Meinaatko tosiaan, ettei 2030-luvulla siihen 12k hintaan saa käytettyä sähköautoa tai plugaria.Ja taas olen näköalaton ihminen, kun en usko siihe että maassa missä on tälläkin hetkellä yksi europaan vanhimmista autokannoista on sähköistetty vuoteen 2030 mennesä.
Mulla on nyt 12k euroa maksanut auto. Ostin sen kolme vuotta sitten. Isoin sijoitus mitä olen koskaan tehnyt, jos asuntolainaani ei lasketa.
Tätä autoa ennen mä ajelin 2.2L suorakutos Bemarilla ja ajattelin, että no joo emmä tarvitse tälläistä -> ostan käytännöllisen Volkkarin kauppakassin joka kuluttaa vähemmän ja on modernimpi.
Noh, tilanne on nyt se että maksan tästä ostamastani autosta autolainaa vielä vuoden ja bensan hinta kun nousee markkinoiden normalisoituneen öljyn kysynnän jälkeen, niin käyttökustannukset alkaa olemaan ihan samaa luokkaa sen Bemarin kanssa. Enkä edes laske tähän yhtälöön noita hallituksen kaavailtuja käyttövoimaveron ja polttoaineen hinnan nostoa part 2.
Kyllä kannatti ajatella ympäristöystävällisesti. Kaiken järjen mukaan mun nyt siis pitää mennä autokauppaan ostamaan se sähköauto, että voin pelastaa maailman. Harmi vaan, että kun ei ole sellaiseen edelleenkään varaa, se ei ole minulle käytännöllinen, eikä myöskään järkevää, eikä edes ympäristöystävällistä koska nykyinen autoni ei pahemmin saastuta ja on täysin toimintakuntoinen.
Ympäristölle haitallista se olisi siksi, että vaihtaisin täysin toimintakuntoisen autoni uuteen kulkuvälineeseen minkä valmistamisesta kyllä aiheutuu päästöjä.
Kerrotko missä ovat ne minun vaihtoehtoni tuolla 12k euron luokassa, kun taas joskus menen autokaupoille?
Mun neljä vuotta sitten 12k euroa maksaneella autolla on täydellä tankilla 1000km kantomatka. Ja se ei maksa 40 000e. Lisäksi, jos haluan lisää kantomatkaa pysähdyn bensa-asemalla ja pääsen taas tuhat metriä minuutin pysähdyksellä. Edes Teslan Supercharger asemat eivät pysty tähän ja jos kotona lataa normisähköllä, niin 13km/h vauhdilla kasvaa range (Tämä tieto vuoden takaa, kun kysyin Teslalla työskentelevältä kaveriltani)
"Mutta maailman mittakaavassa me ollaan silti kokoamme suurempi ongelma joten meillä on moraalinen velvoite tehdä oma osamme."
Noh Afrikan väestönkasvun on arvioitu 50 vuoden aikana olevan n. 2 miljardia, niin en usko että tälläisellä 5 miljoonan asukkaan ympäristöystävällisellä kansakunnalla on yhtään mitään moraalista velvoitetta tehdä näin idioottimaisia vihreitä harakireja. Lisäksi niin kuin muut kirjoittaivat toivat ilmi, niin lähtee se teollisuus sitten "Maltalle" pyörittämään tehtaitaan jos täällä ei saa edes teollisuushallissa kohta hengittää. Esim. vaikka sinne Kiinaan, missä ympäristölakeja ei käyttänössä noudateta eivätkä ne ole niin tiukkoja.
Näyttää toi keski-ikä käyräkin aika nousevalta Huomaatko dipin tuolla vuoden 2008 talouskyykähdyksen kohdalla?
Katsos, kun jengillä ei ole varaa tässä maassa ostaa niitä sinun mainitsemiasi 40k euron autoja. Ei ne edelleenkään huvikseen aja niillä Kekkosen aikaisilla mersuilla.
Vinkki: saa jo nyt plugaria, esim. Opel Amperaa. Ja esim käytetyn Nissan Leafin voi täyssähköautoista löytää sillä, joskin niitä on kovin vähän myynnissä
Toki valikoima käytettyjen markkinoilla on nyt ja silloinkin voi olla vielä kapea, mutta kyllä se kuluttajan käsillä oleva valikoima koko ajan kasvaa.
Koska käytettyjen markkinoilla kyse ei ole vain Suomeen uutena myydyistä, vaan nämä kamuxit sun muut tuo koko ajan maahan näitä.