Oletat tässä että suomessa ei tuoteta mitään ja kaikki tulee tuontina, missä tilanteessa toki tuo mitä sanot pitäisi paikkaansa. Asiahan ei todellakaan ole noin erityisesti suurimpien menoerien kohdalla.
En todellakaan oleta. Päinvastoin, jos oikeasti luet mitä kirjoitin, niin huomaat, että siinä todellakin oletetaan, että Suomessa tuotetaan vaikka mitä.
Mutta totean sen faktan, että valtaosa kaikesta siitä, mitä tuotetaan Suomesta, on jollakin tavoilla riippuvaisia tuonnista. Oli kyse sitten energiasta, raaka-aineista tai tuotantoväleistä. Joten jos sen Suomen oman valuutan arvo laskee, myös noiden Suomessa tuotettujen asioiden hinnat nousevat suomalaisille kuluttajille.
Sä oletat, että suomalaiset vain ja ainoastaan kuluttavat paskapaperia, koska se taitaa olla aikalailla ainoa tuote, jonka kotimaisuusaste on 100%.
Jankkaaminen jostain yksittäisestä rahapoliittisesta toimenpiteestä ottamatta mitään muuta huomioon on melko typerää. Jos valuutta on yliarvostettu, devalvaatio on se keino millä asia korjataan.
Sä puhuit devalvaatiosta, mä aloin kommentoimaan devalvaatiosta. Älä nyt sitten valita siitä, että sun nostamaa asiaa kommentoidaan.
Ihan sitä ihmettä, että markkaa ei "puolustettu" ajatellen jotain inflaatiota, vaan valuuttavarannon säilymistä ajatellen. Kyse oli tuolloin valuuttavarannosta, eikä inflaatiosta.
Voitko selittää, mitä tarkoitat tuolla. Jos Suomen pankki ei olisi pitänyt markan korkotasoa korkealla, niin mitä olisi tapahtunut sille Suomen pankin valuuttavarannolle? Mitä olisi tapahtunut kaikille niille Suomen pankin hallussa oleville dollareille, jeneille, D-markoille jne., jos tuolloin Suomi ei olisi ylläpitänyt korkeita korkoja? Ja miksi niin olisi tapahtunut?
Mutta julkisen talouden hoidossa ei, eikä kyllä teollisuuden kilpailukyvynkään. Tän julkisen talouden pointin sivuutat jatkuvasti (mikä on oikeesti merkittävämpi mitä joku devalvointi) ja viet keskustelua johonkin yksittäiseen rahapoliittiseen toimenpiteeseen, mikä ei ole esimerkiksi tanskassa ollut relevantti yli 20 vuoteen. Ruotsissa on ehkä ollut.
Sivutan "julkisen talouden pointin", koska se pohjautuu johonkin sun epämääräiseen oletukseen, että jostain syystä oma valuutta estäisi jonkun velkaperseilyn. Tuo on sulta aika pitkälle ihan fiilispohjainen heitto, johon on paha vastata mitään muuta, kuin mun oma fiilispohjainen heitto.
Keskityn mielummin sellaisiin, jotka on selvemmin virheellisiä.
No esimerkkinä vaikka eri valuuttaregiimistä siirtyminen toisiin. Kultasidosten purkaminen oli käytännössä vanhan valuutan korvaaminen uudella, samoin pankkien omien seteleiden korvaaminen kansallisille. On tehty aika monessa maassa. Valuuttaregiimejä on myös vaihdettu lennosta kiinteään, dollarisidokseen, kelluvaan yms. Näitä on tehty jokaisessa maassa. Missään ei ole sellaista antiikin ajan valuuttaa käytössä, mikä toimisi samalla säännöillä ajasta ikuisuuksiin. Edelleen, suomessa pitää vetää sitä seinää päin ennen kuin mitään viitsitään tehdä.
Paitsi että noissa on kyse olennaisesti eri asiasta.
Kun esim. dollarin kultasidonnaisuus purettiin, rinnalle ei jäänyt mitään vanhaa kultasidonnaista dollaria, vaan se lakkasi olemasta, ja jäljellä oli vain se ei-kultasidonnainen dollari. Jos sulla oli pankissa $1000 kultasidonnaista dollaria ennen muutosta, sulla oli pankissa $1000 dollaria ei-kultasidonnaista dollaria muutoksen jälkeen. Jos sulla oli $10000 kultasidonnaisen dollarin edestä velkaa ennen muutosta, muutoksen jälkeen sulla oli $10000 ei-kultasidonnaisen dollarin edestä velkaa.
Mutta jos Suomi siirtyy omaan markkaan pois eurosta, niin ei se euro mihinkään katoa. Jolloin herää kysymys, mitä tapahtuu mun tilillä olevalle 10 000€:lle? Muuttaako pankki sen yht'äkkiä markoiksi, kerta se on suomalaisella pankkitilillä?
Mitä pankki tekee mun 100 000€:n euromääräiselle asuntolainalle? Pysyykö se euromääräisenä vai vaihdetaanko se markoiksi?
Jos mun palkka maksetaan jatkossa markoissa, jonka arvo sitten tippuu sen 10%, niin en mä nyt helvetissäkään halua sitten maksella pois euromääräistä asuntolainaa.
Mitä tapahtuu sille Suomen valtion euromääräiselle valtion velallle? Pysyykö se euromääräisenä vai jallitetaanko me kansainvälisiä pankkeja ja muutetaan se markkamääräiseksi heiltä kysymättä?