• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
6 569
Tätä just olin lisäämässä edelliseen viestiini. Eli onkohan Sebu itse lahjoittamassa "ylimääräiset" hyväntekeväisyyteen tai jotain?
Taisi mainita että kieltäytyi bussilipusta ja yläkerrasta tultiin vaatimaan, että ottaa vastaan. Ehkä niillä on joku tarkistuslista, että luovutettu k/e, ilman kohtaa kieltäytyi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 274


Kansanedustajien edut paljastettuna ja taustoitettuna

Jotenkin vaikuttaa että joku hiljentää ton Tynkkysen vielä.
Tynkkynen taitaa olla kautta aikain ensimmäinen oikeasti avoin ja rehellinen kansanedustaja, joka oikeasti edustaa kansaa. Turmeltumisen taso näyttää Tynkkysen kohdalla olevan olematon.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Tynkkynen taitaa olla kautta aikain ensimmäinen oikeasti avoin ja rehellinen kansanedustaja, joka oikeasti edustaa kansaa. Turmeltumisen taso näyttää Tynkkysen kohdalla olevan olematon.
Mä luulen, että kyse on ihan puhtaasti populistisesta irtopisteiden keräilijästä, joka yrittää kuollutta hevosta hakkaamalla nostaa itsensä jonkinlaisen pyhimyksen rooliin. Kieltäytyi bussilipusta :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 274
Mä luulen, että kyse on ihan puhtaasti populistisesta irtopisteiden keräilijästä, joka yrittää kuollutta hevosta hakkaamalla nostaa itsensä jonkinlaisen pyhimyksen rooliin. Kieltäytyi bussilipusta :D
Saattaa toki olla niinkin, mutta taitaa kumminkin olla kyse siitä, että olet itse tarpeeksi turmeltunut ja siten kykenemätön näkemään mitä Tynkkynen ajaa takaa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Saattaa toki olla niinkin, mutta taitaa kumminkin olla kyse siitä, että olet itse tarpeeksi turmeltunut ja siten kykenemätön näkemään mitä Tynkkynen ajaa takaa.
Katsotaan sitten kun Tynkkynen merkittävissä määrin luopuu omista eduistaan ja korvauksistaan. Siihen saakka puhe on halpaa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Johan se luopui valtuustopaikassa Oulun kaupunginvaltuustossa.
Se, että luopuu muista hommistaan ei ole sama kuin että luopuu kansanedustajan "kohtuuttomista" korvauksista. Sillä on se kuntapäivä edelleen käytettävissään kerran viikossa kuten itse haluaa ja edelleenkään se valtuustopaikka ei vie kuin yhden neljästä kuntapäivästä kuussa, jonka tarkoitus on... vaikuttaa omassa kunnassaan ja olla yhteydessä kuntalaisiin (!).

Argumentointi kunnanvaltuustotoimintaa vastaan oli ihan perseestä noin loogisesti ajatellen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Katsotaan sitten kun Tynkkynen merkittävissä määrin luopuu omista eduistaan ja korvauksistaan. Siihen saakka puhe on halpaa.
Miksi ihmeessä pitäisi kieltäytyä kohtuuttomaksi katsomistaan eduista, että saisi kritisoida niitä? Tällöinhän asettaa itsensä huonompaan asemaan kuin ne, jotka nauttivat kyseisistä eduista kritiikittä. Tämä taas luo asetelman, jossa kohtuuttomia etuja ei kannata kritisoida. Huono mekanismi.

Itse ainakin hyödyntäisin porsaanreikiä ja kohtuuttomia etuja täysimääräisesti ja kertoisin avoimesti, että nämä pitäisi poistaa.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Vaikka persuja kannatankin, niin nyt Tavio kyllä mokasi pahasti. Luulisi nyt ton verran englantia osaavan. Jos tuo on tahallinen väärinymmärrys, niin itse pidän tuota taktiikkaa aina nolona.


Edit. Tosin voisiko tuo olla sarkasmia, koska eihän se noita molempia mainoksia voi millään ymmärtää väärin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 087
Miksi ihmeessä pitäisi kieltäytyä kohtuuttomaksi katsomistaan eduista, että saisi kritisoida niitä? Tällöinhän asettaa itsensä huonompaan asemaan kuin ne, jotka nauttivat kyseisistä eduista kritiikittä. Tämä taas luo asetelman, jossa kohtuuttomia etuja ei kannata kritisoida. Huono mekanismi.

Itse ainakin hyödyntäisin porsaanreikiä ja kohtuuttomia etuja täysimääräisesti ja kertoisin avoimesti, että nämä pitäisi poistaa.
"Minun on väärin saada tästä rahaa -> otan rahat" -jeesustelua.

Vähän sama kuin twiittailisi ajellessaan 150km/h taajamassa että ylinopeuksia pitäisi valvoa paremmin.

Tai lomalennolla twiittailisi että lentäminen saastuttaa eikä sellaista pitäisi harrastaa.

Ihan ok jos itse ei ajelisi 150km/h taajamassa tai ei lentelisi, mutta muuten täyttä jeesustelua.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Miksi ihmeessä pitäisi kieltäytyä kohtuuttomaksi katsomistaan eduista, että saisi kritisoida niitä? Tällöinhän asettaa itsensä huonompaan asemaan kuin ne, jotka nauttivat kyseisistä eduista kritiikittä. Tämä taas luo asetelman, jossa kohtuuttomia etuja ei kannata kritisoida. Huono mekanismi.

Itse ainakin hyödyntäisin porsaanreikiä ja kohtuuttomia etuja täysimääräisesti ja kertoisin avoimesti, että nämä pitäisi poistaa.
Siksi, että kyseessä on pelkkä populistinen irtopisteiden keräily ellei oikeasti myös toimita. Put your money where your mouth is, kuten sanotaan. Ei kannata kritisoida tosiaan etuja, joista itse haluaa nauttia.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Ottaa hillotolpasta kaiken minkä saa ja on hiljaa, vs. kritisoi järjestelmää ja näyttää esimerkkiä. Katotaan miten käy, muuttuuko mieli.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
"Minun on väärin saada tästä rahaa -> otan rahat" -jeesustelua.

Vähän sama kuin twiittailisi ajellessaan 150km/h taajamassa että ylinopeuksia pitäisi valvoa paremmin.

Tai lomalennolla twiittailisi että lentäminen saastuttaa eikä sellaista pitäisi harrastaa.

Ihan ok jos itse ei ajelisi 150km/h taajamassa tai ei lentelisi, mutta muuten täyttä jeesustelua.
Ylinopeuden ajaminen on kielletty toisin kuin kansanedustajien etujen vastaanottaminen. Siinä tarvittava korjausliike on siis tehty. Argumenttisi menee siis ohi sen osalta.

Lentely on taas täysin sallittua ja ei todellakaan ole jeesustelua lentää ja vaatia lentämisen rajoittamista/kieltämistä/kalliimmaksi tai vähemmän saastuttavaksi tekemistä vaikka itse lentäisi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Siksi, että kyseessä on pelkkä populistinen irtopisteiden keräily ellei oikeasti myös toimita. Put your money where your mouth is, kuten sanotaan. Ei kannata kritisoida tosiaan etuja, joista itse haluaa nauttia.
Miten niin kyseessä on populistinen irtopisteiden keräily? Tuossahan laitetaan painetta järjestelmän muuttamiseksi. Itse eduista kieltäytyminen johtaa vain itselleen huonompaan asemaan, eikä luo painetta muuttaa järjestelmää.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 087
Lentely on taas täysin sallittua ja ei todellakaan ole jeesustelua lentää ja vaatia lentämisen rajoittamista/kieltämistä/kalliimmaksi tai vähemmän saastuttavaksi tekemistä vaikka itse lentäisi.
Tämä vertaus lähinnä tuli mieleen kun perussuomalaisia liputtavat monesti tässäkin ketjussa kommentoivat, ettei vihreiden pitäisi puhua ilmastonmuutoksesta, jos itse käyvät lentäen lomilla. Samat kriteerit olisi hyvä olla puolin ja toisin.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Ylinopeuden ajaminen on kielletty toisin kuin kansanedustajien etujen vastaanottaminen. Siinä tarvittava korjausliike on siis tehty. Argumenttisi menee siis ohi sen osalta.

Lentely on taas täysin sallittua ja ei todellakaan ole jeesustelua lentää ja vaatia lentämisen rajoittamista/kieltämistä/kalliimmaksi tai vähemmän saastuttavaksi tekemistä vaikka itse lentäisi.
Ei sitten pitäisi paheksua muiden lentämistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
316
Se, että luopuu muista hommistaan ei ole sama kuin että luopuu kansanedustajan "kohtuuttomista" korvauksista. Sillä on se kuntapäivä edelleen käytettävissään kerran viikossa kuten itse haluaa ja edelleenkään se valtuustopaikka ei vie kuin yhden neljästä kuntapäivästä kuussa, jonka tarkoitus on... vaikuttaa omassa kunnassaan ja olla yhteydessä kuntalaisiin (!).

Argumentointi kunnanvaltuustotoimintaa vastaan oli ihan perseestä noin loogisesti ajatellen.
Ei tuokaan kovin hyvä pointti ole, että se on "perseestä". Jäähän hänelle nyt enemmän aikaa hoitaa kansanedustajan tehtäviään vaikka maanantaisinkin, ei saa tonnin korvauksia tulemalla kokoukseen istumaan, ja hänen tilalleen kaupunginvaltuustoon pääsee joku jolla on nyt kaikki tarmo ja aika siihen hommaan.

Toinen pointti oli eturistiriita, ei voi pitää yhden kaupungin puolia jos tekee päätöksiä koko valtiota koskevalla tasolla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Siis onhan tuo Tynkkynen nyt kuitenkin ehdolla EU-vaaleissa, että en nyt ihan kovin vilpittömään huoleen näistä kansanedustajan eduista usko :D
Ettei nyt vaan olisi vaalikampanjaa vielä menossa :vihellys:

E: ei sillä että se kiellettyä olisi, mutta jokainen voi mielessään kuvitella samaan tilanteeseen jonkun oman inhokin...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
316
Siis onhan tuo Tynkkynen nyt kuitenkin ehdolla EU-vaaleissa, että en nyt ihan kovin vilpittömään huoleen näistä kansanedustajan eduista usko :D
Ettei nyt vaan olisi vaalikampanjaa vielä menossa :vihellys:

E: ei sillä että se kiellettyä olisi, mutta jokainen voi mielessään kuvitella samaan tilanteeseen jonkun oman inhokin...
Jos nyt on yhtään pitempään seurannut tynkkystä, niin tyyli on alusta asti ollut sama.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Miten niin kyseessä on populistinen irtopisteiden keräily? Tuossahan laitetaan painetta järjestelmän muuttamiseksi. Itse eduista kieltäytyminen johtaa vain itselleen huonompaan asemaan, eikä luo painetta muuttaa järjestelmää.
Joo. Siellä istuu 200 henkilöä, joista näillä näkymin 200 haluaa nauttia noista eduista.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Ei tuokaan kovin hyvä pointti ole, että se on "perseestä". Jäähän hänelle nyt enemmän aikaa hoitaa kansanedustajan tehtäviään vaikka maanantaisinkin, ei saa tonnin korvauksia tulemalla kokoukseen istumaan, ja hänen tilalleen kaupunginvaltuustoon pääsee joku jolla on nyt kaikki tarmo ja aika siihen hommaan.
Voi hoitaa maanantainakin ihan miten parhaakseen näkee mutta se on kuitenkin se kuntapäivä, joka on tarkoitettu oman kunnan piirissä vaikuttamiseen. Valiokuntia silloin ei ole. Ja tähän kamaluuteen menee siis yksi päivä, tai oikeastaan yhden päivän ilta kuussa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 422
Ei tuokaan kovin hyvä pointti ole, että se on "perseestä". Jäähän hänelle nyt enemmän aikaa hoitaa kansanedustajan tehtäviään vaikka maanantaisinkin, ei saa tonnin korvauksia tulemalla kokoukseen istumaan, ja hänen tilalleen kaupunginvaltuustoon pääsee joku jolla on nyt kaikki tarmo ja aika siihen hommaan.

Toinen pointti oli eturistiriita, ei voi pitää yhden kaupungin puolia jos tekee päätöksiä koko valtiota koskevalla tasolla.
Sulla on vissiin vähän väärä käsitys siitä että minkälaisia summia kunta/kaupunginvaltuustoissa saa kokouspalkkioina.
Jos olet ihan vaan rivijäsen niin tuossa puhutaan tyyliin parista satasesta kuukaudessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
316
Sulla on vissiin vähän väärä käsitys siitä että minkälaisia summia kunta/kaupunginvaltuustoissa saa kokouspalkkioina.
Jos olet ihan vaan rivijäsen niin tuossa puhutaan tyyliin parista satasesta kuukaudessa.
Et vissiin katsonut videota, palkkio ollut 1000-1300 euroa.

e: sori olikin tällä videollä 1000-3000 euroa kuussa kokouspalkkioita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 167
Sulla on vissiin vähän väärä käsitys siitä että minkälaisia summia kunta/kaupunginvaltuustoissa saa kokouspalkkioina.
Jos olet ihan vaan rivijäsen niin tuossa puhutaan tyyliin parista satasesta kuukaudessa.
IS selvitti kokouspalkkiot: Näin tienaa kuntapoliitikko – Helsinki 355 €, Luhanka ja Savukoski 25 €

Isoissa kaupungeissa ainakin pääsee tuon artikkelin mukaan ihan ok lisätienesteille. Onko tuo sitten liikaa vai liian vähän tuosta poliitikon koiranvirasta, siihen en ota kantaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 422
IS selvitti kokouspalkkiot: Näin tienaa kuntapoliitikko – Helsinki 355 €, Luhanka ja Savukoski 25 €

Isoissa kaupungeissa ainakin pääsee tuon artikkelin mukaan ihan ok lisätienesteille. Onko tuo sitten liikaa vai liian vähän tuosta poliitikon koiranvirasta, siihen en ota kantaa.
Oikeastaan Helsinki taitaa olla ainoa jossa noilla saa jotain merkittävää. Esim. Tampereella se on about 200€ per kokous ja kokouksia on yksi kuussa.
Jos olet valtuuston rivijäsen niin sitten tuolla et tee mitään merkittävää tienestiä. Ainakaan verrattuna siihen kansanedustajan liksaan.

Korkeampia summia voi saada jos on myös kaupunginhallituksen jäsen tai joissakin muissa lisähommissa. Mutta sitten myös se tehtävän työn määrä nousee aika reippaasti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 422
Et vissiin katsonut videota, palkkio ollut 1000-1300 euroa.

e: sori olikin tällä videollä 1000-3000 euroa kuussa kokouspalkkioita.
No kuten täällä on useaan otteeseen sanottu, videoilla keskustelu ei ole toimivaa koska valtaosaa ei kiinnosta katsoa jotain 10 minuutin videota.

*edit*
Kuitenkin 1000-3000€ on reippaasti yläkanttiin vedettynä joka vaatii paljon muutakin kuin vain siellä valtuuston kokouksissa istumista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
316
No tuskin vaatii, kun siellä valtuustossa Junes Lokka vaatii joka välissä suljettua lippuäänestystä :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Tämä vertaus lähinnä tuli mieleen kun perussuomalaisia liputtavat monesti tässäkin ketjussa kommentoivat, ettei vihreiden pitäisi puhua ilmastonmuutoksesta, jos itse käyvät lentäen lomilla. Samat kriteerit olisi hyvä olla puolin ja toisin.
Jos perussuomalaiset argumentoivat huonosti, sinun ei tarvitse.

Ei sitten pitäisi paheksua muiden lentämistä.
Olenko paheksunut muiden lentämistä??
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
677
No kuten täällä on useaan otteeseen sanottu, videoilla keskustelu ei ole toimivaa koska valtaosaa ei kiinnosta katsoa jotain 10 minuutin videota.

*edit*
Kuitenkin 1000-3000€ on reippaasti yläkanttiin vedettynä joka vaatii paljon muutakin kuin vain siellä valtuuston kokouksissa istumista.
Totta. Tuossa Kuntaliiton julkaisussa on kattavat tiedot kuntien luottamushenkilöille tällä valtuustokaudella maksamien palkkioiden suuruudesta: http://shop.kuntaliitto.fi/download.php?filename=uploads/1942_4_2018_lhpalkkiot.pdf

Todettakoon lisäksi, että valtuuston kokouksia on yleensä keskimäärin alle yksi kuukaudessa. Esimerkiksi Oulun kaupunginvaltuusto kokoontui viime vuonna yhdeksän kertaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 097
Homma on niin että kun kansanedustajan työnantaja on kansa niin kansanedustaja asettaa palkkansa minne tahtoo ja sitten kansa palkitsee äänestämällä uudestaan tai rankaisee pudottamalla eduskunnasta.

Käytännössä palkka ei ole kova hommasta, jossa johdetaan maata 200 ihmisen organisaatiolla ja jossa periaatteessa ollaan töissä aika suuri osa valveillaoloajasta. Ja jos ei olla niin... noh, äänestäjä ei ehkä äänestä uudestaan?
Eduskunta on n. 700-800 hengen organisaatio. Kansanedustajien ei itse tarvitse tehdä muuta kuin painaa nappia, ja kaikki eivät vaivaudu tekemään edes sitä.
 
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
6 569
No kuten täällä on useaan otteeseen sanottu, videoilla keskustelu ei ole toimivaa koska valtaosaa ei kiinnosta katsoa jotain 10 minuutin videota.

*edit*
Kuitenkin 1000-3000€ on reippaasti yläkanttiin vedettynä joka vaatii paljon muutakin kuin vain siellä valtuuston kokouksissa istumista.
1000-1300 on varmaankin luku jonka Sebe mainitsee kansanedustajille maksettavasta kulukorvauksesta. Helsinkiläiset saavat vähän pienempää korvausta koska asumisjärjestelyt ja matkat maakuntaan ovat tietenkin helpompia
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Jos perussuomalaiset argumentoivat huonosti, sinun ei tarvitse.



Olenko paheksunut muiden lentämistä??
Se oli yleisesti näille tyypeille, jotka paheksuvat muiden lentämistä, mutta lentävät itse.
Ja kyllähän se nyt on ihan jumalattoman tekopyhää olla muka joku ilmastonsuojelija ja lennellä pitkin maailmaa lomille.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Tämän antaisi ymmärtää, että Sebastian Tynkkynen on todellinen selkään puukottaja ja pyrkyri:

Junes Lokka, ASYL, elämä ja teot (yhdistetty Junes Lokka -ketju)
Ymmärrän oikein hyvin, että miksi Lokkaa ei persuihin haluta. Persuilla nyt on sentään edes pyrkimys pystyä yhteistyöhön muiden puolueiden kanssa, Juneksen kanssa täysin mahdotonta.
En usko Tynkkysen moista asiaa pystyvän päättämään. Immosen tapauksesta en tiedä mitään.
Pyrkyri Tynkkynen on varmasti, selkäänpuukotuksista ei ainakaan ole vielä näyttöä.
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
Toivoisin lähteitä noiden heittojen tueksi, muutoin voi tulla mielikuva, että mutuilet.
2 sekunttia googlea
Kateelliset, älkää lukeko: Nämä edut ovat kaikilla kansanedustajilla

Kansanedustajien etuja
Pitkät lomat
  • Kansanedustajilla on istuntotaukoa, lomaa, 4,5 kuukautta vuodessa.
  • Kevätkausi alkaa helmikuun alkupuolella. Ennen pääsiäistä on viikon loma. Kesälomalle lähdetään ennen juhannusta.
  • Syyskausi alkaa syyskuun alussa. Syksyllä on loka–marraskuussa viikon tauko Pohjoismaiden neuvoston kokouksen aikana. Joulun viettoon eduskunta pääsee kohtuullisesti ennen joulunpyhiä.
Lyhyet viikot, palkka juoksee
  • Maanantaisin eduskunnassa ei ole istuntoja, ja perjantaisin istunnot päättyvät viimeistään kello 13.30.
  • Kansanedustaja saa joka kuukausi palkkansa, riippumatta poissaoloista tai työtunneista.
  • Vaikka yhteiskuntasopimuksessa kansan työaikaa pidennetään 24 tunnilla ja julkisen sektorin lomarahoja leikataan, kansanedustajat eivät voi näihin talkoisiin osallistua. Koska kyseessä on virallisesti palkkio edustajantehtävästä, kansanedustajilta ei ole työaikaa eikä lomarahoja.
Hyvä eläke ja työttömyysturva
  • Kansanedustajien eläke kertyy liki kolme kertaa nopeammin kuin kansalla ja täyden eläkkeen saa 15 vuodessa.
  • Ennen vuotta 2011 eduskuntaan tulleet voivat saada sopeutumiseläkettä. Se on käytännössä ollut edustajien työttömyysturva. Sopeutumiseläkkeellä ei ole alaikärajaa ja sitä voi saada viralliseen eläkeikään asti.
  • Vuoden 2011 jälkeen kansanedustajiksi valitut saavat vain sopeutumisrahaa ja se kestää vain 1–3 vuotta edustajavuosista riippuen.
Kohtuullinen kuukausipalkka
  • Kansanedustajan palkka on 6 407 euroa kuukaudessa. Jos edustajavuosia on takana yli 12, palkka on 6 887 euroa.
  • Puhemiehen palkka on 11 792 euroa ja varapuhemiesten 9 830 euroa.
  • Eduskuntaryhmän puheenjohtajille ja valiokuntien puheenjohtajille maksetaan 720 tai 1 188 euron lisäkorvaus.
  • Lisäksi kansanedustajat saavat asuinpaikastaan riippuen 987–1 809 euron verottoman kulukorvauksen.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Toivoisin lähteitä noiden heittojen tueksi, muutoin voi tulla mielikuva, että mutuilet.
Minä mutuilen aina tai sitten luulen kertovani niin yleisesti hyväksytyn totuuden ettei siihen tarvita mitään todisteita.
En nyt jaksa tarkistaa sanatarkasti, että mitä minä oikein olen sanonut, mutta tässä ulkomuistista:
- Kansanedustajien palkan jatkoksi on kehitetty lukuisia tukia.
- Moni on todennut vuosien saatossa, että tämä on käytännössä kehitetty siksi, että itse palkkiota ei uskalleta kansan tuomion vuoksi korottaa sille tasolle kuin haluttaisiin.
- Tämä ei siis ole mikään viime vuosien juttu, vaan näin on ollut ns. aina.

Näille väitteille mun pitäisi etsiä lähteet? En etsi, tuo tieto on tullut ihan vaan vuosia politiikkaa seuraamalla, jos et usko, niin älä usko. Eiköhän joku asiasta perillä oleva korjaa väitteeni, jos niissä on jotain virheellisyyksiä.
Mutta pääsääntöisesti käytän keskustelupalstoilla lähteenäni omaa päätä, ellen halua linkata jotain juttua, mihin kommentoin.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Eduskunta on n. 700-800 hengen organisaatio. Kansanedustajien ei itse tarvitse tehdä muuta kuin painaa nappia, ja kaikki eivät vaivaudu tekemään edes sitä.
Äänestä parempia tilalle. Vain 200 noista saa itse päättää korvauksestaan ja loput eivät johda tätä maata tai ole suoraan kansalle vastuussa/ulos potkittavissa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 422
Minä mutuilen aina tai sitten luulen kertovani niin yleisesti hyväksytyn totuuden ettei siihen tarvita mitään todisteita.
En nyt jaksa tarkistaa sanatarkasti, että mitä minä oikein olen sanonut, mutta tässä ulkomuistista:
- Kansanedustajien palkan jatkoksi on kehitetty lukuisia tukia.
- Moni on todennut vuosien saatossa, että tämä on käytännössä kehitetty siksi, että itse palkkiota ei uskalleta kansan tuomion vuoksi korottaa sille tasolle kuin haluttaisiin.
- Tämä ei siis ole mikään viime vuosien juttu, vaan näin on ollut ns. aina.

Näille väitteille mun pitäisi etsiä lähteet? En etsi, tuo tieto on tullut ihan vaan vuosia politiikkaa seuraamalla, jos et usko, niin älä usko. Eiköhän joku asiasta perillä oleva korjaa väitteeni, jos niissä on jotain virheellisyyksiä.
Mutta pääsääntöisesti käytän keskustelupalstoilla lähteenäni omaa päätä, ellen halua linkata jotain juttua, mihin kommentoin.
No minä taaskin olen täysin eri mieltä asiasta. Mutta miksi mun pitäisi etsiä lähteet? Jos et usko niin älä usko. Eiköhän joku asiasta perillä oleva korjaa väitteeni jos niissä on jotain virheellisyyksiä.

Huomaatko että tämä ei välttämättä ole se kovinkaan järkevä ja rakentava tapa käydä keskustelua?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 422
2 sekunttia googlea
Kateelliset, älkää lukeko: Nämä edut ovat kaikilla kansanedustajilla

Kansanedustajien etuja
Pitkät lomat
  • Kansanedustajilla on istuntotaukoa, lomaa, 4,5 kuukautta vuodessa.
  • Kevätkausi alkaa helmikuun alkupuolella. Ennen pääsiäistä on viikon loma. Kesälomalle lähdetään ennen juhannusta.
  • Syyskausi alkaa syyskuun alussa. Syksyllä on loka–marraskuussa viikon tauko Pohjoismaiden neuvoston kokouksen aikana. Joulun viettoon eduskunta pääsee kohtuullisesti ennen joulunpyhiä.
Lyhyet viikot, palkka juoksee
  • Maanantaisin eduskunnassa ei ole istuntoja, ja perjantaisin istunnot päättyvät viimeistään kello 13.30.
  • Kansanedustaja saa joka kuukausi palkkansa, riippumatta poissaoloista tai työtunneista.
  • Vaikka yhteiskuntasopimuksessa kansan työaikaa pidennetään 24 tunnilla ja julkisen sektorin lomarahoja leikataan, kansanedustajat eivät voi näihin talkoisiin osallistua. Koska kyseessä on virallisesti palkkio edustajantehtävästä, kansanedustajilta ei ole työaikaa eikä lomarahoja.
Hyvä eläke ja työttömyysturva
  • Kansanedustajien eläke kertyy liki kolme kertaa nopeammin kuin kansalla ja täyden eläkkeen saa 15 vuodessa.
  • Ennen vuotta 2011 eduskuntaan tulleet voivat saada sopeutumiseläkettä. Se on käytännössä ollut edustajien työttömyysturva. Sopeutumiseläkkeellä ei ole alaikärajaa ja sitä voi saada viralliseen eläkeikään asti.
  • Vuoden 2011 jälkeen kansanedustajiksi valitut saavat vain sopeutumisrahaa ja se kestää vain 1–3 vuotta edustajavuosista riippuen.
Kohtuullinen kuukausipalkka
  • Kansanedustajan palkka on 6 407 euroa kuukaudessa. Jos edustajavuosia on takana yli 12, palkka on 6 887 euroa.
  • Puhemiehen palkka on 11 792 euroa ja varapuhemiesten 9 830 euroa.
  • Eduskuntaryhmän puheenjohtajille ja valiokuntien puheenjohtajille maksetaan 720 tai 1 188 euron lisäkorvaus.
  • Lisäksi kansanedustajat saavat asuinpaikastaan riippuen 987–1 809 euron verottoman kulukorvauksen.
1. Kyseessä ei ole "loma" vaan istuntotauko. Se ei tarkoita että kansanedustajat saavat lähteä lomalle katsomaan Netflixiä alkkareissa tai Kanarialle postaileen kuvia ruuista Instagrammiin vaan tuona aikana heidän pitäisi käyttää aikaa kaikkeen muuhun kansanedustajan työhön kuin niihin täysistuntoihin.
Jos jotku käyttävät tuon ajan vain lomailuun niin sitten on äänestäjien tehtävä kenkiä nuo pihalle jos ovat sitä mieltä että tuo ei ole ok.

2. Kyseessä ei ole lyhyt viikko vaan jälleen kerran, se että ei ole eduskunnassa istuntoja. Eli kansanedustajien pitäisi käyttää tuo aika siihen että ovat siellä omassa vaalipiirissään kansalaisten joukossa sen sijaan että bunkkeroituvat Kehä III:n (tai jopa Kehä I:n) sisälle jatkuvasti.

3. Esimerkki asiasta jossa kansanedustajien edut ovat merkittävästi huonontuneet.

4. Juu, olennainen sana "kohtuullinen". Se on kirjaimellisesti kohtuullinen. Se on hyvä mutta ei kuitenkaan mikään huippuhyvä. Se on sen verta korkea että aikalailla kaikki kansalaiset (pl. yritysten korkeimmat johtajat, huippuartistit, yms. muut erittäin korkeatuloiset) voi ottaa kansanedustajan pestin vastaan ilman että siitä tulee kovin suurta henkilökohtaista taloudellista tappiota. Mutta se silti pysyy sellaisissa rajoissa mitä ihan normaali kansa voi tienata.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Kansanedustajan paikka on myös jonkin verran kilpailtu; valituksi tulleiden keskimääräinen vaalibudjetti on jotain 40 000 euroa, eikä suurempikaan budjetti takaa valituksi tulemista.

Sitten luovut yksityisyydestäsi niin, että kaikki julkisuudessa näkyvät tekemisesi (myös ajalta ennen poliittista uraa) syynätään suurennuslasilla, jos vaikka saataisiin vähän moralisoitua ja paheksuttua sua julkisesti. Niillä klikkauksilla joku toinen maksaa asuntolainaansa, tai haluaa vain viedä sulta ääniä.

Sitten köyhät ja kipeät joko vittuilee kadulla, tai olettaa, että haluat kuunnella just heidän juttujaan, olethan julkkis ja poliitikko.

Sitten puolue edellyttää reissaamaan ympäri Suomea. Ilomantsin motellihuoneessa iltaseitsemältä ei eduskunnan taksikortti paljoa lämmitä, kun ei missään voi käydä. Missään ei ensinnäkään ole mitään, ja siellähän ne köyhät ja kipeät vasta vittuileekin. Mutta hymyillä pitää, ja hammasta purra, että vaikuttaa hyvältä.

Työ on myös todella haastavaa, jos haluaa menestyä edes kohtalaisesti. On jatkuvasti perehdyttävä laajoihin asiakokonaisuuksiin, vaikka ne eivät henkilökohtaisesti kiinnostaisi. On verkostoiduttava muiden poliitikkojen, vaikuttajien ja toimittajien kanssa, ja hierottava jatkuvaa kompromissia, lehmänkauppaa ja suunnitelmaa. Jos et menesty, niin et näy, ja joku #metoo-yms #matu kohujen päällä ratsastava twitter-viisastelija vie paikkasi ensi vaaleissa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 422
Tuostahan puuttuu vaikka mitä, jopa ne kuuluisat ilmaiset taksimatkat.
Mahtaneeko jostain edes helposti löytää kattavaa listaa?
Kansanedustajat saavat käyttää taksia vain kansanedustajan työhön liittyviin matkoihin joten kyseessä ei ole "etu".
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
No minä taaskin olen täysin eri mieltä asiasta. Mutta miksi mun pitäisi etsiä lähteet? Jos et usko niin älä usko. Eiköhän joku asiasta perillä oleva korjaa väitteeni jos niissä on jotain virheellisyyksiä.

Huomaatko että tämä ei välttämättä ole se kovinkaan järkevä ja rakentava tapa käydä keskustelua?
Onko se keskustelua, että minä kirjoitan kuinka oli aika noloa aikoinaan, kun Martti Ahtisaari esitteli telkussa jotain palkkakuittiaan.

Ja sitten joku vain ilmoittaa, että onko tälle lähdettä.

Mun pitäisi sitten yrittää googlata asiaa ja kun äsken yritin, niin aika heikosti onnistuu.
Ehkä muistan väärin, se ei ollut palkkakuitti. Mutta jotain se siinä televisiossa heilutti, muka todistuksena jostain.

Keskustelu etenee, kun joku muukin, joka asian muistaa sanoo siitä jotain. Tuollainen lähteiden vaatiminen kaikkeen vain tappaa keskustelun. Jos lähteen pyytäjä edes toteaisi, että yritin etsiä asiasta tietoja enkä löytänyt mitään, niin siinä tapauksessa asia olisi sentään eri. On edes yrittänyt itsekin jotain eikä ole heti vaatimassa jotain lähdettä.

Vai vaaditaanko jossain muussa ketjussa muka heti lähdettä, jos joku kirjoittaa kuinka uskomattomalta tuntuu, että Metallica on ollut keikalla Tarvasjoella?
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Kansanedustajat saavat käyttää taksia vain kansanedustajan työhön liittyviin matkoihin joten kyseessä ei ole "etu".
Ja asiaa ei käytännössä valvota mitenkään. Matka liittyy kansanedustajan työhön, kun se sitä kansanedustajan mielestä on.
Toivola vain taisi olla niin hölmö, että laskutti kyytinsä kahteen kertaan, tilaisuuden tilaajalta ja eduskunnalta.
Sitten taisi vapaaehtoisesti palauttaa tuplalaskutuksensa, ei sitä muistaakseni karhuttu.
Lähteet voit etsiä vaikka tältä foorumilta. Eiköhän Toivolan tapauksen kaikki käänteet ole jossain tallella.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 136
Viestejä
4 196 759
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom