Luen kyllä autolehtiä ja olen tietoinen näistä asioista. Olen tietoinen, että Teslalla on ajettu taksikäytössä kuudessa vuodessa 700.000 km. Olen tietoinen, että erään arvion mukaan sähköauton akku voisi kestää jopa 22 vuotta.No jos selaat ketjua vähän taaksepäin niin siellä on jo ainakin kertaalleen selitetty se miten nuo akut kyllä kestävät suht hyvin aikaa ja kilometrejä kun neljännesmiljoonan kilsan jälkeen kapasiteetti tippuu jotain 10% luokkaa. Lisäksi kerta akkujen hinnat tippuvat jatkuvasti niin vaikka ne akut joutuisikin uusimaan 15 vuoden päästä niin mitä todennäköisemmin se akku maksaa murto-osan nykyisestä.
Jutun pihvi on siinä, että miten käyttökelpoinen 15-vuotiaan sähköauton akku on oikeasti Suomen talviolosuhteissa. Jos sähköauto joutuu seisomaan yön -14 C asteen pakkasessa ilman latausta ja sillä sen jälkeen pääsee minimilämmöt päällä mainitsemani 15 km, niin voidaanko sanoa että sähköauto on oikeasti käyttökelpoinen? Mielestäni se ei enää ole.
Tänä päivänä sähköautojen ja hybrideiden akut ovat pääsääntöisesti litiumioni-akkuja. Jokainen joka on pitkäaikaisesti käyttänyt ko akkutyyppiä käyttävää läppäriä, tietää ettei ne akut ole todellakaan ikuisia.
Vaikka sähköauton akkupaketin hinta saataisiin laskettua esimerkiksi 60%, se ei edelleenkään lohduta ihmistä jolla on varaa maksimissaan 3600 euron hintaiseen autoon. Tämä koskettaa suurta osaa suomalaisista.
Viimeksi muokattu: