- Liittynyt
- 17.06.2018
- Viestejä
- 9 768
Taikka 2000 euron verovähennys. Lapsivähennystä ei käsittääkseni ole, kun ajatellaan lapsilisän hoitavan asian.Jokaisesta lapsesta -1% vanhempien veroihin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Taikka 2000 euron verovähennys. Lapsivähennystä ei käsittääkseni ole, kun ajatellaan lapsilisän hoitavan asian.Jokaisesta lapsesta -1% vanhempien veroihin.
Joo. Lapsivähennys poistettiin 1994. Lapsilisää tosin korotettiin samassa yhteydessä.Taikka 2000 euron verovähennys. Lapsivähennystä ei käsittääkseni ole, kun ajatellaan lapsilisän hoitavan asian.
Perheverotuksessa on hyötynsä ja se saattaisi kannustaa suurempaan syntyvyyteen. Mutta.
...
- Ohjaisi heikommin tienaavaa, usein naista, jäämään pois työelämästä kotiin.
...
Enemmän tienaavan verorosentti laskisi vrt. nykyinen, vähemmän tienaavan kasvaisi vrt. nykyinen.Itse näkisin, että tämä kaatuisi lopulta tasa-arvoon, mikäli epätasa-arvoisesti parisuhdetalouksissa elävien verotusta kevennetään vs. sinkkutaloudet.
Avaatko vielä tuota kohtaa, että miksi se ohjaisi heikommin tienaavaa jäämään pois työelämästä kotiin?
Enemmän tienaavan verorosentti laskisi vrt. nykyinen, vähemmän tienaavan kasvaisi vrt. nykyinen.
Lisäksi käyttäytymisvaikutuksista on ihan kotimaista empiiristä näyttöä, joskin se on sieltä 70-luvulta jolloin perheverotus poistettiin.
Näinhän se ei välttämättä olisi johtuen progressiokynnyksistä.Mutta mitä se töistä pois jättäytyminen auttaisi, kun se huonontaisi taloudellista tilannetta?
Näinhän se ei välttämättä olisi johtuen progressiokynnyksistä.
Mutta isompi vaikutus olisi pykologinen. Jos kasvatat matalapalkka-alalla olevan ennakonpidätystä, käteen jää aika vähän.
Ulosotossa olevat on silloin lähin (vaikka silti kaukainen) verrokki - heidänkään ”ei kannata tehdä työtä” (käyttäytymisvaikutus), vaikka puhtaasti laskennallisesti se kuitenkin saattaisi kannattaakin. Palkasta jää niin vähän käteen suhteessa vaivaan, että kokemus kannustaa muuhun kuin työhön.
Ulosotossa olevat on silloin lähin (vaikka silti kaukainen) verrokki - heidänkään ”ei kannata tehdä työtä” (käyttäytymisvaikutus), vaikka puhtaasti laskennallisesti se kuitenkin saattaisi kannattaakin. Palkasta jää niin vähän käteen suhteessa vaivaan, että kokemus kannustaa muuhun kuin työhön.
Isopalkkalaisen kanssa noin tuskin käy, kun ei saa mitään tukia. Ellei sitten ole monta lasta joista joutuisi maksaa päivähoitomaksut. Tässä syntyvyystilanteessa voisi miettiä onko maksut edes tarpeellisia. Äiti on muutenkin yleensä se joka jää kotiin noissa tilanteissa ilman perheverotustakin.Näinhän se ei välttämättä olisi johtuen progressiokynnyksistä.
Mutta isompi vaikutus olisi pykologinen. Jos kasvatat matalapalkka-alalla olevan ennakonpidätystä, käteen jää aika vähän.
Ulosotossa olevat on silloin lähin (vaikka silti kaukainen) verrokki - heidänkään ”ei kannata tehdä työtä” (käyttäytymisvaikutus), vaikka puhtaasti laskennallisesti se kuitenkin saattaisi kannattaakin. Palkasta jää niin vähän käteen suhteessa vaivaan, että kokemus kannustaa muuhun kuin työhön.
Ja siis ymmärrän, että KD nimenomaan hakisi tällä sitä äidin kotiinjäämistä, se olisi tavoitekin.Isopalkkalaisen kanssa noin tuskin käy, kun ei saa mitään tukia. Ellei sitten ole monta lasta joista joutuisi maksaa päivähoitomaksut. Tässä syntyvyystilanteessa voisi miettiä onko maksut edes tarpeellisia. Äiti on muutenkin yleensä se joka jää kotiin noissa tilanteissa ilman perheverotustakin.
Tuon vika on lähinnä siinä että se on veronalennus parisuhteessa olevia kohtaan. Koska veromäärä täytyy kerätä jostain niin se on käytännössä siirto sinkuilta suhteessa olijoille. KD:lle tuo varmasti sopii hyvin. Tässä tilanteessa lapsiperheiden tukeminen olisi tärkeämpää, erityisesti lasten ja nuorten pahoinvointi on kasvanut. Ehkä vuokin verorahat voisi ohjata veronalennuksen sijaan sinne.Ja siis ymmärrän, että KD nimenomaan hakisi tällä sitä äidin kotiinjäämistä, se olisi tavoitekin.
Mutta yhteiskunnallisesti meidän tavoite on vuosikymmeniä ollut se, että äidit osallistuisi mahdollisimman paljon työelämään. Siksi tällaiset ulostulot on hieman hassuja: etukäteenkin on selvää, että läpimenomahdollisuutta ei ole.
Mutta omia kannattajiahan näillä kosiskellaan.
Tuon vika on lähinnä siinä että se on veronalennus parisuhteessa olevia kohtaan. Koska veromäärä täytyy kerätä jostain niin se on käytännössä siirto sinkuilta suhteessa olijoille. KD:lle tuo varmasti sopii hyvin. Tässä tilanteessa lapsiperheiden tukeminen olisi tärkeämpää, erityisesti lasten ja nuorten pahoinvointi on kasvanut. Ehkä vuokin verorahat voisi ohjata veronalennuksen sijaan sinne.
Tuo tulisi myös eläkeläispareille joista ainakin toinen on eläkkeellä. Saksassa taidetaan katsoa ihmisiä enemmän perheen kautta kun taas Suomessa invidualistiseksi.
Missä noi on sanottu ettei se ole perhe? Eikö Saksassa pariskunnat ole perheverotuksen piirissä?Parisuhde ilman lapsia ei ole perhe eikä siten nauttisi perheverotuksen hyödyistä. Sama koskee eläkeläispareja, joilla harvemmin on alaikäisiä huollettavia.
Missä noi on sanottu ettei se ole perhe? Eikö Saksassa pariskunnat ole perheverotuksen piirissä?
– Tarvitsemme järjestelmän, joka ymmärtää perheiden arkea ja kannustaa perheen perustamiseen, eikä tuijota vain yksilön palkkakuittia, Ahva kirjoittaa.
Nykyisin kristillisdemokraatteja edustavan Ahvan mukaan päätös lykätä lasten hankkimista liittyy huoleen perheen toimeentulosta.
– Meidän täytyy kartoittaa kaikki taloudelliset keinot, jolla voidaan helpottaa perheiden toimeentuloa ja kannustaa perheen perustamiseen, Ahva kirjoittaa
Jos tuo koskee pelkkiä lapsellisia niin sitten lapsilisä on tarpeeksi. Sitä voi tarvittaessa korottaa.Saksasta en nimenomaisesti tiedä, mutta se mitä KD:n edustaja ehdotti vaikutti koskevan perheitä siinä merkityksessä mitä perheenä yleensä käsitetään eli vanhemmat jälkikasvuineen.
Perheen perustaminen eli lasten hankkiminen.
No, onhan tuossa kaikenlaista mietittävää, esim. mitä tehdään yksinhuoltajaperheiden kanssa. Niillä kun on tyypillisesti muutenkin taloudellisesti ahtaampaa, niin olisihan se vähän märkä rätti naamaan, jos se onnellinen ja menestyvä perhe hyötyy ja itselle ei ole mitään veroporkkanaa vanhemmuudesta.
Tässähän demokratia toteutuu oikein kunnolla, kun kansan syvistä riveistä tulevat nykyään ministeritkin. Alkaa olla oikein ikävä vanhaa hyvää aikaa kun paheksuntaa herätti lähinnä tyhmät julkkikset eduskunnan ääniharavina.Mistä näitä sekopäitä oikein sikiää?
Eikö tossa uutisessa lääkäriliiton tyyppi sano että tavoite on kuitenkin hyvä?No nyt sitten hallituksessa on ministeri joka toivoo enkeliterapeuttien ottamista mukaan lääketieteelliseen yhteistyöhön.
Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso (ps) sanoi tiistaina Mediuutisissa, että selvityshenkilöksi valittavan tai valittavien tulee muun muassa ”nauttia laajaa luottamusta sekä lääketieteen edustajien että vaihtoehtohoitojen harjoittajien parissa, mikä asettaa omat haasteensa”.
Mistä näitä sekopäitä oikein sikiää?
Terveys | Ministeri toivoi selvityshenkilöä, joka nauttisi myös ”vaihtoehtohoitojen harjoittajien” luottamusta – Näin Lääkäriliitto kommentoi
”Potilaalla pitää olla oikea käsitys siitä, perustuuko hoito hyvään uskoon ja toivoon vai onko siitä vahvaa näyttöä”, sanoo Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Janne Aaltonen.www.hs.fi
"Hyvä tavoite" viittasi kai ihan vaan siihen että on hyvä tehdä asiantuntijaselvitys asiassa. Aika selkeästi kuitenkin tyrmäsi uskomushoidot.Eikö tossa uutisessa lääkäriliiton tyyppi sano että tavoite on kuitenkin hyvä?
Oikeassa maailmassa meillä on kuitenkin vain kaksi lääketiedettä; Se joka voidaan kokeellisesti osoittaa toistuvasti toimivaksi/helpottavaksi tai ainakin auttavaksi."Hyvä tavoite" viittasi kai ihan vaan siihen että on hyvä tehdä asiantuntijaselvitys asiassa. Aika selkeästi kuitenkin tyrmäsi uskomushoidot.
Mä ymmärrän että tossa on vaan kyse tuosta henkilöstä mitä haetaan on vaikea löytyy, mutta hallituksella on hyvä tavoite asian suhteen. En mä lue siitä että ministeri jotenkin kannattaisi noita uskomushoitoja, mutta varmaan se on niin."Hyvä tavoite" viittasi kai ihan vaan siihen että on hyvä tehdä asiantuntijaselvitys asiassa. Aika selkeästi kuitenkin tyrmäsi uskomushoidot.
No nyt sitten hallituksessa on ministeri joka toivoo enkeliterapeuttien ottamista mukaan lääketieteelliseen yhteistyöhön.
Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso (ps) sanoi tiistaina Mediuutisissa, että selvityshenkilöksi valittavan tai valittavien tulee muun muassa ”nauttia laajaa luottamusta sekä lääketieteen edustajien että vaihtoehtohoitojen harjoittajien parissa, mikä asettaa omat haasteensa”.
Mistä näitä sekopäitä oikein sikiää?
Ai Ruotsin ongelmat johtuvat rasismin pelosta? Kerrotko tästä lisää? Kranaatti-iskut ja ammuskelut tietysti toteutuvat huomattavasti todennäköisimmin, jos yhteiskunnassa on rasismia, ei toisinpäin kuten ilmeisesti ajattelet. Miten ihmeessä pystyt kääntämään asian näinpäin? Kummalla tavalla lapsesta tule todennäköisemmin väkivaltainen, hakkaamisella vai halaamisella?
Nyt odotellaan housut märkänä kaikkea negatiivistä, että ihmisillä jää ihan uutisetkin lukematta ajatuksen kanssa.Uutisessa luki myös näin:
Hallitusohjelmaan on kirjattu ”Selvitetään vaihtoehtohoitoihin ja ei-lääketieteellisin perustein annettaviin esteettisiin hoitoihin liittyvää lainsäädäntötarvetta yhdessä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa potilasturvallisuuden varmistamiseksi.”
Tämän jälkeen kun katsoo tuota ministerin kommenttia, niin mielestäni ihan järkevä kommentti, eikä osoita hänen kannattavan "enkelihoitoja".
Yritin googletella, mutta en löytänyt paljonko vuosittain "maksetaan" työmatkavähennyksiä Suomessa? Nyt kun osa työntekijöistä on siirtynyt etätyömalliin, pääasiassa 40%/60% tai 60%/40%, niin perustuen omiin empiirisiin mutututkimuksiini suurin osa tulee varmasti ilmoittamaan tästä huolimatta vuodelta täydet kilometrit. Olisi hyvä jos verottajalla olisi jotain työkaluja eritellä 100% läsnätyöläiset etätyöläisistä ja tässä olisi hallitukselle helppo leikkauskohde, kun jos ihminen ei matkusta töihin, ei tätä veroetua näiltä päiviltä hänelle kuulu "maksaa".
Totta, mutta ei kumoa alkuperäistä pointtiani.Toisaalta, jos on tarpeeksi etää ja ilmoittaa sen verottajalle, voi tehdä työhuonevähennyksen. Ainakin itsellä oli korona-aikana sellainen tilanne, että se oli joko työmatkavähennys tai työhuonevähennys, ei molempia. Jos matka on pitkä niin työmatkavähennys on kyllä sitten suurempi.
Siis kyllä verottajan automaatio sentään sen tsekkaa, että onko molemmat työhuonevähennys ja työmatkakuluvähennys laitettu päällekkäin.Totta, mutta ei kumoa alkuperäistä pointtiani.
Nykyäänhän tämä on käytännössä etätyöläisille monessa tapauksessa tuhansien eurojen "palkankorotus" vuosittain. Ei liene tämän verovähennyksen perimmäinen tarkoitus ja käytetään surutta hyväksi, kun kiinnijäämisen riskit ja sanktiot ovat mitättömiä saatuun etuun verrattuna.
Nyt kun osa työntekijöistä on siirtynyt etätyömalliin, pääasiassa 40%/60% tai 60%/40%, niin perustuen omiin empiirisiin mutututkimuksiini suurin osa tulee varmasti ilmoittamaan tästä huolimatta vuodelta täydet kilometrit.
Työhuonevähennyksen joutaisi nykyisellään mielestäni samalla poistaa, kun harva etätyö enää vaatii tekijän asunnosta mitään erillistä huonetta työntekoon, kun läppäriä voi naputtaa vaikka pöntöllä istuessa.Siis kyllä verottajan automaatio sentään sen tsekkaa, että onko molemmat työhuonevähennys ja työmatkakuluvähennys laitettu päällekkäin.
Ei verolla enää työntekijämäärä riitä massiivisiin manuaalitarkastuksiin. Riskianalyysin perusteella automaatio poimii osan tarkastettaviksi.
Tämö ei nyt ole osoitettu sinulle, vaan yleisempi huomio.
Isossa kuvassa on hyvä huomata, että samaan aikaan ei voi karsia (tai vaatia karsimista) julkista sektoria ja vaatia siltä entistä tiukempaa ja tarkempaa seulaa - usein vielä entistä nopeampia käsittelyaikoja. Ne on ristiriidassa keskenään.
Työhuonevähennyksen joutaisi nykyisellään mielestäni samalla poistaa, kun harva etätyö enää vaatii tekijän asunnosta mitään erillistä huonetta työntekoon, kun läppäriä voi naputtaa vaikka pöntöllä istuessa.
Samaa mieltä. Itse asiassa usein otan palaverit aina aamupaskalla. Kone kulkee näppärästi mukana.Työhuonevähennyksen joutaisi nykyisellään mielestäni samalla poistaa, kun harva etätyö enää vaatii tekijän asunnosta mitään erillistä huonetta työntekoon, kun läppäriä voi naputtaa vaikka pöntöllä istuessa.
Epäilen suuresti, että ihmiset palaisivat läsnätöihin, vaikka verotusta hieman nykyaikaistettaisiin kuvailemallani tavalla.Jotenkin kirjoituksistasi saa sen kuvan, ettet tee etätöitä... Karu totuus on, että tuo riippuu ihan kodista ja perhetilanteesta - ja millaista työtä tekee. Jos jaloissa pyörii lasta, lemmikkiä ja vaimoa, on oma työhuone pakollinen, että saa mitään järkevää tehtyä. Osa ei voi työskennellä lainkaan kotona vaikka haluaisi. Jos on yksinasuja, niin sitten on paljon helpompi tehdä hommia missä tahansa. Joskus hommat onnistuu melunvaimennusluureilla missä vain, joskus tarvitaan yksityinen tila jossa ei ole lisäkorvia jo ihan työnantajan vaatimuksesta.
Yleisen tehokkuuden kannalta ei ole lainkaan hullua kannustaa verolla ihmisiä tekemään töitä kotona. Se vähentää julkisen liikenteen/autoilun tarvetta, vähentää tarvetta toimistotiloille jne. Toki saattaa myös vähentää hyötyliikuntaa, mikä lisää yhteiskunnan kuluja.
Juuri näin. Parempi puoliskoni, virkanainen käsittelee työssään myös sensitiivisiä ja ihan salaiseksi leimattuja juttuja. Ja kokouksia riittää. Oma huone pitää olla siihen.Jotenkin kirjoituksistasi saa sen kuvan, ettet tee etätöitä... Karu totuus on, että tuo riippuu ihan kodista ja perhetilanteesta - ja millaista työtä tekee. Jos jaloissa pyörii lasta, lemmikkiä ja vaimoa, on oma työhuone pakollinen, että saa mitään järkevää tehtyä. Osa ei voi työskennellä lainkaan kotona vaikka haluaisi. Jos on yksinasuja, niin sitten on paljon helpompi tehdä hommia missä tahansa. Joskus hommat onnistuu melunvaimennusluureilla missä vain, joskus tarvitaan yksityinen tila jossa ei ole lisäkorvia jo ihan työnantajan vaatimuksesta.
Yleisen tehokkuuden kannalta ei ole lainkaan hullua kannustaa verolla ihmisiä tekemään töitä kotona. Se vähentää julkisen liikenteen/autoilun tarvetta, vähentää tarvetta toimistotiloille jne. Toki saattaa myös vähentää hyötyliikuntaa, mikä lisää yhteiskunnan kuluja.
Se ei ole pelkästään siitä huoneesta, vaan huoneesta kalustettuna, jolloin on selkeämpi tehdä kaavamainen työhuonevähennys, kuin alkaa käsittelemään yksittäisten tavaroiden hankintaa työntekoa varten (kuten sähköpöytä, työtuoli jne.).Työhuonevähennyksen joutaisi nykyisellään mielestäni samalla poistaa, kun harva etätyö enää vaatii tekijän asunnosta mitään erillistä huonetta työntekoon, kun läppäriä voi naputtaa vaikka pöntöllä istuessa.
Tässähän rikotaan kyllä lakia, jos kotona käsitellään SALAISEKSI luokiteltuja tietoja.Juuri näin. Parempi puoliskoni, virkanainen käsittelee työssään myös sensitiivisiä ja ihan salaiseksi leimattuja juttuja. Ja kokouksia riittää. Oma huone pitää olla siihen.
14 §
Asiakirjojen säilyttämiseen ja käsittelyyn käytettäviä tiloja koskevat turvallisuusvaatimukset
Valtionhallinnon viranomaisen on pidettävä huolta, että:
1) tilat, joissa säilytetään tai muutoin käsitellään luokiteltuja asiakirjoja, suojataan asianmukaisesti lukituksella, kulunvalvonnalla ja muilla toimenpiteillä luvattoman pääsyn estämiseksi tiloihin ja siellä oleviin asiakirjoihin;
2) henkilöt, joille annetaan pääsy tiloihin, joissa säilytetään tai muutoin käsitellään suojaustasoon I tai II kuuluvia asiakirjoja, ovat tunnistettavissa;
3) suojaustasoon I ja II kuuluvat asiakirjat säilytetään sellaisessa kassakaapissa tai muussa lukittavassa kaapissa, holvissa tai tilassa, joka estää luvattoman pääsyn asiakirjaan sisältyviin tietoihin;
Nykyaikaistamista olisi varmaan työhuonevähennyksen kasvattaminen, ei vähentäminen. Tulonhankkimiskuluhan se on siinä missä moni muukin. Lisäksi sen saa myös jos ihan vuokraa ulkopuolisen työhuoneen itselleen.Epäilen suuresti, että ihmiset palaisivat läsnätöihin, vaikka verotusta hieman nykyaikaistettaisiin kuvailemallani tavalla.
Sillä ei liene väliä teenkö juuri minä etätöitä, mutta jos kerran minusta halutaan taas keskustella, niin minulla on useita sukulaisia ja kavereita, joiden asunnosta ei kyllä päällepäin huomaa, että siellä etätöitä olisi koskaan tehty, mutta niin vain on...
Samalla logiikalla voisi poistaa työmatkavähennyksen, sillä kyllähän työssä olisi edelleen käytävä.Siitä olen kyllä samaa mieltä, että tuo matkavähennyshuijaus olisi hankalaa torjua.
Mielestäni työhuonevähennyksen poisto silti olisi hyvin kivuton toimenpide, koska näkisin että suurimmalle osalle insentiivit etätyöhön ovat muualla kuin veroedussa ja rahassa.
Niin eli, toinen kaveri joka kävelee sen 1km töihin ja toisen työkkäri pakottaa ottamaan vastaan työn 50km päästä. Sitten toinen dallailee ilmaiseksi duuniin, kun toinen joutuu ostamaan auton ja ajamaan 100km päivässä, mutta molemmille sama veroprosentti.Mikäli vähennyksiä systemaattisesti purettaisiin, saisi vastaavasti nimellisiä veroprosentteja purettua matalammiksi ja silti laajennettua veropohjaa.
Mielestäni työhuonevähennyksen poisto silti olisi hyvin kivuton toimenpide, koska näkisin että suurimmalle osalle insentiivit etätyöhön ovat muualla kuin veroedussa ja rahassa.
"Muuta lähemmäksi" ja maksat vielä uuden kämpän ostosta varainsiirtoveron. On tämä hieno maa.
Menikö pointti ohi? Kun nyt ei kannusteta.Musta on todella hyvä, että verotus kannustaa muuttamaan lähemmäs töitä ja palveluja.
Menikö pointti ohi? Kun nyt ei kannusteta.
Ei työkkäri pakota ketään mihinkään. Omilla rahoillahan saa tehdä mitä huvittaa.Niin eli, toinen kaveri joka kävelee sen 1km töihin ja toisen työkkäri pakottaa ottamaan vastaan työn 50km päästä. Sitten toinen dallailee ilmaiseksi duuniin, kun toinen joutuu ostamaan auton ja ajamaan 100km päivässä, mutta molemmille sama veroprosentti.
"Muuta lähemmäksi" ja maksat vielä uuden kämpän ostosta varainsiirtoveron.
"Hanki uusi ammatti" ja hallitus poistaa aikuiskoulutustuen. Vaihda alaa sitten sillä opintotuella, kun on perhe elätettävänä.
On tämä hieno maa.
Minä siis sallisin työhuonevähennyksen vasta sen perusteella, jos työhuone on kokonaan tai ratkaisevasti rajoittunut palvelemaan asukkaita muussa normaalissa käytössä, kuten vaikka se hierontahuone ja puuverstas. Jos työhön riittää läppäri ja hiljaisuus, kuten varmasti valtaosassa etuuden hakijoiden tapauksista, niin eväisin hakemuksen.Työhuonevähennyshän on aika pieni kun miettii, paljonko se tyypillinen pääkaupunkiseudun kolmio maksaa. Päinvastoin sitä kaavamaista summaa voisi suurentaa tai suhteuttaa asuinkuntaan, jotta se edes etäisesti vastaisi työhuoneen osuutta kuluista. Tai sitten voidaan tosiaan vähentää kautta linjan ihan kaikkia vähennyksiä jos ollaan sitä mieltä, että työhön liittyviä menoja ei pitäisi lainkaan vähentää. Se on aina balanssi (subjektiivisen) reiluuden ja järjestelmän monimutkaisuuden/kalleuden välillä.
Musta on todella hyvä, että verotus kannustaa muuttamaan lähemmäs töitä ja palveluja. Musta yhteiskunnan ei lähtökohtaisesti tarvitse erityisesti kannustaa asumaan kaukana kaikesta, eikä tarvitse tuossa mielessä ollakaan reilu.
Juuri näin. Parempi puoliskoni, virkanainen käsittelee työssään myös sensitiivisiä ja ihan salaiseksi leimattuja juttuja. Ja kokouksia riittää. Oma huone pitää olla siihen.
Tässähän rikotaan kyllä lakia, jos kotona käsitellään SALAISEKSI luokiteltuja tietoja.
Valtioneuvoston asetus tietoturvallisuudesta… 681/2010 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.www.finlex.fi
14 §
Asiakirjojen säilyttämiseen ja käsittelyyn käytettäviä tiloja koskevat turvallisuusvaatimukset
Valtionhallinnon viranomaisen on pidettävä huolta, että:
1) tilat, joissa säilytetään tai muutoin käsitellään luokiteltuja asiakirjoja, suojataan asianmukaisesti lukituksella, kulunvalvonnalla ja muilla toimenpiteillä luvattoman pääsyn estämiseksi tiloihin ja siellä oleviin asiakirjoihin;
2) henkilöt, joille annetaan pääsy tiloihin, joissa säilytetään tai muutoin käsitellään suojaustasoon I tai II kuuluvia asiakirjoja, ovat tunnistettavissa;
3) suojaustasoon I ja II kuuluvat asiakirjat säilytetään sellaisessa kassakaapissa tai muussa lukittavassa kaapissa, holvissa tai tilassa, joka estää luvattoman pääsyn asiakirjaan sisältyviin tietoihin;
Ettei olisi taas lapinlisää nettikirjoituksissa ja oikeasti ei ole mistään salaiseksi leimatuista asiakirjoista kyse.Niinpä, ja vähän vähemmän yllättäen kyseinen käyttäjä ei sinulle vastannut enää mitään tuodessasi tämän esille, vaikka muuten täällä kovasti äänessä onkin. Tajusi ilmeisesti, että tuli puhuttua vähän ohi suunsa.
Noh, tein itse nyt netin kautta rikosilmoituken suoraan poliisille, joten he toivottavasti tutkivat sitten vähän tarkemmin miten leveäperäisesti tämä virkanainen ihan salaiseksi leimattuja juttuja kotonaan sitten säilyttelee.