Oletteko jätkät ikinä vilkaisseet viimeisten vuosikymmenien lukemia "avoimet työpaikat" ja "työttömät työnhakijat" ja vertailleet niitä toisiinsa?
Työttömien joukossa on monenlaista porukkaa, ja yksi ryhmä joukossa on täysin asialliset ja pätevät tyypit. Tuollainenkin tyyppi voi olla pitkäaikaistyöttömänä, koska ei vain erotu edukseen työmarkkinoilla tarpeeksi paljon saadakseen yhden niistä työpaikoista joita on avoimena vähemmän kuin työttömiä työnhakijoita on. Olen itse noita tyyppejä nähnyt ihan riittävän paljon todetakseni tuon faktaksi.
Jos tuollainen 5v raja olisi, ja sen jälkeen pudottaisiin sosiaaliturvan ulkopuolelle, olisi tässä maassa aika kova meininki ja kadulla asuminen ja rötöstely epäilemättä lisääntyisivät valtavasti. Varsinkin jos samaan aikaan vankilaolot säilyvät nykyisenä. Alkaa se vankila vaikuttaa todella houkuttelevalta jos vaihtoehto on asua kadulla kun sosiaaliturvaa ei ole tietyn aikarajan jälkeen.
Mutta plussan puolella ainakin Suomen houkuttelevuus "maahanmuuttajien" parissa laskisi, kun tiedettäisiin että 5v työttömänä maassaolon jälkeen olisi sosiaaliturva sitten 0e/kk. Veroja voisi laskea reilusti koska rahaa ei menisi niin paljon sosiaaliturvaan enää.
Itse en tuollaista politiikkaa kannata, ilmiselvistä syistä: jonkin verran maailmaa nähneenä Suomessa yksi parhaista asioista on se turvallisuus joka syntyy ennen muuta etnokulttuurillisesta homogeenisyydestä ja sosiaaliturvan tasosta joka varmistaa ettei ihmisen kannata ryöstää ja tappaa hankkiakseen katon pään päälle ja ruokaa pöytään.
Juuri em. syistä en kannata täyttä nollarajaa.
Ehkä huonosti artikuloitu tuo ”hanat kiinni”.
Kenenkään ei pitäisi voida elellä yhteiskunnan varoilla mukavaa elämää läpi elämänsä. Se on väärin, varsinkin keski- ja hyvätuloisia vastaan jotka tämän maan verorasitteen kantavat. Tähän pitäisi saada stoppi.
Olisiko keinoina esimerkiksi rahallisen sosiaaliturvan sijasta suoraan kunnan/valtion hankkimat asunnot ja ruokalipukkeet sekä vaatelipukkeet? Mitään mukavuuksia, kuten puhelinta tai internetiä ei valtion tarvitse maksaa. Lääkkeet ym. Välttämättömyydet sitten jonkinlaisella muulla lipukkeella tarpeen mukaan.
Tässä ja tietysti monessa muussakin Eurooppalaisessa valtiossa on saatanasti vapaamatkustajia. Näiden yksilöiden hyöty yhteiskunnalle ja kansantaloudelle on pyöreä nolla.
Ja turha lässyttää ihmisoikeuksista ym. Suurimmassa osassa pitkäaikaistyöttömyys on oma valinta. Siksi kannattaisinkin esim tuota 5v rajaa, ennenkun tukia aletaan kunnolla leikkaamaan. Ei ketään pidä pudottaa yhteiskunnan ulkopuolelle helposti, mutta itse en haluaisi maksaa enää yhdenkään deekun kaljakeissiä.