TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Siis minkämoisia rautaperse ajoja sä oikein harrastat jos tarvit vaikkapa 700km kantaman ilman taukoja?
Sähköautolla helposti tuollaisessa maantieajossa vietät vähemmän aikaa siellä huoltoasemalla koska, olettaen että latausinfra on kunnossa, lähdet aina liikkeelle sillä täydellä akulla. Kun taaskin sitä bensa-autoa et kovinkaan kätevästi tankkaa kotona.
Pakkasilla ehkä joo, kesäkeleillä alkaa riittään.
Mutta kuitenkin, kun nyt ollaan jo siinä rajalla niin ei siinä montaa vuotta mene että ollaan siinä pisteessä että tuollainen vaikkapa 500km reaalikantama on ihan normaalia jopa niille vähän edullisemmille sähköautoille.
No täytyy sanoa, että aika hiljaista tuo olisi ihan omalla bensakiesilläkään painaa pyöreät 5 tuntia putkeen. Vähintäänkin joku snacksi haettava sälissä.
Eli sähköauto ei tule olemaan yhtä käytännöllinen, kuin bensa auto vielä piiitkään aikaan maantieajossa. Kaupunki ajoon sähköauto on sopiva jo tällä hetkellä(edellyttäen, että hintaa ei huomioida, ja että kotona yön aikan pystyy lataamaan sitä akkua).
Mä en nyt oikein ymmärrä, että millä perusteella ei tule olemaan yhtä käytännöllinen? Kuten sanottua, tekniikka on jo olemassa ladata noin 300-400 km ajot viidessä minuutissa. Ongelmana on lähinnä perässä tuleva sähköverkon infra, joka ei vielä mahdollista etenkään useamman auton latausta noilla ampeerimäärillä. Mutta noin viidessä vuodessa tämänkin pitäisi mahdollistua.
Eli monille on viiden vuoden päästä mahdollista ladata autoon käytännössä yhtä nopeasti kilometrejä kuin tankata niitä. Tämän lisäksi niitä kilometrejä saa tarvittaessa lisää omasta kotiseinästä tai laskettelumökin pistorasiasta siihen samaan sähköautoon. Miten tämä ei olisi käytännöllistä ja jopa käytännöllisempää kuin polttomoottoriautoilu?
No täytyy sanoa, että aika hiljaista tuo olisi ihan omalla bensakiesilläkään painaa pyöreät 5 tuntia putkeen. Vähintäänkin joku snacksi haettava sälissä.
Mä en nyt oikein ymmärrä, että millä perusteella ei tule olemaan yhtä käytännöllinen? Kuten sanottua, tekniikka on jo olemassa ladata noin 300-400 km ajot viidessä minuutissa. Ongelmana on lähinnä perässä tuleva sähköverkon infra, joka ei vielä mahdollista etenkään useamman auton latausta noilla ampeerimäärillä. Mutta noin viidessä vuodessa tämänkin pitäisi mahdollistua.
Eli monille on viiden vuoden päästä mahdollista ladata autoon käytännössä yhtä nopeasti kilometrejä kuin tankata niitä. Tämän lisäksi niitä kilometrejä saa tarvittaessa lisää omasta kotiseinästä tai laskettelumökin pistorasiasta siihen samaan sähköautoon. Miten tämä ei olisi käytännöllistä ja jopa käytännöllisempää kuin polttomoottoriautoilu?
Okei, jos siinä akun latauksessa kestää 20 minuuttia, se ei ole ongelma. Ongelma tulee siinä että tuo pikalataus kuluttaa akkua, ja miten meinaat 10 vanhan auton akun kestävän. Ja tuo 10 vuotta on joillekkin jopa liian tuore, sanotaan että ennemmin 15 - 20 vuotta. Tässä tulee se ongelma. Sähköautot ei kestä yhtä hyvin kuin bensaautot.
Autoilijoita on monenlaisia, jos itse ei tarvitse niin se ei tarkoita että yleisesti ottaen tarvetta ei olisi. Itselle tulee n. kerran kuussa eteen näitä 5-6 tunnin ajopätkiä eestaas joissa ei ole muuta kuin kusitauko tarvittaessa, ja tavaraa kulkee jonkun verran mukana. Jos väsyttää niin vaihdetaan kuskia. Mitä pikemmin perillä niin sitä parempi. Sähköautolla ne olisi sitten reilusti pidempiä siivuja, etenkin jos latauspaikkaa joutuu etsimään kauempaa pääväylilä ja odottelemaan vielä vuoroaan. Järjestely- ja asennekysymys toki mutta selkeä heikennys sähköauto nykyisellään olisi Volvon D4 koneeseen verraten. Mukava auto ajella mutta ei siinä viitsi viettää aikaa enempää kuin on pakko. Talvikelit ja akkujen pakkaskesto vielä erikseen heikentäisi tilannetta, ja lomareissut kesäaikaan ympäri Suomen kulkien... eipä kyllä oikein houkuttele ajatus sähköistää autoa vielä toviin.
edit: voisin kuvitella että monella työkseen ajavalla joilla kertyy 50-60 tuhatta km vuosittain ihan jo näitä ajoja ei ole senkään vertaa mielenkiintoa sähköautoja kohtaan. Toisaalta taas moni keskustojen liepeillä asuva joka tarvitsee pitkän matkan ajopeliä harvoin jos koskaan on ihan eri tilanteessa. Siksi on pöljää pakottaa kaikki samaan sapluunaan.
Autoilijoita on monenlaisia, jos itse ei tarvitse niin se ei tarkoita että yleisesti ottaen tarvetta ei olisi. Itselle tulee n. kerran kuussa eteen näitä 5-6 tunnin ajopätkiä eestaas joissa ei ole muuta kuin kusitauko tarvittaessa, ja tavaraa kulkee jonkun verran mukana. Jos väsyttää niin vaihdetaan kuskia. Mitä pikemmin perillä niin sitä parempi. Sähköautolla ne olisi sitten reilusti pidempiä siivuja, etenkin jos latauspaikkaa joutuu etsimään kauempaa pääväylilä ja odottelemaan vielä vuoroaan. Järjestely- ja asennekysymys toki mutta selkeä heikennys sähköauto nykyisellään olisi Volvon D4 koneeseen verraten. Mukava auto ajella mutta ei siinä viitsi viettää aikaa enempää kuin on pakko. Talvikelit ja akkujen pakkaskesto vielä erikseen heikentäisi tilannetta, ja lomareissut kesäaikaan ympäri Suomen kulkien... eipä kyllä oikein houkuttele ajatus sähköistää autoa vielä toviin.
edit: voisin kuvitella että monella työkseen ajavalla joilla kertyy 50-60 tuhatta km vuosittain ihan jo näitä ajoja ei ole senkään vertaa mielenkiintoa sähköautoja kohtaan. Toisaalta taas moni keskustojen liepeillä asuva joka tarvitsee pitkän matkan ajopeliä harvoin jos koskaan on ihan eri tilanteessa. Siksi on pöljää pakottaa kaikki samaan sapluunaan.
Siis ajatko 5-6 tuntia yhteen suuntaan ja sitten heti perään 5-6 tuntia takaisin? Vai yhteensä 5 tuntia?
Koska yhteensä 5-6 tuntia alkaa olemaan siinä pisteessä että nykyisillä sähköautoilla ollaan rajoilla että tuohon pääsee.
Ja toki joillakin on omat erikoisvaatimuksensa. Mutta jos asiaa tutkaillaan tämän ketjun aiheen piirissä, eli kotimaan politiikassa, niin eniten merkkaa se että mitä se suuri massa tarvitsee, ei sitä että mitä yksittäiset poikkeukset tarvitsevat. Niille poikkeuksille toki sitten löytyy aina ne omat erilliset ratkaisunsa.
Ja jos katsotaan sitä suurta massaa niin väitän että vaikkapa tuollainen 500km kantaman auto kelpaisi varmaan kevyesti 90%:lle autoilijoista jos latausinfra olisi kunnossa.
Okei, jos siinä akun latauksessa kestää 20 minuuttia, se ei ole ongelma. Ongelma tulee siinä että tuo pikalataus kuluttaa akkua, ja miten meinaat 10 vanhan auton akun kestävän. Ja tuo 10 vuotta on joillekkin jopa liian tuore, sanotaan että ennemmin 15 - 20 vuotta. Tässä tulee se ongelma. Sähköautot ei kestä yhtä hyvin kuin bensaautot.
Miten niin kuluttaa akkua? Etkö nyt pääse irti niistä vanhojen akkutekniikoiden ongelmista vaan niitä pitää väkisinkin yrittää vielä tunkea uusien ongelmiksi, vaikka selvitin jo, että tekniikka nanomateriaalineen, elektrodeineen ja formfactor on ihan erilaista juuri, jotta tämä kulumisongelma saataisiin eliminoitua? Lämpö niitä akkuja ladatessa kuluttaa ja sitä akkukehityksessä pyritään ensi kädessä eliminoimaan.
Ja siis mikä niissä sähköautoissa ei kestä? Akutko? Noh, mulla ei ole koskaan ollut mitään noin paljon ajettua autoa kuin mihin tämä chartti riittää, mutta luulen, että olisin vielä ihan tyytyväinen tuohon yli 90% kapasiteettiin noiden kilometrien jälkeen. Ja tämä on jatkuvasti kehittyvää tekniikkaa.
Itse näkisin rangea suurempana ongelmana niiden 10-15v vanhojen sähköautojen kustannukset. Akut jossain kohtaa menee vaihtoon ja kun takuut eivät enää korvaa mitään, tulee jäätävän kallista lystiä.
Siis minkämoisia rautaperse ajoja sä oikein harrastat jos tarvit vaikkapa 700km kantaman ilman taukoja?
Sähköautolla helposti tuollaisessa maantieajossa vietät vähemmän aikaa siellä huoltoasemalla koska, olettaen että latausinfra on kunnossa, lähdet aina liikkeelle sillä täydellä akulla. Kun taaskin sitä bensa-autoa et kovinkaan kätevästi tankkaa kotona.
Tää on kyllä vähän outoa tää kilometrien perään haikailu näissä keskusteluissa. Itse oon aina arvostanut enemmän vaivatonta suorituskykyä kuin toimintasädettä, eikä noilla V-moottorisilla bensavehkeilläkään ole tankillisilla juuri yli 400 kilometrin yhtenäisiä pätkiä päässyt. Nyt sitten kun on kyse vaivattomasta suorituskyvystä sähköllä tuotettuna ja samanlaisesta toimintasäteestä, onkin asia yhtäkkiä hirvittävä ongelma ja ainoa mikä kelpaa verrannoksi on se polttomoottorimalliston pihein ja laiskin diesel, jolla pääsee tankillisella 800 kilsaa.
Tää on kyllä vähän outoa tää kilometrien perään haikailu näissä keskusteluissa. Itse oon aina arvostanut enemmän vaivatonta suorituskykyä kuin toimintasädettä, eikä noilla V-moottorisilla bensavehkeilläkään ole tankillisilla juuri yli 400 kilometrin yhtenäisiä pätkiä päässyt. Nyt sitten kun on kyse vaivattomasta suorituskyvystä sähköllä tuotettuna ja samanlaisesta toimintasäteestä, onkin asia yhtäkkiä hirvittävä ongelma ja ainoa mikä kelpaa verrannoksi on se polttomoottorimalliston pihein ja laiskin diesel, jolla pääsee tankillisella 800 kilsaa.
Menee kyllä offtopiciksi mutta mulla on dieselissä vaivatonta suorituskykyä ja sillä vauhdilla, millä sähköautolla pääsee 500km, tuolla pääsee 1500km eikä ole edes mikään ekstrasuuri tankki
Mielellään vaihtaisin sen sähköautoon, johon mahtuu perhe mukaan ja jolla pääsee 450km lataamatta mutta vielä ei sellaista sopivassa hintaluokassa löydy.
Latauskeskusteluun liittyen, infrahan kestää vallan hyvin autokannan sähköistymisen jos latausta ohjataan ja ladataan hitaasti. Miten käy jos joka huoltoasemalla on 50 150 kW asemaa?
Nopealla googlauksella 110 kV verkko siirtää 25 MW, jos tästä vaikkapa 20 % varaisi lataukseen, niin silloin ei lataisikaan enää kuin 30 autoo kerralla (5 MW / 0,15 MW=33,3) Saa korjata jos joku muunnos väärin
Kuinka kovasti kantaverkot ovat kuormitettuina peruspäivänä? Jos laskelmat edes sinnepäin oikein, niin pikalatauksesta tulee sen verran tyyristä touhua, että peruskäyttöön sitä lienee turha suunnitella
Jos demareista suurin osa ajaisi järkevää ilmasto- ja maahanmuuttopolitiikkaa, niin voisin kuvitella äänestäväni heitä. Mutta todellisuudessa valtaosa on vasemmalle kallellaan ja pahasti. Rahankäyttö holtitonta ja vihervasemmisto vie, kuin pässiä narussa. Kokoomuksella on taas hieman liikaa...
bbs.io-tech.fi
Ei tästä oikein tunnu saavan keskustelua aikaiseksi mitä infran uusiminen tulee maksamaan valtiolle/kunnille/taloyhtiöille.
Menee kyllä offtopiciksi mutta mulla on dieselissä vaivatonta suorituskykyä ja sillä vauhdilla, millä sähköautolla pääsee 500km, tuolla pääsee 1500km eikä ole edes mikään ekstrasuuri tankki
Mielellään vaihtaisin sen sähköautoon, johon mahtuu perhe mukaan ja jolla pääsee 450km lataamatta mutta vielä ei sellaista sopivassa hintaluokassa löydy.
Sepä se. Mutta tilanne silloin 2030-luvulla lienee jo toinen.
Tämän keskustelun problematiikka on, että peilataan tämän hetken tilanteella, vaikka muutos on vasta juuri ja juuri pääsemässä alkuun.
Sepä se. Mutta tilanne silloin 2030-luvulla lienee jo toinen.
Tämän keskustelun problematiikka on, että peilataan tämän hetken tilanteella, vaikka muutos on vasta juuri ja juuri pääsemässä alkuun.
Sitä peilataan sen takia, että fossiilisilla liikkumista halutaan rajoittaa ja tehdä kalliimmaksi nyt heti vaikka realistiset mahdollisuudet liikenteen isompaan sähköistymiseen on vasta 5-10 vuoden kuluttua.
Sitä peilataan sen takia, että fossiilisilla liikkumista halutaan rajoittaa ja tehdä kalliimmaksi nyt heti vaikka realistiset mahdollisuudet liikenteen isompaan sähköistymiseen on vasta 5-10 vuoden kuluttua.
Sitten kannattaa muistaa, että Suomessa on paljon meitä, jotka emme aja yli 500km matkaa kuin maksimissaan yhden kerran vuodessa ja joille lataustauon pitäminen tuolla matkalla on ihan toivottu juttu. Verotuksella ei kielletä bensakoneiden käyttöä, vaan ohjataan niistä pois kuitenkin mahdollistaen niiden käytön jos niitä oikeasti tarvitsee. Verotus myös ohjaa tuotekehitystä ja latausinfran luomista. Saadaan autoja pidemmällä toimintasäteellä kun niiden kysyntä kasvaa, saadaan enemmän SuperCharger-latausasemia jne. LED-lamppujen tuotekehitys raketoi kun hehkulamput kiellettiin tai rajoitettiin niiden myyntiä. Uskon, että niiden kohdalla kiellot auttoivat asiaa.
Saadaan autoja pidemmällä toimintasäteellä kun niiden kysyntä kasvaa, saadaan enemmän SuperCharger-latausasemia jne. LED-lamppujen tuotekehitys raketoi kun hehkulamput kiellettiin tai rajoitettiin niiden myyntiä. Uskon, että niiden kohdalla kiellot auttoivat asiaa.
Tämä SuperCharger on kyllä hankala homma, ehkäpä mielestäni yksi juttu jossa polttomoottorivehkeet ovat edellä ja se on nimenomaan nuo standardoitu 'latausasema'. Nythän esimerkiksi Tesla rakentaa ihan itsekseen omille autoilleen sopivaa latausverkkoa ja monien muiden valmistajien autot eivät kelpaa ladattaviksi noissa, vaikka yhteensopivuus ilmeisesti meneekin toiseen suuntaan.
Mulla ei ainakaan ole uskoa sähköautoiluun ennenkö noita kaikille kaikille kelpaavia latausasemia alkaa löytyä tarpeeksi. Noinkohan EU:lla on jotain lainsäädäntöä tämän ympärille? Voisi kuvitella että tuo on kuluttajien näkökulmasta aika huono asia jos "polttoaineen" saatavuus on olemassa vain osalle autovalmistajista.
Kai se mökille Kuusamoon viikonloppuisin ajeleva tai maata kiertävä kaupparatsu voi edelleen ajaa polttomoottorilla vaikka sähköautoilua edistettäisiinkin. Ei siinä mitään, sähköauto olisi kiva jos olisi tolppa ja yleisesti infra kunnossa. Sitä kohti mennessä saa vielä ihan varmasti ajella bensalla ja dieselillä kunnes teknologia on tarvittavalla tasolla.
Sitten kannattaa muistaa, että Suomessa on paljon meitä, jotka emme aja yli 500km matkaa kuin maksimissaan yhden kerran vuodessa ja joille lataustauon pitäminen tuolla matkalla on ihan toivottu juttu. Verotuksella ei kielletä bensakoneiden käyttöä, vaan ohjataan niistä pois kuitenkin mahdollistaen niiden käytön jos niitä oikeasti tarvitsee. Verotus myös ohjaa tuotekehitystä ja latausinfran luomista. Saadaan autoja pidemmällä toimintasäteellä kun niiden kysyntä kasvaa, saadaan enemmän SuperCharger-latausasemia jne. LED-lamppujen tuotekehitys raketoi kun hehkulamput kiellettiin tai rajoitettiin niiden myyntiä. Uskon, että niiden kohdalla kiellot auttoivat asiaa.
Ja pitää muistaa myös se että sähköautoilu tulee lujaa vauhtia halutaan sitä tai ei. Autojen valmistajat ovat kovaa vauhtia siirtymässä pois bensakoneista täyssähköihin. Ja koska teknisesti akkua lukuunottamatta nytkin ne sähköautot ovat helpompia ja halvempia rakentaa, akkujen halventuessa ja sähköautojen tuotannon kasvaessa päästään nopeasti siihen pisteeseen että jos onnistut löytään sen uuden itsellesi sopivan bensa-auton niin se tulee maksamaan enemmän kuin se sähköauto.
Että tuonkin kannalta pitää saada se latausinfra kuntoon.
No niin no, yksittäiset viestit toki lipsuvat hetkeksi sellaiseen mikä määritellään offtopiciksi mutta pohjalla on kuitenkin keskustelu siitä miten Suomen hallituksen pitäisi käyttää EU:n elvytysrahoja. Ja kerta juurikin liikenteen sähköistäminen on yksi tuon teema-alueista niin se vaatii jonkinverran myös keskustelua tuosta aliaiheesta.
Ja pitää muistaa myös se että sähköautoilu tulee lujaa vauhtia halutaan sitä tai ei. Autojen valmistajat ovat kovaa vauhtia siirtymässä pois bensakoneista täyssähköihin.
Ja näin sen kuuluukin mennä. Tekniikan ehdoilla. Uuteen teknologiaan siirrytään kun se on kypsää ja se palvelee ihmisiä juuri kuten he haluavat, eikä siten että kielletään vanha tekniikka ja pakotetaan siirtymään johonkin uuteen, huonompaan ja mahdollisesti huippu kalliiseen, johon ei kaikilla ole edes varaa.
Köyhälläkin on oikeus liikkua ja matkustaa, eikä voida lähteä siitä että valtio nostaa käyttömaksut ja bensaverot taivaisiin ja sitten köyhät odottavat seuraava ~20 vuotta että tulee halpoja sähköautoja Rinta-Juopon vaihtoautohalliin niillä maagisilla spekseillä, perhe mahtuu mukaan, ajettu reilu 100tkm ja hintaa alta kymppitonnin.
Itse odotan innolla sähköautoja. Olen niitä ajanut paljon ja joka kerta tykkään siitä voimalinjasta. Oma lehmä ojassa on myöskin juurikin se mökkeily, suomalaisten rakas harrastus. Tästä kun lähden stadista paahtamaan motaria niin sähköauton kulutus olisi sitä luokkaa että pitäisi ladata liian monta kertaa. Nyt menee puolitankkia bensaa ja tarvittaessa yhdeltä istumalta mökille.
Ja näin sen kuuluukin mennä. Tekniikan ehdoilla. Uuteen teknologiaan siirrytään kun se on kypsää ja se palvelee ihmisiä juuri kuten he haluavat, eikä siten että kielletään vanha tekniikka ja pakotetaan siirtymään johonkin uuteen, huonompaan ja mahdollisesti huippu kalliiseen, johon ei kaikilla ole edes varaa.
Ei aina mennä vain tekniikan ehdoilla. Joskus osoittautuu että joku tekniikka on haitallinen jolloin valtiovalta hoputtaa siitä pois siirtymistä johonkin mikä ei välttämättä ole heti ihan täysin optimaalinen. Ja tuo sitten kiihdyttää niiden uusien teknologioiden kehitystä ja näin on käynyt tässäkin sähköautojen kanssa.
Köyhälläkin on oikeus liikkua ja matkustaa, eikä voida lähteä siitä että valtio nostaa käyttömaksut ja bensaverot taivaisiin ja sitten köyhät odottavat seuraava ~20 vuotta että tulee halpoja sähköautoja Rinta-Juopon vaihtoautohalliin niillä maagisilla spekseillä, perhe mahtuu mukaan, ajettu reilu 100tkm ja hintaa alta kymppitonnin.
Köyhän oikeutta liikkua ei ole kukaan muuttamassa mihinkään. Liikkumisen kustannukset taas muuttuvat jatkuvasti niin yleisen hintatason, raaka-aineiden hinnan kuin verojen muuttumisen seurauksena. Köyhällä ei ole mitään kategorista oikeutta olla suojassa veronkorotuksilta sen enempää kuin rikkaalla, koski tämä sitten liikkumista tai tupakoinnin verotusta. Jos veronkorotus johtaa siihen, että kulutusta on vähennettävä että rahat riittävät, niin sitten se köyhä vähentää kulutusta.
Köyhän oikeutta liikkua ei ole kukaan muuttamassa mihinkään. Liikkumisen kustannukset taas muuttuvat jatkuvasti niin yleisen hintatason, raaka-aineiden hinnan kuin verojen muuttumisen seurauksena. Köyhällä ei ole mitään kategorista oikeutta olla suojassa veronkorotuksilta sen enempää kuin rikkaalla, koski tämä sitten liikkumista tai tupakoinnin verotusta. Jos veronkorotus johtaa siihen, että kulutusta on vähennettävä että rahat riittävät, niin sitten se köyhä vähentää kulutusta.
Kuulostaa vähän samalta, kuin että valtio laittaa 1 000 € poistumismaksun, jonka maksat joka kerta, kun poistut kotoasi. Ja sitten selität, että köyhän oikeutta liikkua ei ole kukaan muuttamassa mihinkään.
Köyhälläkin on oikeus liikkua ja matkustaa, eikä voida lähteä siitä että valtio nostaa käyttömaksut ja bensaverot taivaisiin ja sitten köyhät odottavat seuraava ~20 vuotta että tulee halpoja sähköautoja Rinta-Juopon vaihtoautohalliin niillä maagisilla spekseillä, perhe mahtuu mukaan, ajettu reilu 100tkm ja hintaa alta kymppitonnin.
Tästähän on hyvänä esimerkkinä lentoliikenne. Tuskin kovin köyhillä on kohta enää varaa siihen jos ruetaan reilusti nostamaan kustannuksia esimerkiksi verottamalla lentämistä enemmän luonnon säästämisen valossa (itsehän olen ehdottomasti sillä kannalla että näin tulisi tehdä). Tällöin täytyy vaan siirtyä muihin kulkuvälineisiin, kuten vaikka sitten junaan tai harrastaa enemmän kotimaan matkailua.
Kannattaa muuten huomioida että pitkällä aikavälillä kaikki polttoaine-autoiluun rakennettavat kustannukset tullaan sellaisenaan siirtämään sähköautoilijoille sitä mukaa kun polttoaineella kulkevat ajoneuvot alkavat vähentyä. Ei ole mitään syytä olettaa etteikö tuota verokertymää tarvitsisi joka tapauksessa saada kasaan jostain. Edit: Käytännössä sähköautoilu ei voi pitkällä aikavälillä muodostua merkittävästi halvemmaksi kuin bensa-autoilu koska jo nykyiselläänkin niin suuri osa autoilun kustannuksista muodostuu veroista.
Kuulostaa vähän samalta, kuin että valtio laittaa 1 000 € poistumismaksun, jonka maksat joka kerta, kun poistut kotoasi. Ja sitten selität, että köyhän oikeutta liikkua ei ole kukaan muuttamassa mihinkään.
Juuri tuota se ei tarkoita, jos verotus on suhteessa liikuttuun matkaan (esim. polttoainevero). Ei kukaan ole tainnut ehdottaa mitään kertakorvausta, joka pitää maksaa heti kun avaa autonsa oven. Vähän nyt rajaa noihin vääristelyihin.
EDIT: Jos olet eri mieltä, niin sano ihmeessä, mikä on se bensan hinta, jolloin köyhältä on otettu oikeus liikkua pois?
Juuri tuota se ei tarkoita, jos verotus on suhteessa liikuttuun matkaan (esim. polttoainevero). Ei kukaan ole tainnut ehdottaa mitään kertakorvausta, joka pitää maksaa heti kun avaa autonsa oven. Vähän nyt rajaa noihin vääristelyihin.
Okei. Korjataan tuota sen verran että valtio verottaa sinua 500 €/kuukausi oviveroa(vastaa sitä että verotetaan auton omistamisesta). Sen lisäksi maksa asvaltin kulutusmaksua 100 €/km, joka alkaa postilaatikolta/postiluukulta.
Ja sitten selität, että köyhän oikeutta liikkua ei ole kukaan muuttamassa mihinkään.
Minusta ois hyvä että suoraan luukutettaisiin köyhät tai tehtäisiin eutanasia mahdolliseksi. Suotta pitää ihmisiä vankeina. Ja autosta ei tarvitse oveakaan avata mutta vero pitää maksaa.
Toivottavasti sähköautoilun vaikutuksia mietitään enemmän myös isossa kokonaiskuvassa. Mitä enemmän, meillä tulee latausautoja ja mitä enemmän meillä on tuulivoimaa, aurinkovoimaa ynnä muuta säätämiseen soveltumatonta tuotantoa vailla inertiaa, verkko on epävakaampi. Tammikuun aikana koko Euroopan sähköverkko oli mennä blackouttiin, kun Romaniassa tuli tuotannon ja kulutuksen välille hetkellisesti iso ero. Saksassa on paikallisia pienempiä blackoutteja tullut, ja heidän suuren tuulivoimatuotannon takia verkon säätäminen on entistä tarkempaa ja säätövoimaa ostetaan itä-Euroopan hiilivoimaloista, jotta oma tuotanto ja omatunto pysyy "puhtaana". Toki ratkaisuja kehitetään ja niitä on ja ne maksaa, mutta tällaiset keissit osoittavat, että sähköverkon kaatuminen voi tapahtua vielä joku kaunis päivä (tai yö). Tilanteen korjaaminen vie aikaa, ja täysin sähköautojen varassa elävä yhteiskunta voi olla pulassa. Olemme joka tapauksessa pulassa ilman sähköä, mutta vielä pahemmassa jollei pääse liikkumaan. Tämän takia itse suosisin enemmän hybridiautoja, sillä lataushybridillä muutenkin onnistuu ne päivittäiset ajot täysin sähköllä ja pidemmätkin matkat pienellä bensan kulutuksella. Eikä olla yhdestä käyttövoimasta riippuvaisia.
Okei. Korjataan tuota sen verran että valtio verottaa sinua 500 €/kuukausi oviveroa(vastaa sitä että verotetaan auton omistamisesta). Sen lisäksi maksa asvaltin kulutusmaksua 100 €/km, joka alkaa postilaatikolta/postiluukulta.
Ja sitten selität, että köyhän oikeutta liikkua ei ole kukaan muuttamassa mihinkään.
Juuei. Mä en näe mitään järkeä keskustella kuvitteellisista oviveroista ja asfaltinkulutusmaksuista kun sellaista ei ole kukaan kai ehdottanut. Mun mielestäni siis polttoaineveronkorotus ei ole sama asia kuin "liikkumisoikeuden poistaminen köyhiltä" ja siihen halusin ottaa kantaa. Tupakointiveron nosto ei myöskään ole ottanut tupakointioikeutta pois köyhiltä, vaikka parrua kuluukin (toivottavasti) vähemmän kuin jos veroja ei olisi nostettu.
Mä vastusta täyskieltoja kunnes kaikki tarpeet on katettu, mutta haittaverot on hemmetin hyvä ja tehokas keino ohjata kulutusta uusiin parempiin ja puhtaampiin teknologioihin.
Jännä nähdä miten Kokoomuksen pormestariehdokas (Kirsi Piha) vaikuttaa Helsingin asetelmiin. Veikkaisin, että vihreistä tulee Helsingin suurin puolue, kun Kokoomuksen konservatiivilaita vuotaa persuihin.
Kirsi Pihasta tulee mieleen lähinnä Ben Zyskowiczin "talli". Ben taas assosioituu kokoomuksen konservatiivisiipeen. Joku sanoo, että hän on vältellyt konflikteja Stubbin siiven kanssa pitäytymällä mistään merkittävästä virasta "migreeniinsä vedoten". Joten empä tiedä
Ottaisin mieluummin Susanna Kosken kyllä, vaikka nykyään ei taideta Benin tallista enää puhuakaan.
Äänesi menee ensin puolueelle ja vasta puolueen sisällä ehdokkaallesi. Selvitä Suomen vaalijärjestelmä ennen kuin äänestät, niin ei tarvitse katua valintaansa.
Pakkasilla ehkä joo, kesäkeleillä alkaa riittään.
Mutta kuitenkin, kun nyt ollaan jo siinä rajalla niin ei siinä montaa vuotta mene että ollaan siinä pisteessä että tuollainen vaikkapa 500km reaalikantama on ihan normaalia jopa niille vähän edullisemmille sähköautoille.
Ja menee aika monta vuotta, että ne vähän edullisemmat sähköautot ovat riittävän edullisia (keskihinta 3000 e) suurimmalle osalle suomalaisista. Tällöinkin on kyseenalaista, missä kunnossa niiden akut ovat eli pääseekö alkuperäisestä kantamasta kuinka paljon yli puolta ennen lataustarvetta (tai saako niihin uusia akkuja korkeintaan tonnin hintaan).
Sitten kannattaa muistaa, että Suomessa on paljon meitä, jotka emme aja yli 500km matkaa kuin maksimissaan yhden kerran vuodessa ja joille lataustauon pitäminen tuolla matkalla on ihan toivottu juttu. Verotuksella ei kielletä bensakoneiden käyttöä, vaan ohjataan niistä pois kuitenkin mahdollistaen niiden käytön jos niitä oikeasti tarvitsee. Verotus myös ohjaa tuotekehitystä ja latausinfran luomista. Saadaan autoja pidemmällä toimintasäteellä kun niiden kysyntä kasvaa, saadaan enemmän SuperCharger-latausasemia jne. LED-lamppujen tuotekehitys raketoi kun hehkulamput kiellettiin tai rajoitettiin niiden myyntiä. Uskon, että niiden kohdalla kiellot auttoivat asiaa.
LED:ien kohdallahan aika moni maksoi huonoista ledeistä ylihintaa, kunnes tuotekehitys sai ledit niin hyviksi, että hehkulamput hävisivät pelin uudelle tekniikalle. Tällöin tappiot olivat keskimäärin (hihasta ravistettuna) joitakin kymppejä kotitaloutta kohden. Uusien autojen kohdalla puhutaan aika paljon isommista tappioista, ja huomaahan sen siinä, että kaikilta muilta pitää siirtää rahaa sähköauton ostajalle ostotukena, polttomoottoriautoja pienempinä veroina sekä autonvalmistajien ominaishiilidioksidipäästöjen rajoituksena (kunakin vuonna myytävät autot saavat sakon uhalla kuluttaa keskimäärin vain xx gCO2/km ja raja laskee vuosi vuodelta. Tämä johtaa siihen, että sähköautoja on pakko myydä tappiolla ja paikata näiden hinta nostamalla muiden autojen hintoja). Sähköautot eivät siis ole vielä riittävän toimivia syrjäyttämään polttomoottoriautoja.
Ja menee aika monta vuotta, että ne vähän edullisemmat sähköautot ovat riittävän edullisia (keskihinta 3000 e) suurimmalle osalle suomalaisista. Tällöinkin on kyseenalaista, missä kunnossa niiden akut ovat eli pääseekö alkuperäisestä kantamasta kuinka paljon yli puolta ennen lataustarvetta (tai saako niihin uusia akkuja korkeintaan tonnin hintaan).
Minä en pidä edes todennäköisenä, että syntyisi käsitettä "3000 euron käytetty sähköauto" ainakaan tällä hetkellä käytössä olevilla akkuteknologioilla.
Kun nyt katsoo Nettiautosta, minkä ikäisiä autoja on tarjolla haarukassa 3000-4000 euroa, niin tämän hintaluokan autojen keski-ikä on vm 2006 eli puhutaan 15 vuotta vanhoista autoista.
Kun 15-vuotta vanha polttomoottoriauto on suomi-kategoriassa vasta sopivasti sisäänajettu, on vastaavan ikäisen sähköauton akku mitä todennäköisimmin vaihtokunnossa. Akulla voi talvikeleillä päästä 15km töihin, mutta ei enää takaisin ilman latausta.
Onko hallituspuolueissa ja Kokoomuksessa ymmärretty sitä, että miten 3600 euron hintaisen auton ostoon kykenevä henkilö pystyy ostamaan 15-vuotta vanhaan sähköautoonsa 12.000 - 25.000 euron hintaisen akkupaketin? Kai te nyt olette tämän laskeneet?
Onko hallituspuolueissa ja Kokoomuksessa ymmärretty sitä, että miten 3600 euron hintaisen auton ostoon kykenevä henkilö pystyy ostamaan 15-vuotta vanhaan sähköautoonsa 12.000 - 25.000 euron hintaisen akkupaketin? Kai te nyt olette tämän laskeneet?
No jos selaat ketjua vähän taaksepäin niin siellä on jo ainakin kertaalleen selitetty se miten nuo akut kyllä kestävät suht hyvin aikaa ja kilometrejä kun neljännesmiljoonan kilsan jälkeen kapasiteetti tippuu jotain 10% luokkaa. Lisäksi kerta akkujen hinnat tippuvat jatkuvasti niin vaikka ne akut joutuisikin uusimaan 15 vuoden päästä niin mitä todennäköisemmin se akku maksaa murto-osan nykyisestä.
No jos selaat ketjua vähän taaksepäin niin siellä on jo ainakin kertaalleen selitetty se miten nuo akut kyllä kestävät suht hyvin aikaa ja kilometrejä kun neljännesmiljoonan kilsan jälkeen kapasiteetti tippuu jotain 10% luokkaa. Lisäksi kerta akkujen hinnat tippuvat jatkuvasti niin vaikka ne akut joutuisikin uusimaan 15 vuoden päästä niin mitä todennäköisemmin se akku maksaa murto-osan nykyisestä.
Luen kyllä autolehtiä ja olen tietoinen näistä asioista. Olen tietoinen, että Teslalla on ajettu taksikäytössä kuudessa vuodessa 700.000 km. Olen tietoinen, että erään arvion mukaan sähköauton akku voisi kestää jopa 22 vuotta.
Jutun pihvi on siinä, että miten käyttökelpoinen 15-vuotiaan sähköauton akku on oikeasti Suomen talviolosuhteissa. Jos sähköauto joutuu seisomaan yön -14 C asteen pakkasessa ilman latausta ja sillä sen jälkeen pääsee minimilämmöt päällä mainitsemani 15 km, niin voidaanko sanoa että sähköauto on oikeasti käyttökelpoinen? Mielestäni se ei enää ole.
Tänä päivänä sähköautojen ja hybrideiden akut ovat pääsääntöisesti litiumioni-akkuja. Jokainen joka on pitkäaikaisesti käyttänyt ko akkutyyppiä käyttävää läppäriä, tietää ettei ne akut ole todellakaan ikuisia.
Vaikka sähköauton akkupaketin hinta saataisiin laskettua esimerkiksi 60%, se ei edelleenkään lohduta ihmistä jolla on varaa maksimissaan 3600 euron hintaiseen autoon. Tämä koskettaa suurta osaa suomalaisista.
Suomalaisten autokanta on sen verran vanhaa, että tuollaisiin täyssähköautoihin siirtyminen nykyisen kunnianhimoisen ilmastotavoitteen osalta (2030) taitaa olla vain kaukainen haave.
Vaikka sähköauton akkupaketin hinta saataisiin laskettua esimerkiksi 60%, se ei edelleenkään lohduta ihmistä jolla on varaa maksimissaan 3600 euron hintaiseen autoon. Tämä koskettaa suurta osaa suomalaisista.
Kun 15-vuotta vanha polttomoottoriauto on suomi-kategoriassa vasta sopivasti sisäänajettu, on vastaavan ikäisen sähköauton akku mitä todennäköisimmin vaihtokunnossa. Akulla voi talvikeleillä päästä 15km töihin, mutta ei enää takaisin ilman latausta.
Onko hallituspuolueissa ja Kokoomuksessa ymmärretty sitä, että miten 3600 euron hintaisen auton ostoon kykenevä henkilö pystyy ostamaan 15-vuotta vanhaan sähköautoonsa 12.000 - 25.000 euron hintaisen akkupaketin? Kai te nyt olette tämän laskeneet?
Hyvännäköstä oman olkiukon pieksentää. Entäpä jos sillä parin tonnin ritsalla pääsiskin 150 km yhdellä latauksella, mikä on edes vähän paremmin linjassa aiemmin nähdyn datan kanssa. Olisko sillä silloin mitään käyttöarvoa?
Akkupakettejakin tulee olemaan markkinoilla käytettyinä, uudelleenkennotettuina, tarvikeosana alkuperäistä vähemmällä kapasiteetilla mutta huomattavasti edullisempana jne. sitten kun niille tulee kysyntää. Se virallisen maahantuojan listahintainen varaosa ei tule olemaan ainoa vaihtoehto.
Hyvännäköstä oman olkiukon pieksentää. Entäpä jos sillä parin tonnin ritsalla pääsiskin 150 km yhdellä latauksella, mikä on edes vähän paremmin linjassa aiemmin nähdyn datan kanssa. Olisko sillä silloin mitään käyttöarvoa?
Akkupakettejakin tulee olemaan markkinoilla käytettyinä, uudelleenkennotettuina, tarvikeosana alkuperäistä vähemmällä kapasiteetilla mutta huomattavasti edullisempana jne. sitten kun niille tulee kysyntää. Se virallisen maahantuojan listahintainen varaosa ei tule olemaan ainoa vaihtoehto.
Ajatuksesta 150km kantamasta 15-vuotiaalla sähköautolla talviolosuhteissa ei ole realismin häivääkään. Mistä näitä juttuja tulee?
Jos puhutaan Nissan Leafin kaltaisista tavallisten ihmisten autoista, joiden hinta voi oikeasti 15 vuodessa tippua 3600 euroon, niin totuus on karu.
TM:n mukaan uudella Nissan Leafilla pääsee talviolosuhteissa 150 km. Tämäkin tulos on saatu siten, että ohjaamo on lämmitetty valmiiksi ennen kuin autolla on lähdetty tolpan päästä ajamaan.
Tuulilasin vuonna 2016 testaama e-Golf on vuoden 2030 ilmastohulluuden alkaessa noin 15 vuoden ikäinen. Tuulilasin testissä uuden e-Golffin toimintasäde jäi -10 C pakkasessa 100 kilometriin, kun ajeli 100km/h lämmityslaite päällä.
Luen kyllä autolehtiä ja olen tietoinen näistä asioista. Olen tietoinen, että Teslalla on ajettu taksikäytössä kuudessa vuodessa 700.000 km. Olen tietoinen, että erään arvion mukaan sähköauton akku voisi kestää jopa 22 vuotta.
Jutun pihvi on siinä, että miten käyttökelpoinen 15-vuotiaan sähköauton akku on oikeasti Suomen talviolosuhteissa. Jos sähköauto joutuu seisomaan yön -14 C asteen pakkasessa ilman latausta ja sillä sen jälkeen pääsee minimilämmöt päällä mainitsemani 15 km, niin voidaanko sanoa että sähköauto on oikeasti käyttökelpoinen? Mielestäni se ei enää ole.
Tänä päivänä sähköautojen ja hybrideiden akut ovat pääsääntöisesti litiumioni-akkuja. Jokainen joka on pitkäaikaisesti käyttänyt ko akkutyyppiä käyttävää läppäriä, tietää ettei ne akut ole todellakaan ikuisia.
Vaikka sähköauton akkupaketin hinta saataisiin laskettua esimerkiksi 60%, se ei edelleenkään lohduta ihmistä jolla on varaa maksimissaan 3600 euron hintaiseen autoon. Tämä koskettaa suurta osaa suomalaisista.
Aletaan olla jo aika kaukana politiikasta, mutta jos siellä on nytkin vanhaa Priusta tarjolla 3-5 tonnin hintaluokassa, niin kai siellä kymmenen vuoden päästä on jo plugaria siihen hintaluokkaan (kun nyt lähtee kympistä ylöspäin).
Akkupakettien vaihdon hinta tulee koko ajan alaspäin.
Nopea googlaus näyttää, että Priuksen ajoakun vaihto on alta tonnin. Prius Plugarin puolitoistatuhatta.
Nissan Leafin täyssähkön akkuremppakin on huomattavasti edullisempi, mitä olin kuvitellut. Toki tyyris lysti silti.
Luen kyllä autolehtiä ja olen tietoinen näistä asioista. Olen tietoinen, että Teslalla on ajettu taksikäytössä kuudessa vuodessa 700.000 km. Olen tietoinen, että erään arvion mukaan sähköauton akku voisi kestää jopa 22 vuotta.
Jutun pihvi on siinä, että miten käyttökelpoinen 15-vuotiaan sähköauton akku on oikeasti Suomen talviolosuhteissa. Jos sähköauto joutuu seisomaan yön -14 C asteen pakkasessa ilman latausta ja sillä sen jälkeen pääsee minimilämmöt päällä mainitsemani 15 km, niin voidaanko sanoa että sähköauto on oikeasti käyttökelpoinen? Mielestäni se ei enää ole.
Tänä päivänä sähköautojen ja hybrideiden akut ovat pääsääntöisesti litiumioni-akkuja. Jokainen joka on pitkäaikaisesti käyttänyt ko akkutyyppiä käyttävää läppäriä, tietää ettei ne akut ole todellakaan ikuisia.
Vaikka sähköauton akkupaketin hinta saataisiin laskettua esimerkiksi 60%, se ei edelleenkään lohduta ihmistä jolla on varaa maksimissaan 3600 euron hintaiseen autoon. Tämä koskettaa suurta osaa suomalaisista.
Eli tiedät että ne akut voivat kestää paljon käyttöä ja silti menettävät vain 10% kantamastaan. Oletan että myös tiedät että kylmissä olosuhteissa puhutaan jostain noin 30-50% kantaman menetyksestä.
Joten mihin ihmeeseen perustat nuo väitteet noin 95% kapasiteetin menetyksistä?
Äänesi menee ensin puolueelle ja vasta puolueen sisällä ehdokkaallesi. Selvitä Suomen vaalijärjestelmä ennen kuin äänestät, niin ei tarvitse katua valintaansa.
Tämän tiedän. Siksi pidänkin tätä vain vaihtoehtona, olen laskeskellut että Sami menee läpi ilman omaa ääntänikin. Varmaan menee jollekin SDP:n ehdokkaalle, Sinikka Vepsä on esim. yksi hyvä vaihtoehto. Puolustaa ja on puolustanut aina Malmin lentokenttää ja tekee työtä vanhuksien, vähäosaisten ja muiden vähempiosaisten kanssa ihan vapaa-ajallaankin. Sellainen vanhan liiton demarinainen, joita on nykypuolueessa liian vähän
Onneksi on edes Sinikka. Koko Koillis-Helsingin nainen.
Ajatuksesta 150km kantamasta 15-vuotiaalla sähköautolla talviolosuhteissa ei ole realismin häivääkään. Mistä näitä juttuja tulee?
Jos puhutaan Nissan Leafin kaltaisista tavallisten ihmisten autoista, joiden hinta voi oikeasti 15 vuodessa tippua 3600 euroon, niin totuus on karu.
TM:n mukaan uudella Nissan Leafilla pääsee talviolosuhteissa 150 km. Tämäkin tulos on saatu siten, että ohjaamo on lämmitetty valmiiksi ennen kuin autolla on lähdetty tolpan päästä ajamaan.
Tuulilasin vuonna 2016 testaama e-Golf on vuoden 2030 ilmastohulluuden alkaessa noin 15 vuoden ikäinen. Tuulilasin testissä uuden e-Golffin toimintasäde jäi -10 C pakkasessa 100 kilometriin, kun ajeli 100km/h lämmityslaite päällä.
Kiitos kun toit tämän ilmi. Täällä näkyy muutamien keskustelijoiden vihreiden lasien läpi katsottu maailmankuva mikä voittaa järjen.
Jos itse starttaisin nyt tankki täynnä olevan vuonna 2012 valmistetun Poloni käyntiin ja lähtisin ajamaan, pääsisin sillä Suomen päästä päähän.
Mulla ei ole sähköautoja vastaan mitään, mutta kun eivät ole vieläkään käytänöllisiä. Hybridi mersu joka on tutulla oli hauska vehje ajaa. 40km pääsi sähköllä ja loput polttomoottorilla.
Se on ehkä minusta se järkevin ja varmin systeemi.
Uusin kuntavaaligallup näyttäisi suuntaa sille, että kuntavaalikampanjoinnin ehdokashaulla jo kesällä aloittaneiden Perussuomalaisten korkea kannatusluku onkin osittain ollut ehkä siihen liittyvää. Olivat ajassa ja kampanjoinnissa edellä.
SDP on pysynyt ykkösenä vaikka kannatus onkin hieman laskenut huipustaan, mutta nouseva Kokoomus hengittää jo ihan kakkosena olevan Persujen niskassa ja yllättäen Keskustakin on vaihteeksi nousussa. Onko Kepun oman työn ansiota, vai oliko Persuilta kardinaalimoka lähteä haastamaan Kepua, kun heillä kuitenkin oli ennestään vuosia toiminut Vihreitä vastaan targetoinut resepti olemassa?
Uusin kuntavaaligallup näyttäisi suuntaa sille, että kuntavaalikampanjoinnin ehdokashaulla jo kesällä aloittaneiden Perussuomalaisten korkea kannatusluku onkin osittain ollut ehkä siihen liittyvää. Olivat ajassa ja kampanjoinnissa edellä.
SDP on pysynyt ykkösenä vaikka kannatus onkin hieman laskenut huipustaan, mutta nouseva Kokoomus hengittää jo ihan kakkosena olevan Persujen niskassa ja yllättäen Keskustakin on vaihteeksi nousussa. Onko Kepun oman työn ansiota, vai oliko Persuilta kardinaalimoka lähteä haastamaan Kepua, kun heillä kuitenkin oli ennestään vuosia toiminut Vihreitä vastaan targetoinut resepti olemassa?
Näin on. Persut ottanee joka tapauksessa vaalivoiton siinä mielessä, mikä puolue tekee kovimman nousun edellisistä kuntavaaleista.
Kuntavaaleissa kuitenkin olennaista on mitkä puolueet vaalien jälkeen hallitsevat suuria kaupunkeja, mitkä seutukaupunkeja ja mitkä maaseutukuntia. Siis absoluuttiset valtuustojakaumat.
Siinä mielessä perussuomalaisten suosiolla verrattuna viime vaaleihin on merkitystä vain, jos he saavat myös merkittävän kokoisia valtuustoryhmiä kunnissa.
Vihreiden haastamisesta Kepun haastamiseen siirtymisen strategista mielekkyyttä pohdin lähinnä sillä silmällä, että kehys- ja maaseutukunnissa Vihreät ei pystyisi (eikä varmaan uhraisi voimavarojakaan) laittamaan kampoihin, isot kaupungit on Vihreämpiä. Sen sijaan Kepulla on hankalasta valtakunnallisesta tilanteesta riippumatta paras ja vahvin koneisto iskeä takaisin juuri siellä.