Vasemmistoliiton puheenjohtaja on omien sanojensa mukaan marxilainen.
Marxilaisuus ei tarkoita kommunistista.
Suurin osa vasemmalla puolella identifioituu Marxiin (usein vassarit) tai Bensteiniin (usein sosiaalidemokraatit, esim. Mauno Koivisto), moni molempiin, jotkut Rosa Luxemburgiin.
Kommunisteihin ei käsittääkseni identifioidu nykyisin juuri kukaan; monet vielä elossa olevat entiset kommunistit ja taistolaiset ovat jopa katkeria: he kokevat kommunistien pettäneen heidät.
Monet tämän ajan aktiivipoliitikot ovat pääosin niin nuoria, että heillä ei ole minkäänlaista kosketusta kommunismiin tai omia muistoja esim. Neuvostoliiton ajoilta tai Kiinasta ennen markkinataloustkokeilujen aikoja, eikä sitä 80-luvulla tai myöhemmin syntyneiltä voi vaatiakaan.
Marx oli lähtökohtaisesti yhteiskuntateoreetikko, sosiologi ja kansantaloustieteilijä, ja marxilainen kansantaloustiede, kriisiteoria tai politiikantutkimus ei ole vielä kuollut (esim. Markus Jäntti, Antti Ronkainen, 2008 finanssikriisin ennustanut Nouriel Roubini)
Itse ajattelisin, että kommunistiset kokeilut on kuljettu loppuun, ja eri asteinen markkinatalous on voittanut ns. maailmanjärjestelmänä. Toimivimmat sosiaalidemokratiaan pohjautuvat sekäjärjestelmät on pohjoismaissa, joissa markkinatalouden mekanismeja on säädelty voimakkaasti juuri bernsteinilaisessa hengessä, samoin työmarkkinoita kolmikannassa.
Saattavat olla koko maailman toimivimmat, oikeudenmukaisimmat ja kohtuullisimmat yhteiskuntajärjestelmät, joskin esim. myös Kanadassa on onnistuttu varsin hyvin hieman toisista lähtökohdista.
Mutta se eduskunnan ainoa kommunisti, Kontula. Hän on selittänyt oman sosiologin ja vasemmistolaisen näkökulman kommunismiinsa ihan omilla sivuillaan.
Olen Vasemmistoliiton kansanedustaja vuodesta 2011 lukien. Kunnallispolitiikassa vaikutan kolmatta kautta Tampereen kaupunginvaltuutettuna. Osallistun yhteiskunnalliseen keskusteluun myös kolumnistina ja kirjailijana. Niin tutkijana kuin poliitikkona minulle on tärkeää ottaa asioista selvää...
annakontula.fi