Kuten sanoin, nuo on omakohtaisia kokemuksia joita on tullut vastaan viimeisen n. kymmenen vuoden ajalta. En puhu yksittäistapauksista vaan havainnoimistani laajemmista ilmiöistä ja muutoksista sen pohjalta mitä itse olen havainnoinut. En usko, että tilastoja monistakaan asioista edes on koska selvää on, ettei tuollainen tilastointi ole yritysten intresseissä ja kun puhutaan potilasasiakirjoista, ei ulkopuolisillakaan tilastoijilla niihin ole kovin helposti pääsyä. Lisäksi muuttujia on paljon ja vaatisi valtavan työmäärän tilaistoida kattavasti asiaa.
Onko sulla tästä näyttää jotain faktaa? Kuulostaa aika hurjalta, että hyöty on pyöreä nolla. Jos toiminta olisi kategorisesti tuollaista, niin luulisi, että nuo olisi jo aikaa sitten lakkautettu.
Faktaa ei ole, perustuu omakohtaisiin kokemuksiin ja käymiini keskusteluihin asian kanssa tekemisissä olevien kanssa. En usko, että firmat pitävät tilastoja siitä, miten suuri prosentti konsultaatiopuheluista johtaa ratkaisuun ilman muiden apua ja kuinka suuri osa ohjautuu konsultaation perusteella päivystykseen.
Hyöty esimerkiksi tuossa puhelinlääkärihommassa tulee puhelinlääkäripalvelua tarjoavalle yritykselle joka laskuttaa kuntaa puheluista sekä hoivakodille, joka toimimalla näin saa omia kulujaan pienennettyä kun ei tarvitse palkata fyysisesti paikalla olevaa lääkäriä, mutta sopimukseen voidaan kirjata, että jonkunlaiset lääkäripalvelut on talon puolesta olemassa. Minkä takia tuohon edes tarvitsisi yksityistä lääkäriä välikädeksi, jos kuntapäättäjät olisivat tietoisia, että hoivakodin asukkaat käyttävät ensisijaisesti kunnan maksamia päivystyspalveluita myös ei-päivystyksellisissä asioissa ja tämä olisi heille täysin ok?
Ja miksi siis on ongelma, jos yksityinen sektori hoitaa helpompia tapauksia?
Yksityisten yrityisten potilasvalinta ei ole ongelma niin pitkään kun sitä ei tehdä veronmaksajien kustannuksella voiton maksimoimiseksi, toki firma saa lähtökohtaisesti valita asiakkaansa ja toimipaikkansa.
Miksi tämä on ongelma? Vai etkö vain periaatteen takia pidä ajatuksesta, että joku tienaa terveydenhuollolla? (Ja siis saat ehdottomasti olla tätä mieltä.)
Tuossa erikoissairaanhoitoon lähettämisessä pidän ongelmana sitä, että se tarjoaa yksityisen asiakkaille ns. "ohituskaistan" erikoissairaanhoitoon, eli eriarvoistaa kansalaisia ja sitä, että yksityinen yritys maksimoi voittonsa ja sysää kustannukset veronmaksajalle. Sama koskee reseptejä, jotka ovat Kela-korvattavia. Yksityiset lääkärit kirjoittavat lähetteitä ja reseptejä hövelisti, koska näin saadaan lisättyä todennäköisyyttä, että asiakas palaa vastaanotolle kun on saanut haluamansa reseptin tai lähetteen haluamalleen erikoisalalle.
Myös sitä, että yksityisellä puolella on oikeus esimerkiksi leikata potilaita, mutta komplikaatioiden sattuessa ei mitään vastuuta hoitaa niitä, pidän ongelmallisena. Näidenkin hoidattaminen julkisella puolella olisi ok, mikäli julkinen sektori laskuttaisi yksityistä antamastaan hoidosta.
Tienaamista terveydenhuollolla vastaan minulla ei ole mitään, niin pitkään kun asiakas tekee ostopäätöksen ja vastaa kustannuksista, eikä maksuvastuuta siirretä veronmaksajille missään muodossa voittojen maksimoimiseksi. Tähän en lue esimerkiksi tapauksia, joissa potilas tulee huonovointisuuden vuoksi yksityisvastaanotolle ja syyksi paljastuu vaikkapa sydäninfarkti, vaan tapauksia joissa henki/terveys ei ole välittömästi uhattuna.
Riippuu varmaan sijainnista. Tätäkään on ehkä turha yleistää.
Turvapuhelinfirmojen käytäntöjä on turha toki yleistää. On olemassa myös hyviä yrityksiä, jotka toimivat kuten pitää. Jälleen kerran kyseessä on oma kokemus ja sen perusteella eräät isommat yritykset yrittävät tasaisin väliajoin samalla laskuttaa potilasta palvelusta ja teetättää sen ilmaiseksi muilla. Turvapuhelintehtävien suorittaminen ambulanssilla on ihan ok, mikäli kunnalla on sopimus asiasta tai mikäli yksityistä laskutetaan tapauksissa, joissa he eivät pysty tarjoamaan myymäänsä palvelua.
Ongelmista pitää päästä eroon, mutta kokonaiskuva tässä kiinnostaa, ja siinä ei yksittäisen Esperi-laitoksen tilanne (tai TJ:n tilipussin koko) kerro vielä yhtään mitään. Enkä toisaalta kannata mitään massiivista yksityisen sektorin kasvattamista, mutta musta yksityisen ja julkisen rinnakkainelo voi toimia, kunhan valvonnalla saadaan perseily kuriin ihan kummallakin sektorilla.
Yksittäistapaukset ei minuakaan kiinnosta ja sekä yksityiseltä, että julkiselta puolelta kyllä löytyy kuraa jos lähdetään asiaa penkomaan. Lähinnä vastustan sitä, että yksityisen on löyhän lainsäädännön ja heikon valvonnan vuoksi mahdollista systätä kuluja julkiselle ja siten maksimoida omat voittonsa. Valvonnasta olen samaa mieltä, nykyisellään tuo yksityisen terveydenhuollon valvonta on liian heikkoa, koska mm. monimutkaiset kulurakenteet mahdollistavat sen, ettei hyväksikäyttö suoraan näy missään.