• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Ja taas olen näköalaton ihminen, kun en usko siihe että maassa missä on tälläkin hetkellä yksi europaan vanhimmista autokannoista on sähköistetty vuoteen 2030 mennesä.
Mulla on nyt 12k euroa maksanut auto. Ostin sen kolme vuotta sitten. Isoin sijoitus mitä olen koskaan tehnyt, jos asuntolainaani ei lasketa.
Tätä autoa ennen mä ajelin 2.2L suorakutos Bemarilla ja ajattelin, että no joo emmä tarvitse tälläistä -> ostan käytännöllisen Volkkarin kauppakassin joka kuluttaa vähemmän ja on modernimpi.
Noh, tilanne on nyt se että maksan tästä ostamastani autosta autolainaa vielä vuoden ja bensan hinta kun nousee markkinoiden normalisoituneen öljyn kysynnän jälkeen, niin käyttökustannukset alkaa olemaan ihan samaa luokkaa sen Bemarin kanssa. Enkä edes laske tähän yhtälöön noita hallituksen kaavailtuja käyttövoimaveron ja polttoaineen hinnan nostoa part 2.

Kyllä kannatti ajatella ympäristöystävällisesti. Kaiken järjen mukaan mun nyt siis pitää mennä autokauppaan ostamaan se sähköauto, että voin pelastaa maailman. Harmi vaan, että kun ei ole sellaiseen edelleenkään varaa, se ei ole minulle käytännöllinen, eikä myöskään järkevää, eikä edes ympäristöystävällistä koska nykyinen autoni ei pahemmin saastuta ja on täysin toimintakuntoinen.
Ympäristölle haitallista se olisi siksi, että vaihtaisin täysin toimintakuntoisen autoni uuteen kulkuvälineeseen minkä valmistamisesta kyllä aiheutuu päästöjä.

Kerrotko missä ovat ne minun vaihtoehtoni tuolla 12k euron luokassa, kun taas joskus menen autokaupoille? :D




Mun neljä vuotta sitten 12k euroa maksaneella autolla on täydellä tankilla 1000km kantomatka. Ja se ei maksa 40 000e. Lisäksi, jos haluan lisää kantomatkaa pysähdyn bensa-asemalla ja pääsen taas tuhat metriä minuutin pysähdyksellä. Edes Teslan Supercharger asemat eivät pysty tähän ja jos kotona lataa normisähköllä, niin 13km/h vauhdilla kasvaa range (Tämä tieto vuoden takaa, kun kysyin Teslalla työskentelevältä kaveriltani)

"Mutta maailman mittakaavassa me ollaan silti kokoamme suurempi ongelma joten meillä on moraalinen velvoite tehdä oma osamme."

Noh Afrikan väestönkasvun on arvioitu 50 vuoden aikana olevan n. 2 miljardia, niin en usko että tälläisellä 5 miljoonan asukkaan ympäristöystävällisellä kansakunnalla on yhtään mitään moraalista velvoitetta tehdä näin idioottimaisia vihreitä harakireja. Lisäksi niin kuin muut kirjoittaivat toivat ilmi, niin lähtee se teollisuus sitten "Maltalle" pyörittämään tehtaitaan jos täällä ei saa edes teollisuushallissa kohta hengittää. Esim. vaikka sinne Kiinaan, missä ympäristölakeja ei käyttänössä noudateta eivätkä ne ole niin tiukkoja.

1612310098712.png


Näyttää toi keski-ikä käyräkin aika nousevalta :D Huomaatko dipin tuolla vuoden 2008 talouskyykähdyksen kohdalla?
Katsos, kun jengillä ei ole varaa tässä maassa ostaa niitä sinun mainitsemiasi 40k euron autoja. Ei ne edelleenkään huvikseen aja niillä Kekkosen aikaisilla mersuilla.
Meinaatko tosiaan, ettei 2030-luvulla siihen 12k hintaan saa käytettyä sähköautoa tai plugaria.
Vinkki: saa jo nyt plugaria, esim. Opel Amperaa. Ja esim käytetyn Nissan Leafin voi täyssähköautoista löytää sillä, joskin niitä on kovin vähän myynnissä
Toki valikoima käytettyjen markkinoilla on nyt ja silloinkin voi olla vielä kapea, mutta kyllä se kuluttajan käsillä oleva valikoima koko ajan kasvaa.
Koska käytettyjen markkinoilla kyse ei ole vain Suomeen uutena myydyistä, vaan nämä kamuxit sun muut tuo koko ajan maahan näitä.
 
Meinaatko tosiaan, ettei 2030-luvulla siihen 12k hintaan saa käytettyä sähköautoa tai plugaria.
Vinkki: saa jo nyt plugaria, esim. Opel Amperaa. Ja esim käytetyn Nissan Leafin voi täyssähköautoista löytää sillä, joskin niitä on kovin vähän myynnissä
Toki valikoima käytettyjen markkinoilla on nyt ja silloinkin voi olla vielä kapea, mutta kyllä se kuluttajan käsillä oleva valikoima koko ajan kasvaa.
Koska käytettyjen markkinoilla kyse ei ole vain Suomeen uutena myydyistä, vaan nämä kamuxit sun muut tuo koko ajan maahan näitä.


1612334363323.png


Eli noista 6000 kpl:sta sähköautoista, mitkä on rekistöröity 2 vuoden aikana riittää koko kansalle 10 vuoden päästä sähköautoja.
Ok.

Kyllä se polttomoottori näyttäisi vieläkin olevan se ykkösjuttu, kun kattoo ei ladattavaa hybridi saraketa ja lataushybridiä.
 
Sähköautojen hinnat laskee siihen tahtiin että ne on kohta bensa-autoja halvempia. Kun hallitus tekee toimia sähköautoilun helpottumiseksi niin on hyvät mahdollisuudet luoda paljon työllisyyttä uuden tekniikan kanssa. Mutta pakkohan sitä on vastustaa jos on pienikin mahdolisuus että siitä voisi seurata myös lisää puhdasta suomalaista luontoa.
 
Eli noista 6000 kpl:sta sähköautoista, mitkä on rekistöröity 2 vuoden aikana riittää koko kansalle 10 vuoden päästä sähköautoja.
Ok.
Kirjoitinkin: ”Koska käytettyjen markkinoilla kyse ei ole vain Suomeen uutena myydyistä, vaan nämä kamuxit sun muut tuo koko ajan maahan näitä.”

Suomen sähkö-, plugin hybridi ja hybridimarkkinoista taitaa nykyisinkin valtaosa olla tuontia akselilta Keski-Eurooppa ja Norja. Sieltä niitä tulee. Riittävyydestä ei toki ole varmuutta, ja tonnikotteroihin ei varmaan yllä, mutta tosiaan, tuossa sun 12 kiloeuroa hintaluokassa aletaan mennä jo nyt. Yleisesti ottaenkin on niin, että markkinat hoitaa, kun kysyntä kasvaa.

"Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin."
 
Viimeksi muokattu:
Meilläkin maksaa töpselit noille sähköhammasharjoille yhtä paljon kuin koko kiinteistön rakennusten arvo. Pääasia että luonto pelastuu. Varmaan tulee työpaikkoja. En kyllä keksi minne.
 

Jonkun verran pitää vielä sähköautojen halventua että kansalaiset niitä ostaa

– Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3 600 euroa. Ei ole realistista, että suomalaiset alkaisivat yhtäkkiä ostaa uusia autoja, kalliista uusista sähköautoista puhumattakaan, Nieminen sanoo.
 

Jonkun verran pitää vielä sähköautojen halventua että kansalaiset niitä ostaa

– Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3 600 euroa. Ei ole realistista, että suomalaiset alkaisivat yhtäkkiä ostaa uusia autoja, kalliista uusista sähköautoista puhumattakaan, Nieminen sanoo.
Tämäkin asia on siinä mielessä etenemässä, että jopa tuolla 3-5 tonniluokassa alkaa olla jo paljon ajettua hybridiä (priusta) saatavana. Kymmenen vuoden kuluttua varmaan jo ihan eri tavalla kuin nyt.
 
Ja meinaat että tuo tapa ladata heikentää akkua korkeintaan yhtä paljon kuin täyttää tankki bensalla?

Edelleen en näe miksi antamani aikataulu ei olisi oikea.

Ja varmuuden vuoksi ennen kuin mahdollisesti alat saivartelemaan, niin joo, en teknisesti tästä puhunut, mitään mutta jokaisen luulisi ymmärtävän myös tämän sisältyvän tuohon lataukseen.
Varmaan kaikki mitä tähän kirjoitan on sinulle pelkkää saivartelua, koska "varmaan kuluu enemmän kuin bensatankki" on sen suhteen ihan sitä itseään ja olet sen linjan näemmä nyt valinnut. Joka tapauksessa ko. akkujen nanorakenne on aivan erilainen, käytetyt materiaalit elektrodin ymv. suhteen ovat erilaisia ja form factor on erilainen tällä hetkellä käytössä oleviin tynnyrimallisiin litium-ioniakkuihin verrattuna muistuttaen enemmän littanaa kännykkäakkua, jotta niitä saadaan jäähdytettyä tilavuuteensa nähden suuremmalta pinta-alalta, jotta tuo suurempi latausteho akun suuremmin rasittumatta onnistuu.

Olen myös kuullut, että nykyisillä polttomoottoreilla päästään jopa yli 100 000 ajokilometriin ilman täydellistä moottoriremonttia ja ilman, että niihin tarvitsee lisätä litra öljyä koneeseen 1000 ajokilometrin välein. Sellaista se on tämä tekninen kehitys nykyään, kun toivat meille eurooppaan nämä japanialaiset henkilöautot kilpailemaan teknisestä laadusta. Kai tähän on vain totuteltava, vaikka 60-luvulla kaikki olikin vielä paremmin. /saivartel
 
Meilläkin maksaa töpselit noille sähköhammasharjoille yhtä paljon kuin koko kiinteistön rakennusten arvo. Pääasia että luonto pelastuu. Varmaan tulee työpaikkoja. En kyllä keksi minne.
Työpaikkoja? Ainakin Ikaalisiin, Saloon, Uutenkaupunkiin jne. Ja siihen päälle kaikki ne suunnittelijat, sähköasentajat ja maanrakentajat jne. jotka parkkikset ja parkkihallit muokkaa ja sähköistää.
 
Varmaan kaikki mitä tähän kirjoitan on sinulle pelkkää saivartelua, koska "varmaan kuluu enemmän kuin bensatankki" on sen suhteen ihan sitä itseään ja olet sen linjan näemmä nyt valinnut. Joka tapauksessa ko. akkujen nanorakenne on aivan erilainen, käytetyt materiaalit elektrodin ymv. suhteen ovat erilaisia ja form factor on erilainen tällä hetkellä käytössä oleviin tynnyrimallisiin litium-ioniakkuihin verrattuna muistuttaen enemmän littanaa kännykkäakkua, jotta niitä saadaan jäähdytettyä tilavuuteensa nähden suuremmalta pinta-alalta, jotta tuo suurempi latausteho akun suuremmin rasittumatta onnistuu.

Olen myös kuullut, että nykyisillä polttomoottoreilla päästään jopa yli 100 000 ajokilometriin ilman täydellistä moottoriremonttia ja ilman, että niihin tarvitsee lisätä litra öljyä koneeseen 1000 ajokilometrin välein. Sellaista se on tämä tekninen kehitys nykyään, kun toivat meille eurooppaan nämä japanialaiset henkilöautot kilpailemaan teknisestä laadusta. Kai tähän on vain totuteltava, vaikka 60-luvulla kaikki olikin vielä paremmin. /saivartel
Eli sähköauto ei tule olemaan yhtä käytännöllinen, kuin bensa auto vielä piiitkään aikaan maantieajossa. Kaupunki ajoon sähköauto on sopiva jo tällä hetkellä(edellyttäen, että hintaa ei huomioida, ja että kotona yön aikan pystyy lataamaan sitä akkua).

Jotain pitää kehittää tuohon maantieajoon, onko se sitten sähköautoihin superhelposti vauhdettava akku( n. 10 min homma, ja osaava tekee 5 minuutissa), vetyautot, etanolilla käyvät autot, tai jokin muu. Pointti on se että autoilu on tuonut ihmisille vapautta liikkua ihan toisella tavalla, kuin ennnen ja tästä pitää pitää kiinni(siis tästä liikkumisen vapaudesta, auto, ja etenkin bensa-auto on vain väline tähän.).
 
Eli sähköauto ei tule olemaan yhtä käytännöllinen, kuin bensa auto vielä piiitkään aikaan maantieajossa. Kaupunki ajoon sähköauto on sopiva jo tällä hetkellä(edellyttäen, että hintaa ei huomioida, ja että kotona yön aikan pystyy lataamaan sitä akkua).

Jotain pitää kehittää tuohon maantieajoon, onko se sitten sähköautoihin superhelposti vauhdettava akku( n. 10 min homma, ja osaava tekee 5 minuutissa), vetyautot, etanolilla käyvät autot, tai jokin muu. Pointti on se että autoilu on tuonut ihmisille vapautta liikkua ihan toisella tavalla, kuin ennnen ja tästä pitää pitää kiinni(siis tästä liikkumisen vapaudesta, auto, ja etenkin bensa-auto on vain väline tähän.).
En ole kyllä ihan samaa mieltä. Jollain Teslan long range mallilla tai uudella Skoda Enyaqin 80kWh mallilla pääsee jo aika pitkää siivua ilman latausta. Toki jos pitää yhdellä kertaa päästä PK-seudulta Leville, niin joutunee pariin kertaan täyttämään akkuja mutta perheen kanssa matkustaessa joutuu muutenkin välillä pysähdellä jolloin auton voi laittaa pistokkeen nokkaan. Skodallekin luvataan lataustehoksi 125kW.

Olen itse viimeisen vuoden aikana ajanut pariin kertaan niin pitkää siivua, että sähköautolla siihen olisi mennyt tuntitolkulla pidempään. Toisessa tapauksessa vähintään 12h pidempään, koska olisin myöhästynyt laivasta. Nämä ovat kuitenkin loppupeleissä järjestelykysymyksiä, jotka pitää ottaa matkaa suunnitellessa huomioon.

Toinen kysymys on sitten se, milloin Teslan long rangea tai Skodan Enyaqia alkaa saada normitallaajalle sopivaan hintaan mutta tekniikka on jo olemassa.
 
Eli sähköauto ei tule olemaan yhtä käytännöllinen, kuin bensa auto vielä piiitkään aikaan maantieajossa. Kaupunki ajoon sähköauto on sopiva jo tällä hetkellä(edellyttäen, että hintaa ei huomioida, ja että kotona yön aikan pystyy lataamaan sitä akkua).

Siis minkämoisia rautaperse ajoja sä oikein harrastat jos tarvit vaikkapa 700km kantaman ilman taukoja?
Sähköautolla helposti tuollaisessa maantieajossa vietät vähemmän aikaa siellä huoltoasemalla koska, olettaen että latausinfra on kunnossa, lähdet aina liikkeelle sillä täydellä akulla. Kun taaskin sitä bensa-autoa et kovinkaan kätevästi tankkaa kotona.
 
Siis minkämoisia rautaperse ajoja sä oikein harrastat jos tarvit vaikkapa 700km kantaman ilman taukoja?
Sähköautolla helposti tuollaisessa maantieajossa vietät vähemmän aikaa siellä huoltoasemalla koska, olettaen että latausinfra on kunnossa, lähdet aina liikkeelle sillä täydellä akulla. Kun taaskin sitä bensa-autoa et kovinkaan kätevästi tankkaa kotona.
400km reipasta maantieajoa ei oikein tahdo mennä vielä millään sähköautolla kerralla. Yksi parin kymmenen minuutin stoppi on pakollinen.
 
400km reipasta maantieajoa ei oikein tahdo mennä vielä millään sähköautolla kerralla. Yksi parin kymmenen minuutin stoppi on pakollinen.
Vähän niin kuin ammattikuljettajilla lain puolesta 45min tauko 4,5 tunnin välein yhdessä tai kahdessa (15+30) osassa.;)
 
400km reipasta maantieajoa ei oikein tahdo mennä vielä millään sähköautolla kerralla. Yksi parin kymmenen minuutin stoppi on pakollinen.

Pakkasilla ehkä joo, kesäkeleillä alkaa riittään.
Mutta kuitenkin, kun nyt ollaan jo siinä rajalla niin ei siinä montaa vuotta mene että ollaan siinä pisteessä että tuollainen vaikkapa 500km reaalikantama on ihan normaalia jopa niille vähän edullisemmille sähköautoille.
 
400km reipasta maantieajoa ei oikein tahdo mennä vielä millään sähköautolla kerralla. Yksi parin kymmenen minuutin stoppi on pakollinen.

No täytyy sanoa, että aika hiljaista tuo olisi ihan omalla bensakiesilläkään painaa pyöreät 5 tuntia putkeen. Vähintäänkin joku snacksi haettava sälissä.
 
Eli sähköauto ei tule olemaan yhtä käytännöllinen, kuin bensa auto vielä piiitkään aikaan maantieajossa. Kaupunki ajoon sähköauto on sopiva jo tällä hetkellä(edellyttäen, että hintaa ei huomioida, ja että kotona yön aikan pystyy lataamaan sitä akkua).
Mä en nyt oikein ymmärrä, että millä perusteella ei tule olemaan yhtä käytännöllinen? Kuten sanottua, tekniikka on jo olemassa ladata noin 300-400 km ajot viidessä minuutissa. Ongelmana on lähinnä perässä tuleva sähköverkon infra, joka ei vielä mahdollista etenkään useamman auton latausta noilla ampeerimäärillä. Mutta noin viidessä vuodessa tämänkin pitäisi mahdollistua.

Eli monille on viiden vuoden päästä mahdollista ladata autoon käytännössä yhtä nopeasti kilometrejä kuin tankata niitä. Tämän lisäksi niitä kilometrejä saa tarvittaessa lisää omasta kotiseinästä tai laskettelumökin pistorasiasta siihen samaan sähköautoon. Miten tämä ei olisi käytännöllistä ja jopa käytännöllisempää kuin polttomoottoriautoilu?
 
Mä en nyt oikein ymmärrä, että millä perusteella ei tule olemaan yhtä käytännöllinen? Kuten sanottua, tekniikka on jo olemassa ladata noin 300-400 km ajot viidessä minuutissa. Ongelmana on lähinnä perässä tuleva sähköverkon infra, joka ei vielä mahdollista etenkään useamman auton latausta noilla ampeerimäärillä. Mutta noin viidessä vuodessa tämänkin pitäisi mahdollistua.

Eli monille on viiden vuoden päästä mahdollista ladata autoon käytännössä yhtä nopeasti kilometrejä kuin tankata niitä. Tämän lisäksi niitä kilometrejä saa tarvittaessa lisää omasta kotiseinästä tai laskettelumökin pistorasiasta siihen samaan sähköautoon. Miten tämä ei olisi käytännöllistä ja jopa käytännöllisempää kuin polttomoottoriautoilu?
Okei, jos siinä akun latauksessa kestää 20 minuuttia, se ei ole ongelma. Ongelma tulee siinä että tuo pikalataus kuluttaa akkua, ja miten meinaat 10 vanhan auton akun kestävän. Ja tuo 10 vuotta on joillekkin jopa liian tuore, sanotaan että ennemmin 15 - 20 vuotta. Tässä tulee se ongelma. Sähköautot ei kestä yhtä hyvin kuin bensaautot.
 
Autoilijoita on monenlaisia, jos itse ei tarvitse niin se ei tarkoita että yleisesti ottaen tarvetta ei olisi. Itselle tulee n. kerran kuussa eteen näitä 5-6 tunnin ajopätkiä eestaas joissa ei ole muuta kuin kusitauko tarvittaessa, ja tavaraa kulkee jonkun verran mukana. Jos väsyttää niin vaihdetaan kuskia. Mitä pikemmin perillä niin sitä parempi. Sähköautolla ne olisi sitten reilusti pidempiä siivuja, etenkin jos latauspaikkaa joutuu etsimään kauempaa pääväylilä ja odottelemaan vielä vuoroaan. Järjestely- ja asennekysymys toki mutta selkeä heikennys sähköauto nykyisellään olisi Volvon D4 koneeseen verraten. Mukava auto ajella mutta ei siinä viitsi viettää aikaa enempää kuin on pakko. Talvikelit ja akkujen pakkaskesto vielä erikseen heikentäisi tilannetta, ja lomareissut kesäaikaan ympäri Suomen kulkien... eipä kyllä oikein houkuttele ajatus sähköistää autoa vielä toviin.

edit: voisin kuvitella että monella työkseen ajavalla joilla kertyy 50-60 tuhatta km vuosittain ihan jo näitä ajoja ei ole senkään vertaa mielenkiintoa sähköautoja kohtaan. Toisaalta taas moni keskustojen liepeillä asuva joka tarvitsee pitkän matkan ajopeliä harvoin jos koskaan on ihan eri tilanteessa. Siksi on pöljää pakottaa kaikki samaan sapluunaan.
 
Autoilijoita on monenlaisia, jos itse ei tarvitse niin se ei tarkoita että yleisesti ottaen tarvetta ei olisi. Itselle tulee n. kerran kuussa eteen näitä 5-6 tunnin ajopätkiä eestaas joissa ei ole muuta kuin kusitauko tarvittaessa, ja tavaraa kulkee jonkun verran mukana. Jos väsyttää niin vaihdetaan kuskia. Mitä pikemmin perillä niin sitä parempi. Sähköautolla ne olisi sitten reilusti pidempiä siivuja, etenkin jos latauspaikkaa joutuu etsimään kauempaa pääväylilä ja odottelemaan vielä vuoroaan. Järjestely- ja asennekysymys toki mutta selkeä heikennys sähköauto nykyisellään olisi Volvon D4 koneeseen verraten. Mukava auto ajella mutta ei siinä viitsi viettää aikaa enempää kuin on pakko. Talvikelit ja akkujen pakkaskesto vielä erikseen heikentäisi tilannetta, ja lomareissut kesäaikaan ympäri Suomen kulkien... eipä kyllä oikein houkuttele ajatus sähköistää autoa vielä toviin.

edit: voisin kuvitella että monella työkseen ajavalla joilla kertyy 50-60 tuhatta km vuosittain ihan jo näitä ajoja ei ole senkään vertaa mielenkiintoa sähköautoja kohtaan. Toisaalta taas moni keskustojen liepeillä asuva joka tarvitsee pitkän matkan ajopeliä harvoin jos koskaan on ihan eri tilanteessa. Siksi on pöljää pakottaa kaikki samaan sapluunaan.

Siis ajatko 5-6 tuntia yhteen suuntaan ja sitten heti perään 5-6 tuntia takaisin? Vai yhteensä 5 tuntia?
Koska yhteensä 5-6 tuntia alkaa olemaan siinä pisteessä että nykyisillä sähköautoilla ollaan rajoilla että tuohon pääsee.

Ja toki joillakin on omat erikoisvaatimuksensa. Mutta jos asiaa tutkaillaan tämän ketjun aiheen piirissä, eli kotimaan politiikassa, niin eniten merkkaa se että mitä se suuri massa tarvitsee, ei sitä että mitä yksittäiset poikkeukset tarvitsevat. Niille poikkeuksille toki sitten löytyy aina ne omat erilliset ratkaisunsa.
Ja jos katsotaan sitä suurta massaa niin väitän että vaikkapa tuollainen 500km kantaman auto kelpaisi varmaan kevyesti 90%:lle autoilijoista jos latausinfra olisi kunnossa.
 
Okei, jos siinä akun latauksessa kestää 20 minuuttia, se ei ole ongelma. Ongelma tulee siinä että tuo pikalataus kuluttaa akkua, ja miten meinaat 10 vanhan auton akun kestävän. Ja tuo 10 vuotta on joillekkin jopa liian tuore, sanotaan että ennemmin 15 - 20 vuotta. Tässä tulee se ongelma. Sähköautot ei kestä yhtä hyvin kuin bensaautot.
Miten niin kuluttaa akkua? Etkö nyt pääse irti niistä vanhojen akkutekniikoiden ongelmista vaan niitä pitää väkisinkin yrittää vielä tunkea uusien ongelmiksi, vaikka selvitin jo, että tekniikka nanomateriaalineen, elektrodeineen ja formfactor on ihan erilaista juuri, jotta tämä kulumisongelma saataisiin eliminoitua? Lämpö niitä akkuja ladatessa kuluttaa ja sitä akkukehityksessä pyritään ensi kädessä eliminoimaan.

Ja siis mikä niissä sähköautoissa ei kestä? Akutko? Noh, mulla ei ole koskaan ollut mitään noin paljon ajettua autoa kuin mihin tämä chartti riittää, mutta luulen, että olisin vielä ihan tyytyväinen tuohon yli 90% kapasiteettiin noiden kilometrien jälkeen. Ja tämä on jatkuvasti kehittyvää tekniikkaa.

1612352764366.png
 
Itse näkisin rangea suurempana ongelmana niiden 10-15v vanhojen sähköautojen kustannukset. Akut jossain kohtaa menee vaihtoon ja kun takuut eivät enää korvaa mitään, tulee jäätävän kallista lystiä.
 
Siis minkämoisia rautaperse ajoja sä oikein harrastat jos tarvit vaikkapa 700km kantaman ilman taukoja?
Sähköautolla helposti tuollaisessa maantieajossa vietät vähemmän aikaa siellä huoltoasemalla koska, olettaen että latausinfra on kunnossa, lähdet aina liikkeelle sillä täydellä akulla. Kun taaskin sitä bensa-autoa et kovinkaan kätevästi tankkaa kotona.
Tää on kyllä vähän outoa tää kilometrien perään haikailu näissä keskusteluissa. Itse oon aina arvostanut enemmän vaivatonta suorituskykyä kuin toimintasädettä, eikä noilla V-moottorisilla bensavehkeilläkään ole tankillisilla juuri yli 400 kilometrin yhtenäisiä pätkiä päässyt. Nyt sitten kun on kyse vaivattomasta suorituskyvystä sähköllä tuotettuna ja samanlaisesta toimintasäteestä, onkin asia yhtäkkiä hirvittävä ongelma ja ainoa mikä kelpaa verrannoksi on se polttomoottorimalliston pihein ja laiskin diesel, jolla pääsee tankillisella 800 kilsaa.
 
Tää on kyllä vähän outoa tää kilometrien perään haikailu näissä keskusteluissa. Itse oon aina arvostanut enemmän vaivatonta suorituskykyä kuin toimintasädettä, eikä noilla V-moottorisilla bensavehkeilläkään ole tankillisilla juuri yli 400 kilometrin yhtenäisiä pätkiä päässyt. Nyt sitten kun on kyse vaivattomasta suorituskyvystä sähköllä tuotettuna ja samanlaisesta toimintasäteestä, onkin asia yhtäkkiä hirvittävä ongelma ja ainoa mikä kelpaa verrannoksi on se polttomoottorimalliston pihein ja laiskin diesel, jolla pääsee tankillisella 800 kilsaa.
Menee kyllä offtopiciksi mutta mulla on dieselissä vaivatonta suorituskykyä ja sillä vauhdilla, millä sähköautolla pääsee 500km, tuolla pääsee 1500km eikä ole edes mikään ekstrasuuri tankki :)

Mielellään vaihtaisin sen sähköautoon, johon mahtuu perhe mukaan ja jolla pääsee 450km lataamatta mutta vielä ei sellaista sopivassa hintaluokassa löydy.
 
Latauskeskusteluun liittyen, infrahan kestää vallan hyvin autokannan sähköistymisen jos latausta ohjataan ja ladataan hitaasti. Miten käy jos joka huoltoasemalla on 50 150 kW asemaa?
Nopealla googlauksella 110 kV verkko siirtää 25 MW, jos tästä vaikkapa 20 % varaisi lataukseen, niin silloin ei lataisikaan enää kuin 30 autoo kerralla (5 MW / 0,15 MW=33,3) Saa korjata jos joku muunnos väärin :)
Kuinka kovasti kantaverkot ovat kuormitettuina peruspäivänä? Jos laskelmat edes sinnepäin oikein, niin pikalatauksesta tulee sen verran tyyristä touhua, että peruskäyttöön sitä lienee turha suunnitella

Yritin kanssa lokakuussa viritellä keskustelua sähköautojen latauksesta (tosin vain taloyhtiötasolla) tässä ketjussa.

Ei tästä oikein tunnu saavan keskustelua aikaiseksi mitä infran uusiminen tulee maksamaan valtiolle/kunnille/taloyhtiöille.
 
Menee kyllä offtopiciksi mutta mulla on dieselissä vaivatonta suorituskykyä ja sillä vauhdilla, millä sähköautolla pääsee 500km, tuolla pääsee 1500km eikä ole edes mikään ekstrasuuri tankki :)

Mielellään vaihtaisin sen sähköautoon, johon mahtuu perhe mukaan ja jolla pääsee 450km lataamatta mutta vielä ei sellaista sopivassa hintaluokassa löydy.
Sepä se. Mutta tilanne silloin 2030-luvulla lienee jo toinen.
Tämän keskustelun problematiikka on, että peilataan tämän hetken tilanteella, vaikka muutos on vasta juuri ja juuri pääsemässä alkuun.
 
Sepä se. Mutta tilanne silloin 2030-luvulla lienee jo toinen.
Tämän keskustelun problematiikka on, että peilataan tämän hetken tilanteella, vaikka muutos on vasta juuri ja juuri pääsemässä alkuun.
Sitä peilataan sen takia, että fossiilisilla liikkumista halutaan rajoittaa ja tehdä kalliimmaksi nyt heti vaikka realistiset mahdollisuudet liikenteen isompaan sähköistymiseen on vasta 5-10 vuoden kuluttua.
 
Sitä peilataan sen takia, että fossiilisilla liikkumista halutaan rajoittaa ja tehdä kalliimmaksi nyt heti vaikka realistiset mahdollisuudet liikenteen isompaan sähköistymiseen on vasta 5-10 vuoden kuluttua.
Ei heti, vaan pikkuhiljaa, hallituskausi hallituskaudelta kasvattaen ja sekin edellyttää seuraavien hallitusten sitoutumista.
 
Sitten kannattaa muistaa, että Suomessa on paljon meitä, jotka emme aja yli 500km matkaa kuin maksimissaan yhden kerran vuodessa ja joille lataustauon pitäminen tuolla matkalla on ihan toivottu juttu. Verotuksella ei kielletä bensakoneiden käyttöä, vaan ohjataan niistä pois kuitenkin mahdollistaen niiden käytön jos niitä oikeasti tarvitsee. Verotus myös ohjaa tuotekehitystä ja latausinfran luomista. Saadaan autoja pidemmällä toimintasäteellä kun niiden kysyntä kasvaa, saadaan enemmän SuperCharger-latausasemia jne. LED-lamppujen tuotekehitys raketoi kun hehkulamput kiellettiin tai rajoitettiin niiden myyntiä. Uskon, että niiden kohdalla kiellot auttoivat asiaa.
 
Saadaan autoja pidemmällä toimintasäteellä kun niiden kysyntä kasvaa, saadaan enemmän SuperCharger-latausasemia jne. LED-lamppujen tuotekehitys raketoi kun hehkulamput kiellettiin tai rajoitettiin niiden myyntiä. Uskon, että niiden kohdalla kiellot auttoivat asiaa.

Tämä SuperCharger on kyllä hankala homma, ehkäpä mielestäni yksi juttu jossa polttomoottorivehkeet ovat edellä ja se on nimenomaan nuo standardoitu 'latausasema'. Nythän esimerkiksi Tesla rakentaa ihan itsekseen omille autoilleen sopivaa latausverkkoa ja monien muiden valmistajien autot eivät kelpaa ladattaviksi noissa, vaikka yhteensopivuus ilmeisesti meneekin toiseen suuntaan.

Mulla ei ainakaan ole uskoa sähköautoiluun ennenkö noita kaikille kaikille kelpaavia latausasemia alkaa löytyä tarpeeksi. Noinkohan EU:lla on jotain lainsäädäntöä tämän ympärille? Voisi kuvitella että tuo on kuluttajien näkökulmasta aika huono asia jos "polttoaineen" saatavuus on olemassa vain osalle autovalmistajista.
 
Holy offtopic batman.

Kai se mökille Kuusamoon viikonloppuisin ajeleva tai maata kiertävä kaupparatsu voi edelleen ajaa polttomoottorilla vaikka sähköautoilua edistettäisiinkin. Ei siinä mitään, sähköauto olisi kiva jos olisi tolppa ja yleisesti infra kunnossa. Sitä kohti mennessä saa vielä ihan varmasti ajella bensalla ja dieselillä kunnes teknologia on tarvittavalla tasolla.
 
Sitten kannattaa muistaa, että Suomessa on paljon meitä, jotka emme aja yli 500km matkaa kuin maksimissaan yhden kerran vuodessa ja joille lataustauon pitäminen tuolla matkalla on ihan toivottu juttu. Verotuksella ei kielletä bensakoneiden käyttöä, vaan ohjataan niistä pois kuitenkin mahdollistaen niiden käytön jos niitä oikeasti tarvitsee. Verotus myös ohjaa tuotekehitystä ja latausinfran luomista. Saadaan autoja pidemmällä toimintasäteellä kun niiden kysyntä kasvaa, saadaan enemmän SuperCharger-latausasemia jne. LED-lamppujen tuotekehitys raketoi kun hehkulamput kiellettiin tai rajoitettiin niiden myyntiä. Uskon, että niiden kohdalla kiellot auttoivat asiaa.

Ja pitää muistaa myös se että sähköautoilu tulee lujaa vauhtia halutaan sitä tai ei. Autojen valmistajat ovat kovaa vauhtia siirtymässä pois bensakoneista täyssähköihin. Ja koska teknisesti akkua lukuunottamatta nytkin ne sähköautot ovat helpompia ja halvempia rakentaa, akkujen halventuessa ja sähköautojen tuotannon kasvaessa päästään nopeasti siihen pisteeseen että jos onnistut löytään sen uuden itsellesi sopivan bensa-auton niin se tulee maksamaan enemmän kuin se sähköauto.
Että tuonkin kannalta pitää saada se latausinfra kuntoon.
 
Holy offtopic batman.

No niin no, yksittäiset viestit toki lipsuvat hetkeksi sellaiseen mikä määritellään offtopiciksi mutta pohjalla on kuitenkin keskustelu siitä miten Suomen hallituksen pitäisi käyttää EU:n elvytysrahoja. Ja kerta juurikin liikenteen sähköistäminen on yksi tuon teema-alueista niin se vaatii jonkinverran myös keskustelua tuosta aliaiheesta.
 
Ja pitää muistaa myös se että sähköautoilu tulee lujaa vauhtia halutaan sitä tai ei. Autojen valmistajat ovat kovaa vauhtia siirtymässä pois bensakoneista täyssähköihin.

Ja näin sen kuuluukin mennä. Tekniikan ehdoilla. Uuteen teknologiaan siirrytään kun se on kypsää ja se palvelee ihmisiä juuri kuten he haluavat, eikä siten että kielletään vanha tekniikka ja pakotetaan siirtymään johonkin uuteen, huonompaan ja mahdollisesti huippu kalliiseen, johon ei kaikilla ole edes varaa.

Köyhälläkin on oikeus liikkua ja matkustaa, eikä voida lähteä siitä että valtio nostaa käyttömaksut ja bensaverot taivaisiin ja sitten köyhät odottavat seuraava ~20 vuotta että tulee halpoja sähköautoja Rinta-Juopon vaihtoautohalliin niillä maagisilla spekseillä, perhe mahtuu mukaan, ajettu reilu 100tkm ja hintaa alta kymppitonnin.

Itse odotan innolla sähköautoja. Olen niitä ajanut paljon ja joka kerta tykkään siitä voimalinjasta. Oma lehmä ojassa on myöskin juurikin se mökkeily, suomalaisten rakas harrastus. Tästä kun lähden stadista paahtamaan motaria niin sähköauton kulutus olisi sitä luokkaa että pitäisi ladata liian monta kertaa. Nyt menee puolitankkia bensaa ja tarvittaessa yhdeltä istumalta mökille.
 
Ja näin sen kuuluukin mennä. Tekniikan ehdoilla. Uuteen teknologiaan siirrytään kun se on kypsää ja se palvelee ihmisiä juuri kuten he haluavat, eikä siten että kielletään vanha tekniikka ja pakotetaan siirtymään johonkin uuteen, huonompaan ja mahdollisesti huippu kalliiseen, johon ei kaikilla ole edes varaa.

Ei aina mennä vain tekniikan ehdoilla. Joskus osoittautuu että joku tekniikka on haitallinen jolloin valtiovalta hoputtaa siitä pois siirtymistä johonkin mikä ei välttämättä ole heti ihan täysin optimaalinen. Ja tuo sitten kiihdyttää niiden uusien teknologioiden kehitystä ja näin on käynyt tässäkin sähköautojen kanssa.
 
Köyhälläkin on oikeus liikkua ja matkustaa, eikä voida lähteä siitä että valtio nostaa käyttömaksut ja bensaverot taivaisiin ja sitten köyhät odottavat seuraava ~20 vuotta että tulee halpoja sähköautoja Rinta-Juopon vaihtoautohalliin niillä maagisilla spekseillä, perhe mahtuu mukaan, ajettu reilu 100tkm ja hintaa alta kymppitonnin.

Köyhän oikeutta liikkua ei ole kukaan muuttamassa mihinkään. Liikkumisen kustannukset taas muuttuvat jatkuvasti niin yleisen hintatason, raaka-aineiden hinnan kuin verojen muuttumisen seurauksena. Köyhällä ei ole mitään kategorista oikeutta olla suojassa veronkorotuksilta sen enempää kuin rikkaalla, koski tämä sitten liikkumista tai tupakoinnin verotusta. Jos veronkorotus johtaa siihen, että kulutusta on vähennettävä että rahat riittävät, niin sitten se köyhä vähentää kulutusta.
 
Köyhän oikeutta liikkua ei ole kukaan muuttamassa mihinkään. Liikkumisen kustannukset taas muuttuvat jatkuvasti niin yleisen hintatason, raaka-aineiden hinnan kuin verojen muuttumisen seurauksena. Köyhällä ei ole mitään kategorista oikeutta olla suojassa veronkorotuksilta sen enempää kuin rikkaalla, koski tämä sitten liikkumista tai tupakoinnin verotusta. Jos veronkorotus johtaa siihen, että kulutusta on vähennettävä että rahat riittävät, niin sitten se köyhä vähentää kulutusta.
Kuulostaa vähän samalta, kuin että valtio laittaa 1 000 € poistumismaksun, jonka maksat joka kerta, kun poistut kotoasi. Ja sitten selität, että köyhän oikeutta liikkua ei ole kukaan muuttamassa mihinkään.

Just joo.
 
Köyhälläkin on oikeus liikkua ja matkustaa, eikä voida lähteä siitä että valtio nostaa käyttömaksut ja bensaverot taivaisiin ja sitten köyhät odottavat seuraava ~20 vuotta että tulee halpoja sähköautoja Rinta-Juopon vaihtoautohalliin niillä maagisilla spekseillä, perhe mahtuu mukaan, ajettu reilu 100tkm ja hintaa alta kymppitonnin.

Tästähän on hyvänä esimerkkinä lentoliikenne. Tuskin kovin köyhillä on kohta enää varaa siihen jos ruetaan reilusti nostamaan kustannuksia esimerkiksi verottamalla lentämistä enemmän luonnon säästämisen valossa (itsehän olen ehdottomasti sillä kannalla että näin tulisi tehdä). Tällöin täytyy vaan siirtyä muihin kulkuvälineisiin, kuten vaikka sitten junaan tai harrastaa enemmän kotimaan matkailua.

Kannattaa muuten huomioida että pitkällä aikavälillä kaikki polttoaine-autoiluun rakennettavat kustannukset tullaan sellaisenaan siirtämään sähköautoilijoille sitä mukaa kun polttoaineella kulkevat ajoneuvot alkavat vähentyä. Ei ole mitään syytä olettaa etteikö tuota verokertymää tarvitsisi joka tapauksessa saada kasaan jostain. Edit: Käytännössä sähköautoilu ei voi pitkällä aikavälillä muodostua merkittävästi halvemmaksi kuin bensa-autoilu koska jo nykyiselläänkin niin suuri osa autoilun kustannuksista muodostuu veroista.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa vähän samalta, kuin että valtio laittaa 1 000 € poistumismaksun, jonka maksat joka kerta, kun poistut kotoasi. Ja sitten selität, että köyhän oikeutta liikkua ei ole kukaan muuttamassa mihinkään.

Juuri tuota se ei tarkoita, jos verotus on suhteessa liikuttuun matkaan (esim. polttoainevero). Ei kukaan ole tainnut ehdottaa mitään kertakorvausta, joka pitää maksaa heti kun avaa autonsa oven. Vähän nyt rajaa noihin vääristelyihin.

EDIT: Jos olet eri mieltä, niin sano ihmeessä, mikä on se bensan hinta, jolloin köyhältä on otettu oikeus liikkua pois?
 
Juuri tuota se ei tarkoita, jos verotus on suhteessa liikuttuun matkaan (esim. polttoainevero). Ei kukaan ole tainnut ehdottaa mitään kertakorvausta, joka pitää maksaa heti kun avaa autonsa oven. Vähän nyt rajaa noihin vääristelyihin.
Okei. Korjataan tuota sen verran että valtio verottaa sinua 500 €/kuukausi oviveroa(vastaa sitä että verotetaan auton omistamisesta). Sen lisäksi maksa asvaltin kulutusmaksua 100 €/km, joka alkaa postilaatikolta/postiluukulta.

Ja sitten selität, että köyhän oikeutta liikkua ei ole kukaan muuttamassa mihinkään.

Parempi?
 
Minusta ois hyvä että suoraan luukutettaisiin köyhät tai tehtäisiin eutanasia mahdolliseksi. Suotta pitää ihmisiä vankeina. Ja autosta ei tarvitse oveakaan avata mutta vero pitää maksaa.
 
Toivottavasti sähköautoilun vaikutuksia mietitään enemmän myös isossa kokonaiskuvassa. Mitä enemmän, meillä tulee latausautoja ja mitä enemmän meillä on tuulivoimaa, aurinkovoimaa ynnä muuta säätämiseen soveltumatonta tuotantoa vailla inertiaa, verkko on epävakaampi. Tammikuun aikana koko Euroopan sähköverkko oli mennä blackouttiin, kun Romaniassa tuli tuotannon ja kulutuksen välille hetkellisesti iso ero. Saksassa on paikallisia pienempiä blackoutteja tullut, ja heidän suuren tuulivoimatuotannon takia verkon säätäminen on entistä tarkempaa ja säätövoimaa ostetaan itä-Euroopan hiilivoimaloista, jotta oma tuotanto ja omatunto pysyy "puhtaana". Toki ratkaisuja kehitetään ja niitä on ja ne maksaa, mutta tällaiset keissit osoittavat, että sähköverkon kaatuminen voi tapahtua vielä joku kaunis päivä (tai yö). Tilanteen korjaaminen vie aikaa, ja täysin sähköautojen varassa elävä yhteiskunta voi olla pulassa. Olemme joka tapauksessa pulassa ilman sähköä, mutta vielä pahemmassa jollei pääse liikkumaan. Tämän takia itse suosisin enemmän hybridiautoja, sillä lataushybridillä muutenkin onnistuu ne päivittäiset ajot täysin sähköllä ja pidemmätkin matkat pienellä bensan kulutuksella. Eikä olla yhdestä käyttövoimasta riippuvaisia.
 
Okei. Korjataan tuota sen verran että valtio verottaa sinua 500 €/kuukausi oviveroa(vastaa sitä että verotetaan auton omistamisesta). Sen lisäksi maksa asvaltin kulutusmaksua 100 €/km, joka alkaa postilaatikolta/postiluukulta.

Ja sitten selität, että köyhän oikeutta liikkua ei ole kukaan muuttamassa mihinkään.

Parempi?

Juuei. Mä en näe mitään järkeä keskustella kuvitteellisista oviveroista ja asfaltinkulutusmaksuista kun sellaista ei ole kukaan kai ehdottanut. Mun mielestäni siis polttoaineveronkorotus ei ole sama asia kuin "liikkumisoikeuden poistaminen köyhiltä" ja siihen halusin ottaa kantaa. Tupakointiveron nosto ei myöskään ole ottanut tupakointioikeutta pois köyhiltä, vaikka parrua kuluukin (toivottavasti) vähemmän kuin jos veroja ei olisi nostettu.

Mä vastusta täyskieltoja kunnes kaikki tarpeet on katettu, mutta haittaverot on hemmetin hyvä ja tehokas keino ohjata kulutusta uusiin parempiin ja puhtaampiin teknologioihin.
 
Jännä nähdä miten Kokoomuksen pormestariehdokas (Kirsi Piha) vaikuttaa Helsingin asetelmiin. Veikkaisin, että vihreistä tulee Helsingin suurin puolue, kun Kokoomuksen konservatiivilaita vuotaa persuihin.


Kirsi Pihasta tulee mieleen lähinnä Ben Zyskowiczin "talli". Ben taas assosioituu kokoomuksen konservatiivisiipeen. Joku sanoo, että hän on vältellyt konflikteja Stubbin siiven kanssa pitäytymällä mistään merkittävästä virasta "migreeniinsä vedoten". Joten empä tiedä :hmm:

Ottaisin mieluummin Susanna Kosken kyllä, vaikka nykyään ei taideta Benin tallista enää puhuakaan.
 
Pakkasilla ehkä joo, kesäkeleillä alkaa riittään.
Mutta kuitenkin, kun nyt ollaan jo siinä rajalla niin ei siinä montaa vuotta mene että ollaan siinä pisteessä että tuollainen vaikkapa 500km reaalikantama on ihan normaalia jopa niille vähän edullisemmille sähköautoille.

Ja menee aika monta vuotta, että ne vähän edullisemmat sähköautot ovat riittävän edullisia (keskihinta 3000 e) suurimmalle osalle suomalaisista. Tällöinkin on kyseenalaista, missä kunnossa niiden akut ovat eli pääseekö alkuperäisestä kantamasta kuinka paljon yli puolta ennen lataustarvetta (tai saako niihin uusia akkuja korkeintaan tonnin hintaan).

edit:

Sitten kannattaa muistaa, että Suomessa on paljon meitä, jotka emme aja yli 500km matkaa kuin maksimissaan yhden kerran vuodessa ja joille lataustauon pitäminen tuolla matkalla on ihan toivottu juttu. Verotuksella ei kielletä bensakoneiden käyttöä, vaan ohjataan niistä pois kuitenkin mahdollistaen niiden käytön jos niitä oikeasti tarvitsee. Verotus myös ohjaa tuotekehitystä ja latausinfran luomista. Saadaan autoja pidemmällä toimintasäteellä kun niiden kysyntä kasvaa, saadaan enemmän SuperCharger-latausasemia jne. LED-lamppujen tuotekehitys raketoi kun hehkulamput kiellettiin tai rajoitettiin niiden myyntiä. Uskon, että niiden kohdalla kiellot auttoivat asiaa.

LED:ien kohdallahan aika moni maksoi huonoista ledeistä ylihintaa, kunnes tuotekehitys sai ledit niin hyviksi, että hehkulamput hävisivät pelin uudelle tekniikalle. Tällöin tappiot olivat keskimäärin (hihasta ravistettuna) joitakin kymppejä kotitaloutta kohden. Uusien autojen kohdalla puhutaan aika paljon isommista tappioista, ja huomaahan sen siinä, että kaikilta muilta pitää siirtää rahaa sähköauton ostajalle ostotukena, polttomoottoriautoja pienempinä veroina sekä autonvalmistajien ominaishiilidioksidipäästöjen rajoituksena (kunakin vuonna myytävät autot saavat sakon uhalla kuluttaa keskimäärin vain xx gCO2/km ja raja laskee vuosi vuodelta. Tämä johtaa siihen, että sähköautoja on pakko myydä tappiolla ja paikata näiden hinta nostamalla muiden autojen hintoja). Sähköautot eivät siis ole vielä riittävän toimivia syrjäyttämään polttomoottoriautoja.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
257 608
Viestejä
4 478 502
Jäsenet
73 962
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom