• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Jotenkin tuntuu käsittämättömältä, että kukaan työntekijäasemassa oleva näkee nykyisen hallitusohjelman toteuttamiskelpoisena.

Tässä ollaan tekemässä peruuttamattomia muutoksia työlainsäädäntöön. Työnantajapuolelle ei tule mtn uusia velvoitteita, ainoastaan työntekijän asemaa heikennetään ja roimasti.

Jos yhtään katsoo asioita pidemmälle, niin työnantajien intressit järjestäytyä tulee heikkenemään ja työehtosopimusten yleissitovuus romahtamaan.

Kansalle luvataan 100 000 uutta työpaikkaa (toki samaan aikaan 100 000 irtisanotaan ASIALLISESTA syystä :cool:). Jengi on valmis seuraamaan sivusta tätä leikkuria, kunhan oma työpaikka säilyy, työehtoja saa toki heikentää. Kohta ollaan valmiita maksamaan siitä, että saa käydä töissä.

Ylivoimaisesti paskin hallitusohjelma koskaan.
 
Jotenkin tuntuu käsittämättömältä, että kukaan työntekijäasemassa oleva näkee nykyisen hallitusohjelman toteuttamiskelpoisena.

Tässä ollaan tekemässä peruuttamattomia muutoksia työlainsäädäntöön. Työnantajapuolelle ei tule mtn uusia velvoitteita, ainoastaan työntekijän asemaa heikennetään ja roimasti.

Jos yhtään katsoo asioita pidemmälle, niin työnantajien intressit järjestäytyä tulee heikkenemään ja työehtosopimusten yleissitovuus romahtamaan.

Kansalle luvataan 100 000 uutta työpaikkaa (toki samaan aikaan 100 000 irtisanotaan ASIALLISESTA syystä :cool:). Jengi on valmis seuraamaan sivusta tätä leikkuria, kunhan oma työpaikka säilyy, työehtoja saa toki heikentää. Kohta ollaan valmiita maksamaan siitä, että saa käydä töissä.

Ylivoimaisesti paskin hallitusohjelma koskaan.
No ainakin omassa työssäni olen huomannut, että läpimätien toisten työllä loisivien ihmisten erottaminen on tällä hetkellä niin vaikeaa, että työnantajan on helpompi vain kohautella olkiaan ja toivoa, että kyllä te jaksatte. Jotain pitää tehdä, että laiskottelijoilla olisi edes jokin pelote saada kenkää joskus.
 
Jotenkin tuntuu käsittämättömältä, että kukaan työntekijäasemassa oleva näkee nykyisen hallitusohjelman toteuttamiskelpoisena.

Tässä ollaan tekemässä peruuttamattomia muutoksia työlainsäädäntöön. Työnantajapuolelle ei tule mtn uusia velvoitteita, ainoastaan työntekijän asemaa heikennetään ja roimasti.

Jos yhtään katsoo asioita pidemmälle, niin työnantajien intressit järjestäytyä tulee heikkenemään ja työehtosopimusten yleissitovuus romahtamaan.

Kansalle luvataan 100 000 uutta työpaikkaa (toki samaan aikaan 100 000 irtisanotaan ASIALLISESTA syystä :cool:). Jengi on valmis seuraamaan sivusta tätä leikkuria, kunhan oma työpaikka säilyy, työehtoja saa toki heikentää. Kohta ollaan valmiita maksamaan siitä, että saa käydä töissä.

Ylivoimaisesti paskin hallitusohjelma koskaan.
Itse aina ihmettelen miksi ihmiset ajattelee tällä tavoin.
 
No ainakin omassa työssäni olen huomannut, että läpimätien toisten työllä loisivien ihmisten erottaminen on tällä hetkellä niin vaikeaa, että työnantajan on helpompi vain kohautella olkiaan ja toivoa, että kyllä te jaksatte. Jotain pitää tehdä, että laiskottelijoilla olisi edes jokin pelote saada kenkää joskus.

Viime vuonna muistaakseni 14 000 ihmistä irtisanottiin Suomessa henk.koht. syin. Päälle tulevat vielä koeaikapurut ja tuta-irtisnomiset. En nyt osaa itselleni perustella miksi irtisanomista tulisi vielä helpottaa.
 
Viime vuonna muistaakseni 14 000 ihmistä irtisanottiin Suomessa henk.koht. syin. Päälle tulevat vielä koeaikapurut ja tuta-irtisnomiset. En nyt osaa itselleni perustella miksi irtisanomista tulisi vielä helpottaa.
Kun neljän ihmisen porukka noin 25 hengen osastolla kahvittelee päivässä noin 3 tuntia eikä juurikaan osallistu työhön, niin minun on vaikea perustella itselleni, miksi heidän irtisanomisensa on niin vaikeaa, ettei siihen tohdita ryhtyä, vaikka ongelma on silmiinpistävän räikeä.
 
Millä tavoin? Ymmärtää pitää omia ja heikompiensa puolta?
No jotenkin sellaista ajatusta, että se on firmojen velvollisuus työllistää ja maksaa kovaa palkkaa. Sen uskaltaisin rehellisesti sanoa, että ei ne firmat irtisano huvikseen työntekijöitä. Jos tekee hommat hyvin niin sellainen työntekijä on firmalle todella tärkeä. Ei sellaista työntekijää irtisanota muuten kuin pakon edessä.
 
Viime vuonna muistaakseni 14 000 ihmistä irtisanottiin Suomessa henk.koht. syin. Päälle tulevat vielä koeaikapurut ja tuta-irtisnomiset. En nyt osaa itselleni perustella miksi irtisanomista tulisi vielä helpottaa.
Tämä ei ole validi argumentti. Vaikka pistäisit kaksi nollaa perään ei se silti ole validi argumentti. Valideja argumenttejä on oikeuden päätökset missä tilanteessa irtisanominen on ollut laiton ja milloin se on ollut laillinen.
 
Kun neljän ihmisen porukka noin 25 hengen osastolla kahvittelee päivässä noin 3 tuntia eikä juurikaan osallistu työhön, niin minun on vaikea perustella itselleni, miksi heidän irtisanomisensa on niin vaikeaa, ettei siihen tohdita ryhtyä, vaikka ongelma on silmiinpistävän räikeä.

Varmasti on vaikea itselleen perustella sitä, että työnantajasi ei ymmärrä velvoitteidensa päälle. Mutta ei tämä vaadi lainsäädännön muuttamista.
 
Tämä ei ole validi argumentti. Vaikka pistäisit kaksi nollaa perään ei se silti ole validi argumentti. Valideja argumenttejä on oikeuden päätökset missä tilanteessa irtisanominen on ollut laiton ja milloin se on ollut laillinen.

Muuta tilastoa en tähän hätään löytänyt, kuin että v. 2017 henk.koht irtisanomisia riitautettiin 300-400. Irtisanomisia oli yht. 13710.
 
Muuta tilastoa en tähän hätään löytänyt, kuin että v. 2017 henk.koht irtisanomisia riitautettiin 300-400. Irtisanomisia oli yht. 13710.
Edelleenkään nämä ei ole argumenttejä.

Argumenttinä toimii että työntekiä on tehnyt jotain(keksi itse mitä tehnyt) ja sen vuoksi saanut kenkää ja asia on käsitelty oikeudessa ja oikeus on todennut irtisanomisen olleen laillinen ja sun mielestä tämä olisi pitänyt olla laiton.

Nyt sitten voidaan väitellä miten olisi pitänyt mennä.

Pelkällä irtisanottujen lukumäärällä tai edes riitaututettujen irtisanomisten lukumäärällä et voi perustella mitään muuta kuin että onko irtisanomisen kriteerit selkeät vai epäselvät osapuolille.
 
No ainakin omassa työssäni olen huomannut, että läpimätien toisten työllä loisivien ihmisten erottaminen on tällä hetkellä niin vaikeaa, että työnantajan on helpompi vain kohautella olkiaan ja toivoa, että kyllä te jaksatte. Jotain pitää tehdä, että laiskottelijoilla olisi edes jokin pelote saada kenkää joskus.

Ymmärränkö oikein, eli työpaikallasi on yritetty erottaa toisen työllä loisivia työntekijöitä, mutta erottaminen ei ole onnistunut, koska se on liian vaikeaa. Mihin nämä erottamisetr ovat sitten kariutuneet?
 
Ymmärränkö oikein, eli työpaikallasi on yritetty erottaa toisen työllä loisivia työntekijöitä, mutta erottaminen ei ole onnistunut, koska se on liian vaikeaa. Mihin nämä erottamisetr ovat sitten kariutuneet?
Siihen, että virasta erottaminen on niin vaikeaa ja johtaa oikeuskäsittelyineen niin pitkään prosessiin, että on helpompi odotella viisi vuotta eläköitymistä.
 
Se ei nämä ole argumenttejä. Argumenttinä toimii että työntekiä on tehnyt jotain(keksi itse mitä tehnyt) ja sen vuoksi saanut kenkää ja asia on käsitelty oikeudessa ja oikeus on todennut irtisanomisen olleen laillinen ja sun mielestä tämä olisi pitänyt olla laiton.

Nyt sitten voidaan väitellä miten olisi pitänyt mennä.

Pelkällä irtisanottujen lukumäärällä tai edes riitaututettujen irtisanomisten lukumäärällä et voi perustella mitään muuta kuin että onko irtisanomisen kriteerit selkeät vai epäselvät osapuolille.

Olen nyt esittänyt, että työntekijän irtisanominen voidaan (ja näin jatkuvasti tehdään) nykyisen lainsäädännön puitteissa tehdä, kun perusteet siihen täyttyvät. Se, että esim. vain ~3% näistä henk. koht. irtisanomisista riitautetaan, tulisi jo kertoa että lainsäädännön kriteerit irtisanomiseen eivät ainakaan ole liian korkeat.

Millä tätä hallitusohjelman mukaista henk. koht. irtisanomiskynnyksen madaltamista tulisi perustella?
 
Siihen, että virasta erottaminen on niin vaikeaa ja johtaa oikeuskäsittelyineen niin pitkään prosessiin, että on helpompi odotella viisi vuotta eläköitymistä.
Eli ongelma ei siis ole normali irtisanominen, vaan virkamiesten irtisanomisen vaikeus.
 
Olen nyt esittänyt, että työntekijän irtisanominen voidaan (ja näin jatkuvasti tehdään) nykyisen lainsäädännön puitteissa tehdä, kun perusteet siihen täyttyvät. Se, että esim. vain ~3% näistä henk. koht. irtisanomisista riitautetaan, tulisi jo kertoa että lainsäädännön kriteerit irtisanomiseen eivät ainakaan ole liian korkeat
Tai sitten näitä ei riitauteta koska oikeudenkäynti on kallista, eikä haluta ottaa kymppitonnien riskiä.
Millä tätä hallitusohjelman mukaista henk. koht. irtisanomiskynnyksen madaltamista tulisi perustella?
En ole ottanut kantaa tähän lakiin, vaan ampunut alas huonoja argumenttejä, kuten näet tuosta yläpuolella olevasta viestistä.
 
Eli ongelma ei siis ole normali irtisanominen, vaan virkamiesten irtisanomisen vaikeus.
Ehkä, nyt ollaan siirrytty uusien työntekijöiden osalta virkojen sijasta toimiin, mutta ei se työnantajan asennetta silti ole ainakaan vielä korjannut, toisaalta ei yhtä pahoja ongelmia esiinny kuin mainitsemani kahvijengin osalta, jotka tiesivät että ilman räikeää virkavirhettä potkuja ei voi saada ja eläkettä on lokoisaa odotella kahvihuoneessa.
 
Siihen, että virasta erottaminen on niin vaikeaa ja johtaa oikeuskäsittelyineen niin pitkään prosessiin, että on helpompi odotella viisi vuotta eläköitymistä.

Yleensä annetaan(ja vaaditaan)työntekijöille varoitus huonosta menettelystä. Jos varoituksesta tai kahdesta huolimatta jatkaa huonoa toimintaansa, niin ei pitäisi olla vaikeutta irtisanoa työntekijää.
 
Yleensä annetaan(ja vaaditaan), että työntekijöille annetaan varoitus huonosta menettelystä. Jos varoituksesta tai kahdesta huolimatta jatkaa huonoa toimintaansa, niin ei pitäisi olla vaikeutta irtisanoa työntekijää.
Mutta virkamiehiä koskee ihan omat säännöt ja tuossa puhuttiin virkamiesten erottamisesta. Se että virkamiestä ei voi erottaa, ei ole argumentti tavallisen irtisanomisen heikentämiseen.
 
Mutta virkamiehiä koskee ihan omat säännöt ja tuossa puhuttiin virkamiesten erottamisesta. Se että virkamiestä ei voi erottaa, ei ole argumentti tavallisen irtisanomisen heikentämiseen.
Varoitukset voi riitauttaa ja siinä menee sitten kauan siinä prosessissa.

Virkamiehen erottaminen ei näköjään vaadi varoituksen antamista. Eli jos laiminlyö työtehtäviään, niin ei pitäisi olla vaikeuksia erottamiselle.

Virkamies voidaan irtisanoa, jos hän ei enää kykene asianmukaisesti suorittamaan virkatehtäviään. Virkamies voidaan myös irtisanoa, jos tämä jatkuvasti ja olennaisesti laiminlyö virkavelvollisuuksiaan taikka laiminlyö niiden hoitamisen

Sekä valtion palveluksessa olevalle virkamiehelle että kunnan palveluksessa toimivalle viranhaltijalle voidaan antaa varoitus virkavelvollisuuksien rikkomisesta tai laiminlyömisestä. Varoitukset eroavat kuitenkin toisistaan sillä perusteella mikä on niiden suhde irtisanomismenettelyyn. Virkamiehelle annettavalla varoituksella ei ole suoraa suhdetta irtisanomismenettelyyn, eikä virkamiehen irtisanominen edellytä varoituksen antamista. Viranhaltijalle annettava varoitus on sen sijaan tiukemmin yhteydessä irtisanomismenettelyyn, sillä viranhaltijan irtisanominen edellyttää usein varoituksen antamista. Viranhaltijan irtisanominen ei edellytä varoituksen antamista jos irtisanominen johtuu tuotannollisista tai taloudellisista syistä.

Milloin virkamies voidaan irtisanoa? - Minilex
 
Menneekö tämmöinen vasemmistosta ulina edelleen persujen kannattajille läpi, vai joko on kuplat puhkeamassa sielläkin. Ei kannata ikinä luottaa poliitikkoon, se on varmaan se ensimmäinen sääntö kaikille.

 
Virkamiehen erottaminen ei näköjään vaadi varoituksen antamista. Eli jos laiminlyö työtehtäviään, niin ei pitäisi olla vaikeuksia erottamiselle.





Milloin virkamies voidaan irtisanoa? - Minilex
Okei, ehkä minä sitten olen ainoa, jonka työpaikalla lusmuillaan, koska irtisanominen todellisuudessa tiedetään niin vaikeaksi, että kunhan ei nyt mitään räikeää tee, niin potkuja on likimain mahdoton saada. Kun se nyt onkin tosi helppoa se irtisanominen palstan työoikeusjuristien mukaan.
 
Okei, ehkä minä sitten olen ainoa, jonka työpaikalla lusmuillaan, koska irtisanominen todellisuudessa tiedetään niin vaikeaksi, että kunhan ei nyt mitään räikeää tee, niin potkuja on likimain mahdoton saada. Kun se nyt onkin tosi helppoa se irtisanominen palstan työoikeusjuristien mukaan.
Samaa itsekkin olen ihmetellyt.
Meidän töissä näitä riippakinttuja riittää. Niistä ei pääse eroon lopullisesti, jos yrittää palkata pariin vuoteen uusia työntekijöitä.
 
Viimeksi muokattu:
Uusi hallitus ottaa järjen käteensä ja lopettaa työttömien työnhakijoiden kyykyttämisen:
Hallitus aikoo purkaa Sanna Marinin (sd) hallituksen luoman hakemuspakon työttömille, kertoo työministeri Arto Satonen (kok) HS:lle. Muutoksen on määrä tulla voimaan vuoden päästä.
Viime vuonna voimaan tulleessa mallissa työttömät velvoitetaan lähtökohtaisesti vähintään neljään oma-aloitteiseen työnhakuun kuukaudessa. Poikkeustapauksissa velvoite voi olla alhaisempi eli 0–3 työnhakua.
Annettaisiin nyt Orpon hallitukselle edes vähän aikaa suoriutua. Halu ja ajatus on hyvä monessa asiassa.
Jotakin lapsellista yleislakkoa tähän ei ainakaan tarvita.
 
Okei, ehkä minä sitten olen ainoa, jonka työpaikalla lusmuillaan, koska irtisanominen todellisuudessa tiedetään niin vaikeaksi, että kunhan ei nyt mitään räikeää tee, niin potkuja on likimain mahdoton saada. Kun se nyt onkin tosi helppoa se irtisanominen palstan työoikeusjuristien mukaan.

Näitä "lusmuja" on vähän joka työpaikalla. Mutta ne lusmut, jotka lyö oikeasti virkatehtävänsä laimin, voi kyllä erottaa. Mutta subjektiiviset näkemykset lusmuista ei liene riittävä todiste erottamiselle.

Oikeuteen menneet tapaukset lienee pisara meressä, mutta kertonee siitä, että yksilöperusteella virkamiehiä erotetaan: Irtisanominen yksilöperusteella - Valtiovarainministeriö (vm.fi)

Kun ennakkopäätöksiä löytyy joka lähtöön, niin samankaltaisissa tapauksissa tuskin on hirveästi vaikeusastetta.
 
Omituinen kysymys, kun solidaarisuuspaketti toimii vähän niin kuin verotus, kaikki kerää yhteiseen pottiin ja siitä potista jaetaan kaikille. Joillekin vähemmän kuin toisille. Mutta et säkään tiedä mihin sun veroeurot menee, meneekö ne Turku-Helsinki tunnin junaan, varusmiesten saappaisiin vai… no vähän kaikenlaiseen mitä nyt verotuloista rahoitetaan. Ja samalla tavalla Suomi maana ei voi tietää, mihin juuri sen maksuosuudet menee. Tai minkä maiden rahoja tulee tänne.

On omituista tosiaan, mitä me suomalaiset ja Suomi hyödytään EU:sta kun vain periaatteessa maksellaan kaikille paskamaille koko ajan? Kommunismia parhaimmillaan, mutta EU-muodossa.
Paskamaat saa rahaa, muut maksaa. Ja Suomihan maksaa.

Milloinka me saadaan kunnon 10miljardin tukipaketti Eu:lta, ja minun mielestä italialaiset ja espanjalaiset vois maksaa sen vaikka solidaarisuus-asuntojenlämmitysverona.
Kyllä minusta kaikkien EU-maiden pitäisi panostaa Suomen lämmityskuluihin ainoana pohjoismaana, tsempatkaa nyt perkele.
Eikö ne tiedä miten paljon lämmitys maksaa täällä? Joku poliitikko Suomesta sinne teeskentelemään paskantärkeää kuinka heillä on vaikeaa kun ei voi asuntoja remontoida ja tarvitaan molaa, dineroo mamma mia.

Solidaarisuus, käytännössä me maksetaan kaikki ja ei saada mitään muuta vastineeksi kuin sitä kuuluisaa " poliittista pääomaa" ollaan hyviä ihmisiä, A-luokkaa EU:ssa.
Mitäs vittua me siitä hyödytään?
 
On omituista tosiaan, mitä me suomalaiset ja Suomi hyödytään EU:sta kun vain periaatteessa maksellaan kaikille paskamaille koko ajan? Kommunismia parhaimmillaan, mutta EU-muodossa.
Paskamaat saa rahaa, muut maksaa. Ja Suomihan maksaa.

Milloinka me saadaan kunnon 10miljardin tukipaketti Eu:lta, ja minun mielestä italialaiset ja espanjalaiset vois maksaa sen vaikka solidaarisuus-asuntojenlämmitysverona.
Kyllä minusta kaikkien EU-maiden pitäisi panostaa Suomen lämmityskuluihin ainoana pohjoismaana, tsempatkaa nyt perkele.
Eikö ne tiedä miten paljon lämmitys maksaa täällä? Joku poliitikko Suomesta sinne teeskentelemään paskantärkeää kuinka heillä on vaikeaa kun ei voi asuntoja remontoida ja tarvitaan molaa, dineroo mamma mia.

Solidaarisuus, käytännössä me maksetaan kaikki ja ei saada mitään muuta vastineeksi kuin sitä kuuluisaa " poliittista pääomaa" ollaan hyviä ihmisiä, A-luokkaa EU:ssa.
Mitäs vittua me siitä hyödytään?
N. 4% BKT:sta (hyöty n. 5% BKT:sta - maksut n. 1% bkt:sta) oli aikanaan se Sixten Korkmanin laskelma, jonka ekonomistit laajasti hyväksyi oikeansuuntaisena. Konkreettisemmin sinä vuotena siis n. 13 miljardia euroa.
 
On omituista tosiaan, mitä me suomalaiset ja Suomi hyödytään EU:sta kun vain periaatteessa maksellaan kaikille paskamaille koko ajan? Kommunismia parhaimmillaan, mutta EU-muodossa.
Paskamaat saa rahaa, muut maksaa. Ja Suomihan maksaa.

Milloinka me saadaan kunnon 10miljardin tukipaketti Eu:lta, ja minun mielestä italialaiset ja espanjalaiset vois maksaa sen vaikka solidaarisuus-asuntojenlämmitysverona.
Kyllä minusta kaikkien EU-maiden pitäisi panostaa Suomen lämmityskuluihin ainoana pohjoismaana, tsempatkaa nyt perkele.
Eikö ne tiedä miten paljon lämmitys maksaa täällä? Joku poliitikko Suomesta sinne teeskentelemään paskantärkeää kuinka heillä on vaikeaa kun ei voi asuntoja remontoida ja tarvitaan molaa, dineroo mamma mia.

Solidaarisuus, käytännössä me maksetaan kaikki ja ei saada mitään muuta vastineeksi kuin sitä kuuluisaa " poliittista pääomaa" ollaan hyviä ihmisiä, A-luokkaa EU:ssa.
Mitäs vittua me siitä hyödytään?
Olisiko ollut kotoisa olo vuosi sitten venäjän naapurissa ei-nato ei-eu maana? Entä miten Suomen markka jakselisi kun kaikilka mittareilla paremmin menestyvän ruotsinkin kruunu on aika pohjalukemissa. Puhumattakaan turkin, egyptin ym rahayksiköistä.
Kyllä se eu vaan tuo mukavasti vakautta, vapautta, vientimahdollisuuksia, matkustusmahdollisuuksia, työmahdollisuuksia.
Liittovaltiota vain pystyyn jenkkimeininkiin niin saattaa (osa)valtio nimeltä suomikin olla olemassa vielä satojen vuosienkin päästä.
 
Asiaton käytös
N. 4% BKT:sta (hyöty n. 5% BKT:sta - maksut n. 1% bkt:sta) oli aikanaan se Sixten Korkmanin laskelma, jonka ekonomistit laajasti hyväksyi oikeansuuntaisena. Konkreettisemmin sinä vuotena siis n. 13 miljardia euroa.

Saisiko tämä suomeksi kiitos?

Eli "me tienataan tällä" ? Älä yritä puhua puhtaaksi paskaa täällä, Suomi on yksi niitä valtioita jotka käytännön toteutuksena maksetaan kaikesta.
Kuulostaa niin hienolta nuo yliasijantuntijaekonomistin korusanat, käytännössä kaikki menee päin persettä Suomessa verrattuna muihin maihin.

Ai että Suomi tienaa olemalla EU:ssa? :lol:
Voi vittu teitä EU-kommunisteja.

Haista jo sitä jotain mikä tulee hevosen peräpäästä, ja katsele tätä todellista ympäröivää maailmaa.

Suomi on nettomaksaja kaikilla mittareilla tässä EU-kommuunissa, piste.

Kerro yksikin hyvä asia mitä me saatiin EU:n myötä, joka ei vastaavasti negatoisi jotain jo voimassa olevia hyötyjä.
 
N. 4% BKT:sta (hyöty n. 5% BKT:sta - maksut n. 1% bkt:sta) oli aikanaan se Sixten Korkmanin laskelma, jonka ekonomistit laajasti hyväksyi oikeansuuntaisena. Konkreettisemmin sinä vuotena siis n. 13 miljardia euroa.
Tuo hyöty tulee vapaakauppa-alueesta. EU ≠ vapaakauppa alue. EU = vapaakauppa-alue + rahansiirto unioni + norsunluutornista määräilijä + hyvä veliverkosto.
 
Olisiko ollut kotoisa olo vuosi sitten venäjän naapurissa ei-nato ei-eu maana? Entä miten Suomen markka jakselisi kun kaikilka mittareilla paremmin menestyvän ruotsinkin kruunu on aika pohjalukemissa. Puhumattakaan turkin, egyptin ym rahayksiköistä.
Kyllä se eu vaan tuo mukavasti vakautta, vapautta, vientimahdollisuuksia, matkustusmahdollisuuksia, työmahdollisuuksia.
Liittovaltiota vain pystyyn jenkkimeininkiin niin saattaa (osa)valtio nimeltä suomikin olla olemassa vielä satojen vuosienkin päästä.


Olen erittäin NATO-myönteinen, sillä ei ole mitään tekemistä EU:n kanssa. Tätä olen joskus kanssa ihmetellyt, miksi ei voi olla NATO-myönteinen ja samalla kriittinen EUvostoliittoa vastaan?
Ehkä olen harvinainen.
Venäjä on paska maa ja olen iloinen että suomettumisesta ollaan vihdoin ja viimein pääsemässä eroon, viimeistään nyt NATOO:n liittymisen seurauksena.

Norjakin on NATO-maa, mutta ei EU:ssa.
Miksi sitten kaikilla muilla pohjoismailla menee kaikilla mittareilla luettuna paremmin kuin Suomella?
Muilla pohjosimailla ei ole Euroa, ja osa noista ei ole EU:ssa missä Brysselistä sanellaan ihan käsittämättömät ehdot elämiselle.
 
Tuo hyöty tulee vapaakauppa-alueesta. EU ≠ vapaakauppa alue. EU = vapaakauppa-alue + rahansiirto unioni + norsunluutornista määräilijä + hyvä veliverkosto.
Jep, oikea syyhän siihen miksi poliitikot tuota aikoinaan ajoivat oli se, että piti saada lisää uramahdollisuuksia omalle piirille Brysseliin ja muutenkin EU-liitännäisiin tehtäviin. Pelkällä vapaakauppa-alueella ei olisi noita hillotolppia pukannut hillittömästi lisää :)
 
Miksi sitten kaikilla muilla pohjoismailla menee kaikilla mittareilla luettuna paremmin kuin Suomella?

Norjaa ei kannata tähän sotkea, mutta miksi tosiaan Ruotsin ja Tanskan talouskasvu on ollut Suomea hurjempaa finanssikriisin jälkeen? Ruotsi ja Tanska ovat joutuneet ottamaan vähemmän velkaa vuosien saatossa. Toki väestö on Suomessa reippaasti vanhempaa ja huoltosuhde huononee nopeammin ja samalla maahanmuutto Suomeen on ollut huomattavasti pienempää vs. Tanska ja Ruotsi.
Kuitenkin samalla työllisyysaste Suomessa on pienempi kuin Ruotsissa ja Tanskassa. Tanskassa verotus on ollut yhtä kovaa tai kovempaa kuin Suomessa, mutta ansiotkin taas keskimäärin parempia mitä suomalaisilla.

Toki Ruotsi ja Tanska rikkaampina myös nettomaksavat EU:lle Suomea reilusti enemmän.

Syitä lienee monia, mutta ainakin me ollaan pussinperällä huonolla väestönkasvulla ja huoltosuhteella, sekä pienellä talouskasvulla.
 
Norjaa ei kannata tähän sotkea, mutta miksi tosiaan Ruotsin ja Tanskan talouskasvu on ollut Suomea hurjempaa finanssikriisin jälkeen?
Suomen talouskasvu seisoi vahvasti kahden vientivetoisen savijalan päällä. Toinen ei uskonut kosketusnäyttöihin ja äppiekosysteemiin, vaan kommunikaattoriin ja symbianiin, ja toiselta taas hävisi globaali kysyntä, kun sekä työ- että arkielämässä siirryttiin aikakauslehti- ja toimistopaperista niihin kosketusnäyttöihin.

Jo silloin yritettiin karistella kurkkua, että anteeksi mutta vihreä kasvu, mutta sille vain naureskeltiin ja keiteltiin sellua, puskettiin turvetta ja tilailtiin epäonnistuneita ydinvoimaloita. Ei naureskella enää, ja nykyään elinkeinoelämä ja suurin vientiala teknologiateollisuus liputtaa sitä, mutta olisimmepa satsanneet aiemmin.
 
Suomen talouskasvu seisoi vahvasti kahden vientivetoisen savijalan päällä. Toinen ei uskonut kosketusnäyttöihin ja äppiekosysteemiin, vaan kommunikaattoriin ja symbianiin, ja toiselta taas hävisi globaali kysyntä, kun sekä työ- että arkielämässä siirryttiin aikakauslehti- ja toimistopaperista niihin kosketusnäyttöihin.

Jo silloin yritettiin karistella kurkkua, että anteeksi mutta vihreä kasvu, mutta sille vain naureskeltiin ja keiteltiin sellua, puskettiin turvetta ja tilailtiin epäonnistuneita ydinvoimaloita. Ei naureskella enää, ja nykyään elinkeinoelämä ja suurin vientiala teknologiateollisuus liputtaa sitä, mutta olisimmepa satsanneet aiemmin.

Oli suomessa vähän yritystä esim. winwind ja european batteries, molemmat vain olivat liian pieniä ollakseen elinvoimaisia. Ruotsin northwolt on valmistuskapasiteetiltaan yli tuhat kertaa suurempi kuin eb:n suunniteltu kapasiteetti, eli eb:llä ei olisi ollut mitään mahdollisuutta kilpailla hinnalla. Samoin winwindin suunnitelmissa olleet voimalakoot olivat aivan liian pieniä.
Suomesta ei vaan löydy pääomia ja riskinottokykyä kasvaville markkinoille.
 
Menneekö tämmöinen vasemmistosta ulina edelleen persujen kannattajille läpi, vai joko on kuplat puhkeamassa sielläkin. Ei kannata ikinä luottaa poliitikkoon, se on varmaan se ensimmäinen sääntö kaikille.

Äärimmäisen hienoa että Perussuomalaiset sanovat suorat sanat suomalaista yhteiskuntaa mädättäneelle SAK:lle. Edes Kokoomuksessa ei ole ollut selkärankaa puhua asioista suoraan vain aina samaa Petteri Orpo-arkailua. Koko SAK:n saisi lakkauttaa lailla alijärjestöjensä kanssa ja määrätä kaikki omaisuus (ml. johtajiensa henk koht omaisuus) takavarisoitavaksi valtiolle aiheutetusta vahingosta vaikka se ei edes riitä alkuunkaan kun katsoo SAK:n historiaa. Lakkojen organisoinnista pitäisi tulla elinkautinen vankeus kaikille osallisille.

Toivottavasti hallitus ei taivu milliäkään näiden terroristijärjestöjen edessä.
 
Tästä EU asiasta on hyvä muistaa, että harva edes ymmärtää mikä juttu EU on. Huudellaan vaan rahasta Italiaan ym. Näkisin, että tällä hetkellä täysin irrelevantti asia ja onneksi mistään EU erosta ei keskustella eduskunnassa tällä hetkellä.
Aikalailla näin.

Nykyisessä maailmanpoliittisessa tilanteessa Suomen kaltaiselle pienelle ja vahvasti vientivetoiselle valtiolle olisi käytännössä taloudellinen itsemurha toimia itsenäisesti maailmanmarkkinoilla. Mikäli menetettäisiin EU:n sisämarkkinoiden tuomat hyödyt, olisi lama todella pitkä ja syvä.

Lisäksi, itse otan milloin tahansa mieluummin yhteistyön EU + USA kombon kanssa, kuin vaikkapa Venäjän + Kiinan.
 
Aikalailla näin.

Nykyisessä maailmanpoliittisessa tilanteessa Suomen kaltaiselle pienelle ja vahvasti vientivetoiselle valtiolle olisi käytännössä taloudellinen itsemurha toimia itsenäisesti maailmanmarkkinoilla. Mikäli menetettäisiin EU:n sisämarkkinoiden tuomat hyödyt, olisi lama todella pitkä ja syvä.

Lisäksi, itse otan milloin tahansa mieluummin yhteistyön EU + USA kombon kanssa, kuin vaikkapa Venäjän + Kiinan.
F5zsihCWgAAAyI1.jpeg


Ei kovin vientivetoiselta näytä omaan silmään.
 
Äärimmäisen hienoa että Perussuomalaiset sanovat suorat sanat suomalaista yhteiskuntaa mädättäneelle SAK:lle. Edes Kokoomuksessa ei ole ollut selkärankaa puhua asioista suoraan vain aina samaa Petteri Orpo-arkailua. Koko SAK:n saisi lakkauttaa lailla alijärjestöjensä kanssa ja määrätä kaikki omaisuus (ml. johtajiensa henk koht omaisuus) takavarisoitavaksi valtiolle aiheutetusta vahingosta vaikka se ei edes riitä alkuunkaan kun katsoo SAK:n historiaa. Lakkojen organisoinnista pitäisi tulla elinkautinen vankeus kaikille osallisille.

Toivottavasti hallitus ei taivu milliäkään näiden terroristijärjestöjen edessä.
Liittojen tehtävä on katsoa omiensa oikeuksien perään. Näin liitot toimivat kaikkialla, eikä Suomi ole poikkeus. Lisäksi liitot ovat perinteisesti olleet yksi tärkeä palikka ns. sopimusyhteiskunnan sekä työrauhan takaamisessa.

Pitää huomioida se, että työntekijöiltä jo Sipilän hallituksen aikana otettiin todella rankalla kädellä pois. KIKYyn kuului monta komponenttia, joista yhdestä tuli näköjään ikiaikainen. Tämä pitäisi palauttaa jälleen keskustelupöydälle, muiden työntekijöiden elämän heikennysten ohella. Itse ymmärrän varsin hyvin miksi työntekijällä on olo että ovat jo joustaneet aivan tarpeeksi.


" Laskurin mukaan esimerkiksi tapauksessa, jossa vuonna 1990 syntynyt ja julkisella sektorilla työskennellyt henkilö sai kuukausittaista bruttopalkkaa keskimäärin 3 000 euroa vuosina 2017–2022, kiky-sopimus on maksanut hänelle 7 297 euroa. "
 
Siihen, että virasta erottaminen on niin vaikeaa ja johtaa oikeuskäsittelyineen niin pitkään prosessiin, että on helpompi odotella viisi vuotta eläköitymistä.

Suurin osa työntekijöistä ei ole virassa. Jos on virka niin erottamiskynnys on korkeampi. Toisaalta sitten esimerkiksi virassa oleva työntekijä ei voi esimerkiksi mennä lakkoon samalla tavalla kuin muut.

Eli siis argumenttisi ei päde suurimpaan osaan työpaikkoja.
 
Kannattaa muistaa se että suomessa eletään hyvinvointiyhteiskunnassa, ja me eletään siellä niin kauvan kun ihmiset haluaa sitä pitää pysytyssä. Nyt tämä sysimusta hallitus on yrittämässä romuttaa tämän, odottakaa vastarintaa.

Persujen puolesta suomen pitäis mennä enemmän viron suuntaan, ei saa ikinä hylätä hyvinvointiyhteiskuntaa, ei ikinä!
 
Kannattaa muistaa se että suomessa eletään hyvinvointiyhteiskunnassa, ja me eletään siellä niin kauvan kun ihmiset haluaa sitä pitää pysytyssä. Nyt tämä sysimusta hallitus on yrittämässä romuttaa tämän, odottakaa vastarintaa.

Me eletään hyvinvointiyhteiskunnassa niin kauan kuin meille annetaan lainaa sen ylläpitämiseen. Kreikan tiellä ollaan ja lopulta halvan rahan saaminen loppuu. Lopulta IMF tai joku muu tulee meitä kyllä pelastamaan, mutta rahan saamisen ehdot onkin sitten hiukan kovempia kuin nykyisen hallituksen toimet. Mutta lopulta realiteetit iskee vastaan niille jotka elävät leveästi lainarahalla.
 
Kannattaa muistaa se että suomessa eletään hyvinvointiyhteiskunnassa, ja me eletään siellä niin kauvan kun ihmiset haluaa sitä pitää pysytyssä. Nyt tämä sysimusta hallitus on yrittämässä romuttaa tämän, odottakaa vastarintaa.

Persujen puolesta suomen pitäis mennä enemmän viron suuntaan, ei saa ikinä hylätä hyvinvointiyhteiskuntaa, ei ikinä!

Viro ei ole hyvinvointiyhteiskunta?

Mitähän minä juuri nyt edes luin, mutta taisinkin tehdä virheen ja pyrkiä saamaan tuohon oksennukseen edes jotain järjenjuoksua.
 
Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet
Viro ei ole hyvinvointiyhteiskunta?

Mitähän minä juuri nyt edes luin, mutta taisinkin tehdä virheen ja pyrkiä saamaan tuohon oksennukseen edes jotain järjenjuoksua.
Eli oksennetaan ennemmin viroa ja mennään siihen suuntaan, tuo on suoraan persujen käsikirjasta. Jos joku on oikeasti sitä mieltä että suomella ei mene nyt hyvin ja pitäis siirtyä baltian maiden tilanteeseen.
Onneksi vittu olkoon ja hyvä että olet mitätön vähemmistö!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 136
Viestejä
4 744 207
Jäsenet
77 269
Uusin jäsen
Thorben Frank

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom