• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
2 810
suomi on tehnyt jo osansa. päästöjä pitää vähentää siellä missä se on kustannustehokkianta. Suomessa se ei ole kovin kustannustehokasta. esim puolassa olisi selvästi kustannustehokkaampaa. lisäksi koko euroopan päästöt suhteessa BKT:hen on pienet(muistaakseni jotain 65 % bkt ja 25 % päästöt). euroopassa teollisuus on puhdasta, joten tehdas täällä on ympäristöteko. ja jos me ajetaan liian kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa, niin se teollisuus karkaa kehittyviin maihin monin kertaisesti saastuttavampana, samalla todennäköisesti ihmisoikeuksilla on pyyhitty takapuolta.
Teollisuus saattaa reagoida myös fiksummin, kuten SSAB, joka aikoo yksin vähentää Suomen hiilidioksidipäästöjä 7%. Eikä ole mikään uusi uutinen enää.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
3 122
En tarkoittanut että se 400km tarvittaisiin oikeasti, enemmänkin niin että joku 250km kantama riittää todella hyvin valtaosalle ihmisistä valtaosan aikaa. Sitten jos joskus tarvii tehdä se pidempi matka niin jos matkalla latausinfra on kunnossa niin sillä yhdellä kahvitauolla ehtii lataan sen verta akkua että ne pidemmätkin matkat onnistuu. Tai jos on todella pitkä matka niin sitten kahdella kahvitauolla.
Sen päivän haluan nähdä, kun sen akun saa ladattu täyteen yhtä nopeasti, kuin bensatankin täytettyä. tuskin tapahtuu ainakaan seuraavaan 30 vuoteen, aikaisintaan 50 vuoden päästä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 236
Sen päivän haluan nähdä, kun sen akun saa ladattu täyteen yhtä nopeasti, kuin bensatankin täytettyä. tuskin tapahtuu ainakaan seuraavaan 30 vuoteen, aikaisintaan 50 vuoden päästä.
En väitä että se olisi yhtä nopeaa eikä sen edes tarvitse olla yhtä nopeaa. Jätät auton lataukseen sen 20-30 minsan kahvitauon ajaksi ja saat sen jonkun 300km lisää kantamaa. Ja jos latausinfra on kunnossa niin tuo tarvitsee tehdä vain silloin kun olet tekemässä niin pitkää matkaa että yksi akullinen ei riitä. Ja jos akussa on vaikka se 400km kantamaa niin eiköhän valtaosa pärjää ajoistaan siten että todella harvoin pitää edes ladata sitä autoa tuon kahvitauon yli.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
3 122
Teollisuus saattaa reagoida myös fiksummin, kuten SSAB, joka aikoo yksin vähentää Suomen hiilidioksidipäästöjä 7%. Eikä ole mikään uusi uutinen enää.
Hienoa toimintaa SSAB:ltä.
Mielestäni keppiä on käytetty riittävästi, ja jos sitä käytetään lisää, valuu päästöt moninkertaisena muualle, joten näkisin olevan aika käyttää porkkanaa.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
2 810
Hienoa toimintaa SSAB:ltä.
Mielestäni keppiä on käytetty riittävästi, ja jos sitä käytetään lisää, valuu päästöt moninkertaisena muualle, joten näkisin olevan aika käyttää porkkanaa.
Jotenkin sitä ajattelisi, että ne EU vihreän investoinnin elvytyspaketin osuuden rahat tulee olemaan juuri sitä. Tukea ja porkkanaa uuden kehittämiseen ja investointeihin.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
3 122
Jotenkin sitä ajattelisi, että ne EU vihreän investoinnin elvytyspaketin osuuden rahat tulee olemaan juuri sitä. Tukea ja porkkanaa uuden kehittämiseen ja investointeihin.
Paitsi että tuo ei ole kuin tukipaketti huonosti taloutensa hoitaneille maille, jotta etenkin italia ei eroaisi eurosta, ja jätä massiivista velkaansa maksamatta. tällöin ranska ja saksa joutuisi pääomittamaan pankkejansa oikein urakalla. näillä tukipaketeilla ranska ja saksa on saaneet muut maat maksamaan heidän pankkien pääomittamisen.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
917
En väitä että se olisi yhtä nopeaa eikä sen edes tarvitse olla yhtä nopeaa. Jätät auton lataukseen sen 20-30 minsan kahvitauon ajaksi ja saat sen jonkun 300km lisää kantamaa. Ja jos latausinfra on kunnossa niin tuo tarvitsee tehdä vain silloin kun olet tekemässä niin pitkää matkaa että yksi akullinen ei riitä. Ja jos akussa on vaikka se 400km kantamaa niin eiköhän valtaosa pärjää ajoistaan siten että todella harvoin pitää edes ladata sitä autoa tuon kahvitauon yli.
Tämä pitää kyllä paikkansa. Pitkien matkojen taittamiseen joutuu suhtautumaan hitusen eri tavalla mutta kotilatauksen omaaville talouksille sähkö kulkuvoimana on pelkkää plussaa. 150kW latausteho on jo nyt käytännön realismia jolloin 20 minuutissa saa jo aika paljon lisää kantamaa.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
2 810
Paitsi että tuo ei ole kuin tukipaketti huonosti taloutensa hoitaneille maille, jotta etenkin italia ei eroaisi eurosta, ja jätä massiivista velkaansa maksamatta. tällöin ranska ja saksa joutuisi pääomittamaan pankkejansa oikein urakalla. näillä tukipaketeilla ranska ja saksa on saaneet muut maat maksamaan heidän pankkien pääomittamisen.
On tai ei. Mutta jos ko. tukipaketista Suomessa puolet ja monessa muussakin maassa vähintään kolmasosa on menossa vihreisiin investointeihin ja innovaatioihin, niin eikö se silloin niiltä osin ole juuri tukea ja porkkanaa vihreisiin investointeihin ja innovaatioihin.
Olisihan maat voineet sopia tukevansa sillä vaikka pankkisektoria ja finanssimarkkinoita, kuten 2009 tienoolla tuettiin.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
3 122
On tai ei. Mutta jos ko. tukipaketista Suomessa puolet ja monessa muussakin maassa vähintään kolmasosa on menossa vihreisiin investointeihin ja innovaatioihin, niin eikö se silloin niiltä osin ole juuri tukea ja porkkanaa vihreisiin investointeihin ja innovaatioihin.
Olisihan maat voineet sopia tukevansa sillä vaikka pankkisektoria ja finanssimarkkinoita, kuten 2009 tienoolla tuettiin.
Rahaa ei jaeta sen perusteella, mikä on kannattava investointi, vaan sen mukaan, miten taloudella on mennyt, ENNEN koronaa. lisäksi eteläeurooppa meinaa laskea veroja, joten se siitä vihreydestä, kun vihreyden kriteeritkin on vähän mitä on ja niiden valvominen vasta puutteellista on. italian mafian odotetaan saavan paketista valtaosan. lisäksi eikö kannattavat bisnesideat saa jo tällä hetkellä riittävän halvalla rahaa investointeihin?
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
2 810
Rahaa ei jaeta sen perusteella, mikä on kannattava investointi, vaan sen mukaan, miten taloudella on mennyt, ENNEN koronaa. lisäksi eteläeurooppa meinaa laskea veroja, joten se siitä vihreydestä, kun vihreyden kriteeritkin on vähän mitä on ja niiden valvominen vasta puutteellista on. italian mafian odotetaan saavan paketista valtaosan. lisäksi eikö kannattavat bisnesideat saa jo tällä hetkellä riittävän halvalla rahaa investointeihin?
Siis koska sinun mielestä rahaa ei ylipäätään pitäisi jakaa, se ei voi myöskään jeesata niissä vihreissä investoinneissa joihin sitä kanavoidaan?
Lisäksi tuon ennen-kriteerin lisäksi on kyllä myös nyt-kriteeri. Se ennen-kriteeri oli vaan pohjana. Mikä muuten ei ole Suomen kannalta optimaalista, kun meillä koronavaikutus on ollut maltillinen, pelkkä ennen-kriteeristö olisikin ollut meille parempi.
Viimeisestä, jos rahoitusmarkkinoilla on ylimääräistä rahaa, se tuskin jää toimettomana makaamaan huolimatta valtioiden investoinneista. Tuosta kohdasta olisin siis vähiten huolissani.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
3 122
Siis koska sinun mielestä rahaa ei ylipäätään pitäisi jakaa, se ei voi myöskään jeesata niissä vihreissä investoinneissa joihin sitä kanavoidaan?
Lisäksi tuon ennen-kriteerin lisäksi on kyllä myös nyt-kriteeri. Se ennen-kriteeri oli vaan pohjana. Mikä muuten ei ole Suomen kannalta optimaalista, kun meillä koronavaikutus on ollut maltillinen, pelkkä ennen-kriteeristö olisikin ollut meille parempi.
Viimeisestä, jos rahoitusmarkkinoilla on ylimääräistä rahaa, se tuskin jää toimettomana makaamaan huolimatta valtioiden investoinneista. Tuosta kohdasta olisin siis vähiten huolissani.
Joo tuota pakettia ei pitäis tehdä ollenkaan, ja suomen pitäisi kaataa koko paketti.
Mutta jos ja kun tuo paketti valitettavasti menee läpi, ja jos halutaan tukea vihreää kehitystä niin komission pitäisi jakaa rahat tarkastelemalla kohteita euroopanlaajuisesti, ja tukea esim puolan teollisuuden päästöjen leikkausta(ja projekteja pitää oikeisti valvoa, ei rahaa valtioiden budjettiin, korkeintaan valtiot hakevat sitä rahaa erilaisiin kohteisiin) tai helsinki-tallinna tunneli tai muut raideinvensoinnit. ja jos yrityksiin investoidaan, niin puolet yksityistä rahaa. jos ei saada edes puolta yksityistä rahaa, niin todenäköisesti rahat menee hukkaan.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
917

Kuntavaalien pitäisi olla äänestäjien kannalta ne kaikkein läheisimmät vaalit, joissa päätetään suoraan ihmisten arkeen kytköksissä olevista asioista. Käytännössä vaaleissa kuitenkin valitaan poliitikkoja, jotka ovat täydellisen vieraantuneita siitä arjesta, jota kuntalaiset elävät.

Tämä näkyy esimerkiksi siinä, minkälaisia liikenneratkaisuja valitut poliitikot puolustavat. On helppo vaatia, ettei muiden pitäisi päästä ajamaan henkilöautolla kaupungin keskustaan, jos itse sattuu asumaan ytimessä.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
187

Kuntavaalien pitäisi olla äänestäjien kannalta ne kaikkein läheisimmät vaalit, joissa päätetään suoraan ihmisten arkeen kytköksissä olevista asioista. Käytännössä vaaleissa kuitenkin valitaan poliitikkoja, jotka ovat täydellisen vieraantuneita siitä arjesta, jota kuntalaiset elävät.

Tämä näkyy esimerkiksi siinä, minkälaisia liikenneratkaisuja valitut poliitikot puolustavat. On helppo vaatia, ettei muiden pitäisi päästä ajamaan henkilöautolla kaupungin keskustaan, jos itse sattuu asumaan ytimessä.
Luin tämän jutun jo aikaisemmin ja ajattelin, että ei perhana.
Tämä tyyppi kiteytti ajatukseni.

Esim. Demareissa on vain yksi Itä-Helsingin kaupunginvaltuutettu. Vassareista löytyy Pohjois-Helsinkiläinen, Sami ”Frank” Muttiainen jota aion demarina ehkä taas äänestää seuraavissa vaaleissa.

Kaveri on mm. kunnostautunut korruption selvittelyssä, Malmin lentokentän ja putken asioiden hoidossa, vähempiosaisten puolustamisessa ja nuorisopalvelujen puolestapuhujana.

Hän on mielestäni vain väärässä puolueessa, mutta on sen verran hyvä mies, että voi olla että ääni menee taas hänelle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
1 508
Sen päivän haluan nähdä, kun sen akun saa ladattu täyteen yhtä nopeasti, kuin bensatankin täytettyä. tuskin tapahtuu ainakaan seuraavaan 30 vuoteen, aikaisintaan 50 vuoden päästä.
Ai näinkö? Lupailevat vuodelle 2025.

 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
187
Kaiken järjen mukaan 2030-luvulla nämä on kaikkien (joilla nykyisinkin mahdollisuus autoon on) saatavilla ja infra on tehty. Sähköautojen käyttösädekin on kasvanut koko ajan, ja niistä 50km elcateista on tultu pitkälle. Kiinan markkinoillahan sitä sähköautoa eniten on, ja ihan sen käyttötarpeet mukaan varustetuilla akkupaketeilla eriliaisya lyhyestä pitempään olevilla käyttösäteillä.

Pitää vaan uskaltaa katsoa kauas, jos aikoo nähdä kauas. Jos nyt kymmenisen vuotta edes kovin kauas on.
Ja taas olen näköalaton ihminen, kun en usko siihe että maassa missä on tälläkin hetkellä yksi europaan vanhimmista autokannoista on sähköistetty vuoteen 2030 mennesä.
Mulla on nyt 12k euroa maksanut auto. Ostin sen kolme vuotta sitten. Isoin sijoitus mitä olen koskaan tehnyt, jos asuntolainaani ei lasketa.
Tätä autoa ennen mä ajelin 2.2L suorakutos Bemarilla ja ajattelin, että no joo emmä tarvitse tälläistä -> ostan käytännöllisen Volkkarin kauppakassin joka kuluttaa vähemmän ja on modernimpi.
Noh, tilanne on nyt se että maksan tästä ostamastani autosta autolainaa vielä vuoden ja bensan hinta kun nousee markkinoiden normalisoituneen öljyn kysynnän jälkeen, niin käyttökustannukset alkaa olemaan ihan samaa luokkaa sen Bemarin kanssa. Enkä edes laske tähän yhtälöön noita hallituksen kaavailtuja käyttövoimaveron ja polttoaineen hinnan nostoa part 2.

Kyllä kannatti ajatella ympäristöystävällisesti. Kaiken järjen mukaan mun nyt siis pitää mennä autokauppaan ostamaan se sähköauto, että voin pelastaa maailman. Harmi vaan, että kun ei ole sellaiseen edelleenkään varaa, se ei ole minulle käytännöllinen, eikä myöskään järkevää, eikä edes ympäristöystävällistä koska nykyinen autoni ei pahemmin saastuta ja on täysin toimintakuntoinen.
Ympäristölle haitallista se olisi siksi, että vaihtaisin täysin toimintakuntoisen autoni uuteen kulkuvälineeseen minkä valmistamisesta kyllä aiheutuu päästöjä.

Kerrotko missä ovat ne minun vaihtoehtoni tuolla 12k euron luokassa, kun taas joskus menen autokaupoille? :D


- Joka helpoittaa paljon tuota hiilineutraalisuuden tavoittelua. Tuohon vielä lisänä se että olettaen että Fennovoima rakennetaan (ja Olki 3 saadaan vihdoin tulille) niin meillä on pullat uunissa todella hyvin sähköntuotannon osalta. Joten esimerkiksi juuri se liikenteen sähköistäminen olisi todella hyvä tapa vähentää päästöjä.
- Mutta esimerkiksi investoinnit kevyeen ja julkiseen liikenteeseen taaskin parantavat niiden keskituloisten ja vähempiosaisten ostovoimaa kerta ne käyttävät kevyttä ja julkista liikennettä enemmän kuin varakkaat joten mitä paremmassa kunnossa nuo ovat, sitä vähemmän keski- ja pienituloisten tarvitsee käyttää rahaa siihen verrattain kalliiseen autoiluun. Toki tämä ei päde kaikkialla ja syrjäseuduille olisi hyvä löytää korvaavia tukia.
- Suomi on ongelma. Suomi ei ole niin iso ongelma kuin USA, Kiina tai Venäjä, ei määrällisesti eikä suhteellisestikaan. Mutta maailman mittakaavassa me ollaan silti kokoamme suurempi ongelma joten meillä on moraalinen velvoite tehdä oma osamme.
- Totta. Tai siis, ainakin jos vertaillaan varakkaita länsimaita.



- Ei jos saadaan infra kuntoon. Nykyisillä sähköautoilla jo siinä 40ke hintaluokassa alkaa olemaan noin 400-500km kantamaa. Jos latausinfra on kunnossa niin kyllä sitten helposti tuollaisella sanotaan nyt vaikka 300km pakkaskantamalla kattaa helposti valtaosan ihmisten autoiluista. Sitten kun siihen lisätään se että sitä kantamaa saa sen 30 minuutin kahvitauon aikana sen about 250km lisää niin myös ne pidemmät automatkat kyllä onnistuu.
Toki halvemmissa sähköautoissa on se kantama vielä rajoitetumpi mutta tuokin on korjautumassa suht vikkelään. Esim. Renault Zoe on noin 26ke sähköauto mistä löytyy tuollainen noin 400km kantama.

- No niin no, vastaavasti bensamoottoriteknologiaa pitäisi kehittää siten että sen seurauksena neljännes Bangladeshistä ei jää meren alle. Näyttäisi että akkuteknologialla saadaan parempia lopputuloksia.

- Totta, ja siihenhän esimerkiksi tällä sun morkkaamalla EU:n "vihreällä" elvytyksellä pyritään.

Ja sanoisin että kaikilla muilla mittareilla sähköauto on jo paljon käytännöllisempi kuin polttomoottoriauto. Ongelmat on puuttuva latausinfra (ja sanoisin että kun latausinfra on kunnossa niin sähköauto on paljon kätevämpi kuin bensa-auto myös lataus vs tankkaus) ja sitten se että hinnat ovat vielä vähän korkeat. Jälkimmäinen korjautuu, ja on korjautumassa, teknologian kehityksellä jota ajaa autovalmistajat. Ensimmäinen on se mihin valtion pitäisi laittaa paukkuja. Kuten esimerkiksi EU:n koronaelvytyksen kautta.
Mun neljä vuotta sitten 12k euroa maksaneella autolla on täydellä tankilla 1000km kantomatka. Ja se ei maksa 40 000e. Lisäksi, jos haluan lisää kantomatkaa pysähdyn bensa-asemalla ja pääsen taas tuhat metriä minuutin pysähdyksellä. Edes Teslan Supercharger asemat eivät pysty tähän ja jos kotona lataa normisähköllä, niin 13km/h vauhdilla kasvaa range (Tämä tieto vuoden takaa, kun kysyin Teslalla työskentelevältä kaveriltani)

"Mutta maailman mittakaavassa me ollaan silti kokoamme suurempi ongelma joten meillä on moraalinen velvoite tehdä oma osamme."

Noh Afrikan väestönkasvun on arvioitu 50 vuoden aikana olevan n. 2 miljardia, niin en usko että tälläisellä 5 miljoonan asukkaan ympäristöystävällisellä kansakunnalla on yhtään mitään moraalista velvoitetta tehdä näin idioottimaisia vihreitä harakireja. Lisäksi niin kuin muut kirjoittaivat toivat ilmi, niin lähtee se teollisuus sitten "Maltalle" pyörittämään tehtaitaan jos täällä ei saa edes teollisuushallissa kohta hengittää. Esim. vaikka sinne Kiinaan, missä ympäristölakeja ei käyttänössä noudateta eivätkä ne ole niin tiukkoja.

1612310098712.png


Näyttää toi keski-ikä käyräkin aika nousevalta :D Huomaatko dipin tuolla vuoden 2008 talouskyykähdyksen kohdalla?
Katsos, kun jengillä ei ole varaa tässä maassa ostaa niitä sinun mainitsemiasi 40k euron autoja. Ei ne edelleenkään huvikseen aja niillä Kekkosen aikaisilla mersuilla.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
3 122
Ai näinkö? Lupailevat vuodelle 2025.

Ja meinaat että tuo tapa ladata heikentää akkua korkeintaan yhtä paljon kuin täyttää tankki bensalla?

Edelleen en näe miksi antamani aikataulu ei olisi oikea.

Ja varmuuden vuoksi ennen kuin mahdollisesti alat saivartelemaan, niin joo, en teknisesti tästä puhunut, mitään mutta jokaisen luulisi ymmärtävän myös tämän sisältyvän tuohon lataukseen.
 
Liittynyt
08.08.2017
Viestejä
69
Latauskeskusteluun liittyen, infrahan kestää vallan hyvin autokannan sähköistymisen jos latausta ohjataan ja ladataan hitaasti. Miten käy jos joka huoltoasemalla on 50 150 kW asemaa?
Nopealla googlauksella 110 kV verkko siirtää 25 MW, jos tästä vaikkapa 20 % varaisi lataukseen, niin silloin ei lataisikaan enää kuin 30 autoo kerralla (5 MW / 0,15 MW=33,3) Saa korjata jos joku muunnos väärin :)
Kuinka kovasti kantaverkot ovat kuormitettuina peruspäivänä? Jos laskelmat edes sinnepäin oikein, niin pikalatauksesta tulee sen verran tyyristä touhua, että peruskäyttöön sitä lienee turha suunnitella
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 236
Mun neljä vuotta sitten 12k euroa maksaneella autolla on täydellä tankilla 1000km kantomatka. Ja se ei maksa 40 000e. Lisäksi, jos haluan lisää kantomatkaa pysähdyn bensa-asemalla ja pääsen taas tuhat metriä minuutin pysähdyksellä. Edes Teslan Supercharger asemat eivät pysty tähän ja jos kotona lataa normisähköllä, niin 13km/h vauhdilla kasvaa range (Tämä tieto vuoden takaa, kun kysyin Teslalla työskentelevältä kaveriltani)
Ja kuinka usein ajat tuon 1000km yhdellä istumalla ilman yhtään taukoa? Saati sitten että tarvitset toiset 1000km sillä tauolla kuinka kauan kestää tankata auto. (Okei, varmasti tuotakin tarvitsevia löytyy mutta sanoisin että ne ovat erittäin pieni osa autoilijoista)
Ja kotilaturit, siis jos kyseessä on kunnon 16A laturi, lataa sen akun täyteen yön aikana. Josta päästään taas siihen että parannetaan nyt sitä latausinfraa tuolla elvytyksellä esim. niin että tuetaan taloyhtiöitä jotta ne laittavat osaltaan infran kuntoon että autopaikoilla voidaan käyttää noita 16A latureita.

Katsos, kun jengillä ei ole varaa tässä maassa ostaa niitä sinun mainitsemiasi 40k euron autoja. Ei ne edelleenkään huvikseen aja niillä Kekkosen aikaisilla mersuilla.
Kuten sanoin, kestää muutama vuosi että alkaa tulemaan niitä käytettyjä sähköautoja jotka alkaa oleen niissä hintaluokissa että ne pienemoituloiset voivat hyödyntää niitä. Mutta tuolloin etenkin he ovat riippuvaisia siitä että noiden autojen infraan on panostettu valtion toimesta.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
2 810
Ja taas olen näköalaton ihminen, kun en usko siihe että maassa missä on tälläkin hetkellä yksi europaan vanhimmista autokannoista on sähköistetty vuoteen 2030 mennesä.
Mulla on nyt 12k euroa maksanut auto. Ostin sen kolme vuotta sitten. Isoin sijoitus mitä olen koskaan tehnyt, jos asuntolainaani ei lasketa.
Tätä autoa ennen mä ajelin 2.2L suorakutos Bemarilla ja ajattelin, että no joo emmä tarvitse tälläistä -> ostan käytännöllisen Volkkarin kauppakassin joka kuluttaa vähemmän ja on modernimpi.
Noh, tilanne on nyt se että maksan tästä ostamastani autosta autolainaa vielä vuoden ja bensan hinta kun nousee markkinoiden normalisoituneen öljyn kysynnän jälkeen, niin käyttökustannukset alkaa olemaan ihan samaa luokkaa sen Bemarin kanssa. Enkä edes laske tähän yhtälöön noita hallituksen kaavailtuja käyttövoimaveron ja polttoaineen hinnan nostoa part 2.

Kyllä kannatti ajatella ympäristöystävällisesti. Kaiken järjen mukaan mun nyt siis pitää mennä autokauppaan ostamaan se sähköauto, että voin pelastaa maailman. Harmi vaan, että kun ei ole sellaiseen edelleenkään varaa, se ei ole minulle käytännöllinen, eikä myöskään järkevää, eikä edes ympäristöystävällistä koska nykyinen autoni ei pahemmin saastuta ja on täysin toimintakuntoinen.
Ympäristölle haitallista se olisi siksi, että vaihtaisin täysin toimintakuntoisen autoni uuteen kulkuvälineeseen minkä valmistamisesta kyllä aiheutuu päästöjä.

Kerrotko missä ovat ne minun vaihtoehtoni tuolla 12k euron luokassa, kun taas joskus menen autokaupoille? :D




Mun neljä vuotta sitten 12k euroa maksaneella autolla on täydellä tankilla 1000km kantomatka. Ja se ei maksa 40 000e. Lisäksi, jos haluan lisää kantomatkaa pysähdyn bensa-asemalla ja pääsen taas tuhat metriä minuutin pysähdyksellä. Edes Teslan Supercharger asemat eivät pysty tähän ja jos kotona lataa normisähköllä, niin 13km/h vauhdilla kasvaa range (Tämä tieto vuoden takaa, kun kysyin Teslalla työskentelevältä kaveriltani)

"Mutta maailman mittakaavassa me ollaan silti kokoamme suurempi ongelma joten meillä on moraalinen velvoite tehdä oma osamme."

Noh Afrikan väestönkasvun on arvioitu 50 vuoden aikana olevan n. 2 miljardia, niin en usko että tälläisellä 5 miljoonan asukkaan ympäristöystävällisellä kansakunnalla on yhtään mitään moraalista velvoitetta tehdä näin idioottimaisia vihreitä harakireja. Lisäksi niin kuin muut kirjoittaivat toivat ilmi, niin lähtee se teollisuus sitten "Maltalle" pyörittämään tehtaitaan jos täällä ei saa edes teollisuushallissa kohta hengittää. Esim. vaikka sinne Kiinaan, missä ympäristölakeja ei käyttänössä noudateta eivätkä ne ole niin tiukkoja.



Näyttää toi keski-ikä käyräkin aika nousevalta :D Huomaatko dipin tuolla vuoden 2008 talouskyykähdyksen kohdalla?
Katsos, kun jengillä ei ole varaa tässä maassa ostaa niitä sinun mainitsemiasi 40k euron autoja. Ei ne edelleenkään huvikseen aja niillä Kekkosen aikaisilla mersuilla.
Meinaatko tosiaan, ettei 2030-luvulla siihen 12k hintaan saa käytettyä sähköautoa tai plugaria.
Vinkki: saa jo nyt plugaria, esim. Opel Amperaa. Ja esim käytetyn Nissan Leafin voi täyssähköautoista löytää sillä, joskin niitä on kovin vähän myynnissä
Toki valikoima käytettyjen markkinoilla on nyt ja silloinkin voi olla vielä kapea, mutta kyllä se kuluttajan käsillä oleva valikoima koko ajan kasvaa.
Koska käytettyjen markkinoilla kyse ei ole vain Suomeen uutena myydyistä, vaan nämä kamuxit sun muut tuo koko ajan maahan näitä.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
187
Meinaatko tosiaan, ettei 2030-luvulla siihen 12k hintaan saa käytettyä sähköautoa tai plugaria.
Vinkki: saa jo nyt plugaria, esim. Opel Amperaa. Ja esim käytetyn Nissan Leafin voi täyssähköautoista löytää sillä, joskin niitä on kovin vähän myynnissä
Toki valikoima käytettyjen markkinoilla on nyt ja silloinkin voi olla vielä kapea, mutta kyllä se kuluttajan käsillä oleva valikoima koko ajan kasvaa.
Koska käytettyjen markkinoilla kyse ei ole vain Suomeen uutena myydyistä, vaan nämä kamuxit sun muut tuo koko ajan maahan näitä.

1612334363323.png


Eli noista 6000 kpl:sta sähköautoista, mitkä on rekistöröity 2 vuoden aikana riittää koko kansalle 10 vuoden päästä sähköautoja.
Ok.

Kyllä se polttomoottori näyttäisi vieläkin olevan se ykkösjuttu, kun kattoo ei ladattavaa hybridi saraketa ja lataushybridiä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 937
Sähköautojen hinnat laskee siihen tahtiin että ne on kohta bensa-autoja halvempia. Kun hallitus tekee toimia sähköautoilun helpottumiseksi niin on hyvät mahdollisuudet luoda paljon työllisyyttä uuden tekniikan kanssa. Mutta pakkohan sitä on vastustaa jos on pienikin mahdolisuus että siitä voisi seurata myös lisää puhdasta suomalaista luontoa.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
2 810
Eli noista 6000 kpl:sta sähköautoista, mitkä on rekistöröity 2 vuoden aikana riittää koko kansalle 10 vuoden päästä sähköautoja.
Ok.
Kirjoitinkin: ”Koska käytettyjen markkinoilla kyse ei ole vain Suomeen uutena myydyistä, vaan nämä kamuxit sun muut tuo koko ajan maahan näitä.”

Suomen sähkö-, plugin hybridi ja hybridimarkkinoista taitaa nykyisinkin valtaosa olla tuontia akselilta Keski-Eurooppa ja Norja. Sieltä niitä tulee. Riittävyydestä ei toki ole varmuutta, ja tonnikotteroihin ei varmaan yllä, mutta tosiaan, tuossa sun 12 kiloeuroa hintaluokassa aletaan mennä jo nyt. Yleisesti ottaenkin on niin, että markkinat hoitaa, kun kysyntä kasvaa.

"Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
2 492
Meilläkin maksaa töpselit noille sähköhammasharjoille yhtä paljon kuin koko kiinteistön rakennusten arvo. Pääasia että luonto pelastuu. Varmaan tulee työpaikkoja. En kyllä keksi minne.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 651

Jonkun verran pitää vielä sähköautojen halventua että kansalaiset niitä ostaa

– Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3 600 euroa. Ei ole realistista, että suomalaiset alkaisivat yhtäkkiä ostaa uusia autoja, kalliista uusista sähköautoista puhumattakaan, Nieminen sanoo.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
2 810

Jonkun verran pitää vielä sähköautojen halventua että kansalaiset niitä ostaa

– Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3 600 euroa. Ei ole realistista, että suomalaiset alkaisivat yhtäkkiä ostaa uusia autoja, kalliista uusista sähköautoista puhumattakaan, Nieminen sanoo.
Tämäkin asia on siinä mielessä etenemässä, että jopa tuolla 3-5 tonniluokassa alkaa olla jo paljon ajettua hybridiä (priusta) saatavana. Kymmenen vuoden kuluttua varmaan jo ihan eri tavalla kuin nyt.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
1 508
Ja meinaat että tuo tapa ladata heikentää akkua korkeintaan yhtä paljon kuin täyttää tankki bensalla?

Edelleen en näe miksi antamani aikataulu ei olisi oikea.

Ja varmuuden vuoksi ennen kuin mahdollisesti alat saivartelemaan, niin joo, en teknisesti tästä puhunut, mitään mutta jokaisen luulisi ymmärtävän myös tämän sisältyvän tuohon lataukseen.
Varmaan kaikki mitä tähän kirjoitan on sinulle pelkkää saivartelua, koska "varmaan kuluu enemmän kuin bensatankki" on sen suhteen ihan sitä itseään ja olet sen linjan näemmä nyt valinnut. Joka tapauksessa ko. akkujen nanorakenne on aivan erilainen, käytetyt materiaalit elektrodin ymv. suhteen ovat erilaisia ja form factor on erilainen tällä hetkellä käytössä oleviin tynnyrimallisiin litium-ioniakkuihin verrattuna muistuttaen enemmän littanaa kännykkäakkua, jotta niitä saadaan jäähdytettyä tilavuuteensa nähden suuremmalta pinta-alalta, jotta tuo suurempi latausteho akun suuremmin rasittumatta onnistuu.

Olen myös kuullut, että nykyisillä polttomoottoreilla päästään jopa yli 100 000 ajokilometriin ilman täydellistä moottoriremonttia ja ilman, että niihin tarvitsee lisätä litra öljyä koneeseen 1000 ajokilometrin välein. Sellaista se on tämä tekninen kehitys nykyään, kun toivat meille eurooppaan nämä japanialaiset henkilöautot kilpailemaan teknisestä laadusta. Kai tähän on vain totuteltava, vaikka 60-luvulla kaikki olikin vielä paremmin. /saivartel
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
2 810
Meilläkin maksaa töpselit noille sähköhammasharjoille yhtä paljon kuin koko kiinteistön rakennusten arvo. Pääasia että luonto pelastuu. Varmaan tulee työpaikkoja. En kyllä keksi minne.
Työpaikkoja? Ainakin Ikaalisiin, Saloon, Uutenkaupunkiin jne. Ja siihen päälle kaikki ne suunnittelijat, sähköasentajat ja maanrakentajat jne. jotka parkkikset ja parkkihallit muokkaa ja sähköistää.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
3 122
Varmaan kaikki mitä tähän kirjoitan on sinulle pelkkää saivartelua, koska "varmaan kuluu enemmän kuin bensatankki" on sen suhteen ihan sitä itseään ja olet sen linjan näemmä nyt valinnut. Joka tapauksessa ko. akkujen nanorakenne on aivan erilainen, käytetyt materiaalit elektrodin ymv. suhteen ovat erilaisia ja form factor on erilainen tällä hetkellä käytössä oleviin tynnyrimallisiin litium-ioniakkuihin verrattuna muistuttaen enemmän littanaa kännykkäakkua, jotta niitä saadaan jäähdytettyä tilavuuteensa nähden suuremmalta pinta-alalta, jotta tuo suurempi latausteho akun suuremmin rasittumatta onnistuu.

Olen myös kuullut, että nykyisillä polttomoottoreilla päästään jopa yli 100 000 ajokilometriin ilman täydellistä moottoriremonttia ja ilman, että niihin tarvitsee lisätä litra öljyä koneeseen 1000 ajokilometrin välein. Sellaista se on tämä tekninen kehitys nykyään, kun toivat meille eurooppaan nämä japanialaiset henkilöautot kilpailemaan teknisestä laadusta. Kai tähän on vain totuteltava, vaikka 60-luvulla kaikki olikin vielä paremmin. /saivartel
Eli sähköauto ei tule olemaan yhtä käytännöllinen, kuin bensa auto vielä piiitkään aikaan maantieajossa. Kaupunki ajoon sähköauto on sopiva jo tällä hetkellä(edellyttäen, että hintaa ei huomioida, ja että kotona yön aikan pystyy lataamaan sitä akkua).

Jotain pitää kehittää tuohon maantieajoon, onko se sitten sähköautoihin superhelposti vauhdettava akku( n. 10 min homma, ja osaava tekee 5 minuutissa), vetyautot, etanolilla käyvät autot, tai jokin muu. Pointti on se että autoilu on tuonut ihmisille vapautta liikkua ihan toisella tavalla, kuin ennnen ja tästä pitää pitää kiinni(siis tästä liikkumisen vapaudesta, auto, ja etenkin bensa-auto on vain väline tähän.).
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
917
Eli sähköauto ei tule olemaan yhtä käytännöllinen, kuin bensa auto vielä piiitkään aikaan maantieajossa. Kaupunki ajoon sähköauto on sopiva jo tällä hetkellä(edellyttäen, että hintaa ei huomioida, ja että kotona yön aikan pystyy lataamaan sitä akkua).

Jotain pitää kehittää tuohon maantieajoon, onko se sitten sähköautoihin superhelposti vauhdettava akku( n. 10 min homma, ja osaava tekee 5 minuutissa), vetyautot, etanolilla käyvät autot, tai jokin muu. Pointti on se että autoilu on tuonut ihmisille vapautta liikkua ihan toisella tavalla, kuin ennnen ja tästä pitää pitää kiinni(siis tästä liikkumisen vapaudesta, auto, ja etenkin bensa-auto on vain väline tähän.).
En ole kyllä ihan samaa mieltä. Jollain Teslan long range mallilla tai uudella Skoda Enyaqin 80kWh mallilla pääsee jo aika pitkää siivua ilman latausta. Toki jos pitää yhdellä kertaa päästä PK-seudulta Leville, niin joutunee pariin kertaan täyttämään akkuja mutta perheen kanssa matkustaessa joutuu muutenkin välillä pysähdellä jolloin auton voi laittaa pistokkeen nokkaan. Skodallekin luvataan lataustehoksi 125kW.

Olen itse viimeisen vuoden aikana ajanut pariin kertaan niin pitkää siivua, että sähköautolla siihen olisi mennyt tuntitolkulla pidempään. Toisessa tapauksessa vähintään 12h pidempään, koska olisin myöhästynyt laivasta. Nämä ovat kuitenkin loppupeleissä järjestelykysymyksiä, jotka pitää ottaa matkaa suunnitellessa huomioon.

Toinen kysymys on sitten se, milloin Teslan long rangea tai Skodan Enyaqia alkaa saada normitallaajalle sopivaan hintaan mutta tekniikka on jo olemassa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 236
Eli sähköauto ei tule olemaan yhtä käytännöllinen, kuin bensa auto vielä piiitkään aikaan maantieajossa. Kaupunki ajoon sähköauto on sopiva jo tällä hetkellä(edellyttäen, että hintaa ei huomioida, ja että kotona yön aikan pystyy lataamaan sitä akkua).
Siis minkämoisia rautaperse ajoja sä oikein harrastat jos tarvit vaikkapa 700km kantaman ilman taukoja?
Sähköautolla helposti tuollaisessa maantieajossa vietät vähemmän aikaa siellä huoltoasemalla koska, olettaen että latausinfra on kunnossa, lähdet aina liikkeelle sillä täydellä akulla. Kun taaskin sitä bensa-autoa et kovinkaan kätevästi tankkaa kotona.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
917
Siis minkämoisia rautaperse ajoja sä oikein harrastat jos tarvit vaikkapa 700km kantaman ilman taukoja?
Sähköautolla helposti tuollaisessa maantieajossa vietät vähemmän aikaa siellä huoltoasemalla koska, olettaen että latausinfra on kunnossa, lähdet aina liikkeelle sillä täydellä akulla. Kun taaskin sitä bensa-autoa et kovinkaan kätevästi tankkaa kotona.
400km reipasta maantieajoa ei oikein tahdo mennä vielä millään sähköautolla kerralla. Yksi parin kymmenen minuutin stoppi on pakollinen.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
2 810
400km reipasta maantieajoa ei oikein tahdo mennä vielä millään sähköautolla kerralla. Yksi parin kymmenen minuutin stoppi on pakollinen.
Vähän niin kuin ammattikuljettajilla lain puolesta 45min tauko 4,5 tunnin välein yhdessä tai kahdessa (15+30) osassa.;)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 236
400km reipasta maantieajoa ei oikein tahdo mennä vielä millään sähköautolla kerralla. Yksi parin kymmenen minuutin stoppi on pakollinen.
Pakkasilla ehkä joo, kesäkeleillä alkaa riittään.
Mutta kuitenkin, kun nyt ollaan jo siinä rajalla niin ei siinä montaa vuotta mene että ollaan siinä pisteessä että tuollainen vaikkapa 500km reaalikantama on ihan normaalia jopa niille vähän edullisemmille sähköautoille.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
662
400km reipasta maantieajoa ei oikein tahdo mennä vielä millään sähköautolla kerralla. Yksi parin kymmenen minuutin stoppi on pakollinen.
No täytyy sanoa, että aika hiljaista tuo olisi ihan omalla bensakiesilläkään painaa pyöreät 5 tuntia putkeen. Vähintäänkin joku snacksi haettava sälissä.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
1 508
Eli sähköauto ei tule olemaan yhtä käytännöllinen, kuin bensa auto vielä piiitkään aikaan maantieajossa. Kaupunki ajoon sähköauto on sopiva jo tällä hetkellä(edellyttäen, että hintaa ei huomioida, ja että kotona yön aikan pystyy lataamaan sitä akkua).
Mä en nyt oikein ymmärrä, että millä perusteella ei tule olemaan yhtä käytännöllinen? Kuten sanottua, tekniikka on jo olemassa ladata noin 300-400 km ajot viidessä minuutissa. Ongelmana on lähinnä perässä tuleva sähköverkon infra, joka ei vielä mahdollista etenkään useamman auton latausta noilla ampeerimäärillä. Mutta noin viidessä vuodessa tämänkin pitäisi mahdollistua.

Eli monille on viiden vuoden päästä mahdollista ladata autoon käytännössä yhtä nopeasti kilometrejä kuin tankata niitä. Tämän lisäksi niitä kilometrejä saa tarvittaessa lisää omasta kotiseinästä tai laskettelumökin pistorasiasta siihen samaan sähköautoon. Miten tämä ei olisi käytännöllistä ja jopa käytännöllisempää kuin polttomoottoriautoilu?
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
3 122
Mä en nyt oikein ymmärrä, että millä perusteella ei tule olemaan yhtä käytännöllinen? Kuten sanottua, tekniikka on jo olemassa ladata noin 300-400 km ajot viidessä minuutissa. Ongelmana on lähinnä perässä tuleva sähköverkon infra, joka ei vielä mahdollista etenkään useamman auton latausta noilla ampeerimäärillä. Mutta noin viidessä vuodessa tämänkin pitäisi mahdollistua.

Eli monille on viiden vuoden päästä mahdollista ladata autoon käytännössä yhtä nopeasti kilometrejä kuin tankata niitä. Tämän lisäksi niitä kilometrejä saa tarvittaessa lisää omasta kotiseinästä tai laskettelumökin pistorasiasta siihen samaan sähköautoon. Miten tämä ei olisi käytännöllistä ja jopa käytännöllisempää kuin polttomoottoriautoilu?
Okei, jos siinä akun latauksessa kestää 20 minuuttia, se ei ole ongelma. Ongelma tulee siinä että tuo pikalataus kuluttaa akkua, ja miten meinaat 10 vanhan auton akun kestävän. Ja tuo 10 vuotta on joillekkin jopa liian tuore, sanotaan että ennemmin 15 - 20 vuotta. Tässä tulee se ongelma. Sähköautot ei kestä yhtä hyvin kuin bensaautot.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
61
Autoilijoita on monenlaisia, jos itse ei tarvitse niin se ei tarkoita että yleisesti ottaen tarvetta ei olisi. Itselle tulee n. kerran kuussa eteen näitä 5-6 tunnin ajopätkiä eestaas joissa ei ole muuta kuin kusitauko tarvittaessa, ja tavaraa kulkee jonkun verran mukana. Jos väsyttää niin vaihdetaan kuskia. Mitä pikemmin perillä niin sitä parempi. Sähköautolla ne olisi sitten reilusti pidempiä siivuja, etenkin jos latauspaikkaa joutuu etsimään kauempaa pääväylilä ja odottelemaan vielä vuoroaan. Järjestely- ja asennekysymys toki mutta selkeä heikennys sähköauto nykyisellään olisi Volvon D4 koneeseen verraten. Mukava auto ajella mutta ei siinä viitsi viettää aikaa enempää kuin on pakko. Talvikelit ja akkujen pakkaskesto vielä erikseen heikentäisi tilannetta, ja lomareissut kesäaikaan ympäri Suomen kulkien... eipä kyllä oikein houkuttele ajatus sähköistää autoa vielä toviin.

edit: voisin kuvitella että monella työkseen ajavalla joilla kertyy 50-60 tuhatta km vuosittain ihan jo näitä ajoja ei ole senkään vertaa mielenkiintoa sähköautoja kohtaan. Toisaalta taas moni keskustojen liepeillä asuva joka tarvitsee pitkän matkan ajopeliä harvoin jos koskaan on ihan eri tilanteessa. Siksi on pöljää pakottaa kaikki samaan sapluunaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 236
Autoilijoita on monenlaisia, jos itse ei tarvitse niin se ei tarkoita että yleisesti ottaen tarvetta ei olisi. Itselle tulee n. kerran kuussa eteen näitä 5-6 tunnin ajopätkiä eestaas joissa ei ole muuta kuin kusitauko tarvittaessa, ja tavaraa kulkee jonkun verran mukana. Jos väsyttää niin vaihdetaan kuskia. Mitä pikemmin perillä niin sitä parempi. Sähköautolla ne olisi sitten reilusti pidempiä siivuja, etenkin jos latauspaikkaa joutuu etsimään kauempaa pääväylilä ja odottelemaan vielä vuoroaan. Järjestely- ja asennekysymys toki mutta selkeä heikennys sähköauto nykyisellään olisi Volvon D4 koneeseen verraten. Mukava auto ajella mutta ei siinä viitsi viettää aikaa enempää kuin on pakko. Talvikelit ja akkujen pakkaskesto vielä erikseen heikentäisi tilannetta, ja lomareissut kesäaikaan ympäri Suomen kulkien... eipä kyllä oikein houkuttele ajatus sähköistää autoa vielä toviin.

edit: voisin kuvitella että monella työkseen ajavalla joilla kertyy 50-60 tuhatta km vuosittain ihan jo näitä ajoja ei ole senkään vertaa mielenkiintoa sähköautoja kohtaan. Toisaalta taas moni keskustojen liepeillä asuva joka tarvitsee pitkän matkan ajopeliä harvoin jos koskaan on ihan eri tilanteessa. Siksi on pöljää pakottaa kaikki samaan sapluunaan.
Siis ajatko 5-6 tuntia yhteen suuntaan ja sitten heti perään 5-6 tuntia takaisin? Vai yhteensä 5 tuntia?
Koska yhteensä 5-6 tuntia alkaa olemaan siinä pisteessä että nykyisillä sähköautoilla ollaan rajoilla että tuohon pääsee.

Ja toki joillakin on omat erikoisvaatimuksensa. Mutta jos asiaa tutkaillaan tämän ketjun aiheen piirissä, eli kotimaan politiikassa, niin eniten merkkaa se että mitä se suuri massa tarvitsee, ei sitä että mitä yksittäiset poikkeukset tarvitsevat. Niille poikkeuksille toki sitten löytyy aina ne omat erilliset ratkaisunsa.
Ja jos katsotaan sitä suurta massaa niin väitän että vaikkapa tuollainen 500km kantaman auto kelpaisi varmaan kevyesti 90%:lle autoilijoista jos latausinfra olisi kunnossa.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
1 508
Okei, jos siinä akun latauksessa kestää 20 minuuttia, se ei ole ongelma. Ongelma tulee siinä että tuo pikalataus kuluttaa akkua, ja miten meinaat 10 vanhan auton akun kestävän. Ja tuo 10 vuotta on joillekkin jopa liian tuore, sanotaan että ennemmin 15 - 20 vuotta. Tässä tulee se ongelma. Sähköautot ei kestä yhtä hyvin kuin bensaautot.
Miten niin kuluttaa akkua? Etkö nyt pääse irti niistä vanhojen akkutekniikoiden ongelmista vaan niitä pitää väkisinkin yrittää vielä tunkea uusien ongelmiksi, vaikka selvitin jo, että tekniikka nanomateriaalineen, elektrodeineen ja formfactor on ihan erilaista juuri, jotta tämä kulumisongelma saataisiin eliminoitua? Lämpö niitä akkuja ladatessa kuluttaa ja sitä akkukehityksessä pyritään ensi kädessä eliminoimaan.

Ja siis mikä niissä sähköautoissa ei kestä? Akutko? Noh, mulla ei ole koskaan ollut mitään noin paljon ajettua autoa kuin mihin tämä chartti riittää, mutta luulen, että olisin vielä ihan tyytyväinen tuohon yli 90% kapasiteettiin noiden kilometrien jälkeen. Ja tämä on jatkuvasti kehittyvää tekniikkaa.

1612352764366.png
 
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 147
Itse näkisin rangea suurempana ongelmana niiden 10-15v vanhojen sähköautojen kustannukset. Akut jossain kohtaa menee vaihtoon ja kun takuut eivät enää korvaa mitään, tulee jäätävän kallista lystiä.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
1 508
Siis minkämoisia rautaperse ajoja sä oikein harrastat jos tarvit vaikkapa 700km kantaman ilman taukoja?
Sähköautolla helposti tuollaisessa maantieajossa vietät vähemmän aikaa siellä huoltoasemalla koska, olettaen että latausinfra on kunnossa, lähdet aina liikkeelle sillä täydellä akulla. Kun taaskin sitä bensa-autoa et kovinkaan kätevästi tankkaa kotona.
Tää on kyllä vähän outoa tää kilometrien perään haikailu näissä keskusteluissa. Itse oon aina arvostanut enemmän vaivatonta suorituskykyä kuin toimintasädettä, eikä noilla V-moottorisilla bensavehkeilläkään ole tankillisilla juuri yli 400 kilometrin yhtenäisiä pätkiä päässyt. Nyt sitten kun on kyse vaivattomasta suorituskyvystä sähköllä tuotettuna ja samanlaisesta toimintasäteestä, onkin asia yhtäkkiä hirvittävä ongelma ja ainoa mikä kelpaa verrannoksi on se polttomoottorimalliston pihein ja laiskin diesel, jolla pääsee tankillisella 800 kilsaa.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
917
Tää on kyllä vähän outoa tää kilometrien perään haikailu näissä keskusteluissa. Itse oon aina arvostanut enemmän vaivatonta suorituskykyä kuin toimintasädettä, eikä noilla V-moottorisilla bensavehkeilläkään ole tankillisilla juuri yli 400 kilometrin yhtenäisiä pätkiä päässyt. Nyt sitten kun on kyse vaivattomasta suorituskyvystä sähköllä tuotettuna ja samanlaisesta toimintasäteestä, onkin asia yhtäkkiä hirvittävä ongelma ja ainoa mikä kelpaa verrannoksi on se polttomoottorimalliston pihein ja laiskin diesel, jolla pääsee tankillisella 800 kilsaa.
Menee kyllä offtopiciksi mutta mulla on dieselissä vaivatonta suorituskykyä ja sillä vauhdilla, millä sähköautolla pääsee 500km, tuolla pääsee 1500km eikä ole edes mikään ekstrasuuri tankki :)

Mielellään vaihtaisin sen sähköautoon, johon mahtuu perhe mukaan ja jolla pääsee 450km lataamatta mutta vielä ei sellaista sopivassa hintaluokassa löydy.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
178
Latauskeskusteluun liittyen, infrahan kestää vallan hyvin autokannan sähköistymisen jos latausta ohjataan ja ladataan hitaasti. Miten käy jos joka huoltoasemalla on 50 150 kW asemaa?
Nopealla googlauksella 110 kV verkko siirtää 25 MW, jos tästä vaikkapa 20 % varaisi lataukseen, niin silloin ei lataisikaan enää kuin 30 autoo kerralla (5 MW / 0,15 MW=33,3) Saa korjata jos joku muunnos väärin :)
Kuinka kovasti kantaverkot ovat kuormitettuina peruspäivänä? Jos laskelmat edes sinnepäin oikein, niin pikalatauksesta tulee sen verran tyyristä touhua, että peruskäyttöön sitä lienee turha suunnitella
Yritin kanssa lokakuussa viritellä keskustelua sähköautojen latauksesta (tosin vain taloyhtiötasolla) tässä ketjussa.

Ei tästä oikein tunnu saavan keskustelua aikaiseksi mitä infran uusiminen tulee maksamaan valtiolle/kunnille/taloyhtiöille.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
2 810
Menee kyllä offtopiciksi mutta mulla on dieselissä vaivatonta suorituskykyä ja sillä vauhdilla, millä sähköautolla pääsee 500km, tuolla pääsee 1500km eikä ole edes mikään ekstrasuuri tankki :)

Mielellään vaihtaisin sen sähköautoon, johon mahtuu perhe mukaan ja jolla pääsee 450km lataamatta mutta vielä ei sellaista sopivassa hintaluokassa löydy.
Sepä se. Mutta tilanne silloin 2030-luvulla lienee jo toinen.
Tämän keskustelun problematiikka on, että peilataan tämän hetken tilanteella, vaikka muutos on vasta juuri ja juuri pääsemässä alkuun.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
917
Sepä se. Mutta tilanne silloin 2030-luvulla lienee jo toinen.
Tämän keskustelun problematiikka on, että peilataan tämän hetken tilanteella, vaikka muutos on vasta juuri ja juuri pääsemässä alkuun.
Sitä peilataan sen takia, että fossiilisilla liikkumista halutaan rajoittaa ja tehdä kalliimmaksi nyt heti vaikka realistiset mahdollisuudet liikenteen isompaan sähköistymiseen on vasta 5-10 vuoden kuluttua.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
2 810
Sitä peilataan sen takia, että fossiilisilla liikkumista halutaan rajoittaa ja tehdä kalliimmaksi nyt heti vaikka realistiset mahdollisuudet liikenteen isompaan sähköistymiseen on vasta 5-10 vuoden kuluttua.
Ei heti, vaan pikkuhiljaa, hallituskausi hallituskaudelta kasvattaen ja sekin edellyttää seuraavien hallitusten sitoutumista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 026
Sitten kannattaa muistaa, että Suomessa on paljon meitä, jotka emme aja yli 500km matkaa kuin maksimissaan yhden kerran vuodessa ja joille lataustauon pitäminen tuolla matkalla on ihan toivottu juttu. Verotuksella ei kielletä bensakoneiden käyttöä, vaan ohjataan niistä pois kuitenkin mahdollistaen niiden käytön jos niitä oikeasti tarvitsee. Verotus myös ohjaa tuotekehitystä ja latausinfran luomista. Saadaan autoja pidemmällä toimintasäteellä kun niiden kysyntä kasvaa, saadaan enemmän SuperCharger-latausasemia jne. LED-lamppujen tuotekehitys raketoi kun hehkulamput kiellettiin tai rajoitettiin niiden myyntiä. Uskon, että niiden kohdalla kiellot auttoivat asiaa.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
662
Saadaan autoja pidemmällä toimintasäteellä kun niiden kysyntä kasvaa, saadaan enemmän SuperCharger-latausasemia jne. LED-lamppujen tuotekehitys raketoi kun hehkulamput kiellettiin tai rajoitettiin niiden myyntiä. Uskon, että niiden kohdalla kiellot auttoivat asiaa.
Tämä SuperCharger on kyllä hankala homma, ehkäpä mielestäni yksi juttu jossa polttomoottorivehkeet ovat edellä ja se on nimenomaan nuo standardoitu 'latausasema'. Nythän esimerkiksi Tesla rakentaa ihan itsekseen omille autoilleen sopivaa latausverkkoa ja monien muiden valmistajien autot eivät kelpaa ladattaviksi noissa, vaikka yhteensopivuus ilmeisesti meneekin toiseen suuntaan.

Mulla ei ainakaan ole uskoa sähköautoiluun ennenkö noita kaikille kaikille kelpaavia latausasemia alkaa löytyä tarpeeksi. Noinkohan EU:lla on jotain lainsäädäntöä tämän ympärille? Voisi kuvitella että tuo on kuluttajien näkökulmasta aika huono asia jos "polttoaineen" saatavuus on olemassa vain osalle autovalmistajista.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
16 251
Holy offtopic batman.

Kai se mökille Kuusamoon viikonloppuisin ajeleva tai maata kiertävä kaupparatsu voi edelleen ajaa polttomoottorilla vaikka sähköautoilua edistettäisiinkin. Ei siinä mitään, sähköauto olisi kiva jos olisi tolppa ja yleisesti infra kunnossa. Sitä kohti mennessä saa vielä ihan varmasti ajella bensalla ja dieselillä kunnes teknologia on tarvittavalla tasolla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
124 908
Viestejä
2 441 441
Jäsenet
49 059
Uusin jäsen
CFGauss

Hinta.fi

Ylös Bottom