Koska ainakaan itse en kaipaa täysin maahanmuuttovastaista puoluetta vaan sellaista, joka ajaisi ns. "parempaa maahanmuuttoa". Tympeä termi mutta kuvaa ehkä parhaiten ongelmaa. Lisäksi en kaipaa EU-eroa ajavaa puoluetta vaan sellaista, jolla ei ole piikki auki aina heti kun EU:n uudet velkapaketit ja muut härvelit tulevat maksettavaksi.
Vaikuttaa siltä että ihmiset eivät äänestä persuja sen takia, että se olisi hyvä puolue vaan sen takia, että muut ovat vielä huonompia vaihtoehtoja.
Noissa EU-piikeissä on hyvä huomata se, minkä ihan kaikki poliitikotkin kyllä tietää: nettomaksajamaa on aina osuutensa verran nettomaksaja, jollei kyseinen paketti ole kasattu auttamaan juuri sitä (ja mahdollisesti muita vastaavassa tilanteessa olevia).
Poliittisessa retoriikassa asia pyritään toki kaikin voimin häivyttämään. Oppositio- ja muutenkin vastustavat puolueet pyrkivät antamaan sellaisen kuvan, että jotenkin se pystyttäisiin välttämään ja on kulloisenkin hallituksen taitamatonta neuvottelua kun ei pystytä. Ja sitten pitkin hampain myöntäessään korostavat poikkeuksellisuutta ja ainutkertaisuuden vaatimusta.
Istuva hallitus korostaa myös poikkeuksellisuutta ja ainutkertaisuutta, mutta sitten myös euroopan yhtenäisyyttä ja EU:sta saatavia etuja.
Kaikki kuitenkin tietävät, että se uusi poikkeuksellinen tilanne, joka vaatii ainutkertaista erityisratkaisua kyllä taas joku päivä tulee.
Silloin korostetaan sitä, miten se eroaa aikaisemmista, eikä liity niihin mitenkään.
Jokainen myös ymmärtää, että näissä on oltava mukana, sillä sekin päivä varmasti vielä tulee, kun itse tarvitsemme muiden EU-maiden apua.
Itse pidän outona, että tämä on politiikassa asia, mistä halutaan vaieta. Peli, jota halutaan yhä uudelleen pelata. Väittäisin, että avoin ja selkeä kommunikaatio olisi kuitenkin kaikille hyväksi, niin puolueille kuin äänestäjillekin.