Jos ne patentit tosiasiallisesti estävät ongelman ratkaisun niin eiköhän poikkeustilalaki senkin salli. Mutta jos halutaan vaan ottaa ilmaiseksi käyttöön samalla kun mietitään miljardien tukirahoille käyttöä niin väärinhän se on. Se on sitten sen firman tuotekehityskulut, joita ei saada katettua ja sen firman tulevaisuus vaakalaudalla.
Silläkin on varmasti hinta jos Suomi heittäytyy kansainvälisissä sopimuksissa maaksi, joka päättää olla piittamatta patenteista.
Viittaan nyt siihen, että Suomi selvittää Ruotsin kanssa niitä hengityslaitteiden tekoa, mutta siinä oli joku lisenssiasia. Olemme tilanteessa, jossa normaalit markkinatalouden säännöt on heitetty romukoppaan, niin en paljoa selvittelisi lisenssejä vaan määräisin suomalaisen yhtiön X tuottamaan Suomen markkinoille näitä laitteita. Se, että onko Suomessa tälläistä kyvykkyyttä, niin siihen en osaa vastata. Ennen ainakin oli, mutta nämä firmat on aikoinaan myyty ulkomaille (GE Healthcare yms.). Suomi voisi sitten kompensoida tätä lisenssiomistajaa kohtuullisella summalla.
Nyt olemme sellaisessa tilanteessa, jossa yrityksiä on muutenkin tuettu maailmanlaajuisesti ennen näkemättömillä summilla. Voiko olla sitten niin, että yritykset toteavat, että heidän hinnoittelunsa perustuu kermankuorintahinnoitteluun, joten emmepä valmista näitä kuin juuri sopivasti, että saadaan parhaimmat mahdollisemmat rahat. Tai emme myönnä lisenssiä valmistukseen - samaisesta syystä. Näinhän toimittaisiin vapaassa markkinataloudessa.
On todella ristiriitaista, että perusoikeuksien kajoamiseen on matalampi kynnys, kuin jonkun patenttioikeuden rikkomiseen selkeässä force majeure tilanteessa. Tätä voisi jopa kysyä perustuslakivaliokunnalta, että pohtivatko he muita "vaihtoehtoiskustannuksia" meidän perusoikeuksien sijaan. Ts. olisiko jonkun muun oikeuden rajoittaminen ollut pienempi paha ja vaikuttavuudeltaan parempi.
ps. Välittääkö Kiina niistä patenteista? Onko sille käynyt huonosti?