• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Kyllähän tuo lisäisi selvästi matalapalkkaisemman kotiinjäämisiä jos pariskuntien verot lasketaan yhteen. Esim 7500€/kk liksalla verokiila on noin 4860€/kk vs 3500€/kk liksalla verokiila on 1723€/kk eli kaksi matalampi tuloista maksaa yhteiskunnalle 1400€/kk vähemmän veroja. Ja tässä tapauksessa en laskenut mitään yhteiskunnan tukia.
 
Missä noi on sanottu ettei se ole perhe? Eikö Saksassa pariskunnat ole perheverotuksen piirissä?

Saksasta en nimenomaisesti tiedä, mutta se mitä KD:n edustaja ehdotti vaikutti koskevan perheitä siinä merkityksessä mitä perheenä yleensä käsitetään eli vanhemmat jälkikasvuineen.

– Tarvitsemme järjestelmän, joka ymmärtää perheiden arkea ja kannustaa perheen perustamiseen, eikä tuijota vain yksilön palkkakuittia, Ahva kirjoittaa.

Nykyisin kristillisdemokraatteja edustavan Ahvan mukaan päätös lykätä lasten hankkimista liittyy huoleen perheen toimeentulosta.

– Meidän täytyy kartoittaa kaikki taloudelliset keinot, jolla voidaan helpottaa perheiden toimeentuloa ja kannustaa perheen perustamiseen, Ahva kirjoittaa

Perheen perustaminen eli lasten hankkiminen.

No, onhan tuossa kaikenlaista mietittävää, esim. mitä tehdään yksinhuoltajaperheiden kanssa. Niillä kun on tyypillisesti muutenkin taloudellisesti ahtaampaa, niin olisihan se vähän märkä rätti naamaan, jos se onnellinen ja menestyvä perhe hyötyy ja itselle ei ole mitään veroporkkanaa vanhemmuudesta.
 
Saksasta en nimenomaisesti tiedä, mutta se mitä KD:n edustaja ehdotti vaikutti koskevan perheitä siinä merkityksessä mitä perheenä yleensä käsitetään eli vanhemmat jälkikasvuineen.



Perheen perustaminen eli lasten hankkiminen.

No, onhan tuossa kaikenlaista mietittävää, esim. mitä tehdään yksinhuoltajaperheiden kanssa. Niillä kun on tyypillisesti muutenkin taloudellisesti ahtaampaa, niin olisihan se vähän märkä rätti naamaan, jos se onnellinen ja menestyvä perhe hyötyy ja itselle ei ole mitään veroporkkanaa vanhemmuudesta.
Jos tuo koskee pelkkiä lapsellisia niin sitten lapsilisä on tarpeeksi. Sitä voi tarvittaessa korottaa.
 
No nyt sitten hallituksessa on ministeri joka toivoo enkeliterapeuttien ottamista mukaan lääketieteelliseen yhteistyöhön.

Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso (ps) sanoi tiistaina Mediuutisissa, että selvityshenkilöksi valittavan tai valittavien tulee muun muassa ”nauttia laajaa luottamusta sekä lääketieteen edustajien että vaihtoehtohoitojen harjoittajien parissa, mikä asettaa omat haasteensa”.

Mistä näitä sekopäitä oikein sikiää?

 
Mistä näitä sekopäitä oikein sikiää?
Tässähän demokratia toteutuu oikein kunnolla, kun kansan syvistä riveistä tulevat nykyään ministeritkin. Alkaa olla oikein ikävä vanhaa hyvää aikaa kun paheksuntaa herätti lähinnä tyhmät julkkikset eduskunnan ääniharavina.

Liikenne- ja viestintäministeri tiedevastainen, terveysministeri vaihtoehtohoitojen symppaaja, valtiovarainministeri ja entinen ja nykyinen elinkeinoministeri rasisteja... Luuletteko, että viimeinen luku on kirjoitettu, vaikka eduskunta ei ole vielä edes aloittanut työtään? Kyllä tämä lahja jatkaa antamistaan.

Toivottavasti terveysministerin uhkapeli, ei se lintuinfluenssa ehkä varmaan ihmiseen tartu, ei epäonnistu.
 
No nyt sitten hallituksessa on ministeri joka toivoo enkeliterapeuttien ottamista mukaan lääketieteelliseen yhteistyöhön.

Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso (ps) sanoi tiistaina Mediuutisissa, että selvityshenkilöksi valittavan tai valittavien tulee muun muassa ”nauttia laajaa luottamusta sekä lääketieteen edustajien että vaihtoehtohoitojen harjoittajien parissa, mikä asettaa omat haasteensa”.

Mistä näitä sekopäitä oikein sikiää?

Eikö tossa uutisessa lääkäriliiton tyyppi sano että tavoite on kuitenkin hyvä?
 
"Hyvä tavoite" viittasi kai ihan vaan siihen että on hyvä tehdä asiantuntijaselvitys asiassa. Aika selkeästi kuitenkin tyrmäsi uskomushoidot.
Oikeassa maailmassa meillä on kuitenkin vain kaksi lääketiedettä; Se joka voidaan kokeellisesti osoittaa toistuvasti toimivaksi/helpottavaksi tai ainakin auttavaksi.

Ja sitten se joka ei läpäise biologisia eikä kokemusperäisiä sokkotestejä.

Melkonen huuhaatyyppi on joka vaatii näille hoidoille tasapuolista keskustelua. Sen saa ihan sillä että "enkelihoidot" altistetaan samalle testialustalle, eli vähintään plasebovertailulle.
 
"Hyvä tavoite" viittasi kai ihan vaan siihen että on hyvä tehdä asiantuntijaselvitys asiassa. Aika selkeästi kuitenkin tyrmäsi uskomushoidot.
Mä ymmärrän että tossa on vaan kyse tuosta henkilöstä mitä haetaan on vaikea löytyy, mutta hallituksella on hyvä tavoite asian suhteen. En mä lue siitä että ministeri jotenkin kannattaisi noita uskomushoitoja, mutta varmaan se on niin.
 
No nyt sitten hallituksessa on ministeri joka toivoo enkeliterapeuttien ottamista mukaan lääketieteelliseen yhteistyöhön.

Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso (ps) sanoi tiistaina Mediuutisissa, että selvityshenkilöksi valittavan tai valittavien tulee muun muassa ”nauttia laajaa luottamusta sekä lääketieteen edustajien että vaihtoehtohoitojen harjoittajien parissa, mikä asettaa omat haasteensa”.

Mistä näitä sekopäitä oikein sikiää?

Pitäisiköhän sinun lukea uutinen uudelleen sitten kun olet rauhoittunut ja lue ihan ajatuksen kanssa. Tulkintasi oli nimittäin niin päin seiniä kuin vain olla voi.
 
Uutisessa luki myös näin:

Hallitusohjelmaan on kirjattu ”Selvitetään vaihtoehtohoitoihin ja ei-lääketieteellisin perustein annettaviin esteettisiin hoitoihin liittyvää lainsäädäntötarvetta yhdessä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa potilasturvallisuuden varmistamiseksi.”

Tämän jälkeen kun katsoo tuota ministerin kommenttia, niin mielestäni ihan järkevä kommentti, eikä osoita hänen kannattavan "enkelihoitoja".
 
Ai Ruotsin ongelmat johtuvat rasismin pelosta? Kerrotko tästä lisää? Kranaatti-iskut ja ammuskelut tietysti toteutuvat huomattavasti todennäköisimmin, jos yhteiskunnassa on rasismia, ei toisinpäin kuten ilmeisesti ajattelet. Miten ihmeessä pystyt kääntämään asian näinpäin? Kummalla tavalla lapsesta tule todennäköisemmin väkivaltainen, hakkaamisella vai halaamisella?

Eikö ole vähän rasistista väittää että Ruotsin ongelmat johtuvat siitä että turvapaikan hakijoita on kaikkia hakattu lapsena.
 
Uutisessa luki myös näin:

Hallitusohjelmaan on kirjattu ”Selvitetään vaihtoehtohoitoihin ja ei-lääketieteellisin perustein annettaviin esteettisiin hoitoihin liittyvää lainsäädäntötarvetta yhdessä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa potilasturvallisuuden varmistamiseksi.”

Tämän jälkeen kun katsoo tuota ministerin kommenttia, niin mielestäni ihan järkevä kommentti, eikä osoita hänen kannattavan "enkelihoitoja".
Nyt odotellaan housut märkänä kaikkea negatiivistä, että ihmisillä jää ihan uutisetkin lukematta ajatuksen kanssa.

Tämä lainsäädännön tarpeen selvittäminen on hyvä asia, jos siinä toteutuu esimerkiksi Lääkäriliiton Janne Aaltosen ehdotukset:

Aaltosen mielestä laissa pitäisi vaatia, että hoidon tarjoajat kertoisivat asiakkailleen, jos kyse ei ole näyttöön perustuvasta hoidosta.

”Potilaalla pitää olla oikea käsitys siitä, perustuuko hoito hyvään uskoon ja toivoon vai onko siitä vahvaa näyttöä.”


Lisäksi liiton mielestä näyttöön perustumattomien hoitojen tarjoaminen alaikäisille, oikeustoimikelvottomille ja äkillistä hoitoa vaativille, vakavasti sairaille potilaille pitäisi kieltää. Aaltosen mielestä jos jotakin tällaista lakiin kirjataan, siitä pitäisi seurata hoitoa antavalle jokin rangaistus.


Mielestäni kuulostaa erittäin järkeenkäyvältä, että näitä huuhaahoitoja tarjoavien pitäisi tehdä asiakkailleen selväksi, että kyse on uskomushoitomuodosta. Se, että onko terminä vaihtoehtohoito vai uskomushoito on minulle yhdentekevää, kunhan velvoitetaan näitä palveluita tarjoavien tekemään asia selväksi asiakkailleen.

Jos joku näistä hoitomuodoista (tyhmiltä rahat pois) kokee saavansa hyötyä, niin säästyy ainakin muiden aikaa ja rahaa huuhaapotilaiden hoitojen sijaan.
 
Ja vielä edelliseen, tämä puoskarilaki oli tietääkseni Kokoomuksen jäsenjärjestöjen ehdotus alun perin:

Kokoomusnuoret: Kokoomuksen jäsenjärjestöjen puheenjohtajat: Puoskarilaki nyt!

Kannattaa taas kerran lukea ihan ajatuksen kanssa.

Jo usean vuoden ajan suomalaiset ovat olleet huolestuneita vaihtoehtohoitoja koskevan sääntelyn puutteesta. Vallitseva koronatilanne on entisestään lisännyt mahdollisuuksia harhaanjohtavan tiedon levittämiselle ja lääketieteellisesti todistamattomien vaihtoehtohoitojen markkinoinnille. Esille nousee jatkuvasti esimerkkejä terveydenhuoltoalan ulkopuolella toimivista henkilöistä, jotka ovat tarjonneet palveluita esimerkiksi hopeaveden käyttöön, eheytyshoitoihin ja ravintovalmistemarkkinointiin liittyen. Vuosien varrella ilmi on tullut tapauksia, joissa syöpäpotilaille tai psykoosista kärsiville on tarjottu hoidoksi yrttejä tai homeapatiaa kohtalokkain seurauksin.

Vaihtoehtohoidot tulee määritellä selkeästi ja niitä tarjoaville laatia yleiset velvoitteet sekä itse hoitojen, että niiden markkinoinnin ja valvonnankin suhteen.


Yhtä kaikki, hyvä että selvitetään.

Jo itse otsikosta pitäisi osata päätellä, että kyseessä on ns. valelääkärien toimioikeuksien ja hoitomuotojen selvittämistä koskeva asia.

STM käynnistää valmistelun vaihtoehtohoitoja koskevasta lainsäädännöstä - Sosiaali- ja terveysministeriö

”Vaihtoehtohoitojen tarjoaminen itsenäisiin päätöksiin kykenemättömille henkilöille tai alaikäisille voi aiheuttaa suurta haittaa. Suurimmat riskit liittyvät siihen, että vaihtoehtohoitojen käyttö voi viivästyttää lääketieteellisen hoidon aloittamista, se voi aiheuttaa sairauden pahenemista tai sillä voi olla haittavaikutuksia. Tämä on suuri syy siihen, että vaihtoehtohoidoille ja niiden harjoittamiselle tarvitaan tarkempaa lainsäädäntöä”, toteaa ministeri Saarikko.

Vaihtoehtohoitoja koskevan lainsäädännön valmistelu aloitettiin jo 2018 Perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikon toimesta, ilmeisesti edellisellä hallituskaudella tätä ei saatu maaliin ja nyt työ jatkuu. Vaihtoehtohoitoja koskevan lainsäädännön tarpeita on selvitetty muun muassa vuonna 2009.
 
Viimeksi muokattu:
Yritin googletella, mutta en löytänyt paljonko vuosittain "maksetaan" työmatkavähennyksiä Suomessa?
Nyt kun osa työntekijöistä on siirtynyt etätyömalliin, pääasiassa 40%/60% tai 60%/40%, niin perustuen omiin empiirisiin mutututkimuksiini suurin osa tulee varmasti ilmoittamaan tästä huolimatta vuodelta täydet kilometrit.
Olisi hyvä jos verottajalla olisi jotain työkaluja eritellä 100% läsnätyöläiset etätyöläisistä ja tässä olisi hallitukselle helppo leikkauskohde, kun jos ihminen ei matkusta töihin, ei tätä veroetua näiltä päiviltä hänelle kuulu "maksaa".
Ehkäpä tämän rahan voisi myös käyttää läsnätyöläisten matkavähennyksien korotuksiin, niin saataisiin duunarialojen kiinnostavuutta lisättyä, koska tuntuu pulaa olevan nykyään, kun nuoriso haluaa siistiin etätyöhön.
 
Yritin googletella, mutta en löytänyt paljonko vuosittain "maksetaan" työmatkavähennyksiä Suomessa? Nyt kun osa työntekijöistä on siirtynyt etätyömalliin, pääasiassa 40%/60% tai 60%/40%, niin perustuen omiin empiirisiin mutututkimuksiini suurin osa tulee varmasti ilmoittamaan tästä huolimatta vuodelta täydet kilometrit. Olisi hyvä jos verottajalla olisi jotain työkaluja eritellä 100% läsnätyöläiset etätyöläisistä ja tässä olisi hallitukselle helppo leikkauskohde, kun jos ihminen ei matkusta töihin, ei tätä veroetua näiltä päiviltä hänelle kuulu "maksaa".

Toisaalta, jos on tarpeeksi etää ja ilmoittaa sen verottajalle, voi tehdä työhuonevähennyksen. Ainakin itsellä oli korona-aikana sellainen tilanne, että se oli joko työmatkavähennys tai työhuonevähennys, ei molempia. Jos matka on pitkä niin työmatkavähennys on kyllä sitten suurempi.
 
Toisaalta, jos on tarpeeksi etää ja ilmoittaa sen verottajalle, voi tehdä työhuonevähennyksen. Ainakin itsellä oli korona-aikana sellainen tilanne, että se oli joko työmatkavähennys tai työhuonevähennys, ei molempia. Jos matka on pitkä niin työmatkavähennys on kyllä sitten suurempi.
Totta, mutta ei kumoa alkuperäistä pointtiani.
Nykyäänhän tämä on käytännössä etätyöläisille useimmiten satojen ja parhaimmillaan tuhansien eurojen "palkankorotus" vuosittain verorahoista. Ei liene tämän verovähennyksen perimmäinen tarkoitus ja käytetään surutta hyväksi, kun kiinnijäämisen riskit ja sanktiot ovat mitättömiä saatuun etuun verrattuna.
 
Totta, mutta ei kumoa alkuperäistä pointtiani.
Nykyäänhän tämä on käytännössä etätyöläisille monessa tapauksessa tuhansien eurojen "palkankorotus" vuosittain. Ei liene tämän verovähennyksen perimmäinen tarkoitus ja käytetään surutta hyväksi, kun kiinnijäämisen riskit ja sanktiot ovat mitättömiä saatuun etuun verrattuna.
Siis kyllä verottajan automaatio sentään sen tsekkaa, että onko molemmat työhuonevähennys ja työmatkakuluvähennys laitettu päällekkäin.
Ei verolla enää työntekijämäärä riitä massiivisiin manuaalitarkastuksiin. Riskianalyysin perusteella automaatio poimii osan tarkastettaviksi.

Tämö ei nyt ole osoitettu sinulle, vaan yleisempi huomio.
Isossa kuvassa on hyvä huomata, että samaan aikaan ei voi karsia (tai vaatia karsimista) julkista sektoria ja vaatia siltä entistä tiukempaa ja tarkempaa seulaa - usein vielä entistä nopeampia käsittelyaikoja. Ne on ristiriidassa keskenään.
 
Tuossa Teollisuusliiton sivuilta napattu lista hallitusohjelman työelämän tavoitteista. Kyllähän tässä hyvinvointiyhteiskuntaa ja sopimisen kulttuuria rampautetaan. Ei varmaan kenellekään yllätys, että ensimmäisenä pöydällä lakko-oikeuden rajoitukset, jonka jälkeen voidaankin antaa kunnolla raippaa ja ruoskaa. Porkkanat taisi jo homehtua:

Työsuhteen epävarmuus
● Määräaikainen työsopimus ilman perustetta.
● Lomautus vain viikon varoitusajalla.
● Sairaussakko – ensimmäinen päivä palkaton.
● Potkulaki – irtisanomiseen ei jatkossa tarvita painavaa syytä
● Yt-velvoite pois alle 50 hengen yrityksistä.
Yt:n vähimmäisajat puoleen kaikissa yrityksissä.
● Takaisinottovelvoite pois alle 50 hengen yrityksistä.

TES:n yleissitovuus ja luottamusmiesten asema
● Kaikkia sitova paikallinen sopimus jopa ohi
luottamusmiehen– työnantajan päätösvalta kasvaa.
● TES:ien yleissitovuus heikkenee/poistuu – työnantajalla
ei intressejä kuulua työnantajaliittoon.
● Pakkolait voimaan – estää sopimasta lakia parempia työehtoja.

Lakko-oikeuden rajoittaminen
● Lakko-oikeuden rajoitukset jo syksyllä 2023 – rajoittaa
protestoimasta muita heikennyksiä vastaan.
● Lakkosakkoja korotetaan – myös henkilökohtainen sakko.
● Poliittisten lakkojen kesto enintään 1 päivän.
● Tukilakkoja rajoitetaan – vahvat alat eivät voi tukea heikompia.

Leikkaukset etuisuuksiin
● Ansiosidonnaisen työssäoloehto 12 kuukauteen.
● Työssäoloehdon euroistaminen – heikentää osa-aikaisten ja
pätkätyöläisten mahdollisuutta päästä ansioturvan piiriin.
● Ansiosidonnaisen porrastus – 8 viikon jälkeen 20 % leikkaus.
● Ikääntyneiden asema heikkenee – työttömyysturvan
ikäsidonnaiset edut pois.
● Omavastuupäivät 5 → 7 ja lomakorvaus jaksotetaan.
● Suojaosat pois – ei lyhyitä keikkatöitä työttömänä.
● Lapsikorotukset pois – lisää lapsiköyhyyttä.
● Vuorotteluvapaa lakkautetaan.
● Aikuiskoulutustuki lakkautetaan.
 
Nyt kun osa työntekijöistä on siirtynyt etätyömalliin, pääasiassa 40%/60% tai 60%/40%, niin perustuen omiin empiirisiin mutututkimuksiini suurin osa tulee varmasti ilmoittamaan tästä huolimatta vuodelta täydet kilometrit.

Varmaan osa ilmoittaa enemmän kuin käyttää. Tuon huijauksen määrää onkin sitten todella vaikea arvioida. Se tuskin yleisesti onnistuu, että ottaa täyden työhuonevähennyksen ja täydet työmatkavähennykset.

PK-seudulla tuo ei ole ihan mahdoton ongelma. Työhuonevähennys on vuodessa 920e ja omavastuu 750e (tuohon saa mukaan kaikki työnhankkimismenot). Tyypillisen helsinkiläisen etätyöntekijän HSL:n kulut ovat vuodessa n. 700e ja omavastuu 750e (tuohon ei saa mukaan muuta kuin työmatkakulut). Eli näiden perusteella se työhuonevähennys on kannattavampi kun sillä todennäköisemmin saa ne kulut omavastuun yli. Ei siis kannusta huijaamaan.

Mutta, vaikea tuota olisi valvoa. Työmatkavähennys annetaan halvimman mukaan, ei todennettujen kulujen mukaan. Kuitteja ei toimiteta, eikä niitä voi toimittaa jos halvin väline on joku muu kuin se, mitä käyttää. Tehokas valvonta taas olisi luultavasti paljon kalliimpaa kuin se, mitä menetetään perusteettomien vähennysten takia.
 
Siis kyllä verottajan automaatio sentään sen tsekkaa, että onko molemmat työhuonevähennys ja työmatkakuluvähennys laitettu päällekkäin.
Ei verolla enää työntekijämäärä riitä massiivisiin manuaalitarkastuksiin. Riskianalyysin perusteella automaatio poimii osan tarkastettaviksi.

Tämö ei nyt ole osoitettu sinulle, vaan yleisempi huomio.
Isossa kuvassa on hyvä huomata, että samaan aikaan ei voi karsia (tai vaatia karsimista) julkista sektoria ja vaatia siltä entistä tiukempaa ja tarkempaa seulaa - usein vielä entistä nopeampia käsittelyaikoja. Ne on ristiriidassa keskenään.
Työhuonevähennyksen joutaisi nykyisellään mielestäni samalla poistaa, kun harva etätyö enää vaatii tekijän asunnosta mitään erillistä huonetta työntekoon, kun läppäriä voi naputtaa vaikka pöntöllä istuessa.
 
Työhuonevähennyksen joutaisi nykyisellään mielestäni samalla poistaa, kun harva etätyö enää vaatii tekijän asunnosta mitään erillistä huonetta työntekoon, kun läppäriä voi naputtaa vaikka pöntöllä istuessa.

Jotenkin kirjoituksistasi saa sen kuvan, ettet tee etätöitä... Karu totuus on, että tuo riippuu ihan kodista ja perhetilanteesta - ja millaista työtä tekee. Jos jaloissa pyörii lasta, lemmikkiä ja vaimoa, on oma työhuone pakollinen, että saa mitään järkevää tehtyä. Osa ei voi työskennellä lainkaan kotona vaikka haluaisi. Jos on yksinasuja, niin sitten on paljon helpompi tehdä hommia missä huoneessa tahansa. Joskus hommat onnistuu vastameluluureilla missä vain, joskus tarvitaan yksityinen tila jossa ei ole lisäkorvia jo ihan työnantajan vaatimuksesta.

Yleisen tehokkuuden kannalta ei ole lainkaan hullua kannustaa verolla ihmisiä tekemään töitä kotona. Se vähentää julkisen liikenteen/autoilun tarvetta, vähentää tarvetta toimistotiloille jne. Toki saattaa myös vähentää hyötyliikuntaa, mikä lisää yhteiskunnan kuluja.
 
Viimeksi muokattu:
Työhuonevähennyksen joutaisi nykyisellään mielestäni samalla poistaa, kun harva etätyö enää vaatii tekijän asunnosta mitään erillistä huonetta työntekoon, kun läppäriä voi naputtaa vaikka pöntöllä istuessa.
Samaa mieltä. Itse asiassa usein otan palaverit aina aamupaskalla. Kone kulkee näppärästi mukana.
 
Jotenkin kirjoituksistasi saa sen kuvan, ettet tee etätöitä... Karu totuus on, että tuo riippuu ihan kodista ja perhetilanteesta - ja millaista työtä tekee. Jos jaloissa pyörii lasta, lemmikkiä ja vaimoa, on oma työhuone pakollinen, että saa mitään järkevää tehtyä. Osa ei voi työskennellä lainkaan kotona vaikka haluaisi. Jos on yksinasuja, niin sitten on paljon helpompi tehdä hommia missä tahansa. Joskus hommat onnistuu melunvaimennusluureilla missä vain, joskus tarvitaan yksityinen tila jossa ei ole lisäkorvia jo ihan työnantajan vaatimuksesta.

Yleisen tehokkuuden kannalta ei ole lainkaan hullua kannustaa verolla ihmisiä tekemään töitä kotona. Se vähentää julkisen liikenteen/autoilun tarvetta, vähentää tarvetta toimistotiloille jne. Toki saattaa myös vähentää hyötyliikuntaa, mikä lisää yhteiskunnan kuluja.
Epäilen suuresti, että ihmiset palaisivat läsnätöihin, vaikka verotusta hieman nykyaikaistettaisiin kuvailemallani tavalla.

Sillä ei liene väliä teenkö juuri minä etätöitä, mutta jos kerran minusta halutaan taas keskustella, niin minulla on useita sukulaisia ja kavereita joiden asunnosta ei kyllä päällepäin huomaa että siellä etätöitä olisi koskaan tehty, mutta niin vain on...
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin kirjoituksistasi saa sen kuvan, ettet tee etätöitä... Karu totuus on, että tuo riippuu ihan kodista ja perhetilanteesta - ja millaista työtä tekee. Jos jaloissa pyörii lasta, lemmikkiä ja vaimoa, on oma työhuone pakollinen, että saa mitään järkevää tehtyä. Osa ei voi työskennellä lainkaan kotona vaikka haluaisi. Jos on yksinasuja, niin sitten on paljon helpompi tehdä hommia missä tahansa. Joskus hommat onnistuu melunvaimennusluureilla missä vain, joskus tarvitaan yksityinen tila jossa ei ole lisäkorvia jo ihan työnantajan vaatimuksesta.

Yleisen tehokkuuden kannalta ei ole lainkaan hullua kannustaa verolla ihmisiä tekemään töitä kotona. Se vähentää julkisen liikenteen/autoilun tarvetta, vähentää tarvetta toimistotiloille jne. Toki saattaa myös vähentää hyötyliikuntaa, mikä lisää yhteiskunnan kuluja.
Juuri näin. Parempi puoliskoni, virkanainen käsittelee työssään myös sensitiivisiä ja ihan salaiseksi leimattuja juttuja. Ja kokouksia riittää. Oma huone pitää olla siihen.

Itselläni pari monitoria, kokouksia ja palavereja - ei onnistuisi pöntöllä tai sohvalla. Oma työhuone pitää olla.
Samassakaan ei voida työskennellä juuri tuon rouvan työn sisällön, ja molempien erilaisten etäkokousten vuoksi.

Btw. Ajankohtaista uutisointia aiheeseen.
 
Työhuonevähennyksen joutaisi nykyisellään mielestäni samalla poistaa, kun harva etätyö enää vaatii tekijän asunnosta mitään erillistä huonetta työntekoon, kun läppäriä voi naputtaa vaikka pöntöllä istuessa.
Se ei ole pelkästään siitä huoneesta, vaan huoneesta kalustettuna, jolloin on selkeämpi tehdä kaavamainen työhuonevähennys, kuin alkaa käsittelemään yksittäisten tavaroiden hankintaa työntekoa varten (kuten sähköpöytä, työtuoli jne.).

Juuri näin. Parempi puoliskoni, virkanainen käsittelee työssään myös sensitiivisiä ja ihan salaiseksi leimattuja juttuja. Ja kokouksia riittää. Oma huone pitää olla siihen.
Tässähän rikotaan kyllä lakia, jos kotona käsitellään SALAISEKSI luokiteltuja tietoja.
Valtioneuvoston asetus tietoturvallisuudesta… 681/2010 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
14 §
Asiakirjojen säilyttämiseen ja käsittelyyn käytettäviä tiloja koskevat turvallisuusvaatimukset

Valtionhallinnon viranomaisen on pidettävä huolta, että:
1) tilat, joissa säilytetään tai muutoin käsitellään luokiteltuja asiakirjoja, suojataan asianmukaisesti lukituksella, kulunvalvonnalla ja muilla toimenpiteillä luvattoman pääsyn estämiseksi tiloihin ja siellä oleviin asiakirjoihin;
2) henkilöt, joille annetaan pääsy tiloihin, joissa säilytetään tai muutoin käsitellään suojaustasoon I tai II kuuluvia asiakirjoja, ovat tunnistettavissa;
3) suojaustasoon I ja II kuuluvat asiakirjat säilytetään sellaisessa kassakaapissa tai muussa lukittavassa kaapissa, holvissa tai tilassa, joka estää luvattoman pääsyn asiakirjaan sisältyviin tietoihin;
 
Epäilen suuresti, että ihmiset palaisivat läsnätöihin, vaikka verotusta hieman nykyaikaistettaisiin kuvailemallani tavalla.

Sillä ei liene väliä teenkö juuri minä etätöitä, mutta jos kerran minusta halutaan taas keskustella, niin minulla on useita sukulaisia ja kavereita, joiden asunnosta ei kyllä päällepäin huomaa, että siellä etätöitä olisi koskaan tehty, mutta niin vain on...
Nykyaikaistamista olisi varmaan työhuonevähennyksen kasvattaminen, ei vähentäminen. Tulonhankkimiskuluhan se on siinä missä moni muukin. Lisäksi sen saa myös jos ihan vuokraa ulkopuolisen työhuoneen itselleen.
 
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että tuo matkavähennyshuijaus olisi hankalaa torjua.

Mielestäni työhuonevähennyksen poisto silti olisi hyvin kivuton toimenpide, koska näkisin että suurimmalle osalle insentiivit etätyöhön ovat muualla kuin veroedussa ja rahassa.

Milloinhan tämä työhuonevähennys on otettu käyttöön? Nykyisen etätyöbuumin aikaan, vai silloin kun oikeasti tarvitsi muuttaa huonetta tai autotallia verstaaksi, hierontahuoneeksi tms. fyysisen työn suorittamisen mahdollistaakseen ja huone oli täten poissa muusta normaalista käytöstä?
 
Viimeksi muokattu:
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että tuo matkavähennyshuijaus olisi hankalaa torjua.

Mielestäni työhuonevähennyksen poisto silti olisi hyvin kivuton toimenpide, koska näkisin että suurimmalle osalle insentiivit etätyöhön ovat muualla kuin veroedussa ja rahassa.
Samalla logiikalla voisi poistaa työmatkavähennyksen, sillä kyllähän työssä olisi edelleen käytävä.

Itseasiassa on olemassa veroasiantuntijoita, jotka nimenomaisesti kyseenalaistavat suomalaisessa verotuksessa sen lukuisat palkansaajille, yrityksille, omistajille ja ties mille kohderyhmille osoitetut vähennykset, ikään kuin reikinä verkossa.
Mikäli vähennyksiä systemaattisesti purettaisiin, saisi vastaavasti nimellisiä veroprosentteja purettua matalammiksi ja silti laajennettua veropohjaa.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin muihin Pohjoismaihin verrattuna erilaisia vähennys- ja tukimekanismeja on meillä siis huomattavan paljon.

En kuitenkaan ole aihealueen asiantuntija, joten voin olla käsittänyt väärinkin.
 
Mikäli vähennyksiä systemaattisesti purettaisiin, saisi vastaavasti nimellisiä veroprosentteja purettua matalammiksi ja silti laajennettua veropohjaa.
Niin eli, toinen kaveri joka kävelee sen 1km töihin ja toisen työkkäri pakottaa ottamaan vastaan työn 50km päästä. Sitten toinen dallailee ilmaiseksi duuniin, kun toinen joutuu ostamaan auton ja ajamaan 100km päivässä, mutta molemmille sama veroprosentti. :geek:

"Muuta lähemmäksi" ja maksat vielä uuden kämpän ostosta varainsiirtoveron.
"Hanki uusi ammatti" ja hallitus poistaa aikuiskoulutustuen. Vaihda alaa sitten sillä opintotuella, kun on perhe elätettävänä.
On tämä hieno maa.
 
Mielestäni työhuonevähennyksen poisto silti olisi hyvin kivuton toimenpide, koska näkisin että suurimmalle osalle insentiivit etätyöhön ovat muualla kuin veroedussa ja rahassa.

Työhuonevähennyshän on aika pieni kun miettii, paljonko se tyypillinen pääkaupunkiseudun kolmio maksaa. Päinvastoin sitä kaavamaista summaa voisi suurentaa tai suhteuttaa asuinkuntaan, jotta se edes etäisesti vastaisi työhuoneen osuutta kuluista. Tai sitten voidaan tosiaan vähentää kautta linjan ihan kaikkia vähennyksiä jos ollaan sitä mieltä, että työhön liittyviä menoja ei pitäisi lainkaan vähentää. Se on aina balanssi (subjektiivisen) reiluuden ja järjestelmän monimutkaisuuden/kalleuden välillä.

"Muuta lähemmäksi" ja maksat vielä uuden kämpän ostosta varainsiirtoveron. On tämä hieno maa.

Musta on todella hyvä, että verotus kannustaa muuttamaan lähemmäs töitä ja palveluja. Musta yhteiskunnan ei lähtökohtaisesti tarvitse erityisesti kannustaa asumaan kaukana kaikesta, eikä tarvitse tuossa mielessä ollakaan reilu.
 
Musta on todella hyvä, että verotus kannustaa muuttamaan lähemmäs töitä ja palveluja.
Menikö pointti ohi? Kun nyt ei kannusteta.
Nimenomaan varainsiirtoveron poistolla kannustettaisiin ihmisiä liikkumaan paikasta toiseen. Varainsiirtovero maksetaan koko kauppasummasta.

Myy oma kämppäsi muuttotappioalueelta puoli-ilmaiseksi. Osta 250te kämppä työn läheltä ja maksa valtiolle vielä 10te (4%) varainsiirtoveroa uudesta kämpästä, että saat tehdä töitä lähempänä. :facepalm:
 
Menikö pointti ohi? Kun nyt ei kannusteta.

Mun lause siis tarkoitti, että kannatan sellaista verotusta, joka kannustaa muuttamaan kasvukeskuksiin. Kannatan siis verotuksen muuttamista sellaiseen suuntaan. En kannata "koko Suomen pitämistä asutettuna", mitä se ei toki ole koskaan ollutkaan.
 
Niin eli, toinen kaveri joka kävelee sen 1km töihin ja toisen työkkäri pakottaa ottamaan vastaan työn 50km päästä. Sitten toinen dallailee ilmaiseksi duuniin, kun toinen joutuu ostamaan auton ja ajamaan 100km päivässä, mutta molemmille sama veroprosentti. :geek:

"Muuta lähemmäksi" ja maksat vielä uuden kämpän ostosta varainsiirtoveron.
"Hanki uusi ammatti" ja hallitus poistaa aikuiskoulutustuen. Vaihda alaa sitten sillä opintotuella, kun on perhe elätettävänä.
On tämä hieno maa.
Ei työkkäri pakota ketään mihinkään. Omilla rahoillahan saa tehdä mitä huvittaa. ;)
 
Työhuonevähennyshän on aika pieni kun miettii, paljonko se tyypillinen pääkaupunkiseudun kolmio maksaa. Päinvastoin sitä kaavamaista summaa voisi suurentaa tai suhteuttaa asuinkuntaan, jotta se edes etäisesti vastaisi työhuoneen osuutta kuluista. Tai sitten voidaan tosiaan vähentää kautta linjan ihan kaikkia vähennyksiä jos ollaan sitä mieltä, että työhön liittyviä menoja ei pitäisi lainkaan vähentää. Se on aina balanssi (subjektiivisen) reiluuden ja järjestelmän monimutkaisuuden/kalleuden välillä.



Musta on todella hyvä, että verotus kannustaa muuttamaan lähemmäs töitä ja palveluja. Musta yhteiskunnan ei lähtökohtaisesti tarvitse erityisesti kannustaa asumaan kaukana kaikesta, eikä tarvitse tuossa mielessä ollakaan reilu.
Minä siis sallisin työhuonevähennyksen vasta sen perusteella, jos työhuone on kokonaan tai ratkaisevasti rajoittunut palvelemaan asukkaita muussa normaalissa käytössä, kuten vaikka se hierontahuone ja puuverstas. Jos työhön riittää läppäri ja hiljaisuus, kuten varmasti valtaosassa etuuden hakijoiden tapauksista, niin eväisin hakemuksen.
Arvokysymyksiähän nämä toki.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri näin. Parempi puoliskoni, virkanainen käsittelee työssään myös sensitiivisiä ja ihan salaiseksi leimattuja juttuja. Ja kokouksia riittää. Oma huone pitää olla siihen.

Tässähän rikotaan kyllä lakia, jos kotona käsitellään SALAISEKSI luokiteltuja tietoja.


14 §
Asiakirjojen säilyttämiseen ja käsittelyyn käytettäviä tiloja koskevat turvallisuusvaatimukset
Valtionhallinnon viranomaisen on pidettävä huolta, että:
1) tilat, joissa säilytetään tai muutoin käsitellään luokiteltuja asiakirjoja, suojataan asianmukaisesti lukituksella, kulunvalvonnalla ja muilla toimenpiteillä luvattoman pääsyn estämiseksi tiloihin ja siellä oleviin asiakirjoihin;
2) henkilöt, joille annetaan pääsy tiloihin, joissa säilytetään tai muutoin käsitellään suojaustasoon I tai II kuuluvia asiakirjoja, ovat tunnistettavissa;
3) suojaustasoon I ja II kuuluvat asiakirjat säilytetään sellaisessa kassakaapissa tai muussa lukittavassa kaapissa, holvissa tai tilassa, joka estää luvattoman pääsyn asiakirjaan sisältyviin tietoihin;

Niinpä, ja vähän vähemmän yllättäen kyseinen käyttäjä ei sinulle vastannut enää mitään tuodessasi tämän esille, vaikka muuten täällä kovasti äänessä onkin. Tajusi ilmeisesti, että tuli puhuttua vähän ohi suunsa.

Noh, tein itse nyt netin kautta rikosilmoituken suoraan poliisille, joten he toivottavasti tutkivat sitten vähän tarkemmin miten leveäperäisesti tämä virkanainen ihan salaiseksi leimattuja juttuja kotonaan sitten säilyttelee.
 
Niinpä, ja vähän vähemmän yllättäen kyseinen käyttäjä ei sinulle vastannut enää mitään tuodessasi tämän esille, vaikka muuten täällä kovasti äänessä onkin. Tajusi ilmeisesti, että tuli puhuttua vähän ohi suunsa.

Noh, tein itse nyt netin kautta rikosilmoituken suoraan poliisille, joten he toivottavasti tutkivat sitten vähän tarkemmin miten leveäperäisesti tämä virkanainen ihan salaiseksi leimattuja juttuja kotonaan sitten säilyttelee.
Ettei olisi taas lapinlisää nettikirjoituksissa ja oikeasti ei ole mistään salaiseksi leimatuista asiakirjoista kyse.
 
Tässähän rikotaan kyllä lakia, jos kotona käsitellään SALAISEKSI luokiteltuja tietoja.
Valtioneuvoston asetus tietoturvallisuudesta… 681/2010 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®

Eihän tuossa sanottu mitään niiden tietojen säilyttämisestä. Eletään 2020-lukua, meillä on tietokoneet ja tietoliikenneyhteydet. Ei tarvi olla sitä pinkkaa printattuja A4:ia, vaan esim. läppäri ja asiakirjat VPN:n takana suojassa. Jolloin pitää vain varmistaa, että kukaan ei pysty urkkimaan sun selän yli mitä siinä näytöllä on, ja että kukaan ei pysty kuuntelemaan jos olet vaikkapa Teams-conffassa jossa käsitellään kyseisiä tietoja. Johon se oma, erillinen työhuone auttaa aika paljon. Niin siellä kotona kuin ihan toimistollakin.
 
Ettei olisi taas lapinlisää nettikirjoituksissa ja oikeasti ei ole mistään salaiseksi leimatuista asiakirjoista kyse.
Jokaisen luulisi ymmärtävän, että minähän en tiedä tarkemmin heidän salauskäytänteistään enkä myöskään digitaalisen asiakirjanhallinnan periaatteista, mutta ei hän nyt millään asiakirjasalkulla kanna papereita edes takaisin.

Kuitenkin edellytyksenä pysyvään etätyöskentelyyn heillä oli mm. mahdollisuus erilliseen työtilaan tai huoneeseen.

Jos nyt ihmetyttää, niin etätyömahdollisuudet on valtiollakin lisääntyneet niin paljon, että nykyisin jopa turvallisuusviranomaiset kuten esim. poliisi voi tehdä etätyötä. Ennen koronaa se oli hyvin harvinaista.
Meillä kysymys ei ole kuitenkaan noista aloista.

Eli voi olla lapinlisää tai ei. Tietoisesti ei ole. Mutta ei kyllä lakikaan rikota tai sitten sitä rikkoo heillä koko yksikkö.
 
Jokaisen luulisi ymmärtävän, että minähän en tiedä tarkemmin heidän salauskäytänteistään enkä myöskään digitaalisen asiakirjanhallinnan periaatteista, mutta ei hän nyt millään asiakirjasalkulla kanna papereita edes takaisin.

Kuitenkin edellytyksenä pysyvään etätyöskentelyyn heillä oli mm. mahdollisuus erilliseen työtilaan tai huoneeseen.

Jos nyt ihmetyttää, niin etätyömahdollisuudet on valtiollakin lisääntyneet niin paljon, että nykyisin jopa turvallisuusviranomaiset kuten esim. poliisi voi tehdä etätyötä. Ennen koronaa se oli hyvin harvinaista.
Meillä kysymys ei ole kuitenkaan noista aloista.

Eli voi olla lapinlisää tai ei. Tietoisesti ei ole. Mutta ei kyllä lakikaan rikota tai sitten sitä rikkoo heillä koko yksikkö.
Puolustusvoimillakin voi tehdä VPN:n kautta.
 
Eihän tuossa sanottu mitään niiden tietojen säilyttämisestä. Eletään 2020-lukua, meillä on tietokoneet ja tietoliikenneyhteydet. Ei tarvi olla sitä pinkkaa printattuja A4:ia, vaan esim. läppäri ja asiakirjat VPN:n takana suojassa. Jolloin pitää vain varmistaa, että kukaan ei pysty urkkimaan sun selän yli mitä siinä näytöllä on, ja että kukaan ei pysty kuuntelemaan jos olet vaikkapa Teams-conffassa jossa käsitellään kyseisiä tietoja.
Sanotaanhan. Vai etkö lukenut sitä lakitekstiä, vaan aloit mutuilemaan omiasi?

Finlex sanoi:
19 §
Asiakirjan siirtäminen tietoverkossa
Suojaustasoon I tai II kuuluvaa asiakirjaa ei saa siirtää tietoverkossa. Tällaisen asiakirjan saa kuitenkin siirtää sellaisessa viranomaisen tietoverkossa, joka yhdistää asiakirjan tallettamiseen ja säilyttämiseen käytetyn laitteen samassa viranomaisen hallinnassa olevassa erityisvalvotussa tilassa oleviin muihin laitteisiin, jos laitteet yhdistävään tietoverkkoon ei ole luotu yhteyttä muista tietoverkoista ja käsittely on muutoinkin vahvasti suojattua.


Suojaustasoon II kuuluvan asiakirjan saa lisäksi siirtää sellaisessa viranomaisen tietoverkossa, jonka käyttö on rajoitettu, jos asiakirja on vahvasti salattu tai se on muutoin vahvasti suojattu ja valtionhallinnon viranomainen on muutoinkin varmistanut, että tietoverkko ja tietojenkäsittely kokonaisuudessaan täyttävät tavanomaisesti sovellettavan korkean tietoturvallisuustason vaatimukset.

Valtionhallinnon viranomainen voi sallia, että suojaustasoon III kuuluva asiakirja siirretään viranomaisen tietoverkossa, jonka käyttö on rajoitettu, jos viranomainen on varmistanut, että tietoverkko ja tietojenkäsittely kokonaisuudessaan täyttävät tavanomaisesti sovellettavan korotetun tietoturvallisuuden tason vaatimukset. Sama koskee suojaustasoon IV kuuluvien valtakunnalliseen henkilörekisteriin talletettujen arkaluonteisten henkilötietojen tai biometristen tunnistetietojen siirtämistä tietoverkossa. Suojaustasoon IV kuuluvan muun asiakirjan saa siirtää valtionhallinnon viranomaisen päättämällä tavalla.

Eli lyhyesti suojaustason IV (KÄYTTÖ RAJOITETTU) mukaisia asioita voidaan käsitellä työnantajan laitteilla VPN:n yli salattuna.
Suojaustaso II (SALAINEN), jonka käsittelystä AP puhui täytyy suojata niin tilaturvallisuuden toimin, eikä sitä voida siirtää julkisessa tietoverkossa esim. VPN yli.
 
Eipä tarvi olla kuin vuorokausi sairaalan vastaanottoyksikössä tai vuodeosastolla, niin kuulee muutkin salassa pidettäviä asioita jatkuvasti. Näin ei pitäisi olla, mutta näin vain on. Koronan myötä varmaan tietyt kotihoidon asiakkaat käsiteltiin suoraan etäyhteyksillä kotoa käsin, siinäkin joku saattaa kuulla sivukorvalla kaikenlaista.
 
Sanotaanhan. Vai etkö lukenut sitä lakitekstiä, vaan aloit mutuilemaan omiasi?



Eli lyhyesti suojaustason IV (KÄYTTÖ RAJOITETTU) mukaisia asioita voidaan käsitellä työnantajan laitteilla VPN:n yli salattuna.
Suojaustaso II (SALAINEN), jonka käsittelystä AP puhui täytyy suojata niin tilaturvallisuuden toimin, eikä sitä voida siirtää julkisessa tietoverkossa esim. VPN yli.
Viranomaisohje sanoo seuraavaa
Suojaustasoilla IV-II vaatimus voidaan täyttää siten, että toteutetaan alla mainitut toimenpiteet: 1) Siirrettäessä salassa pidettävää aineistoa ko. suojaustasolle hyväksyttyjen fyysisesti suojattujen alueiden ulkopuolella verkon kautta tulee ottaa huomioon I 21 ja I 12.

I 12: Suojaustasolla IV-II vaatimus voidaan täyttää siten, että toteutetaan alla mainitut toimenpiteet: 1) On hankittu ko. suojaustasolle a) viranomaisen hyväksymät salausratkaisut ja käytetään niitä hyväksynnän yhteydessä määritellyn käyttöpolitiikan ja -asetusten mukaisesti, tai b) viranomaisen myöntämät tapauskohtaiset hyväksynnät ja käyttöpolitiikat-/asetukset sellaisille salausratkaisuille, joilla ei ollut entuudestaan voimassaolevaa hyväksyntää. 2) Salaiset avaimet ovat vain valtuutettujen käyttäjien ja prosessien käytössä. Salausavaintenhallinnan prosessit ja käytännöt ovat dokumentoituja ja asianmukaisesti toteutettuja. Prosessit edellyttävät vähintään a) kryptografisesti vahvoja avaimia, b) turvallista avaintenjakelua, c) turvallista avainten säilytystä, d) säännöllisiä avaintenvaihtoja, e) vanhojen tai paljastuneiden avainten vaihdon, f) valtuuttamattomien avaintenvaihtojen estämisen.

I 21: Tilanteissa, joissa suojaustasojen III tai II aineistoa käsitellään tilapäisesti luokkaa matalamman tason tilassa, tulisi esimerkiksi hajasäteilysuojaus (vrt. I 14) toteuttaa ko. aineiston suojaustason mukaisesti. Toteutuksessa huomioitava myös esimerkiksi toiminta työskentelytaukojen aikana (aineisto vietävä esimerkiksi turva-alueen kassakaappiin tauon ajaksi), näkyvyyden rajaus tilaan (esim. mahdollisten ikkunoiden peittäminen) ja käsittelytilaan pääsyn rajaaminen vain hyväksyttyihin henkilöihin. Hallinnolliselle alueelle, turva-alueille sekä esimerkiksi kassakaapeille asetettavat vaatimukset on kuvattu yksityiskohtaisemmin Katakrin F-osiossa (ks. F 02 ja F 03).
 
@draco76 Niin? Suojaustaso III ja II aineiston käsittelyn tila tulee täyttää hallinnollisen alueen/turva-alueen vaatimukset. mm.
1692948887482.png

1692948784806.png


1692948761891.png


Onko se niin vaikeaa ymmärtää, että kaikkea tietoa ei ole tarvetta kotona käsitellä, koska vääriin käsiin joutuessaan siitä aiheutuu merkittävää haittaa.
 
Onko se niin vaikeaa ymmärtää, että kaikkea tietoa ei ole tarvetta kotona käsitellä, koska vääriin käsiin joutuessaan siitä aiheutuu merkittävää haittaa.

Monilla on vain se asenne, että "ei tässä mitään käy, ei näitä tietoja kukaan tänne tule katsomaan, joten ei tässä niin väliä". Yllättävän moni vahingo sattuu siksi, että henkilö ajattelee, että ei tässä nyt mitään käy, joten turha varoa.
 
@draco76 Niin? Suojaustaso III ja II aineiston käsittelyn tila tulee täyttää hallinnollisen alueen/turva-alueen vaatimukset. mm.
1692948887482.png

1692948784806.png


1692948761891.png


Onko se niin vaikeaa ymmärtää, että kaikkea tietoa ei ole tarvetta kotona käsitellä, koska vääriin käsiin joutuessaan siitä aiheutuu merkittävää haittaa.
En ole itse tehnyt noiden tietojen kanssa hommia. Noiden kanssa mennään viraston ohjeiden mukaan ja sieltä voi kysyä mikä on oikein. Kunhan laitoin tuon muiden kommentoitavaksi kun siinä oli kohta " Tilanteissa, joissa suojaustasojen III tai II aineistoa käsitellään tilapäisesti luokkaa matalamman tason tilassa ".

Tuo laittamasi vaikuttaa tiukemmalta ja kuva 3 on erinomainen. Ilmeisesti työntekijä ei saa viedä edes omaa matkapuhelintaan tilaan jossa on luottamuksellisia tietoja?
 
Monilla on vain se asenne, että "ei tässä mitään käy, ei näitä tietoja kukaan tänne tule katsomaan, joten ei tässä niin väliä". Yllättävän moni vahingo sattuu siksi, että henkilö ajattelee, että ei tässä nyt mitään käy, joten turha varoa.
Jotenkin sitä ajattelisi, että fiksusti toteutettu asiakirjanhallinta olisi suunniteltu siten, että sellaisia asiakirjoja, joita ei saa etäkäyttää, ei myöskään pysty etäkäyttämään. Eli sille ajattelulle olisi mahdollisimman vähän jätetty tilaa.
Paperisia muistioita ja asiakirjoja nyt ei kuitenkaan olla roudaamassa edes takaisin.
 
Minkälaisia pysyviä menolisäyksiä edellinen hallitus on tehnyt jos 2024 budjetti leikkausten jälkeen on vielä 10 miljardia alijäämäinen ja 2027 edelleen 9 miljardia alijäämäinen? Ei kuulosta kyllä kovin hurjilta nämä uuden hallituksen leikkaukset.

 
Jotenkin sitä ajattelisi, että fiksusti toteutettu asiakirjanhallinta olisi suunniteltu siten, että sellaisia asiakirjoja, joita ei saa etäkäyttää, ei myöskään pysty etäkäyttämään. Eli sille ajattelulle olisi mahdollisimman vähän jätetty tilaa.
Paperisia muistioita ja asiakirjoja nyt ei kuitenkaan olla roudaamassa edes takaisin.
Tuo kuulostaa erikoiselta tavalta hoitaa tietoturva-asiat.

Edellisessä työpaikassani noudatettiin tarkasti valtiovarainministeriön suosituksia julkishallintoa koskevissa tietoturva-asioissa. Tämä dokumentti on hyvä lukea, jos asia kiinnostaa: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi...4/164557/VM_2023_4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Itse en työskennellyt suoraan näiden asioiden parissa. Työpaikallani oli erityinen turvatila työntekijöille, jotka joutuivat näitä ohjeita noudattamaan. Se oli erillinen huone, johon ulkopuolisilla ei ollut mahdollisuutta mennä. Oli kahden lukitun oven takana. Koko toimisto oli tietysti lukittu ja valvottu. Salaiset tiedot olivat siis kolmen lukitun oven takana. Mikään oma työhuone kotona ei varmasti riitä tähän turvatasoon.

Tuossa dokumentissa annetaan esimerkiksi tällainen ohje:
Salassa pidettäviä tietoja ja asiakirjoja sisältävät tietovarannot sekä niiden käsittelyyn käytetyt tietojärjestelmät tulisi sijoittaa viranomaisen tähän tarkoitukseen määrittelemälle alueelle, jollainen on esimerkiksi turvallisuusluokitteluasetuksessa kuvattu hallinnollinen alue tai tieto pitää suojata riskiperusteisesti muilla turvakontrolleilla.
Käytettäessä yhteiskäyttöisiä toimitiloja, tulee etukäteen varmistaa tilojen turvallisuusratkaisujen riittävyys salassa pidettävien tietojen käsittelyn kannalta. Lisäksi tulee ottaa huomioon, että tiloissa voi työskennellä myös muiden organisaatioiden työntekijöitä.
 
Viimeksi muokattu:
Minkälaisia pysyviä menolisäyksiä edellinen hallitus on tehnyt jos 2024 budjetti leikkausten jälkeen on vielä 10 miljardia alijäämäinen ja 2027 edelleen 9 miljardia alijäämäinen? Ei kuulosta kyllä kovin hurjilta nämä uuden hallituksen leikkaukset.

Ettei vain olisi lainojen korkoja lähinnä. :beye:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 311
Viestejä
4 742 287
Jäsenet
77 316
Uusin jäsen
Artlas

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom