinetta siltä henkilöltä keneen valtio on päättänyt investoida verorahoja. Jollei suostu niin maksaa itse tai otetaan seuraava kuka ehkä suostuisi. Tällöin loppuisi se muiden rahoilla loisiminen suomen verovaroilla järjestetyssä ja rakennetussa korkeakoulussa. Jollei ole valmis pistämään tikkua ristiin tän valtion eteen niin sillon ei kyllä valtionkaan kannata sellaiseen ihmiseen investoida.
Ironista, että pakkoruotsittamisen ja kieliapartheidin kritiikkiä vastaan argumentoidaan sillä, että sanottu kritiikki on ideologista. Ei se ensisijaisesti ole, mutta jos onkin, niin entäs sitten?Tuossa ideologia tärkeämpi kuin itse säästöt, mutta se on tavallista nykypolitiikassa. Säästöt ovat sivuasia, joilla perustella.
Näinhän se on. Ei ole mikään erityinen tappio, jos Suomessa valmistuva lähtee töihin ulkomaille. Voihan se Suomessa työllistyväkin tuottaa lähinnä amerikkalaiselle yritykselle, ja entäs sitten.Mieluummin karsisin niiden alojen aloituspaikkoja mitkä ei tuota mitään.
Jos vaikka dippainssien työllisyysaste on 95%, niin en olisi kovin huolissani vaikka jotkut lähtisivät kokeilemaan siipiään ulkomaille isompiin firmoihin. Se koulutus antaa vain lähtökohdan sinne työelämään, ja vasta siellä yrityksissä henkilöistä tulee oikeita osaajia.
Merkittävänä sisäpoliittisena tavoitteena pitäisikin olla estää Suomea muuttumasta "joksikin kehitysmaaksi" ja etenkin "Neuvostoliiton kaltaiseksi perseläveksi". Sen suuntaista luisumista on havaittavissa tai pelättävissä, eikä sitä oikein ääneen sanota vaikka syytä olisi.Vähän heikosti kyllä muutenkin menee, jos pitää alkaa väkisin estämään ihmisiä lähtemästä muualle. Se että väki pyrkii lähtemään massoittain muualle taitaa olla lähinnä ongelmana joissain kehitysmaissa ja joissain neuvostoliiton kaltaisissa perselävissä.
Näinhän se on. Ei ole mikään erityinen tappio, jos Suomessa valmistuva lähtee töihin ulkomaille. Voihan se Suomessa työllistyväkin tuottaa lähinnä amerikkalaiselle yritykselle, ja entäs sitten.
Sen sijaan se on ongelma, jos valmistuu hirveästi ihmisiä kortistoon tai vajaalla osaamisella tai hevonpaskanimikkeellä joka ei koskaan tuota mitään vaikka kaikki työllistyisivät. Viime mainitussa tapauksessa tappiota vähentäisi, jos kaikki lähtisivät ulkomaille töihin.
Ei ollut yllätys kun vasemmistosta meuhkaaville suomalaisille alkaa esittämään oikeistolaisia ideoita siitä, miten koulutuksesta voisi tehdä vastikkeellista niin alkaa hirmunen vastustus kun kaikilla muka on joku itseisarvoinen oikeus muuttaa koska haluaa ja mitään vastikkeellisuutta ei ole. Se on ongelma jos verovaroilla käydään kouluttautumassa, mutta niitä verovaroja ei sitten jäädä tuottamaan tänne ja ehdottoman tuomittavaa sossupummaamista. Valtion pitäs tehä tähän se vastikkeellisuus, jos et sitoudu tekemään suomessa mitään, sua ei suomessa verovaroilla kouluteta. Toki itse voit maksaa ja lähteä sitten minne tahdot kun mitään piikkiä ei ole auki tai menee sitte sinne kouluttautumaan mihin on muutenkin töihin menossa, hemmettiäkö täällä loisii muiden rahoilla. En minä ainakaan tollasten loisijoiden opetusta halua rahottaa. Ne on veronmaksajille todella paskoja investointeja.Mieluummin karsisin niiden alojen aloituspaikkoja mitkä ei tuota mitään.
Jos vaikka dippainssien työllisyysaste on 95%, niin en olisi kovin huolissani vaikka jotkut lähtisivät kokeilemaan siipiään ulkomaille isompiin firmoihin. Se koulutus antaa vain lähtökohdan sinne työelämään, ja vasta siellä yrityksissä henkilöistä tulee oikeita osaajia.
Ylipäätään kielten pakkotuputus on täysi hulluus. Englantia nyt pitäisi vähän osata, mutta muut kielet kyllä aivan turhaa ajanhaaskausta jos niiden opiskeluun ei halua orientoitua. Suomessa pakkoruotsikeskustelukin on ollut tavattoman ripulista, kun vaihtoehtona nähdään se, että pitäisi ottaa siihen joku valinnainen kieli vaikka pääongelma on siinä, että mitään kolmatta kieltä suomen ja englanin lisäksi ei tarvita ollenkaan.Kun kaikki suomenkieliset opiskelevat vaikka saksaa, ranskaa tai espanjaa ruotsin sijasta, näemme 15 vuoden päästä aivan uskomattoman suuren määrän parempia kv-osaajia. Virkamiesruotsin vaatimus on nykyaikana täysi hulluus.
Tässä viestissä on hyviä pointteja. Juuri tämän vuoksi en ajaisi mitään alaa täysin alas. Aloituspaikkojen määriä voi muuttaa mun mielestäni joissain rajoissa, sillä maailma nyt kuitenkin on verrattaen ennustettava sillä aikavälillä millä tuo on oleellista.Maassa, jonka tavoite on nostaa korkeakoulutettujen suhteellisuutta osuutta, korkeakoulutuspaikkojen supistaminen olisikin varsin nerokasta.
Ensinnäkin, ihmiset tekevät valintoja omista lähtökohdistaan eivätkä välttämättä hakeudu ”jonkun mielestä tuottavan” tuottavan alan koulutukseen vain siksi, että ”jonkun mielestä tuottamattoman alan” koulutuspaikkoja ajettaisiin alas. Sen sijaan he, tai ainakin osa heistä, saattaa tehdä arvaamattomia valintoja eli jättäytyä vaikkapa toisen asteen tutkinnon varaan tai vaille koulutusta.
Toiseksi, on äärimmäisen vaikea ennustaa, minkä alojen koulutus on hyödyllistä ja tarpeellista vaikkapa 20-30 vuoden kuluttua. 90-luvulla ja kaksituhattaluvun taitteessa yliopistokoulutuksen osalta puhuttiin pitkälle erikoistumisen tarpeesta, nyt on jo kymmenisen vuotta ajateltu, että generalistinen osaaminen on tärkeää ja generalistit on alkaneet myös työllistyä oikein hyvin.
Kolmanneksi on aina hyvä kysyä, millaisesta tuottavuudesta puhutaan. Jos nöhdäön taloustieteen tapaan hyvinvointi taloudellisena tuottavuutena, niin silloinkin kyse on monimutkaisesta verkostosta, jossa monien eri koulutusalojen ihmiset yhdessä mahdollistavat niiden kansantaloudelle tärkeiden vientialojen menestymisen. Täällä keskustelussa nostetaan hyvin usein di:t esimerkiksi, mutta on hyvä huomata, että sen di:n koulutus- ja urapolun varrella on ollut ja on aivan valtavan eri alan ammattilaisia mahdollistamassa sitä polkua, kasvamista ympäröivää yhteiskuntaa, mielen ja fysiikan terveyttä.
Yhteiskunta on monimutkainen kokonaisuus ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Se on paska tavoite. Määrä ei korvaa laatua, eikä huono tavoite toteutuessaankaan johda tuloksen paranemiseen. Korkeakoulutettujen osuus on jo korkea, eikä se kokonaisuudessaan koostu tapauksista joissa korkeakoulutus olisi hyödyksi.Maassa, jonka tavoite on nostaa korkeakoulutettujen suhteellisuutta osuutta
Sellaista en itse ehdotakaan. Sen sijaan voisi vähän yläpäälläkin ajatella sitä, mikä kaikki korkeakoulutus on tarpeellista. Koulutuspaikkoja voisi niiden laadun ohella monessakin kohdassa lisätä. Sen sijaan yhtään etnomusikologian tai transtutkimuksen englanninkielistä lopputyötä tai väitöstä ei aivan välttämättä tarvita juuri Suomesta vaan niitä tulee tarpeeksi maista, joissa valde ei maksa koko lystiä ja on vähän varaa tuhlatakin.korkeakoulutuspaikkojen supistaminen olisikin varsin nerokasta
Totta, tämä johtaa myös tähän outoon tutkintojen dilutoitumiseen missä vaaditaan ylempää korkeakoulututkintoa siihen, että tekee jotain ympyrädiagrammeja excelillä.Se on paska tavoite. Määrä ei korvaa laatua, eikä huono tavoite toteutuessaankaan johda tuloksen paranemiseen. Korkeakoulutettujen osuus on jo korkea, eikä se kokonaisuudessaan koostu tapauksista joissa korkeakoulutus olisi hyödyksi.
Hyvä että tämä asia tuli esille. Tämä on aivan saatana typerä tavoite ja on aivan älyttömän noloa että samalla kun suomalainen yhteiskunta on ollut syöksykierteessä ainakin 2008 alkaen niin me ollaan kansainvälisesti yritetty ylpeillä sillä kuinka suuri osuus väestöstä on "korkeakoulutettuja". On todellakin mahtavaa että samalla kun verot nousee, kaikki kallistuu ja työttömyys on korkea, saadaan onneksi lisää ikuisesti työttömiä taidehistorian maistereita, naistutkimuksen tohtoreita yms. täysin hyödytöntä paskaa.Maassa, jonka tavoite on nostaa korkeakoulutettujen suhteellisuutta osuutta, korkeakoulutuspaikkojen supistaminen olisikin varsin nerokasta.
On mahdollista puolustusvoimien lentäjien kohdalla, miksi ei muillakin kalliin koulutuksen aloilla, esim. lääkärit?Ei olisi mahdollista ainakaan EU:n sisällä, koska työvoiman vapaa liikkuvuus ajaisi yli.
Lääkäriliitto vähemmän yllättäen tyrmäsi idean. Kärnä ehdotti tuota ja sen jälkeen tilanne mennyt vain huonommaksi.On mahdollista puolustusvoimien lentäjien kohdalla, miksi ei muillakin kalliilla koulutuksen aloilla, esim. lääkärit?
Hyvä että tämä asia tuli esille. Tämä on aivan saatana typerä tavoite ja on aivan älyttömän noloa että samalla kun suomalainen yhteiskunta on ollut syöksykierteessä ainakin 2008 alkaen niin me ollaan kansainvälisesti yritetty ylpeillä sillä kuinka suuri osuus väestöstä on "korkeakoulutettuja". On todellakin mahtavaa että samalla kun verot nousee, kaikki kallistuu ja työttömyys on korkea, saadaan onneksi lisää ikuisesti työttömiä taidehistorian maistereita, naistutkimuksen tohtoreita yms. täysin hyödytöntä paskaa.
Se on paska tavoite. Määrä ei korvaa laatua, eikä huono tavoite toteutuessaankaan johda tuloksen paranemiseen. Korkeakoulutettujen osuus on jo korkea, eikä se kokonaisuudessaan koostu tapauksista joissa korkeakoulutus olisi hyödyksi.
Lisäaloituspaikkoja kohdennetaan erityisesti työvoimapulasta kärsiville aloille. Ammattikorkeakoulujen lisäaloituspaikoista vuosina 2021–2022 suunnataan sairaanhoitajakoulutukseen 665.
Yliopistojen vuosien 2021 ja 2022 lisäpaikoista 25 % kohdentuu tekniikan alalle, 17 % tietojenkäsittely- ja tietoliikennealalle ja noin 15 % kaupan ja hallinnon alalle. Ammattikorkeakoulujen lisäaloituspaikoista puolet kohdentuu terveys- ja hyvinvointialalle ja noin 20 % tietojenkäsittelyyn ja tietoliikenteeseen sekä noin 20 % tekniikan alalle.
Lääketieteen alalle tulee 50 lisäaloituspaikkaa, ja varhaiskasvatuksen opettajien aloituspaikkoja lisätään edelleen 86 aloituspaikalla.
Ei ollut yllätys kun vasemmistosta meuhkaaville suomalaisille alkaa esittämään oikeistolaisia ideoita siitä, miten koulutuksesta voisi tehdä vastikkeellista niin alkaa hirmunen vastustus kun kaikilla muka on joku itseisarvoinen oikeus muuttaa koska haluaa ja mitään vastikkeellisuutta ei ole. Se on ongelma jos verovaroilla käydään kouluttautumassa, mutta niitä verovaroja ei sitten jäädä tuottamaan tänne ja ehdottoman tuomittavaa sossupummaamista. Valtion pitäs tehä tähän se vastikkeellisuus, jos et sitoudu tekemään suomessa mitään, sua ei suomessa verovaroilla kouluteta. Toki itse voit maksaa ja lähteä sitten minne tahdot kun mitään piikkiä ei ole auki tai menee sitte sinne kouluttautumaan mihin on muutenkin töihin menossa, hemmettiäkö täällä loisii muiden rahoilla. En minä ainakaan tollasten loisijoiden opetusta halua rahottaa. Ne on veronmaksajille todella paskoja investointeja.
tämähän ei ole tietenkään mitenkään poissulkevaa sen kanssa, että myös niitä koulutuspaikkoja pitäisi vähentää niiltä aloilta missä ei työllistytä. Erityisesti AMK- puolelta, missä ei ole mitään sivistyslaitoksen taakkaa mukana, vaan on ihan täysin työelämäorientoitunut laitos. Aika hirveitä lukuja oli joskus 10 tms. vuotta sitten tietyn alan tradenomeille ja medianomeille sun muille amk tutkinnoille. Sama toki myös yliopiston puolelle, että vaikka jonkunlainen pooli pidetäänkin jotain filosofeja siellä miettimässä, alotuspaikkoja voisi vähentää sieltäkin jonkun verran ja siirtää vaikka hakupainealoille, missä hyvä työllisyys.
Koulutusasteen huomattiin kääntyneen laskuun tuossa aikaisemmin, joten tavoite nostaa koulutustasoa on siinä mielessä hyvä.Hyvä että tämä asia tuli esille. Tämä on aivan saatana typerä tavoite ja on aivan älyttömän noloa että samalla kun suomalainen yhteiskunta on ollut syöksykierteessä ainakin 2008 alkaen niin me ollaan kansainvälisesti yritetty ylpeillä sillä kuinka suuri osuus väestöstä on "korkeakoulutettuja". On todellakin mahtavaa että samalla kun verot nousee, kaikki kallistuu ja työttömyys on korkea, saadaan onneksi lisää ikuisesti työttömiä taidehistorian maistereita, naistutkimuksen tohtoreita yms. täysin hyödytöntä paskaa.
Tulee hiukan mieleen tämä jo klassinen itsepetos siitä kuinka suomi on "maailman onnellisin kansa" jollain subjektiivisella poppamies-tieteeseen perustuvalla huuhaakyselyllä. Kaikki on menossa päin persettä, mutta hei tämä "suuri pyhä kysely" on taas julkaistu joten laittakaa side takaisin silmille ja jatkakaa uneksimista!
Suomi tarvitsee korkeakoulutusta 1) niille henkilöille joilla siihen on kapasiteettia 2) niille tutkinnoille ja tieteenaloille joista on hyötyä Suomen talouden ja yhteiskunnan kehityksen kannalta. Korkeakoulutuksesta ei tule tehdä väkisillä mainstreamia laajentamalla sisäänottomääriä, lisäämällä tiedekuntia tai tutkintoja jotta mahdollisimman moni saataisiin "minulla on tutkinto"-sateenvarjon alle. Ensisijaista on se että suomalaisille on töitä (siis oikeita töitä eikä verorahotteisia suojatyöpaikkoja), ihmiset voi tienata ilman että valtio vie kaiken ja talous kasvaa.
Tasan 50% on tosiaan alle keskiarvon. Koulutus nostaa sitä keskiarvoa ja yhä useampi ymmärtää sen jälkeen ettei esimerkiksi tuo päätelmäketju toimi laisinkaan.Koska puolet kansasta on keskivertoa tyhmempiä, niin en jo tämänkään takia halua määrättömästi lisääntyviä korkeakoulupaikkoja, sillä kaikilla ei ole sitä kapasiteettia ottaa vastaan koulutusta, tai suoriutua "tittelin vaatimasta" työelämästä jälkikäteen.
Tasan 50% on tosiaan alle keskiarvon. Koulutus nostaa sitä keskiarvoa ja yhä useampi ymmärtää sen jälkeen ettei esimerkiksi tuo päätelmäketju toimi laisinkaan.
Tasan 50% on tosiaan alle keskiarvon. Koulutus nostaa sitä keskiarvoa ja yhä useampi ymmärtää sen jälkeen ettei esimerkiksi tuo päätelmäketju toimi laisinkaan.
Ilman koulutusta taitaa Suomessa päästä siivoomaan ja fillarilla ruokaa kuljettaan. Näilläkö sitä talouskasvua ja teknistä innovaatiota pitäisi luoda?
Päivän kysymys varmaan on, että kulkeeko koulutus- ja maahanmuuttovastaisuus saman porukan mukana?
Ilman koulutusta taitaa Suomessa päästä siivoomaan ja fillarilla ruokaa kuljettaan. Näilläkö sitä talouskasvua ja teknistä innovaatiota pitäisi luoda?
Päivän kysymys varmaan on, että kulkeeko koulutus- ja maahanmuuttovastaisuus saman porukan mukana?
Ei perheille tarvitse olla yhteistä aikaa, kun saadaan korvaavat kansalaiset tuotua muualta. Loistava idea.Yhteiskunta pyörimään 24/7 viikonloppukorvaukset historiaan.
Eikös tähänkin voi nepotismin perusteella Suomessa palkata nykyään vaikka oman teatteripoikansa.Tai kaverin siivellä vaikka poliittiseksi erityisavustajaksi..
Kauhean pessimististä. Vaikka peruskoulu onkin pikkusen päässyt rapautumaan, niin ei meidän lapset ja nuoret nyt niin paljoa ole tyhmistyneet, ettei selviäisi korkeakouluissa ja työelämässä aivan samalla tavalla kuin 70-luvulla syntyneet (korkeimmaksi koulutustasoksi jääneiden ikäluokat).Aika tyylipuhdas olkiukko taas sanoisin....
Kysymys ei liene siitä että haluttaisiin kenenkään olevan ilman koulutusta. Kysymys on siitä, onko järkevää yrittää saada kaikille kynnelle kykeneville korkeakoulututkinto vaikka sitten laskemalla standardeja tai kehittämällä siihen tarpeeseen korkeakoululippulappuja jostain ihan huuhaasta, mikä ei tuota oikeastaan mitään sellaista mistä olisi laajemmin mitään hyötyä. Jos oikeasti halutaan lisätä tuottavuutta niin silloin pitää panostaa koulutuksen laatuun, ei vain sen määrään. Ja se koskee ihan kaikkia koulutusasteita, ei ainoastaan korkeakoulua - meillä on edelleen paljon ns. matalamman koulutusasteen töitä, mitkä vaatisivat osaavaa porukkaa mutta kun sen periaatteessa matalamman koulutusasteen arvostus on poljettu vuosien mittaan alas ja samaan aikaan vaatimusasteet on käytännössä hävitetty niin se ei kykene tuottamaan tarpeeksi sellaista työvoimaa mikä pärjäisi. Sitten ulistaan että pitäisi saada tuoda puoli afrikkaa ja lähi-itää paikkaamaan sitä. Mutta ei, edelleen jotkut ajattelevat että kun saadaan maisterin paperit jonkun ideologisen napanöyhdän kaivelusta, niin tuottavuus jotenkin maagisesti nousee. Ja kun siihen napanöyhdänkaiveluun osallistujat vielä ahdistuvat ja menettävät mielenterveytensä heti kun tulee jotain ihan oikeita vaatimuksia niin poljetaan vaatimustaso tarpeeksi alas että lumihiutaleetkin kestävät niin siinähän sitä ollaan. Korkeakoulupaperit, joiden takana ei ole sellaista substanssia minkä varaan kannattaisi laskea minkäänlaista tuottavuuskasvua. Mutta joo... tosiaan, tämäkin on varmaan sitä koulutusvastaisuutta sitten... pääasiahan on paperit ja muodollinen pätevyys millä pääsee jvaikka ohonkin turvalliseen julkiseen virkaan. Tai kaverin siivellä vaikka poliittiseksi erityisavustajaksi...
Kauhean pessimististä. Vaikka peruskoulu onkin pikkusen päässyt rapautumaan, niin ei meidän lapset ja nuoret nyt niin paljoa ole tyhmistyneet, ettei selviäisi korkeakouluissa ja työelämässä aivan samalla tavalla kuin 70-luvulla syntyneet (korkeimmaksi koulutustasoksi jääneiden ikäluokat).
Ykköstavoite olisi kyetä nyt ensiksi palaamaan siihen. Kun se on saavutettu, sitten jokunen prosenttiyksikkö lisää ja aletaan olla siellä, mitä haetaan.
Nyt en muuten tosta sun viestistä ihan hirveästi saa otetta. Jotain akateemisesta navankaivelusta ja laskevista standardeista. Ota tuosta nyt selvää.
Minusta henkilökohtaisesti Suomen tulisi jatkossa kasvattaa korkeakoulutettujen prosentuaalista määrää. Tätä ei kuitenkaa tule tehdä niin, että eskarin jälkeen kaikki ovatkin emiritusprofessoreja, vaan resurssit ja opetuksen laatu tulee olla riittävän korkea. Koulutuksen laatuun vaikuttaa moni muukin asia, kuin pelkkä aloituspaikkojen määrä.
Mielestäni en missään kirjoittanut etteikö menisi huonosti. Nimenomaan menee. Esitin, että sekä koulutustason lasku että oppimistulosten heikentyminen saattaa olla yksi syy siihen, mutta tästä ei vielä ole tutkimusta.En puhunut tyhmistymisestä sinänsä mitään. Mutta jos olet yhtään seurannut esimerkiksi työelämäkeskustelua, niin kyllä sieltä on jo vuosia puhuttu vähän huolestunein äänenpainoin uuden sukupolven pärjäämisestä työelämässä niin tiedollisten, taidollisten kuin töistä selviytymisen osalta. Tuo lähestymistapa on myös sikäli kehno, että meidän kilpailijamaamme ovat aika paljon edellä ja se on se mittapuu mihin meidän pitäisi päästä ja mitä vastaan meidän pitäisi kilpailla, jos aiomme pärjätä. Nyt kun kehitys on ollut jo vuosia alaspäin, niin ihan valtavan paljoa en näe aihetta optimismiin sen osalta, varsinkin jos ongelman olemassaolo kielletään tai sitä vähätellään että "ei meillä nyt niin huonosti mene...." Kyllä meillä menee ihan lukujen valossa. Edelleen, jos mittapuuna on vain korkeakoulututkintojen määrä eikä niiden laatu, niin siitä ei ole kenellekään mitään hyötyä.
Perheelliset osaavat todennäköisesti neuvotella työajakseen ma-pe.Ei perheille tarvitse olla yhteistä aikaa, kun saadaan korvaavat kansalaiset tuotua muualta. Loistava idea.
Jos ei tiedä yhtään miten asiat reaalimaailmassa toimii, niin voihan sen näinkin päättää olevan.Perheelliset osaavat todennäköisesti neuvotella työajakseen ma-pe.
Toki sen jälkeen kun on ensin saatu kansalaispalkka, jolla pustyy elää ilman työntekoa, jolloin kieltäytä ilta/yö/viikonlopputöistä.Perheelliset osaavat todennäköisesti neuvotella työajakseen ma-pe.
Oma kokemus tästä on, että yleensä ne rekrytoinnin vaikeudet tulee sieltä työnantaja puolelta kun on kaikki byrokratisoitu, valtio ei niitä aseta. Mulla on nyt tähän liittyen taas yksi tapaus päällä kun tein laitekonsultointityön suht pieneen yritykseen ja oottelen maksua. Töitä olisi pirusti ja on pyydetty tekemään lisää, mutta kun firman sisäinen byrokratia on niin raskasta ettei ensimmäisiäkään ole pystytty maksamaan 3 kuukaudessa. Laitteethan mulla on panttina, mitkä voin vetää vaikka romuksi kun kyllästyn niiden tilan vientiin.Jos jotain Suomessa tarvitaan, niin se on helpompaa työntekijöiden palkkausta pieniin yrityksiin ja yleistä asenteen muutosta yrittäjiä kohtaan positiivisemmaksi. Suomesta tulee paljon hienoja tuotteita, mitkä voisivat ehkä lähteä vauhdikkaamminkin lentoon jos yrityksillä olisi Amerikan kaltaista rohkeutta skaalata toimintaa ylöspäin.
Sun tasolla ei ehkä ongelmia ole itse työelämätaidoissa. Itse teen aika laajalla skaalalla kaikenlaista, ja ongelma ei ole korkeakoulutetut sinällään vaan ihan ammattikoulun rapautuminen, mistä ei juurikaan puhuta. Jos ei ole kotoota saanut mitään taitoja, niin siellä amiksessa ei mitään opi ja se näkyy sitten siinä, että esimerkiksi työssäoppijoita ei enää yrityksiin haluta ottaa koska ne eivät osaa mitään. Kun mitään ei ole opetettu. Valmistuessaan ammattikoulututkinto ei takaa yhtään mitään minkäänlaisesta osaamisesta. Ne pärjää, jotka ilman ammattikouluakin pärjäisi.Mielestäni en missään kirjoittanut etteikö menisi huonosti. Nimenomaan menee. Esitin, että sekä koulutustason lasku että oppimistulosten heikentyminen saattaa olla yksi syy siihen, mutta tästä ei vielä ole tutkimusta.
Toinen asia on tuo työelämäpuhe. Olen itse jo hieman varttuneempi ja johtotyössä osaamisintensiivisellä alalla jossa koulutustaso on pääosin korkeakoulu/yliopisto tai tutkijankoulutus.
En ole kanssasi samaan tapaan huolissani ainakaan koulutettujen nuorten aikuisten työelämätaidoista tai asenteesta. Ennemminkin olen huolissani heidän taidoistaan irrottautua työstä ja purkaa kuormitusta eli ns. palautumistaidoista. Ja tähän osa-alueeseen sekä sosiaaliseen kanssakäymiseen olemmekin kyllä panostaneet paljonkin.
Jos nyt hiuksia halotaan, niin puolet on mediaania tyhmempiä, ei välttämättä keskiarvoa tyhmempiä.Tasan 50% on tosiaan alle keskiarvon. Koulutus nostaa sitä keskiarvoa ja yhä useampi ymmärtää sen jälkeen ettei esimerkiksi tuo päätelmäketju toimi laisinkaan.
Koulutusvastaiset taitaa yleensä kuulua niihin, jotka itse eivät ole kouluttautuneet syystä tai toisesta ja niihin, joiden bisnekset pyörii matalapalkka työntekijöiden varassa. Tähän toki sitten haetaan työvoimaa rajojen takaa.
Niin jos niitä siistejä hommia ei irtoa sitten pitää katella siivousta, burgerin flippausta ym. mutta vähän hukkaan menee vaikka maisterin pahvit siinä yhteiskunnankin kannalta.Joillain on vieläpä sellainen kummallinen luulo että jonkun paperin ansiosta ei tarvitse tehdä muita kuin siistejä toimistotöitä elannokseen.
Paljon enemmän ne menee hukkaan jollei oman alan töitä hakiessa tee muita hommia samalla.Niin jos niitä siistejä hommia ei irtoa sitten pitää katella siivousta, burgerin flippausta ym. mutta vähän hukkaan menee vaikka maisterin pahvit siinä yhteiskunnankin kannalta.
Suomessa korkeakoulutuksen omaavilla miehillä on keskimäärin 550 000 ja naisilla 400 000 korkeammat elinkaaritulot kuin 2. asteen ammatillisen koulutuksen omaavilla. Lisäksi he ovat keskimäärin vähemmän työttömänä.Niin jos niitä siistejä hommia ei irtoa sitten pitää katella siivousta, burgerin flippausta ym. mutta vähän hukkaan menee vaikka maisterin pahvit siinä yhteiskunnankin kannalta.
Suomessa korkeakoulutuksen omaavilla miehillä on keskimäärin 550 000 ja naisilla 400 000 korkeammat elinkaaritulot kuin 2. asteen ammatillisen koulutuksen omaavilla. Lisäksi he ovat keskimäärin vähemmän työttömänä.
Enpä ole lukuja tarkastanut eikä se ole mitenkään oleellista pointtini kannalta, mutta en ole myöskään yllättynyt jos tässä olisi jälleen kerran yksi vasemmiston poliittinen litrugia vailla todellista pohjaa. On sillä Suomen asemalla väestön korkean koulutustason johtotähtenä ainakin kehdannut paistatella kansainvälisillä areenoilla viimeisen 20v ajan.Suomessa korkeakoulutettujen osuus ei ole mitenkään erityisen suuri EU:n ja etenkään muihin pohjosmaihin verrattuna.
2020 -2022 paikkoja lisättiin seuraavasti:
Missasit oikeastaan aivan kaiken mitä juuri sanoin. Kyse oli juuri siitä ettei "koulutus" tai "koulutusaste" sanojen taakse piiloutuminen ole mitenkään merkityksellistä tai hyödyllistä. Paskan opiskeleminen ja huuhaa professorien tutkimuksien rahottaminen ei edistä suomalaista yhteiskuntaa milläänlailla.Koulutusasteen huomattiin kääntyneen laskuun tuossa aikaisemmin, joten tavoite nostaa koulutustasoa on siinä mielessä hyvä.
Myöhemmin tullaan varmasti saamaan tutkimusta siitäkin, onko koulutason laskuun kääntymisellä ja heikomman talouden ja tuottavuuden ajoilla yhteyttä (hämmästyisin, ellei olisi). Nyt ollaan ajallisesti vielä sen sisällä, joten se ei vielä oikein ole mahdollista. Joka tapauksessa, taloustieteessä on näyttöä, että maan koulutustaso korreloi sekä BKT:n että hyvinvoinnin kanssa, siinä mielessä se koulutustason nostamisen tavoite ei todellakaan ole turha.
Nyt tilanne on sellainen, että oltiin aikanaan OECD-maiden kärkipäätä, tällä hetkellä ollaan selvästi puolen välin alapuolella siinä Chilen ja Turkin kanssa.
Ja tähän koulutustason laskemiseen kun yhdistää heikentyneet oppimistulokset eli peruskoulun Pisa-tutkimusdatan, jossa siinäkin oltiin aikanaan kärjessä, mutta se on nyt muisto vain, niin aihe synkkenee.
Ensinnäkin työelämä ei jakaannu pelkästään koulutettuihin ja duunareihin vaan myös esim. yrittäjiin ja monet duunaritkin työkokemuksen tai oman koulutuksen kautta tekevät korkeakoulutettujen hommia. Toiseksi duunareita on muitakin kun pelkkiä tehdasduunareita ja kolmanneksi ehkä näistä täysin automatisoiduista robottien ohjaamista yhteiskunnista ja tehtaista voi huolestua siinä vaiheessa kun se on oleellista eikä pelkästään scifiä.Ja se kouluttamaton tai matalan koulutuksen tehdasduunari voi elää hyvän ja onnellisen elämän, siitä ei ole kysymys. Tuottavuuden kannalta kuitenkin mahdollisimman automatisoitu ja robotisoitu tehdas, joka tarvitsee vähemmän duunareita, on tehokkaampi. Samoin koulutusjärjestelmä, joka valmistaa ihmiset tehdasduunaria korkeamman tuottavuuden työelämään.
Lähinnä jos on kielitaidoton. Eikö muutenkin ole hiukan perverssiä että tässä ollaan menty ikään kuin perse edellä puuhun? Koska koulutusta ei varsinaisesti tarvitse n. 90% primitiivisistä hommista niin tilanne on se että olemme luoneet ratkaisun ja nyt jostain pitäisi löytää ongelma. No ei hätää, synteettisesti lukitaan kasa ammatteja koulutustodistuksen taakse jotta voidaan oikeuttaa ja pakottaa ihmiset kouluttautumaan...sen sijaan että vain päästettäisiin ihmiset töihin.Ilman koulutusta taitaa Suomessa päästä siivoomaan ja fillarilla ruokaa kuljettaan. Näilläkö sitä talouskasvua ja teknistä innovaatiota pitäisi luoda?
Ainakin olet yhdenmukainen tässä epäloogisuudessasi.Päivän kysymys varmaan on, että kulkeeko koulutus- ja maahanmuuttovastaisuus saman porukan mukana?
Noin niinkuin mielenkiinnosta? Mitä ammatteja mielestäsi on lukittu niin että juurikin tämä koulutus on se mikä työn saamisen ja aloittamisen estää?synteettisesti lukitaan kasa ammatteja koulutustodistuksen taakse jotta voidaan oikeuttaa ja pakottaa ihmiset kouluttautumaan
Noin niinkuin mielenkiinnosta? Mitä ammatteja mielestäsi on lukittu niin että juurikin tämä koulutus on se mikä työn saamisen ja aloittamisen estää?
Vastataan hieman kysymyksen sivusta, pitäytyen turhassa ja tarpeettomassa koulutuksessa.
Ammattikoulu on liian pitkä eikä se palvele tarkoitusta. Yleissivistävistä aineista voisi aloittaa karsinnan, kun opetellaan ammattia. Esimerkiksi mitä ihmettä jollain taide ja kulttuuriopinoilla tekee, jos opiskellaan teknistä alaa.
Jos on tarkoitus että saa valmiudet myös ammattikorkeaan/yliopistoon, niin ei riitä, ei saa riittäviä valmiuksia ja vaatii omatoimista opislelua ihan toisella tavalla, kuin lukiopohjalta.
Työssä oppimista lisää ja miettiä mitä oman alan teoriaopintoja ammattikoulussa oikeasti tarvitaan. Työssä ja tekemällä oppii ja sen pitäisi olla se lähtökohta kun puhutaan ammattikoulusta.
Kuului kaikille pakollisiin ammattitaitoa täydentääviin aineisiin siinä missä pakollinen ruotsi.Onko sinulla antaa esimerkkiä, millä tavalla taidetta ja kulttuuria opiskellaan teknisellä alalla ammattikoulussa? Otan nyt esimerkiksi vaikka ammatit puuseppä, rakennusmies ja LVI-asentaja.
Taide ja kulttuuri on erillinen aine jota opettiin ainakin aiemmin.Niin, kysyinkin esimerkkiä. Mitä aineita siellä opetetaan?