Okei, se ei kiellä mutta se määrää eduskuntaa miten niiden pitää säätää se laki. Mutta tuossa on juurikin se ongelma että Suomessa eduskunta päättää laeista. Ne päättää mitä lakeja säädetään ja ne päättää miten ne lait säädetään. Koska eduskunta on se ainoa taho jolla on tuohon demokraattinen mandaatti. Sun ehdotuksella tuota lainsäädäntövaltaa siirrettäisiin demokraattiselta elimeltä ei-demokraattiselle (tai ainakin vähemmän demokraattiselle). Ja itse näen että tuollaista pitäisi välttää demokratiassa.
En nyt rupea kolmatte kertaa kirjoittamaan uusiksi samaa asiaa, joten laitan tähän aiemmat kaksi kertaa, kun selitin asian:
En oikein ymmärrä, miten sinä näet perustuslakituomioistuimen roolin. En itse näe, että se voisi purkaa lakia (koska tällöin se olisi lainsäätäjä). En myöskään mitään tarvetta sille, että perustuslakituomioistuimen pitäisi voida edellyttää lain purkamista.
Oman näkemykseni mukaan täysin riittävä rooli perustuslakivaliokunnalle on se, että se kertoo mitkä lait vaativat säätämisen perustuslain säätämisjärjestyksessä ja mitkä eivät. Jos eduskunta silti menee säätämään lain liian heikossa säätämisjärjestyksessä, niin tuomioistuimet ja viranomaiset voivat vain olla noudattamatta kyseistä lakia.
Olen kysymykseesi jo vastannut, mutta kerrataan:
Eduskunta vastaa siitä, että perustuslain vastaista lainsäädäntöä ei tehdä muuten kuin perustuslain säätämisjärjestyksessä. Aivan kuten nykyäänkin. Eikä eduskunnan mahdollinen perseily haittaa, koska tuomioistuimet voivat jättää väärin säädetyt lait huomiotta.
Mistä sitten tiedetään, rikkooko ehdotettu laki perustuslakia? V: kysytään lakia tulkitsevalta elimeltä, tässä tapauksessa perustuslakituomioistuimelta.