Käsi pystyssä. Itse olin aikoinaan kesätöissä neuvotellut itselleni varsin hyvän 16€/h palkan (insinööriopiskelijana harjoittelemaan duunarihommiin), joka pari päivää myöhemmin ennen kesätöiden alkua kuitenkin jouduttiin vielä laskemaan 14,5€/h, kun talon vanhat duunarit olivat ottaneet liittokortin esiin. Olisi ollut korkeampaa palkkaa kuin monella nuoremmalla duunarilla firmassa.
Nykyisessä firmassa HR on myös joutunut liiton kynsiin, kun vastaavalla tittelillä tekevät toimihenkilöt eri yksikössä tekivät kanteen liitolle, kun oman yksikön toimihenkilömme saavat keskimäärin suurempaa palkkaa työtehtävien määrästä ja vaativuudesta johtuen. Tähän kanteluun liittyen HR ei voinut antaa minulle esimerkiksi korotusta, vaikka perusteet muuten oman organisaation johtoa myöten olivatkin hyväksyttävät. Oman yksikön päällikkö olisi siis hyväksynyt minulle 400€ korotuksen kuukausipalkkaan, mutta kun palkka on toisen yksikön palkkoja jo korkeammalla, niin liitto ärähti.
Tuossa kesätyöcasessa olit sopinut palkastasi, jota ei olisi voitu enää yksipuolisesti muuttaa.
Jälkimmäinen case on kyllä hämmentävä, liitto ohjeistanut olla maksamatta lisää liksaa. Kuten kirjoitit, jos perusteet löytyvät (esim. osaaminen, suoriutuminen) on palkkaerot samasta työstä mahdollisia.
Sulla ei taida olla kokemusta yrittämisestä.
Ei yrittämisestä, työsuhteiden päättämisistä (jälkipyykistä) paljonkin sekä työnantajan edustajana rekrytoinnista.
Etkös tuossa juuri itse anna näyttöä siitä, että se irtisanominen on nimenomaan hankalaa, eli vaatii työnantajalta vippaskonsteja että onnistuu ja sen jälkeenkin on "karenssi" päällä ennenkuin voit palkata uutta työntekijää.
...
Ei kai tuossa mitään vippaskonsteja tarvita?
Ja takaisinottovelvollisuuden aikana käytetään vielä vuokratyövoimaa.
Jos oikeasti on alisuorituva työntekijä, joka tahallisesti laiminlyö tehtäviään, niin kyllähän henk. koht. irtisanomiskynnyskin ajan myötä ylittyy.