Siinä jo otettu huomioon, että sähköautolla ei juuri muita kuluja tule kuin renkaat. Ei sen työmatkan kuulu tienestiä olla.
Jos tuo olisi peruste, siihen oikea ratkaisu olisi rukata vähennyksen perusteena olevaa laskennallista "kustannus per km" alemmas, ei kasvattaa omavastuuosuutta.
Tosin tuo on haasteellista koska ei kyseisen kilometrin hinnan perusteena ole pelkästään ajoon käytetyn bensiinin tai sähkön hinta, vaan yleisemmin auton omistamiseen kuluva raha, periaatteessa myös sen hankinta mutta myös muut kulut (huollot, vakuutukset, katsastukset, käyttövoimavero jne.). On kovin tapauskohtaista kumpi tulee silloin auton kanssa matkaavalle halvemmaksi, polttomoottoriauto vai sähköauto, tai ehkä jopa hybridi. Johonkin tuo määritelty hinta pitää kuitenkin asettaa. Muistutan lisäksi että vähennystä voi saada ja saakin myös julkisen liikenteen käytöstä, verottaja ei välttämättä edes hyväksy vähennyksen perusteeksi oman auton käyttöä, mutta silti saattaa hyväksyä julkisen liikenteen käytön (jos kustannus edelleen menee omavastuuosuuden yläpuolelle).
Lisäksi puutun vielä tuonon "Ei sen työmatkan kuulu tienestiä olla.". Muista nyt kuitenkin että kyseessä on vähennys siihen mikä verotuksessa katsotaan verotettaviksi tuloiksisi, ei mikään työmatkakulujen hinnan kokonaisvaltainen palautus verotettavalle. Periaatteessa siis saat laskennallisten työmatkakulujesi osalta takaisin veroprosenttisi verran rahaa, esim. 25% tai mikä liekään. Miinus se omavastuuosuus.
Tälle perustelu on aivan sama kuin sille että jos sinun pitää ostaa työsi tekemistä varten työpuku, läppäri ja lyijykynä, voit vähentää nuo työhösi liittyvät kulut verotuksessasi, eli tuloistasi noihin kulunut raha katsotaan verovapaaksi, mikä sinänsä järkevää onkin. Sama ajatus pätee työmatkavähennykseen; verottaja on niin höveli ettei verota sitä osuutta tuloistasi, mikä sinulla kuluu siihen että yleensäkään pääset työpaikallesi. Miinus tuo mainittu omavastuuosuus, mahdollisesti jotta vähennykseen liittyvä byrokratia ei räjähtäisi käsiin kun kaikki isoissa taajamissa asuvat ja työssäkäyvätkin alkaisivat rustata joka vuosi verotuksen oikaisuja, siinä pitäisi sitten varmaan tuplata tai triplata työntekijöiden määrä verohallinnossa.
Tuo "työmatkoilla tienaaminen"-argumentti pätee ehkä paremmin työnantajan maksamiin kilometrikorvauksiin, joita työstä riippuen joillekin paljon liikkuville työntekijöille saattaa joskus kertyä kivastikin, ja niillä voi laskennallisesti jopa tienata. Niitäkään ei käsittääkseni makseta varsinaisista työmatkakuluista, vaan siitä että joudut ajamaan, esim. käymään asiakkaiden luona, omalla autollasi ja bensallasi työaikana. Se on kuitenkin täysin eri juttu kuin tuo työmatkakulujen verovähennysoikeus. Vaikea keksiä että työmatkavähennyksellä kukaan onnistuisi oikeasti ansaitsemaan.