• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Tilanne kuumentuu taksitolpilla: Taksinkuljettajat uhkailleet alaikäisiä kesäoppaita, Taksi Helsinki sanoo

Onhan tuo tilanne ollut aivan naurettava koko vuoden, ensin nämä "kärhämät" olivat lentoasemalla mutta keväästä asti meno ollut steissilläkin aikamoinen.

En tiedä onko freudilainen lipsahdus kyseessä
”Koko ammattikunta pelkää, että ennen kunniallisesta alasta tulee basaarimeininkiä.”

Onhan se aika hurjaa että yksi ihminen pystyy käytännössä tuhoamaan hyvän ja toimivan systeemin. Mikä tahansa on uhrattavissa globalismille ja "vapaan markkinatalouden" alttarille.

Onhan näitä puolustelioita täälläkin useita, saapa nähdä miten kauan. Onneksi nykyinen hallitus ei ole ainakaan tässä asiassa yhtä vajakki vaan korjaa nyt Bernerin, Keskustan ja Kokoomuksen sotkuja tässä asiassa.

Hyvä huomio muuten taas termillä vastuunkanto. Kuka kantaa vastuun? No ei ainakaan Berner, Keskusta tai Kokoomus. No, Kokoomus ehkä kun ei päässyt hallitukseen mutta ei kuitenkaan ihan pääpiruna tässä kuitenkaan ollut vaan Berner ja Keskusta Sipilän johdolla.

Edit: viikko sitten

 
Viimeksi muokattu:
Onhan se aika hurjaa että yksi ihminen pystyy käytännössä tuhoamaan hyvän ja toimivan systeemin. Mikä tahansa on uhrattavissa globalismille ja "vapaan markkinatalouden" alttarille.
Mitäs olisi yksinkertaisesti sellainen lisäys lakiin, että taksiluvat lähtee välittömästi, jos on pahoinpitelemässä ihmisiä?
On se nyt ihme ja kumma, että jollain alalla saa perseillä miten sattuu ja mitään ei muka voida.

Enkä minä kyllä Bernerin siitä syytä, että taksifirmat antavat mokomien tyyppien ajaa taksia. Eikä pitäisi olla Bernerin vika, vaikka ählämi ajaisi omiin nimiinsä. Lähinnä niiden vika, jotka eivät saa väkivaltaisia turvapaikkashoppailijoita karkoitettua.
 
No oli Berneristä mitä mieltä tahansa niin olihan tuo taksijärjestelmä niitä viimeisiä kekkoslovakian tukipilareita Veikkauksen, Alkon ja apteekkilupien ohella. Vai että globalismin alttarille uhraamista vapauttaa ihan normaalin liiketoiminta-alan kilpailu :kahvi:
 
No oli Berneristä mitä mieltä tahansa niin olihan tuo taksijärjestelmä niitä viimeisiä kekkoslovakian tukipilareita Veikkauksen, Alkon ja apteekkilupien ohella. Vai että globalismin alttarille uhraamista vapauttaa ihan normaalin liiketoiminta-alan kilpailu :kahvi:
Joo muutos on aina hyvää ihan muutoksen itsestään nimissä. Jos muutos oli hyvä miksi ollaan korjaamassa muiden sotkuja?
 
Joo muutos on aina hyvää ihan muutoksen itsestään nimissä. Jos muutos oli hyvä miksi ollaan korjaamassa muiden sotkuja?

Se, että asiat ei mene kaikkien mielestä hyvin ei tarkoita sitä, että liike olisi ollut väärä. Mikä nyt olisi oikeasti juuri tästä tilanteesta irroitettu asiaperuste säädellä jotain taksiliikenteen kaltaista liiketoimintaa kun lähes kaikessa muussa kilpailu on vapaata?
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Joo muutos on aina hyvää ihan muutoksen itsestään nimissä. Jos muutos oli hyvä miksi ollaan korjaamassa muiden sotkuja?

Ei muutos ole hyvä muutoksen nimissä.
Liiketoiminnan vapaus vaan on ihan perus ihmisoikeus siellä sananvapauden ja kehollisen itsemääräämisoikeuden kanssa. Näistä mikäänhän ei tässä maassa täysin toteudu.

Liiketoiminnan vapautta lupajärjestelmän avulla on syytä rajoittaa vain aloilla, joilla epäpätevyys aiheuttaa vaaraa ja vahinkoa muille ihmisille, esimerkiksi lääketieteellisiä hoitoja suunnitellessa ja toteuttaessa.

Taksikuskille ajokortti on kohtuullinen vaatimus, entisenmallinen taksilupa ei.
 
Se, että asiat ei mene kaikkien mielestä hyvin ei tarkoita sitä, että liike olisi ollut väärä. Mikä nyt olisi oikeasti juuri tästä tilanteesta irroitettu asiaperuste säädellä jotain taksiliikenteen kaltaista liiketoimintaa kun lähes kaikessa muussa kilpailu on vapaata?
Jos muutoksen jälkeen tilanne on huonompi kuin ennen, muutos oli huono.

Nykyinen hallitus joutuu heti ottamaan koppia tästä Sanna Marin väläyttää taksamittarien palauttamista – Taksilaki uusiksi vasta 2021

Voisi kuvitella että tehtäisiin kerralla edes mukiinmenevä ja kohtalainen uudistus mutta ei tässä kyllä tule mieleen yhtään hyvää asiaa. Hinnat pysyneet samana, palvelu heikentynyt. Koskien siis pääkaupunkiseutua, ei kokemusta maaseudulta. Tosin aika harvalla varmaan on kun siellä ei enää takseja ole?
 
Ei muutos ole hyvä muutoksen nimissä.
Liiketoiminnan vapaus vaan on ihan perus ihmisoikeus siellä sananvapauden ja kehollisen itsemääräämisoikeuden kanssa. Näistä mikäänhän ei tässä maassa täysin toteudu.

Liiketoiminnan vapautta lupajärjestelmän avulla on syytä rajoittaa vain aloilla, joilla epäpätevyys aiheuttaa vaaraa ja vahinkoa muille ihmisille, esimerkiksi lääketieteellisiä hoitoja suunnitellessa ja toteuttaessa.

Taksikuskille ajokortti on kohtuullinen vaatimus, entisenmallinen taksilupa ei.
Rajoitukset ja säädökset ovat jokaisella alalla. Tässä niitä ei nyt mietitty loppuun asti. Vapaampaa voi olla mutta esim taksamittarien poistolle on aika vähän perusteluja.
 
Jos muutoksen jälkeen tilanne on huonompi kuin ennen, muutos oli huono.

Nykyinen hallitus joutuu heti ottamaan koppia tästä Sanna Marin väläyttää taksamittarien palauttamista – Taksilaki uusiksi vasta 2021

Voisi kuvitella että tehtäisiin kerralla edes mukiinmenevä ja kohtalainen uudistus mutta ei tässä kyllä tule mieleen yhtään hyvää asiaa. Hinnat pysyneet samana, palvelu heikentynyt. Koskien siis pääkaupunkiseutua, ei kokemusta maaseudulta. Tosin aika harvalla varmaan on kun siellä ei enää takseja ole?

Tai ehkä ne taksit oli alihintaisia ennen muutosta? Se, että jossain tolpalla nahistellaan on aika helvetin huono peruste sille, että juuri taksiliikenne pitäisi säädellä tarkasti. Harva meistä liittymäkauppiaistakaan tykkää tai sähkösopimuksien tyrkyttäjistä mutta oli se aika ankeaa silloin kun ainoat vaihtoehdot olivat HPY ja HKE.
 
Toivottavasti eivät nyt täysin regressoidu teknologisesti viime vuosituhannelle. Tuo pakolliset taksamittarit kuulostaa uhkaavasti juurikin siltä.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Tai ehkä ne taksit oli alihintaisia ennen muutosta? Se, että jossain tolpalla nahistellaan on aika helvetin huono peruste sille, että juuri taksiliikenne pitäisi säädellä tarkasti. Harva meistä liittymäkauppiaistakaan tykkää tai sähkösopimuksien tyrkyttäjistä mutta oli se aika ankeaa silloin kun ainoat vaihtoehdot olivat HPY ja HKE.


Taksit alihintaisia? Ei kai nyt joku oikeasti ole sitä mieltä?
 
Jos muutoksen jälkeen tilanne on huonompi kuin ennen, muutos oli huono.

Nykyinen hallitus joutuu heti ottamaan koppia tästä Sanna Marin väläyttää taksamittarien palauttamista – Taksilaki uusiksi vasta 2021

Voisi kuvitella että tehtäisiin kerralla edes mukiinmenevä ja kohtalainen uudistus mutta ei tässä kyllä tule mieleen yhtään hyvää asiaa. Hinnat pysyneet samana, palvelu heikentynyt. Koskien siis pääkaupunkiseutua, ei kokemusta maaseudulta. Tosin aika harvalla varmaan on kun siellä ei enää takseja ole?

Kyllä minusta nykyaikainen appi pitäisi hoitaa taksamittarin virkaa. Taksisuharin kaikki asiakkaat ja ajamat matkat luulisi voivan olla reaaliseurannan piirissä ja talletettuna jonnekin, mistä viranomaisten oma ohjelma löytäisi automaattisesti eroavaisuudet, jos veronmaksu ei vastaa tietoja.
 
Ei mittareita tarvitse palauttaa. Mutta tarvitaan valvontaa ja riittävät sanktiot, jos veronkiertoa esiintyy. Asiakkaiden näkökulmasta toivoisin yhä pakolliseksi etukäteismaksun. Tekniikka mahdollistaa todella tarkan tiedon ennakkoon matkan pituudesta ja kestosta. Näin jäisi kaikki humalaisten kusetukset pois kuvioista.

Muutoin olen ollut tyytyväinen. Saatavuus on ollut hyvä, hinnat maltilliset ja jopa aiempaa halvemmat. Tämä siis Helsingissä + lentokenttä.
 
Taksit alihintaisia? Ei kai nyt joku oikeasti ole sitä mieltä?

Ei kai se ole mikään mielipidekysymys. Ne on sen hintaisia, kuin niiden käytöstä ollaan valmiita maksamaan. Jos hinta on liian kova, vapaan kilpailun aikana ilmestyy joku viemään bisneksen hinnalla, joka on lähempänä kustannuksia.
 
Kyllä minusta nykyaikainen appi pitäisi hoitaa taksamittarin virkaa. Taksisuharin kaikki asiakkaat ja ajamat matkat luulisi voivan olla reaaliseurannan piirissä ja talletettuna jonnekin, mistä viranomaisten oma ohjelma löytäisi automaattisesti eroavaisuudet, jos veronmaksu ei vastaa tietoja.

Joo'o, jos nuo mittarit halutaan niin lakiin kirjaus muotoa "Asiakkaalla pitää olla mahdollisuus seurata taksaa reaaliaikaisesti". Mutta jos siellä on jotain 55+ vuotiaita taksikuskien AY-miehiä kuiskimassa hallituksen korvaan niin voi olla että sinne halutaan jotain niinkin luupäistä kuin fyysiset mittarit autoihin.
 
Mun kokemus muutoksen jälkeisestä ajasta on lähinnä lentokentälle työmatkan yhteydessä otettu taksi, jolloin olen tilannut auton taksi helsingiltä tai lähitaksilta, ja sen on saanut ihan yhtä nopeasti kuin ennen muutosta vuorokaudesta ja ajankohdasta riippumatta. Ja takaisin tullessa lentoasemalta samoilta firmoilta auto alle lähimmästä jonosta. Kuskien tasossa ei ole ollut muutosta ennen tai jälkeen. Hintoja en ole seurannut, mutta eroja tuskin on juurikaan. Jos tykkää niin kovin "vanhasta hyvästä ajasta", niin mikä estää toimimasta näin nytkin? Joo, siellä tolpalla on varmaan jos jonkinlaista freelanceria myös, mutta eihän niiden kyytiin ole pakko hypätä. Pitää toki olla alle neljän promillen humalassa, jotta näkee lukea sen 200pt fontilla kirjoitetun firman nimen kyljestä. Vai onko se niin, että kun Suomessa ennen on aina mukisematta otettu tolpan eka auto, niin sen pitää olla näin aina vastaisuudessakin, ja tästä ei tingitä?

Noin yleisesti on minusta ihan hyvä, että rankasti säädeltyä alaa avataan, koska muuten se pysyy kehittymättömänä dinosauruksena maailman tappiin asti. Varsinkin Uber yms. appien kautta toimivat palvelut ovat hyvä lisä perinteisten taksien rinnalle. Muutos on tuonut mukanaan myös perseilyä, josta pitäisi toki langettaa kunnon rangaistus. Tämä puoli on tuntunut jääneen miettimättä kokonaan, mikä on äärimmäisen huono juttu. Mutta on se nihkeää, että pienen porukan takia johtuen pitäisi nyt koko homma peruuttaa, ja kieltää taas Uberit yms. lailla. Hintakusetuksista pääsee eroon helposti appien kautta tapahtuvalla ennakkoon maksamisella.

Syrjäseudut on oma lukunsa, mistä omakohtaisia kokemuksia ei ole. Lopettiko ne perinteiset taksit siellä ajamisen vai? Eikai se kysyntä ainakaan mihinkään ole muuttunut? Kela-kyytien suhteen oli myös epäselvyyksiä, mutta se taisi johtua lähinnä pieleen hoidetusta kilpailutuksesta Kelan osalta?
 
Vähän pienemmissä kaupungeissa (n. 50 000 asukasta) nykyinen systeemi ei toimi. Naapurikaupungissa oli festivaali, niin kaikki taksit olivat menneet tietenkin sinne rahan perässä. Valopilkun kautta tunnin etsimiselläkään ei ainuttakaan autoa, soittamalla tärppäsi vasta kolmannen taksifirman kohdalla. Heilläkin oli vain kaksi taksia ajossa kaupungissa ja toinenkin taisi hoidella Kelakyytejä.
 
Vähän pienemmissä kaupungeissa (n. 50 000 asukasta) nykyinen systeemi ei toimi. Naapurikaupungissa oli festivaali, niin kaikki taksit olivat menneet tietenkin sinne rahan perässä. Valopilkun kautta tunnin etsimiselläkään ei ainuttakaan autoa, soittamalla tärppäsi vasta kolmannen taksifirman kohdalla. Heilläkin oli vain kaksi taksia ajossa kaupungissa ja toinenkin taisi hoidella Kelakyytejä.

Okei. Mutta näinkö ei olisi ennen muutosta tapahtunut? Siis oliko ennen jokin quota, että joka tolpalla on oltava hessu passissa, vaikka sieltä ei kyytejä tulisi?
 
Okei. Mutta näinkö ei olisi ennen muutosta tapahtunut? Siis oliko ennen jokin quota, että joka tolpalla on oltava hessu passissa, vaikka sieltä ei kyytejä tulisi?

No ennen taksiluvat olivat kuntakohtaisia. Tai ainakin joillakin rajoilla.
 
Ennen taksiluvalliset joutuivat päivystämään öitä ja hiljaisia aikoja "omaan piikkiin", joka tietty sitten laskutettiin käytännössä asiakkaalta.
 
Okei. Mutta näinkö ei olisi ennen muutosta tapahtunut? Siis oliko ennen jokin quota, että joka tolpalla on oltava hessu passissa, vaikka sieltä ei kyytejä tulisi?
No ainakin ennen uudistusta valopilkku löysi käytännössä alle minuutissa vapaan taksin, oli sitten minkälaista festaria tai juhlaa tahansa naapuripitäjässä. Ja ennen valopilkkua, soittamalla siihen yhteen numeroon sai aina taksin. Taksitolpiltakin sai napattua vapaan auton helposti, mutta nykyään tolpilla ei juurikaan takseja näy. En tiedä onko taksikuskien kannalta asia mennyt parempaan vai huonompaan, mutta asiakkaan näkökulmasta huonompaan.
 
Se on hienoa hehkuttaa uutta sysipaskaa taksiuudistusta, kun on Helsingissä päässyt lentokentältä keskustaan pari euroa halvemmalla kuin ennen. Suunnilleen se ainoa reitti, jossa edes teoriassa voisi jotain kilpailuhyötyä saada verrattuna vanhaan. Väliäkös sillä, että Helsingin keskustan lisäksi juuri kukaan ei koko maassa enää saa taksia kuin hyvällä tuurilla ja hinta voi olla mitä tahansa (ainakin vanhaa kalliimpaa).
 
Se on hienoa hehkuttaa uutta sysipaskaa taksiuudistusta, kun on Helsingissä päässyt lentokentältä keskustaan pari euroa halvemmalla kuin ennen. Suunnilleen se ainoa reitti, jossa edes teoriassa voisi jotain kilpailuhyötyä saada verrattuna vanhaan. Väliäkös sillä, että Helsingin keskustan lisäksi juuri kukaan ei koko maassa enää saa taksia kuin hyvällä tuurilla ja hinta voi olla mitä tahansa (ainakin vanhaa kalliimpaa).

Saitko tekstistäni kuvan, että _hehkutan_ taksiuudistusta, koska pääsee parilla eurolla halvemmalla lentokentältä kotiin? Nice :confused2:
 
Se, että landella on tilanne huonontunut johtunee siitä, että ennen se taksilupa velvoitti ajamaan myös niitä aikoja kun ei ollut asiakkaita. Toisin sanoen taksiyrittäjä joutui päivystämään omaan piikkiinsä arkiöitä läpeensä eikä voinut sitten niistä kyydeistään kuitenkaan laskuttaa sen enempää kompensoimaan tappiotaan. Nyt se elämä pikkupaikkakunnilla vaatii tämän osalta vähän enemmän ennakointia, mikä nyt on lähinnä realismia.
 
Se, että landella on tilanne huonontunut johtunee siitä, että ennen se taksilupa velvoitti ajamaan myös niitä aikoja kun ei ollut asiakkaita. Toisin sanoen taksiyrittäjä joutui päivystämään omaan piikkiinsä arkiöitä läpeensä eikä voinut sitten niistä kyydeistään kuitenkaan laskuttaa sen enempää kompensoimaan tappiotaan. Nyt se elämä pikkupaikkakunnilla vaatii tämän osalta vähän enemmän ennakointia, mikä nyt on lähinnä realismia.
Varmasti osittain näin, mutta en silti ymmärrä kun taksilla ajellessa olen kysellyt mielipidettä kuskeiltakin tästä uudistuksesta, niin oikeastaan kaikki taksikuskitkin (ne, jotka siis ovat ajaneet ennen uudistustakin) ovat kertoneet kuinka p*ska systeemi tämä uusi on ja haluaisivat palata vanhaan. Turussa, Tampereella ja varmasti muissakin isommissa kaupungeissa kilpailun koveneminen oli tietenkin yksi eniten raastavista syistä. Asiakkaalle hinnat nousivat kilpailusta huolimatta, mutta kuskien on vaikeampi saada asiakkaita. Täällä landella sitten paikalliset pienet taksiyritykset on ajettu ahtaalle isompien,
useammassa kaupungissa toimivien yritysten toimesta.
 
Varmasti osittain näin, mutta en silti ymmärrä kun taksilla ajellessa olen kysellyt mielipidettä kuskeiltakin tästä uudistuksesta, niin oikeastaan kaikki taksikuskitkin (ne, jotka siis ovat ajaneet ennen uudistustakin) ovat kertoneet kuinka p*ska systeemi tämä uusi on ja haluaisivat palata vanhaan.

Tämä varmasti niiden mielipide, joilla oli aiemmin turvattu monopoli. Kysy samaa niiltä uusilta kuskeilta, joille ei lupaa aiemmassa järjestelmässä herunut.
 
Tämä varmasti niiden mielipide, joilla oli aiemmin turvattu monopoli. Kysy samaa niiltä uusilta kuskeilta, joille ei lupaa aiemmassa järjestelmässä herunut.

Ylipäätään miksi kysellä uudistuksen onnistumista palvelun toimittajilta. Asiakkaiden mielipide on tärkeämpi.
 
Ylipäätään miksi kysellä uudistuksen onnistumista palvelun toimittajilta. Asiakkaiden mielipide on tärkeämpi.

Itse asiakkaana olen päätynyt kävelemään kilometritolkulla uudistuksen jälkeen kun taksia ei suuren kaupungin keskustan liepeiltä ole saanut. Onneksi tuli nuo vuokrattavat sähköpotkulaudat nyt turkuun, korvaavat taksin tarpeen 100%.
 
Itse asiakkaana olen päätynyt kävelemään kilometritolkulla uudistuksen jälkeen kun taksia ei suuren kaupungin keskustan liepeiltä ole saanut. Onneksi tuli nuo vuokrattavat sähköpotkulaudat nyt turkuun, korvaavat taksin tarpeen 100%.

Yksi kokemus ei tietenkään kerro mitään, mutta muutama viikko sitten lauantaina onnistui noin 7 taksin tilaaminen samanaikaisesti lähelle Turun ydintä helposti noin kello 23.30. Ei mitään hajua, mitä kautta nuo tilattiin.
 
Varmasti menee pitkään koska päättäjät näkee noista märkiä päiväunia.
Miksi siinä menisi pitkään että kielletään? Miksi päättäjät näkisi potkulaudoista unia, ja mitä unia? Noilla ajellaan sen verran kalloja halki puhumattakaan vaaratilanteista, että jossain vaiheessa tulee rajoituksia. Oli se sitten kypäräpakkoa tai muuta. Tämä siis omaa tulkintaa, ruotsissahan ne taisi jotain asialle tehdä
 
Miksi siinä menisi pitkään että kielletään? Miksi päättäjät näkisi potkulaudoista unia, ja mitä unia? Noilla ajellaan sen verran kalloja halki puhumattakaan vaaratilanteista, että jossain vaiheessa tulee rajoituksia. Oli se sitten kypäräpakkoa tai muuta. Tämä siis omaa tulkintaa, ruotsissahan ne taisi jotain asialle tehdä

Ne näkee märkiä päiväunia hiilidioksidi neutraaleista kaupungeista. Nämä sähköpotkuvehkeet on heidän mielestä yksi pala ratkaisua siksi kieltoa tai rajoituksia ei tule ihan heti.
 
Ne näkee märkiä päiväunia hiilidioksidi neutraaleista kaupungeista. Nämä sähköpotkuvehkeet on heidän mielestä yksi pala ratkaisua siksi kieltoa tai rajoituksia ei tule ihan heti.

Minusta ne kyllä lisäävät kulutusta. Jos niitä ei olisi, niin niiden käyttämän sähkö ja materiaali olisi säästetty. Ihmiset kävelisivät.
Vai ei kai kukaan noilla korvaa taksikyytiä tai omalla autolla ajamista? Ne ovat vain ylimääräinen saastuttaja.
 
Minusta ne kyllä lisäävät kulutusta. Jos niitä ei olisi, niin niiden käyttämän sähkö ja materiaali olisi säästetty. Ihmiset kävelisivät.
Vai ei kai kukaan noilla korvaa taksikyytiä tai omalla autolla ajamista? Ne ovat vain ylimääräinen saastuttaja.

Niin varmaan melkein kaikkien mielestä. Heidän ajatusmallilla päästöt on jossain muualla -> ei lasketa :D
 
Tämä varmasti niiden mielipide, joilla oli aiemmin turvattu monopoli. Kysy samaa niiltä uusilta kuskeilta, joille ei lupaa aiemmassa järjestelmässä herunut.
Sillekkin saattaa olla syynsä ettei lupia herunut. Turussa varsinkin palvelun tasokin laskenut älyttömästi, kommunikointi saattaa olla hankalaa suomeksi ja pari kertaa joutunut ihan risteys risteykseltä opastamaan englanniksi minne mennään.
 
kommunikointi saattaa olla hankalaa suomeksi ja pari kertaa joutunut ihan risteys risteykseltä opastamaan englanniksi minne mennään.

Tämä ei liity uudistukseen, vaan siihen, että pitäydytään vielä vanhassa tavassa tehdä bisnestä. Mitään ongelmaa ei ole niillä toimijoilla, joiden appseilla saa laitettua kohteen valmiiksi kuskille jo tilauksessa. Autossa ei tarvitse sanoa sanaakaan, jos ei halua kun kuskilla on jo navigaattorissa reitti valmiina. Hyvä vain, että löytyy töitä myös heikosti suomea osaaville.
 
Voisihan samanlaisia vapautuksia tehdä muillekkin aloille kun takseille. Lääkäriksi kaikki jotka haluaa ja asiakkaat päättää kenellä haluavat käydä... No, ehkä toimii paremmin vähäisen osaamisen aloilla(kuten taksikuskin hommat) että pääsyvaatimukset alenee. Joku über pelkkänä sovelluksena ilman mitään firmaa vetämässä rahaa välistä optimoisi osaltaan liikennettä.

Taksiala menee uusiksi viimeistään kun itseajavat autot ovat laajemmin käytössä. Sitä odotellessa olisin mieluummin pitänyt asiakkaana vanhan systeemin.
 
Voisihan samanlaisia vapautuksia tehdä muillekkin aloille kun takseille. Lääkäriksi kaikki jotka haluaa ja asiakkaat päättää kenellä haluavat käydä... No, ehkä toimii paremmin vähäisen osaamisen aloilla(kuten taksikuskin hommat) että pääsyvaatimukset alenee. Joku über pelkkänä sovelluksena ilman mitään firmaa vetämässä rahaa välistä optimoisi osaltaan liikennettä.

Taksiala menee uusiksi viimeistään kun itseajavat autot ovat laajemmin käytössä. Sitä odotellessa olisin mieluummin pitänyt asiakkaana vanhan systeemin.

... tai sitten voit miettiä myös, toimiko jos vaikka parturit laitettaisiin luvanvaraisiksi ja ravintoloiden ja ruokakauppojen määrää alettaisiin säännöstellä ja laitettaisiin näille jotain aukiolovelvoitteita..

Ainoa asia, mikä taksiuudistuksessa mokattiin, oli kela-taksit. Se, että syrjäseuduilla muuten taksin saaminen heikkeni on pelkkää siirtymäajan kitkaa, joka korjautuu, kun taksit sopeutuvat muuttuneeseen markkinatilanteeseen.

Itse tosin olisin laittanut taksilakiin vielä pykälän, että taksilain voisi helpommin evätä/perua, jos perseilee liikenteessä, ja vaatinut myös tämän valvomista.



Lääkäreiden suhteen ongelmana on lähinnä se, että lääkäreitä koulutetaan liian vähän. Ja syynä on lääkäriliiton lobbaus; Lääkäriliitto lobbaa pienen koulutusmäärän puolesta, jotta lääkärien määrä pysyy pienenä, jolloin lääkärit voivat kiristää kovaa palkkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Voisihan samanlaisia vapautuksia tehdä muillekkin aloille kun takseille. Lääkäriksi kaikki jotka haluaa ja asiakkaat päättää kenellä haluavat käydä... No, ehkä toimii paremmin vähäisen osaamisen aloilla(kuten taksikuskin hommat) että pääsyvaatimukset alenee. Joku über pelkkänä sovelluksena ilman mitään firmaa vetämässä rahaa välistä optimoisi osaltaan liikennettä.

Taksiala menee uusiksi viimeistään kun itseajavat autot ovat laajemmin käytössä. Sitä odotellessa olisin mieluummin pitänyt asiakkaana vanhan systeemin.

Asian voisi viedä pykälää pidemmälle. Tarvitaan vain ohjelma, joka hoitaa lääkärin hommat, ei ihmistä ollenkaan. Tämä ei välttämättä ole niin kaukaista tulevaisutta, siis tekoälyohjelma, joka voittaa arvauskeskuksen lääkärit.
 
Taksiala menee uusiksi viimeistään kun itseajavat autot ovat laajemmin käytössä. Sitä odotellessa olisin mieluummin pitänyt asiakkaana vanhan systeemin.
Kukapa ei haluaisi vastikeetonta, ilmaista rahaa tai etuuksia. Harmi vain että jos on saaja niin täytyy olla myös antaja. Se että perseessä asuvien tai sinne muuttavien henkilökohtaiset elämänvalinnat ei enää laskuteta kaupungissa/korkean kysynynnän alueilla asuvilta vaan niistä joutuu vastaamaan itse on pelkkää oikeudenmukaisuutta.
 
Kukapa ei haluaisi vastikeetonta, ilmaista rahaa tai etuuksia. Harmi vain että jos on saaja niin täytyy olla myös antaja. Se että perseessä asuvien tai sinne muuttavien henkilökohtaiset elämänvalinnat ei enää laskuteta kaupungissa/korkean kysynynnän alueilla asuvilta vaan niistä joutuu vastaamaan itse on pelkkää oikeudenmukaisuutta.

Miten tuo liittyy mihinkään? Asun kaupungissa/korkean kysynnän alueella ja nykyään saa huonoa palvelua ilman tietoa siitä mitä se maksaa.
 
Miten tuo liittyy mihinkään? Asun kaupungissa/korkean kysynnän alueella ja nykyään saa huonoa palvelua ilman tietoa siitä mitä se maksaa.
Lataa kännykkään Taksini tjsp ja käytä sitä. Tällä ratkesi koko taksiuudistuksen "ongelma" itsellä, viime viikonloppuna katselin kun ihmiset seisoivat katoksessa ja katselivat 20m päässä olevaa taksijonoa milloin auto tulee paikalle. Näpyttelin kotiosotteen päätepisteeksi ja lähtöpaikaksi sen hetkisen sijainnin, 25 sec päästä kuski nappasi tehtävän ja kartalta näki suoraan missä auto menee. Haki suoraan katoksesta kyytiin ja hinnasto on selkeästi netissä luettavissa, halutessaan voi maksaa ennakkoon jos siltä tuntuu.

Toki syrjäseudulla on omat ongelmansa, mutta voihan sitä kuka vaan mennä pikkukylän ainoaksi taksiksi ajamaan jos näkee siinä bisnestä. IMO aika tyhmää valittaa, ettei kukaan suostu tekemään hommaa X ja sitten kun kysytään tekisitkö itse niin vastaus on "eihän siellä oo ees asiakkaita".
 
Miten tuo liittyy mihinkään?
Tuo on käytännössä se syy mistä 90-99% valituksista systeemiin liittyen tulee.

Asun kaupungissa/korkean kysynnän alueella ja nykyään saa huonoa palvelua ilman tietoa siitä mitä se maksaa.
On tuokin toki mahdollista yksittäistapauksina Suomen kohdalla. Vanhan "suunnitelmatalous"-taksijärjestelmän perintö painaa vielä jonkin aikaa ja kuluttajien että palvelun tarjoajien pitää tottua toimimaan vapaamarkkinan sisällä. Siihen menee ainakin se 3-5 vuotta joten asiaa ei voi käytännössä kritisoida ennen sitä. Palataan asiaan sitten ~2023 tms.
 
Tuo on käytännössä se syy mistä 90-99% valituksista systeemiin liittyen tulee.


On tuokin toki mahdollista yksittäistapauksina Suomen kohdalla. Vanhan "suunnitelmatalous"-taksijärjestelmän perintö painaa vielä jonkin aikaa ja kuluttajien että palvelun tarjoajien pitää tottua toimimaan vapaamarkkinan sisällä. Siihen menee ainakin se 3-5 vuotta joten asiaa ei voi käytännössä kritisoida ennen sitä. Palataan asiaan sitten ~2023 tms.


Monesti ollut firman juhlia samassa paikkaa kilometrin päässä turun keskustasta. Sieltä porukalla ollaan tilailtu aina taksikyydit keskiyön aikoihin keskustaan päin. Ennen uudistusta joka kerta saatiin riittävä määrä takseja paikalle vartissa. Viimeiset kolme kertaa uudistuksen jälkeen: 1: Odoteltiin tunti, kunnes itse lähdin kotiin kävellen 5km(tilattiin joka apilla ja joka numerosta takseja mitä oli saatavilla) muut jäivät odottamaan taksien tuloa joita sitten pari tuli jo parin tunnin päästä. Yritys 2: Taksit ei tulleet ollenkaan, kaikki käveli, itse puolen tunnin odottelun jälkeen, muut parin tunnin päästä. Yritys 3: Kävelin taas kotiin 5km puolen tunnin odottelun jälkeen, muut odottelivat taksejaan 3 tuntia.

En väitä että kaikilla näin menisi, mutta omalla kohdalla kokemus on että todella paska uudistus.

Viimeisimmällä kerralla varattiin sitten privaattibussi tähän käyttöön etukäteen. ;)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 355
Viestejä
4 866 124
Jäsenet
78 645
Uusin jäsen
NR772

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom