Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
En toivo kenenkään kuolemaa! Tietenkään.Ei taida ihan olla Darwin awards materiaalia, koska sen saamiseksi pitäisi kuolla siihen tyhmyyteen, ja nämä eivät pahemmin näytä riskiryhmäläisiltä. Ja jos joukosta joku kippaisikin niin ehkä olisi ollut hänen valintansa minkä aatteen puolesta käy tietoisesti kippaamassa.
Ei siis nähdäkseni ihan täytä awardsien kriteereitä, ainakaan kovin hyvin. Ja ei kiitos, en jaksa vääntää semantiikasta jos ei nyt mennyt ihan jakeluun öyhöosastolle mitä tarkoitin.
Toki nyt pitäisi varmaan kauhistua ja alkaa joku cancel kampanja, aijaijai. Miten voi käyttäjä @Jan11 täällä herran vuonna 2021 toivoa vähän eri tavalla ajatteleville kuolemaa? Aivan kauheaa.
Paitsi että minulle ihan sama, senkus ajattelet mitä haluat. Suon sen ajatuksenvapauden sinulle ihan vapaasti. Öyh ja vöyh.
En missään kirjoittanut näin.
Neste lienee paras taho arvioimaan investointiensa riskejä, eikä nimimerkki tietokonerikki tai joku keskustalainen siltarumpupolitiikkaa ja uudelleenvalintaansa ajava poliitikko.
Huoh. Vakiovastaus kun pörssiyhtiö korottaa palkkioita. Kerro ihmeessä, kuka siellä niitä nostelee ristiin, niin tutkitaan tarkemmin. Annan vinkin: omistajien asettama nimitystoimikunta ehdotti palkkioiden korotusta, ei hallituksen jäsenet. Katso toimikunnan jäsenet, ja kerro ketä syytät.
Varsinaisen päätöksen tekee...rumpujen pärinää...yhtiökokous. Jossa siis valtio käyttää suurinta valtaa. Miksi ihmeessä valtio haluaa pitää palkkiot kilpailukykyisinä vaikka nimimerkki tietokonerikki tekisi enemmän ja paremmin, sekkä halvemmalla? Tätä voi jokainen miettiä hetken sydämessään.
"Huonon työn" Kerro ihmeessä, miten susta Finnairia pitäisi johtaa tilanteessa jossa liikenteestä katoaa yhtäkkiä 95-100% yli vuodeksi ilman mitään tietoa jatkosta ja päällä vaatimus huoltovarmuuden ylläpitämisestä. (Oikeasti, älä kerro, ei mua oikeasti kiinnosta.)
Muistelisin aikaisemmilta vuosilta, että tässä "onnellisuus"tutkimuksessahan taidetaan tutkia jotakuinkin kaikkea muuta paitsi sitä, ovatko ihmiset onnellisia.Taas on vähän mopo karannut käsistä analyysin suhteen. Tutkimuksessa mitattiin Suomessa asuvien (eli pääosin ellei kokonaan suomalaisten) onnellisuutta ei sitä onko Suomi tehnyt heistä onnellisen. Tällä voi olla niin geneettisiä kuin kulttuurillisiakin syitä eikä asuinmaan tarvitse olla yhtään relevantti itse onnellisuuden suhteen. Todennäköisesti kyseessä on kaikkien näiden ja muidenkin muuttujien summa.
Toisaalta, jokainen voi ryhtyä itse toimeen, esim. kuntavaaliehdokkaaksi.Tuo onnellisuustutkimus on mielenkiintoinen, olisi kiva tietää mitä siellä kysytään.
Totta kai täällä on maailmanmittareilla turvallista ja hyvä elää, mutta samaan aikaan vittumaista miten vähäistä tavallisen kansalaisen äänestyksellä on paskankaan vaikutusta mihinkään.
Ja tavalliselle kansalaiselle näytetään keskisormea ihan kunnolla.
Esimerkkinä vaikka tuo adressi polttoainedenhinnankorotuksille.
Äänet tuli ennätysajassa.
Menee eduskuntaan käsittelyyn muodon vuoksi, mutta mitään ei tapahdu.
Vihreät omassa ilmastokiimassaan vain kiihottuvat tästä entisestään.
Lisää keskaria kansalaisille.
Suoraa demokratiaa tänne kaivataan.
Toisaalta, jokainen voi ryhtyä itse toimeen, esim. kuntavaaliehdokkaaksi.
Nimittäin sinne kunnalliseen vaikuttamiseen voi päästä mukaan, vaikka ei pääsisi vaaleista läpikään: lautakuntiin ja muihin luottamuselimiin nimetään varsinkin pienemmissä kunnissa useinkin valtuuston varajäseniä = ei valituiksi tulleita.
Kannattaa lähteä mukaan myös kansalaisjärjestötoimintaan.
Tie eduskuntavaaliehdokkaaksi vie usein kunnallispolitiikan ja kansalaisjärjestöjen kautta. Eduskunnassa pääsee vaikuttamaan valtakunnallisiin asioihin.
Ja pianhan kunnan ja eduskunnan väliin on tulossa vielä maakuntien rooli.
Suomessa useimmiten, jos vähänkään tulee ihmisten kanssa toimeen ja on paloa vaikuttamiseen, niin tekemistä ja vastuuta löytyy kun vaan alkaa jossain puolueessa tekemään. Meillä on poliitikkojen ikääntymisen vuoksi jopa pulaa tekijöistä.
Ja iso luopujien määrä niin kunta- kuin eduskuntatasolla antoi edellisissä vaaleissa, ja tulee antamaan ainakin kaksissa seuraavissa vaaleissa, paljon tilaa uusille tekijöille.
Sen sijaan se on varma, että jos oma tekeminen on nettiadressien allekirjoittamisen tasolla, niin silloin vaikutusmahdollisuudet on vähäiset.
Ei sitä ihminen mystisesti muutu ”tavan tallaajasta” muuksi sillä, että alkaa harrastamaan vaikuttamista eli politiikkaa.Sehän se onkin perseestä että pitää lähteä ihan vaaliehdokkaaksi, sitten ole osa koalitiota mtä myös hallitukseksi kutsutaan, myötäile kaikkea ja mitään muutosta ei tapahdu.
Se tavallisen kansan vaikutus ja mielipiteet ei vieläkään tule ilmi tai toteen mitenkään. Hienoa, eikö?
Suoralla demokratialla tulisi ne oikeat kansan mielipiteet julki ja jotain voisi tapahtuakin, mutta valtaapitävät eivät tätä koskaan salli.
Ei sitä ihminen mystisesti muutu ”tavan tallaajasta” muuksi sillä, että alkaa harrastamaan vaikuttamista eli politiikkaa.
Ne valtaapitävät on suurelta osin ihan meitä kaikkia. Toki moni on harrastanut pitkään, ja joillekin siitä on tullut ihan ammatti, mutta lähtökohtaisesti tällaisessa pienessä maassa ihan kuka tahansa voi edetä päättäviin asemiin.
Meillä se ei edellytä, että on ”oikeata” sukua, tai että on paljon varakkuutta tai varakkaita tukijoita.
Olen tosiaan edustuksellisen demokratian kannalla itse.Hienoa, osittain samaa mieltä.
Itse olen vain suoran demokratian kannalla.
Oletko itse sitä mieltä että suora demokratia ja kansan enemmistön mielipiteen mukaan meneminen olisi väärä valinta?
Esimerkiksi polttoaineenhinnan kannalta tässä on selvä enemmistö kansan keskuudessa sitä vastaan, mutta jostain syystä mitään ei tapahdu.
Toteutuuko demokratia tässä yhteydessä? Mielestäni ei.
Olen tosiaan edustuksellisen demokratian kannalla itse.
Polttoainevero-kansalaisaloitteen suhteen taas pidän koko asiaa suurena vedätyksenä.
Se menee nyt ihmisille läpi, kun mielikuvissa verrataan hintaa viime kevään ennätysalhaisiin hintoihin ja edulliseen kesään. Mutta kuten kuvaajasta näkyy, mitään dramaattista ei ole tapahtunut kuin maailmanmarkkinahinnan heilahteluissa.
Esimerkiksi polttoaineenhinnan kannalta tässä on selvä enemmistö kansan keskuudessa sitä vastaan, mutta jostain syystä mitään ei tapahdu.
Toteutuuko demokratia tässä yhteydessä? Mielestäni ei.
Jos on suoran demokratian kannalla, kannattaa olla varma että on kaikissa itselle tärkeissä jutuissa enemmistön kanssa samaa mieltä.Hienoa, osittain samaa mieltä.
Itse olen vain suoran demokratian kannalla.
Oletko itse sitä mieltä että suora demokratia ja kansan enemmistön mielipiteen mukaan meneminen olisi väärä valinta?
Esimerkiksi polttoaineenhinnan kannalta tässä on selvä enemmistö kansan keskuudessa sitä vastaan, mutta jostain syystä mitään ei tapahdu.
Toteutuuko demokratia tässä yhteydessä? Mielestäni ei.
Verotus ja budjettitalous ylipäätänäs on ehkäpä se viimeinen asia mihin tarvitaan suoraa demokratiaa.
Ota mikä tahansa vero ja lähes varmasti saadaan enemmistö kansasta sanomaan että kyseistä veroa kerätään liikaa. Ota mikä tahansa verorahoilla tuotettu palvelu ja lähes varmasti saadaan enemmistö kansasta sanomaan että sitä ei rahoiteta tarpeeksi hyvin. Ja lähes varmasti enemmistö kansasta myös vastustaa valtionvelan jatkuvaa lisäämistä.
Budjetti on yksi iso kokonaisuus jonka eri osien pitää sopia yhteen. Jos siinä alkaa järjestään kansanäänestyksiä yksittäisistä veroista tai menoista niin valtiotalous menee efektiivisesti aika vituiksi.
Jos on suoran demokratian kannalla, kannattaa olla varma että on kaikissa itselle tärkeissä jutuissa enemmistön kanssa samaa mieltä.
Itsellä luultavasti menisi aika lailla toiveet yksiin enemmistön kanssa, paitsi ehkä nato jäsenyys, mutta vaikka esim. persukannattajalla menisi äkkiä jauhot suuhun kun joka asiassa tulisi turpiin.
Vedätys siinä mielessä, ettäÄlä puhu paskaa kiitos.
Koko nykyhallituksen idea on polttoaineen hinnankorottamine ja kaikkien fossiilisten polttoaineiden hintojen korotus.
Millä tavalla tuo kansalaisaloite on vedätys? Tästä mielellään kuulisin mielipiteitä.
Feikattu kansalaisaloite? Persubotteja netissä?
Ei helvetti, missä on terve järki? Ei tarvitse statistiikkaa tai käppyröitä, paljonko maksoi 95 bensa viime heinäkuussa?
Väärin ja väärin.
Moni varmasti maksaa mielellään veroja esim terveydenhuoltoon ja muuhun yhtä tärkeään, mutta menoveden kanssa se on vähän eri asia.
Nykyhallitus on vihermädätetty, ja siellä halutaan rankaista yksityisautoulua ihan isolla rautahansikkaalla.
Kaikista huvittavinta tässä on se että yksityisautoilu on jotain 5% luokkaa koko Suomen päästöistä.
Tämän varjolla halutaan kurittaa autoilijoita verojen toivossa, kun parempaakaan ei keksitä.
Kaiken vaikutuksena tavallinen kuluttajalle jä vähemmän rahaa kulutettavaksi, vähemmän rahaa kiertoon, kansantalous sakkaa.
Mta hei, mitä väliä, kunhan täällä Suolessa tehdään kunnianhimoista, päätöntä ja kansantalouden kannalta haitallsta ilmastopolitiikkaa.
No mitä veroa itse olet sitten valmis nostamaan kompensoimaan polttoaineveron menetykset?
Päätöksiä uusita polttoaineveron korotuksista ei ole.Koko kysymys on naurettava, ihan kuin polttoaineveroa on pakko nostaa, ei ole.
Näin on toimittu ainakin jo 70-80 luvulta saakka näihin päiviin, se on meillä osa verokertymän rakennetta.Siinä vaiheesa kun hallitus pyrkii paikkaamaan verotuloja polttoaineveroja korottamalla, ollaan aika laila hakoteillä.
Eli otettaisiin menetetyt verotulot seinästä? Lisää velkaa sitten?En mitään.
Kansantalouden menetyksiä ei kompensoida millään tekoverojen korotuksilla.
Koko kysymys on naurettava, ihan kuin polttoaineveroa on pakko nostaa, ei ole.
Polttoaineveroa nostetaan sen takia kun nykyhallitus on kaulaansa myöten kusessa.
Mitkä vitun menetykset?
Sillä ei ole paskankaan vertaa kokonaispäästöissä.
Millaisesssa kuplassa sitä elellään?
Oletko itse halukas nostamaan polttoaineveroa tappiin asti?
Ei vaikuta sinun elämään millään tapaa?
On uus Hybridi tallissa?
Siinä vaiheesa kun hallitus pyrkii paikkaamaan verotuloja polttoaineveroja korottamalla, ollaan aika laila hakoteillä.
Ehkä tyttöhallituksen pitäisi pystyä kunnon päätöksentekoon, sen sijaan että valitellaan patriarkkaatia ja sovinismia kaikessa.
Ugh, olen puhunut.
Päätöksiä uusita polttoaineveron korotuksista ei ole.
Hallituspuolueista keskusta on ilmoittanut, että tällä hallituskaudella se ei enää niitä hyväksy.
Verotus ja budjettitalous ylipäätänäs on ehkäpä se viimeinen asia mihin tarvitaan suoraa demokratiaa.
Ota mikä tahansa vero ja lähes varmasti saadaan enemmistö kansasta sanomaan että kyseistä veroa kerätään liikaa. Ota mikä tahansa verorahoilla tuotettu palvelu ja lähes varmasti saadaan enemmistö kansasta sanomaan että sitä ei rahoiteta tarpeeksi hyvin. Ja lähes varmasti enemmistö kansasta myös vastustaa valtionvelan jatkuvaa lisäämistä.
Budjetti on yksi iso kokonaisuus jonka eri osien pitää sopia yhteen. Jos siinä alkaa järjestään kansanäänestyksiä yksittäisistä veroista tai menoista niin valtiotalous menee efektiivisesti aika vituiksi.
Ei nyt tarvitse tyhmä olla. Tehdään nuo äänestykset budjettineutraalisti: jos bensaveroa lasketaan, niin tuloverotukseen koko skaalalle +0,x % lisää, jolla vähentyneet verotulot katetaan.
Miksi juuri tuloverotukseen?
Ja mitä sitten tehdään kun heti tuon perään sillä suoralla demokratialla äänestetäänkin että tulosverotusta pitää laskea määrällä X ja siirtää se muihin veroihin?
Eli otettaisiin menetetyt verotulot seinästä? Lisää velkaa sitten?
Tarvitaan yksi vapaa parametri, jolla budjetti tasapainotetaan. Ei sen välttämättä tarvitse tulovero olla, mutta jokin sen täytyy olla, jos halutaan tehdä budjettineutraaleja päätöksiä.
Miten niin mitä tehdään, jos ja jos. Siten lasketaan muutokset yhteen. Onnistuu kaikilta ala-asteen hyväksytysti suorittaneilta.
Mitä menetettyä verotuloa on tuleva veronkorotus?
Eli otettaisiin menetetyt verotulot seinästä? Lisää velkaa sitten?
Sen veron poisjättäminen lisää valtion lainanottoa.
Niin tarvii olla mutta se ongelma on juurikin siinä että pitää myös päättää mikä se muuttuva parametri on.
Ja toki nuo kansalaisaloitteet voidaan muotoilla muotoon "Lasketaan polttoaineveroa määrällä XX ja nostetaan veroa Y määrällä XX".
Ja sitten pompotellaan veroja ympäriinsä sitä mukaa kun joku ehdottaa taas uutta siirtoa.
Pointtina kuitenkin se että tuosta tulee erittäin poukkoilevaa verotusta, toki hommaa voidaan rajata siten että aloitteista äänestetään vaikkapa vain eduskuntavaalien yhteydessä. Tosin tuossakin ongelmaksi sitten tulee että jos sulla on vaikkapa 8 aloitetta veroista jotka ovat keskenään ristiriidassa ja niistä vaikkapa 6 menee läpi niin mitä sitten?
Polttoaineveroja ja kaikkia muitakin veroja pitää nostaa koska on totuttu siihen että törsätään niin helvetisti kaikkeen turhaan. Eli tolkuton törsääminen pitää saada aisoihin niin ainoastaan sitä kautta budjetti löytää tasapainon. Muttan nyt otetaan velkaa, mikä on näyttänyt olevan ns. "Default option" jo pidemmän aikaa.
ALV:n nosto sattuisi kipeästi myös kasvukeskuksiin. Sellaista ei voida hyväksyä koska vihreä siirtymä. Helpompaa rangaista ihmisiä jotka joutuvat käymään töissä muualla kuten kasvukseskusissa tms. Täysin järjetön yhtälö koska kasvukeskusissa asuntojen hinnat nousee tolkuttomalle tasolle. Ja sitten syyllistetään ihmisiä jotka asuvat syrjäseudulla. Ei tähän ole muuta oikeaa tietä kuin ankara menojen karsiminen valtion taloudessa ja terveen pohjan luonti yritystoiminnalle jolloin voidaan laskea veroprosenttia ja saada lisää taloudellista toimeliaisuutta.
Eli leivotaan isompi kakku mistä riittää kaikille jaettavaa yllin kyllin.
Se on vaan niin kiva käyttää toisten ihmisten rahoja omiin pikku maailmanpelastusprojekteihin. "Koska mä haluun, niin teidän pitää"-asenne on vahva vihervasemmistolaishallinnossa.Suomessa on vähän kummallinen asenne kun veroja pitää aina vain nostaa, tavoitteena on ilmeisesti lopulta päästä 100% veroasteeseen..
Seuraava hallitus sitten taas korottaisi polttoaineveroa, ihan niin kuin jokainen hallitus tässä maassa tekee.
Ja selvää on, että pitkällä tähtäimellä tavalla tai toisella se roima veronkorotus kyllä tulee. Tämänkin hallituksen poliitikot sen tietää, mutta luulen, että sitä uskallusta vaaditaan sitten vasta seuraavalta. Korona, sote ja maakunnat on se tämän suo. Toki sitten vähän riippuu millainen seuraava hallitus kokoonpanoltaan on, mutta luulen että sille se jää.
Huomionarvoista on ettei pitkällä aikavälillä minkäänlainen autoilu, riippumatta voimanlähteestä, voi Suomessa olla juurikaan polttomoottoriautoilua edullisempaa (merkittävä osa polttoaineen hinnasta on jo nykyisellään pelkkää veroa). Jos polttomoottoriautojen määrä vähenee, ei pelkät polttoaineverojen korotukset riitä joten oletettavasti täytyy siirtyä kaikkiin autotyyppeihin osuvaan veromalliin. Tarkoitti se sitten korotettua ajoneuvoveroa, tieveroa tai jotain autonomistuslupaa Singaporen tyyliin. Myös huomattava että verotuksen nouseva trendi on säilytettävä, jotta ikuisesti kasvava julkinen sektori saadaan rahoitettua.
Itse veikkaan sähköautojen saavan dieselin kaltaisen käyttövoimaveron (700-1000€/vuosi) riippuen ajoakun koosta, tai sitten lätkäistään kaikkia koskeva sähkövero nro 2.
Hyvin todennäköisesti, mutta vasta vaiheessa, jossa niitä on jo merkittävästi ja/tai uusien polttomoottoriautojen saatavuus on loppu.Itse veikkaan sähköautojen saavan dieselin kaltaisen käyttövoimaveron (700-1000€/vuosi) riippuen ajoakun koosta, tai sitten lätkäistään kaikkia koskeva sähkövero nro 2.
Myös huomattava että verotuksen nouseva trendi on säilytettävä, jotta ikuisesti kasvava julkinen sektori saadaan rahoitettua.
Nyt kannattaa ottaa huomioon se fakta, että mitään kipeitä (juustohöylä) päätöksiä ei ole vielä tehty, vaan niitä on siirretty jatkuvasti tulevaisuuteen. Seuraava hallituskausi kerännee "kiitoksensa" suosiokadolla, koska jonku täytyy tehdä ne kipeät päätökset. (esim. Sipilän hallituskausi)Mielenkiintoinen huomio emeritusprofessori Heikki Paloheimolta.
Marinin hallitus näyttää olevan Koiviston hallituksen jälkeen suosituin, kun tarkastellaan aikasarjana vuodesta 1974.
Politiikan tutkija kokosi indeksin Suomen hallituksista: ”Vain Mauno Koiviston hallitukseen on oltu tyytyväisempiä kuin Sanna Marinin hallitukseen – Melkoinen saavutus”
Heikki Paloheimon mukaan kansantalouden suhdannetilanne vaikuttaa yleensä siihen, kuinka tyytyväisiä kansalaiset ovat hallituksen toimintaan. Enää tämä ei Paloheimon mukaan kuitenkaan päde, vaan kaikki muuttui Juha Sipilän kaudella.www.uusisuomi.fi
Spekulatiivisesti. Ehkä se Stratcomin löytämä koordinoitu epäasiallinen ja misogyyninen kritiikki liittyykin siihen, että hyvin suosittuun hallitukseen ei vaæn oikein muuten päästä kiinni, vaan suosionsa liittyen ministerit uskaltavat niin väistää kuin tyrmätä: se aiheellinen kritiikki valuu kuin hanhen selästä, joten on ajauduttu epäasiallisuuksiin.
Marinilla on ongelma tuon seuraavan kauden kanssa. Sit pitää oikeesti tehdä niitä kipeitä päätöksiä. Mielellään jo tällä kaudella, tai riski saada tästä samanlainen vuosikymmen, kuin edellinen, kasvaa aika pahasti.Nyt kannattaa ottaa huomioon se fakta, että mitään kipeitä (juustohöylä) päätöksiä ei ole vielä tehty, vaan niitä on siirretty jatkuvasti tulevaisuuteen. Seuraava hallituskausi kerännee "kiitoksensa" suosiokadolla, koska jonku täytyy tehdä ne kipeät päätökset. (esim. Sipilän hallituskausi)