• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Siinä vaiheessa jos tähän porukkaan alkaa joukolla tulla mukaan ei-päihdeongelmaisia pitkäaikaistyöttömiä, niin on syytä huolestua. Se tarkoittaa että sosiaaliturvan taso on niin matala että se alkaa maksaa yhteiskunnalle.
Toisaalta jos nämä ei-päihdeongelmaiset pitkäaikaistyöttömät alkavat tehdä rikoksia vankilan toivossa, tulee miettiä onko vankiloissa liian hyvät olot. Vankilaanhan ei Suomessa kovin helpolla joudu, vaan se vaatii rikosta tehdessä jo "halua" päästä sinne vankilaan. Vankilavuorokausien kustanuksissa olisi kyllä helppo säästää tekemällä siitä paikan, jonne kukaan ei lähtökohtaisesti halua, kuten monessa muussa maassakin.
 
Toisaalta jos nämä ei-päihdeongelmaiset pitkäaikaistyöttömät alkavat tehdä rikoksia vankilan toivossa, tulee miettiä onko vankiloissa liian hyvät olot. Vankilaanhan ei Suomessa kovin helpolla joudu, vaan se vaatii rikosta tehdessä jo "halua" päästä sinne vankilaan. Vankilavuorokausien kustanuksissa olisi kyllä helppo säästää tekemällä siitä paikan, jonne kukaan ei lähtökohtaisesti halua, kuten monessa muussa maassakin.

Siinä vaiheessa jos pikkurikoksia alkaa olla jo 50 kpl vuoden sisään, niin kyllä häkki heiluu. En välttämättä tarkoittanut rikosten tekemistä vankilan toivossa, vaan siitä välittämättä. Ajatustapa on että jää kiinni, jos on jäädäkseen.

Niinhän sitä luulisi. Jenkeissä on ikävät vankilat, vähän kuntouttavaa toimintaa ja huonot opiskelumahdollisuudet. Uusintarikollisuuden taso on OECD-maista erittäin korkealla tasolla.

Norjassa on maailman parhaat vankilat ja opiskelumahdollisuudet, terapiat yms. vankiloissa. Norjassa on myös maailman matalin uusintarikollisuuden taso.

Sattumaako?
 
Toisaalta jos nämä ei-päihdeongelmaiset pitkäaikaistyöttömät alkavat tehdä rikoksia vankilan toivossa, tulee miettiä onko vankiloissa liian hyvät olot. Vankilaanhan ei Suomessa kovin helpolla joudu, vaan se vaatii rikosta tehdessä jo "halua" päästä sinne vankilaan. Vankilavuorokausien kustanuksissa olisi kyllä helppo säästää tekemällä siitä paikan, jonne kukaan ei lähtökohtaisesti halua, kuten monessa muussa maassakin.
Se ei ole mahdollista meillä, kuten ei muissakaan Pohjoismaissa (perusoikeusmyönteinen laintulkinta koskee myös vankeja). Päinvastoin, oloja pyritään edelleen kehittämään paremmiksi, työskentely-, opiskelu- ja kuntoutusmahdollisuuksia laajemmmiksi. Norja on aiheessa pisimmällä, mutta heillä on toki parhaiten varaa siihen. Norjalla on myös tutkitusti teollistuneiden länsimaiden paras onnistuminen.

Mutta aina siitä saa fantasioida, ainahan meillä on ollut niitä, jotka haluaisivat heittää vangit kellariin vedelle ja leivälle, karkoittaa Siperiaan tai ampua kuoppaan kuten punavankeja aikanaan.
Realismi siitä toki on kaukana. Ja se kertoo enemmän henkilöstä, kuin rikosseuraamusjärjestelmästä.
 
Siinä vaiheessa jos pikkurikoksia alkaa olla jo 50 kpl vuoden sisään, niin kyllä häkki heiluu. En välttämättä tarkoittanut rikosten tekemistä vankilan toivossa, vaan siitä välittämättä. Ajatustapa on että jää kiinni, jos on jäädäkseen.

Niinhän sitä luulisi. Jenkeissä on ikävät vankilat, vähän kuntouttavaa toimintaa ja huonot opiskelumahdollisuudet. Uusintarikollisuuden taso on OECD-maista erittäin korkealla tasolla.

Norjassa on maailman parhaat vankilat ja opiskelumahdollisuudet, terapiat yms. vankiloissa. Norjassa on myös maailman matalin uusintarikollisuuden taso.

Sattumaako?
Tuo systeemi perustuu lähinnä siihen että kun yhteiskunta on viritetty keskittämään hyvät oltavat vain harvoille, niin valtaosalla on ongelmia ja tyytymättömyyttä helpottaa se että monilla on vielä huonommin. Mentaliteetti kehittyy siihen suuntaan että oma olo paranee kun näkee muiden saavan paskaa niskaan eri syistä johtuen. Se iso tyytymättömien porukka ajaa äänestäessään ja kommenteissaan itseään parempiosaisten asiaa ja polkee huonompiosaisia vielä tiukemmalle.
 
Tuo systeemi perustuu lähinnä siihen että kun yhteiskunta on viritetty keskittämään hyvät oltavat vain harvoille, niin valtaosalla on ongelmia ja tyytymättömyyttä helpottaa se että monilla on vielä huonommin. Mentaliteetti kehittyy siihen suuntaan että oma olo paranee kun näkee muiden saavan paskaa niskaan eri syistä johtuen. Se iso tyytymättömien porukka ajaa äänestäessään ja kommenteissaan itseään parempiosaisten asiaa ja polkee huonompiosaisia vielä tiukemmalle.

Nimenomaan. Surullista tuossa systeemissä on se että täysin riippumatta kuinka lahjakas olet, niin vanhemmilta täytyy löytyä pätäkkää jos haluat opiskella.

Rikkaiden lapsista 9/10 menee yliopistoon ja köyhien lapsista 1/10. Tällä on varmistettu valkoisen omistavan luokan pysyminen vallassa, mutta mitä aiheutetaan samalla on näköalattomuutta, syrjäytymistä ja tieteelle hallaa kun parhaat kyvyt eivät välttämättä pääse osaksi tiedeyhteisöä. Mikään stipendi-instituutio ei tätä ongelmaa poista. Ainoastaan sillä ostetaan ”hyvä mieli”.

Itse olen käynyt Suomessa melko halutun ja arvostetun yliopistotutkinnon. Meillä oli opiskelijoista 1/3 sellaisista perheistä, joilla ei olisi ollut mitään mahdollisuutta Yhdysvalloissa maksaa lukukausimaksuja. Suomessa opiskelupaikat jaetaan ahkeruuden ja kykyjen perusteella ja tukijärjestelmä mahdollistaa myös täysin persaukisen nuoren opiskelun.

Tuskin on sattumaa miksi Suomi valittiin maailman vakaimmaksi yhteiskuntajärjestelmäksi.
 
Järkevä toimintamalli se tuskin on milloinkaan. Se kun jokainen jää joskus kiinni, ja Suomessa on tapana arvioida rikoshyöty eli valtiolle maksettavat korvaukset isoiksi, ja rikosperustaisen velan vanheneminne on normaalia pitempi, eikä sen kanssa pääse velkajärjestelyyn

No eivätkös juuri em. syyt tee sen järkeväksi, mikäli alla on jo ennestään rikosperusteisia velkoja?
 
Se ei ole mahdollista meillä, kuten ei muissakaan Pohjoismaissa (perusoikeusmyönteinen laintulkinta koskee myös vankeja). Päinvastoin, oloja pyritään edelleen kehittämään paremmiksi, työskentely-, opiskelu- ja kuntoutusmahdollisuuksia laajemmmiksi. Norja on aiheessa pisimmällä, mutta heillä on toki parhaiten varaa siihen. Norjalla on myös tutkitusti teollistuneiden länsimaiden paras onnistuminen.

Mutta aina siitä saa fantasioida, ainahan meillä on ollut niitä, jotka haluaisivat heittää vangit kellariin vedelle ja leivälle, karkoittaa Siperiaan tai ampua kuoppaan kuten punavankeja aikanaan.
Realismi siitä toki on kaukana. Ja se kertoo enemmän henkilöstä, kuin rikosseuraamusjärjestelmästä.
Itse kannatan näitä molempia lähestymistapoja; ensimmäinen kakku henkirikoksestakin kiven sisässä pohjoismaisin metodein, mutta jos menet vapauduttuasi tekemään uuden henkirikoksen, niin elinikäinen Siperia-tyylinen opetusmetodi olisi paikallaan. Sama myös vankilan sisäisten sääntöjen suhteen; mikäli perseilet vankilassa jatkuvasti tai harrastat jotain sääntöjen vastaista toimintaa, niin asteittain karumpiin olosuhteisiin.
 
Tää on mun mielestä huolestuttava piirre tässä ennen perinteisemmän "työmiehen" asemaa ajatelleessa sosialistisessa ajattelussa, että nykyisin tunnutaan petaavan kovaa vauhtia jotain yhteiskuntaroolia, jossa ei edes voida odottaa ihmisen tekevän mitään ja maksaminen perustellaan enemmän tai vähemmän sillä, että jos sille ei anna rahoja niin se ottaa väkisin mutta kovemmat rangaistukset ei tule kyseeseen.
 
Tää on mun mielestä huolestuttava piirre tässä ennen perinteisemmän "työmiehen" asemaa ajatelleessa sosialistisessa ajattelussa, että nykyisin tunnutaan petaavan kovaa vauhtia jotain yhteiskuntaroolia, jossa ei edes voida odottaa ihmisen tekevän mitään ja maksaminen perustellaan enemmän tai vähemmän sillä, että jos sille ei anna rahoja niin se ottaa väkisin mutta kovemmat rangaistukset ei tule kyseeseen.

Aivan kuten progression ulottuminen myös parhaiten tienaaviin ammutaan alas sillä, että silloin nämä lähtevät maasta. Mikään veronkierron tukkiminen ei tule kyseeseen.
 
Tää on mun mielestä huolestuttava piirre tässä ennen perinteisemmän "työmiehen" asemaa ajatelleessa sosialistisessa ajattelussa, että nykyisin tunnutaan petaavan kovaa vauhtia jotain yhteiskuntaroolia, jossa ei edes voida odottaa ihmisen tekevän mitään ja maksaminen perustellaan enemmän tai vähemmän sillä, että jos sille ei anna rahoja niin se ottaa väkisin mutta kovemmat rangaistukset ei tule kyseeseen.

Tämä väkisin ottaminen on vain sellainen psykologinen ilmiö, että jos henkilö kokee olevansa pohjalla ilman mahdollisuutta nousta, ei lain kirjaimella ole enää mitään virkaa. Onko hän siellä pohjalla omasta syystään, niin ei sillä ole mitään merkitystä. Henkilö ajattelee että kyseessä on yhteiskunnan vika joka tapauksessa.

Ei se varastamistendenssi ulotu välttämättä mihinkään työssäkäyvän ansiotasoon asti. Mikäli itse olisin tuossa jamassa, varastaisin varmaan sen verran ettei kaupassa tarvitse katsoa mitä ruokaa on varaa ostaa. Jos rikoksilla pyritään oikeasti rikastumaan, niin tuomiot ja kiinnijäämisprosentti nousee eksponentiaalisesti.
 
Hallitus on Ylen tietojen mukaan linjaamassa, että työvoimapalveluihin tulisi huomattava lisäys. Lisärahaa on tulossa yli 50 miljoonaa euroa virkailijoiden palkkaamiseen TE-toimistoihin.
Työpaikkoja luodaan näinkin, miks ei vaan kaikki oltas valtion palveluksessa niin olisi täystyöllisyys.
On tämä kyllä touhua. Hallitus suunnittelee lisäävänsä verorahoitteisia menoja palkkaamalla lisää virkailijoita, jotka ahdistelevat työnhakupakolla henkilöitä jotka hakevat töitä joita ei ole, tai johon heitä ei huolita.

Jo nyt tilanne on se, että vaativaankin asiantuntijatehtävään tulee paikasta riippuen 10-20 hakemusta. Näistä ehkä 1-2, jos hyvin menee on oikeasti sellaisia joita voisi harkita (osaavat homman, ja ovat muuten järjissään). Nyt sitten kuvitellaan että jotenkin maagisesti syntyy lisää työpaikkoja sillä, että pakotetaan ne, joita ei tulla palkkaamaan hakemaan kaikkia mahdollisia töitä.

Ei osaava työntekijä tarvitse mitään virkamiestä siihen työn hakemiseen säätämään. Jos työpaikkoja on, niitä kyllä haetaan, ja ilman että siinä on joku työkkärin täti tai setä opettamassa miten teet hyvän CV:n ja kyselemässä että olethan hakenut nyt tässä kuussa 4:jää työpaikkaa jne.

Päivä päivältä olen entistä enemmän ihmeissäni tämän hallituksen järjenjuoksusta. Mutta kyllähän sillä työllisyys lisääntyy kun palkataan väkeä valtion hommiin, en voi tuota kieltää. :facepalm:

Noissa valtion ja kunnan hommissa on myös se , että toistaiseksi henkilöiden poistaminen vahvuudesta ei ole kovinkaan jouhevaa. Verrattuna yksityiselle puolelle saikuttaminen on ihan toisissa svääreissä, eikä mitkään eläkeputken poistot näitä koske. Virkakyösti keskimäärin saa kaikessa rauhassa himmailla viimeiset 5-10 vuotta ilman pelkoa siitä että YT:ssä tulee noutaja.

Lainaan Tere Sammallahden Facebook julkaisua aiheeseen liittyen:

"Eivätpä tienneet suomalaiset vuoden 2019 eduskuntavaaleissa, millaisen katastrofin ovat äänestämässä valtaan. Talouden huippusuhdanne oli taittumassa, mutta vasemmisto osti itselleen ääniä lupauksilla loputtomista menonlisäyksistä. Ja missä ollaan nyt?

Budjettiriihestä tihkuneiden tietojen mukaan ensi vuonna velkaa ollaan ottamassa 10,7 miljardia euroa. Tämän hallituksen kahden ensimmäisen vuoden aikana velkaa siis tulee 30 miljardia euroa lisää. Samalla hallitus on siirtämässä työllisyystoimien takarajaa vuosikymmenen loppuun, kun alunperin työllisyystoimien piti olla valmiita vuoteen 2023 mennessä.

Tuottavuus ei kasva, työllisyys heikkenee, julkiset menot kasvavat, huoltosuhde heikkenee, rakenneuudistuksia ei näy eikä kuulu. Erityisesti nuoret sukupolvet tulevat kärsimään näistä päätöksistä vielä vuosikymmeniä."
 
Aivan kuten progression ulottuminen myös parhaiten tienaaviin ammutaan alas sillä, että silloin nämä lähtevät maasta. Mikään veronkierron tukkiminen ei tule kyseeseen.
Ensimmäisessä tapauksessa yksilö vaatii rahaa yhteisöltä rikkomalla yhteisön pelisääntöjä. Toisessa tapauksessa yhteisö vaatii rahaa yksilöltä, jolla on yksilönvapaus muuttaa toiseen yhteisöön, joka ei vaadi niin paljoa rahaa.

En keksi mitään hyvää seurausta rikkaiden kovemmasta verotuksesta tai mistään solidaarisuusveroista. Siis niiltä, jotka jo valmiiksi maksavat jo suuren osan valtion absoluuttisista veroista. Näen paljon suurempana hyötynä sen, että nettotulot saadaan liikkeelle täällä Suomessa kulutukseen tai suomalaisista yrityksistä saatavien osinkojen uudelleen sijoittamisena. Sen sijaan verottamalla niitä pahojen riistokapitalistien osinkotuloja ja suuria ansiotuloja, jotka menisivät normaalisti kulutukseen tai sijoituksiin, saadaan vain hetkellinen hyöty. Yritysten näivettyessä ja investointien valuessa muualle, rikkaidenkin tulot vähenevät ja valtion verokertymät laskevat. Sen sijaan tulisi kannustaa ihmisiä ihan tuloista riippumatta sijoittamaan, esimerkiksi tekemällä kotimaisiin yrityksiin sijoittamisesta verovähennyskelpoista.
 
On tämä kyllä touhua. Hallitus suunnittelee lisäävänsä verorahoitteisia menoja palkkaamalla lisää virkailijoita, jotka ahdistelevat työnhakupakolla henkilöitä jotka hakevat töitä joita ei ole, tai johon heitä ei huolita.
...
Juurikin näin, kun riittää vaan että lähetät turhia hakemuksia NASA:lle tms. niin ei tule keppiä. Olisivat osoittaneet nuo 50 miltsiä johonkin pakkokoulutuksiin, missä käydään vaikka ihan elämän perusasioita läpi.
 
Muutenkin tuntuu hyvin oudolta, että niitä varten ketkä haluaa työllistyä pitäisi palkata virkailija-armeija. Luulisi että se osa ketkä oikeasti haluaa työllistyä osaa jo kirjoitella ja lähetellä niitä hakemuksia. Se että joku holhoaa sitä sun toimintaa siinä sivussa voi vaan tehdä asiasta entistä ärsyttävämpää. No saa tuolla 50 miltisillä palkattua nyt sitten muutaman kymmentä virkamiestä taas Valtion suojatyöpaikkoihin.

Edit. Nähtävästi suunnitelma olikin palkata 1000 uutta työntekijää TE-toimistoihin, kuulostaa vielä karmeammalta.
 
Viimeksi muokattu:
Muutenkin tuntuu hyvin oudolta, että niitä varten ketkä haluaa työllistyä pitäisi palkata virkailija-armeija. Luulisi että se osa ketkä oikeasti haluaa työllistyä osaa jo kirjoitella ja lähetellä niitä hakemuksia. Se että joku holhoaa sitä sun toimintaa siinä sivussa voi vaan tehdä asiasta entistä ärsyttävämpää. No saa tuolla 50 miltisillä palkattua nyt sitten muutaman kymmentä virkamiestä taas Valtion suojatyöpaikkoihin.

Edit. Nähtävästi suunnitelma olikin palkata 1000 uutta työntekijää TE-toimistoihin, kuulostaa vielä karmeammalta.

Ja näin puuttuu enää 59 000 uutta työpaikkaa hallituksen tavoitteesta. Olisko uusia avustajia vaikka noista työttömistä?
 
Toisaalta julkisen sektorin työpaikat eivät tämän maan taloutta korjaa, vaikka niitä saataisiin 59 000 lisää tällä hallituskaudella. Ainoa keino on työllisyystoimet, jotka luovat työtä yksityiselle sektorille.
 
Saarikko sanoi että uusi tavoite on 80 000, tämän luvun joku varmaan muistaakin.
Kunnille annetaan 4 miljardia euroa.
10,7 miljardia miinuksella ensi vuosi

Lisää
Paikallinen sopiminen ja yli 55-vuotiaiden työllistäminen menee työmarkkinoiden sovittavaksi
 
Viimeksi muokattu:
Uusimmat gallup-luvut. SDP jatkaa ykkösenä ja muutenkaan ei merkittävää muutosta.

Sdp:n ja kokoomuksen talouskiistat eivät näy kummankaan kannatuksessa
Jos eduskuntavaalit järjestettäisiin nyt, Sdp:tä äänestäisi 21 prosenttia vastaajista eli sama osuus kuin kuukausi sitten. Perussuomalaisia äänestäisi 19,5 prosenttia ja kokoomusta 17 prosenttia. Neljäntenä tulevat vihreät (11,8 prosenttia) ja viidentenä keskusta (10,8 prosenttia).

kannatus.png
 
Toi pakko hakemusten lähettely kuulostaa kuoppien kaivamiselta ja täyttämiseltä. Vierelle palkattu tyyppi katsoon että se kuoppa kaivetaan ja täytetään oikein.

Mihin niit hakemuksia pitäs lähetellä, jos niitä työpaikkoja ei ole? Oman kokemuksen mukaan kaikissa työpaikka listoissa on suhteelisen samat paikat näkyvillä aina. Jotain johto paikkoja, pari lääkäriä, hoitajia, erikois lääkäreitä. Rakennus miehiä. Kokkeja. Feissareita. Ja sitten valtava kasa erinäköisiä myyjän paikkoja, puhelin myyntiä, jne. Sitten siel on siivoojia.

Mennääkö kaikki siivoojiks sit? Tulee suomesta puhdas paikka.
 
Ihan pelkkää sananhelinää nuo työttömyystoimet ja jopa haitallista toimintaa kuten tuo työhakemusten lähettelyn varmistelu virkamiesten toimesta. :facepalm: Tuo ei kyllä yllätä yhtään, kun demarit ja vasemmisto hallituksessa.

IMO asia ei ole todellisuudessa sen monimutkaisempi kuin, että työn tekemisestä ja teettämisestä tulisi tehdä nykyistä kannattavampaa erityisesti matalapalkkaisten alueella. Tuota voisi edistää siten, että poistettaisiin työnantajan sivukulut esim. 1500€ kuussa asti kokonaan. Työttömyysetuuksia voisi myös vähän rationalisoida ainakin niin, ettei maksettaisi työttömille asumista jossain Helsingin primepaikoilla vuosikausia. Keski- ja parempituloisille taas pääosin löytyy kyllä Suomesta hommia, jos on valmis muuttamaan, tai ottamaan vähän edellistä työpaikkaa alemman palkan vastaan - heille riittäisi pelkkä keppi, eli ansiosidonnaisen tason lasku (mutta sellaiselle tasolle jolla pärjää) ja poistamalla työpaikan perässä muuttamisen veroesteet kuten muuttoveron (oman asunnon varainsiirtovero).

Markkinat kyllä hoitaa asiat kuntoon ja uuteen nousuun, kun vaan huolehditaan itseäni toistaen tuosta asiasta, että sekä työn vastaanottaminen ja teettäminen kannattaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toi pakko hakemusten lähettely kuulostaa kuoppien kaivamiselta ja täyttämiseltä. Vierelle palkattu tyyppi katsoon että se kuoppa kaivetaan ja täytetään oikein.

Mihin niit hakemuksia pitäs lähetellä, jos niitä työpaikkoja ei ole? Oman kokemuksen mukaan kaikissa työpaikka listoissa on suhteelisen samat paikat näkyvillä aina. Jotain johto paikkoja, pari lääkäriä, hoitajia, erikois lääkäreitä. Rakennus miehiä. Kokkeja. Feissareita. Ja sitten valtava kasa erinäköisiä myyjän paikkoja, puhelin myyntiä, jne. Sitten siel on siivoojia.

Mennääkö kaikki siivoojiks sit? Tulee suomesta puhdas paikka.
Alueilla joilla paikkoja ei ole, ei tarvitse lähetellä. Se oli alueesta riippuen 0-4 hakemusta kuukaudessa. Eli jossain Kainuussa ei tarvi lähetellä, Uudellamaalla sitten pitää lähettää 4/kk.
 
Alueilla joilla paikkoja ei ole, ei tarvitse lähetellä. Se oli alueesta riippuen 0-4 hakemusta kuukaudessa. Eli jossain Kainuussa ei tarvi lähetellä, Uudellamaalla sitten pitää lähettää 4/kk.

Seuraava kysymys onkin, että pitääkö Kainuussa asumista ja elämistä tukea jos siellä työn hakemattomuutta perustellaan sillä, ettei ole mitään työtä mitä hakea?
 
Seuraava kysymys onkin, että pitääkö Kainuussa asumista ja elämistä tukea jos siellä työn hakemattomuutta perustellaan sillä, ettei ole mitään työtä mitä hakea?
Ei. Kainuussa asuville pitää myöntää muuttoavustusta ja tukea että ne voi muuttaa pääkaupunkiseudulle missä työt on ja jos töitä ei löydy niin niiden pitää vapauttaa pääkaupunkiseudun asuntonsa työssäkäyville ja postata ne takaisin kainuuseen olemaan siellä työttömiä pois työllisten tieltä.
 
Ei. Kainuussa asuville pitää myöntää muuttoavustusta ja tukea että ne voi muuttaa pääkaupunkiseudulle missä työt on ja jos töitä ei löydy niin niiden pitää vapauttaa pääkaupunkiseudun asuntonsa työssäkäyville ja postata ne takaisin kainuuseen olemaan siellä työttömiä pois työllisten tieltä.

Ja ehkä varainsiirtoveron poisto itse asuttujen asuntojen asuntokaupoista. Mutta kuten sanoin, että välillä tulee olo, että petaillaan jotain kansalaisen mallia, jossa ei edes oleteta työllistyvän. Vaikkapa nyt tukemalla asumista, elämistä ja lisääntymistä seuduilla, joissa työttömyyttä perustellaan sillä, ettei ole mitään, mitä edes hakea.
 
Ei. Kainuussa asuville pitää myöntää muuttoavustusta ja tukea että ne voi muuttaa pääkaupunkiseudulle missä työt on ja jos töitä ei löydy niin niiden pitää vapauttaa pääkaupunkiseudun asuntonsa työssäkäyville ja postata ne takaisin kainuuseen olemaan siellä työttömiä pois työllisten tieltä.

Mutta mieti miten paljon työpaikkoja avautuu muuttofirmoihin, kun sadat tuhannet työttömät muuttavat parin kuukauden välein pitkin maata :think:
 
Kyse nyt ei ollut siitä että sattuuko paikkakunnalla x olevaan työpaikkoja ja täten 0-4 hakemusta. Se oli siitä, että niitä työpaikkoja joita voit teoriassa ottaa vastaan tai kannattaa ottaa (puhelin myyntiin pääset saleen, mut ei siitä varmaan paljoo iloa ole). Ja älä nyt ajattele, että kysymys oli siitä ettei oo 3000-4000e palkka vaan siitä, että edes pienempiäkään hommia ei ole näkynyt. Mä olen noita listoja kattonut muutaman vuoden ajan ja ne on aina käytännössä samat. Ihan aina.
 
Mutta mieti miten paljon työpaikkoja avautuu muuttofirmoihin, kun sadat tuhannet työttömät muuttavat parin kuukauden välein pitkin maata :think:

Ja ei muka hallitus tee työpaikkoja. Tossa on samalla keksitty ikiliikkuja työtön muuttaa Helsinkiin ja samalla toinen työtön muuttaa Kainuuseen. Ja sama uudestaan kahden kuukauden kuluttua.
 
Ja ehkä varainsiirtoveron poisto itse asuttujen asuntojen asuntokaupoista. Mutta kuten sanoin, että välillä tulee olo, että petaillaan jotain kansalaisen mallia, jossa ei edes oleteta työllistyvän. Vaikkapa nyt tukemalla asumista, elämistä ja lisääntymistä seuduilla, joissa työttömyyttä perustellaan sillä, ettei ole mitään, mitä edes hakea.
Niin meinaat että se kainuun työtön ei muuta ytimeen koska asunnoissa on varaisiirtovero?
 
Niin meinaat että se kainuun työtön ei muuta ytimeen koska asunnoissa on varaisiirtovero?

Kourallinen syitä, kaikki liittyy rahaan. Varainsiirtovero pahimmasta päästä kun se asettaa muuttamiselle hinnan jos sattuu olemaan myytävää/ostettavaa asuntoa.
 
Kourallinen syitä, kaikki liittyy rahaan. Varainsiirtovero pahimmasta päästä kun se asettaa muuttamiselle hinnan jos sattuu olemaan myytävää/ostettavaa asuntoa.
No rahasta olet kyllä oikeassa. Ei muuta kuin liksoja sen verran pääkaupunkiseudulla ylöspäin että sinne kannattaa ja on varaa asua kun kainuusta muuttaa.
 
Työllistävä vaikutus varmasti, kun erinäiset firmatkin joutuvat palkkaamaan osa-aikaista sihteeriväkeä aina kun laittavat työpaikkaa haettavaksi ja postit täyttyy tuhansista epäpätevien pakkoraossa lähetetyistä hakemuksista. Siinä sitä riittää askaretta kun aiemmin vastaavaan ylifyysikon toimeen tuli kolme hakemusta ja nyt loppui pomon Outlookista kapasiteetti. Vai oliko siellä joku ehto, että pitää hakea vain realistisia paikkoja? No, mitenpä sitäkään valvottaisi. Toisinsanoen hakemus kuin hakemus neljään ensimmäiseen paikkaan työkkärin sivuilta kerran kuussa ja taas pärjää muutaman viikon.
 
No kun nyt saataisiin edes tuo boldattu eliminoitua yksinkertaisella vaihtoehdon vittumaisuudella. Jos on ulosottovelkaa ja halu puuttuu niin sitten voi mietiskellä ehkä mitä tuli tehtyä. Sekin velka vaan yleensä on jollekin muulle, mahdollisesti rikoksen uhrille, joka sen tarvitsee. Ja sitten pitäisi tälle ensinmainitulle maksella vaan lisää, ettei tekisi rikoksia?
Mitä ehdotat ratkaisuksi? Ollaanko maksamatta 100000 ihmiselle tukia, joista osa on omasta syystä, osa elämäntilanteestaan ja osa terveydellisten syiden takia pois työmarkkinoilta? Konkreettisesti sanottuna, he ovat meidän työmarkkinoiden ulkopuolella, eivätkä koskaan pysty kilpailemaan ns. normaalin ihmisen kanssa samoista työpaikoista. Vai ehdotetaanko ihan vain pakollista työtä pääosin valtion järjestämänä?

Minä en ainakaan osaisi ratkaista näin monimutkaista ongelmaa, että päätös olisi oikeudenmukainen kaikille.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta jos nämä ei-päihdeongelmaiset pitkäaikaistyöttömät alkavat tehdä rikoksia vankilan toivossa, tulee miettiä onko vankiloissa liian hyvät olot. Vankilaanhan ei Suomessa kovin helpolla joudu, vaan se vaatii rikosta tehdessä jo "halua" päästä sinne vankilaan. Vankilavuorokausien kustanuksissa olisi kyllä helppo säästää tekemällä siitä paikan, jonne kukaan ei lähtökohtaisesti halua, kuten monessa muussa maassakin.

Jossain Ylen ohjelmassa aikoinaan haastateltiin linnakundeja ja heillä oli tarkat ajankohdat ja rikoksen tyyppi tiedossa, että pääsisivät talveksi vankilaan. Taitaa vain tulla yhteiskunnalle huomattavasti kalliimmaksi makoiluttaa ihmisiä vankiloissa, kuin roikottaa pienien tukien varassa. Toisaalta jopa vankilassa on mahdollista tehdä työtä ja saada siitä jonkilaista korvausta. :hmm:
 
Jossain Ylen ohjelmassa aikoinaan haastateltiin linnakundeja ja heillä oli tarkat ajankohdat ja rikoksen tyyppi tiedossa, että pääsisivät talveksi vankilaan. Taitaa vain tulla yhteiskunnalle huomattavasti kalliimmaksi makoiluttaa ihmisiä vankiloissa, kuin roikottaa pienien tukien varassa. Toisaalta jopa vankilassa on mahdollista tehdä työtä ja saada siitä jonkilaista korvausta. :hmm:
Tämänkin takia osa vankeinhoidosta pitäisi ulkoistaa. Useasti istuvat eivät ilmeisesti hyödy meidän kuntouttavasta vankeinhoidosta, joten kolmannesta vois ostaa tuon palveluna venäläisiltä.
 
Tämänkin takia osa vankeinhoidosta pitäisi ulkoistaa. Useasti istuvat eivät ilmeisesti hyödy meidän kuntouttavasta vankeinhoidosta, joten kolmannesta vois ostaa tuon palveluna venäläisiltä.

Tällaisia viestejä kun täältä saa lukea niin en yhtään ihmettele miksi koko Y&P siivottiin omaan laariinsa pois YK:lta...

Olisikohan 99% uusintarikollisten kierteestä esim. selitettävissä päihdeongelmalla? Sitä kun on melko vaikea hoitaa, vaikka henkilö itsekin haluaisi kuiville...
 
No rahasta olet kyllä oikeassa. Ei muuta kuin liksoja sen verran pääkaupunkiseudulla ylöspäin että sinne kannattaa ja on varaa asua kun kainuusta muuttaa.
Tuo varainsiirtovero rankoo erityisesti jotain Kajaanista muuttavaa, kun joutuu laittamaan ensin reilusti lisää pätäkkää, että pääsee asuntoon kiinni ja sen päälle vielä tuo muuttovero. Erityisesti, jos joku haluaisi vaikka muuttaa PK-seudulle perheineen omakotitaloon, jossa 4% varainsiirtovero. PK-seudulla saanee lyödä OK-taloon ainakin sen 300k€ tiskiin, minkä päälle tulee 12k€ muuttoveroa... Siitä Kajaanin talosta sitten taas ei saa paljon mitään myydessä, joten välirahaakin pitää laittaa yli 200k€. Kyllä tuossa useimmat rationaaliset ihmiset jää ennemmin lojumaan työttömiksi.

Tuo muuttovero kun poistettaisiin ja toiseksi PK-seudun kaavoitusta järkevöitettäisiin, jotta olisi halpaa tonttimaata (Tilaa kyllä edelleen on), niin alkaisi porukka kyllä muuttamaan aktiivisemmin.

Suunta on kuitenkin valitettavasti päinvastainen, ja verot ennemminkin nousee. Autoilusta PK-seudulla tehdään yhä hankalampaa, jolloin kaikkien pitää ahtautua niihin joukkoliikenteen varsilla oleville huippukalliille tonteille, joissa asumista voidaan taas tukea toimeentulotuen voimin. Sitten ihmetellään, kun talous ei ole kovin dynaaminen :) Edes ympäristöasiat ei enää perustele tätä nykykehitystä, koska esim. etätyö ja sähköautot on jo nyt kehittyneet niin paljon, mutta ei vihervasemmistoa kiinnosta oikeasti ympäristön asiat, vaan ihan muut aatteet. Viha yksityisautoja ja omakotitaloja kohtaan heidän suunnastaan on kovin läpinäkyvää.
 
Tällaisia viestejä kun täältä saa lukea niin en yhtään ihmettele miksi koko Y&P siivottiin omaan laariinsa pois YK:lta...

Olisikohan 99% uusintarikollisten kierteestä esim. selitettävissä päihdeongelmalla? Sitä kun on melko vaikea hoitaa, vaikka henkilö itsekin haluaisi kuiville...
Ihmisillä nyt pitää vain olla jotain omaakin vastuuta elämässään, vaikka nykyaikana erityisesti vasemmalle kallellaan olevat sekä nämä jotka kutsuvat itseään "liberaaleiksi" olematta lähelläkään liberaaleja, muuta väittääkin. Jos et avusta huolimatta elämääsi saa hallintaan vaan jatkat päihde- ja rikoselämää niiin tietyn pisteen jälkeen ei yhteiskunnan tulisi enää edes yrittää antaa siimaa vaan siinä tapauksessa esimerkiksi täysin valvottu elämä on parempi eli käyt töissä, mutta vapautesi on hyvin rajattu eli käytännössä sama kuin nyt, mutta oikeudet ja vapaudet käännetään velvollisuuksiksi.
 
Ihmisillä nyt pitää vain olla jotain omaakin vastuuta elämässään, vaikka nykyaikana erityisesti vasemmalle kallellaan olevat sekä nämä jotka kutsuvat itseään "liberaaleiksi" olematta lähelläkään liberaaleja, muuta väittääkin. Jos et avusta huolimatta elämääsi saa hallintaan vaan jatkat päihde- ja rikoselämää niiin tietyn pisteen jälkeen ei yhteiskunnan tulisi enää edes yrittää antaa siimaa vaan siinä tapauksessa esimerkiksi täysin valvottu elämä on parempi eli käyt töissä, mutta vapautesi on hyvin rajattu eli käytännössä sama kuin nyt, mutta oikeudet ja vapaudet käännetään velvollisuuksiksi.

Niinpä. Tällainen ratkaisu on ennen ollut. Se oli pakkolaitos, joka tosin oli varattu henkirikoksenuusijoille.

Joku vastaava light-versio pikkurikollisille, joilla tulee esim. 100 rikosta täyteen voisi olla toimiva ratkaisu. Tai sitten ei, koska karkaamiset olisivat jatkuvia. Nistille huumeet on prioriteetti 1. eikä mikään voi olla siinä tiellä paitsi vankilan muuri, kuolema tai joillakin raitistuminen...
 
Tällaisia viestejä kun täältä saa lukea niin en yhtään ihmettele miksi koko Y&P siivottiin omaan laariinsa pois YK:lta...

Politiikka alueen siirto oli hyvä. Väheni se Venäjäntrollien alttereiden luominen ku seinään.
Mutta mikä kommentissa oli vikana?

Olisikohan 99% uusintarikollisten kierteestä esim. selitettävissä päihdeongelmalla? Sitä kun on melko vaikea hoitaa, vaikka henkilö itsekin haluaisi kuiville...
En tiedä, onko? Jos kuitenkin väki tahallaan hakee talveksi vankilaan, alkaa olemaan sellaista järjestelmän hyväksikäyttöä, jota pitää pystyä vähentämään. Tuo olisi yksi keino, varmasti joillakin on muitakin keinoja mielessä. Nuo vankilapäivät on kuitenkin aika kalliita.
 
Näissä työttömien "pakkomuutoista" tulee vain mieleen, että aina täälläkin kaikki tuntuu ajattelevan ei voi olla perheellinen. Mites sitten sellainen tilanne, kun siellä kainuussa asuu perhe josta toinen on työssä ja toinen työtön? Tarviiko sen toisen puoliskon muuttaa sitten pääkaupunkiseudulle töihin ja toinen jää lasten kanssa Kainuuseen? Varsinkin jos sen työssäkäyvän tilipussi ei ihan riitä koko perheen elättämiseen niin sittenhän se taas se kainuun työssäkäyvä joutuu hakemaan työnlisäksi tukea kun se toinen on siellä Helsingissä tarjoilijana. Vai tarviiko sen sitten maksaa elatusapua sinne Kainuuseen että ne pärjäävät? Vai tulisiko tälläisessä tilanteessa valtiolta pakkoero ja sitä kautta sillä toisella ei ole "syytä" jäädä Kainuuseen.
 
Näissä työttömien "pakkomuutoista" tulee vain mieleen, että aina täälläkin kaikki tuntuu ajattelevan ei voi olla perheellinen. Mites sitten sellainen tilanne, kun siellä kainuussa asuu perhe josta toinen on työssä ja toinen työtön? Tarviiko sen toisen puoliskon muuttaa sitten pääkaupunkiseudulle töihin ja toinen jää lasten kanssa Kainuuseen? Varsinkin jos sen työssäkäyvän tilipussi ei ihan riitä koko perheen elättämiseen niin sittenhän se taas se kainuun työssäkäyvä joutuu hakemaan työnlisäksi tukea kun se toinen on siellä Helsingissä tarjoilijana. Vai tarviiko sen sitten maksaa elatusapua sinne Kainuuseen että ne pärjäävät? Vai tulisiko tälläisessä tilanteessa valtiolta pakkoero ja sitä kautta sillä toisella ei ole "syytä" jäädä Kainuuseen.
No jos tekkiläisiltä kysytään niin toinen tulee helsinkiin töihin ja asuu viikot kontissa tai kimppakämpässä ja sitten aina pari kertaa kuussa menee viikonlopuksi kotikonnuille eukon ja lasten seuraan.
 
Politiikka alueen siirto oli hyvä. Väheni se Venäjäntrollien alttereiden luominen ku seinään.
Mutta mikä kommentissa oli vikana?


En tiedä, onko? Jos kuitenkin väki tahallaan hakee talveksi vankilaan, alkaa olemaan sellaista järjestelmän hyväksikäyttöä, jota pitää pystyä vähentämään. Tuo olisi yksi keino, varmasti joillakin on muitakin keinoja mielessä. Nuo vankilapäivät on kuitenkin aika kalliita.

Fantasiat ne on jokaisella. Toisilla realistisemmat ja toisilla vähän kauempaa kehitellyt...

Mitä tulee tähän majoittumisongelmaan talveksi, niin olisi varmasti kaikille osapuolille helpompaa että näin pitkälle ei olisi tarvinnut mennä. Helppoa ratkaisua tähän ei ole, se olisi jo keksitty aikaa sitten. Jos henkilö nimenomaan haluaa vankilaan, niin silloin on elämä varmaan jo aika perseestä ollut pidemmän aikaa.

Mitä itse aiemmilla viesteilläni hain ei suoranaisesti liittynyt tähän asiaan, vaan sosiaaliturvan minimitason alle putoamisen aiheuttamiin lieveilmiöihin. Jos tietäisit että joutuisit olemaan loppuelämäsi työtön ja tulla toimeen 500€ kuussa, niin kävisitkö hankkimassa perjantaiksi vähän olutta ja sisäfilettä kassan vai ulko-oven kautta? Oletetaan että kassan kautta ei ole varaa asioida, niin itse ainakin löytäisin sen ulko-oven.
 
Fantasiat ne on jokaisella. Toisilla realistisemmat ja toisilla vähän kauempaa kehitellyt...

Mitä tulee tähän majoittumisongelmaan talveksi, niin olisi varmasti kaikille osapuolille helpompaa että näin pitkälle ei olisi tarvinnut mennä. Helppoa ratkaisua tähän ei ole, se olisi jo keksitty aikaa sitten. Jos henkilö nimenomaan haluaa vankilaan, niin silloin on elämä varmaan jo aika perseestä ollut pidemmän aikaa.

Ei tuo mun ehdotus nyt niin kovaa fantasiaa ole, siihen vain ei ole poliittista halua juurikaan. Tuo on sovittavissa, jos poliitikot niin haluaa. Ymmärtäisin vertauksesi, jos ratkaisu olisi täysin utopostinen.
Vankilan tehtävä ei ole olla lepokoti talveksi, vaan toimia vapauden riistäjänä, pelotteena ja kuntouttajana. Jos sinne halutaan, on meidän järjestelmä menettänyt kykynsä auttaa sitä henkilöä. Sitten pitää keksiä muita keinoja. Yksi keino on nostaa tuon pelotteen vaikutusta. Voisin melkein lyödä vetoa, että nuo putoaa heti, kun tuollainen ilmoitetaan, ja yksilö alkaa itse etsiä toista ratkaisua.

Mitä itse aiemmilla viesteilläni hain ei suoranaisesti liittynyt tähän asiaan, vaan sosiaaliturvan minimitason alle putoamisen aiheuttamiin lieveilmiöihin. Jos tietäisit että joutuisit olemaan loppuelämäsi työtön ja tulla toimeen 500€ kuussa, niin kävisitkö hankkimassa perjantaiksi vähän olutta ja sisäfilettä kassan vai ulko-oven kautta? Oletetaan että kassan kautta ei ole varaa asioida, niin itse ainakin löytäisin sen ulko-oven.

Tämä taas on täysin utopistinen asetelma. Mistä mä voin tietää, että olen loppu elämäni työtön? Toki voin auttaa tilannetta, että en ikinä töitä hae, mutta se taas on oma ratkaisu ja vikaa saa silloin etsiä peilistä. Ja en hakisi ulko-oven kautta. Kuten en nytkään hae ferraria ulko-oven kautta. Ostan sen mihin on varaa, nälkään tässä maassa et kuole. Varkaus on myös joltakin pois.
 
Vankilan tehtävä ei ole olla lepokoti talveksi, vaan toimia vapauden riistäjänä, pelotteena ja kuntouttajana. Jos sinne halutaan, on meidän järjestelmä menettänyt kykynsä auttaa sitä henkilöä. Sitten pitää keksiä muita keinoja. Yksi keino on nostaa tuon pelotteen vaikutusta. Voisin melkein lyödä vetoa, että nuo putoaa heti, kun tuollainen ilmoitetaan, ja yksilö alkaa itse etsiä toista ratkaisua.
Mikä toimisi lisäpelotteena? Eihän näillä ihmisillä ole mitään mitä ottaa pois, jos vapaudenriistokin koetaan paremmaksi vaihtoehdoksi kuin talven yli selviytyminen ilman asuntoa ja rahaa yms.

Toki erilaisia kodittomien majoituspaikkoja on, mutta niissä on ehdoton päihtymiskielto ja Helsingin seudulla monesti täynnä, seuraava paras vaihtoehto on varmaan metrot ja lähijunat.

edit: mikäli tässä nyt ehdotetaan vankilaolojen laskemista, niin ei siellä kadullakaan ole sulle lämmitystä, vettä, sänkyä, peittoa tai tyynyä, eli aika utopistinen ehdotus.
 
Tällaisia viestejä kun täältä saa lukea niin en yhtään ihmettele miksi koko Y&P siivottiin omaan laariinsa pois YK:lta...

Olisikohan 99% uusintarikollisten kierteestä esim. selitettävissä päihdeongelmalla? Sitä kun on melko vaikea hoitaa, vaikka henkilö itsekin haluaisi kuiville...

Tuossa kirjoitettiin ihmisistä, jotka tietoisesti ja laskelmoiden tekevät rikoksen, jolla "pääsee" vankilaan. Kannattaako näihin uhrata mitään yhteiskuntakelvollistavaa toimintaa tai sitä ylläpitävää pehmovankeutta? Sen verran voisi heti alkuun kiristää ruuvia, että vankilaan EI halua kukaan.

Näissä työttömien "pakkomuutoista" tulee vain mieleen, että aina täälläkin kaikki tuntuu ajattelevan ei voi olla perheellinen. Mites sitten sellainen tilanne, kun siellä kainuussa asuu perhe josta toinen on työssä ja toinen työtön? Tarviiko sen toisen puoliskon muuttaa sitten pääkaupunkiseudulle töihin ja toinen jää lasten kanssa Kainuuseen? Varsinkin jos sen työssäkäyvän tilipussi ei ihan riitä koko perheen elättämiseen niin sittenhän se taas se kainuun työssäkäyvä joutuu hakemaan työnlisäksi tukea kun se toinen on siellä Helsingissä tarjoilijana. Vai tarviiko sen sitten maksaa elatusapua sinne Kainuuseen että ne pärjäävät? Vai tulisiko tälläisessä tilanteessa valtiolta pakkoero ja sitä kautta sillä toisella ei ole "syytä" jäädä Kainuuseen.

Jos toisella on duuni, jonka vuoksi ei kannata muuttaa pääkaupunkiseudun homman perässä niin kai sillä elelee ihan mukavasti Kainuussa vaikka sen toisen sosiaaliturvaa kiristettäisiinkin niin, että yksin sinne ei olisi kannattavaa jäädä.

Itsehän olen käynyt monta vuotta viikon töissä toisella paikkakunnalla mutta sitä ei ilmeisesti nykyään voi vaatia. Eikä ainakaan kouluja käymättömältä, monen teollisuudenalan korkeakoulutetulla kun se on ihan tyypillinen osa uraa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä toimisi lisäpelotteena? Eihän näillä ihmisillä ole mitään mitä ottaa pois, jos vapaudenriistokin koetaan paremmaksi vaihtoehdoksi kuin talven yli selviytyminen ilman asuntoa ja rahaa yms.

Toki erilaisia kodittomien majoituspaikkoja on, mutta niissä on ehdoton päihtymiskielto ja Helsingin seudulla monesti täynnä, seuraava paras vaihtoehto on varmaan metrot ja lähijunat.
Ehdotin tietyissä tapauksissa vankilapalveluiden ulkoistamista Venäjälle. Veikkaan sen toimivan näissä tapauksissa pelotteena, jossa hankitaan tuomio, jotta päästään talveksi vankilaan. 6kk Venäläisessä vankilassa tuskin kiinnostaa niin paljoa, kuin suomalaisessa. Tarkoitus tässä myös rikkoa totuttu käytäntö. Yksilö joutuu tässä kohtaa miettimään toisenlaisia ratkaisuja. Jos haluat välttää sen Venäläisen istumisen, joudut jo miettimään jotain laillisia ratkaisuja myös.
 
No onhan siinä jotain aivan perustavanlaatuisesti päin persettä jos rangaistusjärjestelmän, jonka tarkoitus on suojella ihmisiä vähentämällä rikoksia muuttuukin talvimajoitukseksi, johon päästäkseen pitää suorittaa rikos jotain kohtaan. Mitä pitää tehdä, että saa heittäen jonkun 3-4kk oikeaa istumista? Pahoinpitely?
 
No onhan siinä jotain aivan perustavanlaatuisesti päin persettä jos rangaistusjärjestelmän, jonka tarkoitus on suojella ihmisiä vähentämällä rikoksia muuttuukin talvimajoitukseksi, johon päästäkseen pitää suorittaa rikos jotain kohtaan. Mitä pitää tehdä, että saa heittäen jonkun 3-4kk oikeaa istumista? Pahoinpitely?
Jos se oikeasti näin on niin sittenhän voi lähteä turvallisesti kokeilemaan, ilman pahempia seurauksia. ;)

Tietty kiinnostaisi oikeasti tietää että toimiiko joku oikeasti noin ja jos toimii, niin mitä kokoluokkaa tämmöinen toiminta on.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 526
Viestejä
4 475 661
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom