• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Voisi sitä asumistukea ronkkia vaikka niin, että tukea saisi enemmän lähiössä sijaitsevaan (halvempaan) asuntoon kuin ydinkeskustassa sijaitsevaan. t. lähiössä asunnon omistava :kahvi:
Myös siten että opiskelijat suosisi enemmän opiskelija asuntosäätiöiden asuntoja kalliiden yksiöiden sijaan koska yksiöihin saavat tällä hetkellä enemmän tukea.

Myös siten että esim. maahanmuuttaja saa ensimmäisen 6-12kk parempaa asumistukea ja jos ei työllisty esim tänä aikana asumistukea vähennetään määrän x jolloin häntä kannustetaan töihin tai muuttamaan halvempaan paikkakuntaa. Samanlainen systeemi voisi olla pitkäaikaistyöttömillä..

Siihen että jos henkilön tulot on niin pienet ja saa sen takia asumistukea niin siihen ei minusta tarvitse puuttua..

Nythän esim. Kojamo, sato ja esim. toivo group tekee ennätysvoittoja kun asumistuella vivutetaan vuokramarkkinaa..
 
Niin mutta suurella osalla Helsingissä tuilla elävistä ei ole halua/aikomusta mennä töihin..
Kyllä esim. Turussa, Tampereella, Oulussa ja JKL:ssä on hyvä työtilanne..

Tämähän se just on. Ytimessä ei kannata mennä töihin kun tuet droppaa. Järkevämpi tehdä jotain pari päivästä viikkoa nosta maximi tuet kuin tehdä täyttä viikkoa ja leikata tukia.

Tämä tekee sellaisen loopin jossa ihmisen ei kannata edes yrittää työllistyä ja päästä paperilla köyhyydestä eroon. Järkevämpi pysyä köyhänä niin saa asua halvalla hyvällä paikalla. Tällänen rakenteellinen ihmisten passivointi on aika huono homma. Tohonkin tukiloukkuun kun saadaan joku pirkko @ 35v niin se on saamari 35-55v tossa kuplassa lypsämässä tukia eikä mitään motivaatiota yrittää jotain muuta.

Vahvasti epäilen, kun jokaisella puolueella on näppinsä asuntojen vuokrausbisneksessä. Sitten nostellaan miljoonien osinkoja, vaikka alunperin tarkoituksena oli kohtuuhintaiset vuokrakämpät.
Tavallaan aika törkeä vedätys. Nostetaan asumistukea ja vuokrat nytkähtävät juuri sen verran ylemmäs ja samalla omaan laariin sataa taas lisää euroja.

Onko persuillakin muka kontakteja näihin himmeleihin?
 
Myös siten että opiskelijat suosisi enemmän opiskelija asuntosäätiöiden asuntoja kalliiden yksiöiden sijaan koska yksiöihin saavat tällä hetkellä enemmän tukea.
Varmaan yksi helpohko muutos olisi siirtää opiskelijat yleiseltä asumistuelta takaisin opintotuen asumislisälle (ilmeisesti pienempi tuki). Mamuihin kohdistuviin rajoituksiin/leikkauksiin en jaksa oikein uskoa (koska rässismi)..
 
Niin mutta suurella osalla Helsingissä tuilla elävistä ei ole halua/aikomusta mennä töihin..
Kyllä esim. Turussa, Tampereella, Oulussa ja JKL:ssä on hyvä työtilanne..
Asumistuen muutos ei auta heihin, se kohdistuu opiskelijoihin, ansiosidonnaisella oleviin ja pienipalkkaisiin. Erityisesti osa-aikaiset ovat asumistuen varassa.

Nuo työhaluttomat/kyvyttömät ovat toimeentulotuen asiakkaita jossa on korkeampi maksimivuokra kuin asumistuessa. Jos halutaan heidän pois kalliilta alueilta niin sitten pitäisi muokata toimeentulotuen hyväksyttyjä asumismenoja.
 
Koko työllisyyspolitiikan ainoa ongelma oikeastaan on että se on puhtaasti ideologista ja faktoja kaihtavaa. Ja koko ideologian perusta on se että työttömyys on valinta. Että jollain on mahdollisuus valita työpaikan ja työttömyyden välillä ja se valitsee työttömyyden. Näin on ainoastaan korkeamman tuloportaan työntekijöissä, ei duunarilla moiseen valintaan ole varaa. Kuinkahan moni täälläkin on ollut työtön jossain uran vaiheessa ja kuinka moni sen silloin on valinnut? Ei varmaan kukaan...

Tästä sitten seuraa se, että ajatellaan että kepillä saadan työllisyys nousuun. Leikataan tukia, lisätään velvoitteita... että saadaan se loinen edes jotain tekemään. Myös jo natsien keksimä työllä parantaminen nousee aina esille. Ei ole palkanmaksulla merkitystä, kunhan tekee töitä. Vaikka tiedetään että mikä tahansa työ ei työllistymistä paranna, tai edes tuota muuta kuin lisää kustannuksia yhteiskunnalle.

Tämä johtaa kiusallisiin ja huvittaviin sokeisiin pisteisiin kun asioita ajtellaan puhtaan ideologisesti. Meillä olisi esimerkiksi jo valmiina sellainen aktivointiraha nimeltä ansiosidonnainen, johon olisi helppo liittää erilaisia vaatimuksia. Mutta näin ei haluta tehdä koska tämä sossun tuki on meillä mielletty omanlaiseksi lomarahaksi. Ansiosidonnaiselle voitaisiin laittaa kk-kohtainen yläraja ja kokonaissumma mitä sitä maksetaan. Ei haluta edes puhua tästä koska se kohdistuu vääriin ihmisiin. Numeroiden puolesta se olisi helvetin halpa keino työllistää ja vähentää sossutukimaksuja.

Toinen yhteisen talouden kannalta merkittävä kiusallinen soke piste on näiden aktivointien kohdistaminen. Nehän kannattaisi kohdistaa kaikken rankimmin juurikin veroprosentin mukaan. Yksi isotuloinen kotona ansiosidonnaisella makaava maksaa yhteiskunnalle saman verran kuin viisi salen työtöntä kassaa. Mutta kun ideologia edellä mennään niin kohdistaminen ja leikkaukset tehdään juuri siihen salen kassaan, joka sitten sossun tuella käy töissä.

Tämä on oikein saatu tehtyä bisnekseksi asti. Työttömillä tehdään rahaa pyörittämällä heitä koulutuksissa, ilmaistyössä ja kuntouttavassa, vaikka tiedetään että näiden työllistävä vaikutus on todella heikko. Tämäkin on ideologinen päätös. Ajatellaan että työttömän elämän pitää olla vaikeaa, jotta työtön valitsee mieluummin työnteon. Eli ei näillä kursseilla ole tarkoituskaan saada aikaan muuta kuin huonontaa työttömän mielenterveyttä, jotta se loinen menisi töihin. Tässäkin alkaa ideologian takia tulla pohja vastaan. Mielenterveysongelmat ovat jatkuvasti kasvava sairaseläkkeelle jäämiseen syy. Toki se on osan mielestä hyvä asia.

Tämä demareiden, keskustan ja kokoomusoikeiston hivutustyöllistäminen tulee todella kalliiksi. Kierolla tavalla se myös haittaa kaikkien palkanmaksajien taloutta. Koska töihin voidaan pakottaa liian pienellä palkalla ja koska sosiaalituet eivät nouse (indeksisitovuus tullaan taas tappamaan), tarkoittaa se sitä että palkalla ei tarvi elää. Kokoomushan julisti jo ennen vaaleja että ei palkalla tarvikaan elää, sitä varten on sossun tuet. Ongelma on että kun palkkataso lähtee jostain 8 eurosta, tarkoittaa se että sillä palkalla töissä käyvä maksaa sosiaalituella työssäkäymisensä.

Aktivointeja voitaisiin tehdä paljon rankemmalla kädellä jos meillä olisi esimerkiksi 12 euron minimipalkka. Tämäkään ei kelpaa, koska meillä on yhteiskunta rakennettu sossun tuella työssäkäyvien varaan.
 

Tämä juttuhan on täysin peittelemätön porvarihallitukseen vetoaminen. Onko itseään neutraaliksi väittävän lehden paikka ottaa näin selkeä puoli.

Se että nämä lehdet väittävät olevansa jotain puolueettomia toimijoita on täysi vitsi, enkä itse ainakaan ymmärrä että miksi tämän kusetuksen annetaan jatkua, jonkun pitää laittaa tilille nämä lehdet, kyllä kaikilla medioilla luulisi vastuu olevan.
 
Viimeksi muokattu:

Tämä juttuhan on täysin peittelemätön porvarihallitukseen vetoaminen. Onko itseään neutraaliksi väittävän lehden paikka ottaa näin selkeä puoli.

Se että nämä lehdet väittävät olevansa jotain puolueettomia toimijoita on täysi vitsi, enkä itse ainakaan ymmärrä että miksi tämän kusetuksen annetaan jatkua, jonkun pitää laittaa tilille nämä lehdet, kyllä kaikilla medioilla luulisi vastuu olevan.
Mikä hiton vastuu? Yksityinen media tekee juttuja miten heille sopii ja se on sallittua Suomessa, itänaapurissa toki kaikki ovat valtion kontrollissa.

Ainoa oikea ongelma on Ylen puolueellisuus, koska sitä rahoitetaan veroilla.
 
Mikä hiton vastuu? Yksityinen media tekee juttuja miten heille sopii ja se on sallittua Suomessa, itänaapurissa toki kaikki ovat valtion kontrollissa.

Ainoa oikea ongelma on Ylen puolueellisuus, koska sitä rahoitetaan veroilla.
Tuo ylen puolueelisuuskin on joku oikeiston fetissi, olette te ihme porukkaa, siinä mielessä.
 
Viimeksi muokattu:
Neuvotteluista tulee äärimmäisen kovat. Suomessa on käyty mediasotaa nyt vuosia, jos joku media väittää olevansa poliittissti neutraali niin sen pitäisi myös tarkoittaa sitä. Ei siinä ole mitään moraalia jos johdatellaan äänestäjiä ja puhutan tarkoituksella paskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toinen yhteisen talouden kannalta merkittävä kiusallinen soke piste on näiden aktivointien kohdistaminen. Nehän kannattaisi kohdistaa kaikken rankimmin juurikin veroprosentin mukaan. Yksi isotuloinen kotona ansiosidonnaisella makaava maksaa yhteiskunnalle saman verran kuin viisi salen työtöntä kassaa. Mutta kun ideologia edellä mennään niin kohdistaminen ja leikkaukset tehdään juuri siihen salen kassaan, joka sitten sossun tuella käy töissä.
Ansiosidonnaisen leikkausta tarjotaan jonkinlaisena taika-avaimena työllisyyden parantamiseen, vaikka "ansiosidonnaista lomaa" tarkoituksellisesti hyväksikäyttää marginaalinen joukko ihmisiä.

Kokoomus ja Elinkeinoelämän järjestöt käytävät usein oheista kuvaajaa kertoessaan, että "Katsokaa nyt itse. Ansiosidonnaisen lopussa näkyy valtava piikki, kun ihmiset ansiosidonnaisen loputtua palaavat töihin.". Näitä tilastoja tulkittaessa pitäisi tajuta, että piikki on hyvin kapea ja tarkoittaa määrällisesti pientä määrää työllistyneitä. VATTin tutkimusprofessori Tomi Kyyrän mukaan 86% työttömistä jatkaa työttömyyskortistossa ansiosidonnaisen loppumisen jälkeenkin.

Kokoomuksen kaavailema ansiosidonnaisen leikkaus 200 päivään tarkoittaa sitä, että työllisen tulisi jo 3-4 työttömyyskuukauden jälkeen laittaa asuntoa myyntiin, sillä vähän yli kuuden kuukauden jälkeen rahalliset tuet romahtaa minimiin, jolla ei mitenkään elä. Mitään harkinnanvaraista et saa, jos sinulla on omaisuutta.

fd3847896bdc4e96981d00c4605fb21d.jpg.webp
 
Se kannattaa myös muistaa että ei se ole SDP joka niitä siltoja palaa, kannattaa muistaa se että tanssiin tarvitaan aina kaksi.
 
Tanssiin tarvitaan kaksi kuten Venäjän ja Ukrainan sodassakin?

Venäjä teki raakuuksia ja me poltettiin siltoja. Kyllä siinä kaksi oli. En itse vertaisi persuja Venäjään mutta periaata kunnolla venyttäen on sama: ihmisoikeuksien loukkaaja eristetään.

Toki avan eri tasolla molempien puolesta tässä.
 
Mielestäni myös kokoomus on polttanut siltoja, ei täällä mielestäni mitään pelkkää kokoomuksen totuutta ole. Aika kevyellä vaalivoitolla en lähtisi keulimaan, vaikka ansaittu voitto olikin.
 
Neuvotteluista tulee äärimmäisen kovat. Suomessa on käyty mediasotaa nyt vuosia, jos joku media väittää olevansa poliittissti neutraali niin sen pitäisi myös tarkoittaa sitä. Ei siinä ole mitään moraalia jos johdatellaan äänestäjiä ja puhutan tarkoituksella paskaa.
Nykyään tietynlaiselle äävivärittyneelle journalismille alkaa olla jo Suomessakin tilausta, eli eiköhän sieltä joku kohta ala paikalliseksi Foxiksi.
 
Ansiosidonnaisen leikkausta tarjotaan jonkinlaisena taika-avaimena työllisyyden parantamiseen, vaikka "ansiosidonnaista lomaa" tarkoituksellisesti hyväksikäyttää marginaalinen joukko ihmisiä.

Kokoomus ja Elinkeinoelämän järjestöt käytävät usein oheista kuvaajaa kertoessaan, että "Katsokaa nyt itse. Ansiosidonnaisen lopussa näkyy valtava piikki, kun ihmiset ansiosidonnaisen loputtua palaavat töihin.". Näitä tilastoja tulkittaessa pitäisi tajuta, että piikki on hyvin kapea ja tarkoittaa määrällisesti pientä määrää työllistyneitä. VATTin tutkimusprofessori Tomi Kyyrän mukaan 86% työttömistä jatkaa työttömyyskortistossa ansiosidonnaisen loppumisen jälkeenkin.

Kokoomuksen kaavailema ansiosidonnaisen leikkaus 200 päivään tarkoittaa sitä, että työllisen tulisi jo 3-4 työttömyyskuukauden jälkeen laittaa asuntoa myyntiin, sillä vähän yli kuuden kuukauden jälkeen rahalliset tuet romahtaa minimiin, jolla ei mitenkään elä. Mitään harkinnanvaraista et saa, jos sinulla on omaisuutta.

fd3847896bdc4e96981d00c4605fb21d.jpg.webp
Tilastoja voi tulkita monella tapaa. Minun mielestä siellähän näyttää olevan juuri sellainen 14% joka voisi työllistyä heti jos olisi niitä aktivointeja. Eli jos niitä aktivointeja olisi ansiosidonnaisessa heti alussa ja paljon niin siellähän on tuo alun piikki ja tuo lopun joka saataisin heti työelämään. Kuitenkin tuo että 14% makaa kotona 100 viikkoa ansiosidonnaiella on aivan hel-ve-tin kallista. Aivan helvetillistä rahantuhlausta.

Pitkäaikaistyöttömien tukirahoihinkin jo määrällisesti verrattuna helvetin iso summa rahaa. 2019 ansiosidonnaista maksettiin 1.9 miljardia, 2020 maksettin 2.9 miljardia, kassojen toimesta, mutta ajattelen että tuo olisi se kokonaissumma.
Samana aikana maksettin 1.65 miljardia työttömyystukia.

Ei ole vaikeaa matematiikkaa. Vaikka tuo 14% pois ansiosidonnaisen tuista olisi helpot 266-450 miljoonaa, riippuen laskeeko 2020 vai 2019 summista. Ja oikeastihan se on enemmän kun sossutukien maksamisen sijaan rahaa tulisi verotuloina. Toki oma kuriositeettinsä on se, että työttömien turhiin koulutuksiin ja kotouttamiskoulutuksiin menee satoja miljoonia vuosittain, varmasti lähemmäs miljardi kuin sata miljoonaa... Rahaa, joka on käytännössä puhdasta yritystukea ilman mitään työllistmisvaikutuksia.

Toki tässäkin ansiosidonnaisella aktivoinnissa ideologinen ongelma on se, että sehän olisi sellainen positiivinen kannustin. Eli tee asioita jotka parantavat työllistymistä ja työnhakijana saat lisää rahaa. Tällaistahan ei saa olla. Varsinkin kun se kohdistuu vääriin ihmisiin, ansiosidonnainen sossuntukihan on muka työssä ansaittu. Työtöntähän pitää aktivoida tukia leikkaamalla, palkkio on sitten se työpaikka. Tai se että tuosta systeemistä pääsee pois.
 
Viimeksi muokattu:
Kokoomuksen kaavailema ansiosidonnaisen leikkaus 200 päivään tarkoittaa sitä, että työllisen tulisi jo 3-4 työttömyyskuukauden jälkeen laittaa asuntoa myyntiin, sillä vähän yli kuuden kuukauden jälkeen rahalliset tuet romahtaa minimiin, jolla ei mitenkään elä. Mitään harkinnanvaraista et saa, jos sinulla on omaisuutta.

Ehkä näin, mutta eikö sekin tilanne olisi aika erikoinen jossa varallisuutta omaaville ihmisille maksettaisiin rahallisia tukia valtion toimesta? Itse olettaisin ainakin joutuvani realisoimaan omaisuutta (osakkeita tai muuta) jos joutuisin pidemmälle työttömyysjaksolle, miksi asuntoa pitäisi käsitellä yhtään erilaisena omaisuutena?
 
Samaa mieltä kaarloksen kanssa. Miksi ihmisille pitäisi maksaa sossuntukia jos heillä on omaisuutta mitä myymällä tulee ihan hyvin toimeen, jos ei työnteko kiinnosta? Sossuntuet pitäisi olla sitä varten että kaikille on asunto, lääkkeet ja rahat ruokaan ja jonkunlainen peruselintaso. Ei sitä varten ettei jonkun tarvitse myydä purjevenettä kun on niin tiukkaa.
 
Muistetaas nyt miten niitä ansiosidonnaisia päivärahoja maksetaan. Päivärahaa maksetaan 5 päivältä viikossa, ei 7:ltä. 200pv tarkoittaa 40 viikon työttömyysjaksoa eli yli 9 kuukauden työttömyyttä. Nykyinen 400pv tarkoittaa hulppeaa 80 viikon työttömyysjaksoa eli 1,5 vuoden työttömyyttä. Eli kannatan lämmöllä ansiosidonnaisen lyhentämistä nykyisestä 1,5 vuoden pituudesta reilusti.
 
Samaa mieltä kaarloksen kanssa. Miksi ihmisille pitäisi maksaa sossuntukia jos heillä on omaisuutta mitä myymällä tulee ihan hyvin toimeen, jos ei työnteko kiinnosta? Sossuntuet pitäisi olla sitä varten että kaikille on asunto, lääkkeet ja rahat ruokaan ja jonkunlainen peruselintaso. Ei sitä varten ettei jonkun tarvitse myydä purjevenettä kun on niin tiukkaa.
Useimmilla suomalaisilla se omaisuus edelleenkin on velkainen asunto ja velkainen auto. Elämänvaiheesta ja iästä (kauanko on makseltu) sitten riippuu, mikä sitten mahdollisesti realisoitaessa se myyntihinnan ja velan erotus on. Mutta ruuhka-Suomen ulkopuolella monen kohdalla se on usein aika vähäinen.

Toinen puoli asiassa on se, että meillä on Suomessa verrattaen pitkä ansiosidonnainen. Itse ajattelisin, että jompi kumpi olisi hyvä tehdä, joko porrastaminen tai lyhentäminen. Mutta ei molempia. Olisin sitten kuitenkin ehkä taipuvainen porrastamiseen - vaikka se kyllä lisää niin henkistä kuin taloudellista painetta. Auttaa osaa työllistymään nopeammin, mutta varmaan sitten toiselle osalle tuo mielenterveyshaastetta, siis jos oikein raa’asti asia muotoillaan.
 
Useimmilla suomalaisilla se omaisuus edelleenkin on velkainen asunto ja velkainen auto. Elämänvaiheesta ja iästä (kauanko on makseltu) sitten riippuu, mikä sitten mahdollisesti realisoitaessa se myyntihinnan ja velan erotus on. Mutta ruuhka-Suomen ulkopuolella monen kohdalla se on usein aika vähäinen.
Jos vetää taloutensa noin piippuun niin se on ihan oma vika jos ei ole yhtään pelivaraa eikä ole säästetty. Ei valtion tehtävä ole pelastaa 40k€ miljonäärejä omalta tyhmyydeltään tai huonolta taloudenpidolta.

Omasta mielestä fakta on ihan kiistattomasti se, että ansiosidonnainen kannustaa kotona makaamiseen ja on työttömyystukeen verrattuna yhteiskunnalle helvetin kallis. Leikata voi monella tapaa, mutta selkeästi aktivointia ja vaatimuksia pitäiai mielestäni lisätä jos siellä on selkeä 14%, joka voisi halutessaan työllistyä heti, mutta makaa mieluummin kotona niin pitkään kuin mahdollista.
 
Jos vetää taloutensa noin piippuun niin se on ihan oma vika jos ei ole yhtään pelivaraa eikä ole säästetty. Ei valtion tehtävä ole pelastaa 40k€ miljonäärejä omalta tyhmyydeltään tai huonolta taloudenpidolta.
Itse ajattelisin, että suomalainen hyvinvointivaltio on rakennettu nimenomaan tukemaan oikeastaan jokaista tai ainakin lähes jokaista, pehmentämään kaikkien kompurointia ja ohjaamaan jokaista. Sellaisessa hyvinvointivaltiossa valtion tehtävä nimenomaan on pelastaa ihmisiä omalta tyhmyydeltään ja taloudenpidoltaan.

Toki maailmalla on kosolti esimerkkejä toisenlaisesta ajattelustakin. Mutta suomalaisen ja pohjoismaisen hyvinvointivaltion idea on hyvinkin tällainen yhteiskunnan yksilöä ohjaavaan ja tukevaan perustuva. Kenties koko maailman eniten.
 
Muistetaas nyt miten niitä ansiosidonnaisia päivärahoja maksetaan. Päivärahaa maksetaan 5 päivältä viikossa, ei 7:ltä. 200pv tarkoittaa 40 viikon työttömyysjaksoa eli yli 9 kuukauden työttömyyttä. Nykyinen 400pv tarkoittaa hulppeaa 80 viikon työttömyysjaksoa eli 1,5 vuoden työttömyyttä. Eli kannatan lämmöllä ansiosidonnaisen lyhentämistä nykyisestä 1,5 vuoden pituudesta reilusti.
Itsellä meni yhdessä kohtaa tuo melkein maksimiaika ansiosidonnaisella ja homma päätyi uuteen ammattiin jossa tulee maksettua paljon enemmän veroina takaisin kuin aiemmassa ammatissa.

Jos ansiosidonnainen olisi ollut lyhyempi, niin olisi joutunut luultavasti johonkin vuokratyöfirman listoille.

Sopiva pituus mahdollisti juuri riittävän lisäopiskelun, että pääsi kiinni rahakkaisiin hommiin. Nyt jos näistä hommista joutuisi jäämään pois niin pesämunalla pärjäisi, mutta toisaalta näissä hommissa ei pitkään työttömänä olla, niin ainakin omalla kohdalla pidempi ansiosidonnainen oli kaikkien puolesta parempi ratkaisu.

No ok, ehkä rahastoihin sijoittaminen asuntolainan maksujen päälle vielä ansiosidonnaisella tuntui hieman liialliselta.
 
Itse ajattelisin, että suomalainen hyvinvointivaltio on rakennettu nimenomaan tukemaan oikeastaan jokaista tai ainakin lähes jokaista, pehmentämään kaikkien kompurointia ja ohjaamaan jokaista. Sellaisessa hyvinvointivaltiossa valtion tehtävä nimenomaan on pelastaa ihmisiä omalta tyhmyydeltään ja taloudenpidoltaan.

Toki maailmalla on kosolti esimerkkejä toisenlaisesta ajattelustakin. Mutta suomalaisen ja pohjoismaisen hyvinvointivaltion idea on hyvinkin tällainen yhteiskunnan yksilöä ohjaavaan ja tukevaan perustuva. Kenties koko maailman eniten.
Itse puhuin juuri sellaisista henkilöistä joilla itsellään on jo varat selvitä mutta ei vaan haluta niitä käyttää. Sijoittaminen on mielestäni vain säästämistä ja jos tuon tulkinnan vie pisimmälle niin kaikki omaisuus on säästöä. On lopulta vain valintakysymyksiä ottaako esimerkiksi korkokaton vai, meneekö pörssisähköllä vai ei, ottaako takaisinmaksuturvan asuntolainaan vai ei... jne.

Jos ottaa riskin niin se on tietoinen päätös että riski voi räjähtää naamalle. Valtion tukiverkko on edelleen pohjalla mutta ei sen tarvitse mikään täydellisen pehmeä ja ihana syleily olla.
 
Itsellä meni yhdessä kohtaa tuo melkein maksimiaika ansiosidonnaisella ja homma päätyi uuteen ammattiin jossa tulee maksettua paljon enemmän veroina takaisin kuin aiemmassa ammatissa.

Jos ansiosidonnainen olisi ollut lyhyempi, niin olisi joutunut luultavasti johonkin vuokratyöfirman listoille.

Sopiva pituus mahdollisti juuri riittävän lisäopiskelun, että pääsi kiinni rahakkaisiin hommiin. Nyt jos näistä hommista joutuisi jäämään pois niin pesämunalla pärjäisi, mutta toisaalta näissä hommissa ei pitkään työttömänä olla, niin ainakin omalla kohdalla pidempi ansiosidonnainen oli kaikkien puolesta parempi ratkaisu.

No ok, ehkä rahastoihin sijoittaminen asuntolainan maksujen päälle vielä ansiosidonnaisella tuntui hieman liialliselta.
mikä estää sinua itseopiskelemasta työttömyyspäivärahalla? Se on vain mukavampaa opiskella ansiosidonnaisella kun on enempi rahaa käytössä? Mikä estää sinua itseopiskelemasta samalla kun teet vuokrafirmalle keikkaa?
 
Mitäköhän kepu oikein kuvitteli tapahtuvan, kun meni hallitukseen yhdessä koko vasemmiston kanssa. :D

KESKUSTAN päätös lähteä vuonna 2019 Sdp:n johtamaan vihervasemmistohallitukseen oli jälkikäteen ajateltuna virhe, sanoo osa puolueen piirijohtajista Ilta-Sanomille.

Ilta-Sanomat haastatteli pitkäperjantaina keskustan piirijohtajia siitä, mitä tekijöitä johtajat pitävät suurimpina syinä sille, että keskusta kärsi eduskuntavaaleissa jälleen rökäletappion.

Monet keskustan piirijohtajat katuvat nyt hallitukseen lähtemistä – vasemmistolainen politiikka yllätti






Ilmeisesti Suomen kunnianhimoinen ilmastopolitiikka jakaa ihmisiä aika voimakkaasti. Sitä tukevia on suunnilleen yhtä paljon, kuin ihmisiä joiden mielestä tavoitetta pitäisi joko löysentää tai poistaa kokonaan.

On kuitenkin mielenkiintoista huomata että kokoomuksen kannattajat eivät ole aivan niin innostuneita 2035 tavoitteesta kuin puoluejohto. Saas nähdä miten hallitusneuvotteluissa käy. :)

Kokoomuksen kannattajista yli puolet eli 52 prosenttia lykkäisi tavoitetta vuoteen 2050. Nykyisestä tavoitteesta kiinni pitäisi 39 prosenttia kokoomuksen kannattajista.


– Lykkäämisen kannalla olevien osuus on aika iso, kun ottaa huomioon sen, että kokoomuksen puoluejohto on sitä mieltä, että 2035 tavoitteesta on pidettävä kiinni, Turja huomauttaa.

IS-kysely: Näin suomalaiset suhtautuvat Marinin hallituksen ilmastotavoitteeseen


Useimmilla suomalaisilla se omaisuus edelleenkin on velkainen asunto ja velkainen auto. Elämänvaiheesta ja iästä (kauanko on makseltu) sitten riippuu, mikä sitten mahdollisesti realisoitaessa se myyntihinnan ja velan erotus on. Mutta ruuhka-Suomen ulkopuolella monen kohdalla se on usein aika vähäinen.

En ole koskaan oikein ymmärtänyt monien ihmisten halua ostaa auto velalla, se kun on yksi huonoimpia mahdollisia investointeja... sitten siihen usein keksitään kaikenlaisia tekosyitä miksei muka "voi" olla vanhempaa ja halvempaa autoa.
 
Jos vetää taloutensa noin piippuun niin se on ihan oma vika jos ei ole yhtään pelivaraa eikä ole säästetty. Ei valtion tehtävä ole pelastaa 40k€ miljonäärejä omalta tyhmyydeltään tai huonolta taloudenpidolta.

Omasta mielestä fakta on ihan kiistattomasti se, että ansiosidonnainen kannustaa kotona makaamiseen ja on työttömyystukeen verrattuna yhteiskunnalle helvetin kallis. Leikata voi monella tapaa, mutta selkeästi aktivointia ja vaatimuksia pitäiai mielestäni lisätä jos siellä on selkeä 14%, joka voisi halutessaan työllistyä heti, mutta makaa mieluummin kotona niin pitkään kuin mahdollista.


Näitä kovapalkkaisia Nokia johtajia oli ihan helvetisti ansiosidonnaisella jotka roikkuivat silloin sen 500 päivää eli about kaksi vuotta kun Nokian matkapuhelinliiketoiminta meni alas. Jos rahaa sai sen 7000€ kuussa veronmaksajien piikkiin versus se että lähtisi päällikköhommiin 4-5k liksalla niin moni jäi kotiin. Osa vaihtoi jopa alaa heti ansiosidonnaisen jälkeen.

Malliesimerkki siitä kuinka ansiosidonnainen on todellakin hyväosaisten kallis tuki. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että ansiosidonnainen tulisi ajaa kokonaan alas. Silloin kansalaisella olisi suurempi kannustin kerätä likvidejä varoja säästöön. Likvidien varojen kannustamisessa voitaisiin tukea mm. laskemalla pääomaverotus 0% jos myy osakkeita vuodessa alle 10 000€ nykyisen 1000€ sijasta. Perusturvaa sitten tarjoaisi perustulo- tai perustilimalli, jossa kaikki saisivat about 700€ kk rahaa työttömyysjakson aikana.

Suomessa yksilöllä on aivan liian vähän vastuuta omasta työmarkkinatilanteestaan, siis silloin kun on päässyt työelämään kiinni. Ruikutetaan jotain ansiosidonnaista ja turvaa veronmaksajilta. Missä yksilön vastuu on?

Suomen työmarkkinajärjestelmässä on useita ongelmia. Toinen on se, kuinka vähän yhteiskunta tarjoaa mahdollisuuksia pitkäaikaistyöttömille työllistyä. Tee vähän liikaa pientä keikkaa niin tuet menee. Haluaisit kouluttautua uudelle alalle, mutta oppisopimuspaikkoja ei ole. Ja vaikka olisi niin taas saisi pelätä tukien menettämistä. Perustili tai perustulo sosiaaliturvamalli toisivat molemmat tarvittavaa joustoa tähän, mutta edeltävä Marinin hallitus tavoitteli sosiaaliturvauudistusta vasta vuonna 2030. Silloinkaan ei ole edes varma jatkettaisiinko nykyisellä paskalla tukijärjestelmällä vai voitaisiinko ajatella muita vaihtoehtoja :facepalm:.
 
Malliesimerkki siitä kuinka ansiosidonnainen on todellakin hyväosaisten kallis tuki. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että ansiosidonnainen tulisi ajaa kokonaan alas. Silloin kansalaisella olisi suurempi kannustin kerätä likvidejä varoja säästöön. Likvidien varojen kannustamisessa voitaisiin tukea mm. laskemalla pääomaverotus 0% jos myy osakkeita vuodessa alle 10 000€ nykyisen 1000€ sijasta. Perusturvaa sitten tarjoaisi perustulo- tai perustilimalli, jossa kaikki saisivat about 700€ kk rahaa työttömyysjakson aikana.
Mielestäni työnteosta on kuitenkin ihan hyvä palkita ansiosidonnaisella. Siinä vain pitäisi olla maksimimäärä kuukaudessa mitä sitä maksetaan. Ei sossuntuen pitäisi olla kenellään tuhansia euroja.

700€ perustulo ei ratkaise mitään, koska sillä ei pysy hengissä.

Yksilön vastuu on taas näitä ideologia ajatuksia. Ei työpaikkojen määrä nouse sillä että työtön vain päättää ottaa vastuun itsestään ja päättää työllistyä. Edelleenkään työttömyys ei ole valinta kuin aniharvoille, pääasiassaa hyväosaisille.
 
Mielestäni työnteosta on kuitenkin ihan hyvä palkita ansiosidonnaisella. Siinä vain pitäisi olla maksimimäärä kuukaudessa mitä sitä maksetaan. Ei sossuntuen pitäisi olla kenellään tuhansia euroja.

700€ perustulo ei ratkaise mitään, koska sillä ei pysy hengissä.

Yksilön vastuu on taas näitä ideologia ajatuksia. Ei työpaikkojen määrä nouse sillä että työtön vain päättää ottaa vastuun itsestään ja päättää työllistyä. Edelleenkään työttömyys ei ole valinta kuin aniharvoille, pääasiassaa hyväosaisille.

Eikös meillä ole ollut tavoitteena nostaa korkeakoulutettujen määrää vähintään 50% ikäluokasta vuoteen 2030 mennessä? Jos työllistyminen on vaikeata tai on vain matalapalkka-aloja tarjolla, eikö silloin tulisi korkeakoulupaikkoja lisätä ja tarjota mahdollisuus opiskella itselleen parempipalkkainen ammatti esim. perustulolla?

 
mikä estää sinua itseopiskelemasta työttömyyspäivärahalla? Se on vain mukavampaa opiskella ansiosidonnaisella kun on enempi rahaa käytössä? Mikä estää sinua itseopiskelemasta samalla kun teet vuokrafirmalle keikkaa?
Omalla kohdalla se lisäopiskelu maksoi tuhansia euroja ja vei paljon päätoimista aikaa. Omalla alalla se oli ainoa vaihtoehto, jolla sai lisää mahdolllisuuksia työllistymiseen. Vaihtoehtona olisi toki ollut jotkut ihan muun alan opinnot valtion tukemana, joihin olisikin sitten saanut käyttää jonkun 6 vuotta että olisi päässyt vielä lähellekkään vastaavia pätevyyksiä minkä avulla omalla alalla pääsi mielenkiintoisiin hommiin ja maksamaan tuet veroina takaisin nopeasti.
 
Eikös meillä ole ollut tavoitteena nostaa korkeakoulutettujen määrää vähintään 50% ikäluokasta vuoteen 2030 mennessä? Jos työllistyminen on vaikeata tai on vain matalapalkka-aloja tarjolla, eikö silloin tulisi korkeakoulupaikkoja lisätä ja tarjota mahdollisuus opiskella itselleen parempipalkkainen ammatti esim. perustulolla?

Nykyistäkin järjestelmää voitaisiin halutessaan muuttaa niin että ansiosidonnaisella ja työttömyystuella voisi opiskella. Käytännössä tämäkin on erikseen kielletty. Työttömyystuelle päästäkseen pitää esimerkiksi yliopiston opiskelupaikastakin luopua.
 
Olkiukkoilu
Omalla kohdalla se lisäopiskelu maksoi tuhansia euroja ja vei paljon päätoimista aikaa. Omalla alalla se oli ainoa vaihtoehto, jolla sai lisää mahdolllisuuksia työllistymiseen. Vaihtoehtona olisi toki ollut jotkut ihan muun alan opinnot valtion tukemana, joihin olisikin sitten saanut käyttää jonkun 6 vuotta että olisi päässyt vielä lähellekkään vastaavia pätevyyksiä minkä avulla omalla alalla pääsi mielenkiintoisiin hommiin ja maksamaan tuet veroina takaisin nopeasti.
Eli toisin sanoen käytit ansiosidonnaista väärin (päätoiminen opiskelu on kielletty). Mutta koska et jäänyt tästä kiinni, niin se on mielestäsi hyvä systemi? En tiedä rikosnimikkeestä mutta varmaan joku petoshan tuo olisi.
 
Eli toisin sanoen käytit ansiosidonnaista väärin (päätoiminen opiskelu on kielletty). Mutta koska et jäänyt tästä kiinni, niin se on mielestäsi hyvä systemi? En tiedä rikosnimikkeestä mutta varmaan joku petoshan tuo olisi.
Se on ollut sallittua ainakin vuosikymmenen, kunhan ensin työvoimaviranomainen toteaa ja antaa lausunnon, että se on työllisyyttä edistävää. Itse tein aikanaan toisen maisterintutkintoni ja opettajanpätevyyden osittain ansiosidonnaisella. Työttömyysetuudella (ansiosidonnainen/peruspäiväraha/työmarkkinatuki) saa siis opiskella kaksi vuotta jos em. asiat on kunnossa.
 
Eli toisin sanoen käytit ansiosidonnaista väärin (päätoiminen opiskelu on kielletty). Mutta koska et jäänyt tästä kiinni, niin se on mielestäsi hyvä systemi? En tiedä rikosnimikkeestä mutta varmaan joku petoshan tuo olisi.
Ei päätoiminenkaan opiskelu ole ansiosidonnaisella kielletty, siitä täytyy vain sopia tai ts. saada lupa työkkäristä.
 
Eli toisin sanoen käytit ansiosidonnaista väärin (päätoiminen opiskelu on kielletty). Mutta koska et jäänyt tästä kiinni, niin se on mielestäsi hyvä systemi? En tiedä rikosnimikkeestä mutta varmaan joku petoshan tuo olisi.

Suomalaisen yhteiskuntajärjestelmän yksi suurimmista ongelmista on huippusuosittu kateus ja kyttäyskulttuuri. Täällä halutaan rankaista siitä että ihmiset menevät elämässään eteenpäin, tienaavat enemmän tai muuten vain onnistuvat elämässään. Menestyminen on ok ainoastaan urheilijoille.

Nimenomaan rakenteita pitäisi kehittää siihen suuntaan että yhteiskunta tukee yksilöiden hallittua riskinottoa. Tähän kuuluisi (korkeakoulu)opiskelu parempaan ammattiin, lukukausimaksut sen jälkeen kun ylittää tietyn tulotason, tukien jatkuminen opiskelusta huolimatta, matalampi verotus piensijoittajille, henkilökohtaisen konkursssin tekeminen jne.
 
Suomalaisen yhteiskuntajärjestelmän yksi suurimmista ongelmista on huippusuosittu kateus ja kyttäyskulttuuri. Täällä halutaan rankaista siitä että ihmiset menevät elämässään
En ajattele että menestymisestä rankaistaan. Enemmän kyse on ideologiasta että ns. ali-ihmisten, eli työttömien elämä pitää olla epämukavaa, jotta he valitsisivat toisin. Koska työttömyys on aina itse valittua. Alan kirjallisuudessa puhutaan moraalipaniikki-ilmiöstä.

Tämä epämukavuus sitten ihan tarkoituksella aiheutetaan liian pienillä tuilla, pyörittämällä työtöntä turhissa koulutuksissa ja työkokeiluissa ja kuntouttavassa. Estetään mielekäs opiskelu ja kytätään plussapisteitä asti varallisuutta että varmasti pysyy köyhänä. Valvotaan ja rangaistaan. Esimerkiksi te-keskuksen virkailijoiden työpaikkahakemuksia kun lukee, niin ei siellä enää edes puhuta työllistämisestä vaan palveluihin rohkeasti ohjaamisesta. Eli toisin sanoen valtion rahan poltosta.

Tämä tietenkin myös pohjaa aika hyvin siihen että perustuloa ei tulla koskaan hyväksymään Suomessa, koska siitää puuttuvat juuri nämä kyttäys- ja kontrollinamiskat.

Tähän ideologiseen hölynpölyyn nähden oli kuitenkin todella rohkeaa että perustuloa edes kokeiltiin. Kaikenlaiset kokeiluthan ovat poliittisesti todella vaikeita, koska niissä aina paljastuu että puhtaasti ideologiset keinot eivät koskaan toimi käytännössä. Aktiivimalli ykkösen kohdalla tämä tuli vaivaannuttavalla tavalla tuotakin kautta selville.

Itse näkisin että juuri kokeilemalla erilaisia malleja ja ajamalla niitä rinnakkain saataiisiin oikeasti parhaat keinot käyttöön työllistymisen kannalta. Siinä voisi ajaa yhtenä mallina oikeistolaista totaaliköyhyysmallia, missä mitään tukia ei ole, täysin vasemmistolaista viiden tonnin perustuloa ja paria edes teoriassa toimivia malleja. Saataisiin edes se suhdanteiden vaikutus selville. Mutta tämäkin kaikki ei onnistu koska ideologisesti työllistymismallia ei haluta/voida tehdä sellaiseksi, mistä puuttuisivat kontrolli, valvonta, määräykset, rangaistukset ja leikkauset.

Toinen asia mitä pitäisi työllistymisessä ja kaikissa sosiaalituissa käyttää enemmän on kohdentaminen. Nyt kaikkia kohdellaan täsmälleen samoin, vaikka työttömän nokiapäällikön, salen kassan ja vankilasta vapautuneen väkivaltarikollisen tilanteet ovat täysin erilaiset. Kaikki ovat täysin samassa systeemissä saman ideologian alla. Eikä se toimi yhdenkään kohdalla.
 
Jos ansiosidonnainen olisi ollut lyhyempi, niin olisi joutunut luultavasti johonkin vuokratyöfirman listoille.

Tai sitten olisit opiskellut silti ja ottanut opintojen oheen jonkun osa-aikaisen työn ja sillä parantanut toimeentuloa ja vähentänyt kustannuksia yhteiskunnalle. Tai ehkä olisit saanut opintotukea ja opiskellut sen turvin. Tai ehkä olet hieno poikkeus, jolle X mittainen ansiosidonnainen oli juuri täydellinen, mutta 1000 muulle se pituus aiheuttaa vain lisäkustannuksia. Kannattaako silloin yhden takia maksattaa kaikille hirmuiset lisätuet? Ei ehkä kannata. Yli yksittäisen työttömän kokemuksesta ei voi vetään liikaa johtopäätöksiä.

Opintoihin on opintotukijärjestelmä, joka mahdollistaa pidemmän opiskelun kuin ansiosidonnainen, joka ei ole tarkoitettu täyden korkeakoulututkinnon suorittamiseen, vaan lyhyemmän työllistävän koulutuksen.

Mä kannatan lämpimästi (uudelleen)kouluttautumista tilanteessa jossa vanha ala ei työllistä niin hyvin. Mutta se ei tarkoita että samalla pitäisi antaa kaikkien lojua toimettomana ansiosidonnaisella. Opiskeluun voisi ihan hyvin tehdä oman järjestelmän, jolla esim. ansiosidonnaisen tasoa voisi nostaa tai pidentää sen kestoa jos kouluttautuminen on työllistävää ja se myös etenee.

Sopiva pituus mahdollisti juuri riittävän lisäopiskelun, että pääsi kiinni rahakkaisiin hommiin.

Hieno homma! Itse taas opiskelin korkeakoulussa työnteon ohella. Sekin onnistuu. En siis olliut päivääkään työttömänä ja sain ylemmän korkeakoulututkinnon. En silti oleta, että se onnistuu joka alalla tai joka tilanteessa jokaiselta.

Tutkimusten mukaan ansiosidonnaisen lyhentäminen nopeuttaa töihinpalaamista. Se myös luultavasti vähentää ansiosidonnaisen kustannuksia yhteiskunnalle. Siinä on kaksi hemmetin kovaa syytä lyhentää sitä ansiosidonnaista. Ja kun kustannukset laskevat, niin se motivoi yhä enemmän hakeutumaan töihin kun käteen voisi jäädä enemmän.
 
On saanut lukea niin paljon juttuja miten tuet lähtee jos opiskelee työttömänä että jos hommat loppuisivat niin räkisin itse kattoon ja matkustelisin sen ansiosidonnaisen ajan. Ei ole mitään järkeä suomessa yrittää mitään muuta kun joku työvoimatoimiston tantta kurittaa ja rankaisee heti.

Se lupakaan ei auta koska se voi olla virheellinen ja silti rangaistaan.


Vastaavia kertomuksia on niin kauan kuin vain muistaa.
 
Tilastoja voi tulkita monella tapaa. Minun mielestä siellähän näyttää olevan juuri sellainen 14% joka voisi työllistyä heti jos olisi niitä aktivointeja. Eli jos niitä aktivointeja olisi ansiosidonnaisessa heti alussa ja paljon niin siellähän on tuo alun piikki ja tuo lopun joka saataisin heti työelämään. Kuitenkin tuo että 14% makaa kotona 100 viikkoa ansiosidonnaiella on aivan hel-ve-tin kallista. Aivan helvetillistä rahantuhlausta.

Pitkäaikaistyöttömien tukirahoihinkin jo määrällisesti verrattuna helvetin iso summa rahaa. 2019 ansiosidonnaista maksettiin 1.9 miljardia, 2020 maksettin 2.9 miljardia, kassojen toimesta, mutta ajattelen että tuo olisi se kokonaissumma.
Ansiosidonnaisjärjestelmä kaipaa remonttia, mutta remontti tulisi toteuttaa toisella tapaa kuin mitä Kokoomus ja elinkeinoelämän järjestöt ehdottaa. Kokoomuksen ehdotushan nojaa siihen, että 30 vuoden työuran jälkeen työttömäksi jäävä on "ansiosidonnaisjärjestelmän hyväksikäyttäjä", mikäli uusi duuni ei järjesty 200 päivän sisällä.

Nykysysteemin ongelma on se, että 300 päivää kestävän ansiosidonnaisen piiriin pääsee jo työskentelemällä 26 viikkoa vähintään 1331 euron kuukausipalkalla. Tämä määrittely johtaa siihen, että mm. asfalttityöntekijät ja muut kausityöläiset painavat hommaa sen 26 viikkoa, minkä jälkeen jäädään pitkälle ansiosidonnaisvapaalle.

Systeemi tulisi muuttaa esimerkiksi siten että:
  • alle vuoden työrupeamalla saisi ainoastaan esimerkiksi 100 päivää kestävän ansiosidonnaisen
  • alle kahden vuoden työrupeamalla saisi 200 päivää kestävän ansiosidonnaisen
  • 300, 400 jas 500 päivän ansiosidonnainen vaatisi jo vuosia kestävän työuran
Ei ole vaikeaa matematiikkaa. Vaikka tuo 14% pois ansiosidonnaisen tuista olisi helpot 266-450 miljoonaa, riippuen laskeeko 2020 vai 2019 summista. Ja oikeastihan se on enemmän kun sossutukien maksamisen sijaan rahaa tulisi verotuloina. Toki oma kuriositeettinsä on se, että työttömien turhiin koulutuksiin ja kotouttamiskoulutuksiin menee satoja miljoonia vuosittain, varmasti lähemmäs miljardi kuin sata miljoonaa... Rahaa, joka on käytännössä puhdasta yritystukea ilman mitään työllistmisvaikutuksia.
Työttömien koulutusohjelmia tulisi ehdottomasti ruveta benchmarkkaamaan. Hyville ohjelmille tulisi antaa lisää määrärahoja ja vastaavasti lakkauttaa koulutusohjelmia, jotka eivät johda oikeaan työllistymiseen.

Olen sivusta seurannut erään elämäntapatyöttömän tuttavani taivallusta. Puuhastelukurssia ja hörhöilyä toiseensa perään, vaikka otsalohkolla näkee, etteivät ne johda mihinkään. Aivan täydellistä verovarojen haaskausta. Väkisin tullut mieleen, että onko näiden kurssien ainoa tarkoitus työllistää pelkästään kouluttajia.
 
Verrokkimaissa, joissa on lyhyt tai ei ole ansiosidonnaista työttömyyskorvausta irtisanominen on poikkeuksetta todella paljon vaikeampaa kuin Suomessa. Näissä maissa ansiosidonnaisen virkaa hoitaa se irtisanomisen jälkeen jatkuva palkanmaksu tai paketti, joka monesti riippuuu työvuosista.
Jos ansiosidonnaista heikennetään tuntuvasti tulisi sitten vastaavasti vaikeuttaa irtisanomista.
 
Verrokkimaissa, joissa on lyhyt tai ei ole ansiosidonnaista työttömyyskorvausta irtisanominen on poikkeuksetta todella paljon vaikeampaa kuin Suomessa. Näissä maissa ansiosidonnaisen virkaa hoitaa se irtisanomisen jälkeen jatkuva palkanmaksu tai paketti, joka monesti riippuuu työvuosista.
Jos ansiosidonnaista heikennetään tuntuvasti tulisi sitten vastaavasti vaikeuttaa irtisanomista.
Suomessa irtisanominen on helppoa ja halpaa verrattuna moneen muuhun Euroopan maahan.

Esimerkiksi Saksassa ja Italiassa jo pelkästä irtisanomisesta tai toimipisteen lakkauttamisesta päättäminen on todella monen mutkan takana. Paikalliset viranomaiset laittavat yritykset lujille, kun irtisanomisista ollaan päättämässä. Pienikin muotovirhe prosessissa johtaa helposti kuukausien viivästyksiin. Kyse on aivan tarkoituksellisesta kiusanteosta ja viivyttämisestä. Suomessa tällainen viivyttäminen ei ole edes mahdollista, vaan teatraaliset YT-neuvottelut kestää max 6 viikkoa ja sen jälkeen voi laput jaella käteen ja vartija saattelee ulkoovelle.

Kuten sanoit, monessa Euroopan maassa yrityksen velvollisuus maksaa irtisanomiskorvauksia on kirjattu lakiin ja/tai työehtosopimuksiin. Saksan metallissa on kirjattu irtisanomiskorvauksen laskukaava: työntekijän ikä kertaa työvuosien määrä jaettuna 35:llä. Esimerkiksi 55-vuotias jolla on 20 palvelusvuotta, saa 2,5 vuoden palkan irtisanomiskorvauksena.

Ruotsissa irtisanominen toimii "last in - first out" -periaatteella. Työnantaja ei voi valikoida vapaasti irtisanottavia, vaan viimeksi organisaatioon tullut pitää irtisanoa ensin jne.
 
Verrokkimaissa, joissa on lyhyt tai ei ole ansiosidonnaista työttömyyskorvausta irtisanominen on poikkeuksetta todella paljon vaikeampaa kuin Suomessa. Näissä maissa ansiosidonnaisen virkaa hoitaa se irtisanomisen jälkeen jatkuva palkanmaksu tai paketti, joka monesti riippuuu työvuosista.
Jos ansiosidonnaista heikennetään tuntuvasti tulisi sitten vastaavasti vaikeuttaa irtisanomista.

Toki esim. Muricassa ei ole mitään sosiaaliturvaa, ja siellä voi myös antaa välittömästi kenkää ilman mitään syytä, jos siltä tuntuu.
 
Itse kun olin pidempään ansiosidonnaisella niin se oli kyllä mukavaa aikaa. Rahaa tuli paljon tilille ja ei ollut stressiä. Pystyi käydä viikolla hyvin bilettämässä ja kahvilla ym.
 
Verrokkimaissa, joissa on lyhyt tai ei ole ansiosidonnaista työttömyyskorvausta irtisanominen on poikkeuksetta todella paljon vaikeampaa kuin Suomessa. Näissä maissa ansiosidonnaisen virkaa hoitaa se irtisanomisen jälkeen jatkuva palkanmaksu tai paketti, joka monesti riippuuu työvuosista.
Jos ansiosidonnaista heikennetään tuntuvasti tulisi sitten vastaavasti vaikeuttaa irtisanomista.
Tämä on tärkeä pointti jo senkin takia että kun suuret monikansalliset yritykset haluavat työntää väkeä pihalle, niin se yleensä tehdään siinä maassa, missä se onnistuu helpoiten. = halvimmalla. Suomen matala irtisanomissuoja haittaa omalta osaltaan kansainvälistä kilpailukykyäkin.

Toki esim. Muricassa ei ole mitään sosiaaliturvaa, ja siellä voi myös antaa välittömästi kenkää ilman mitään syytä, jos siltä tuntuu.
Murican sosiaaliturva on olemassa. Esimerkiksi työssäkäyvänä on oikeutettu ruokatiketteihin (food stamps). Eli jenkkimäiseen tyyliin tuetaan riistäjäfirmoja, jotka maksavat huonoa palkkaa niin että valtio maksaa osan palkasta noin. Tähän mekin ollaan menossa, työssäkäynti on palkan ja sosiaaliturvan ansaitsemista.

Ja tuo irtisanomishomma toimii myös toisinpäin. Työntekijä voi ilmoituksella lopettaa työt siltä seisomalta. Miksi ei meilläkin? Itse en tuollaisia kannata, meillähän on jo koeajat venytetty äärimmilleen. Esimerkiksi mäkkärissä ensimmäinen vuosi on harjoittelijan palkalla about 8€ ja potku voi tullaa persiille joka päivä. En jaksa guuglettaa ravintola-alan tessiä mutta suoli.fiistä löytyi että ekat 320h palkka olisi 6.5h... Vasta vuoden jälkeen tulee täysi palkka. Ei voi vakavalla naamalla sanoa että tuet on liian hyvät jos palkka on 6.5€...
 
Viimeksi muokattu:
Murican sosiaaliturva on olemassa. Esimerkiksi työssäkäyvänä on oikeutettu ruokatiketteihin (food stamps). Eli jenkkimäiseen tyyliin tuetaan riistäjäfirmoja, jotka maksavat huonoa palkkaa niin että valtio maksaa osan palkasta noin. Tähän mekin ollaan menossa, työssäkäynti on palkan ja sosiaaliturvan ansaitsemista.

Joo, aika kehno tilannehan jenkeissä on työntekijän kannalta. Ja ollaan Suomessakin jo menty siihen että Kela subventoi matalapalkka-aloja, etenkin pääkaupunkiseudulla.

Ja tuo irtisanomishomma toimii myös toisinpäin. Työntekijä voi ilmoituksella lopettaa työt siltä seisomalta. Miksi ei meilläkin? Itse en tuollaisia kannata, meillähän on jo koeajat venytetty äärimmilleen. Esimerkiksi mäkkärissä ensimmäinen vuosi on harjoittelijan palkalla about 8€ ja potku voi tullaa persiille joka päivä. En jaksa guuglettaa ravintola-alan tessiä mutta suoli.fiistä löytyi että ekat 32h palkka olisi 6.5h... Vasta vuoden jälkeen tulee täysi palkka. Ei voi vakavalla naamalla sanoa että tuet on liian hyvät jos palkka on 6.5€...

Joo-o, toi 6,5e/h on lähinnä vitsi... Ei ihmekään ettei tolla palkalla nappaa tehdä töitä, jos työkkäristä saa melkein saman. :rolleyes:

Mutta ei kai koeaika vuotta saa kestää? Luulin että se oli rajattu puoleen vuoteen.
 
Joo, aika kehno tilannehan jenkeissä on työntekijän kannalta. Ja ollaan Suomessakin jo menty siihen että Kela subventoi matalapalkka-aloja, etenkin pääkaupunkiseudulla.



Joo-o, toi 6,5e/h on lähinnä vitsi... Ei ihmekään ettei tolla palkalla nappaa tehdä töitä, jos työkkäristä saa melkein saman. :rolleyes:

Mutta ei kai koeaika vuotta saa kestää? Luulin että se oli rajattu puoleen vuoteen.
Kirjoitin huonosti ja täyteen kirjoitusvirheitä. Tuo 6.5€ oli peräisin suomipistefiin 2007 vuoden kirjoituksesta.

Löysin myös jutun missä mäkkärin palkka kerrotaan:
Aloitin vasta, joten harjoittelijan tuntipalkkani on 8,62 euroa
ja
Palkka ei ole vielä kehittynyt, sillä aloitin vasta. Vuoden jälkeen harjoittelijan palkka nousee.
 
Ajattelen että suurimmat yhteiskunnan lähitulevaisuuden ongelmat olisivat tällä hetkellä kuitenkin liikalihavuus, liikkumattomuus, mielenterveysongelmat ja miesten syrjäytyminen. Työttömyys ja valtionvelka ovat vielä täysin hallinnassa. Mutta käytännössä voimme olla jo tilanteessa missä eliniän huippupituus on jo saavutettu. Varusmiesten kunto huononee ja paino kasvaa. Liikutaan vähemmän. Kun tällä tyylillä kasvetaan vanhoiksi niin terveitä vuosia on loppupäässä vähemmän ja ne loppuvat aikaisemmin.

Isompi osa jää välille varhaiseläkkeelle ja ero erittäin hyvin ja erittäin huonosti toimeentulevien terveydessä ja hyvinvoinnissa kasvaa. Oletuksena kun on että kun nyt isot ikäluokat jäävät pois ja hitaasti kuolevat niin nuoremmat sitten selkä limassa maksavat ne eläkkeet. Tässä piilee ihan koko Suomen selviytymisen kannalta suuri vaara, että huoltosuhde romahtaa koska yksinkertaisesti työssäkäyvät ovat fyysisesti ja henkisesti liian huonossa kunnossa ja liian suuri määrä varsinkin miehiä on annettu syrjäytyä.

Biologian puolesta jotain helppoja keinoja voisi olla. Yksi olisi myöhäistää poikien koulun alkua vuodella. Poikien aivot kun kehittyvät hitaammin ja myöhemmin. Toinen asia mihin pitäisi panostaa hirveästi on kiusaamisen esto. Ihan tutkimuksissa on löydetty että kiusaaminen vaikuttaa haitallisemmin lapsen aikuisuuteen kuin esimerkiksi seksuaalinen hyväksikäyttö! Siihen millä kansa saataisiin liikkumaan enemmän ja syömään vähemmän on vaikeaa antaa mitään ohjetta. Liikuntaakin joku 3 tuntia viikossa vastaa samaa kuin laihduttaisi 15 kiloa, yhden tutkimuksen mukaan. Nyt kun oikeistohallitus pääsee taas leikkaamaan juuri koulutuksesta ja sotesta niin liikalihavuus ja liikkumattomuus pahenevat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 314
Viestejä
4 752 806
Jäsenet
77 292
Uusin jäsen
treyz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom