• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Ei tarvitse tehdä kompromisseja jos jokainen äänestää niinkuin parhaaksi näkee. Toisaalta, puhe on kokoajan ollut -eduskunnasta- EI hallituksesta. Oletko sitä mieltä että Suomessa on niin intressiä asioihin ettei hallituksesat löydy kahta tai usempaa jotka on aidosti oikeasti samaa mieltä ilman että asiasta täytyy neuvotella että ollaan samaa mieltä. Niinkuin normaalissakin elämässä, demokratiassa asioista "äänestetään" ja se on sitten se "hallituksen" mielipide jota viedään eteenpäin. Mikä tässä on nyt niin vaikeaa ymmärtää?

Mitenkä sä meinaat että esimerkiksi budjetti, jossa on satoja tai tuhansia yksityiskohtia jotka ovat kaikki sidottu toisiinsa, saadaan kasaan ilman että sulla on kasa ihmisiä jotka neuvottelee sen ehdotuksen (ja neuvotteluissa aina tehdään kompromisseja) josta sitten lopulta äänestetään?
 
Lisäksi, miten eduskunta edustaa 100% äänistä tuossa sun ehdottamassa järjestelmässä? Sanoisin että ei ole hajuakaan että kuinka suurta osaa äänistä tuo eduskunta edustaisi koska ei tiedetä miten ne äänet hajautuisi.

100% äänistä toki siis heidän valittujen osalta?! Ei tietenkään niiden osalta joita ei ole valittu. Toki mitä pienempään osaan äänet jakautuu niin sitä isompi on kannatus "puolueilla". Jenkeissä saat lähes 50% äänistä kumman puolen haluat vain valita. Mutta, polarisoituminen on vielä paljon vahvempaa kuin Suomessa.

Sä yrität parantaa demokratiaa mutta todellisuudessa tuolla sun tavalla meillä olisi hallituksia ja eduskuntia jotka edustaisi paljon pienempää osaa kansasta kuin nykyinen puoluepohjainen järjestelmä joka varmistaa sen että eduskunnan koostumus vastaa hyvin pitkälle koko kansan ääniä.

Puoluepohjainen järjestelmä vain asettaa edustajan johonkin kategoriaan mutta jos hän ei "voi" äänestää mielensä mukaan niin ei todellakaan ko. puolue edusta sitä äänimäärää minkä se laskee itselleen annetuksi.
 
Ei tarvitse tehdä kompromisseja jos jokainen äänestää niinkuin parhaaksi näkee. Toisaalta, puhe on kokoajan ollut -eduskunnasta- EI hallituksesta. Oletko sitä mieltä että Suomessa on niin intressiä asioihin ettei hallituksesat löydy kahta tai usempaa jotka on aidosti oikeasti samaa mieltä ilman että asiasta täytyy neuvotella että ollaan samaa mieltä. Niinkuin normaalissakin elämässä, demokratiassa asioista "äänestetään" ja se on sitten se "hallituksen" mielipide jota viedään eteenpäin. Mikä tässä on nyt niin vaikeaa ymmärtää?
Hallitus on aika olennainen osa sen eduskunnan toimintaa. Et sä voi pistää koko eduskuntalaitosta uusiks ja sanoa sen jälkeen, ettei tässä oo kyse hallituksesta.

Aivan varmasti sieltä hallituksesta löytyy kaksi samanmielistä, eihän siitä ole kyse. Vaan siitä, että miten toi hallitus toimisi? Pääministeri keksii, että voitais laillistaa huumeet. Tämän jälkeen hallitus äänestää, jos menee läpi, niin sitten eduskunta?
 
100% äänistä toki siis heidän valittujen osalta?! Ei tietenkään niiden osalta joita ei ole valittu. Toki mitä pienempään osaan äänet jakautuu niin sitä isompi on kannatus "puolueilla". Jenkeissä saat lähes 50% äänistä kumman puolen haluat vain valita. Mutta, polarisoituminen on vielä paljon vahvempaa kuin Suomessa.

Siis kyse on siitä että kuinka suurta osaa kansan antamista äänistä tuo eduskunta edustaa. Koska se on se mikä merkkaa, se että eduskunnan päätöksillä on kansan enemmistön (ja tietyissä asioissa enemmistöä suurempi) tuki.
Jos siellä eduskunnassa istuu 200 tyyppiä jotka yhteensä sai 30% kansan äänistä niin sitten noilla ei ole kansan enemmistön tukea vaikka olisivat kaikki yksimielisiä, saati sitten että päättävät jostain asiasta 101 - 99. Eli tuo ei yksinkertaisesti ole demokraattinen järjestelmä.

Puoluepohjainen järjestelmä vain asettaa edustajan johonkin kategoriaan mutta jos hän ei "voi" äänestää mielensä mukaan niin ei todellakaan ko. puolue edusta sitä äänimäärää minkä se laskee itselleen annetuksi.

Paitsi että kun me äänestäjinä tiedetään että kyseessä on puoluejärjestelmä niin me tiedetään että ensinnä valitaan puolue ja sitten se henkilö sen puolueen sisällä joka parhaiten vastaa omia arvoja.
Ja tämän seurauksena niillä puolueilla on se mandaatti.
 
Mitenkä sä meinaat että esimerkiksi budjetti, jossa on satoja tai tuhansia yksityiskohtia jotka ovat kaikki sidottu toisiinsa, saadaan kasaan ilman että sulla on kasa ihmisiä jotka neuvottelee sen ehdotuksen (ja neuvotteluissa aina tehdään kompromisseja) josta sitten lopulta äänestetään?
Ja niitä satoja tuhansia yksityiskohtia ei todellaan yksitellen lasketa ja käydä läpi valiokunnassa tms. elimessä. Ne valmistellaan ministeriössä virkamiesten toimesta hallituksen ohjelman mukaisesti ja käydään pääpiirteittäin etukäteen läpi. Jaa pääpiirteistä voidaan jo "neuvotella" tai äänestää. Jos taas hallitus ei saa ohjelmaa tehtyä niin se on taas toinen juttu.

Mutta nyt tää menee pilkuttamiseksi koko juttu ja metsä karkaa puilta joten jatkakaa vaan pilkkujen parissa.
 
Ja niitä satoja tuhansia yksityiskohtia ei todellaan yksitellen lasketa ja käydä läpi valiokunnassa tms. elimessä. Ne valmistellaan ministeriössä virkamiesten toimesta hallituksen ohjelman mukaisesti ja käydään pääpiirteittäin etukäteen läpi. Jaa pääpiirteistä voidaan jo "neuvotella" tai äänestää. Jos taas hallitus ei saa ohjelmaa tehtyä niin se on taas toinen juttu.

Niin ja koska sen hallituksen ohjelman takana on se yli 50% niistä kansanedustajista niin se tarkoittaa että saadaan budjetti joka menee todennäköisesti läpi kun seurataan sitä hallituksen ohjelmaa minkä hallituspuolueet ovat neuvotelleet (eli tehneet kompromisseja keskenään).
Jos se budjettiehdotus kasataan 10% edustajista toimesta niin vaikka ne jollain ihmeen ilveellä onnistuu kasaamaan sen budjetin missä eivät tee kompromisseja (mikä on täyttä unelmaa koska esimerkiksi viime vaaleissa kaksi eniten ääniä saanutta henkilöä olivat Halla-aho ja Li) niin ei ole mitään chansseja että tuo sitten saisi >50% edustajista äänestyksessä.
 
Ja niitä satoja tuhansia yksityiskohtia ei todellaan yksitellen lasketa ja käydä läpi valiokunnassa tms. elimessä. Ne valmistellaan ministeriössä virkamiesten toimesta hallituksen ohjelman mukaisesti ja käydään pääpiirteittäin etukäteen läpi. Jaa pääpiirteistä voidaan jo "neuvotella" tai äänestää. Jos taas hallitus ei saa ohjelmaa tehtyä niin se on taas toinen juttu.

Mutta nyt tää menee pilkuttamiseksi koko juttu ja metsä karkaa puilta joten jatkakaa vaan pilkkujen parissa.
Äsken tää ei liittyny hallitukseen. Nyt pitäis olla jo hallitusohjelma, jonka mukaan virkamiehet valmistelee. Siis hallitusohjelma, jonka on tehnyt sekalainen seurakunta tyyppejä, ketkä sinne on äänestetty, ilman kompromisseja. :whistling:
 
Juu. Hauskaa taas huomata tämä ihmisten jakaantuminen erilaisiin kategorioihin. Lähes poikkeuksetta niitä junassa aina 3.
1. Not! -> Jarrumiehet
2. Why? -> (Vapaa)matkustajat
3. Why not!? -> Kuljettajat

Näin se on aina ollut ja aina tulee olemaan. Mutta, mielenkiintoinen väittely (tai kuten joku asian joku ilmaisi "vänkäys"). Kiitos herroille!
 
Juu. Hauskaa taas huomata tämä ihmisten jakaantuminen erilaisiin kategorioihin. Lähes poikkeuksetta niitä junassa aina 3.
1. Not! -> Jarrumiehet
2. Why? -> (Vapaa)matkustajat
3. Why not!? -> Kuljettajat

Näin se on aina ollut ja aina tulee olemaan. Mutta, mielenkiintoinen väittely (tai kuten joku asian joku ilmaisi "vänkäys"). Kiitos herroille!

No jos kuljettaja on ajamassa junaa päin kallioleikkausta niin on hyvä että löytyy se jarrumies :smoke:
 
Ja jos jarru on kokoajan päällä niin juna ei koskaan edes lähde asemalta :cigar2:

Ei sitä jarrua tietenkään aina tarvi painaa. Mutta jos suuntana on se kallioleikkaus, kuten tuntuu että tässä sun ideassa on kerta vasta-argumenttien määrä on aika massiivinen ja et keksi juurikaan mitään tapaa kumota niitä, niin ei siinä auta mikään Shia LaBeouf JUST DO IT huutelu.
Mutta ei siinä mitään, 90-95% kaikista ideoista on huonoja ja ei ole virhe ehdottaa huonoa ideaa. Virhe on että ei luovuta sen huonon idean kanssa vaikka todisteet sen huonoudesta kasvaa ylitsepääsemättömiksi.
 
Sanna on osoittaittaunut ihan hyväksi johtajaksi kun sitä ulkomailla asti kehutaan. En usko että muut puolueet Suomessa olis hoitaneet koronavirus asian tämän paremmin.
 
Sanna on osoittaittaunut ihan hyväksi johtajaksi kun sitä ulkomailla asti kehutaan. En usko että muut puolueet Suomessa olis hoitaneet koronavirus asian tämän paremmin.
Jos sitä oikein Ulkomailla Kehutaan?? Tarkoittanee tuota mainoskuvausta syvväänuurrettuine titshalkiokuvausta!
Ei liity mitenkään titshalkiokuvaus koronatilanteeseen mitenkään.
 
Mitenkä sä meinaat että esimerkiksi budjetti, jossa on satoja tai tuhansia yksityiskohtia jotka ovat kaikki sidottu toisiinsa, saadaan kasaan ilman että sulla on kasa ihmisiä jotka neuvottelee sen ehdotuksen (ja neuvotteluissa aina tehdään kompromisseja) josta sitten lopulta äänestetään?

Tämäkin on triviaali asia: tarvitaan vain yksi vapaa parametri, joka joustaa. Vapaa parametri voi olla halusta riippuen esimerkiksi otettavan/maksettavan velan (tai säästöön laitettavan omaisuuden, jos joskus siihen päästään) vuotuinen määrä tai valtion veroprosentin kerroin. Muuten otetaan aina edellinen budjetti lähtökohdaksi, johon ehdotetaan muutoksia. Itse jakaisin muutokset vielä kahteen osaan: kustannusneutraaleihin ja vain tuloja lisääviin tai vähentäviin.
 
Tämäkin on triviaali asia: tarvitaan vain yksi vapaa parametri, joka joustaa. Vapaa parametri voi olla halusta riippuen esimerkiksi otettavan/maksettavan velan (tai säästöön laitettavan omaisuuden, jos joskus siihen päästään) vuotuinen määrä tai valtion veroprosentin kerroin. Muuten otetaan aina edellinen budjetti lähtökohdaksi, johon ehdotetaan muutoksia. Itse jakaisin muutokset vielä kahteen osaan: kustannusneutraaleihin ja vain tuloja lisääviin tai vähentäviin.

Eli keskitytään oleelliseen eli deltaan ja (segmenttien) tavoitearvoon. Muuten luotetaan siihen että edellinen (eli vertailuarvot) on tehty hyvin ja pätee, ja on suunnitelman mukaisia. Hyvän talousjohtamisen lähtökohta. Tärkeää erityisesti silloin prosessiin käytettävälle ajalle lasketaan hinta tai ajalla on muuten merkitystä.
 
Kokoomuksen turvapaikkapolitiikka tiukkenee. Varma vaalien lähestymisen merkki.

PS:n äänestäjiä täytyy kosia kun PS on kuulema tunkenut enenemässä määrin omalle tontille. Seuraavaksi kökkäreet alkaa valitaa autoilun kuluja ja viimeinen oljenkorsi on alkaa EU:n kuluista valittamaan. Sitten kun vaalit on ohi niin nämä on niitä asioita joita ei (halutakaan) muistella. Surkeaa poruhkaa. Röyhkeintä. Sitä kaikkein alinta kastia.
 
Kokoomuksen turvapaikkapolitiikka tiukkenee. Varma vaalien lähestymisen merkki.

Orpo 2015: "Pakolaisten motiivien arvostelu on rasismia"
Orpo 2017: Kaataa hallitusta, koska Halla-ahon arvopohja
Orpo 2020: "Turvapaikanhakijoiden määrä minimoitava"

Hienoa jos mies on tullut järkiinsä, mutta hänen uskottavuus on aika hataralla pohjalla.
 
Petteri Orpolla oli "hienoja" ajatuksia lokakuussa 2015:

Uutisextra: Ministeri Orpo haluaisi kummit turvapaikanhakijoille

Sisäministeri Petteri Orpo (Kok.) kehottaa suomalaisia ideoimaan luovasti turvapaikanhakijoiden Suomeen kotouttamista. Ministerin mielestä vanhat kotouttamistoimet eivät riitä tilanteessa, jossa turvapaikanhakijoita on moninkertainen määrä edellisvuosiin verrattuna.

Orpo vierailee MTV Uutisten Uutisextra-ohjelmassa, jossa hän nostaa esiin muun muassa ajatuksen kummitoiminnasta.
– Olen pyytänyt selvitystä muun muassa mahdollisista kummeista. Miksi me emme nimeäisi jokaiselle Suomeen tulevalle turvapaikanhakijalle omaa henkilökohtaista suomalaista kummia?
Orpon mukaan kummi voisi käydä Suomeen tulleen henkilön kanssa vaikkapa kahvilassa ja opettaa siinä samalla kieltä ja suomalaisia tapoja.
Sisäministeri patistaa, että tärkeintä kotouttamisessa on kuitenkin Suomesta turvapaikan saaneiden työllistyminen, sillä työn kautta ihmiset saadaan integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan.
– Tässä haastan eri hallinnon aloja, ministeriöitä ja myöskin kansalaisyhteiskuntaa miettimään aivan uudella tavalla, luovasti. Saammeko vaikkapa kartoitettua tietokonesovelluksilla ihmisten osaamista? Mielestäni tässä on hienosti lähdössä uudenlainen ajattelu liikkeelle, arvioi Petteri Orpo.
Sisäministeri Orpo näkee turvapaikanhakijoissa Suomelle suuria mahdollisuuksia, mutta muistuttaa että riskit ovat myös suuret jos kotouttaminen epäonnistuu. Silloin vaarana ovat muun muassa tulijoiden syrjäytyminen, rikollisuus ja ääriajattelu.
 
Orpo 2015: "Pakolaisten motiivien arvostelu on rasismia"
Orpo 2017: Kaataa hallitusta, koska Halla-ahon arvopohja
Orpo 2020: "Turvapaikanhakijoiden määrä minimoitava"

Hienoa jos mies on tullut järkiinsä, mutta hänen uskottavuus on aika hataralla pohjalla.
Orpo on jo äärettömän monta kertaa polttanut kaiken poliittisen pääomansa jatkuvalla valehtelulla ja paskanjauhannalla. Hänellä olisi ollut rajattomasti tilaisuuksia estää kaikki tämä paska, mutta mitään muuta kuin aiheettomia rasisti-syytöksiä ei ole ukko saanut aikaan. Kokoomuksen kannatuksella ei ole mitään mahdollisuutta päästä alamäestä irti ennen kuin Orpo astuu tai siirretään syrjään puolueen johdosta lopullisesti.

Ei tällaiset "olisi pitänyt ostaa palovakuutus"-puheet 5v tulipalon jälkeen ole enää uskottavia. Varsinkaan kun äijä aina alkaa laulamaan samaa tuubaa kaikkien vaalien alla.
 
Häkkänen olisi hyvä vaihtoehto Kokoomuksen puheenjohtajaksi. Mitä noita sen haastatteluja katsonut niin vaikuttaa ihan järki kaverille.
 
Häkkänen näyttää juuri niin sliipatulta, kuin Kokoomus-broilerin kuuluukin näyttää. Oliko Häkkäsellä jotain oikeaa osaamista tai substanssiakin, muuten kuin tuo oikeusministerin pesti, jossa ei saanut mitään aikaan..?

Verkkouutisten mukaan näitä saatiin aikaan tuolla hallituskaudella. Ehkä osa Häkkäsenkin ansiota:

1. Rikoslakiin lisätään uusi rangaistussäännös törkeästä lapsenraiskauksesta. Rangaistus törkeästä lapsenraiskauksesta olisi 4 – 12 vuotta vankeutta, mikä merkitsisi vähimmäisrangaistuksen ankaroitumista kahdella vuodella.
2. Lapsen seksuaalisen hyväksikäytön enimmäisrangaistus korotettaisiin nykyisestä 4 vuodesta 6 vuoteen vankeutta.
3. Ehdollisen vankeuden oheisseuraamukseksi voidaan jatkossa lisätä valvonta
4. Yhdyskuntapalveluksen enimmäismäärää on kasvatettu 90 tunnista 120 tuntiin
5. Vapautuvien vankien väkivaltariskin arviointia on kiristetty
6. Rikoksenuusijoiden rangaistuksia on kiristetty ns. ensikertalaisuuskriteeriä kiristämällä
7. Sakon muuntorangaistuksen käyttöalaa laajennettiin
8. Uusi vakaville rikoksen uusijoille tarkoitettu yhdistelmärangaistus otettiin käyttöön
9. Terrorismirikoslainsäädäntöä on kiristetty
10. Rikoslakiin lisättiin uusi törkeää luonnonsuojelurikosta koskeva säännös

 
BBC kutsuu Suomea Ihmenaisen feministiseksi utopiasaareksi: maa joka taistelee yhtä aikaa koronavirusta ja epätasa-arvoa vastaan

BBC nostaa esille sen, miten Suomi on onnistunut tänä vuonna menestyksekkäästi taistelemaan koronavirusta vastaan ja panostamaan silti myös tasa-arvon parantamiseen. Nettijuttunsa otsikkoon BBC on nostanut "feministipääministeri" Sanna Marinin kommentin siitä, että transsukupuolisilla on oikeus päättää omasta identiteetistään.

...
dokumentissa esitetään myös epäilyjä siitä, pystyykö hallitus oikeasti toteuttamaan tavoitteensa [transujen oikeuksista].

...
Pääosin hyvin positiiviseen sävyyn tehdyssä Suomi-reportaasissa ja dokumentissa esitetään jonkin verran myös kritiikkiä. Esille nostetaan saamelaisten asema ja se, ettei hallituksessa ole saamelaista [wikipedian mukaan heitä on yhteensä 6000]

...
Täsmennetty 27.11. klo 10.55: Suomi sai rasismitutkimuksessa huonoimman sijoituksen 12 mukana olleen EU-maan joukossa [Yle-toimittaja unohti, että Euroopan unionissa on 27 maata]




Siis ei vidduuu :facepalm: Antakaa nyt niille transuille uudet kirjaimet henkkareihin, ettei tartte hävetä BBC-radiokanavalla tavan tästä!!1
 
Täsmennetty 27.11. klo 10.55: Suomi sai rasismitutkimuksessa huonoimman sijoituksen 12 mukana olleen EU-maan joukossa [Yle-toimittaja unohti, että Euroopan unionissa on 27 maata]
"mukana olleen EU-maan" ei kaikkien EU-maiden, eli ihan oikein tuo 12 tuossa on.
 
Monikulttuurisuudesta ja avoimuudesta puhuu HS:lle myös Piha.

”Minua huolestuttaa vakavasti tietyntyyppinen suvaitsemattomuuden kasvaminen”, hän sanoo.

Kokoomus haluaa väkisin hävitä Helsingin Vihreille ja äänestäjien vuotavan persuille?
 


Kokoomus haluaa väkisin hävitä Helsingin Vihreille ja äänestäjien vuotavan persuille?
Tuon voi selittää tarkoittavan Islamia tai persuja aina kuulijakunnan mukaan. Kokkareilta onnistuu kaksilla rattailla ajaminen siinä missä muiltakin.
Orpollekaan tuota vaikeuksia olla yhtä mieltä tänään ja päinvastaista huomenna aina sen mukaan ollaanko hallituksessa vai oppositiossa.
 
Marinin vasemmistohallitus on tiukan paikan edessä eläkeputken poistamisessa. Marin on näyttänyt varovaista vihreää valoa putken poistamiselle, mutta ei halua tehdä päätöstä koska päätös ajaa kymmeniä tuhansia ikänsä töissä olleita suomalaisia ihmisiä täydelliseen kuseen. Eläkeputken poiston jälkeen yli 60-vuotias työtön roikkuu 500 euron suuruisella peruspäivärahalla eläkepäivien alkamiseen asti. Toisin on vasemmiston palvomien seinän kannattajien kanssa, jotka saavat tänne tultuaan kaikki mahdolliset tuet ja harkinnanvaraista päälle lähes niin paljon kuin viitsivät pyytää.

Tämän vuoksi päätös on ulkoistettu "työmarkkinajärjestöille", eli käytännössä työnantajajärjestöille ja ammattiyhdistysliikkeille. Hallitus on antanut ohjenuoraksi, että valtion menot eivät saa eläkeputken poistossa juuri nousta ja ikääntyneiden jaksamiseen ja työkykyyn pitää kiinnittää huomiota.

Päätöksen ulkoistuspäätös on käsittämätön, sillä työmarkkinajärjestöillä ei ole valtaa säätää lakeja ja päättää valtion menoista. Lisäksi lähtökohdat sopimuksen syntymiselle ovat olemattomat. EK:n vaatimus on, että yrityksille ei saa koitua mitään lisäkuluja. Vastaavasti ammattiyhdistysliikkeillä on ainoastaan hävittävää, koska päätös saa aikaan muuttoliikkeen loimaan kassaan.

Henkilökohtaisesti oletan ja toivon, että sopimusta ei synny viikonlopun neuvotteluissa. Asia pitää saada Marinin hallituksen pöydälle, heidän on tehtävä päätös vastuupakoilun sijaan.


 
Päätöksen ulkoistuspäätös on käsittämätön, sillä työmarkkinajärjestöillä ei ole valtaa säätää lakeja ja päättää valtion menoista. Lisäksi mikä saa ammattiyhdistysliikkeet hyväksymään eläkeputken poiston, jos se aikaan saa suuren siirtymisliikkeen loimaan kassaan?

Henkilökohtaisesti oletan ja toivon, että sopimusta ei synny viikonlopun neuvotteluissa. Asia pitää saada Marinin hallituksen pöydälle, heidän on tehtävä päätös vastuupakoilun sijaan.

Perus vastuun pakoilua ja voi osoittaa syyttävällä sormella sitten muita. Vähän kuin nyt taas koronatilanne pahentunut, niin Marinin pitänyt alkaa vuotamaan taktisesti lehdistöön jotain sähköpostikeskusteluja, että ei meidän vika vaan muiden.
 
Marinin vasemmistohallitus on tiukan paikan edessä eläkeputken poistamisessa. Marin on näyttänyt varovaista vihreää valoa putken poistamiselle, mutta ei halua tehdä päätöstä koska päätös ajaa kymmeniä tuhansia ikänsä töissä olleita suomalaisia ihmisiä täydelliseen kuseen. Eläkeputken poiston jälkeen yli 60-vuotias työtön roikkuu 500 euron suuruisella peruspäivärahalla eläkepäivien alkamiseen asti. Toisin on vasemmiston palvomien seinän kannattajien kanssa, jotka saavat tänne tultuaan kaikki mahdolliset tuet ja harkinnanvaraista päälle lähes niin paljon kuin viitsivät pyytää.

Tämän vuoksi päätös on ulkoistettu "työmarkkinajärjestöille", eli käytännössä työnantajajärjestöille ja ammattiyhdistysliikkeille. Hallitus on antanut ohjenuoraksi, että valtion menot eivät saa eläkeputken poistossa juuri nousta ja ikääntyneiden jaksamiseen ja työkykyyn pitää kiinnittää huomiota.

Päätöksen ulkoistuspäätös on käsittämätön, sillä työmarkkinajärjestöillä ei ole valtaa säätää lakeja ja päättää valtion menoista. Lisäksi lähtökohdat sopimuksen syntymiselle ovat olemattomat. EK:n vaatimus on, että yrityksille ei saa koitua mitään lisäkuluja. Vastaavasti ammattiyhdistysliikkeillä on ainoastaan hävittävää, koska päätös saa aikaan muuttoliikkeen loimaan kassaan.

Henkilökohtaisesti oletan ja toivon, että sopimusta ei synny viikonlopun neuvotteluissa. Asia pitää saada Marinin hallituksen pöydälle, heidän on tehtävä päätös vastuupakoilun sijaan.


Täytyy kyllä sanoa, että yllätyin siitä, että vastustat eläkeputken poistoa.
 
Kylhä se taitaa olla niin, et eläkeputki pitää ennemmin, tai myöhemmin poistaa, koska ihmiset elää nykyään pidempään ja työvoimaa on vähemmän, ni kai se on niin, et mitä nopeemmin, niin sitä parempi.
 
Nuo jorinat kuinka 55+v ihmiset työllistyy, kunhan eivät eläkkeelle pääse, ovat kyllä viimeisen päälle todellisuudesta irtaantunutta tuubaa. Sen kyllä uskon, että ei ole varaa maksaa eläkkeitä ja muitakaan sosiaalietuja tähän malliin. Sanoisivat edes sitten asiat suoraan, mutta eihän se sitten olisi enää politiikkaa.
Tuo eläkeputken poiston yhteydessä työllistymisestä puhuminen on ihan puhdasta kusetusta, ja poliittista peliä. Sanoisivat tosiaan joskus ihan suoraan mitä ovat tekemässä, eivätkä pitäisi ihmisiä näin infernaalisen typerinä. Vai uppoakoo tuo jargon vielä johonkin vähälahjaisiin?

Eläkeputken poistamisessa on kyseessä tulevien eläkkeiden leikkaaminen. Kun ihminen on viimeiset 5 vuottaan ennen eläkkeelle pääsyä työtön, peruspäivärähalla myös maksettava eläke on huomattavasti pienempi kuin olisi jos eläkeputken kautta olisi siirtynyt työelämästä eläkkeelle.

Tuo eläkeputken poisto ei millään tavalla vaikuta 55+ vuotiaan ihmisen työllistymisen mahdollisuuksiin (jotka ovat heikot) vaikka työllistymisen haluja olisi kuinka.

Mutta tätähän tämä poliittinen puhe suomessa liian usein on, ihan puhdasta tuubaa ja valheita.

Noh, taasen yksi suurten ikäluokkien etu siis siirtymässä historiaan. Ja nuo kun vielä jaksaa vinkua kuinka oli vaikeaa. Porukka joka pääsi nauttimaan ennen näkemätömästä kasvukaudesta ja sai hyvät hommat, vähäiselläkin osaamisella, ja eli helpon elämän, töissä jotka vaativat vähän. Elämänsä ehtoopuolen nyt maksattaa huoletta lapsillaan ja näiden lapsilla. Ahne sukupolvi tosiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ja minä kun luulin, että eläkeputki on "vassarien" ajama tulonsiirtokuppaus :kahvi:
Eläkeputki koskettaa ensisijassa yksityispuolen työntekijöitä. Kunta ja valtion hommissa (jossa vassarit viihtyvät) kyllä roikutaan ihan sinne eläkkeelle asti helpolla, jos ei muuten niin saikuttamalla. Muistaakseni valtion puolella ne sairaspäivätkin ”resetoituu” aina vuoden vaihteessa, joten saa olla aika megalusmu että tuolta päätyy edes työkykyneuvotteluun.

Satun tuolta sektorilta tietämään tapauksen joka saikutti putkeen 6+ vuotta ja päätyi sitten täydelle eläkkeelle ”täysin palvelleena” ;).
 
Eläkeputki koskettaa ensisijassa yksityispuolen työntekijöitä. Kunta ja valtion hommissa (jossa vassarit viihtyvät) kyllä roikutaan ihan sinne eläkkeelle asti helpolla, jos ei muuten niin saikuttamalla. Muistaakseni valtion puolella ne sairaspäivätkin ”resetoituu” aina vuoden vaihteessa, joten saa olla aika megalusmu että tuolta päätyy edes työkykyneuvotteluihin.
Eli oikeistoko toi eläkeputken Suomeen?
 
Eli oikeistoko toi eläkeputken Suomeen?
Sillä nyt ei tässä tilanteessa ole tuon taivaallista merkitystä kuka tuon aikoinaan on tänne ”tuonut”. Ainoa jolla on merkitystä on se keneen tuon poisto vaikuttaa. Kuten edellä totesin harvempaan vassariin vaikutuksia on. ;)
 
Sillä nyt ei tässä tilanteessa ole tuon taivaallista merkitystä kuka tuon aikoinaan on tänne ”tuonut”. Ainoa jolla on merkitystä on se keneen tuon poisto vaikuttaa. Kuten edellä totesin harvaan vassariin vaikutuksia on. ;)
Niin, oikeistohan vastusti sitä. Epäilemättä foorumin persusiivelle kelpaa myös "vassarien" heille tarjoama ansiosidonnainen työttömyysturva :tup:

Upeaa huudella puskista "vassarien" tarjoaman turvan takaa.
 
Upeaa huudella puskista "vassarien" tarjoaman turvan takaa.
Vassarit ei ole minulle tarjonneet koskaan mitään turvaa, eivätkä tarjoa. Mutta veroni noille kyllä kelpaa, vaikka vastinetta noille en saa. Nimimerkillä viimeiset 10 vuotta tuloja +100 000€ vuodessa.

Kunhan tässä tuon turhautumiseni esille jälleen siitä miten sekaisin tämä maa on.
 
Vassarit ei ole minulle tarjonneet koskaan mitään turvaa, eivätkä tarjoa. Mutta veroni noille kyllä kelpaa, vaikka vastinetta noille en saa. Nimimerkillä viimeiset 10 vuotta tuloja +100 000€ vuodessa.

Kunhan tässä tuon turhautumiseni esille jälleen siitä miten sekaisin tämä maa on.

No meidän hyvätulositenkin pitää ymmärtää, ettei kaikki pysty samaan. Pitää pitää huolta myös niistä jotka ei pääse tuohon eikä edes 5 osaan siitä.
 
Vassarit ei ole minulle tarjonneet koskaan mitään turvaa, eivätkä tarjoa. Mutta veroni noille kyllä kelpaa, vaikka vastinetta noille en saa. Nimimerkillä viimeiset 10 vuotta tuloja +100 000€ vuodessa.

Kunhan tässä tuon turhautumiseni esille jälleen siitä miten sekaisin tämä maa on.
Hieno homma, ja kiva kuulla, että kannatat edes eläkeputkea. Suhtautumisesi ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan jäi epäselväksi. Hankala homma tietenkin, ettei Suomen yhteiskuntaa voida ajaa alle prosentin kansalaisista, jotka ansaitsevat vuodessa yli 100000 euroa, mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
No meidän hyvätulositenkin pitää ymmärtää, ettei kaikki pysty samaan. Pitää pitää huolta myös niistä jotka ei pääse tuohon eikä edes 5 osaan siitä.
Juu. Siksi täällä olenkin, enkä Virossa. Mutta kyllä tuo eläkeputken mahdollisuuden poisto on väärin, etenkin niille pieni ja keskituloisille yksityispuolen työntekijöille joille työttömyys on oikea riski ja verotuksesta johtuen varallisuuttakaan ei hirvesti ole.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kaikki sosiaaliturva sontaa ole. Se kenelle ja mihin tässä maassa rahaa vassarit syytävät onkin sitten toinen juttu kun tuollaisesta työssäkäyvän ja tämän sirkuksen rahoittavan väestön turvasta jo joudutaan leikkamaan.
Onhan se tietty epäreilua, et töissä käyvän kansanosan etuuksia leikataan ja sit näiden, joita työnteko ei kiinnosta, etuihin ei voida puuttua, koska niiden alentaminen sotis jotain yleismaallisia perusteita vastaan.
 
Juu. Siksi täällä olenkin, enkä Virossa. Mutta kyllä tuo eläkeputken mahdollisuuden poisto on väärin, etenkin niille pieni ja keskituloisille yksityispuolen työntekijöille joille työttömyys on oikea riski ja verotuksesta johtuen varallisuuttakaan ei hirvesti ole.

Työttömyysriski taitaa olla aika alasidonnaista, mutta kun omakin "tavoite-eläkeikä" on lähes 70 vuotta, niin voi kuvitella, että aika heikkoa on oikeastaan missään fyysisessä hommassa siinä ikävuosien 60-70 välissä nuorempia vastaan vaikka olisikin ikäisekseen selvästi keskimääräistä parempikuntoinen. Ja "henkisissä" hommissakin alkaa kyllä fysiikka jossain välissä tulla vastaan, joku pärjää hyvin 70-vuotiaaksi asti, mutta väitän, että valtaosa ei. Jos olet "suuri johtaja", niin suhteilla löytyy ja jos oikein suuri, niin eläkesopparilla pääsee nuorena ja voi himmailla, jossain hallituspesteissä pari päivää/kk.

Meillä muilla tekee tiukkaa, kun täytyy nykyisen 10 vuoden sijaan (50->) koittaa sinnitellä viimeisessä työpaikassa jopa 20 vuotta ilman "tuotannollis-taloudellisia" potkuja, koska uuden duunin saaminen on helvetin vaikeaa. Jos taas jäät aiemmin työttömäksi, niin menetettyjen palkkatulojen lisäksi eläke saattaa jäädä olemattoman pieneksi, jos vaikka ikävuodet 65-70 olet työttömänä ja sitä ennen yhteensä vaikka vain 2 vuotta työttömänä / lomautettuna. Tästä olisi kiva saada faktaa - kaikki eläkelaskurit, joita pikaisesti löysin olettavat jatkuvaa täyspäiväistä työntekoa eläkeikään asti vähintään nykyisellä ansiotasolla. Vai onko tulos, kuten epäilen, niin karua luettavaa, että mikään julkinen instanssi ei ko. tietoa halua levittää? Saako koko elämänsä tuilla elänyt saman verran eläkettä/muita tukia kuin keskipalkkainen (3100€/kk), jota kohtaa työttömyys 63-vuotiaana eli nykyisessä eläkeiässä?
 
Työttömyysriski taitaa olla aika alasidonnaista, mutta kun omakin "tavoite-eläkeikä" on lähes 70 vuotta, niin voi kuvitella, että aika heikkoa on oikeastaan missään fyysisessä hommassa siinä ikävuosien 60-70 välissä nuorempia vastaan vaikka olisikin ikäisekseen selvästi keskimääräistä parempikuntoinen. Ja "henkisissä" hommissakin alkaa kyllä fysiikka jossain välissä tulla vastaan, joku pärjää hyvin 70-vuotiaaksi asti, mutta väitän, että valtaosa ei. Jos olet "suuri johtaja", niin suhteilla löytyy ja jos oikein suuri, niin eläkesopparilla pääsee nuorena ja voi himmailla, jossain hallituspesteissä pari päivää/kk.

Meillä muilla tekee tiukkaa, kun täytyy nykyisen 10 vuoden sijaan (50->) koittaa sinnitellä viimeisessä työpaikassa jopa 20 vuotta ilman "tuotannollis-taloudellisia" potkuja, koska uuden duunin saaminen on helvetin vaikeaa. Jos taas jäät aiemmin työttömäksi, niin menetettyjen palkkatulojen lisäksi eläke saattaa jäädä olemattoman pieneksi, jos vaikka ikävuodet 65-70 olet työttömänä ja sitä ennen yhteensä vaikka vain 2 vuotta työttömänä / lomautettuna. Tästä olisi kiva saada faktaa - kaikki eläkelaskurit, joita pikaisesti löysin olettavat jatkuvaa täyspäiväistä työntekoa eläkeikään asti vähintään nykyisellä ansiotasolla. Vai onko tulos, kuten epäilen, niin karua luettavaa, että mikään julkinen instanssi ei ko. tietoa halua levittää? Saako koko elämänsä tuilla elänyt saman verran eläkettä/muita tukia kuin keskipalkkainen (3100€/kk), jota kohtaa työttömyys 63-vuotiaana eli nykyisessä eläkeiässä?
Kun omaa työeläkekertymää katsoo, niin eläke tulee jäämään tällä vauhdilla 1600-1800 euron nurkille edellyttäen että pysyn työelämässä yhtäjaksoisesti eläkeikään asti. Ja palkkani puolesta olen kuulunut suurimman osan työurasta keskituloisten ylempään puolikkaaseen, kolkutellen välillä hyvätuloisten rajaa.

Jos jään yli 30-vuoden työuran jälkeen 55-vuotiaana työttömäksi, niin eläkkeeni tulee jäämään selvästi pienemmäksi kuin ulkomailta kahta kättä heittäen suoraan sossun luukulle saapuneen henkilön sosiaalituet, asumistuet ja harkinnanvaraiset.

Eläkeputken poisto pahentaa tätä tilannetta entisestään, koska myös eläkeputkessa maksettavasta ansiosidonnaisesta kertyy eläkettä. Eli kun eläkeputki poistetaan, ei valtion tarvitse maksaa eläkeputkessa olevien ansiosidonnaista ja eläkekin jää pienemmäksi. Kyse ei ole mistään muusta kuin valtion säästötoimista, jotta julkisen sektorin kahvinryystäjistä, juhlapaikanhakijoista ja monista muista saavutetuista eduista ei tarvitsisi tinkiä.

Demarit, Kokoomus, Vihreät, Keskusta, RKP: haistakaa pitkä paska!
 
Voisitko vielä kertoa mikä olisi se hyvä olento tässä, kun ensin olit sitä mieltä että tässä huudellaan puskasta "vassarien tarjoaman tuen takaa" ja nyt seuraavassa hetkessä ollaankin sikarikasta eliittiä joka yrittää muille mahdottomia sanella?
No näitä molempia ryhmiä löytyy tältäkin foorumilta, painottuen voimakkaasti ensiksi mainitsemaasi ryhmään.
 
Tässä on sellainenkin muuttuja, että Suomen kemianteollisuuden viennin arvo oli viime vuonna 12,4 mrd euroa, josta öljytuotteet ja kemikaalit ovat kaksi ylivoimaisesti suurinta komponenttia.

Naantalin jalostamon lakkauttaminen tulee näkymään negatiivisesti ihan maan vientitilastoissa. Elleivät sitten taas keksi hatusta lisää mystistä palveluvientiä, jotta tase ei olisi aivan hirvittävän alijäämäinen.

Valtion olisi kannattanut vaikka maksaa ne Naantalin jalostamon muutaman kymmenen miljoonan euron investoinnit, jotta EU:n ympäristökyykytyksen kriteerit olisi saatu täytettyä ja palkintovirat varmistettua. Tämä meneillään oleva tilanne on sellainen, että jokainen järkevä valtiopäämies pitäisi kiinni Naantalin jalostamon kaltaisesta tuotantolaitoksesta. Mutta ei näköjään kiinnosta.

Entinen valtioyhtiö Neste sitten lakkautti Naantalin jalostamon. Samaan aikaan Neste ostaa uuden jalostamon Hollannista 258 miljoonalla eurolla.

Valtiolla on ylivoimaisesti suurin omistusosuus yhtiössä ja määräysvalta, mutta se ei sano mitään. Eikä Suomen uutisissakaan haluta sanoa tästä mitään.

Suomen uutisissa ei haluta sanoa siitäkään mitään, että valtion tiukentuneiden ympäristönormien vuoksi Naantaliin olisi vaadittu kymmenien miljoonien eurojen lisäinvestoinnit. Yrityksessä nähtiin järkevämpänä ajaa koko yksikkö alas. Tässä nähdään nyt ihan konkreettisesti EU:n asettamien ympäristötavoitteiden hedelmiä, mutta en pidätä hengitystäni odotellessani YLE:n tai Maikkarin uutista jossa nämä asiat yhdistetään.

Suomen viennille ja teolliselle tuotannolla tällä on valtava vaikutus. Suomen kemianteollisuuden vienti oli vuonna 2019 12,4 miljardia. Tästä öljytuotteiden vienti edustaa noin 35% eli yli 4 miljardia euroa, joka on jakautunut Porvoon ja Naantalin kesken.

Naantalin öljyjalostamon tuotteista noin 40% on mennyt vientiin, eli Suomen viennistä siis katosi noin 900 miljoonaa euroa/vuosi.


 
Entinen valtioyhtiö Neste sitten lakkautti Naantalin jalostamon. Samaan aikaan Neste ostaa uuden jalostamon Hollannista 258 miljoonalla eurolla.

Valtiolla on ylivoimaisesti suurin omistusosuus yhtiössä ja määräysvalta, mutta se ei sano mitään. Eikä Suomen uutisissakaan haluta sanoa tästä mitään.

Suomen uutisissa ei haluta sanoa siitäkään mitään, että valtion tiukentuneiden ympäristönormien vuoksi Naantaliin olisi vaadittu kymmenien miljoonien eurojen lisäinvestoinnit. Yrityksessä nähtiin järkevämpänä ajaa koko yksikkö alas. Tässä nähdään nyt ihan konkreettisesti EU:n asettamien ympäristötavoitteiden hedelmiä, mutta en pidätä hengitystäni odotellessani YLE:n tai Maikkarin uutista jossa nämä asiat yhdistetään.

Suomen viennille ja teolliselle tuotannolla tällä on valtava vaikutus. Suomen kemianteollisuuden vienti oli vuonna 2019 12,4 miljardia. Tästä öljytuotteiden vienti edustaa noin 35% eli yli 4 miljardia euroa, joka on jakautunut Porvoon ja Naantalin kesken.

Naantalin öljyjalostamon tuotteista noin 40% on mennyt vientiin, eli Suomen viennistä siis katosi noin 900 miljoonaa euroa/vuosi.


St1 voisi ostaa tuon paskan pois jaloista
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 393
Viestejä
4 476 625
Jäsenet
73 922
Uusin jäsen
Superlurppa_H

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom