Kai ymmärrät, ettö hoitajamitoituksen kasvattaminen nimenomaan vähentää siivoajien ja ruoanlaittajien määrää hoitokodissa? Jos ainoa reguloitava asia on se, että hoitajia pitää olla 50, niin sitten yhtään mitään ulkoista palvelua ei osteta, vaan hoitajat korjatkoon ilmanvaihtokoneet ja ajakoon nurmikotkin.No ilmeinen keino hioa prosesseja hoivakodissa olisi juuri esimerkiksi se, että hoitajat vapautettaisiin tekemään hoitotyötä siivoamisen ja ruoanlaiton sijaan. Tavallaan tämäkin tosin vaatii lisää työntekijöitä, nimittäin siivoojia ja ruoanlaittajia.
Ainakin minun on vaikea keksiä, mitä prosesseja hoivakodeissa olisi mahdollista kehittää siten, että saataisiin parempia tuloksia ilman lisämiehitystä.
Vaikka kannattavinta saattaisi olla tilata lounasruoat esim. naapurissa olevan koulun keittiöstä, niin jos hoitajamitoitus kiristetään tarpeeksi ylös, niin säästetään rahaa kokkauttamalla ruoat itse, vaikka laatu huononee ja hoitajien aikaa menee hukkaan. Niin kauan kuin vanhus ei saa äänestää rahalla paremman ruoan ja hoidon puolesta, kannattaa tarjota niin huonoa kuin mahdollista.
Koko hoitajamitoitus on täysin idioottimainen yritys korkata ongelma joka syntyy siitä, että väärä taho määrää siitä kenelle maksetaan ja paljonko.
Raha sen vanhuksen kouraan ja hän ostakoon itse mitä haluaa. Silloin vanhus saa paljon parempaa hoitoa. Jos vanhus on vihannes, niin rahan käytöstä määrätköön edunvalvoja. Jokaisella vihanneksella on sellainen. Jos se ei ole omainen, se on viranomainen.
—
Markkinatalous on tässä kohtaa siitä hyvä järjestelmä, että palvelun tuottajan ja hoidettavan insentiivit kohtavaat. Kun vanhus maksaa itse hoidostaa, hänen kannattaa hankkia mahdollisimman hyvää laatua käytettävissä olevalla rahalla.
Kun palvelutuottajat kilpailevat vanhuksen rahoista, heidän on pakko tarjota parempaa laatua kuin kilpailijat tai he eivät saa asiakkaita.
Miski kuntaa kiinnostaisi edes auttavasti se, että onko hoitokodin ruoka hyvää? Ei sitä kiinnosta. Se haluaa vain saada ”vanhusongelman” hoidettua mahdollisimman halvalla pois häiritsemästä kunnanjohtajan golfkierrosta. Jos hoitajamitoitus nostaa kustannuksia per potilas, niin sitten vähennetään potilaita ja pidetään useampaa kotihoidossa.
Viimeksi muokattu: