• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Nyt kannattaa ottaa huomioon se fakta, että mitään kipeitä (juustohöylä) päätöksiä ei ole vielä tehty, vaan niitä on siirretty jatkuvasti tulevaisuuteen. Seuraava hallituskausi kerännee "kiitoksensa" suosiokadolla, koska jonku täytyy tehdä ne kipeät päätökset. (esim. Sipilän hallituskausi)
Marinilla on ongelma tuon seuraavan kauden kanssa. Sit pitää oikeesti tehdä niitä kipeitä päätöksiä. Mielellään jo tällä kaudella, tai riski saada tästä samanlainen vuosikymmen, kuin edellinen, kasvaa aika pahasti.
 
Julkinen sektori kasvaa siksi, koska eduskunta luo valtiolle ja kunnille laeilla ja asetuksilla jatkuvasti uusia töitä. Eli toisin sanoen hyvinvointivaltiota ja kaikenlaisia etuja ja palveluita halutaan lisätä aina vain kiihtyvää tahtia.

Tämähän se Suomen tapa on. Sen sijaan että annettaisiin ihmisille mahdollisuus valita itse ne palvelut joita ostaa tuloillaan, on meillä joukko päättäjiä jotka tietävät paremmin mitä ihmiset haluavat. YLE:n viihdepuoli on todella hyvä esimerkki tästä - keksitään oma vero, jotta saadaan järjestettyä palveluita joita voisi yhtä hyvin ostaa vapailta markkinoilta. Sama pätee kaikenmaailman kulttuurin, ammattiurheilun ja järjestötoiminnan tukemiseen.
 
Itse veikkaan sähköautojen saavan dieselin kaltaisen käyttövoimaveron (700-1000€/vuosi) riippuen ajoakun koosta, tai sitten lätkäistään kaikkia koskeva sähkövero nro 2.
Fillaristeja voisi rokottaa myös, n. 500€/vuosi olisi sopiva summa alkuun. Onhan nuo ajelleet autoilijoiden kustantamilla ajoväylillä ilmaiseksi ikiajat.
 
Marinilla on ongelma tuon seuraavan kauden kanssa. Sit pitää oikeesti tehdä niitä kipeitä päätöksiä. Mielellään jo tällä kaudella, tai riski saada tästä samanlainen vuosikymmen, kuin edellinen, kasvaa aika pahasti.
Siksi omassa ajattelussani näkisin mielelläni Kokoomuksen keräävän itsensä ja nousevan esiin persujen varjoista.

Ne kipeät rakenteelliset muutokset kun tuppaa parhaiten onnistumaan jos demarit on PM puolue ja Kokoomuksella VM. Demarien AY-kytky jeesaa, ja syyt voi lykätä kokoomukselle (kannattajaviestintä).
Vastaavasti Kokoomuksen kannattajat on vaan tyytyväisiä niihin muutoksiin, ja toisaalta kannattajaviestinnässään puolue voi koko ajan pitää yllä kuvaa, että tekisi enemmänkin, mutta kun demarit ei anna.

Kepu ja Vihreät on mielenkiintoinen. Jos sinipunaa tukee vihreät, se tarkoittaa alueille hankalia aikoja.
Jos taas Kepu, se yhtäältä veisi painopistettä Kepu-Kok yhteisiin mielenkiinnon kohteisiin, mutta toisaalta kokonaan estäisi tietynlaiset uudistukset.

Persuja en tässä spekuloi. Ensinnäkin, demarit tod.näk. vie.
Ja vaikka persut voittaisivat vaalit, pitäisin lähinnä ihmeenä, että saisivat hallituksen koottua. Ainakin nykyisillä muiden puolueiden johdoilla lähes mahdottomana.
 
Fillaristeja voisi rokottaa myös, n. 500€/vuosi olisi sopiva summa alkuun. Onhan nuo ajelleet autoilijoiden kustantamilla ajoväylillä ilmaiseksi ikiajat.

Omalla tavalla kannatan tätä ideaa, nimi voisi olla vaikka sähkövälinevero ostaessa sähköpyörää/potkulautaa. Sehän ei eroa sähköautosta mitenkään muuten kuin koko on pienempi ja tekniikka paljon yksinkertaisempi. Varsinkin siinä vaiheessa kuin nykyisin autoilijoilta peritty 8 miljardia / vuosi alkaa laskemaan sähköistymisen myötä.
 
Ei tule kokoomus voittamaan mitään vaaleja.
On niillä mahdollisuus kuntavaalit voittaa, nykyisenkokoisilla listoilla ne on sen tehneet ennenkin. Heidän väki kun on ahkeria äänestäjiä.

Mutta se mitä tarkoitin on, että 2023 eduskuntavaaleissa kokoomuksen olisi sinipunan kannalta parempi olla kakkonen kuin kolmonen. Ja se tarkottaisi, että pitäisi piakkoin olla opposition ykkönen eli kyetä persuista erottuvan ja paljon persuja parempaan oppositiopolitiikkaan. Mikä jostain syystä näyttää olevan heille kovin vaikeaa.
 
Omalla tavalla kannatan tätä ideaa, nimi voisi olla vaikka sähkövälinevero ostaessa sähköpyörää/potkulautaa. Sehän ei eroa sähköautosta mitenkään muuten kuin koko on pienempi ja tekniikka paljon yksinkertaisempi. Varsinkin siinä vaiheessa kuin nykyisin autoilijoilta peritty 8 miljardia / vuosi alkaa laskemaan sähköistymisen myötä.
Akkuvero tms. kaikille kulkuneuvoille, myös kevyen liikenteen olisi minustakin ihan jees. Ja mullakin on sähköfillari, eli koskisi myös itseäni.
Toisaalta, näitäkään ei pidä verottaa ennen kuin sitten, kun polttomoottorivehkeet alkaa markkinoilta jo kadota. Muuten se hidastaisi siirtymää.
 
Omalla tavalla kannatan tätä ideaa, nimi voisi olla vaikka sähkövälinevero ostaessa sähköpyörää/potkulautaa. Sehän ei eroa sähköautosta mitenkään muuten kuin koko on pienempi ja tekniikka paljon yksinkertaisempi. Varsinkin siinä vaiheessa kuin nykyisin autoilijoilta peritty 8 miljardia / vuosi alkaa laskemaan sähköistymisen myötä.
Tarkoitanhan normi polkupyörää, ajoneuvo sekin on. Pakko ne rahat jostain on repiä tähän vihreään siirtymään.
 
Julkinen sektori kasvaa siksi, koska eduskunta luo valtiolle ja kunnille laeilla ja asetuksilla jatkuvasti uusia töitä. Eli toisin sanoen hyvinvointivaltiota ja kaikenlaisia etuja ja palveluita halutaan lisätä aina vain kiihtyvää tahtia. Tämä on myös kokoomuksen ja keskustan aikaan jatkunut, vaikka voimakkaimmillaan lakisääteisten velvotteiden ja määräysten lisäys taisi tapahtua 90-luvulla.

Jos poliitikot jossain vaiheessa päättäisivät, että tehtävätaakan lisäys lopetetaan, niin jatkuville veronkorotuksillekaan ei olisi enää niin tarvetta. Mielestäni asia on täysin yksinkertainen: palvelut maksavat rahaa, ja jos palveluita lisätään, se maksaa enemmän rahaa. Kunnat ja valtio käytännössä saa lisää rahaa pääasiassa verotusta lisäämällä.
Ongelma on myös siinä, että yhä pienempi porukka maksaa yhä isomman porukan elämisen. Kun maksajat vähenevät, erilaisia veroja pitää korottaa.

Oon myös miettinyt sitä yhtälöä, että tarvitaan kiireisesti työperäistä maahanmuuttoa, mutta meillä on Suomessa työttömiä. Minulla ei missään nimessä ole mitään työperäistä maahanmuuttoa vastaa, kunhan työtä saadaan Suomeen ja sitä kautta vaurautta. Ja suuri osa minunkin työkavereistani ovat saksalaisia insinöörejä, jotka ovat Suomessa töissä ja maksavat erittäin paljon veroja Suomeen että oikein hävettää. Mutta yksi ongelma sivuutetaan täysin kaikissa A-studioissa ynnä muissa keskusteluohjelmissa, että mikä näiden jo Suomessa olevien työttömien kohtalo on? Työnhakijan koulutus ja sijainti eivät selvästi kohtaa työnantajia. Eikö tälle pitäisi pyrkiä tekemään ensisijaisesti jotain kuin vain hakea ulkomailta työvoimaa. Jos maan sisällä ei pysty muutaman sadan kilometrin päähän hakemaan töihin, niin miten sitten maapallon toiselta puolelta haalitaan porukkaa? Juuri oli A-studion insertissä esimerkiksi metsäkoneyrittäjä, joka tarvitsee kipeästi työntekijää. 10 hakijaa oli, joista kenelläkään ei soveltuvaa kokemusta. Yrittäjä sanoi, että ei väliä mitä kieltä puhuu tai mistä tulee, kunhan koneen käyttö sujuisi. Vaikea kyllä kuvitella, että tuohonkaan löytyisi muualtakaan maailmasta työntekijää jollei Suomesta. Pitäisi pystyä aktivoimaan suomalaisetkin uudelleenkoulutukseen tai helpottaa muuttoa töiden perässä. Tilanne paranee vain osittain, jos työn nappaa ulkomaalainen ja se työtön suomalainen jää edelleen elämään verovaroilla. Ja valitettavan usein ulkomaalaiset työllistyvät matalapalkkaisiin ammatteihin, joiden lisäksi haetaan erilaisia toimeentulotukia. Eikä maksetut veroista kustanneta edes valtion tuloveroja.

Myös byrokratiaa tulisi purkaa rankalla kädellä ja valtion yritysten henkilöstöpolitiikkaa tulisi tarkastella vaikka se tarkoittaisikin lisää työttömiä. Nyt valtion firmat ovat monesti melkoisia suojatyöpaikkoja ja kankeutensa takia vain suuria menoeriä veronmaksajille. Ja en kyllä käsitä ihan, miksi Kelan pitää tarjota palveluitaan niin monella kielellä, esimerkiksi somaliksi tai arabiaksi? En ole vielä missään muussa maassa törmännyt suomenkieliseen palveluun. Onko tällä todistettavasti hyötyä vai perustuuko käytäntö vain somaleiden heikkoon työllistymiseen, jota yritetään epätoivoisesti paikata?
 
Siksi omassa ajattelussani näkisin mielelläni Kokoomuksen keräävän itsensä ja nousevan esiin persujen varjoista.

Ne kipeät rakenteelliset muutokset kun tuppaa parhaiten onnistumaan jos demarit on PM puolue ja Kokoomuksella VM. Demarien AY-kytky jeesaa, ja syyt voi lykätä kokoomukselle (kannattajaviestintä).
Vastaavasti Kokoomuksen kannattajat on vaan tyytyväisiä niihin muutoksiin, ja toisaalta kannattajaviestinnässään puolue voi koko ajan pitää yllä kuvaa, että tekisi enemmänkin, mutta kun demarit ei anna.

Kepu ja Vihreät on mielenkiintoinen. Jos sinipunaa tukee vihreät, se tarkoittaa alueille hankalia aikoja.
Jos taas Kepu, se yhtäältä veisi painopistettä Kepu-Kok yhteisiin mielenkiinnon kohteisiin, mutta toisaalta kokonaan estäisi tietynlaiset uudistukset.

Persuja en tässä spekuloi. Ensinnäkin, demarit tod.näk. vie.
Ja vaikka persut voittaisivat vaalit, pitäisin lähinnä ihmeenä, että saisivat hallituksen koottua. Ainakin nykyisillä muiden puolueiden johdoilla lähes mahdottomana.

Nyky hallituksella on vielä kaikki kipeimmät päätökset tekemättä, tähän mennessä on vaan jaeltu velkarahaa pitkinpoikin, mutta mitään isoja leikkaavia päätöksiä ei ole vielä tehty. Nyt kun tällä hallituskauden jälkimmäisellä puoliskolla pitäisi alkaa tekemään jotain konkreettsia päätöksiä, niin tuskinpa hallituksen ja sitä kautta SDP:n kannatus tuosta hirvesti aikakaan nouse. Jos hallitus taas tekee perinteisen, että leikkaus, veronkorotus, työllisyys jne päätöksiä siirretään seuraavalle hallitukselle, niin oppositiosta voidaan alkaa rummuttamaan siitä, jos taas noita kipeitä päätöksiä tehdään niin myös siitä oppositio saa hyvän aiheen hallitusta vastaan.
Ei hallitus voi koronan taakse piiloutua koko hallituskaudeksi.
Sitten kun tähän otetaan vielä mukaan se, että keskusta ei oikeasti voi taipua enää yhtään ja kompromissien teko sitä kautta menee todella vaikeaksi. Kyse on oikeastaan siitä, että kuinka pitkälle Marin pystyy SDP:tä kannattelemaan.

Joten, en kyllä vielä tässä vaiheessa lähtisi niin varmana SDP:tä voittajaksi veikkaamaan.
 
Ongelma on myös siinä, että yhä pienempi porukka maksaa yhä isomman porukan elämisen. Kun maksajat vähenevät, erilaisia veroja pitää korottaa.

Oon myös miettinyt sitä yhtälöä, että tarvitaan kiireisesti työperäistä maahanmuuttoa, mutta meillä on Suomessa työttömiä. Minulla ei missään nimessä ole mitään työperäistä maahanmuuttoa vastaa, kunhan työtä saadaan Suomeen ja sitä kautta vaurautta. Ja suuri osa minunkin työkavereistani ovat saksalaisia insinöörejä, jotka ovat Suomessa töissä ja maksavat erittäin paljon veroja Suomeen että oikein hävettää. Mutta yksi ongelma sivuutetaan täysin kaikissa A-studioissa ynnä muissa keskusteluohjelmissa, että mikä näiden jo Suomessa olevien työttömien kohtalo on? Työnhakijan koulutus ja sijainti eivät selvästi kohtaa työnantajia. Eikö tälle pitäisi pyrkiä tekemään ensisijaisesti jotain kuin vain hakea ulkomailta työvoimaa. Jos maan sisällä ei pysty muutaman sadan kilometrin päähän hakemaan töihin, niin miten sitten maapallon toiselta puolelta haalitaan porukkaa? Juuri oli A-studion insertissä esimerkiksi metsäkoneyrittäjä, joka tarvitsee kipeästi työntekijää. 10 hakijaa oli, joista kenelläkään ei soveltuvaa kokemusta. Yrittäjä sanoi, että ei väliä mitä kieltä puhuu tai mistä tulee, kunhan koneen käyttö sujuisi. Vaikea kyllä kuvitella, että tuohonkaan löytyisi muualtakaan maailmasta työntekijää jollei Suomesta. Pitäisi pystyä aktivoimaan suomalaisetkin uudelleenkoulutukseen tai helpottaa muuttoa töiden perässä. Tilanne paranee vain osittain, jos työn nappaa ulkomaalainen ja se työtön suomalainen jää edelleen elämään verovaroilla. Ja valitettavan usein ulkomaalaiset työllistyvät matalapalkkaisiin ammatteihin, joiden lisäksi haetaan erilaisia toimeentulotukia. Eikä maksetut veroista kustanneta edes valtion tuloveroja.

Myös byrokratiaa tulisi purkaa rankalla kädellä ja valtion yritysten henkilöstöpolitiikkaa tulisi tarkastella vaikka se tarkoittaisikin lisää työttömiä. Nyt valtion firmat ovat monesti melkoisia suojatyöpaikkoja ja kankeutensa takia vain suuria menoeriä veronmaksajille. Ja en kyllä käsitä ihan, miksi Kelan pitää tarjota palveluitaan niin monella kielellä, esimerkiksi somaliksi tai arabiaksi? En ole vielä missään muussa maassa törmännyt suomenkieliseen palveluun. Onko tällä todistettavasti hyötyä vai perustuuko käytäntö vain somaleiden heikkoon työllistymiseen, jota yritetään epätoivoisesti paikata?
Moto-kuskit nyt voisi ottaa harjoitteluun suoraan oppilaitoksista ja palkata sitten siitä. Sitä väylää vaan ei juuri käytetä, koska ”Peltolan mukaan tilanne on se, että tuotannonmenetykset ja harjoittelusta aiheutuvat muut ylimääräiset kulut ovat yleensä aina harjoittelijan tuotosta suuremmat.”

Vaikka kielilaki ei niin määrittelekään, ilmeisesti meillä esim. kelan palveluissa lainsäädäntö takaa palvelun myös muilla kielillä kuin suomeksi, ruotsiksi ja saameksi.
Sinällään olisi parempi, jos heidän puhelinpalvelussaan olisi työssä myös näitä kielitaitoisia ihmisiä (sehän ei maksa lisää) vrt. kalliiden tulkkauspalveluiden käyttö.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka kielilaki ei niin määrittelekään, ilmeisesti meillä esim. kelan palveluissa lainsäädäntö takaa palvelun myös muilla kielillä kuin suomeksi, ruotsiksi ja saameksi.
Sinällään olisi parempi, jos heidän puhelinpalvelussaan olisi työssä myös näitä kielitaitoisia ihmisiä (sehän ei maksa lisää) vrt. kalliiden tulkkauspalveluiden käyttö.
Itse olen sitä mieltä, että näiden tulkkauspalveluiden ym määrä pitäisi laittaa ihan minimiin. Juuri maahan saapuneille tätä voitaisiin järjestää, enkä ensimmäisen 1-2 vuoden ajan, mutta jos henkilö on taas asunut Suomessa vaikkapa kolme vuotta niin siinä ajassa pitää kyllä olla jo kieli opiskeltuna ainakin niin hyvin, että pystyy hoitamaan päivittäiset asiat. Eikä tuohon pitäisi löytyä mitään verukkeita. Mielestäni jopa hieman epäkohteliasta, että tullaan Suomeen ja haetaan kansallisuutta, mutta ei sitten sen vertaa voida tehdä asian eteen, että opiskeltaisiin kieli. Jos heti alussa ilmoitettaisiin, että tämä on tarjolla parin ensimmäisen vuoden ajan niin voisi alkaa kielen opiskelu kiinnostamaan.
Jopa Englannin kielen taito voisi riittävä, koska jo nyt monet palvelut saa hoidettua englanniksi, riippuen tietysti sijainnista. Mutta, se että meillä annetaan tulkkaus palvelua kaikilla mahdollisilla kielellä jokaiselle maahan tulijalle on kyllä kohtuu raskasta ja kallista yhteiskunnalle.
 
Itse olen sitä mieltä, että näiden tulkkauspalveluiden ym määrä pitäisi laittaa ihan minimiin. Juuri maahan saapuneille tätä voitaisiin järjestää, enkä ensimmäisen 1-2 vuoden ajan, mutta jos henkilö on taas asunut Suomessa vaikkapa kolme vuotta niin siinä ajassa pitää kyllä olla jo kieli opiskeltuna ainakin niin hyvin, että pystyy hoitamaan päivittäiset asiat. Eikä tuohon pitäisi löytyä mitään verukkeita. Mielestäni jopa hieman epäkohteliasta, että tullaan Suomeen ja haetaan kansallisuutta, mutta ei sitten sen vertaa voida tehdä asian eteen, että opiskeltaisiin kieli. Jos heti alussa ilmoitettaisiin, että tämä on tarjolla parin ensimmäisen vuoden ajan niin voisi alkaa kielen opiskelu kiinnostamaan.
Joo, ajatuksesi on looginen.
Mutta pitäisi tietysti ensin tietää mistä lainsäädännöstä tuo tulee tai tuleeko lainsäädännöstä ylipäätään (voi olla, että ei). Se kun on niin, että jos kysymys on jostain perusoikeuksiin liittyvästä, niin silloin sitä ei poliitikot helposti pysty muuttamaan - ei vaikka haluaisivat, tai vaikka se kuinka olisi loogista.

(Kysymys voi siis Kelan kohdalla lainsäädännön sijaan olla siitäkin, että tarjoamalla palvelua eri kielillä tai tarjoamalla tulkkauspalveluja sujuvoitetaan palvelua ja minimoidaan virheellisten päätösten määrää.)
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen ollut siinä luulossa että lainsäädäntö koskisi vain, suomen, ruotsin ja saamen kieltä, mutta pakko kyllä todeta, että ei perustu mihinkään tietoon. Joten, kyllä lainsäädäntö pitäisi ottaa huomioon. Tuollainen järjestelmä vaan palvelisi paremmin niin maahantulijaa kuin myös yhteiskuntaa. Kyllä monen maahanmuuttajan (oli sitten kyseessä pakolaisuus tai työperäinen maahanmuutto) oleminen helpottuisi kaikelta osin jos löytyisi yhteinen kieli valtaväestön kanssa. Tuo helpottaisi varsinkin esim työpaikan hakemista sekä tietenkin joka päiväistä elämää arjessa.
 
Marinilla on ongelma tuon seuraavan kauden kanssa. Sit pitää oikeesti tehdä niitä kipeitä päätöksiä. Mielellään jo tällä kaudella, tai riski saada tästä samanlainen vuosikymmen, kuin edellinen, kasvaa aika pahasti.
Vaikea nähdä vihreitä ja vasemmistoa leikkaamassa mm. sosiaaliturvasta ja palveluista ym tällä hallituskaudella. Tehtävä siirretään taktisesti seuraavalle hallituskaudelle, että voidaan taas oppositiosta kiillottaa sädekehää ja öyhöttää hallituksen julmista ratkaisuista. Näyttää siltä, että ollaan täysin samoilla urilla, kuin edellisellä vuosikymmenellä.
 
Vaikea nähdä vihreitä ja vasemmistoa leikkaamassa mm. sosiaaliturvasta ja palveluista ym tällä hallituskaudella. Tehtävä siirretään taktisesti seuraavalle hallituskaudelle, että voidaan taas oppositiosta kiillottaa sädekehää ja öyhöttää hallituksen julmista ratkaisuista. Näyttää siltä, että ollaan täysin samoilla urilla, kuin edellisellä vuosikymmenellä.

Kyllä mä hyväksyn sen, että esim. kokoomus hoitaa leikkauspuolta koska heidän poliittiseen aatteeseen se istuu, ei vasemmiston. Se ei vaan ole suosittua politiikkaa koska sitä ei kannata kukaan tukien saaja ja moni omillaankin elävä on liian "empaattinen". Ongelma on siis se, ettei kokoomuksella ole koskaan niin paljoa kannatusta, että saisi leikkaukset läpi.
 
Kyllä mä hyväksyn sen, että esim. kokoomus hoitaa leikkauspuolta koska heidän poliittiseen aatteeseen se istuu, ei vasemmiston. Se ei vaan ole suosittua politiikkaa koska sitä ei kannata kukaan tukien saaja ja moni omillaankin elävä on liian "empaattinen". Ongelma on siis se, ettei kokoomuksella ole koskaan niin paljoa kannatusta, että saisi leikkaukset läpi.
Ikävä kyllä, näin tämä noidankehä pyörii. Mistä päästäänkin siihen alkuperäiseen viestiin ja hallituksen suosioon, leikkaamalla ei suosiota saa, edes omillaan eläviltä.
 
Eikä kokoomuskaan halua leikata kun se on omasta pussista pois.

Miksi valtio maksaa jo kolmanneksen Suomen vuokrista, ja mitä asialle voi tehdä? Asiantuntijat erimielisiä: ”Haluammeko todella ottaa köyhiltä ihmistä 2,1 miljardia euroa pois?”
 
Eikä kokoomuskaan halua leikata kun se on omasta pussista pois.

Miksi valtio maksaa jo kolmanneksen Suomen vuokrista, ja mitä asialle voi tehdä? Asiantuntijat erimielisiä: ”Haluammeko todella ottaa köyhiltä ihmistä 2,1 miljardia euroa pois?”
Mitä jos otettaisiin ensin se ~1,2 miljardia, joka menee kehitysapuun. Moinen asia ei ole valtiolle kuuluva.
 
Eihän se 2,1mrd olisi köyhiltä pois vaan asuntosijoittajilta; ja niitähän "kykypuolueen" kannattajissa löytyy. Lienee kuitenkin lähes jokaisen suomalaisen kokonaisedun mukaista ajaa pikkuhiljaa asumistukijärjestelmä alas. Se johtaisi vuokrien sekä asuntojen hintojen laskuun, jolloin muuhun kulutukseen jäisi enemmän rahaa. Nykyiselläänhän keskiverto omistusasuja (ja oman vuokransa maksava vuokralla asuja) joutuu työntämään merkittävän osan nettotuloistaan seiniin ympärillään. Kulutuksen kasvu ruokkisi yritystoimintaa ja uusien työpaikkojen syntyä. Tästähän voisi syntyä positiivinen pöhinä koko yhteiskuntaan. Lapsiakin voisi syntyä enemmän asuntosäästögrindauksen helpottuessa ja parempien työmahdollisuuksien seurauksena.
 
Se johtaisi vuokrien sekä asuntojen hintojen laskuun, jolloin muuhun kulutukseen jäisi enemmän rahaa.
Missähän tästäkin olis laskelmat? Asunnon tarve ei ole kovin joustava hyödyke, ja kun kysyntää on enemmän kuin tarjontaa, niin uskaltaisin spekuloida hieman mikrotaloustieteen diletanttina, että pakko maksaa mitän pyydetään, ellei sit halua muuttaa pois PK-seudulta.
 
Missähän tästäkin olis laskelmat? Asunnon tarve ei ole kovin joustava hyödyke, ja kun kysyntää on enemmän kuin tarjontaa, niin uskaltaisin spekuloida hieman mikrotaloustieteen diletanttina, että pakko maksaa mitän pyydetään, ellei sit halua muuttaa pois PK-seudulta.
PK-seudullakin varmasti asuu paljon porukkaa, joilla ei ilman suuria tukia olisi varaa/järkeä asua siellä, varsinkaan jos ei ole esim työn takia pakko. Mieleen tulee etenkin eräs tällainen ryhmä..
 
PK-seudullakin varmasti asuu paljon porukkaa, joilla ei ilman suuria tukia olisi varaa/järkeä asua siellä, varsinkaan jos ei ole esim työn takia pakko. Mieleen tulee etenkin eräs tällainen ryhmä..
Nii, no voishan toi sit vähentää myös sossun asiakkuuksia PK-seudulla, jos asumistukia vähennettäisiin. Samalla se vähentäisi sitten myös opiskelijoiden määrää yms. Toki opiskelijoille vois räätälöidä sit jonkun oman tuen. SOTU-uudistusta ja siihen liittyviä ulinoita odotellessa...
 
Asumistuen leikkaaminenhan lisäisi toimeentulotukiasiakkaita. Eihän ne mihinkään muuttaisi. Sama raha maksettaisiin toimeentulotuesta.
Soininvaara näistä on paljon kirjoitellut. Pk-seudun vuokrataso on niin paljon yli asumistuen rajojen, että ei se ole pk-seudulla se asumistuki se ongelma, vaan se toimeentulotuki.

Ainoa keino olisi tehdä samaan aikaan muutoksia molempiin järjestelmiin, mutta veikkaanpa, että toimeentulotuen kohdalla nykyinen varsin tiukka suhtautuminen perusoikeuksiin kuitenkin estäisi sen.

Btw, opiskelijathan niitä asumistukimenoja nosti. Soluasuminen ja kimppakämpässä auminen käytännössä lähes loppui siihen, kun opiskelijat siirtyi asumistuen piiriin. Samalla sitten tietysti yksiöiden kysyntä raketoi aikaisemmasta, joka ei vähäinen ollut aiemminkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Btw, opiskelijathan niitä asumistukimenoja nosti. Soluasuminen ja kimppakämpässä auminen käytännössä lähes loppui siihen, kun opiskelijat siirtyi asumistuen piiriin. Samalla sitten tietysti yksiöiden kysyntä raketoi aikaisemmasta, joka ei vähäinen ollut aiemminkaan.
Jep. Tämä oli kyl omasta mielestäni yksi edellisen hallituksen typerimmistä päätöksistä.
 
Toi kuvastaa hyvin nykymenoa. Ehdotapa opiskelijalle, että asuu solussa tai peräti kämppiksen kanssa parihuoneessa niin joku vetää someraivarit. Tai että opiskelija on vaikkapa "taloudenhoitajana" jossain perheessä, jossa osa liksaa tulee ruokana (mahdollisesti asumisena) ja työajalla saa ehtiessään opiskella mutta rahallinen kompensaatio ei ehkä ole minimipalkan mukainen. Tai "rehdille tyä ukolle" että nostaa sen perseensä kajaanilaisesta sohvasta ja lähtee sen työn perässä pois "tärkeiden sosiaalisten verkkojen" mukavuusalueelta niin kuin moni muukin on tehnyt.

Kai se 90-luvun loppu sitten tuntuu jonkun mielestä pimeältä keskiajalta kun tuollaista riistoa harrastettiin...
 
Toi kuvastaa hyvin nykymenoa. Ehdotapa opiskelijalle, että asuu solussa tai peräti kämppiksen kanssa parihuoneessa niin joku vetää someraivarit. Tai että opiskelija on vaikkapa "taloudenhoitajana" jossain perheessä, jossa osa liksaa tulee ruokana (mahdollisesti asumisena) ja työajalla saa ehtiessään opiskella mutta rahallinen kompensaatio ei ehkä ole minimipalkan mukainen. Tai "rehdille tyä ukolle" että nostaa sen perseensä kajaanilaisesta sohvasta ja lähtee sen työn perässä pois "tärkeiden sosiaalisten verkkojen" mukavuusalueelta niin kuin moni muukin on tehnyt.

Kai se 90-luvun loppu sitten tuntuu jonkun mielestä pimeältä keskiajalta kun tuollaista riistoa harrastettiin...
Mun muistikartassa tuo näyttäytyy enemmän 70-luvulta... vaikka kloppipoika silloin olinkin.

Mutta se ja sama, oleellista olisi huomata, että kun maailma, sukupolvet, arvostukset muuttuu, ei ratkaisu oikein ikinä ole se vanhemman sukupolven tarjoama paluu takaisin johonkin menneeseen.
Kaivattaisiin ennemmin sellaista visionäärisyyttä, missä löytyisi viisasten kivi siihen, miten rahoitamme yhteiskunnan nykyajattelun reunaehdoilla.
Tai mikä olisi vielä parempi, ensin visio siitä, millainen on tulevaisuuden yhteiskunta. Parasta olisi, jos siitä saataisiin muodostettua jonkinlainen yhteinen kuva. Ja rahoitusmalleista myös.

Sellainen politiikka on joka tapauksessa tuhoon tuomittua, jossa pääosin haikaillaan menneeseen. Kehitys kehittyy, ja sen myötä se menneisyyspolitiikkaa jää sitten vielä koko ajan enemmän ja enemmän jälkeen.
 
Mun muistikartassa tuo näyttäytyy enemmän 70-luvulta... vaikka kloppipoika silloin olinkin.

Töiden perässä muuttaminen? Parihuoneet poistui vaikkapa Otaniemestä vasta vuosituhannen vaihteen tietämillä. Lukukauden alussa saattoi joutua jopa ryhmämajoitukseen liikuntasaliin. 90-luvulla oli vielä perheissä lastenhoitajiakin.

Mutta se ja sama, oleellista olisi huomata, että kun maailma, sukupolvet, arvostukset muuttuu, ei ratkaisu oikein ikinä ole se vanhemman sukupolven tarjoama paluu takaisin johonkin menneeseen.
Kaivattaisiin ennemmin sellaista visionäärisyyttä, missä löytyisi viisasten kivi siihen, miten rahoitamme yhteiskunnan nykyajattelun reunaehdoilla.

Totta kai ajat muuttuu ja monessa asiassa parempaan. Mutta se muutos tuntuisi olevan yhdenmukainen, että kaiken pitäisi olla mukavaa, kokoajan halutaan enemmän vähemmästä jne. Jonkun pitäisi edelleen siivotakin työkseen ja tulevaisuudessa halvemmalla kuin nyt. Puhumattakaan teollisuustöistä, jotka voi tehdä muuallakin.

Vallalla tuntuu olevan joko sosialistinen ajattelu että vähempää nyt ainakaan ei saa maksaa vaikka työ ei tuota. Tai sitten kansallismielinen sosialistinen ajattelu, että muualta ei saa tuoda tekijää että jos ei huvita maksaa "rehdin tyä ukon" muuttohalukkuuden herättävää palkkaa niin tehköön ite.
 
Töiden perässä muuttaminen? Parihuoneet poistui vaikkapa Otaniemestä vasta vuosituhannen vaihteen tietämillä. Lukukauden alussa saattoi joutua jopa ryhmämajoitukseen liikuntasaliin. 90-luvulla oli vielä perheissä lastenhoitajiakin.



Totta kai ajat muuttuu ja monessa asiassa parempaan. Mutta se muutos tuntuisi olevan yhdenmukainen, että kaiken pitäisi olla mukavaa, kokoajan halutaan enemmän vähemmästä jne. Jonkun pitäisi edelleen siivotakin työkseen ja tulevaisuudessa halvemmalla kuin nyt. Puhumattakaan teollisuustöistä, jotka voi tehdä muuallakin.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus tuli 1990. Käytänössä siihen loppui lastenhoitajat kodeissa, paitsi ihan siellä varakkaimmissa. Enemmän se oli kuitenkin poikkeus. Perhepäivähoitoa toki käytettiin paljon.

Siivousalan tuottavuus on mun käsittääkseni paljon mainettaan parempi. Vaikka nettotulos ei ole aina iso, sijoitetun pääoman tuotto on kohdallaan.
”Yritysten sijoitetun pääoman mediaani vuonna 2017 oli 112 000 euroa, jolle saatiin 28 prosentin tuotto. Yritykset ovat yleisimmin nettovelattomia.”

Mites tuo teollisuus sitten? En kyllä näe, että pitkällä tähtäimellä teollisuus tulisi Suomessa säilymään muilla kuin sellaisilla aloilla, joihin meillä on merkittävä raaka-aine etu. On täysin tekohengitystä ajatella, että jos ei ole raaka-aine etua, ja markkinat on muualla, niin täällä kannattaisi pitkällä tähtäimellä pysyä. Silloin on loogisempaa viedä tuotanto edullisempaan toimintaympäristöön tai lähelle markkinoita tai mieluummin molempia yhtä aikaa.
Poikkeus voisi olla joku todella niche-tuotanto, johon on poikkeuksellisen suuri osaamisetu, mutta isossa skaalassa kuitenkin on toisin.
Meillä pitää pystyä kehittymään hybridiin, tuotekehitykseen ja palveluihin. Siinä taas pitäisi sitten pystyä pitämään ja kehittämään osaamista todella korkealle, ja menestyä sitä kautta.
 
Mites tuo teollisuus sitten? En kyllä näe, että pitkällä tähtäimellä teollisuus tulisi Suomessa säilymään muilla kuin sellaisilla aloilla, joihin meillä on merkittävä raaka-aine etu. On täysin tekohengitystä ajatella, että jos ei ole raaka-aine etua, ja markkinat on muualla, niin täällä kannattaisi pitkällä tähtäimellä pysyä. Silloin on loogisempaa viedä tuotanto edullisempaan toimintaympäristöön tai lähelle markkinoita tai mieluummin molempia yhtä aikaa.
Poikkeus voisi olla joku todella niche-tuotanto, johon on poikkeuksellisen suuri osaamisetu, mutta isossa skaalassa kuitenkin on toisin.
Meillä pitää pystyä kehittymään hybridiin, tuotekehitykseen ja palveluihin. Siinä taas pitäisi sitten pystyä pitämään ja kehittämään osaamista todella korkealle, ja menestyä sitä kautta.

Ajattelin tätä lähinnä niiden kannalta joilla ei ole älyä/koulutushalua juuri suorittavaa työtä kummempaan. Tänään oli taas Hesarissa juttu heikkenevästä huoltosuhteesta. Lopulta ne tekevät ei enää jaksa maksaa yhä kasvavaa tekemättömien osaa.
 
Ajattelin tätä lähinnä niiden kannalta joilla ei ole älyä/koulutushalua juuri suorittavaa työtä kummempaan. Tänään oli taas Hesarissa juttu heikkenevästä huoltosuhteesta. Lopulta ne tekevät ei enää jaksa maksaa yhä kasvavaa tekemättömien osaa.
Tätä yritetään osittain taklata sillä 2. asteen oppivelvollisuudella. Sen vaikutukset toki alkaa näkyä pikkuhiljaa nousten 10-40 vuoden kuluessa, mutta ne tulevat olemaan merkittävät. Kukaan ei enää saisi jäädä perusasteen varaan.

Johtuen mm. seuraavista asioista:
- Perusasteen työpaikkoja on kovin vähän ja ne vähenee koko ajan (Vuoden 1987 jälkeen on kadonnut yli 600 000 työpaikkaa, joihin on riittänyt pelkkä peruskoulutus)
- Perusasteen koulutuksella työurat jää hyvin lyhyiksi (alle puoleen).
- Työllisyysaste ryhmällä 2017 oli vain 43% (koko työvoimalla n. 73%).
 
Eivät nämä tunarit oikeasti osaa rajoja kontrolliin, vieläkään:

"Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen kirjoittaa sivuillaan, että itärajan yli tulee edelleen jopa 90 prosenttia ilman koronatestiä.

– Pääministeri Sanna Marin (sd.) on määrätietoisesti puhunut, että maamme rajakontrolli olisi EU:n tiukinta. Se ei yksinkertaisesti ole totta ja jopa meidän EU:n ulkorajamme vuotaa tällä hetkellä lähes seulana, Timo Heinonen toteaa.

Hän viittaa Iltalehteen, jonka mukaan Venäjän raja-asemilta Nuijamaalta, Vaalimaalta ja Imatralta rajan ylittää päivittäin yli 500 kuorma- ja rekka-autoa. Niiden kuljettajille ei tehdä koronatestiä eikä heiltä vaadita negatiivista testitodistusta.

– Vielä torstaina Marin väitti eduskunnan kyselytunnilla, että ”hallituksen tahto on se, että kaikki rajan yli tulijat testataan”. Voihan se siis olla tahto, mutta toimet ovat kuitenkin aivan toista, Heinonen kirjoittaa.

– Marinin oikeaksi kädeksi itseään kutsuva kansanedustaja Ilmari Nurminen (sd.) vakuutteli vielä perjantainakin eduskunnan täysistunnossa, että rajan yli ei enää pääse ilman koronatestiä. Nurminen väitti kirkkain silmin, että rajoilla on nyt käytössä pakkotestaus. Totuus on tarua ihmeellisempää.
.
Kokoomuksen lappeenrantalainen kansanedustaja ja Etelä-Karjalan maakuntahallituksen puheenjohtaja Jukka Kopra on kertonut Kaakkois-Suomen asukkaiden olevan huolissaan tilanteesta. Venäläiset rekkakuskit käyttävät huoltoasemia ja kauppoja maskeitta, eivätkä noudata omaehtoisia karanteeja.

Venäjällä Karjalan tasavallassa oli helmikuun lopulla todettu yhteensä yli 40 000 koronatartuntaa ja 290 koronakuolemaa. Yksistään Pietarissa on ollut yli 380 000 tartuntaa ja yli 11 000 kuollutta.

– Jos Marinin hallitus ei pelkkien puheiden ja vakuuttelujen lisäksi tosiasiallisesti halua laittaa koronaa vuotavia ulkorajoja kiinni, niin on mahdoton hyväksyä liikkumiskieltoja suomalaisillekaan, Heinonen katsoo.
”Yhdeksän kymmenestä tulee itärajan yli ilman testiä”

Tuo viimeinen lause on aika hyvä kommentti hallituksen toiminnasta. Toisen aallon hallitus aiheutti avaamalla rajat, kolmas saadaan aikaan pitämällä rajat auki.
 
Eivät nämä tunarit oikeasti osaa rajoja kontrolliin, vieläkään:

"Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen kirjoittaa sivuillaan, että itärajan yli tulee edelleen jopa 90 prosenttia ilman koronatestiä.

– Pääministeri Sanna Marin (sd.) on määrätietoisesti puhunut, että maamme rajakontrolli olisi EU:n tiukinta. Se ei yksinkertaisesti ole totta ja jopa meidän EU:n ulkorajamme vuotaa tällä hetkellä lähes seulana, Timo Heinonen toteaa.

Hän viittaa Iltalehteen, jonka mukaan Venäjän raja-asemilta Nuijamaalta, Vaalimaalta ja Imatralta rajan ylittää päivittäin yli 500 kuorma- ja rekka-autoa. Niiden kuljettajille ei tehdä koronatestiä eikä heiltä vaadita negatiivista testitodistusta.

– Vielä torstaina Marin väitti eduskunnan kyselytunnilla, että ”hallituksen tahto on se, että kaikki rajan yli tulijat testataan”. Voihan se siis olla tahto, mutta toimet ovat kuitenkin aivan toista, Heinonen kirjoittaa.

– Marinin oikeaksi kädeksi itseään kutsuva kansanedustaja Ilmari Nurminen (sd.) vakuutteli vielä perjantainakin eduskunnan täysistunnossa, että rajan yli ei enää pääse ilman koronatestiä. Nurminen väitti kirkkain silmin, että rajoilla on nyt käytössä pakkotestaus. Totuus on tarua ihmeellisempää.
.
Kokoomuksen lappeenrantalainen kansanedustaja ja Etelä-Karjalan maakuntahallituksen puheenjohtaja Jukka Kopra on kertonut Kaakkois-Suomen asukkaiden olevan huolissaan tilanteesta. Venäläiset rekkakuskit käyttävät huoltoasemia ja kauppoja maskeitta, eivätkä noudata omaehtoisia karanteeja.

Venäjällä Karjalan tasavallassa oli helmikuun lopulla todettu yhteensä yli 40 000 koronatartuntaa ja 290 koronakuolemaa. Yksistään Pietarissa on ollut yli 380 000 tartuntaa ja yli 11 000 kuollutta.

– Jos Marinin hallitus ei pelkkien puheiden ja vakuuttelujen lisäksi tosiasiallisesti halua laittaa koronaa vuotavia ulkorajoja kiinni, niin on mahdoton hyväksyä liikkumiskieltoja suomalaisillekaan, Heinonen katsoo.
”Yhdeksän kymmenestä tulee itärajan yli ilman testiä”

Tuo viimeinen lause on aika hyvä kommentti hallituksen toiminnasta. Toisen aallon hallitus aiheutti avaamalla rajat, kolmas saadaan aikaan pitämällä rajat auki.

Itse pelkään, että vielä ns. Etelä-Afrikan koronavirusvariantti (B1351) päästetään rajojen yli leviämään Suomeen epidemian neljänneksi aalloksi. Silloin iso osa rokotussuojasta menetetään ja koko homma joudutaan aloittamaan uudestaan
Sanoo Lehtonen

Ja neljäs saadaan syksyllä kun ihmiset pyörii muissa maissa hakemassa uusia mutaatioita
 
Itse pelkään, että vielä ns. Etelä-Afrikan koronavirusvariantti (B1351) päästetään rajojen yli leviämään Suomeen epidemian neljänneksi aalloksi. Silloin iso osa rokotussuojasta menetetään ja koko homma joudutaan aloittamaan uudestaan
Sanoo Lehtonen
Ja neljäs saadaan syksyllä kun ihmiset pyörii muissa maissa hakemassa uusia mutaatioita
Mutta onkohan tuossa raja-uutisessa nyt vähän oppositiohenkeen dramatisoitu. Jos tammikuussa jo kehitys oli tämän uutisen kaltainen, niin oletusarvoisesti tilanne nyt on jo parempi.
Heinonenhan ei tuossa, tai omilla sivuillaan anna mitään lukua siitä, ketä suostuvat testiin tai kenellä on testitulos.
Ainoa luku on rajanylitysten määrä. Josta 90 pinnaa on tavaraliikennettä. Vetää siis teoreettisen yhtäläisyysmerkin tavaraliikenteen ja testaamattomien määrälle.

Toinen asia on, että taitaa olla Ursula von der Leyenin esikunnalla sanottavansa tavaraliikenteen testauksiin. Hehän sen sopimuksen IRU:n kanssa on EU:n puolesta tehneet ja ahkerasti puuttuneet jäsenmaiden omiin rajakäytänteisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Itse pelkään, että vielä ns. Etelä-Afrikan koronavirusvariantti (B1351) päästetään rajojen yli leviämään Suomeen epidemian neljänneksi aalloksi. Silloin iso osa rokotussuojasta menetetään ja koko homma joudutaan aloittamaan uudestaan
Sanoo Lehtonen

Ja neljäs saadaan syksyllä kun ihmiset pyörii muissa maissa hakemassa uusia mutaatioita
Ulkomaille saa mennä ja tulla, mutta ulos ei saa mennä. Ei perkele.
:sdrunk:

Ja kukahan sitä ulkonaliikkumiskieltoa valvoisi? Jos vastaus on poliisi, niin varsinaiset rikolliset kiittävät. Jo valmiiksi alimitoitettu poliisivoima kyttäämässä ihmisten ulosmenoja. :facepalm:
 
Ulkomaille saa mennä ja tulla, mutta ulos ei saa mennä. Ei perkele.
:sdrunk:

Ja kukahan sitä ulkonaliikkumiskieltoa valvoisi? Jos vastaus on poliisi, niin varsinaiset rikolliset kiittävät. Jo valmiiksi alimitoitettu poliisivoima kyttäämässä ihmisten ulosmenoja. :facepalm:

Ongelma on tosiaan siinä että ne rajat pitää saada nyt kiinni jotta keretään tekemään noihin uusiin mutaattioihin rokotteita. Se on tietysti voi voi niille valtioille missä nuo tällä hetkellä leviää.
 
Itse en kyllä näe tuon vaikuttavan paljon mitenkään, se puolet lintsattu ja minimiarvosanoilla läpipäästy ammattikoulu ei ole mikään tie onneen, varsinkin kun ne jotka sinne ei alunperin vapaaehtoisesti olleet menossakaan tuskin mitään työkuntoisia taikka halukkaita ovat.

Todellisuudessa resursseja pitäisi ohjata nuorten mielenterveyspalveluihin, nyt yritetään päästä halvalla tuolla idioottimaisella pakolla. Kuka muuten enää sitte pakottaa kun täyttää 18?

Eikä se toinen aste vielä ratkaise ongelmaa. Toinen aste (amis) tarvitaan jo duunarin hommiinkin nykyisin. Pelkkä lukio taas ei avaa yhdenkään työpaikan ovia. Tässä ihmetetellään sitä tilannetta kohta että täällä ei AY-väen vaatimalla minimipalkalla enää kannata niitä teollisuusduunarin hommia teettää.

Kaikista innovatiivisia insinöörejä tai hoitsuja hoitamaan ikääntyvää väestöä? Ei kuulemma oikein opiskelija-aineksesta meinaa lähihoitajaksikaan monessa paikassa olla ja koulua käydään ihan kuin työkkäri olisi pakottanut.
 
Eivät nämä tunarit oikeasti osaa rajoja kontrolliin, vieläkään:

"Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen kirjoittaa sivuillaan, että itärajan yli tulee edelleen jopa 90 prosenttia ilman koronatestiä.

– Pääministeri Sanna Marin (sd.) on määrätietoisesti puhunut, että maamme rajakontrolli olisi EU:n tiukinta. Se ei yksinkertaisesti ole totta ja jopa meidän EU:n ulkorajamme vuotaa tällä hetkellä lähes seulana, Timo Heinonen toteaa.

Hän viittaa Iltalehteen, jonka mukaan Venäjän raja-asemilta Nuijamaalta, Vaalimaalta ja Imatralta rajan ylittää päivittäin yli 500 kuorma- ja rekka-autoa. Niiden kuljettajille ei tehdä koronatestiä eikä heiltä vaadita negatiivista testitodistusta.

– Vielä torstaina Marin väitti eduskunnan kyselytunnilla, että ”hallituksen tahto on se, että kaikki rajan yli tulijat testataan”. Voihan se siis olla tahto, mutta toimet ovat kuitenkin aivan toista, Heinonen kirjoittaa.

– Marinin oikeaksi kädeksi itseään kutsuva kansanedustaja Ilmari Nurminen (sd.) vakuutteli vielä perjantainakin eduskunnan täysistunnossa, että rajan yli ei enää pääse ilman koronatestiä. Nurminen väitti kirkkain silmin, että rajoilla on nyt käytössä pakkotestaus. Totuus on tarua ihmeellisempää.
.
Kokoomuksen lappeenrantalainen kansanedustaja ja Etelä-Karjalan maakuntahallituksen puheenjohtaja Jukka Kopra on kertonut Kaakkois-Suomen asukkaiden olevan huolissaan tilanteesta. Venäläiset rekkakuskit käyttävät huoltoasemia ja kauppoja maskeitta, eivätkä noudata omaehtoisia karanteeja.

Venäjällä Karjalan tasavallassa oli helmikuun lopulla todettu yhteensä yli 40 000 koronatartuntaa ja 290 koronakuolemaa. Yksistään Pietarissa on ollut yli 380 000 tartuntaa ja yli 11 000 kuollutta.

– Jos Marinin hallitus ei pelkkien puheiden ja vakuuttelujen lisäksi tosiasiallisesti halua laittaa koronaa vuotavia ulkorajoja kiinni, niin on mahdoton hyväksyä liikkumiskieltoja suomalaisillekaan, Heinonen katsoo.
”Yhdeksän kymmenestä tulee itärajan yli ilman testiä”

Tuo viimeinen lause on aika hyvä kommentti hallituksen toiminnasta. Toisen aallon hallitus aiheutti avaamalla rajat, kolmas saadaan aikaan pitämällä rajat auki.
On ihan käsittämätöntä, että tuo tavaraliikenteen koronatestaus perustuu vieläkin vapaaehtoisuuteen, tuleeko tässä lakikiemurat vastaan vai ollaanko ainoastaan saamattomia.
 
On ihan käsittämätöntä, että tuo tavaraliikenteen koronatestaus perustuu vieläkin vapaaehtoisuuteen, tuleeko tässä lakikiemurat vastaan vai ollaanko ainoastaan saamattomia.
Niitä ei ole niin hauska kurmoottaa toisin kuin hallintoalamaisia. Aina onnistuneen kyykytyspäivän iltana lentää rojut kattoon kun tekee niin gutaa.
 
Itse en kyllä näe tuon vaikuttavan paljon mitenkään, se puolet lintsattu ja minimiarvosanoilla läpipäästy ammattikoulu ei ole mikään tie onneen, varsinkin kun ne jotka sinne ei alunperin vapaaehtoisesti olleet menossakaan tuskin mitään työkuntoisia taikka halukkaita ovat.

Todellisuudessa resursseja pitäisi ohjata nuorten mielenterveyspalveluihin, nyt yritetään päästä halvalla tuolla idioottimaisella pakolla. Kuka muuten enää sitte pakottaa kun täyttää 18?
Oppivelvollisuus tarkoittaa myös sitä, että kuntien velvollisuudet opiskelijahuollossa ja kuntien / tulevien maakuntien velvollisuus opiskelijaterveydenhuollossa laajenevat samaan tapaisiksi kuin peruskoulupuolella. Näihin on käsittääkseni siirtymän alkuvaiheessa eli tänä- ja ensi vuonna tulossa myös tukea ja rahoitusta valtiolta.

Oppivelvollisuus toki päättyy 18 vuoden ikään. Laajentaminen siitä pitemmälle olisi ollut perusoikeuksien suhteen haastavaa. Kaikki käytettävissä olevat nuorten työvoima-, sotu- ja sote-palvelut on kuitenkin tarkoitus muokata sellaisiksi, että niillä olisi mahdollisimman suuri työntö nuori saattamaan tutkintonsa loppuun.

Ei tuo tietenkään yksin mikään viisasten kivi ole. Mutta iso parannus nykytilanteeseen silti.
Ja mt-puoli tarvitsee toki lisäpanostusta ihan tästä uudistuksesta riippumatta. Ja myös muiden kuin lasten ja nuorten kohdalla.
 
Heinonenhan ei tuossa, tai omilla sivuillaan anna mitään lukua siitä, ketä suostuvat testiin tai kenellä on testitulos.

Tämä muakin kiinnostaisi. Oleellista on se, kuinka suuri osa testin jättää tekemättä koskien kaikkia rajanylityksiä. Oliko tästä lukuja?

Vähän kuten maskipakko. Se olisi hyvä asia, mutta jos väestöstä 90% pitää maskeja, ei hyöty olisi läheskään niin suuri, kuin että jos vain 10% käyttäisi ennen pakkoa.
 
Oppivelvollisuus toki päättyy 18 vuoden ikään. Laajentaminen siitä pitemmälle olisi ollut perusoikeuksien suhteen haastavaa. Kaikki käytettävissä olevat nuorten työvoima-, sotu- ja sote-palvelut on kuitenkin tarkoitus muokata sellaisiksi, että niillä olisi mahdollisimman suuri työntö nuori saattamaan tutkintonsa loppuun.
Kai senkin voisi toteuttaa ehdollisena eli jos elät työlläsi niin ihan sama mikä koulutus 18 vuoden jälkeen mutta jos joudut tukien piiriin niin ensin kouluun.
 
Näinhän onkin toimittu joku viimeiset 20 vuotta?

No en mä sitten näe hyötyä pidentämisestä jos se nyt jo on noin. Siis velvollisuus suorittaa ammattitutkinto ennen kuin alkaa muuta kuin opintotukea tippumaan ilman mitään mahdollisuutta hakea viiteen, joihin ei pääse syystä tai toisesta ja siirtyä työttömyyskorvaukselle?
 
No en mä sitten näe hyötyä pidentämisestä jos se nyt jo on noin. Siis velvollisuus suorittaa ammattitutkinto ennen kuin alkaa muuta kuin opintotukea tippumaan ilman mitään mahdollisuutta hakea viiteen, joihin ei pääse syystä tai toisesta ja siirtyä työttömyyskorvaukselle?
Juu olet ihan oikeassa. Hakemista seurataan, ei pääsemistä.
 
Juu olet ihan oikeassa. Hakemista seurataan, ei pääsemistä.
Uudessa systeemissä jokaiselle taataan opiskelupaikkapaikka. Ei välttämättä siinä ykköskohteessa, mutta kuitenkin.
Näin on kyllä ollut tarjolla ollut aikaisemminkin, eli haun jälkeen on ollut täydennyshaku, jonka jälkeen täydennyshaku ja lopuksi jatkuva haku. (Yhdessä vaiheessa oli ns. koulutustakuukin, mutta se kokeilu on loppunut.)

Muutos on siis, että kun aiemmin ammatillinen koulutus tai valmentava koulutus on löytynyt kaikille halukkaille, ja loput työpajoille tai syrjäytymään, niin nyt uudessa systeemissä kunnan velvollisuus on etsiä jokaiselle koulutuspaikka.

Lisäksi aiemmin koulutuksen järjestäjille opiskelijahuolto ja -tukipalvelut oli koulutuksen järjestäjän hyväntahtoisuuden varassa, eli jotkut oppilaitokset on tukeneet, mutta jotkut toiset ehkä vaan soittaneet kerran kaksi perään, niin nyt jokaisella koulutuksen järjestäjällä on velvollisuus ohjata ja tukea.
Ts. poissaolojen tullessa pitää mennä käymään.

Joissain oppilaitoksissa / kunnissa näin on toki toimittu aiemminkin, esim. Seinäjoelta on hyviä kokemuksia tästä. Mutta suurimmassa osassa ei.
 
Viimeksi muokattu:
Uudessa systeemissä jokaiselle taataan opiskelupaikkapaikka. Ei välttämättä siinä ykköskohteessa, mutta kuitenkin.
Näin on kyllä ollut tarjolla ollut aikaisemminkin, eli haun jälkeen on ollut täydennyshaku, jonka jälkeen täydennyshaku ja lopuksi jatkuva haku. (Yhdessä vaiheessa oli ns. koulutustakuukin, mutta se kokeilu on loppunut.)

Muutos on siis, että kun aiemmin ammatillinen koulutus tai valmentava koulutus on löytynyt kaikille halukkaille, ja loput työpajoille tai syrjäytymään, niin nyt uudessa systeemissä kunnan velvollisuus on etsiä jokaiselle koulutuspaikka.

Lisäksi aiemmin koulutuksen järjestäjille opiskelijahuolto ja -tukipalvelut oli koulutuksen järjestäjän hyväntahtoisuuden varassa, eli jotkut oppilaitokset on tukeneet, mutta jotkut toiset ehkä vaan soittaneet kerran kaksi perään, niin nyt jokaisella koulutuksen järjestäjällä on velvollisuus ohjata ja tukea.
Ts. poissaolojen tullessa pitää mennä käymään.

Joissain oppilaitoksissa / kunnissa näin on toki toimittu aiemminkin, esim. Seinäjoelta on hyviä kokemuksia tästä. Mutta suurimmassa osassa ei.

Miten ihmeessä se, että kaverille X määrätään paikka koulusta, jonne hän ei halua, auttaa yhtään mitään? Ei siitä nyt varsinaisesti haittaakaan ole, mutta en näe hyötyjäkään.

Koulupudokkaisiin pitäisi puuttua jo ennen kuin sellaista pääsee tapahtumaan. Mielellään siis ala-asteella (tai siis ala-koulussa, jos nyt halutaan nykyinen termi) ja tarvittaessa jättämällä luokalle, jos se herättäisi riittävän motivaation, kun kaverit jatkavat eteenpäin ja itse jää istumaan paikalleen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom