• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Nykyään ei saa puhua paskaduuneista, vaan jokainen työ on yhtä arvokasta (paitsi palkan suhteen)

Nykyään nimenomaan puhutaan paskaduuneista, niistä ei vaan saa puhua päättävällä tasolla koska ihmiset pitäisi saada tekemään myös niitä. Jos nyt sanoja kontrolloidaan niin kieltäisin myös sanat "lähiö", "neuvostokuutio", "itsemurhaluukku", "rotisko", "tsadi", "lande" jne. joilla ihmiset vieraannutaan varovaisesti elämän realiteeteista.
 
Lisäisin tuohon seuraavan:

- Ihmisille opetettaisiin taas jo koulusta saakka, että elämä ei välttämättä ole kivaa, mukavaa jne. vaan asuminen ahtaasti, kulutuksen rajallisuus, paskaduunit ilman etenemistä jne. on aina ollut osan kohtalo.
Entäs kun tämä herättäisi nuorison ajattelemaan miksi meidän täytyisi jakaa omistamme muualla syntyneille sen sijaan että hyväksyisimme että se nyt on vaan heidän kohtalonsa olla vähempiosaisia?
 
Entäs kun tämä herättäisi nuorison ajattelemaan miksi meidän täytyisi jakaa omistamme muualla syntyneille sen sijaan että hyväksyisimme että se nyt on vaan heidän kohtalonsa olla vähempiosaisia?

Jos se nyt herättäisi nuorison menemään duuniin, vaikka vähän kauemmaksi "omista sosiaalisista verkostoista" niin alku olisi hyvä. Kun kenellekään työkykyiselle ei jaettaisi sossumassia, ei sosiaalista maahanmuuttoakaan tänne suosittaisi. Siihen asti toki "älkää tänne kattoko, kattokaa tuonne, siellä on mamu verorahojen äärellä" kun samaan aikaan jatketaan samaa vanhaa vasemmistolaista talouspolitiikkaa mutta yritetään naamioida se joksikin muuksi, osin että voitaisiin edelleen ulista vassareista vaikka ollaan niitä itsekin :vihellys:
 
Hesari on nuuskinut hallitustahojen kaavailemia työllisyyskeinoja.

- Työttömyyskorvauksen suojaosan (paljonko voi tienata ilman että työttömyyskorvaus pienenee) korottaminen 300:sta 600:een euroon

Erittäin hyvä uutinen näin osa-aikaisen näkökulmasta.
 
Ööö...miksi valtiot ei vaan lahjoita tuolle järjestölle jättimäistä budjettia jos se pystyy rahalla kuittaamaan negatiivisen hiilijalanjäljen kaikille?
Tavallaan valtiot tekeekin noin, kun tukevat esimerkiksi tuulivoimaa tai tekevät jotain esimerkiksi hiilen käyttämisen vähenemisen eteen päättämällä niin, ettei sen polttaminen enää ole kannattavaa. Noistahan asioista tulee suuria kuluja valtioille.
 
Hallitus suunnittelee ”aktiivimalli kakkosta” – rikkeestä voisi menettää työttömyysturvan kuukaudeksi
Ei päästykään aktiivimallista, vaan vasemmistohallitus paketoi sen vain uudestaan.
Siinä työttömäksi jääneelle ihmiselle laadittaisiin henkilökohtainen työllistymissuunnitelma. Työttömällä olisi velvoite hakea tiettyä määrää avoimia työpaikkoja ja paikallisen TE-toimiston hänen haettavikseen osoittamia avoimia työpaikkoja.

Mallin yksityiskohdat ovat vielä päättämättä.

Velvoitteiden laiminlyönnistä lankeaisi 30 tai 60 päivän karenssi, jonka ajaksi työttömyysetuuden maksaminen keskeytettäisiin. Karenssin pituus riippuisi rikkeen vakavuudesta.
Toivottavasti edes tietty määrä sovitaan virkailijan luona eikä ole vakio kaikille. Täällä Helsingissä tuo on helppo täyttää mutta entä pikkupaikkakunnalla?

Seuraavaksi varmaan sote ja yksityistämiset?
 
Hallitus suunnittelee ”aktiivimalli kakkosta” – rikkeestä voisi menettää työttömyysturvan kuukaudeksi
Ei päästykään aktiivimallista, vaan vasemmistohallitus paketoi sen vain uudestaan.

Toivottavasti edes tietty määrä sovitaan virkailijan luona eikä ole vakio kaikille. Täällä Helsingissä tuo on helppo täyttää mutta entä pikkupaikkakunnalla?

Seuraavaksi varmaan sote ja yksityistämiset?

Eihän tuolla ole mitään tekemistä aktiivimallin kanssa :confused:

Itse asiassa ei tuossa ole yhtään mitään uudistuksia. Kaikki nuo systeemit olivat käytössä jo vuonna 2003 kun jäin ensimmäistä kertaa työttömäksi.
 
Hallitus suunnittelee ”aktiivimalli kakkosta” – rikkeestä voisi menettää työttömyysturvan kuukaudeksi
Ei päästykään aktiivimallista, vaan vasemmistohallitus paketoi sen vain uudestaan.

Toivottavasti edes tietty määrä sovitaan virkailijan luona eikä ole vakio kaikille. Täällä Helsingissä tuo on helppo täyttää mutta entä pikkupaikkakunnalla?

Seuraavaksi varmaan sote ja yksityistämiset?
Kirjoitin tästä jo aikoja sitten, ennen kuin kannattaa aloittaa henkseleiden paukuttelu aktiivimallin purusta, niin kannattaa muistaa, että hallitusohjelmassa nimenomaan lukee, että aktiivimallin tilalle luodaan toinen "aktiivinen malli". Mitä ikinä sillä tarkoitetaan, jää nähtäväksi.
 
Hallitus suunnittelee ”aktiivimalli kakkosta” – rikkeestä voisi menettää työttömyysturvan kuukaudeksi
Ei päästykään aktiivimallista, vaan vasemmistohallitus paketoi sen vain uudestaan.

Toivottavasti edes tietty määrä sovitaan virkailijan luona eikä ole vakio kaikille. Täällä Helsingissä tuo on helppo täyttää mutta entä pikkupaikkakunnalla?

Seuraavaksi varmaan sote ja yksityistämiset?
Tuossa systemiissä nyt on vielä vähemmän järkeän kuin siinä vanhassa sotkussa. Tuolla mallilla saadaan vaan aikaan se että porukka spammaa sen X määrän hakemuksia random paikoihin joka kuukausi. Varmaan työnantajallekkin hienoa kun 90% hakemuksista on tuota spammia joka pitää kuitenkin käydä läpi.
Lisäksi miten hitossa tuota meinataan valvoa? Joutuuko työnantaja raportoimaan kaikki tulleet hakemukset TE-toimistoon jossa sitten joku käy ne läpi ja tarkastaa että se hakemus ei ole täysin perseilty?
 
Tuossa systemiissä nyt on vielä vähemmän järkeän kuin siinä vanhassa sotkussa. Tuolla mallilla saadaan vaan aikaan se että porukka spammaa sen X määrän hakemuksia random paikoihin joka kuukausi. Varmaan työnantajallekkin hienoa kun 90% hakemuksista on tuota spammia joka pitää kuitenkin käydä läpi.
Lisäksi miten hitossa tuota meinataan valvoa? Joutuuko työnantaja raportoimaan kaikki tulleet hakemukset TE-toimistoon jossa sitten joku käy ne läpi ja tarkastaa että se hakemus ei ole täysin perseilty?
Tuo voi olla työnantajien vaatimus, ilmeisesti SAK ja hallitus haluaisi kevyemmän version. Saa nähdä mitä tulee. EK sanoo
Suhtaudumme kielteisesti työttömyysturvan vastikkeellisuuden heikentämiseen. Työttömyysturva on turva sille ajalle, jolloin ihminen hakee töitä. Sinä aikana pitää aktiivisesti hakea töitä tai osallistua työllistymistä edistävään koulutukseen. Vastustamme sosiaaliturvan vastikkeellisuuden heikentämistä, Oksala painottaa.
 
Aamun polttoainehinnat Milanosta. Diisseli 1.53 ja bensa 1.63e/l. Ja ilolla täytetään täällä tankit, vaikka tulotaso aivan eri luokkaa kuin Suomessa. Suomessa on bensa todella halpaa kun verrataan tulotasoon euroopassa. Korottamisen varaa olisi reilusti.
 
Aamun polttoainehinnat Milanosta. Diisseli 1.53 ja bensa 1.63e/l. Ja ilolla täytetään täällä tankit, vaikka tulotaso aivan eri luokkaa kuin Suomessa. Suomessa on bensa todella halpaa kun verrataan tulotasoon euroopassa. Korottamisen varaa olisi reilusti.
Toisaalta keskimääräiset etäisyydetkin taitaa olla aika pitkiä Suomessa? Siis niille, jotka oikeasti autoa päivittäinen tarvitsevat, eikä Hesassa.
 
Onneksi asuminen ei ole halvempaa syrjäseudulla.
On se asuminen halvempaa siellä Italiassakin, älä vedä asumista mukaan kun siitä ei puhuttu.
Mietin vaan että meneekö suomalaisilla Euroopan mittapuulla paljon vaiko vähän rahaa keskimäärin bensaan.
 
On se asuminen halvempaa siellä Italiassakin, älä vedä asumista mukaan kun siitä ei puhuttu.
Mietin vaan että meneekö suomalaisilla Euroopan mittapuulla paljon vaiko vähän rahaa keskimäärin bensaan.
Milanosta lienee kustannustasoltaan kalliimpi kuin Helsinki, mutta jätetään se nyt pois sitten.

Tulee monta muuttujaa. Suomi on aika tasainen maa ja liikenne on varsinkin haja-asutusalueella hyvin sujuvaa, mikä tarkoittaa pienehköä keskikulutusta per 100km ruuhkajonoihin tai Euroopan vuoristojen haja-asutusalueiden matkaamisiin nähden.
 
Milanosta lienee kustannustasoltaan kalliimpi kuin Helsinki, mutta jätetään se nyt pois sitten.

Tulee monta muuttujaa. Suomi on aika tasainen maa ja liikenne on varsinkin haja-asutusalueella hyvin sujuvaa, mikä tarkoittaa pienehköä keskikulutusta per 100km ruuhkajonoihin tai Euroopan vuoristojen haja-asutusalueiden matkaamisiin nähden.
Juu, pelkästään ajoneuvojen käyttöä ajattelin enkä mitään sivumuuttujia edes, kun siitä aikaisempikin kirjoitti.

Tähän google tarjosikin vastausen, ajoneuvojen polttoainekulutus keskimäärin:
Suomi 1.07l/päivä/henki
Italia 0.58l/päiväv/henki

95-hinta keskimäärin Suomi 1.546e
95-hinta keskimäärin Italia 1.59 (eli kalliimpaa todellakin!)

Suomi kulut vuodessa keskimäärin: 365*1.07*1.5546=604e/vuosi
Italia kulut vuodessa keskimäärin: 365*0.58*1.59=337e/vuosi

Eli Suomalainen käyttää enemmän rahaa bensaan keskimäärin kuin italialainen, vaikka ottaa keskipalkat huomioon (Suomi 2500e nettoa/kk, Italia 1800e netto/kk).

Itsehän tosin käytän niin vähän autoa, että olisi sama vaikka yksityisautoilijalle bensa maksaisi 10e/litra. :)
 
Jos kutsutaan näitä avustajien avustajia^X sihteereiksi tai assistenteiksi niin sitten ihan ok.

Tai mitä jos niitä kutsuttaisiin ministeriön virkamiehiksi... vai pitäisköhän myös heille palkata avustajia ? Eikös niiden ministerien pitäisi johtaa sitä ministeriötä ja käyttää sen työvoimaa näihin minisiterin vastuulle määriteltyihin asioihin.

Eihän tässä nyt kuitenkaan kyseessä voi olla tilanne, jossa ministeri tekee jotain muuta työtä kuin ministerin työtä, johon sitten tarvitaan jotain ylimääräisiä tekijöitä.

Tai sellaista tilannetta, jossa ministeriksi valittu ihminen ei ole pätevä tekemään vastuulleen määrättyjä töitä ja siksi tarvitsee erikseen päteviä ihmisiä asiaa hoitamaan, jotka sitten vuorostaan palkkaavat itselleen päteviä tekijöitä hoitamaan omat työnsä.
 
Tai sellaista tilannetta, jossa ministeriksi valittu ihminen ei ole pätevä tekemään vastuulleen määrättyjä töitä ja siksi tarvitsee erikseen päteviä ihmisiä asiaa hoitamaan, jotka sitten vuorostaan palkkaavat itselleen päteviä tekijöitä hoitamaan omat työnsä.

Sinne vaan ei olla palkattu niiksi ministerien avustajiksi päteviä ihmisiä vaan oikean puolueen jäsenkirjan omaavia ihmisiä.

Virkamiehet on niitä joilla on joku pätevyyskin alalleen.
 
Sinne vaan ei olla palkattu niiksi ministerien avustajiksi päteviä ihmisiä vaan oikean puolueen jäsenkirjan omaavia ihmisiä.

Virkamiehet on niitä joilla on joku pätevyyskin alalleen.

Noiden ministerien avustajien tehtävä on hoitaa sitä lainsäädäntötyön poliiittista puolta. Joten on luonnollisesta että heillä on se oikean puolueen jäsenkirja.
Sehän vasta olisikin ajan haaskausta jos tuohon hommaan palkattaisiin joitakin jotka eivät aja tuota poliittista agendaa jolloin ne tekisi valmistelutyötä ja sitten hallituspuolueiden pitäisi heittää se kaikki roskakoriin koska puolueen agendat olisi unohdettu jossain vaiheessa.
Lisäksi kerta Suomessa hallitukset ovat aina koalitiohallituksia niin tuohon lakien valmisteluun sisältyy kaiken sorttista poliittista neuvottelua. Ja tuo on taas sellaista jossa pitää olla ne puolueen jäsenkirjat jotta puolueen agenda tulee edustetuksi.

Sitten erikseen on sitä neutraalia (tai ainakin teoriassa neutraalia) työtä ja neuvontaa varten ne virkamiehet jotka palkataan muilla perusteilla kuin sillä jäsenkirjalla. Tai ainakin pitäisi palkata.
 
Peli on jo menetetty, kun kaikki julkisomisteinen toiminta keinotekoisen lainsäädännön pakottamana yhtiöitetään. Siitä on kovin lyhyt matka tuohon yksityistämiseen, lähinnä kyse on enää vain ajasta. Odotetaan kuka myy kansallisomaisuuden halvimmalla. Yhtiöittämisen myötä menetetään kaikki julkisuus ja avoimuus päätöksenteossa. Lopulta nostellaan käsiä ja korkeintaan hämmästellään asiaa paskat housuissa.
 
Maksimaalinen yksityistäminen tulisi olla lähes kaikille julkisille toiminnoille tavoitteena lukuunottamatta itsestäänselviä no-no tapauksia kuten poliisi, armeija jne. koska yksityinen toiminta on aina kustannustehokkaampaa kuin julkinen. Se mitä julkisen puolen tulee tehdä, on reguloida tai olla reguloimatta markkinaa tilanteen mukaan. Jos esim. vedenjakelu yksityistetään ja kyseessä on monopolimarkkina niin ainakin äkkiseltään olettaisi että regulaatio voisi olla paikallaan.

Sama koskee esim. energiateollisuutta kun ihmiset kauhistelevat venäläisiä omistuksia ydinvoimaloissa yms. Niistä ei ole mitään haittaa niin kauan kun regulaatio on paikallaan eli ettei niitä esim. voida käyttää poliittisen pelin vipuvartena.
 
Maksimaalinen yksityistäminen tulisi olla lähes kaikille julkisille toiminnoille tavoitteena lukuunottamatta itsestäänselviä no-no tapauksia kuten poliisi, armeija jne. koska yksityinen toiminta on aina kustannustehokkaampaa kuin julkinen.
Eihän tämä pidä aina paikkaansa.

Esim. Yhdysvalloissa terveydenhuolto nojaa poikkeuksellisen yksityiseen toteutukseen, on maailman kallein mutta teholtaan muita kehittyneitä maita selvästi heikompi.
Mirror, Mirror 2017: International Comparison

Kotimaisista esimerkeistä yksityisen sektorin tehottomuudesta julkisen sektorin tontilla voisi nostaa julkiset it-hankinnat, joissa haettiin säästöjä yhtiöittämisillä ja ulkoistuksilla, mutta päädyttiin maksamaan samoille parille it-jätille miljardeja suhteellisen tyhjästä katsellen kun Viro tuli tietoyhteiskuntana open sourcella ja kymppitonnien budjeteilla oikealta ohi.
 
Sama koskee esim. energiateollisuutta kun ihmiset kauhistelevat venäläisiä omistuksia ydinvoimaloissa yms. Niistä ei ole mitään haittaa niin kauan kun regulaatio on paikallaan eli ettei niitä esim. voida käyttää poliittisen pelin vipuvartena.

Juuri näin. Kauhistelu on loputonta kuinka "ale hintaan" myydään ulkomaille "kansallisomaisuus", joka jostain ihmeen syystä ei kelpaa samaan hintaan kenellekään kotimaiselle taholle. Kyse on vain siitä, kuka toimintaa pyörittää ja ottaa siitä voitot tai tappiot kantaakseen. Regulaatiolla varmistetaan, että järjestelmät pidetään kunnossa ja mahdollista paikallista monopoliasemaa ei väärinkäytetä. Kriittiset infrat voi aina ottaa valtion hallintaan kriisitilanteen sattuessa tai jos toimintaa pyörittävä firma laiminlyö velvoitteensa.

Eihän tämä pidä aina paikkaansa.

Esim. Yhdysvalloissa terveydenhuolto nojaa poikkeuksellisen yksityiseen toteutukseen, on maailman kallein mutta teholtaan muita kehittyneitä maita selvästi heikompi.
Mirror, Mirror 2017: International Comparison

Niin, se regulaatio puuttuu kun vakuutusyhtiöt ja terveysyhtiöt vuorotellen nostavat hintojaan.
 
Eihän tämä pidä aina paikkaansa.

Esim. Yhdysvalloissa terveydenhuolto nojaa poikkeuksellisen yksityiseen toteutukseen, on maailman kallein mutta teholtaan muita kehittyneitä maita selvästi heikompi.
Mirror, Mirror 2017: International Comparison

Kotimaisista esimerkeistä yksityisen sektorin tehottomuudesta julkisen sektorin tontilla voisi nostaa julkiset it-hankinnat, joissa haettiin säästöjä yhtiöittämisillä ja ulkoistuksilla, mutta päädyttiin maksamaan samoille parille it-jätille miljardeja suhteellisen tyhjästä katsellen kun Viro tuli tietoyhteiskuntana open sourcella ja kymppitonnien budjeteilla oikealta ohi.

Jenkkien terveydenhoito on käsittääkseni niin pirun kallista, koska sitä säännellään todella rajusti ja vakuutusyhtiöillä on liikaa valtaa. Se ei missään tapauksessa ole mikään esimerkki vapaan kilpailun tuloksesta.

Valtion tietotekniikkahankkeet nyt ovat sellainen vitsi, että en tiedä mikä mättää. Joku väitti, että ongelma on kun tilaajalla ei ole asiantuntemusta, niin myyjä voi myydä mitä haluaa.
 
Jenkkien terveydenhoito on käsittääkseni niin pirun kallista, koska sitä säännellään todella rajusti ja vakuutusyhtiöillä on liikaa valtaa. Se ei missään tapauksessa ole mikään esimerkki vapaan kilpailun tuloksesta.

On siellä paljon enemmän vapaata kilpailua tuolla alalla kuin käytännössä missään muussa länsimaassa. Ja silti lopputulos on mitä on.
Joten sanoisin että se toimii mainioina esimerkkinä alasta jossa yksityistäminen ja vapaa kilpailu oikeasti johtaa paskoihin lopputuloksiin.

Oikeastaan tuo on aika ristiriitainen kommentti sulta, jos se olisi todella rajusti säänneltyä niin sitten vakuutusyhtiöillä ei olisi liikaa valtaa. Mutta koska se ei ole niin vakuutusyhtiöt pystyvät jylläämään vapaasti.
 
Vihreät sivuuttaa supon päällikön Antti Pelttarin härskillä poliittisella virkanimityksellä – Ohisalo esittää Kirsi Pimiää sisäministeriön kansliapäälliköksi

"Vihreät sivuuttaa supon päällikön Antti Pelttarin härskillä poliittisella virkanimityksellä – Ohisalo esittää Kirsi Pimiää sisäministeriön kansliapäälliköksi"

"Sisäministeriön kansliapäällikön määräaikaiseen viiden vuoden virkaan on kokoomuslaisella Pelttarilla merkittävästi painavampi ansioluettelo kuin hänen vihreällä kilpahakijallaan Kirsi Pimiällä."

Vihreät siellä härskeilee ja ajaa röyhkeästi omaa ehdokastaan virkaan.


Joskin kun jonkinlainen poliittinen suhmurointi näissä nyt on aina oletettavissa, niin eniten ehkä itseäni mietityttää että miksei noita nimityksiä sidota entistä tarkemmin vaalikausiin, jolloin uusi hallitus voisi asiaa aina valituksi tultuaan uudelleen tarkastella vaikka onhan toki tuo 5 vuottakin kohtuu lähellä.
 
Poliittisia virkanimityksiä, noissa tuolileikeissä harvemmin on väliä kokemuksella ja pätevyydellä, puoluekirja ja hallitusyhteistyö ratkaisee.
 
Taitaa mennä eri ministeriöiden kansliapäällikköjen virat pääosin naisille. Mies painotteisesta politiikasta kun on puhuttu vuosia, niin nyt on nimenomaan naisten mahdollisuus näyttää, ennätysmäärä ministereinäkin.

Tulosta tai pulinat pois. ;)
 
Jos poliittisten virkanimitysten käytäntö haluttaisiin katkaista, pitäisi niistä valittavan puolueen nimittää itse "reilusti" ollessaan vallassa ja luottaa siihen, että muutkin niin tekevät. Siksi tuskin tulee tapahtumaan ellei lakia muuteta. Mutta miksi vallassa oleva taho muuttaisi lakia niin?

Lievemmässä muodossa sama ongelma kuin vaikkapa USA tai UK poliittisessa järjestelmässä. Kun ollaan vallassa, halutaan nauttia järjestelmästä, joka luultavasti tuloksen vinouttamalla on sen vallan tarjonnut.
 
Juuri näin. Kauhistelu on loputonta kuinka "ale hintaan" myydään ulkomaille "kansallisomaisuus", joka jostain ihmeen syystä ei kelpaa samaan hintaan kenellekään kotimaiselle taholle. Kyse on vain siitä, kuka toimintaa pyörittää ja ottaa siitä voitot tai tappiot kantaakseen. Regulaatiolla varmistetaan, että järjestelmät pidetään kunnossa ja mahdollista paikallista monopoliasemaa ei väärinkäytetä. Kriittiset infrat voi aina ottaa valtion hallintaan kriisitilanteen sattuessa tai jos toimintaa pyörittävä firma laiminlyö velvoitteensa.



Niin, se regulaatio puuttuu kun vakuutusyhtiöt ja terveysyhtiöt vuorotellen nostavat hintojaan.
Ei suomen terveydenhuollon ulkoistuksetkaan ole menneet hyvin regulaatiosta huolimatta.
 
Ei suomen terveydenhuollon ulkoistuksetkaan ole menneet hyvin regulaatiosta huolimatta.

Ei välttämättä mutta suunta on silti oikea. Suuri ongelma on esimerkiksi lääkäriliitto, joka lobbaa agressiivisesti sitä vastaan, että saataisiin kohtuuhintaan lääkäreitä palkattua.
 
Ei välttämättä mutta suunta on silti oikea. Suuri ongelma on esimerkiksi lääkäriliitto, joka lobbaa agressiivisesti sitä vastaan, että saataisiin kohtuuhintaan lääkäreitä palkattua.
Minusta taas kokemukset osoittavat että suunta on täysin väärä. Ongelmana ei ole palkat, vaan valvonta ja liian lievät seuraukset ongelmista.
 
Köyhyystutkija huolissaan ”kaverikapitalismista” – Suomessa ”paljon piilotettua korruptiota”

:smoke:

Rydman sanookin tässä kaiken oleellisen.

Wille Rydman: Vihreät on ylivoimaisesti tekopyhin puolue

"
Vihreät on Suomen ylivoimaisesti tekopyhin puolue. Mikään muu puolue ei yhtä innokkaasti heristä paheksunnan sormea muille, eikä mikään muu puolue toimi yhtä härskisti vastoin kaikkea sitä, mitä itse opettaa. Vihreiden ei omasta mielestään tarvitse noudattaa edes lakia, oli kyse sitten lentokoneprotesteista tai muista epämääräisyyksistä. Yhteiset pelisäännöt voidaan aina rikkoa, kun oma ideologia sitä vaatii, Wille Rydman kirjoittaa Facebook-julkaisussaan.

– Ja jos olisikin kyse vain härskistä sulle-mulle-koplauksesta, niin sitähän politiikka on aina ollut. Mutta kun sisäisestä turvallisuudesta vastaavan ministeriön kansliapäälliköksi valitaan yhdenvertaisuusvaltuutettu ohi monin verroin ansioituneemman suojelupoliisin päällikön, niin arvaatte kyllä, miten prioriteettijärjestykset ministeriössä muuttuvat. Sisäministerin salkkua ei olisi koskaan pitänyt antaa tällaiselle puolueelle, Rydman jatkaa."
 
Viimeksi muokattu:
– Ja jos olisikin kyse vain härskistä sulle-mulle-koplauksesta, niin sitähän politiikka on aina ollut. Mutta kun sisäisestä turvallisuudesta vastaavan ministeriön kansliapäälliköksi valitaan yhdenvertaisuusvaltuutettu ohi monin verroin ansioituneemman suojelupoliisin päällikön, niin arvaatte kyllä, miten prioriteettijärjestykset ministeriössä muuttuvat. Sisäministerin salkkua ei olisi koskaan pitänyt antaa tällaiselle puolueelle, Rydman jatkaa."

Pestissä on ennen ollut muun muassa Kari Häkämies, joka siirtyi hommiin puhtaasti politiikko taustalta (oli ollut ministerinä) ja Ritva Viljanen (joka oli ennen tuota hommaa erilaisissa virkamies-pesteissä, viimeisimpänä Väestörekisterikeskuksen johtajana).
Eli ei tuo Pimiä nyt taustansa puolelta mitenkään poikkeuksellinen ole tuohon pestiin.

*edit*
Lisäksi hauska pikkudetaili kerta on valitettu noista poliittisista valtiosihteereistä niin Antti Pelttarin pesti ennen Supoa oli Anne Holmlundin poliittisena valtiosihteerinä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyllä voi tuollaista nimitystä oikein ymmärtää, sisäministerin ohella selkeästi tärkeä henkilö maan turvallisuudelle ja nyt niissä molemmissa on äärivaaralliset viherpiipertäjät...


Mahtaa PS enemmistöinen kenttäpoliisi kiittää
 
Ei kyllä voi tuollaista nimitystä oikein ymmärtää, sisäministerin ohella selkeästi tärkeä henkilö maan turvallisuudelle ja nyt niissä molemmissa on äärivaaralliset viherpiipertäjät...


Mahtaa PS enemmistöinen kenttäpoliisi kiittää

Katotaan jos PS sitten päättää lopettaa nimityksen poliittisuuden omalla vuorollaan.
 
En tiedä ovatko tällaista lupailleet, mutta vihreät ovat ainakin.

No tähänhän se tietty sortuu:

Vihreät on julkisuudessa tuonut usein esille, että poliittisista virkanimityksistä on päästävä eroon. Nyt vihreissä arvioidaan kuitenkin, että päteviä ehdokkaita on vaikea panna absoluuttiseen paremmuusjärjestykseen, jolloin valintaan vaikuttavat muut painotukset.

Kuulostaa lievästi selittelyltä.

Sitten kun siihen ensi kerralla nimitetään persu tai kokkari niin todetaan vaan, että paras valittiin, suut suppuun.
 
Ei se kelpaa selitykseksi, pitää arvioida faktojen perusteella, eli työhistoria, koulutus, kokemus jne.

No tässä taidettiin kyllä sivuuttaa moiset kun todettiin että "ei voi sanoa toisen olevan toista parempi ja siksi nyt vihreä valitaan". Poliittinen nimitys siis taas kerran. Kuka rikkoisi ketjun? Oman nimittäminen vaikka olisi pätevin, luetaan vastapuolella ilman muuta poliittiseksi nimitykseksi.
 
Sitten kun siihen ensi kerralla nimitetään persu tai kokkari niin todetaan vaan, että paras valittiin, suut suppuun.
Vanhan johdon aikaan persujen puheet puoluetuen leikkaamisesta loppui sillä hetkellä kun olivat itse saamapuolella. Kyllä tämmöiset "selkärankaisuudet" muistiin jää ja toisin kuin vihervasemmalla palautetta tulee välittömästi jos aihetta on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom