• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Irak on ihan erikseen todennut, ettei ota kansalaisiaan vastaan kuin rikosperusteisesti tai vapaaehtoisesti.

Irak ottaa kansalaisensa vastaan mutta Irak ei osallistu kansalaisensa pakkopalautukseen jos kansalaista ei ole tuomittu rikoksesta. Ilman Irakin viranomaisen osallistumista ei Suomen viranomaisella ole oikein mitään keinoa pakottaa irakilainen Irakiin. Suomeen nyt teoriassa voi koska täällä on avoimet rajat länteen, josta voi konkreettisesti vaikka tuupata ihmisen yli jos ensin Ruotsiin sen raahaa.

Pakkopalautus vaatii käytännössä, että maa, johon palautetaan, noutaa itse kansalaisensa rajan yli.

Suomi ottaa jokaisen kansalaisensa vastaan, joka tuosta rajan yli tulee mutta jos Irakissa vankileiriltä ilmoitetaan, että nyt otatte nämä ISIS-rouvat vastaan niin enpä usko, että tikkua ristiin laitettaisiin.
 
Mä olin varautunut sulle esittelemään analogian siitä, että Venäjä ei ota Suomesta pakolla poistettuja (oleskeluluvatta olevia) kansalaisiaan vastaan, mutta laitoitkin sen verran tuuheaa ajatuksenvirtaa, että yksirivinen on puolestani ihan riittävä tähän.

No joudun taas toteamaan, että sittenhän meillä ei kai mitään ongelmaa ole kunnes realiteetit tulee taas techiläiselle eten :facepalm:
 
Pakkopalautus vaatii käytännössä, että maa, johon palautetaan, noutaa itse kansalaisensa rajan yli.

Suomi ottaa jokaisen kansalaisensa vastaan, joka tuosta rajan yli tulee mutta jos Irakissa vankileiriltä ilmoitetaan, että nyt otatte nämä ISIS-rouvat vastaan niin enpä usko, että tikkua ristiin laitettaisiin.

Suomi lähetti porukan lentokoneelle Irakiin, Irak lähetti ne takaisin.
Väitätkö sinä tosissasi, että jos Suomeen lentää kone täynnä suomalaisia, niin Suomi ilmoittaa ettei ota niitä vastaan?
 
Suomi lähetti porukan lentokoneelle Irakiin, Irak lähetti ne takaisin.
Väitätkö sinä tosissasi, että jos Suomeen lentää kone täynnä suomalaisia, niin Suomi ilmoittaa ettei ota niitä vastaan?

Sä sekoitat vastaanottamisen ja maahan pakottamisen joten tuohon lienee ihan turha vastata. Sen voin kertoa, että jos kone dumppaa vaan kansainväliselle alueelle kuorman ja yrittää lähteä vähin äänin niin kannattaa pitää kiirettä tankkauksen kanssa ja muutenkin voi jäädä viimeiseksi lennoksi siltä firmalta sinne vähään aikaan.

Suomi luultavasti "ottaa vastaan" eli jos ISIS-morsian kävelee passi kädessä rajan yli niin minkäs teet. Suomi luultavasti ei pakota maahan eli hae rajan yli jos ISIS-morsian ei ole tulossa eikä halua tulla.
 
Sä sekoitat vastaanottamisen ja maahan pakottamisen joten tuohon lienee ihan turha vastata. Sen voin kertoa, että jos kone dumppaa vaan kansainväliselle alueelle kuorman ja yrittää lähteä vähin äänin niin kannattaa pitää kiirettä tankkauksen kanssa ja muutenkin voi jäädä viimeiseksi lennoksi siltä firmalta sinne vähään aikaan.

Suomi luultavasti "ottaa vastaan" eli jos ISIS-morsian kävelee passi kädessä rajan yli niin minkäs teet. Suomi luultavasti ei pakota maahan eli hae rajan yli jos ISIS-morsian ei ole tulossa eikä halua tulla.

Eli sinä ihan oikeasti väität, että kun vaikka Thaimaa yrittää karkoittaa suomalaisen, niin Suomi ei ota sitä vastaan? Ilmoittaa vain, että jos ei tule vapaaehtoisesti, niin emme aio sitä vastaanottaa.
Ei tule ikinä tapahtumaan.
 
Eli sinä ihan oikeasti väität, että kun vaikka Thaimaa yrittää karkoittaa suomalaisen, niin Suomi ei ota sitä vastaan?

Thaimaa voi karkoittaa ja suomalainen voi mennä ihan minne lystää, mihin on matkustusasiakirjat. Thaimaa ei voi "karkoittaa Suomeen" vaan pois Thaimaasta. Jos karkoitettu haluaa vapaaehtoisesti Suomeen niin tulkoon vaikka Suomeen sitten. Mutta jos ei halua Suomeen niin olisihan se aikamoinen ihmisoikeusrikos, että Suomi pakottaisi (väkisin noutaisi) maahan vaikka karkoitetulla ei olisi mitään rikostuomiota päällä.

Eri asia sitten jos on tuomio. Silloin Irak suostuu pakottamaan kansalaisensa Irakiin.
 
Thaimaa voi karkoittaa ja suomalainen voi mennä ihan minne lystää, mihin on matkustusasiakirjat. Thaimaa ei voi "karkoittaa Suomeen" vaan pois Thaimaasta. Jos karkoitettu haluaa vapaaehtoisesti Suomeen niin tulkoon vaikka Suomeen sitten. Mutta jos ei halua Suomeen niin olisihan se aikamoinen ihmisoikeusrikos, että Suomi pakottaisi (väkisin noutaisi) maahan vaikka karkoitetulla ei olisi mitään rikostuomiota päällä.

Eri asia sitten jos on tuomio. Silloin Irak suostuu pakottamaan kansalaisensa Irakiin.

Ahaa, olet siis sitä mieltä, että Suomi voi karkoittaa sitten kenet vaan ulos maasta?
Miksiköhän edes se sitten ei onnistu, jos vaikka Thaimaa voi niin tehdä?
 
Ahaa, olet siis sitä mieltä, että Suomi voi karkoittaa sitten kenet vaan ulos maasta?
Miksiköhän edes se sitten ei onnistu, jos vaikka Thaimaa voi niin tehdä?

Kyllä voi karkoittaa jos henkilöllä on muu kansalaisuus kuin Suomen. Se on pelkkä oikeuden päätös. Mutta huomaatko, siirsit maalitolppia taas. Karkoituspäätöksestä on pitkä matka pakkopalautukseen. Karkoituspäätöksen saanut ei välttämättä lähde ja ei ole varmaa, että löytyy yhtään maata, johon pakolla voi viedä.
 
Kyllä voi karkoittaa jos henkilöllä on muu kansalaisuus kuin Suomen. Se on pelkkä oikeuden päätös. Mutta huomaatko, siirsit maalitolppia taas. Karkoituspäätöksestä on pitkä matka pakkopalautukseen. Karkoituspäätöksen saanut ei välttämättä lähde ja ei ole varmaa, että löytyy yhtään maata, johon pakolla voi viedä.
Hyvä keino olisi tehdä täälläolosta niin ankeaa, että palautettava lähtisi itse. Viileä ja tyhjä vankiselli ja ruuaksi vain vettä ja kaurapuuroa. Vaihtoehtona kuljetus rajan yli.
 
Kyllä voi karkoittaa jos henkilöllä on muu kansalaisuus kuin Suomen. Se on pelkkä oikeuden päätös. Mutta huomaatko, siirsit maalitolppia taas. Karkoituspäätöksestä on pitkä matka pakkopalautukseen. Karkoituspäätöksen saanut ei välttämättä lähde ja ei ole varmaa, että löytyy yhtään maata, johon pakolla voi viedä.
Minä en halua mitään muuta kuin, että laittomasti maassa oleskelevan saa maasta ulos. Sinä täällä olet vänkäämässä ties mistä ja yrität laittaa sanoja muiden suuhun.

Minulle kelpaa mikä tahansa keino, jolla laittomasti maassa oleva heitetään ihan oikeasti pois Suomesta eikä vain leikitä, että nyt se on karkoitettu, mutta se jatkaa silti Suomessa oleskelua täydellä ylläpidolla.
 
Minä en halua mitään muuta kuin, että laittomasti maassa oleskelevan saa maasta ulos. Sinä täällä olet vänkäämässä ties mistä ja yrität laittaa sanoja muiden suuhun.

Minulle kelpaa mikä tahansa keino, jolla laittomasti maassa oleva heitetään ihan oikeasti pois Suomesta eikä vain leikitä, että nyt se on karkoitettu, mutta se jatkaa silti Suomessa oleskelua täydellä ylläpidolla.

No kerropa tapa, jolla saadaan heitettyä maasta ulos ihminen, jota ei mikään maa halua ottaa vastaan? Joo, voit työntää Schengen-rajan yli ja toivoa ettei palaa :facepalm:

Alkaa vituttamaan tää ulina kun et nyt selkeästi tajua vittujakaan maailmanmenosta. Turha mulle avautua siitä, että maailma on tällainen mutta yritä nyt vaan hahmottaa, että miten tää homma toimii.
 
Jolloin koko homma menettää pointin. Ei vieraan asemassa toisessa maassa voi alkaa suuta soittamaan ja valikoimaan keitä valtiomiehiä suostuu kättelemään. Varsinkaan Iran jolta on ystävät loppumassa hyvää vauhtia.

Helposti voi, Ruotsin "maailman ensimmäinen feministinen hallitus" näyttää mallia: NYHETSDAGEN: Irans utrikesminister vägrade skaka hand med Margot Wallström • Polisen går ut med bild på misstänkta mördarna • Polislokal förstörd efter att misstänkt föremål detonerat
 
No kerropa tapa, jolla saadaan heitettyä maasta ulos ihminen, jota ei mikään maa halua ottaa vastaan? Joo, voit työntää Schengen-rajan yli ja toivoa ettei palaa :facepalm:

Alkaa vituttamaan tää ulina kun et nyt selkeästi tajua vittujakaan maailmanmenosta. Turha mulle avautua siitä, että maailma on tällainen mutta yritä nyt vaan hahmottaa, että miten tää homma toimii.

Vaikka näin.
Australiaan on nyt pääsy kielletty – kaikki turvapaikanhakijat muilutetaan naapurimaiden riesaksi

"Osa taas viedään pakolaiskeskuksiin Papua-Uuteen-Guineaan kuuluvalle Manus-saarelle tai itsenäiseen Naurun pikkuvaltioon. Naapurimaat eivät ole humanitaarisen herätyksen saaneita mallimaita. Australia on kuitenkin alueellinen suurvalta, joka voi ostaa köyhiltä naapurimailtaan monenlaisia palveluksia. Pakolaisten käsittelyn ulkoisti alun perin työväenpuolueen hallitus viime vuonna"

Suomi voisi vaatia kehitysavun vastapainoksi vastaavaa pakolaisten vastaanottoa, tulisi paljon halvemmaksi ja kun sana leviäisi, että Suomesta ei pääse kuin johonkin Afrikkaan pakolaisleirille, niin tänne ei tulisi sen jälkeen yksikään ilman lupaa.

Lopetan nyt tähän, saa laittaa kuukauden bannit, jos lipeän lupauksestani.
 
EU voisi ihan kokonaisuudessaan ryhdistäytyä asiassa ja yhtenäistää toimintatapansa. Unioni voisi keskittää kaikki turvapaikanhakijat yhteen tai kahteen paikkaan, yhden ja samanlaisen käsittelyprosessin taakse. Toimintakielenä englanti ja kustannukset jaettaisiin kaikkien kesken. Resursseja riittäisi vallan paljon paremmin, homma olisi reilumpaa ja ennen kaikkea halvempaa.
Nykyään turvikset eivät hae turvaa vaan mahdollisimman rikasta ja pöljää maata, joka antaa mahdollisimman paljon rahaa ilmaiseksi. Turvattaisiin siis oikeasti turvaa tarvitsevien ihmisten suojelun tarve ilman turhia rahallisia houkuttimia suojatulla leirillä. Kustannusten ja tulijoiden tulosuunnan vuoksi EUn kannattaisi varmaan vuokrata alue Afrikasta. Turvaa tarvitsevat sitten voisivat jäädä leirille, jossa asialliset olot, kunnes suojan tarve päättyy. Aluetta voitaisiin myös vuokrata firmoille, jolloin esim. tehtaat voisivat asettua alueelle edullisten työntekijöiden toivossa. Käännytystä odottaville voisi olla sitten oma alueensa, josta pihalle tehokkaimmalla ja nopeimmalla keinolla. EUlla olisi varmasti riittävästä valtaa neuvotella vaikka jonkun Irakin kanssa nopeastikin sopimus palautuksista sopivia vipuvarsia käyttäen.
 
Toimintakielenä englanti
Muuten en ota asiaan kantaa, mutta että toimintakieleksi englanti. Haluaisin olla kärpäsenä katossa, kun ranskalaisille ja saksalaisille ehdotetaan, että käytetään muuten kielenä sitten englantia, kun onhan meillä vielä tuo Irlanti tuossa, jotka englantia puhuvat.
 
Englanniksi luulisi eniten löytyvän tulkkeja yms. palveluita, voihan sitä toki muitakin käyttää. Mutta ja että niitä tulkkeja ei tarvittaisi 28n eri jäsenmaan kielellä, samoin käsittelijöille luulisi riittävän yksi tai kaksi yhteistä kieltä.
Nykyinen touhu on jokatapauksessa älytöntä, aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia kaikille ja ennen kaikkea uhkaa jo euroopan yhtenäisyyttä eikä tilanne ole kenenkään hallinnassa.
 
Maria Ohisalon haastattelu. Vaikka kyseessä onkin poliitikko niin harvoin näkee näin absurdin räikeää kysymyksen väistelyä ja karkuun luistelua.
Sisäministeri Ohisalo: Turvapaikan hakeminen on perusoikeus, joka menee kaiken muun edelle

Humanitäärisen maahanmuuton seurauksena Suomeen tulleet syyllistyvät selvästi muuta väestöä useammin raiskauksiin. Heidän kotoutumisensa on keskimäärin heikkoa, samoin työllistyminen. Onko tätä taustaa vasten järkevää, että Suomi ottaa koko ajan lisää turvapaikanhakijoita?

– Kuten sanottu, turvapaikan hakeminen on perusoikeus. Mikä on vaihtoehtona sille, että ihmiset eivät voisi hakea turvapaikkaa Suomesta. Suomi ei voi lähteä rikkomaan kansainvälisiä sopimuksia.

Entä rikosten uhrien oikeudet?

– Kaikki seksuaalirikokset ovat suuri ongelma riippumatta siitä, kuka niitä tekee ja kuka joutuu uhriksi. Onneksi ilmiö on nyt paremmin tunnistettu, siihen on alettu puuttua paremmin ja se on ollut mediassa paremmin esillä, mikä on madaltanut kynnystä uusille ja taas uusille ihmisille puhua tästä asiasta.

– Nyt on panostettava erityisesti ennalta ehkäisevään toimintaan, esimerkkinä ankkuritoiminta, jossa sosiaalityö, terveystoimi ja poliisi muun muassa tekevät yhteistyötä.

Suomessa riittää esimerkiksi seksuaalirikollisia omasta takaa. Mitä järkeä on pahentaa ongelmaa ottamalla tänne lisää ihmisiä maista, joiden kansalaiset tutkitusti syyllistyvät seksuaalirikoksiin kantaväestöä enemmän?

– Kuten sanottua, minusta tämä ongelma on kaikkinensa vakava ja siihen täytyy löytää keinot, kuten poliisin resurssien lisääminen ja sosiaalista tukea uhreille, Ohisalo sanoo ottamalla esiin muutaman esimerkin.

– Emme voi olla maa, josta turvapaikkaa ei voi hakea.

Pitäisikö turvapaikkaprosessia sitten kiristää, kun järjestelmän läpi pääsee runsaasti ihmisiä, jotka syyllistyvät vakaviin rikoksiin, kuten henkirikoksiin ja raiskauksiin?

– Edelleen painotan, että seksuaalirikokset, tekee niitä kuka tahansa ja kohdistuvat ne keneen tahansa, ovat aina vääriä, ja niitä varten pitää sitä ennalta ehkäisevää työtä tehdä mahdollisimman paljon.

Missä menee poliitikkojen vastuu?
Kun tilanne nyt kuitenkin on se, että turvapaikanhakijat tai oleskeluluvan jo saaneet ovat syyllistyneet Suomessa lukuisiin raiskauksiin ja henkirikoksiin, niin mikä on poliitikon ja tässä tapauksessa teidän vastuu, vaikka vasta muutaman kuukauden olette ehtinyt olla ministerinä?

– Poliitikon tehtävä on huolehtia siitä, että eri viranomaisilla on kunnon osaaminen ja resurssit toteuttaa perustuslain mukaista hyvinvointivaltiota ja edistää ihan jokaisen hyvinvointia. Vastuu on tietysti siinä, että jos ei onnistu resurssoimaan kunnolla.

– Esimerkiksi poliisin resursseja on leikattu viime hallituskaudet läpeensä, ja se on jo pidemmän aikaa näkynyt poliisin toiminnassa. Mitä omassa roolissani voin tehdä on se, että nyt on sitouduttu nostamaan poliisien määrää tulevina vuosina. Sillä päästään rikosten parempaan tutkimiseen ja ennalta ehkäisyyn.

Jos helvetti on todellinen niin ainakin tämä emäntä on sinne menossa ja jos kyseessä on Danten helvetti niin taitaa olla jo 10. tason rakennustyöt käynnissä. Aivan jäätävää paskaa.
 
– Poliitikon tehtävä on huolehtia siitä, että eri viranomaisilla on kunnon osaaminen ja resurssit toteuttaa perustuslain mukaista hyvinvointivaltiota ja edistää ihan jokaisen hyvinvointia. Vastuu on tietysti siinä, että jos ei onnistu resurssoimaan kunnolla.
Mitä helvettiä minä luen. Tätäkö se vastuu on? Eli vastuu ja tehtävä ei ole tehdä päätöksiä jotka ovat hyviä kaikille suomalaisille, vaan pelkästään jakaa rahaa parhaiten.
 
Mitä helvettiä minä luen. Tätäkö se vastuu on? Eli vastuu ja tehtävä ei ole tehdä päätöksiä jotka ovat hyviä kaikille suomalaisille, vaan pelkästään jakaa rahaa parhaiten.
Tällä saadaan 3 vihervasemmiston tavoitetta kerralla läpi eli arabiäijät raiskaamaan lapsia, terrorismin/tappamisen/väkivallan kasvu ja veroasteen nousu. Jos toimittaisiin rationaalisesti ja estettäisiin ongelman tulo niin 2 ensimmäistä kaatuisi heti ja kolmannelle pitäisi alkaa keksimään tekosyitä.
 
Poliitikon vastuu on äänestäjälleen. Vastuu painaa siten, että jos ei toimi sen mukaisesti, äänestetään ulos. Vihervasemmisto does as vihervasemmisto is. Kuka yllättyi?
 
Hallitus näyttää jatkavan samaa linjaa mitä vetivät ennen vaaleja; suhtautuvat persujen juttuihin kuin ne olisi ilmaa. Sataa persujen laariin, mutta vähemmän kuin persujen teemasta puhuminen sataisi.
 
Tämä nyt on vain mutua ja mielipide, mutta tuntuu, että ainakin vihervasemmistoon voimakkaasti kallellaan olevat (äärivasemmistolaiset, sosialismin tai kommunismin kannattajat, anarkistit, mahdollisesti äärivihreät? jne.) vain nauttii ja iloitsee kaikenlaisesta kaaoksesta ja turvallisuuden tunteen alenemisesta sekä yhteiskuntarauhan ja yhteiskuntasopimuksen rapistumisesta. Todennäköisesti he jotenkin ajattelevat hyötyvänsä tästä tai ovat olleet tyytymättömiä aikaisempaan kehitykseen, ja siksi "osoittavat nyt mieltään".
 
Maria Ohisalon haastattelu. Vaikka kyseessä onkin poliitikko niin harvoin näkee näin absurdin räikeää kysymyksen väistelyä ja karkuun luistelua.
Sisäministeri Ohisalo: Turvapaikan hakeminen on perusoikeus, joka menee kaiken muun edelle

Humanitäärisen maahanmuuton seurauksena Suomeen tulleet syyllistyvät selvästi muuta väestöä useammin raiskauksiin. Heidän kotoutumisensa on keskimäärin heikkoa, samoin työllistyminen. Onko tätä taustaa vasten järkevää, että Suomi ottaa koko ajan lisää turvapaikanhakijoita?

– Kuten sanottu, turvapaikan hakeminen on perusoikeus. Mikä on vaihtoehtona sille, että ihmiset eivät voisi hakea turvapaikkaa Suomesta. Suomi ei voi lähteä rikkomaan kansainvälisiä sopimuksia.

Entä rikosten uhrien oikeudet?

– Kaikki seksuaalirikokset ovat suuri ongelma riippumatta siitä, kuka niitä tekee ja kuka joutuu uhriksi. Onneksi ilmiö on nyt paremmin tunnistettu, siihen on alettu puuttua paremmin ja se on ollut mediassa paremmin esillä, mikä on madaltanut kynnystä uusille ja taas uusille ihmisille puhua tästä asiasta.

– Nyt on panostettava erityisesti ennalta ehkäisevään toimintaan, esimerkkinä ankkuritoiminta, jossa sosiaalityö, terveystoimi ja poliisi muun muassa tekevät yhteistyötä.

Suomessa riittää esimerkiksi seksuaalirikollisia omasta takaa. Mitä järkeä on pahentaa ongelmaa ottamalla tänne lisää ihmisiä maista, joiden kansalaiset tutkitusti syyllistyvät seksuaalirikoksiin kantaväestöä enemmän?

– Kuten sanottua, minusta tämä ongelma on kaikkinensa vakava ja siihen täytyy löytää keinot, kuten poliisin resurssien lisääminen ja sosiaalista tukea uhreille, Ohisalo sanoo ottamalla esiin muutaman esimerkin.

– Emme voi olla maa, josta turvapaikkaa ei voi hakea.

Pitäisikö turvapaikkaprosessia sitten kiristää, kun järjestelmän läpi pääsee runsaasti ihmisiä, jotka syyllistyvät vakaviin rikoksiin, kuten henkirikoksiin ja raiskauksiin?

– Edelleen painotan, että seksuaalirikokset, tekee niitä kuka tahansa ja kohdistuvat ne keneen tahansa, ovat aina vääriä, ja niitä varten pitää sitä ennalta ehkäisevää työtä tehdä mahdollisimman paljon.

Missä menee poliitikkojen vastuu?
Kun tilanne nyt kuitenkin on se, että turvapaikanhakijat tai oleskeluluvan jo saaneet ovat syyllistyneet Suomessa lukuisiin raiskauksiin ja henkirikoksiin, niin mikä on poliitikon ja tässä tapauksessa teidän vastuu, vaikka vasta muutaman kuukauden olette ehtinyt olla ministerinä?

– Poliitikon tehtävä on huolehtia siitä, että eri viranomaisilla on kunnon osaaminen ja resurssit toteuttaa perustuslain mukaista hyvinvointivaltiota ja edistää ihan jokaisen hyvinvointia. Vastuu on tietysti siinä, että jos ei onnistu resurssoimaan kunnolla.

– Esimerkiksi poliisin resursseja on leikattu viime hallituskaudet läpeensä, ja se on jo pidemmän aikaa näkynyt poliisin toiminnassa. Mitä omassa roolissani voin tehdä on se, että nyt on sitouduttu nostamaan poliisien määrää tulevina vuosina. Sillä päästään rikosten parempaan tutkimiseen ja ennalta ehkäisyyn.

Jos helvetti on todellinen niin ainakin tämä emäntä on sinne menossa ja jos kyseessä on Danten helvetti niin taitaa olla jo 10. tason rakennustyöt käynnissä. Aivan jäätävää paskaa.

Minun täytyy myöntää, että kuvittelin jossain vaiheessa Ohisalon olevan niitä järkevämpiä vihreitä. Mutta tämähän on käytännössä ihan helvetin vaarallinen ämmä, oman ideologian sokaisemana ollaan valmiita ihan oikeasti tuhoamaan suomi, koska turvapaikan hakeminen on perusoikeus, siinä ei suomalaisten oikeus turvalliseen kotimaahan paina yhtään mitään.

On näköjään oikein taitava siinäkin, että ei vastaa mihin kysytään. Toimittajalle pointsit, lienee ensimmäinen ikinä näkemäni haastattelu, jossa oikeasti kysytään ikäviä kysymyksiä. Harmi vaan, että Ohisalo ei niihin suostu vastaamaan.
 
Poliitikon vastuu on äänestäjälleen. Vastuu painaa siten, että jos ei toimi sen mukaisesti, äänestetään ulos. Vihervasemmisto does as vihervasemmisto is. Kuka yllättyi?

Suomen ministerinä toimimisesta on kyllä vastuu ihan koko Suomelle eikä millekkään pelkälle omalle äänestäjäjoukolle ja sisäministerin hommassa ensisijainen tehtävä pitäisi Suomen turvallisuus.
 
Ja minä kun luulin, ettei Siplän hallitusta huonompaa voi olla. Toki vihervassut tiedettiin, mutten ollut ihan varma niiden pääsystä hallitukseen asti. No, Rinne rukoili Keskustan mukaan, ja sitä myötä oli otettava takiaisetkin mukaan (RKP:tä myöten, naturligtvis), ja nyt saamme nauttia. Toivottavasti ei neljää vuotta.

Eniten jännittää juuri Ohivalon kaltaiset.
 
Hallitus nostamassa sosiaaliturvaetuuksia ja pienentämässä byrokratia helvettiä mikä niihin liittyy. Hallitus saa kyllä yhden sulan hattuun lisää jos tässä onnistuu. Nämä asiat kun vaikuttaisi positiivisesti jokaiseen maamme asukkaan elämään välillisesti tai suoraan.

Hallitus korottaa sosiaaliturvaetuuksia maltillisesti – byrokratiaa purkamalla vahvistetaan selviytymistä

Näköjään myös hoitajamitous nostetaan 0,7% ja poliisien määrää nostetaan, mitä uutisista juuri sivukorvalla kuuntelin. Nämäkin asiat kaikki sellaisia mistä hyötyä jokaisella ihmiselle Suomessa enemmän tai vähemmän.

Tämä hallitushan vaikuttaisi oikeasti tekevän järkeviä päätöksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Hallitus nostamassa sosiaaliturvaetuuksia ja pienentämässä byrokratia helvettiä mikä niihin liittyy. Hallitus saa kyllä yhden sulan hattuun lisää jos tässä onnistuu. Nämä asiat kun vaikuttaisi positiivisesti jokaiseen maamme asukkaan elämään välillisesti tai suoraan.

Hallitus korottaa sosiaaliturvaetuuksia maltillisesti – byrokratiaa purkamalla vahvistetaan selviytymistä

Näköjään myös hoitajamitous nostetaan 0,7% ja poliisien määrää nostetaan, mitä uutisista juuri sivukorvalla kuuntelin. Nämäkin asiat kaikki sellaisia mistä hyötyä jokaisella ihmiselle Suomessa enemmän tai vähemmän.

Tämä hallitushan vaikuttaisi oikeasti tekevän järkeviä päätöksiä.
Kontulan jossitteluista ja hänen kertomista "vahvoista kirjauksista" on kuitenkin pitkä matka varsinaisiin päätöksiin, jotka kattaisivat aiemmat lupaukset. Sitten pitäisi vielä aloittaa päätösten toimeenpano.

Kovasti nykyinen hallitus on lupaillut asioita, mutta demarit tuntien on turha odottaa yhteiskunnan kokonaisetua. Lupauksia on sanottu toteuttavan velanotolla ja utopistisella työllisyysasteella, joka sekin on keinotekoinen. Nimittäin jos henkliö tekee viikossa tunnin pari niin sanottua työtä, katsotaan hänen olevan työllinen.

Jos tulonsiirtojen varassa oleville annetaan 20e/kk lisää rahaa, ovat he edelleen köyhiä. Eivätkä monet osaa numeroiden hallintaa, joten iso osa pysyy yhtä köyhinä vaikka heille annettaisiin 100e enemmän kouraan. Itse asiassa tukien nosto voi luoda enemmän köyhyysloukkuja.

Hoitajamitoitus ei yksinään kerro mitään hoidon tasosta. Väärinkäytöksiä tapahtuu edelleen, ja mitoituksen toteutukseen on ilmeisesti lukuisten vuosien siirtymäaika.

Byrokratian todellista vähentämistä sdp ei aja missään olosuhteissa. Mitään perustulon tapaista järkevöittävää uudistusta ei ole luvassa. Lupauksia, papereita ja puhetta riittää. Turvapaikan hakeminen menee kaiken edelle.
 
Parin päivän aikana tuli istuttua kolme tuntia extraa autossa EU kokouksen vuoksi.

Aloin miettimään että kuinka paljon tämä maksoi Suomelle tuottavuuden menetyksinä?

Veikkaan että kiky oli aika paperia.
 
Parin päivän aikana tuli istuttua kolme tuntia extraa autossa EU kokouksen vuoksi.

Aloin miettimään että kuinka paljon tämä maksoi Suomelle tuottavuuden menetyksinä?

Veikkaan että kiky oli aika paperia.
Samaa kirosin tänään.

Jos eivät kykene käyttämään suoraa julkisen liikenteen yhteyttä lentokentän ja keskustan välillä niin voisivat pysyä poissa täältä.

Kehitysmaa-touhua tuollainen liikenteen katkaisu muutaman mukatärkeän kyrvän takia.
 
Hallitus nostamassa sosiaaliturvaetuuksia ja pienentämässä byrokratia helvettiä mikä niihin liittyy. Hallitus saa kyllä yhden sulan hattuun lisää jos tässä onnistuu. Nämä asiat kun vaikuttaisi positiivisesti jokaiseen maamme asukkaan elämään välillisesti tai suoraan.

Hallitus korottaa sosiaaliturvaetuuksia maltillisesti – byrokratiaa purkamalla vahvistetaan selviytymistä

Näköjään myös hoitajamitous nostetaan 0,7% ja poliisien määrää nostetaan, mitä uutisista juuri sivukorvalla kuuntelin. Nämäkin asiat kaikki sellaisia mistä hyötyä jokaisella ihmiselle Suomessa enemmän tai vähemmän.

Tämä hallitushan vaikuttaisi oikeasti tekevän järkeviä päätöksiä.


Miten ihmeessä vaikuttaisi positiivisesti? Jos jotain pitäisi tehdä, niin leikata rajusti aikaa, jona noita voidaan maksaa. Esimerkiksi 5v työttömyyden jälkeen ilman lääketieteellistä syytä hanat kiinni.
 
Esimerkiksi 5v työttömyyden jälkeen ilman lääketieteellistä syytä hanat kiinni.

Oletteko jätkät ikinä vilkaisseet viimeisten vuosikymmenien lukemia "avoimet työpaikat" ja "työttömät työnhakijat" ja vertailleet niitä toisiinsa?

Työttömien joukossa on monenlaista porukkaa, ja yksi ryhmä joukossa on täysin asialliset ja pätevät tyypit. Tuollainenkin tyyppi voi olla pitkäaikaistyöttömänä, koska ei vain erotu edukseen työmarkkinoilla tarpeeksi paljon saadakseen yhden niistä työpaikoista joita on avoimena vähemmän kuin työttömiä työnhakijoita on. Olen itse noita tyyppejä nähnyt ihan riittävän paljon todetakseni tuon faktaksi.

Jos tuollainen 5v raja olisi, ja sen jälkeen pudottaisiin sosiaaliturvan ulkopuolelle, olisi tässä maassa aika kova meininki ja kadulla asuminen ja rötöstely epäilemättä lisääntyisivät valtavasti. Varsinkin jos samaan aikaan vankilaolot säilyvät nykyisenä. Alkaa se vankila vaikuttaa todella houkuttelevalta jos vaihtoehto on asua kadulla kun sosiaaliturvaa ei ole tietyn aikarajan jälkeen.

Mutta plussan puolella ainakin Suomen houkuttelevuus "maahanmuuttajien" parissa laskisi, kun tiedettäisiin että 5v työttömänä maassaolon jälkeen olisi sosiaaliturva sitten 0e/kk. Veroja voisi laskea reilusti koska rahaa ei menisi niin paljon sosiaaliturvaan enää.

Itse en tuollaista politiikkaa kannata, ilmiselvistä syistä: jonkin verran maailmaa nähneenä Suomessa yksi parhaista asioista on se turvallisuus joka syntyy ennen muuta etnokulttuurillisesta homogeenisyydestä ja sosiaaliturvan tasosta joka varmistaa ettei ihmisen kannata ryöstää ja tappaa hankkiakseen katon pään päälle ja ruokaa pöytään.
 
Oletteko jätkät ikinä vilkaisseet viimeisten vuosikymmenien lukemia "avoimet työpaikat" ja "työttömät työnhakijat" ja vertailleet niitä toisiinsa?

Työttömien joukossa on monenlaista porukkaa, ja yksi ryhmä joukossa on täysin asialliset ja pätevät tyypit. Tuollainenkin tyyppi voi olla pitkäaikaistyöttömänä, koska ei vain erotu edukseen työmarkkinoilla tarpeeksi paljon saadakseen yhden niistä työpaikoista joita on avoimena vähemmän kuin työttömiä työnhakijoita on. Olen itse noita tyyppejä nähnyt ihan riittävän paljon todetakseni tuon faktaksi.

Jos tuollainen 5v raja olisi, ja sen jälkeen pudottaisiin sosiaaliturvan ulkopuolelle, olisi tässä maassa aika kova meininki ja kadulla asuminen ja rötöstely epäilemättä lisääntyisivät valtavasti. Varsinkin jos samaan aikaan vankilaolot säilyvät nykyisenä. Alkaa se vankila vaikuttaa todella houkuttelevalta jos vaihtoehto on asua kadulla kun sosiaaliturvaa ei ole tietyn aikarajan jälkeen.

Mutta plussan puolella ainakin Suomen houkuttelevuus "maahanmuuttajien" parissa laskisi, kun tiedettäisiin että 5v työttömänä maassaolon jälkeen olisi sosiaaliturva sitten 0e/kk. Veroja voisi laskea reilusti koska rahaa ei menisi niin paljon sosiaaliturvaan enää.

Itse en tuollaista politiikkaa kannata, ilmiselvistä syistä: jonkin verran maailmaa nähneenä Suomessa yksi parhaista asioista on se turvallisuus joka syntyy ennen muuta etnokulttuurillisesta homogeenisyydestä ja sosiaaliturvan tasosta joka varmistaa ettei ihmisen kannata ryöstää ja tappaa hankkiakseen katon pään päälle ja ruokaa pöytään.


Juuri em. syistä en kannata täyttä nollarajaa.
Ehkä huonosti artikuloitu tuo ”hanat kiinni”.

Kenenkään ei pitäisi voida elellä yhteiskunnan varoilla mukavaa elämää läpi elämänsä. Se on väärin, varsinkin keski- ja hyvätuloisia vastaan jotka tämän maan verorasitteen kantavat. Tähän pitäisi saada stoppi.

Olisiko keinoina esimerkiksi rahallisen sosiaaliturvan sijasta suoraan kunnan/valtion hankkimat asunnot ja ruokalipukkeet sekä vaatelipukkeet? Mitään mukavuuksia, kuten puhelinta tai internetiä ei valtion tarvitse maksaa. Lääkkeet ym. Välttämättömyydet sitten jonkinlaisella muulla lipukkeella tarpeen mukaan.

Tässä ja tietysti monessa muussakin Eurooppalaisessa valtiossa on saatanasti vapaamatkustajia. Näiden yksilöiden hyöty yhteiskunnalle ja kansantaloudelle on pyöreä nolla.

Ja turha lässyttää ihmisoikeuksista ym. Suurimmassa osassa pitkäaikaistyöttömyys on oma valinta. Siksi kannattaisinkin esim tuota 5v rajaa, ennenkun tukia aletaan kunnolla leikkaamaan. Ei ketään pidä pudottaa yhteiskunnan ulkopuolelle helposti, mutta itse en haluaisi maksaa enää yhdenkään deekun kaljakeissiä.
 
Jonkin näköinen raja tulisi olla esim. kaupungeissa asumiseen, jos olet pitkäaikaistyötön tai muuten tuottamaton. Asumistukea tulisi laskea selvästi alaspäin ja vaatimuksia myös ylöspäin, jotta veronmaksajien ei tarvitsisi kustantaa kaikkien juoppojen keskusta-asumista. Työtön voi hyvin asua siinä kaupungin lähiseudullakin.

Samoin työttömyyskorvaukset tulisi lopettaa juurikin jonkun viiden vuoden jälkeen, koska tällöin ihminen ei selvästikään ole halukas töihin eikä työmarkkinoiden käytettävissä. Minimisosiaaliturva pitää taata mutta sen ei pitäisi tarkoittaa sitä uutta keskustan vuokrakämppää ja täyttä ylöspitoa diskorahoineen. Ruokakupongit olisivat periaatteeessa oikein hyvä ratkaisu, kunhan ei sisältäisi alkoholia. Käyttörahaa joku satanen päälle.
Työssäkäynti ei nykyisellään juuri houkuta, kun kotona makaamalla saa lähes saman summan sen työssäkäyvän kustantamana.
 
Oletteko jätkät ikinä vilkaisseet viimeisten vuosikymmenien lukemia "avoimet työpaikat" ja "työttömät työnhakijat" ja vertailleet niitä toisiinsa?

Työttömien joukossa on monenlaista porukkaa, ja yksi ryhmä joukossa on täysin asialliset ja pätevät tyypit. Tuollainenkin tyyppi voi olla pitkäaikaistyöttömänä, koska ei vain erotu edukseen työmarkkinoilla tarpeeksi paljon saadakseen yhden niistä työpaikoista joita on avoimena vähemmän kuin työttömiä työnhakijoita on. Olen itse noita tyyppejä nähnyt ihan riittävän paljon todetakseni tuon faktaksi.

Käytännössä kaikille näille riittäisi töitä, jos työllistäminen olisi kannattavaa.

Mutta se ei ole kannattavaa kolmesta syystä:

1) Koska AY- ja EK-mafiat kieltävät Penttia palkkaamasta Mattia töihin palkalle, joka sopisi kummallekin, vaikka Pentti eikä Matti eivät kumpikaan ole MY-mafian eikä EK-mafian jäseniä.
2) Verotus- ja sosiaalipolitiikka rankaisee työntekoa älyttömästi. Ihmisen työllistämisestä joutuu maksamaan moninkertaisen määrän rahaa verrattuna siihen, paljonko työntekijälle jää käteen.
3) Ihminen ei uskalla itse työllistää itseään ryhtymällä yrittäjäksi, koska tällöin jää tukien suhteen aivan tyhjän päälle. Jos firma ei menesty, sitten on oikeasti kerjäläisenä kadulla, kun taas tekemättä mitään voi elellä ihan mukavasti tukien avulla.

2+3) Vero- ja tukipolitiikalla voidaan huomattavasti vaikuttaa ihmisten käytökseen, mihin pyritään esim. alkoholi- ja tupakkaverolla. Valitettavasti vaan ihmisen työllistäminen ja työn tekeminen on suomen valtion mielestä vielä paljon tupakointia ja alkoholin juomista haitallisempia asioita tässä mielessä.
 
Viimeksi muokattu:
120 000:sta pitkäaikaistyöttömästä puolet työllisti jo nousukausi ja muutaman kympin "aktiiivimalli" leikkuri. Muutaman satasen leikkuri työllistäisi varmasti enemmistön jäljelle jäävistä.

Sitten siellä pohjalla on aika monta tuhatta alkoholistia, narkkaria, romania, elämän kovaa koululaista, pikkukuntien peräkammarin nörttiä, somalirouvaa, yms jotka saataisiin töihin vain ruuvi äärimmilleen kiristämällä, eikä se olisi sosiaaliturvan hyödyistä luopumisen arvoista nettomaksajillekaan (joita taitaa olla 80 000).
 
120 000:sta pitkäaikaistyöttömästä puolet työllisti jo nousukausi ja muutaman kympin "aktiiivimalli" leikkuri. Muutaman satasen leikkuri työllistäisi varmasti enemmistön jäljelle jäävistä.

Sitten siellä pohjalla on aika monta tuhatta alkoholistia, narkkaria, romania, elämän kovaa koululaista, pikkukuntien peräkammarin nörttiä, somalirouvaa, yms jotka saataisiin töihin vain ruuvi äärimmilleen kiristämällä, eikä se olisi sosiaaliturvan hyödyistä luopumisen arvoista nettomaksajillekaan (joita taitaa olla 80 000).

Mihin perustuu lukema 80 000?
 
Jonkin näköinen raja tulisi olla esim. kaupungeissa asumiseen, jos olet pitkäaikaistyötön tai muuten tuottamaton. Asumistukea tulisi laskea selvästi alaspäin ja vaatimuksia myös ylöspäin, jotta veronmaksajien ei tarvitsisi kustantaa kaikkien juoppojen keskusta-asumista. Työtön voi hyvin asua siinä kaupungin lähiseudullakin.

Samoin työttömyyskorvaukset tulisi lopettaa juurikin jonkun viiden vuoden jälkeen, koska tällöin ihminen ei selvästikään ole halukas töihin eikä työmarkkinoiden käytettävissä. Minimisosiaaliturva pitää taata mutta sen ei pitäisi tarkoittaa sitä uutta keskustan vuokrakämppää ja täyttä ylöspitoa diskorahoineen. Ruokakupongit olisivat periaatteeessa oikein hyvä ratkaisu, kunhan ei sisältäisi alkoholia. Käyttörahaa joku satanen päälle.
Työssäkäynti ei nykyisellään juuri houkuta, kun kotona makaamalla saa lähes saman summan sen työssäkäyvän kustantamana.

Perustulomalli sillai että kaikki saa sille oman kortin ja tilille napsahtaa tuhat markkaa kuukausittain. Niillä "markoilla" voisi ostaa eri kertoimilla eri asioita ja joitain juttuja ei ollenkaan. Asumiseen kertoin olisi yksi, kotimaisia kasviksia saisi kertoimella 2:1 (eli jos koko tonnin iskee niihin niin saisi ostaa kahden tonnin edestä), alkoholia tai tupakkaa ei ollenkaan tai sitten kertoimella 1:100. Muutenkin markat voisi rajata niin että vain 100% kotimaista tuotetta tai palvelua niillä saisi ostella. Ajokortin ajamiselle vaikka 2:1 kerroin. Nyökkäys persujen suuntaan että markkoja saisi vain kansalaiset. :P
 
Joillekkin ei vaan tunnu menevän päähän ettei näitä työpaikkoja ole olemassa mihin ne haluaa pakottaa kaikki niiden rahoilla keskustan paraatipaikoilla asuvat työtävieroksuvat työttömät juopot jotka dokaa joka päivä niiden rahoilla.
Oletteko muuten ajatelleet että jos noin tehtäisiin kuten haluaisitte niin jos/kun teillä on duuni/kämppä niin te olisitte ryöstöjen kohteena koska teillä olisi rahaa ja se kämppä/auto.Melko nopeasti nousisi kämppien murrot/autovarkaudet/ryöstöt.:kahvi:
 
Joillekkin ei vaan tunnu menevän päähän ettei näitä työpaikkoja ole olemassa mihin ne haluaa pakottaa kaikki niiden rahoilla keskustan paraatipaikoilla asuvat työtävieroksuvat työttömät juopot jotka dokaa joka päivä niiden rahoilla.

Ehkä näille ulisijoille voitaisiin sosiaalisen sekoittamisen nimissä tarjota vieraspaikkoja vaikka Ruusulankadulta, niin ei tarvitsisi olla kateellinen juoppojen asumisesta "paraatipaikoilla" :kahvi:
 
Tänään oli taas Hesarissa juttu (tilaajille) keskisuomalaisen Viitasaaren meiningistä, joka heijastelee monen pikkukunnan menoa. Eli hoitajia (lähi-) ei kuntiin saada vaikka yritetään rekrytä aktiivisesti. Töitä hoitaa jopa 70-vuotiaat eläkeläiset keikkahommina. Kuntaan on perustettu jopa akuuttiin tarpeeseen lähärikoulutus mutta nuoret katoavat harjoittelujakson jälkeen kuka mihinkin kun työn rankkuus yllättää.

Yritäpä sanoa sitten tällaisessa keskustelussa, että osan työttömistä osan pitäisi olla lähteä johonkin pikkukuntaan hoitajaksi ja siihen pitäisi ihminen käytännössä pakottaa sillä, että muuten elämä käy sietämättömän niukaksi.
 
Tuossa duunissa ei vaan vaativuus vastaa palkkausta missään suhteessa. Rahaa saa enemmän ja helpommalla lähes missä tahansa muussa työssä.
Ja palkka on siis niin pieni, että ero kotona makoiluun on muutaman satasen luokkaa.
Ei hirveästi motivoi.
 
Tuossa duunissa ei vaan vaativuus vastaa palkkausta missään suhteessa. Rahaa saa enemmän ja helpommalla lähes missä tahansa muussa työssä.

No sehän ei ole niin paha ongelma jos katoavat muihin hommiin eivätkä vaan luikertele takaisin tuille karenssin kautta tai muuten. Ilmeisesti tuolla oli nimenomaan työvoimapoliittisena toimena jopa määrätty ihmisiä opiskelemaan alalle eli jos homma aktivoi heidät johonkin muuhun työhön niin ainakin osittain tavoite saavutettiin.

Tuossa niille, joilla tunnarit: Ritva Kahelin, 70, ehti olla eläkkeellä vain päivän: Nuorille hoitoala on liian raskasta, joten ikääntyvällä Viitasaarella eläkeläiset hoitavat vanhuksia
 
No sehän ei ole niin paha ongelma jos katoavat muihin hommiin eivätkä vaan luikertele takaisin tuille karenssin kautta tai muuten. Ilmeisesti tuolla oli nimenomaan työvoimapoliittisena toimena jopa määrätty ihmisiä opiskelemaan alalle eli jos homma aktivoi heidät johonkin muuhun työhön niin ainakin osittain tavoite saavutettiin.

Tuossa niille, joilla tunnarit: Ritva Kahelin, 70, ehti olla eläkkeellä vain päivän: Nuorille hoitoala on liian raskasta, joten ikääntyvällä Viitasaarella eläkeläiset hoitavat vanhuksia
Näitäkin hommia varmasti tekisi jos pohjalla olisi esim 600e perustulo (ei siis muita tukia).

Mites se kapitalismi nyt toimi, kyllä kysyntä ja tarjonta korjaa tilanteen ja palkka asettuu kohdilleen. Vai toimiiko se kuitenkin vain yhteen suuntaan :vihellys:
 
Näitäkin hommia varmasti tekisi jos pohjalla olisi esim 600e perustulo (ei siis muita tukia).

Mites se kapitalismi nyt toimi, kyllä kysyntä ja tarjonta korjaa tilanteen ja palkka asettuu kohdilleen. Vai toimiiko se kuitenkin vain yhteen suuntaan :vihellys:

Alipalkattujahan hoitsut on mutta jotta saataisiin hinta asettumaan kohdilleen, pitäisi siellä työelämän ulkopuolella odottaa jotain muuta kuin ihan elettävä elämä vapaaherrana.

Tässäkin on kohtaamisongelma kyllä aika suuri osa kokonaisuutta. Itselleni on aina ollut ihan normaalia ajattelua, että työn perässä pitää mahdollisesti muuttaa. Tuntuu olevan aivan käsittämätön ajatus jollekin parikymppiselle nykyisin.
 
Kun huomioidaan tulonsiirtojen lisäksi palvelut, vain kaksi ylintä tulodesiiliä maksaa enemmän kuin saa.
Turun yliopiston taloustieteen professori Matti Viren Uuden Suomen blogissaan: Pieni- ja keskituloisille
No tämähän johtuu toki tästä sosialistisesta järjestelmästä, jossa valtio vie 75% työntekijän työpanoksesta. Jos ei veisi, niin jokainen maksaisi omansa. En tiedä miksi suomessa valtion pitää hoitaa kaikki. Normaalissa maassa ihminen maksaisi itse (tai työnantaja) sairausvakuutuksensa, jos kokee sellaista tarvitsevan. Sama muidenkin palveluiden kanssa.

Tuosta graafistahan näkee hyvin suomen sosialismin asteen. Aikalailla maailman kärkeä varmaan.

upload_2019-8-31_14-11-46.png
 
Kun huomioidaan tulonsiirtojen lisäksi palvelut, vain kaksi ylintä tulodesiiliä maksaa enemmän kuin saa.
Turun yliopiston taloustieteen professori Matti Viren Uuden Suomen blogissaan: Pieni- ja keskituloisille

No johan on. Paljonko pitää tienata näihin päästäkseen?

Vaikea uskoa, että en olisi itse nettomaksaja. Tulot n 70k vuodessa ja en keksimälläkään keksi, mitä julkisia palveluita käyttäisin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 339
Viestejä
4 509 910
Jäsenet
74 355
Uusin jäsen
anomuumi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom