• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Eli tavallaan haluat luoda eräänlaisen luokkayhteiskunnan? :)

Ongelmahan on vähän sellainen, että kaikilla ei riitä pää eikä myöskään mielenkiinto teoreettisiin korkeakouluopintoihin. Ainoa tapa millä saat niitä korkeakoulututkintoja lisättyä siinä tilanteessa on polkea korkeakoulututkinnon vaatimustaso niin alas että sen arvo rapautuu. Toisaalta jos halpatyövoimalla saturoidaan koko kenttä, niin sillä sementoidaan se tilanne, että ne alat ovat ja pysyvät halpa-aloina eivätkä koskaan kehity mihinkään. Siinä sivussa sitten ne erinäiset sosiaaliset ongelmat, mistä on jo nähtävissä paljon merkkejä isommissa kaupungeissa. Niistä mitä ei innokkaampien monikultturistien mukaan pitänyt koskaan tulla.

Jos taas ongelma on syntyvyys, niin silloin pidemmän aikavälin ratkaisu on lisätä sitä. Lyhyellä aikavälillä peli on jo menetetty.
Ensinnäkin, vaikka pyrkyä ja uskoa luokkayhteiskunnan poistamiseen olikin erityisesti 60-,70- ja 80-luvuilla, ei se milloinkaan mihinkään ole hävinnyt. Suomi on, ja on aina ollut luokkayhteiskunta, mutta luokkakäsitys on toki elänyt. Tästä on kosolti myös tutkimusta.

Toisekseen, kenen tahansa normaaliälyisen nuppi kyllä riittää. Riittääkö takapuoli, kärsivällisyys ja itsesäätelyn sekä itseohjautuvuuden taidot, on sitten kokonaan toinen asia.

Korkeimman koulutusasteiden maissa korkeakoulututkinnon tehneiden määrä lähenee 70 prosenttia ikäluokasta, kun se meillä on n. 40. En jaksa uskoa, että väestötasolla kyvykkyydessä olisi tuollaisia eroja vaikkapa kärkipään maista Kanadan kanssa.
Tai että ylipäätään olisimme kyvykkyydessä alle OECD-keskiarvon samaan tapaan kuin koulutustasossa olemme. Kyllä tässä on kysymys arvoista, arvostuksista, koulutusmarkkinoista ja työmarkkinoista. Toisin sanoen luomastamme ja päivä päivällä elämästämme kulttuurisesta todellisuuskuvasta, väitän.

Ja siitä syntyvyydestä. Yksikään teollistunut länsimaa ei ole kyennyt kääntämään syntyvyyttä pysyvään nousuun sen jälkeen, kun lapsen lasku on vakiintunut. Sellaisen tavoitteen varaan siis ei ainakaan kannata laskea.
 
Mä kritisoin 3000e tulorajaa jota PS on ajanut, se on työperäisen maahanmuuton vastustamista. En kritisoi 1600e tulorajaa. Ja noi sun väitteesi on täysin ristiriidassa TEMin ja Kelan antamiin tietoihin, ja menevät ihan vain "trust me bro"-osastolle. Sä et halua selvästi uskoa dataa, jota viranomainen on virkavastuulla antanut. Sen mukaan työperäisillä maahanmuuttajilla tulonsiirrot ovat pienepiä ja palveluiden käyttö vähäisempää. Ihan yksikäsitteinen toteamus jossa ei ole epäselvää. Siksi se tuloraja on nyt 1600e eikä 3000e. Palataan asiaan kun jollain on uskottavampi selvitys suomen työperäisestä maahanmuutosta. Mutta on toi mustan väittäminen valkoiseksi ja omien teorioiden keksiminen kyllä hämmentävää.

Ok eli tämä PS:n väitetty työperäisen maahanmuuton vastustaminen olikin keksimäsi olkiukko, olisit heti sanonut. Voit toki jatkaa pään pitämistä perseessä kokoomuksen tavoin, kun maahanmuuttoa ei haluta nähdä kokonaisuutena, vaan kuvitellaan tänne tulevien olevan omillaan toimeentulevia sinkkuja.

Ihan anekdoottina tiedän useamman tapauksen pääkaupunkiseudun päiväkodeista, jossa perheestä maahanmuuttajamies käy töissä ja nainen on kotona siitä huolimatta, että lapset ovat päivähoidossa. Varmasti tällä hehkutetun 1600 euron rajalla saatavat verotulot kattavat tästä aiheutuvat kulut? :rofl: Olisikin virkistävää jos päättäjät oikeasti ymmärtäisivät käytännön tilanteen ennen asioista päättämistä, mut hei me tienataan tällä! :facepalm:

Yleisesti kommentoin kaksois standardeja, joilla saman tasoiset argumentit menevät läpi kontekstista ja puolen valinnasta riippuen. En oikein keksinyt muutakaan paikkaa sille. Minne olisit sen itse postannut?

Tietty olisin tuota nyt kuvaamaani metatasoa voinut avata kommentissani paremmin.

Metakeskustelulle lienee joku muu ketju? Ei tartte sitten paskoa tätä ketjua epäolennaisella ulinalla.
 
Ehkä relevantimpaa on puhua todellisuudesta eikä kuvitellusta maailmasta jossa vasemmistohallitus on vallassa.
Oleellista on ymmärtää mitkä on todelliset vaihtoehdot ja ymmärtää että täydellinen on hyvän vastakohta.

Itse voisin kritisoida hallitusta ettei se leikkaa riittävästi toissijaisista menoista, mutta se on vähän turhaa ulinaa, kun muilla hallituspohjilla leikattaisiin sieltä vielä vähemmän.

Joten uskotko, että jollain toisella hallituspohjalla otettaisiin vähemmän sitä lisävelkaa?
 

Ja velkaakin otetaan enemmän kuin edellinen vasemmistohallitus jonka aikana oli korona.
Onneksi sentään isot yksityiset sairaanhoito lafkat saavat apuja ettei jää osakkeidenomistajat ja jo muutenkin varakkaat ihan ilman.
Arvovalintoja.

Eli toivot vieläkin rajumpia leikkauksia? Ei muuta kuin kansalaisaloitetta väsäämään sitten. Koomistahan tässä on se, että jo nykyiset leikkaukset aiheuttavat vihervassareissa jo aivan jäätävän ulinan ilman mitään varteenotettavia vaihtoehtoja. Laittakaa nyt ne paremmat säästökohteet esiin kun kerran paremmin tiedätte?
 
Toisekseen, kenen tahansa normaaliälyisen nuppi kyllä riittää. Riittääkö takapuoli, kärsivällisyys ja itsesäätelyn sekä itseohjautuvuuden taidot, on sitten kokonaan toinen asia.

Ei kyllä riitä, tai on aika surullinen tilanne jos vaatimustaso on niin matala että riittäisi. :D

Kärsivällisyys ja itsesäätely on toki vielä erillisiä vaatimuksia siihen päälle.
 
Ehkä relevantimpaa on puhua todellisuudesta eikä kuvitellusta maailmasta jossa vasemmistohallitus on vallassa.

Sä itse halusit nostaa tikunnokkaan nykyhallituksen ja pöyristelit sitä, että se ottaa enemmän velkaa. No mä luettelin syitä, miksi se ottaa enemmän velkaa. Oletko sitä mieltä, että vasemmostohallitus ottaisi nyt vähemmän velkaa ja samalle tekisi vähemmän leikkauksia? Kerro, miten tuo rahoitettaisiin? Jos taas olet toista mieltä, niin kerro sekin ihan suoraan äläkä suotta kiertele. Tai ehkä olet ihan samaa mieltä kanssani siitä, että vasemmistohallitus kasvattaisi valtionvelkaa merkittävästi nykyhallitusta enemmän. Sitten olemme ihan samaa mieltä asiasta, eikä tässä ole sen enempää ihmettelemistä.
 
Viimeksi muokattu:
Ensinnäkin, vaikka pyrkyä ja uskoa luokkayhteiskunnan poistamiseen olikin erityisesti 60-,70- ja 80-luvuilla, ei se milloinkaan mihinkään ole hävinnyt. Suomi on, ja on aina ollut luokkayhteiskunta, mutta luokkakäsitys on toki elänyt. Tästä on kosolti myös tutkimusta.
Sanoisin että 50-60-luvun luokkayhteiskunnassa oli kyllä aika isot erot verrattuna nykyiseen. Silloin "torpparin" mukuloiden meneminen parempaan kouluun ennen saman kylän talollisen kakaroita oli ihmettelyn ja nenänvartta katsomisen aihe riippumatta siitä, oliko se torpparin mukula lahjakkaampi vai ei. Sen kaltaista luokkayhteiskuntaa meillä ei ole.
Toisekseen, kenen tahansa normaaliälyisen nuppi kyllä riittää. Riittääkö takapuoli, kärsivällisyys ja itsesäätelyn sekä itseohjautuvuuden taidot, on sitten kokonaan toinen asia.
Riippuu kai vähän mitä siihen lasketaan, ammattikorkeassa yleensä pärjää jos on peruasiat kunnossa. Meillä ne vain eivät enää ole oikein olleet ja syitä on niin monia, etten oikein tiedä saako niitä enää ikinä korjattua. S2-enemmistöisten paikkojen meno on mennyt myös vähän sellaiseksi ettei se hirveästi herätä luottamusta.
Korkeimman koulutusasteiden maissa korkeakoulututkinnon tehneiden määrä lähenee 70 prosenttia ikäluokasta, kun se meillä on n. 40. En jaksa uskoa, että väestötasolla kyvykkyydessä olisi tuollaisia eroja vaikkapa kärkipään maista Kanadan kanssa.
Tai että ylipäätään olisimme kyvykkyydessä alle OECD-keskiarvon samaan tapaan kuin koulutustasossa olemme. Kyllä tässä on kysymys arvoista, arvostuksista, koulutusmarkkinoista ja työmarkkinoista. Toisin sanoen luomastamme ja päivä päivällä elämästämme kulttuurisesta todellisuuskuvasta, väitän.
Kaikkien maiden korkeakoulututkinnot eivät ole ihan vertailukepoisia ja toisaalta, silläkin on merkitystä minkä sisältöistä korkeakoulutusta haalitaan. Myös siellä rapakon toisella puolella on suuria eroja siinä, minkä alan korkeakoulutuksella saa töitä, mistä maksetaan hyvin ja siellä on tutkintoja, millä ei ole käytännössä mitään arvoa. Meidän osalta kysymys lienee kulttuurinen siltä osin, että osa arvostaa koulutuksen ja myös itse pärjäämisen ja ansaitsemisen eetoksen korkealle. Mitä nyt itse olen katsonut, niin usein siellä alemmissa luokissa tenaville opetetaan vähän sellaista ajattelumallia, missä on turha yrittää mitään kun kaikki on aina vastaan ja kaikki riistetään jos ei saa tukirahaa tarpeeksi. Ja "aina viedään heikoimmilta". Ja mitä kaikkea siinä sitten onkaan. Siinä vain tehdään todella iso karhunpalvelus sille uudelle sukupolvelle - ehkä siksi ettei haluta avoimesti myöntää että omat valinnat on olleet yksinkertaisesti huonoja, tai että ei ole kyetty parempaan. En välttämättä näe pelkkää korkeakouluputkea ainoana tienä menestykseen, ensisijaista olisi että mahdollisimman moni oppisi aktiiviseksi ja siihen, että oman elämän suuntaan pystyy vaikuttamaan vaikka lähtökohdat olisivat huonotkin. Meillä on vaan vähän liian monta tahoa joiden valta perustuu pitkälti sille, että syötetään rahvaalle käsitystä että kaikki paska on jonkun muun syy ja sen voi korjata ainoastaan julkisella rahalla.
Ja siitä syntyvyydestä. Yksikään teollistunut länsimaa ei ole kyennyt kääntämään syntyvyyttä pysyvään nousuun sen jälkeen, kun lapsen lasku on vakiintunut. Sellaisen tavoitteen varaan siis ei ainakaan kannata laskea.
Unkari on onnistunut siinä, joskin keinovalikoima ei ole kaikilta osin välttämättä tehokkain mahdollinen. Mutta jos päädytään siihen että mitään ei ole tehtävissä, niin silloin käytännössä voimme todeta ettei Suomella ole tulevaisuutta ja voimme yhtä hyvin vain keskittyä kukin varmistelemaan itselle mukavamman loppuelämän. Saamme historian roskatynnyriin taas yhden esimerkin kansasta mikä kuvitteli olevansa niin rikas, ettei realiteeteista tarvinnut välittää.
 
Toisekseen, kenen tahansa normaaliälyisen nuppi kyllä riittää. Riittääkö takapuoli, kärsivällisyys ja itsesäätelyn sekä itseohjautuvuuden taidot, on sitten kokonaan toinen asia.

Heh heh. Takapuoli on varmaan se missä suurimmat meriitit tarvitaan kun aletaan opintoputkeen, mutta kaikki säätelyt tulevat ylhäältä silloin. Ihminen korkeakouluttautuu siksi, että puuttuu itsenäisyys. Joko perhe vaatii 10 miljoonan euron "self-made man" pesämunan takeeksi koulutuksen tai sitten ajopuu napataan koulutusbisnekseen sisään haahuilemasta käytäviltä.

Koulussa ei tunnetusti opita mitään työelämälle hyödyllistä, koska vain harvoin siltä penkiltä otetaan ketään töihin. Koulutus on työntekoa tukevaa toimintaa, oma arvio noin 30% työskentelyn tärkeistä taidoista on koulupohjaa ja loput työssä oppimista, mutta alaluokkien jälkeen kaikki taidot on myös opittavissa pelkästään työssä, työnteko ei ole koskaan opittavissa koulussa. Optimaalinen yhteiskunta tietenkin tekisi asian silloin niin, että lukutaidon jälkeen kaikki pakotettaisiin töihin ja sen ohessa yritysten koulutustarpeita rahoitettaisiin. Olisiko jopa niin, että näin se toimii jenkkien huippuyliopistoissa jossain määrin.
 
Unkari on onnistunut siinä, joskin keinovalikoima ei ole kaikilta osin välttämättä tehokkain mahdollinen. Mutta jos päädytään siihen että mitään ei ole tehtävissä, niin silloin käytännössä voimme todeta ettei Suomella ole tulevaisuutta ja voimme yhtä hyvin vain keskittyä kukin varmistelemaan itselle mukavamman loppuelämän. Saamme historian roskatynnyriin taas yhden esimerkin kansasta mikä kuvitteli olevansa niin rikas, ettei realiteeteista tarvinnut välittää.
Korjataan sen verran, että Unkari sai syntyvyyden hetkelliseen nousuun erittäin massiivisella taloudellisella panostuksella ja lainojen anteeksiantamis-ohjelmalla.
Mutta sekään ei lopulta pitkään kestänyt, vaikka tukiohjelmat on edelleen voimassa, vaan syntyvyys kääntyi uudelleen laskuun 2022 ja 2023.

Ja siellä on siis menty todella pitkälle. Kohdennettu tukia, annettu lainoja anteeksi, annettu useamman (oliko kolmen vai neljän) lapsen äideille verovapaus.
Ja mikä jyrkin teko: Orban sosialisoi kaikki maassa olleet hedelmöitysklinikat valtiolle ja tarjoaa nykyisin ilmaiset hedelmöityshoidot ja keinohedelmöityksen naisille, jotka sen haluavat,

Ja silti syntyvyys kääntyi uudelleen laskuun.
 
Viimeksi muokattu:
Huomautus - olkiukkoilu, älä laita sanoja toisen käyttäjän suuhun
Korjataan sen verran, että Unkari sai syntyvyyden hetkelliseen nousuun erittäin massiivisella taloudellisella panostuksella ja lainojen anteeksiantamis-ohjelmalla.

Yrität siis sanoa, että insentiivit eivät toimi. Eli jos kiellämme lasten hankkimisen sillä ei ole vaikutusta lasten hankkimiseen?

Toisaalta viestissäsi on aluksi väite, että syntyvyys kääntyi nousuun, mutta sittemmin kääntynyt laskuun. Mikä aiheutti nousun ja mikä laskun? Nythän siis yrität ilmeisesti argumentoida sen puolesta, että kun olemme kaikkemme yrittäneet Orbanin Unkarin avulla, niin ainoaksi vaihtoehdoksi on jäänyt huono-osaisten tummien islaminuskoisten, mielellään sodassa sotineiden miesten massatuomisen velkaiseen kuihtuvaan länsimaahamme (paljon adjektiiveja)?
 
Yrität siis sanoa, että insentiivit eivät toimi. Eli jos kiellämme lasten hankkimisen sillä ei ole vaikutusta lasten hankkimiseen?

Toisaalta viestissäsi on aluksi väite, että syntyvyys kääntyi nousuun, mutta sittemmin kääntynyt laskuun. Mikä aiheutti nousun ja mikä laskun? Nythän siis yrität ilmeisesti argumentoida sen puolesta, että kun olemme kaikkemme yrittäneet Orbanin Unkarin avulla, niin ainoaksi vaihtoehdoksi on jäänyt huono-osaisten tummien islaminuskoisten, mielellään sodassa sotineiden miesten massatuomisen velkaiseen kuihtuvaan länsimaahamme (paljon adjektiiveja)?
Oho. Älä kiitos laita sanoja suuhuni äläkä olkiukota.
Ja tuo loppu nyt menee jo täysin mielikuvitustarinaksi, vaikka kysymysmerkkinä päättyykin.
 
Korjataan sen verran, että Unkari sai syntyvyyden hetkelliseen nousuun erittäin massiivisella taloudellisella panostuksella ja lainojen anteeksiantamis-ohjelmalla.
Mutta sekään ei lopulta pitkään kestänyt, vaikka tukiohjelmat on edelleen voimassa, vaan syntyvyys kääntyi uudelleen laskuun 2022 ja 2023.

Ja siellä on siis menty todella pitkälle. Kohdennettu tukia, annettu lainoja anteeksi, annettu useamman (oliko kolmen vai neljän) lapsen äideille verovapaus.
Ja mikä jyrkin teko: Orban sosialisoi kaikki maassa olleet hedelmöitysklinikat valtiolle ja tarjoaa nykyisin ilmaiset hedelmöityshoidot ja keinohedelmöityksen naisille, jotka sen haluavat,

Ja silti syntyvyys kääntyi uudelleen laskuun.
Siellä on toivottu enemmän panostuksia päivähoitoon ennemmin kuin tuota lainajuttua. Toinen selittävä tekijä sielläkin on taloudellinen tilanne. Jos taloustilanne on huono niin syntyvyys laskee, vaikka muuten tehtäisiin mitä. Tässä on yksi oppitunti, mikä varsinkin Suomessa pitäisi kipeästi oppia - pelkkä julkisen rahan kaataminenen ei ratkaise ongelmia, vaan ihmisten taloustilanne yms. pitää saada sellaiseksi, että he mieluummin pärjäävät itse. Toinen on tietysti arvoihin liittyvä juttu, meillä kulttuurivasemmisto oli äärimmäisen perhevastainen 60-luvulta lähtien ja ne "arvot" elävät edelleen ihmisten mielissä. Se on yksi asia minkä pitäisi muuttua. Muuten voidaan vain valmistautua sammuttamaan valot. Mitä nopeammin se ymmärrys uppoaa tilanteen muuttuessa mahdottomaksi, sitä nopeammin se saadaan korjattua.
 
Oho. Älä kiitos laita sanoja suuhuni äläkä olkiukota.
Ja tuo loppu nyt menee jo täysin mielikuvitustarinaksi, vaikka kysymysmerkkinä päättyykin.

Sinähän teit väitteen, ettei positiivinen insentiivi huomattavanakaan panostuksena ole hyödyllistä? Eikö silloin voida väistämättä voida osoittaa, että myöskään negatiivisella ei ole vaikutusta? Ainakin jos liikutaan sellaisissa ääripäissä kuin massiivinen panostus (sinun sanoin).

Motiivin spekulointia loput, sinä et tunnetusti kerro motiiveitasi missään yhteydessä joten meillä on oikeus muodostaa se puolestasi.
 
Toinen on tietysti arvoihin liittyvä juttu, meillä kulttuurivasemmisto oli äärimmäisen perhevastainen 60-luvulta lähtien ja ne "arvot" elävät edelleen ihmisten mielissä. Se on yksi asia minkä pitäisi muuttua. Muuten voidaan vain valmistautua sammuttamaan valot. Mitä nopeammin se ymmärrys uppoaa tilanteen muuttuessa mahdottomaksi, sitä nopeammin se saadaan korjattua.
Miten 60 luvulta asti toi porukka ollut perhevastaisia, ja miten se pitäisi korvata. Siis konkreettisesti, mitä on se perhevastaisuus ja mikä olisi konkreettisesti perhemyönteistä politiikkaa vs. nykytilanne?
 
Siellä on toivottu enemmän panostuksia päivähoitoon ennemmin kuin tuota lainajuttua. Toinen selittävä tekijä sielläkin on taloudellinen tilanne. Jos taloustilanne on huono niin syntyvyys laskee, vaikka muuten tehtäisiin mitä.

Yleisesti varmasti tunnetuin syy hankkia lapsia on vanhuuden varalle. Lapset katsovat vanhuksen perään ja maksavat hänelle velkaansa. Hyvinvointiyhteiskunnassa tämä side rikotaan. Lapsilla ei ole enää velvollisuutta huolehtia vanhuksista eikä vanhuksella ole velvollisuutta huolehtia lapsistaan. Voisin heittää jopa väitteen, että hyvinvointiyhteiskunnan valvontaraskas ja kallis rakenne edellyttää, ettei siellä voi olla tuollaisia konsensuksen ulkopuolisia rakenteita.

Jälkimmäisestä on esimerkkinä esimerkiksi varallisuuden siirtyminen lähiomaisille. Suomessa sitä käsitellään kuin lottovoittoa ja pitkäjänteiset projektit kuten yritykset pilkotaan sukupolven vaihdossa rahaksi, myydään halvalla ulkomaisille sijoittajille jne. Siinä voittaa sekä kokoomuksen taustajoukot että vasemmiston, mutta yhteiskunta häviää.
 
Miten 60 luvulta asti toi porukka ollut perhevastaisia, ja miten se pitäisi korvata. Siis konkreettisesti, mitä on se perhevastaisuus ja mikä olisi konkreettisesti perhemyönteistä politiikkaa vs. nykytilanne?
Kulttuurivasemmiston mielestä vanhemmuus oli yleisesti ottaen halveksuttavaa ja vanhanaikaista, lapset lähinnä rasite itsensä toteuttamisen tiellä. Esim Jörn Donnerin kaltainen hahmo eli täysin sitä, mikä sitten näkyi myös lasten kommenteissa, mitkä eivät varsinaisesti olleet ylistäviä. Ja kyllähän se yleinen asenne lapsiin on Suomessa kääntynyt aika suvaitsemattomaksi, minkä huomaa aika nopeasti kun käy lasten kanssa ulkomailla. Politiikka ei yksinään muuta mitään, ellei siihen liitetä vähän tarkoituksellisempaa pyrkimystä kulttuurin muuttamiseen ja se taas on jotain mitä arvottomat (joita arvoliberaaleiksikin toisinaan kutsutaan) eivät tule ikinä hyväksymään, jos se haiskahtaa edes etäisesti konservatiiviselta.
 
Metakeskustelulle lienee joku muu ketju? Ei tartte sitten paskoa tätä ketjua epäolennaisella ulinalla.
Enkö mä viestissani maininnut, että mitään paikkaa ei ole ja kysyin, että onko parempaa paikkaa? Mielestäni kysymykseen ei tule vastata kysymyksellä, vaikka alkuperäinen onelinerini ei kaikkea ajatteluani tuonutkaan ilmi.
 
Heh, viimeistään tämä uusin sairaalaverkon yöpäivystysten supistus osoittaa että soteuudistus meni aivan penkin alle. Itseä ihmetyttää tämän jälkeen, kuka poliitikko on niin tyhmä että haluaa aluevaltuustoon, jossa valtuustolla itsellään ei ole käytännössä mitään valtaa, vaan pääsääntöisesti joutuvat vain nuijimaan läpi päätökset, joihin tulee ohjeistus maan hallitukselta.

Soteuudistushan oli yksi kepun lempilapsia ja Annika Saarikkokin kuvitteli, että kun luodaan tällainen hallintohimmeli, niin voidaan touhuta mitä vain riippumatta siitä, mitä eduskunta ja hallitus milloinkin päättävät. Unohti vain sen, että rahat tulevat valtiolta, niin sen myötä tulee myös ohjeet, miten toimitaan.

SSS:n pääkirjoituksessa 18.12.2024 tämä on aika hyvin kiteytetty "eduskunta äänesti hallituksen sairaalaverkkolaista, joka määrää Varsinais-Suomen hyvinvointialueen lopettamaan vaativan kirurgian leikkaustoiminnan Salossa. Samalla loppuu myös sairaalan yöpäivystys".

Länsi-Uudellamaalla sentään hyvinvointialue sai oikeasti itse päättää. Hallitushan halusi 1-2 yöaikaisen asiakkaan takia (ja eittämättä Rasistisen KansanPuolueen vaatimuksesta) säilyttää Raaseporin sairaalan yöpäivystyksen, mutta hyvinvointialue totesi että tulee liian kalliiksi saavutettuihin hyötyihin ja asiakasmääriin nähden, lakkautetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Heh, viimeistään tämä uusin sairaalaverkon yöpäivystysten supistus osoittaa että soteuudistus meni aivan penkin alle.
Mitenniin? Jos lopulta myönnettäisiin vaan ettei meillä ole varaa nykyisenlaiseen terveydenhuoltoon. Kaikki hoitotakuut ym voisi myös poistaa laista, kun ei niihinkään ole varaa.
 
Mitenniin? Jos lopulta myönnettäisiin vaan ettei meillä ole varaa nykyisenlaiseen terveydenhuoltoon. Kaikki hoitotakuut ym voisi myös poistaa laista, kun ei niihinkään ole varaa.
Ei olekaan varaa ja en siihen kantaa otakaan. Suomi käyttää aivan liikaa rahaa ihmisten hyysäämiseen ilman että heiltä itseltään vaaditaa minkäänlaista vastuunkantoa.

Nyt ongelmana on, että luotiin turhaan ylimääräinen kuluja aiheuttava aluehallintohimmeli, jolloin se itse asiaan käytettävä raha vähenee entisestään. Olisi kannattanut jatkaa vanhoilla sairaanhoitopiireillä ja pitää terveydenhuolto kuntien tehtävänä.

Onneksi sentään sen verran oli järkeä tuossa uudistuksessa, että HUSia ei pilkottu osiin ja jaettu eri hyvinvointialueille. Olisi ollut mahtava show seurata sitä katastrofia.
 
Mitenniin? Jos lopulta myönnettäisiin vaan ettei meillä ole varaa nykyisenlaiseen terveydenhuoltoon. Kaikki hoitotakuut ym voisi myös poistaa laista, kun ei niihinkään ole varaa.
Suomi käyttää rahaa terveydenhuoltoon vähemmän kuin muut pohjoismaat, ja myös EU keskimäärin. On vaikea käsittää, miksi meillä ei olisi siihen varaa, vaikka maamme veroaste on maailman korkeimpia. Terveydenhoito on kuitenkin kansalaistenkin mielestä yhteiskunnan tärkeimpiä hoidettavia asioita.


 
Itseä ihmetyttää tämän jälkeen, kuka poliitikko on niin tyhmä että haluaa aluevaltuustoon, jossa valtuustolla itsellään ei ole käytännössä mitään valtaa, vaan pääsääntöisesti joutuvat vain nuijimaan läpi päätökset, joihin tulee ohjeistus maan hallitukselta.

Osalle juuri tämä voi olla syy hakeutua aluevaltuustoon, koska ikävien päätösten osalta vastuun voi sysätä valtiolle ja eduskunnalle. Eli vastuita voi siirtää, ja saada palkkioita kokouksissa istumisista, joissa ei liikaa päätetä mitään.

Soteuudistushan oli yksi kepun lempilapsia ja Annika Saarikkokin kuvitteli, että kun luodaan tällainen hallintohimmeli, niin voidaan touhuta mitä vain riippumatta siitä, mitä eduskunta ja hallitus milloinkin päättävät. Unohti vain sen, että rahat tulevat valtiolta, niin sen myötä tulee myös ohjeet, miten toimitaan.

Marinin ja Rinteen hallituksessa oli hallitusneuvotteluissa taulu, jossa luki, että rahaa on. Eli tällä toimintalogiikalla myös Kepu osana hallitusta loi tämän sote-mallin, joka imee paljon rahaa. Toki Saarikon porukka ajatteli pönkittävänsä Keskustan valtaa maakunnissa tällä lisähallintokerroksella, mutta nähtävästi välikerroksen valta on todellakin rajallinen.

Ei olekaan varaa ja en siihen kantaa otakaan. Suomi käyttää aivan liikaa rahaa ihmisten hyysäämiseen ilman että heiltä itseltään vaaditaa minkäänlaista vastuunkantoa.

Siis millä tavalla Suomessa hyysätään liikaa? Työmarkkinatuki on nettona 660€ ja toimeentulotuen perusosa 587€ kuukaudessa. Moni työtön jätetään oman onnensa nojaan tai rauhaan näkökulmasta riippuen. Vai koetko liialliseksi hyysäämiseksi sen, että juoppoja autetaan erityissosiaalitoimistojen välityksellä? Opiskelijoita ei ainakaan hyysätä yhtään liikaa, vaan Orpo on pistänyt heidän asumistukensa silppuriin ja kesäajoilta jatkossa opiskelijan asumistuki on 0€ kuukaudessa.

Vai kohdistuuko katseesi muhkeampiin ansiosidonnaisiin?

Nyt ongelmana on, että luotiin turhaan ylimääräinen kuluja aiheuttava aluehallintohimmeli, jolloin se itse asiaan käytettävä raha vähenee entisestään. Olisi kannattanut jatkaa vanhoilla sairaanhoitopiireillä ja pitää terveydenhuolto kuntien tehtävänä.

Säästäisitkö aluevaaleista ja aluehallinnosta ja palauttaisit Suomesn kahden hallinnon tason? Muistatko kuinka monia kunnallisia yhteistuotantoa tekeviä organisaatioita meillä oli ennen sote-uudistusta? Myös ne maksavat, vaikka palkkiota korottelevat valtuustot myöskin.

Onneksi sentään sen verran oli järkeä tuossa uudistuksessa, että HUSia ei pilkottu osiin ja jaettu eri hyvinvointialueille. Olisi ollut mahtava show seurata sitä katastrofia.

Onneksi näin, toki HUS:n tutkimuksen rahat pitäisi betonoida paremmin, sillä nyt hoito ja tutkimus kilpailevat samoista rahoista.
 
Länsi-Uudellamaalla sentään hyvinvointialue sai oikeasti itse päättää. Hallitushan halusi 1-2 yöaikaisen asiakkaan takia (ja eittämättä Rasistisen KansanPuolueen vaatimuksesta) säilyttää Raaseporin sairaalan yöpäivystyksen, mutta hyvinvointialue totesi että tulee liian kalliiksi saavutettuihin hyötyihin ja asiakasmääriin nähden, lakkautetaan.
Lainatakseni sinua, "1-2 yöaikaisen asiakkaan takia" ei minustakaan kannata mitään yöpäivystyksiä julkisella rahalla pitää pystyssä ja silloin alueellisesti näitä supistuksia olisi pitänyt tehdä ennen kuin näitä menoja leikataan valtion tasolta koska alueellisella toiminnalla on aina edellytykset vähän tarkempaan toimintaan kuin valtakunnallisella. Tällaisia supistuksia vaan ei ikinä missään haluta itse tehdä vaan ne nähdään välttämättömänä pakkona jotka tehdään vasta sitten kun on pakko. Suomalainen mentaliteetti kaipaisi tässä vähän piristysruisketta niin, että ihmiset alkaisivat pro-aktiivisesti huikata vaikka esihenkilöilleen että hei tällainen järjetön käytäntö voitaisiin varmaan lopettaa tai muuttaa tehokkaammaksi. Tätä asennetta kaivataan siksi, että säästöjä on tehtävä kautta linjan koko yhteiskunnassa ja sanelupolitiikka ylhäältä päin on toistettava muutaman vuoden välein nykymallilla jossa oma-aloitteisuus nollassa.
Ei olekaan varaa ja en siihen kantaa otakaan. Suomi käyttää aivan liikaa rahaa ihmisten hyysäämiseen ilman että heiltä itseltään vaaditaa minkäänlaista vastuunkantoa.

Nyt ongelmana on, että luotiin turhaan ylimääräinen kuluja aiheuttava aluehallintohimmeli, jolloin se itse asiaan käytettävä raha vähenee entisestään. Olisi kannattanut jatkaa vanhoilla sairaanhoitopiireillä ja pitää terveydenhuolto kuntien tehtävänä.

Onneksi sentään sen verran oli järkeä tuossa uudistuksessa, että HUSia ei pilkottu osiin ja jaettu eri hyvinvointialueille. Olisi ollut mahtava show seurata sitä katastrofia.
Word!
Suomi käyttää rahaa terveydenhuoltoon vähemmän kuin muut pohjoismaat, ja myös EU keskimäärin. On vaikea käsittää, miksi meillä ei olisi siihen varaa, vaikka maamme veroaste on maailman korkeimpia. Terveydenhoito on kuitenkin kansalaistenkin mielestä yhteiskunnan tärkeimpiä hoidettavia asioita.


Ihan jokaisessa asiassa ei riitä peilaaminen muihin pohjoismaihin ja EU:n keskitasoon. Meillä on hirvittävän korkea veroaste jolla on vuosikymmeniä paisutettu julkishallintoa, joka on asukasmäärään nähden ylisuuri kaikkiin pohjoismaihin ja EU-maihin nähden. Meillä ei ikinä olisi tarvittu näin raskasta järjestelmää näin pienelle kansalle. Verorahat on käytetty vuosikymmeniä äärettömän turhiin hankkeisiin ja äärettömän tehottomasti. Siksi meillä ei ole varaa kattavaan terveydenhuoltoomme enää vaan sen mallia täytyy muuttaa. Yhden uuden byrokraattisen tason luominen lisää oli askel täysin väärään suuntaan. Videovastaanotot, lääkärichatit ja hoitajachatit sekä lisääntyneet/parantuneet yksityisen puolen työterveyspalvelut ovat olleet mielestäni yksi niistä askelista oikeaan suuntaan. Työikäisten on sentään helppo priorisoida työterveyspalvelut tuntikausien terveyskeskuksessa jonottamisen edelle, se on sitten hankalampaa kun lasten kanssa on mentävä sinne terveyskeskukseen ellei ole kalliit terveysvakuutukset.
 
Lainatakseni sinua, "1-2 yöaikaisen asiakkaan takia" ei minustakaan kannata mitään yöpäivystyksiä julkisella rahalla pitää pystyssä ja silloin alueellisesti näitä supistuksia olisi pitänyt tehdä ennen kuin näitä menoja leikataan valtion tasolta koska alueellisella toiminnalla on aina edellytykset vähän tarkempaan toimintaan kuin valtakunnallisella. Tällaisia supistuksia vaan ei ikinä missään haluta itse tehdä vaan ne nähdään välttämättömänä pakkona jotka tehdään vasta sitten kun on pakko. Suomalainen mentaliteetti kaipaisi tässä vähän piristysruisketta niin, että ihmiset alkaisivat pro-aktiivisesti huikata vaikka esihenkilöilleen että hei tällainen järjetön käytäntö voitaisiin varmaan lopettaa tai muuttaa tehokkaammaksi. Tätä asennetta kaivataan siksi, että säästöjä on tehtävä kautta linjan koko yhteiskunnassa ja sanelupolitiikka ylhäältä päin on toistettava muutaman vuoden välein nykymallilla jossa oma-aloitteisuus nollassa.
Sairaaloiden toimintaa rakennettiin aiemmin mm. Lääkintöhallituksen viisivuotissuunnitelmien ohjaamina pala kerrallaan. Uusi resurssi, vaikkapa leikkaussalin, laboratorion tai kuvantamisen päivystys mahdollisti muita toimintoja. Nyt kun välistä vedetään joku yksittäinen kortti pois, romahtaa mukana muutakin. Se, että poistettu osa korvataan muulla paikkakunnalla, ei hyödytä, varsinkaan jos otetaan huomioon vielä paikalliset intressit lähipalveluista. Eli kyse ei ole vain parin yöaikaisen asiakkaan tarpeista.

Ihan jokaisessa asiassa ei riitä peilaaminen muihin pohjoismaihin ja EU:n keskitasoon. Meillä on hirvittävän korkea veroaste jolla on vuosikymmeniä paisutettu julkishallintoa, joka on asukasmäärään nähden ylisuuri kaikkiin pohjoismaihin ja EU-maihin nähden. Meillä ei ikinä olisi tarvittu näin raskasta järjestelmää näin pienelle kansalle. Verorahat on käytetty vuosikymmeniä äärettömän turhiin hankkeisiin ja äärettömän tehottomasti. Siksi meillä ei ole varaa kattavaan terveydenhuoltoomme enää vaan sen mallia täytyy muuttaa. Yhden uuden byrokraattisen tason luominen lisää oli askel täysin väärään suuntaan. Videovastaanotot, lääkärichatit ja hoitajachatit sekä lisääntyneet/parantuneet yksityisen puolen työterveyspalvelut ovat olleet mielestäni yksi niistä askelista oikeaan suuntaan. Työikäisten on sentään helppo priorisoida työterveyspalvelut tuntikausien terveyskeskuksessa jonottamisen edelle, se on sitten hankalampaa kun lasten kanssa on mentävä sinne terveyskeskukseen ellei ole kalliit terveysvakuutukset.
Jos on niin, että Suomen surkea taloudellinen tila johtuu paisutetusta julkishallinnosta ja äärettömän turhista ja tehottomista hankkeista yms. , niin en hyväksy sitä, että terveydenhuolto rampautetaan sen vuoksi. Eikö säästöt ja leikkaukset pidä kohdistaa sinne, mitkä aiheuttavat ongelmat eikä sinne, joka on kansainvälisestikin verrattuna toiminut asiallisesti ja joka vielä nauttii veronmaksajien arvostuksesta?
 
Köyhyyden suurin syy on, että ihmiset tekevät aktiivisesti huonoja valintoja (elämänhallinta rempallaan jne). Nykyinen yhteiskunta ei tätä kuitenkaan halua tunnistaa, vaan köyhät nähdään mieluummin uhreina (ei omaa toimijuutta vai mikä se muotisana nyt olikaan), kuin aktiivisina toimijoina, joita voisi ohjata kepillä ja porkkanalla tekemään parempia ratkaisuja. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, kuinka valtamediassa kiertää viikottain nyyhkytarinat köyhistä ja heitä julmasti piiskaavasta hallituksesta. Todella harvassa on jutut ihmisistä, jotka valitsisivat toisen tavan toimia ja pyrkisivät pois siitä köyhyydestä omin toimin.

Mahtavasti sanottu, nykymediaa lukiessa vaikuttaa siltä että huono-osaisimpia oikein hyysätään tehtyjen paskojen valintojen suhteen kun taas ne harvat onnistujat pyritään kampittamaan kaikin keinoin takaisin ruotuun. Se on vaan niin helppoa syyttää muita omista virheistään tai paskasta tuurista, sensijaan että tekisi aktiivisesti valintoja joilla parantaisi tilannettaan. Toki tämä omillaan toimeentulo syö niiden puolueiden kannatusta, joiden kannatus perustuu toisilta rahan kuppaamiseen.
 
Ei olekaan varaa ja en siihen kantaa otakaan. Suomi käyttää aivan liikaa rahaa ihmisten hyysäämiseen ilman että heiltä itseltään vaaditaa minkäänlaista vastuunkantoa.

Nyt ongelmana on, että luotiin turhaan ylimääräinen kuluja aiheuttava aluehallintohimmeli, jolloin se itse asiaan käytettävä raha vähenee entisestään. Olisi kannattanut jatkaa vanhoilla sairaanhoitopiireillä ja pitää terveydenhuolto kuntien tehtävänä.

Onneksi sentään sen verran oli järkeä tuossa uudistuksessa, että HUSia ei pilkottu osiin ja jaettu eri hyvinvointialueille. Olisi ollut mahtava show seurata sitä katastrofia.

Eli olisi jotenkin vähemmän hallintohimmeli, että jokainen kunta itse hoitaa terveydenhuollon? Kyllä se järjestelmä oli tiensä päässä. Hallintoa on ainakin Pohteella vähennetty huomattavasti, koska jokaisella kunnalla ei ole enää erillistä hallintoa.

Ja siinä järjestelmässä oli se suuri valuvika, että kun järjestelmää luotaessa valtionosuusuudistuksessa 1990-luvun alussa ajateltiin resurssien jakautuvan tasaisesti perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä. Aikaisemmin siis valtio oli käytännössä rahoituksella ohjannut, mitä kuntien pitää tehdä.

Todellisuudessa kävi niin, että perusterveydenhuollosta säästettiin (koska siitä kunta voi suoraan päättää) ja resursseja valui erikoissairaanhoitoon (koska siitä kunta ei voi suoraan päättää). Sairaanhoitopiirit myös päättivät suurista rahoista ilman, että oli olemassa demokraattisesti siihen luottamustehtävään valittuja henkilöitä.

Ongelma tässä on se, että alueita on edelleen liikaa (kukaan asiantuntija ei suositellut näin suurta määrää) ja toisaalta uudistuksessa tulevat ehkä paremmin esille ne ongelmat, jotka ovat jo olleet kunnissa olemassa. Samoin alueilla ei ole omaa verotusoikeutta, joten valtio voi käytännössä määrätä niiden tekemiset.
 
Mitenniin? Jos lopulta myönnettäisiin vaan ettei meillä ole varaa nykyisenlaiseen terveydenhuoltoon. Kaikki hoitotakuut ym voisi myös poistaa laista, kun ei niihinkään ole varaa.
Vaikea kuvitella että tästä menisi huonommaksi.

Viime terveyskeskuskäynnin odotusaika oli 10 viikkoa. Silloin hoitotakuu oli vielä 2 viikkoa. Tosin kun olin niin vasta kuin 9½ vuotta aiemmin käynyt saman asian vuoksi lääkärissä tämä muuttui maagisesti "seurantakäynniksi" joita hoitotakuu ei koske.

Aika tuli kirsikkana kakun päälle väärälle terveysasemalle.
 
Jos on niin, että Suomen surkea taloudellinen tila johtuu paisutetusta julkishallinnosta ja äärettömän turhista ja tehottomista hankkeista yms. , niin en hyväksy sitä, että terveydenhuolto rampautetaan sen vuoksi. Eikö säästöt ja leikkaukset pidä kohdistaa sinne, mitkä aiheuttavat ongelmat eikä sinne, joka on kansainvälisestikin verrattuna toiminut asiallisesti ja joka vielä nauttii veronmaksajien arvostuksesta?
Arvovalintoja. Rahaa ei ole lastensairaaloille ja terveydenhuollosta pitää leikata myös leikata.
Yle-verosta, maahanmuutosta, kehitysavusta tai EU-nettomaksajaroolista ei tietenkään kannata näitä varoja leikata (vaikkakin onneks vähän leikattiinkin tämän hallituksen toimesta).
 
Arvovalintoja. Rahaa ei ole lastensairaaloille ja terveydenhuollosta pitää leikata myös leikata.
Yle-verosta, maahanmuutosta, kehitysavusta tai EU-nettomaksajaroolista ei tietenkään kannata näitä varoja leikata (vaikkakin onneks vähän leikattiinkin tämän hallituksen toimesta).
Arvovalintoja nimenomaan. Tämän hetken arvovalinnat painottavat turvallisuutta, puolustuskykyä ja varautumista.

Puolustusministeri Häkkänen suorasanaisesti avasi, että nykyisten näkyvissä olevien menojen lisäksi sinne tullaan tekemään lähivuosina hävittäjäkauppojakin isommat kokonaispanostukset.

Nyt tätä ei pidä ymmärtää siten, etten olisi varautumisen ja puolustusmenojen kannalla. Olen kyllä. Turvallisuusympäristö on valitettavasti muuttunut sellaiseksi.

Mutta nykytilanteessakin on hyvä ymmärtää se syvä ristiriita, mikä asiasta seuraa - tappamaan varautumisen kustannukset tappavat välillisesti ihmisiä hoitojonoissa. Valitettavasti.

Sellainen meidän maailma nyt on. Synkkä. Ja tulee mitä ilmeisimmin olemaan vielä pitkän, pitkän aikaa.
 
Arvovalintoja nimenomaan. Tämän hetken arvovalinnat painottavat turvallisuutta, puolustuskykyä ja varautumista.

Puolustusministeri Häkkänen suorasanaisesti avasi, että nykyisten näkyvissä olevien menojen lisäksi sinne tullaan tekemään lähivuosina hävittäjäkauppojakin isommat kokonaispanostukset.

Nyt tätä ei pidä ymmärtää siten, etten olisi varautumisen ja puolustusmenojen kannalla. Olen kyllä. Turvallisuusympäristö on valitettavasti muuttunut sellaiseksi.

Mutta nykytilanteessakin on hyvä ymmärtää se syvä ristiriita, mikä asiasta seuraa - tappamaan varautumisen kustannukset tappavat välillisesti ihmisiä hoitojonoissa. Valitettavasti.

Sellainen meidän maailma nyt on. Synkkä. Ja tulee mitä ilmeisimmin olemaan vielä pitkän, pitkän aikaa.
Siksi kannattaisi leikata niistä toissijaista menoista, alkaen vaikka ylipaisuneesta ylestä ja jatkaen taiteesta ja kulttuurista.
 
Arvovalintoja nimenomaan. Tämän hetken arvovalinnat painottavat turvallisuutta, puolustuskykyä ja varautumista.

Puolustusministeri Häkkänen suorasanaisesti avasi, että nykyisten näkyvissä olevien menojen lisäksi sinne tullaan tekemään lähivuosina hävittäjäkauppojakin isommat kokonaispanostukset.

Nyt tätä ei pidä ymmärtää siten, etten olisi varautumisen ja puolustusmenojen kannalla. Olen kyllä. Turvallisuusympäristö on valitettavasti muuttunut sellaiseksi.

Mutta nykytilanteessakin on hyvä ymmärtää se syvä ristiriita, mikä asiasta seuraa - tappamaan varautumisen kustannukset tappavat välillisesti ihmisiä hoitojonoissa. Valitettavasti.

Sellainen meidän maailma nyt on. Synkkä. Ja tulee mitä ilmeisimmin olemaan vielä pitkän, pitkän aikaa.

Mahtavaa tämä meidän uhriutumismentaliteettimme, niiden henkilöiden päätymistä hoitojonoihin ei tietenkään pystytä millään tapaa ennaltaehkäisemään? :think:
 
Arvovalintoja nimenomaan. Tämän hetken arvovalinnat painottavat turvallisuutta, puolustuskykyä ja varautumista.

Puolustusministeri Häkkänen suorasanaisesti avasi, että nykyisten näkyvissä olevien menojen lisäksi sinne tullaan tekemään lähivuosina hävittäjäkauppojakin isommat kokonaispanostukset.

Nyt tätä ei pidä ymmärtää siten, etten olisi varautumisen ja puolustusmenojen kannalla. Olen kyllä. Turvallisuusympäristö on valitettavasti muuttunut sellaiseksi.

Mutta nykytilanteessakin on hyvä ymmärtää se syvä ristiriita, mikä asiasta seuraa - tappamaan varautumisen kustannukset tappavat välillisesti ihmisiä hoitojonoissa. Valitettavasti.

Sellainen meidän maailma nyt on. Synkkä. Ja tulee mitä ilmeisimmin olemaan vielä pitkän, pitkän aikaa.

Arvovalintoja juu, mutta poliittisen spektrin vasemmassa laidassa ei näitä arvovalintoja juuri koskaan tehdä koska rahaa on.

Olisi ihan kiva, eikä nyt kosketa juuri sinua @Jan11 , jos näittä leikkauskritisoinneissa olisi aina ne vaihtoehdot olemassa mistä se säästö sitten tehdään tai sanotaan suoraan ettei säästöjä tarvitse tehdä.
 
Mahtavaa tämä meidän uhriutumismentaliteettimme, niiden henkilöiden päätymistä hoitojonoihin ei tietenkään pystytä millään tapaa ennaltaehkäisemään? :think:
Mielellään lukisin ideoita, jos niitä on. Siis sellaisia ideoita, jotka ei edellytä lisärahoitusta, kun sellaista ei mitä ilmeisimmin ole lähivuosina näkyvissä.
Nykyleikkurithan sotessa siis hillitsee kustannusten kasvua. Ne ei leikkaa nykykustannustasoa entistä pienemmäksi vaan näiden leikkurienkin kanssa kustannus vuosi vuodelta nousee. Mikä taas johtuu asiakasmäärän kasvusta suureen ikäluokkien tullessa elämänvaiheeseen, jossa sote-palveluja eniten tarvitaan.
 
Mielellään lukisin ideoita, jos niitä on. Siis sellaisia ideoita, jotka ei edellytä lisärahoitusta, kun sellaista ei mitä ilmeisimmin ole lähivuosina näkyvissä.
Nykyleikkurithan sotessa siis hillitsee kustannusten kasvua. Ne ei leikkaa nykykustannustasoa entistä pienemmäksi vaan näiden leikkurienkin kanssa kustannus vuosi vuodelta nousee. Mikä taas johtuu asiakasmäärän kasvusta suureen ikäluokkien tullessa elämänvaiheeseen, jossa sote-palveluja eniten tarvitaan.
Mites vaikka jos leikataan yleltä se 200 - 300 miljoonaa ja siirretään se terveyden huoltoon?

Mutta ai niin, yle on pyhä lehmä, ja on parempi että ihminen kuolee hoitojonoon, kuin ylipaisunut yle joutuisi leikkaamaan mistään.
 
Hyödyttömät yritystuet (sellaiset joista valtio ei saa takasin vähintään samaa summaa) pois
 
Viimeksi muokattu:
Mites vaikka jos leikataan yleltä se 200 - 300 miljoonaa ja siirretään se terveyden huoltoon?

Mutta ai niin, yle on pyhä lehmä, ja on parempi että ihminen kuolee hoitojonoon, kuin ylipaisunut yle joutuisi leikkaamaan mistään.
Yle rahoitus on vähän toisenlainen ja ymmärtääkseni Yle leikkaukset on sovittu ja Yleltä verottamalla siiretään rahaa yleiselle puolelle.

Mutta kulttuuri, tiedonvälitys jne on kriiseissäkin katsottu tärkeiksi niin arvokkaiksi että niille on roposet jaettu.

Sote ja puolustus on alueita joissa aina kärsitään niukkuudesta, ei ole sellaista summaa mikä riittäisi.
 
Hyödyttömät (sellaiset joista valtio ei saa takasin vähintään samaa summaa) pois
Tuon voi tulkata monella tavalla.
Mutta jos ihan vakavasti niin ei sekään taida olla ihan optimiratkaisu. Jos tarkoitat että ei lisätä sellaisia missä hyödyt isompia kuin menot, eli vain leikkaus listana, niin kai sitä jotain saisi kaavamaisesti siivottua, ja sitä listaa hallituson käyttänyt.
 
Mites vaikka jos leikataan yleltä se 200 - 300 miljoonaa ja siirretään se terveyden huoltoon?

Mutta ai niin, yle on pyhä lehmä, ja on parempi että ihminen kuolee hoitojonoon, kuin ylipaisunut yle joutuisi leikkaamaan mistään.
Tuo on heikko vastaus sikäli, että yle-mantran toistaminen ei nyt oikein liity tähän, kun se on kuitenkin erillisrahoitettu omalla erillisellä verolla.

Mutta juu, tekemällä Ylen malliin oman sote-veron tai ns. maakuntaveron, ratkaisisi varmaan soten rahoitusongelmat.
Saattaisi tosin samalla kokonaisveroastekij taas pompsahtaa ja aina muutaman vuoden välein uudelleen. Ainakin jos aluevaltuustot saisi itse päättää sen veron.
 
kun se on kuitenkin erillisrahoitettu omalla erillisellä verolla.
Erillisvero on vain tekninen juttu. Mun elämistä voisi myös rahoittaa erillisverolla, yms.

Ylevero voidaan ihan hyvin poistaa ja korvata se muilla veroilla ja rahoittaa yleä suoraan budjetista, kuten muitakin menokohteita.
Mutta juu, tekemällä Ylen malliin oman sote-veron tai ns. maakuntaveron, ratkaisisi varmaan soten rahoitusongelmat.
Saattaisi tosin samalla kokonaisveroastekij taas pompsahtaa ja aina muutaman vuoden välein uudelleen. Ainakin jos aluevaltuustot saisi itse päättää sen veron.
Sinäänsä ymmärrän ajatuksen maakuntaverosta. Miksi meillä on maakuntavaalit, jos ne edustajat ei kuitenkaan saa päättää veroista, toisin kuin kunnat.
 
Mutta juu, tekemällä Ylen malliin oman sote-veron tai ns. maakuntaveron, ratkaisisi varmaan soten rahoitusongelmat.
Saattaisi tosin samalla kokonaisveroastekij taas pompsahtaa ja aina muutaman vuoden välein uudelleen. Ainakin jos aluevaltuustot saisi itse päättää sen veron.

Siinä olisi se hyvä puoli, että maakuntapoliitikoilla olisi mahdollisuus vaikuttaa siihen rahoitukseen ja olisi jonkinlainen kannuste säästää, kun äänestäjäkunta tuskin hurraisi jatkuvasti nousevalle maakuntaverolle. Nyt mahdollisuus säästämiselle on valtion tekemä mikromanageeraus, missä ei ole ihan kauheasti järkeä. Toki jonkinlainen valtionosuusjärjestelmä olisi pakko olla valtavien alueellisten erojen välttämiseksi.
 
Tuon voi tulkata monella tavalla.
Mutta jos ihan vakavasti niin ei sekään taida olla ihan optimiratkaisu. Jos tarkoitat että ei lisätä sellaisia missä hyödyt isompia kuin menot, eli vain leikkaus listana, niin kai sitä jotain saisi kaavamaisesti siivottua, ja sitä listaa hallituson käyttänyt.
Jäi näemmä sana yritystuet pois :lol: Pätee kyllä muuhunkin, mutta ei ainakaan perusturva, terveys ja turvallisuus.
 
Ylevero voidaan ihan hyvin poistaa ja korvata se muilla veroilla ja rahoittaa yleä suoraan budjetista, kuten muitakin menokohteita.
Se ihan mahdollista. Yle vero, mediavero on kuitenkin ollut yllättävän onnistunut. Siinä on jonkin verran progressiota mutta myös leikkuri. Sen voisi korvata kunnallisverolla tai valtion verolla, ja kohdistuisi enemmän suuriin ansiotuloihin.
Voisi se lättästä ALViin. No ei sitä mihinkään suoraan laiteta mutta tarkoittaisi että muuttuisi. Toki nythän siitä imetaan osa ALVina.

Toinen miksi tuota on pidetty hyvänä, se on ennustettavampi ja sitä ei ole poliitikot jatkuvasti paisuttamassa/leikkaamassa ja veronmaksajille vero minkä merkityksen ymmärtää. ns vastinetta rahalle. mikä myös tuo sitä asiakas suhdetta, eli YLE joutuu jatkuvasti tekeen töitä.
 
En tiedä jäikö teillä nyt lukematta tuo edellinen analyysi, mutta tuo on jo todettu lähes täysin kiistattomaksi feikiksi. Pelkästään jo silmämääräisesti näkee että kun teksti kelluu rypyn päällä niin voi 100% varmuudella sanoa että paperi ja itse teksti on asetettu eri vaiheessa kuvantuotantoa, mutta sitten GPT-4o vielä hyvin todistaa kuinka teksti ei mitenkään yhdisty paperin tekstuurin ja materiaalin kanssa ja kuinka fontti on käytännössä täysin virheetön.
Me ollaan jo täysin ohi sen pisteen keskustelussa että onko tuo feikki vai ei. Diarra päätti roturatsastaa, teki Husut. ja jäi kusetuksesta kiinni.
Nyt on tuo kyseinen kirje toimitettu puhemies Halla-aholle: Eduskunta | Puhemies Halla-aho pyysi kansanedustajan saamaa rasistista kirjettä nähtäväkseen
Poikkeuksellista tapauksessa on, että eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho (ps) pyysi kirjettä Diarralta tarkastettavakseen. Tapauksesta kertoi aiemmin Ilta-Sanomat.

Diarran saaman kirjeen aitoutta epäiltiin sosiaalisessa mediassa. Viestipalvelu X:ssä vaadittiin enemmän kuvamateriaalia kirjeestä sen ”aitouden todentamiseksi”. Diarra esittelee kirjeen videojulkaisussaan.

Diarran mukaan Halla-aho tahtoi tarkastaa kirjeen aitouden.

Diarra toimitti kirjeen puhemiehelle nähtäväksi. Nyt kirje on palautettu Diarralle, mutta hänellä ei ole tietoa siitä, seuraako Halla-ahon ”tarkastuksesta” mitään jatkotoimenpiteitä tai onko kyseessä uusi käytäntö.

”Kun puhemies pyysi kirjeen nähtäväksi olisin toivonut hänen toteavan julkisesti, että kirje on todellinen ja lopettaneen nämä naurettavat kohut”, Diarra kommentoi HS:lle viestillä.
Luotan kyllä Halla-ahoon siltä osalta, että varmasti olisi tehnyt tiettäväksi, mikäli kirje ei olisi ollut aito.
 
Mites vaikka jos leikataan yleltä se 200 - 300 miljoonaa ja siirretään se terveyden huoltoon?

Mutta ai niin, yle on pyhä lehmä, ja on parempi että ihminen kuolee hoitojonoon, kuin ylipaisunut yle joutuisi leikkaamaan mistään.
Kehitysavun voisi kanssa puolittaa, sieltä tulisi noin 600m€. Talousnäkymät ovat varmaan yksi Euroopan synkimmistä ja edelleen ollaan ihan kärkeä nettomaksajissa.
 
Hyödyttömät yritystuet (sellaiset joista valtio ei saa takasin vähintään samaa summaa) pois
Suoraan vasemmistoliiton tulipunaisesta pelikirjasta. Tottakai mielummin hyvinvointia lisäävät, työllistävät ja veroja maksavat tahot kannattaa ajaa henkihieväriin, ah muutenkin niin hyvin työllistävässä ja yrittäjämyönteisessä ilmapiirissä kun Suomi. Miten ihmeessä määrittelet mikä yritystuki on hyödytöntä ja mikä ei? Meidänkin firma sai joskus 2017 yritystukea uuteen hankkeeseen. Ei sitä kukaan silloin voinut sanoa, mitä siitä tulee. Nyt siitä osastosta on kasvanut 150henkinen tiimi. Tokihan sen tiimin olis voinu vaikka Intiaan tai Kiinaankin pystyttää samalla vaivalla, mutta nyt taloudellinen riski Suomeen oli pienempi kiitos yritystukien.
 
Miten ihmeessä määrittelet mikä yritystuki on hyödytöntä ja mikä ei?
Tuetaan yritystoimintaa, joka ilman yritystukia olisi kannattamatonta = hyödytön yritystuki. Tuetaan jotain (pienen yrityksen) riskaabelia hanketta mistä voi syntyä uusi Nokia tms. = hyödyllinen yritystuki. Kyllä noita pitäisi perata ns. huolella, läskiä leikattavaksi (suurten yritysten tukeminen) on varmaan vaikka kuinka. Mutta ilmeisesti sitä turhaa tukemista pitää vaan jatkaa "koska muutkin" (EU:ssa) näin tekevät tjsp.
 
Suoraan vasemmistoliiton tulipunaisesta pelikirjasta. Tottakai mielummin hyvinvointia lisäävät, työllistävät ja veroja maksavat tahot kannattaa ajaa henkihieväriin, ah muutenkin niin hyvin työllistävässä ja yrittäjämyönteisessä ilmapiirissä kun Suomi. Miten ihmeessä määrittelet mikä yritystuki on hyödytöntä ja mikä ei? Meidänkin firma sai joskus 2017 yritystukea uuteen hankkeeseen. Ei sitä kukaan silloin voinut sanoa, mitä siitä tulee. Nyt siitä osastosta on kasvanut 150henkinen tiimi. Tokihan sen tiimin olis voinu vaikka Intiaan tai Kiinaankin pystyttää samalla vaivalla, mutta nyt taloudellinen riski Suomeen oli pienempi kiitos yritystukien.

Osa yritystuista on turhia ja osa on haitallisia. Se on jännä, miten tämä on kaikkien tiedossa, mutta yrityselämää edustavat edunvalvojat ovat niin vahvoja, ettei niitä saa leikattua mikään hallitus, oli se sitten oikealla tai vasemmalla.
 
Toki olen myös valmis leikkaamaan ehdottomasti haitallisista tai hyödyttömistä yritystuista. Varsinkin jos ne osoitetaan esim. jostain elinkeinoelämän puolelta eikä Li Anderssonin pamfletilta. Ylipäätään yhteisistä julkisista rahoista ei pitäisi rahoittaa mitään turhaa tai haitallista.

Mutta talous ei kyllä voittokululle palaudu silti pelkästään tai suurimmaksi osaksi yrityksiltä tai "rikkailta" karsimalla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 045
Viestejä
4 740 769
Jäsenet
77 260
Uusin jäsen
Stupa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom