• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Merkel on Saksan liittokansleri, eikä ole vastuussa mistään EU:n maahanmuuttopolitiikasta (jota ei siis edes ole).
Jokainen maa vastaa itse omasta maahanmuuttopolitiikastaan.
Vastaamatta siihen miten suuri valta Merkelillä ainakin on ollut niin tiedoksi vain EU aktiivisesti koettaa pakottaa maita ottamaan paljon maahanmuuttajia.

EU on jopa antanut sanktioita Unkaria vastaan nimenomaan maahanmuuttopolitiikasta.

Minä vastustan noita sanktioita ja Merkel valtakausi on vähitellen loppumassa.
 
Ilmeisesti joutuivat pakolla hakemaan turvapaikkaa jos eivät halunneet vankilaan Unkarissa laittomasta maahantulosta.

Olisi mielenkiintoista nähdä jotain tilastoa moniko noista 250 tuhannesta turvapaikanhakijasta jäi Unkariin. Veikkaisin ettei edes yhtä prosenttia ole jäänyt sinne.

Johdattelet keskustelua uudella väitteellä pois alkuperäisestä. Väite oli, että täällä ei politiikka estänyt turvapaikanhakijoita ja jos olisi toimittu, kuten Unkari/Itävalta/Ranska, niin olisi vältytty 30 000 turvapaikanhakijalta ja miljardien kuluilta.

Se moniko saa hyväksytyn leiman on toinen väite, eikä liity aiempaan. Unkarikin on joutunut käsittelemään ison pinon näitä samalla tavoin, kuten me nyt. Näin myös Ranska, Itävalta ja niin edelleen. Missä siis faktat, että oltaisiin vältytty 2015 turvapaikanhakijoiden aallolta jos oltaisiin toimittu, kuten Unkari/Itävalta tai Ranska?
 
Vastaamatta siihen miten suuri valta Merkelillä ainakin on ollut niin tiedoksi vain EU aktiivisesti koettaa pakottaa maita ottamaan paljon maahanmuuttajia.

EU on jopa antanut sanktioita Unkaria vastaan nimenomaan maahanmuuttopolitiikasta.

Minä vastustan noita sanktioita ja Merkel valtakausi on vähitellen loppumassa.

Unkaria on rankaistu oikeusvaltion periaatteiden rikkomisesta. Mistään maahanmuuttoasioista EU:lla ei ole edes valtuuksia rankaista Unkaria, varsinkin kun tämä vaatisi yksimielisen päätöksen.

E: tosin tämä ei taida enää kuulua kotimaan politiikkaan
 
Unkaria on rankaistu oikeusvaltion periaatteiden rikkomisesta. Mistään maahanmuuttoasioista EU:lla ei ole edes valtuuksia rankaista Unkaria, varsinkin kun tämä vaatisi yksimielisen päätöksen.

E: tosin tämä ei taida enää kuulua kotimaan politiikkaan
Kyllä sillä nimellä siinä olet oikeassa mutta syy on tämä:
Immigration 'not a human right': Hungary FM on EU criticism
In an unprecedented move against a member state, the European Parliament has triggered Article 7 of the EU's governing treaty intended to protect its core principles: human dignity, freedom, democracy, equality, the rule of law and respect for human rights, including minority rights.

The EU accuses the Hungarian government led by Prime Minister Viktor Orban of breaching those values by passing anti-refugee laws

Jos palataan Suomen politiikkaan niin turha väittää että EU ei koeta vaikuttaa Suomen politiikkaan.
 
Kyllä sillä nimellä siinä olet oikeassa mutta syy on tämä:
Immigration 'not a human right': Hungary FM on EU criticism
In an unprecedented move against a member state, the European Parliament has triggered Article 7 of the EU's governing treaty intended to protect its core principles: human dignity, freedom, democracy, equality, the rule of law and respect for human rights, including minority rights.

The EU accuses the Hungarian government led by Prime Minister Viktor Orban of breaching those values by passing anti-refugee laws


Jos palataan Suomen politiikkaan niin turha väittää että EU ei koeta vaikuttaa Suomen politiikkaan.
The EU accuses the Hungarian government led by Prime Minister Viktor Orban of breaching those values by passing anti-refugee laws, manipulating the media, disregarding government corruption and removing independent judges.
Nimenomaan tuon oikeuslaitoksen politisoinnista johtui Unkarin pakotteet.

Texts adopted - Wednesday, 12 September 2018 - The situation in Hungary - P8_TA-PROV(2018)0340
1. States that the concerns of Parliament relate to the following issues:

– the functioning of the constitutional and electoral system;
– the independence of the judiciary and of other institutions and the rights of judges;
– corruption and conflicts of interest;
– privacy and data protection;
– freedom of expression;
– academic freedom;
– freedom of religion;
– freedom of association;
– the right to equal treatment;
– the rights of persons belonging to minorities, including Roma and Jews, and protection against hateful statements against such minorities;
– the fundamental rights of migrants, asylum seekers and refugees;
– economic and social rights.

Mutta tosiaan ei kuulu tähän ketjuun. Jatketaan muualla, jos on tarvetta.
 
Ketä arvostan enemmän Juha Sipilä SOTE tai Viktor Orban? Vastaus Viktor Orban.
Asia selvä.
Jokaisella toki oikeus mielipiteeseensä, mutta itse en arvosta kovin korkealle entistä vallanhaluista kommaria, joka kommunismin kaaduttua jatkoi vallanhaluisena oikeistopopulistina. Mitään arvoa tuo tyyppi ei anna vapaalle kansalaisyhteiskunnalle. Tuntuu toisille riittävän, että vastustaa maahanmuuttoa.
Ei sillä että Sipilääkään juuri arvostaisin.
 
Unkaria on rankaistu oikeusvaltion periaatteiden rikkomisesta. Mistään maahanmuuttoasioista EU:lla ei ole edes valtuuksia rankaista Unkaria, varsinkin kun tämä vaatisi yksimielisen päätöksen.

E: tosin tämä ei taida enää kuulua kotimaan politiikkaan

Romaniassa rikotaan myös oikeusvaltioperiaatteita mutta se hyppii kiltisti EU:n pillin mukaan maahanmuuttoasioissa niin mistään rankaisemisesta ei ole puhetta.
 
Romaniassa rikotaan myös oikeusvaltioperiaatteita mutta se hyppii kiltisti EU:n pillin mukaan maahanmuuttoasioissa niin mistään rankaisemisesta ei ole puhetta.
Varmaan sopii johonkin toiseen ketjuun nämä jutut, ettei lähde OT taas laukalle ;)
 
2017 Unkari vs (Suomi):

Afganistan 1 365 (305)
Irak 795 (1 000)
Syyria 565 (740)
Pakistan 100 (?)
Iran 95 (?)
Muut 195 ( 1 450)
Yhteensä: 3 115 ( 4 325)

Mielikuvien luominen totaalisesta estosta aidoilla on ristiriitaista näiden tietojen kanssa.
En tiedä mistä olet nuo luvut repinyt ja mitä niiden pitäisi tarkoittaa.
 
Tässä vähän tilastoja turvapaikanhakijoiden määrästä. Käytän vuotta 2010 referenssipisteenä kerta se on ajalta ennen Arabi kevät joten sen pitäisi antaa suht "normaali" tilanne.
Luvut on 2010, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017
EU28: 260 000, 335 000, 431 000, 627 000, 1 323 000, 1 260 000, 706 000
Itävalta: 11 000, 17 000, 17 000, 28 000, 88 000, 42 000, 24 715
Unkari: 2100, 2100, 19 000, 42 000, 177 000, 29 000, 3400
Ranska: 53 000, 61 000, 66 000, 64000, 76 000, 84 000, 99 000

Ja sitten se maa missä ihmisten mukaan hommat on hoidettu päin persettä:
Suomi: 3000, 3100, 3200, 3600, 32 000, 5600, 5000

Eli siis, Itävallan 2017 luvut ovat yli 2x vuoteen 2010 verrattuna.
Unkarin kohdalla kerroin on 1,6x
Suomen kohdalla se on 1,66x
Ranskan kohdalla se on 1,87x

Mutta ehkä merkittävintä on se kuinka nopeasti Suomi luvut tippuivat sitten kun ne nousivat. Siinä missä Unkarin ja Itävallan luvut nousivat vuosina 2013 ja 2014, Suomen luvut pysyivät suht flättinä.
Sitten kun piikki tuli vuonna 2015, joka oli erittäin suuri hyppy Suomessa, luvut myös tulivat alas todella nopeasti Suomen kohdalla. Suomen kohdalla pudotus 2016 oli 83%. Unkarin kohdalla se oli about samat 83% mutta Itävallan kohdalla vain 52%.

Suomen vuoden 2016 luvut olivat 1,86 kertaiset verrattuna vuoteen 2010 kun taaskin Itävallan luvut olivat 3,8 kertaiset ja Unkarin luvut jopa 20 kertaiset.

*edit*
Lisäsin vielä 2012 ja 2013 luvut niin näkee tuon nousun paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Johdattelet keskustelua uudella väitteellä pois alkuperäisestä. Väite oli, että täällä ei politiikka estänyt turvapaikanhakijoita ja jos olisi toimittu, kuten Unkari/Itävalta/Ranska, niin olisi vältytty 30 000 turvapaikanhakijalta ja miljardien kuluilta.

Se moniko saa hyväksytyn leiman on toinen väite, eikä liity aiempaan. Unkarikin on joutunut käsittelemään ison pinon näitä samalla tavoin, kuten me nyt. Näin myös Ranska, Itävalta ja niin edelleen. Missä siis faktat, että oltaisiin vältytty 2015 turvapaikanhakijoiden aallolta jos oltaisiin toimittu, kuten Unkari/Itävalta tai Ranska?

Unkarissa ne taisivat käsitellä niitä turvapaikkahakemuksia muutamassa tunnissa.

Itävalta ja Ranska taas palauttelevat ne turvapaikkahakijat suoraan sinne Schengen maahan josta sinne tulevat. Eli Itävallan tapauksessa lähinnä Italiaan.
 
En tiedä mistä olet nuo luvut repinyt ja mitä niiden pitäisi tarkoittaa.

Otsikoinnista olisi pitänyt ehkä ymmärtää eli Unkari 2017 ja sulkeissa (Suomi) luvut.

Luvut peräisin aiemmasta lähteestä, joka tässä ketjussa eli jokin EU viralliset tilastot uusista turvapaikanhakijoista per maa. Mitä luvuilla sitten yritin osoittaa, niin Unkarin onnistuneen politiikan ja aitojen toimivuutta. Tässä ketjussa kun oli väite, että Unkarin mallilla oltaisiin vältytty 30 000 turvapaikanhakijalta. Toisin sanoen emme olisi ottaneet yhtään enempää kuin aikaisempinakaan vuosina. Tilastojen mukaan silti Unkariinkin tuli 20-kertainen ryntäys 2015, kuten yllä olevasta viestistä voit nähdä (JCSH viesti).
 
Unkarissa ne taisivat käsitellä niitä turvapaikkahakemuksia muutamassa tunnissa.

Itävalta ja Ranska taas palauttelevat ne turvapaikkahakijat suoraan sinne Schengen maahan josta sinne tulevat. Eli Itävallan tapauksessa lähinnä Italiaan.

Asia hoidettiin minusta surkeimmalla mahdollisella tavalla. Sen seurauksena pikkulapsia nyt joukkoraiskataan Suomessa ja osa uhreista on tappanut itsensä.

Sipilä vielä kusetti televisiossa 2015 vuonna, että hän antaa oman talonsa turvapaikkaturistien käyttöön ja sitä pyörittämällä kansainvälisillä uutiskanavilla maahan houkuteltiin ties miten monta tuhatta tai kymmentä tuhatta turvapaikkaturistia lisää. Eihän Sipilä koskaan oikeasti edes antanut sitä taloaan turvapaikkaturistien käyttöön vaan kyseessä oli pelkkä mainos.

Suomi olisi voinut toimia 2015 vuonna kuten esimerkiksi Ranska ja Itävalta toimivat eli sanoa asyliä huuteleville läpsyttelijöille että palatkaa huutelemaan sitä asyliä sinne Schengen maahan josta olette tulossakin. Tällä tavalla Suomeen olisi tullut 2015 vuonna pelkästään jo 30 tuhatta turvapaikkaturistia vähemmän ja valtio olisi säästänyt siinä jo 10 miljardia euroa jos niistä joka kolmas on jäänyt Suomeen ja jos jokainen aiheuttaa keskimäärin sen yhden miljoonan euron kulut Suomen veronmaksajille elämänsä aikana.

Esimerkiksi Baltian maissa, Puolassa ja Unkarissa homma hoidettiin mallikkaasti ja ehkä luokkaa sata turvapaikkaturistia tuli koko vuonna niihin maihin.

Nämä oli väitteesi joita tässä nyt on kumottu useaan otteeseen. En edes kehtaa lainata viestistäsi alkutekstin otteita provosointiyrityksistä.

Joten ole hyvä estradi on sinun. Kenen mallia seuraamalla oltaisiin voitu välttää 30 000 turvapaikanhakijan ryntäys ja montako turvapaikanhakijaa olikaan Unkarissa?
 
Itävalta ja Ranska taas palauttelevat ne turvapaikkahakijat suoraan sinne Schengen maahan josta sinne tulevat. Eli Itävallan tapauksessa lähinnä Italiaan.

Hohhoijaa, vaikkapa tästä Itävalta:
https://www.asylumineurope.org/sites/default/files/report-download/aida_at_2017update.pdf

Eli vuonna 2017 Syyriasta tulleille myönnettiin 11 555 turvapaikkaa, 1300 toissijaista suojelua ja 436 hylättiin (3,4% rejection rate)
Afghanistanista tulleille 4000 turvapaikkaa, 3100 toissijaista suojelua, 2800 hylsyä (38% rejection rate)
Irakilaisille 1100 turvapaikkaa, 1000 toissijaista suojelua, 1400 hylsyä (rejection rate 39%)

Ja kesti kokonaiset 10 sekuntia Googlettaa nuo tiedot.
 
En ollut aiemmin edes paneutunut näihin lukuihin ennen tätä päivää. Elin itsekin kuplassa, jonka halla-aho oli onnistuneesti luonut, että Unkari ja Itävalta on hienoja vastuullisia valtioita ja siellä potkittu kaikki pihalle paitsi kourallinen pakolaiskiintiöstä sallittu. Ei ihan ollut näin :vihellys:

Mitähän muuta vaihtoehtoista totuutta se herra levittää seuraajilleen?
 
Hohhoijaa, vaikkapa tästä Itävalta:
https://www.asylumineurope.org/sites/default/files/report-download/aida_at_2017update.pdf

Eli vuonna 2017 Syyriasta tulleille myönnettiin 11 555 turvapaikkaa, 1300 toissijaista suojelua ja 436 hylättiin (3,4% rejection rate)
Afghanistanista tulleille 4000 turvapaikkaa, 3100 toissijaista suojelua, 2800 hylsyä (38% rejection rate)
Irakilaisille 1100 turvapaikkaa, 1000 toissijaista suojelua, 1400 hylsyä (rejection rate 39%)

Ja kesti kokonaiset 10 sekuntia Googlettaa nuo tiedot.

Tässä muuten hyvää osoitusta sillekin, että "90% geelitukkia".

Itävalta:
Total number of applicants 24,296 -
Men 14,723 60%
Women 9,573 40%
Children 12,138 50%

Ruotsi:
Total number of applicants 25,666
Men 15,635 60.9%
Women 10,031 39.1%
Children 8,507 33.1%

Mitähän vielä tässä ehtii kumota, kun yhden päivän tutkii:confused:
 
Suomen vuoden 2016 luvut olivat 1,86 kertaiset verrattuna vuoteen 2010 kun taaskin Itävallan luvut olivat 3,8 kertaiset ja Unkarin luvut jopa 20 kertaiset.

Osaltaan suomalaisia tässä pakolaiskysymyksessä haraa vastaan seuraavat kaksi asiaa:
1) meille ei periaatteessa turviksia olisi pitänyt tulla mistään muualta kuin Venäjältä. Nyt valtaosa tuli kuitenkin jostain ihan muualta.

2) Suomen sosiaaliturva.

Children 12,138 50%
Oikein kerjäämällä kerjäät tähän tuota "Olen oikeasti 17v" -kuvaa vastaukseksi. Ihan mielenkiinnosta onkohan tuo "lasten" osuus ihan tutkittua faktaa vai muunneltua totuutta..
 
Hohhoijaa, vaikkapa tästä Itävalta:
https://www.asylumineurope.org/sites/default/files/report-download/aida_at_2017update.pdf

Eli vuonna 2017 Syyriasta tulleille myönnettiin 11 555 turvapaikkaa, 1300 toissijaista suojelua ja 436 hylättiin (3,4% rejection rate)
Afghanistanista tulleille 4000 turvapaikkaa, 3100 toissijaista suojelua, 2800 hylsyä (38% rejection rate)
Irakilaisille 1100 turvapaikkaa, 1000 toissijaista suojelua, 1400 hylsyä (rejection rate 39%)

Ja kesti kokonaiset 10 sekuntia Googlettaa nuo tiedot.

Itävalta on ottanut käyttöön ne rajatarkastukset Italiasta tuleville ja potkivat takaisin ne laittomat turvapaikkaturistit:

Austrian soldiers start carrying out checks for refugees and migrants at border with Italy

Suomihan teki saman, mutta sillä erotuksella että sotilaat pistettiin Suomessa Tornion tullista kantamaan niiden kunniakansalaisten laukkuja etteivät rasitu liikaa.
 
Turha viesti
Oikein kerjäämällä kerjäät tähän tuota "Olen oikeasti 17v" -kuvaa vastaukseksi. Ihan mielenkiinnosta onkohan tuo "lasten" osuus ihan tutkittua faktaa vai muunneltua totuutta..

sipila%CC%88-ja-partalapsi-feature.jpg
 
Unkarissa ne taisivat käsitellä niitä turvapaikkahakemuksia muutamassa tunnissa.

Itävalta ja Ranska taas palauttelevat ne turvapaikkahakijat suoraan sinne Schengen maahan josta sinne tulevat. Eli Itävallan tapauksessa lähinnä Italiaan.

Sitä ainakin itse ihmettelin, että Suomi ei palauttanut Ruotsista tulleita turvapaikanhakijoita Ruotsiin, elleivät sitten hakeneet turvapaikkaa nimenomaan Ruotsin valtion vainon vuoksi. Toki tämä olisi vaatinut rajavalvontaa (ns. rajat kiinni).
 
Otsikoinnista olisi pitänyt ehkä ymmärtää eli Unkari 2017 ja sulkeissa (Suomi) luvut.

Luvut peräisin aiemmasta lähteestä, joka tässä ketjussa eli jokin EU viralliset tilastot uusista turvapaikanhakijoista per maa. Mitä luvuilla sitten yritin osoittaa, niin Unkarin onnistuneen politiikan ja aitojen toimivuutta. Tässä ketjussa kun oli väite, että Unkarin mallilla oltaisiin vältytty 30 000 turvapaikanhakijalta. Toisin sanoen emme olisi ottaneet yhtään enempää kuin aikaisempinakaan vuosina. Tilastojen mukaan silti Unkariinkin tuli 20-kertainen ryntäys 2015, kuten yllä olevasta viestistä voit nähdä (JCSH viesti).
En edelleenkään ymmärrä noiden lukujen tarkoitusta. Eteläisen Keski-Euroopan maa sai siis vähemmän hakemuksia kuin Euroopan koilisnurkan Suomi. Ja tämän pitäisi merkitä mitä? Mitkä olivat luvut Unkarin osalta edellisten vuosien osalta verrattuna vuoteen 2017?

Ja ei, en näe JCSH:n viestejä.
 
Sitä ainakin itse ihmettelin, että Suomi ei palauttanut Ruotsista tulleita turvapaikanhakijoita Ruotsiin, elleivät sitten hakeneet turvapaikkaa nimenomaan Ruotsin valtion vainon vuoksi. Toki tämä olisi vaatinut rajavalvontaa (ns. rajat kiinni).

Koska tuohon ei ole mitään laillista mekanismia.

Ihmisillä on oikeus hakea turvapaikkaa mistä tahansa maasta. Se minkä reitin he ovat kulkeneet päästäkseen tuohon maahan ei vaikuta asiaan, heillä on silti oikeus hakea turvapaikkaa.

Jos Suomi laittaisi rajatarkastukset pystyyn niin turvapaikkahakemuksen voisi jättää heti sille rajavartijalle (joka seisoo Suomen maaperällä). Tällöin Suomen on käsiteltävä tuo hakemus. Suomella on mahdollisuus siirtää tuo hakija toiseen maahan Dublin menettelyn perusteella mutta Dublin menettely onnistuu vain siihen maahan jossa henkilö ensin ylitti EU:n ulkorajan tai haki turvapaikkaa.

Eli Suomen on käsiteltävä hakemus ja Suomi ei voi palauttaa henkilöä Ruotsiin koska Suomen pitäisi osoittaa että Ruotsi on se maa jossa henkilö ensin ylitti EU:n ulkorajan. Jota se tuskin on.
 
Koska tuohon ei ole mitään laillista mekanismia.

Ihmisillä on oikeus hakea turvapaikkaa mistä tahansa maasta. Se minkä reitin he ovat kulkeneet päästäkseen tuohon maahan ei vaikuta asiaan, heillä on silti oikeus hakea turvapaikkaa.

Jos Suomi laittaisi rajatarkastukset pystyyn niin turvapaikkahakemuksen voisi jättää heti sille rajavartijalle (joka seisoo Suomen maaperällä). Tällöin Suomen on käsiteltävä tuo hakemus. Suomella on mahdollisuus siirtää tuo hakija toiseen maahan Dublin menettelyn perusteella mutta Dublin menettely onnistuu vain siihen maahan jossa henkilö ensin ylitti EU:n ulkorajan tai haki turvapaikkaa.

Eli Suomen on käsiteltävä hakemus ja Suomi ei voi palauttaa henkilöä Ruotsiin koska Suomen pitäisi osoittaa että Ruotsi on se maa jossa henkilö ensin ylitti EU:n ulkorajan. Jota se tuskin on.

Kyllä tuota helposti voitaisiin soveltaa siten että palautetaan ruotsiin sillä perusteella että tiedetään varmaksi että henkilö tuli ainakin sinne ja koska henkilöiden pitäisi hakea sitä turvapaikkaa eikä kulkea maiden läpi.
 
Kyllä tuota helposti voitaisiin soveltaa siten että palautetaan ruotsiin sillä perusteella että tiedetään varmaksi että henkilö tuli ainakin sinne.

Olen aika varma että Ruotsi olisi asiasta eri mieltä. Ja varmaan lopulta myös ECJ:kin.
 
Olen aika varma että Ruotsi olisi asiasta eri mieltä. Ja varmaan lopulta myös ECJ:kin.
Jos niitä ei olisi päästetty rajan yli, niin armeijan avullako Ruotsi olisi ne väkisin Suomeen työntänyt?
Varmaan olisi saatu sen verran esteitä eteen, että pyrkijät olisivat voineet miettiä, että ainoa liikkumissuunta olisi ollut takaisin.
 
Jos niitä ei olisi päästetty rajan yli, niin armeijan avullako Ruotsi olisi ne väkisin Suomeen työntänyt?
Varmaan olisi saatu sen verran esteitä eteen, että pyrkijät olisivat voineet miettiä, että ainoa liikkumissuunta olisi ollut takaisin.

Joo toki Suomi voi aina haistattaa paskat kansainvälisille sopimuksille ja kusta meidän toiseksi suurimman kauppakumppanin muroihin ja sitten odotella että minkälaista penalttia ECJ läpsäsee päälle.

Mutta yleensä ottaen ideana on seurata kansainvälisiä sopimuksia ja yrittää olla ystävällinen naapureiden ja kumppaneiden kanssa.
 
Koska tuohon ei ole mitään laillista mekanismia.

Ihmisillä on oikeus hakea turvapaikkaa mistä tahansa maasta. Se minkä reitin he ovat kulkeneet päästäkseen tuohon maahan ei vaikuta asiaan, heillä on silti oikeus hakea turvapaikkaa.

Itseasiassa on mutta ei Schengen sopimuksen alueella (mikä on yksi syy miksi kyseinen sopimus on typerä). Aikanaan kun somaleja alkoi tulla rajan yli Venäjän puolelta niin Mauno Koivisto näki uhan ja pysäytti virran.

Näin presidentti Koivisto pysäytti itärajan yli tulleen pakolaisvirran vuoden 1991 alussa

Mutta yleensä ottaen ideana on seurata kansainvälisiä sopimuksia ja yrittää olla ystävällinen naapureiden ja kumppaneiden kanssa.

Jos se alkaa muodostumaan liian suureksi taakaksi ja uhaksi, niin kannattaa miettiä miten pitkälle niitä kannattaa seurata.
 
Joo toki Suomi voi aina haistattaa paskat kansainvälisille sopimuksille ja kusta meidän toiseksi suurimman kauppakumppanin muroihin ja sitten odotella että minkälaista penalttia ECJ läpsäsee päälle.

Mitä penalttia muille euroopan maille lätkäistiin jotka alkoivat pakolaiskriisissä sulkea rajojaan?

Mutta yleensä ottaen ideana on seurata kansainvälisiä sopimuksia ja yrittää olla ystävällinen naapureiden ja kumppaneiden kanssa.

Ruotsi kusi jo kohtuullisesti Suomen muroihin ohjaamalla tahallisesti pakolaisvirran Suomeen. Ei se nyt kohtuutonta olisi antaa viestiä että ei tuollainen ole ihan ok.

Halla-aho arvioi oikein: Ruotsi ohjaa turvapaikanhakijoita Suomeen – Torniossa jo 300 vuorokaudessa
 
En edelleenkään ymmärrä noiden lukujen tarkoitusta. Eteläisen Keski-Euroopan maa sai siis vähemmän hakemuksia kuin Euroopan koilisnurkan Suomi. Ja tämän pitäisi merkitä mitä? Mitkä olivat luvut Unkarin osalta edellisten vuosien osalta verrattuna vuoteen 2017?

Ja ei, en näe JCSH:n viestejä.

Eli sulla ignore JCSH? No tässä lainauksena oleellisimmat:
"Tässä vähän tilastoja turvapaikanhakijoiden määrästä. Käytän vuotta 2010 referenssipisteenä kerta se on ajalta ennen Arabi kevät joten sen pitäisi antaa suht "normaali" tilanne.
Luvut on 2010, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017
EU28: 260 000, 335 000, 431 000, 627 000, 1 323 000, 1 260 000, 706 000
Itävalta: 11 000, 17 000, 17 000, 28 000, 88 000, 42 000, 24 715
Unkari: 2100, 2100, 19 000, 42 000, 177 000, 29 000, 3400
Ranska: 53 000, 61 000, 66 000, 64000, 76 000, 84 000, 99 000

Ja sitten se maa missä ihmisten mukaan hommat on hoidettu päin persettä:
Suomi: 3000, 3100, 3200, 3600, 32 000, 5600, 5000"

Lue kokonaisuutta, äläkä hyppää keskelle keskustelua tenttaamaan mitä kukakin tarkoittaa tai on sanonut. Lucas väitti, että jos olisimme tehneet kuten Unkari/Itävalta, niin meille ei olisi tullut 30 000 turvapaikanhakijaa. Tilastot osoittavat aika vahvasti toista. Tilastot kumoavat käytännössä kaikki Lucasin väitteet ja syytökset siitä, että Sipilän politiikka oli meidän tuho ja jos olisimme tehneet kuten Ranska/Unkari/Itävalta, niin olisimme jotenkin välttyneet koko tuolta laumalta. Jatkotilastot osoittaa myös, että tuolla ei ole käännytetty "tunneissa 99 %" näistä, vaikka sellaisiakin heittoja tulee.

PS: Unkarin vuodet 2017 ennen ei ainakaan paremmaksi tee asioita jos taulukkoa katsoit, vaikka sitä varmaan toivoit. Boldasin 2015, jotta pääset vähemmällä vaivalla taas.

PPS: Enempää en ala oikomaan keskustelua referoimalla itseäni, koska et selvästi halua lukea kokonaisuutta ja tulet vain hämmentämään ilman tarvetta.
 
Mitä penalttia muille euroopan maille lätkäistiin jotka alkoivat pakolaiskriisissä sulkea rajojaan?

Löytyykö esimerkkejä näistä maista?

Ruotsi kusi jo kohtuullisesti Suomen muroihin ohjaamalla tahallisesti pakolaisvirran Suomeen. Ei se nyt kohtuutonta olisi antaa viestiä että ei tuollainen ole ihan ok.

Halla-aho arvioi oikein: Ruotsi ohjaa turvapaikanhakijoita Suomeen – Torniossa jo 300 vuorokaudessa

Tuossa artikkelissa sanotaan että ne helpotti junalla matkustamista. Se on pikkasen eri asia kuin että aletaan rikkomaan kansainvälisiä sopimuksia.
 
Joo toki Suomi voi aina haistattaa paskat kansainvälisille sopimuksille ja kusta meidän toiseksi suurimman kauppakumppanin muroihin ja sitten odotella että minkälaista penalttia ECJ läpsäsee päälle.

Mutta yleensä ottaen ideana on seurata kansainvälisiä sopimuksia ja yrittää olla ystävällinen naapureiden ja kumppaneiden kanssa.

Ja oliko Ruotsi oli Suomelle ystävällinen: estikö se esimerkiksi luvattoman läpikulun alueensa kautta?
 
Ja oliko Ruotsi oli Suomelle ystävällinen: estikö se esimerkiksi luvattoman läpikulun alueensa kautta?

Voit jatkaa tätä ketjua alaspäin ravintoketjussa aina Turkin rajalle asti. Jokainen otti vain osan siitä kuormasta ja loput jäi meille. Luojan kiitos se meidän osuus oli tuosta yli miljoonasta vain tuo 30 000.
 
Vaikka nyt Ruotsi ja Tanska.

Tanska ja Ruotsi sulkevat kilvan rajojaan – Tutkija: Euroopan integraation perusta uhkaa hajota

Tässä olikin kyse siitä naapurimaan muroihin kusemisesta.

Okei, siis tarkennus.

Suomi voi kyllä laittaa rajatarkastukset pystyy Suomen ja Ruotsin rajalle. Meillä on oikeus siihen väliaikaisesti kuten myös Saksalla, Tanskalla ja Ruotsilla. Mutta koska ne tarkastukset tapahtuu Suomen maaperällä, turvapaikanhakijat voivat silti hakea sitä turvapaikkaa heti siinä tarkastuksessa ja Suomen on käsiteltävä tuo hakemus.
 
Suomi voi kyllä laittaa rajatarkastukset pystyy Suomen ja Ruotsin rajalle. Meillä on oikeus siihen väliaikaisesti kuten myös Saksalla, Tanskalla ja Ruotsilla. Mutta koska ne tarkastukset tapahtuu Suomen maaperällä, turvapaikanhakijat voivat silti hakea sitä turvapaikkaa heti siinä tarkastuksessa ja Suomen on käsiteltävä tuo hakemus.

Kyllä ne rajatarkastukset voidaan alkaa tehdä Ruotsinkin perällä aivan kuten Ruotsi ja Tanska hoitaa asian siten että niitä hakemuksia ei pystytä jättämään toiseen maahan.

Ihmeellistä vänkäystä asiasta. Kyllä siihen nyt varmasti löydettäisiin keinot hoitaa asia jos siihen löytyisi halua.
 
Kyllä ne rajatarkastukset voidaan alkaa tehdä Ruotsinkin perällä aivan kuten Ruotsi ja Tanska hoitaa asian siten että niitä hakemuksia ei pystytä jättämään toiseen maahan.

Joo mutta tuo ei ole Suomen päätettävissä. Ja suuri syy siihen miksi Suomeen tulevien määrä laski on juurikin se että Ruotsi ja Tanska alkoivat pysäyttämään suuremmat määrät väkeä omille rajoilleen.
 
Vaikka nyt Ruotsi ja Tanska.

Tanska ja Ruotsi sulkevat kilvan rajojaan – Tutkija: Euroopan integraation perusta uhkaa hajota



Tässä olikin kyse siitä naapurimaan muroihin kusemisesta.

Tässä on puurot ja velit murojen lisäksi sekaisin nyt. Rajatarkastusten käyttöönotto ja foorumien puhekieli "rajat kiinni" on ainakin itselleni aivan kaksi eri asiaa. Käytännössä ensimmäinen tarkoittaa maahantulijoiden ohjaamista rajavalvontapisteille tarkastuskontrollin kautta kulkemaan, jolloin muuten rajan ylittäneet voidaan pidättää ja halutessaan tuomita rajarikoksesta. Schengen alueen sisälle pääsy se kriittinen piste on ollut ja nuo maat vain väliaikaisesti stoppasivat vapaan liikkumisen Schengenin sisällä ilman henkilöpapereita. Mitään varsinaista rajojen sulkemista ei ole tainnut tehdä yksikään maa. Saa toki korjata jos olen väärässä.
 
Joo mutta tuo ei ole Suomen päätettävissä. Ja suuri syy siihen miksi Suomeen tulevien määrä laski on juurikin se että Ruotsi ja Tanska alkoivat pysäyttämään suuremmat määrät väkeä omille rajoilleen.

Aivan samalla tavalla voitaisiin tarvittaessa soveltaa asiaa Suomen ja Ruotsin väliin. Kyllä Ruotsi varmaan antaisi Suomen tehdä tarkastuksia jossain bussiasemalla rajan tuntumassa mistä ne mamut lähtevät tjs. Jos ruotsi ei antaisi tehdä tarkastuksia niin se olisi taas melkoista muroihin kusemista mihin voisi vaikka vastata passittamalla ne bussikyydillä takaisin Ruotsin puolelle.

Tässä on puurot ja velit murojen lisäksi sekaisin nyt. Rajatarkastusten käyttöönotto ja foorumien puhekieli "rajat kiinni" on ainakin itselleni aivan kaksi eri asiaa. Käytännössä ensimmäinen tarkoittaa maahantulijoiden ohjaamista rajavalvontapisteille tarkastuskontrollin kautta kulkemaan, jolloin muuten rajan ylittäneet voidaan pidättää ja halutessaan tuomita rajarikoksesta. Schengen alueen sisälle pääsy se kriittinen piste on ollut ja nuo maat vain väliaikaisesti stoppasivat vapaan liikkumisen Schengenin sisällä ilman henkilöpapereita. Mitään varsinaista rajojen sulkemista ei ole tainnut tehdä yksikään maa. Saa toki korjata jos olen väärässä.

Olet väärässä ja koko noiden rajatarkastusten pointti oli ettei niitä pakolaisia päästetä rajojen sisäpuolelle bussi/laivakyydillä jolloin ne voisivat hakea sitä turvapaikkaa.
 
Aivan samalla tavalla voitaisiin tarvittaessa soveltaa asiaa Suomen ja Ruotsin väliin. Kyllä Ruotsi varmaan antaisi Suomen tehdä tarkastuksia jossain bussiasemalla rajan tuntumassa mistä ne mamut lähtevät tjs. Jos ruotsi ei antaisi tehdä tarkastuksia niin se olisi taas melkoista muroihin kusemista mihin voisi vaikka vastata passittamalla ne bussikyydillä takaisin Ruotsin puolelle.

Ja toki edelleen tässä tapauksessa on syytä huomioida ne, jotka oikeasti hakevat turvapaikkaa Ruotsin valtion harjoittaman vainon perusteella ja tutkia heidän hakemuksensa.
 
Aivan samalla tavalla voitaisiin tarvittaessa soveltaa asiaa Suomen ja Ruotsin väliin. Kyllä Ruotsi varmaan antaisi Suomen tehdä tarkastuksia jossain bussiasemalla rajan tuntumassa mistä ne mamut lähtevät tjs. Jos ruotsi ei antaisi tehdä tarkastuksia niin se olisi taas melkoista muroihin kusemista mihin voisi vaikka vastata passittamalla ne bussikyydillä takaisin Ruotsin puolelle.



Olet väärässä ja koko noiden rajatarkastusten pointti oli ettei niitä pakolaisia päästetä rajojen sisäpuolelle bussi/laivakyydillä jolloin ne voisivat hakea sitä turvapaikkaa.

Se turvapaikan hakeminenhan tapahtuu siinä rajalla? Tuo vain rajoitti sen, että ne ei voineet läpimatkustaa eli toisin sanoen jos löit rajatarkastukset, niin sait varmuudella ne omaksi ongelmaksi. Jos me oltaisiin lyöty (taisi tullakin rajatarkastukset Tornioon?), niin ihan samalla tavalla meidän olisi ne 30 000 pitänyt käsitellä. Vai siis meinasitko, että jos ei ole muualta hakenut turvapaikkaa ja meidän rajalle ilmestyy pyytämään turvapaikkaa, niin voi vain sanoa kiitos näkemiin? Ei taida mennä noin.
 
Se turvapaikan hakeminenhan tapahtuu siinä rajalla? Tuo vain rajoitti sen, että ne ei voineet läpimatkustaa eli toisin sanoen jos löit rajatarkastukset, niin sait varmuudella ne omaksi ongelmaksi. Jos me oltaisiin lyöty (taisi tullakin rajatarkastukset Tornioon?), niin ihan samalla tavalla meidän olisi ne 30 000 pitänyt käsitellä. Vai siis meinasitko, että jos ei ole muualta hakenut turvapaikkaa ja meidän rajalle ilmestyy pyytämään turvapaikkaa, niin voi vain sanoa kiitos näkemiin? Ei taida mennä noin.
Laivamatkustajille oltaisiin voitu vaatia matkustusasiakirjoja lähtösatamassa, mutta nuo kaikki Tornion tapaukset olisi ollut pakko tutkia joka tapauksessa.
 
Laivamatkustajille oltaisiin voitu vaatia matkustusasiakirjoja lähtösatamassa, mutta nuo kaikki Tornion tapaukset olisi ollut pakko tutkia joka tapauksessa.

Miksei tätä oltaisi voitu soveltaa samalla tavalla bussikyydeissä?

Se turvapaikan hakeminenhan tapahtuu siinä rajalla? Tuo vain rajoitti sen, että ne ei voineet läpimatkustaa eli toisin sanoen jos löit rajatarkastukset, niin sait varmuudella ne omaksi ongelmaksi. Jos me oltaisiin lyöty (taisi tullakin rajatarkastukset Tornioon?), niin ihan samalla tavalla meidän olisi ne 30 000 pitänyt käsitellä. Vai siis meinasitko, että jos ei ole muualta hakenut turvapaikkaa ja meidän rajalle ilmestyy pyytämään turvapaikkaa, niin voi vain sanoa kiitos näkemiin? Ei taida mennä noin.

Siis turvapaikan hakeminen tapahtuu Suomen maaperällä. Suomen viranomaiset estävät Ruotsin puolella paperittomia matkaamasta Suomeen. Kätevää.
 
Laivamatkustajille oltaisiin voitu vaatia matkustusasiakirjoja lähtösatamassa, mutta nuo kaikki Tornion tapaukset olisi ollut pakko tutkia joka tapauksessa.

Tutkimukseksi riittää suunnilleen tämä: "Peruste ei ole Ruotsin valtion harjoittama vaino. Palautetaan. Aikaa kuluu alle vuorokausi."
 
Miksei tätä oltaisi voitu soveltaa samalla tavalla bussikyydeissä?
Koska satamissa on tiukempi kontrolli, kuin bussipysäkeillä (mutu).

E: mahtaakohan siinä esim juutinrauman sillalla olla jotain kontrollia?
Tutkimukseksi riittää suunnilleen tämä: "Peruste ei ole Ruotsin valtion harjoittama vaino. Palautetaan. Aikaa kuluu alle vuorokausi."
Pakko sanoa etten tiedä onko tuo mahdollista. Jos on parempaa tietoa, niin en väitä vastaan :)
 
En tiedä voiko tuokaan oikein auttaa, kun Torniossa pääsee rajalle vaikka kävellen. Matkustajasatamat on siinä mielessä helpompi hoitaa.

Venäjän rajalla oli käytössä 2015 turvapaikkakriisissä joku systeemi että sitä ei saanut ylittää jalkaisin (eikä ilmeisesti jättää anomustakaan) niin ne pakolaiset vuokrasivat niitä auton romuja joilla tulivat sieltä yli. Samaa varmaan voitaisiin soveltaa tarvittaessa länsirajalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 032
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom