Tuo siteeraamasi viestin pointti oli se, että ilmeisin keino hioa prosesseja hoivakodeissa olisi se, että hoitajat tekisivät hoitotyötä, jolloin samalla hoitajamäärällä saataisiin parempilaatuista hoitoa eikä hoitajakiintiön nostoa välttämättä tarvitsisi, mutta tämäkin keino vaatii lisämiehitystä eli niitä siivoojia ja ruoanlaittajia, ja sen vuoksi minun on vaikea keksiä hiottavia prosesseja, jotka ei vaatisi lisämiehitystä.
Ylipäätään joku kiinteä kaikkia koskeva hoitajakiintiö on mielestäni huono ratkaisu, kun yksiköitä ja niissä asuvia vanhuksia on niin erilaisia. Ennemmin vanhuksilta voisi laskea ns. hoitoisuuspisteet esimerkiksi liikkumiskyvyn, omatoimisuuden, jatkuvien hoitojen jne mukaan, jotka määräisivät hoitajamitoituksen kussakin yksikössä.
Toisekseen, vanhukset maksavat jo nykyisellään asumisestaan hoivakodissa, eivät he ilmaiseksi hoivakodissa asu, vaan laskun maksaa vanhus itse eläkkeestään tai kunta palvelusetelillä/maksusitoumuksella. Nykysysteemissäkin on mahdollista äänestää jaloillaan, ts. maksaa enemmän jotta pääsee parempaan hoivakotiin ja sehän on ihan sallittua, ei mulla mitään sitä vastaan ole. Kaikilla ei kuitenkaan tähän ole mahdollisuutta ja se mitä ajan olen koko ajan yrittänyt sanoa on se, että kaikista heikoimmassa asemassa oleville pitäisi jotenkin taata riittävän laadukkaat elinolosuhteet ja hoiva. En usko, että sitä kunnan määräämää edunvalvojaa kiinnostaa sen enempää esimerkiksi ruoan laatu kuin sitä kunnanjohtajaa. Etenkin kun hänellä todennäköisesti on usean vanhuksen edut valvottavanaan ja vähän aikaa perehtyä kunkin asioihin.
Ymmärrän kyllä tuon tausta-ajatuksen, että kun syntyy kilpailua, palvelun laatu paranee ja näin se varmaan onkin niiden kohdalla, joilla on kykyä ja resursseja vaikuttaa itse oloihinsa. Kaikkien kohdalla tämä ei kuitenkaan päde ja siksi täytyisi mielestäni keksiä muitakin mekanismeja varmistaa hoivan ja hoidon laatu. Lisäksi nykyään on ongelmana se, ettei valinnanvaraa juuri ole koska hoivakotipaikkoja ei ole kunnissa riittävästi (ellet ole valmis maksamaan huomattavasti enemmän) ja vanhukset joutuvat jonottamaan paikkoja pitkiäkin aikoja, joten aito kilpailu on senkin vuoksi hankalaa.