• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Alankomaat ja saksa ei edellenkään ole yhtä kommunistisia kuin Suomi. Kannattaa nyt vaan jo pikkuhiljaa ymmärtää, että pieni Suomi on länsimaalaisittain erittäin sosialistinen ja kommunistinen. Suomi on esimerkiksi pohjoismaista selvästi kommunistisin valtio ja sen voi myös lukea helposti maiden talousluvuista. Ruotsi esimerkiksi vie meitä ihan 100-0 jos verrataan taloudellisesti. Kaikilla mailla on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta me ollaan maana ja yhteiskuntana selvästi jääneet muita jälkeen taloudellisesti. Nokia oli ja meni ja sen jälkeen ollaan otettu takkiin vähän joka puolelta.

Kuten Inigo Montoya sanoi Vizzinille: "You keep using that word. I do not think it means what you think it means."
 
Kuten Inigo Montoya sanoi Vizzinille: "You keep using that word. I do not think it means what you think it means."
Ihan tahallaan käytin tuota sanaa, kun nykyään sanoilla ei ole enää merkitystä. Nainen ei ole enää nainen, mies ei ole enää mies ja rasismia on kaikki mitä joku jossain päin maailmaa tekee tai on tekemättä tai edes ajattelee tekevänsä tai olla tekemättä.

Kivaa toi sanojen vääntely, eikö olekin.
 
ihan relevantti kommentti tuo oli. Painaisin kalvinappia viestistäsi ellen periaatteellisesti vastustaisi kalvinapin painamista.

E: nähtävästi tästä on kadonnut viestejä mihin tämän vastineen kirjoitin. Kertonee kirjoittajasta kuka olikaan enemmänkin jos ensin isotellaan ylläpidolle kertomisesta ja sitten poistetaan viestit...
 
Viimeksi muokattu:
Sarjaa hyvinvointialueiden rahoitus. HUS on vahvin näistä ja silti vaikeuksissa. Ensin rekrytointikielto ja nyt 990 työvuoden säästöt.

Valvira on antanut HUSille ja neljälletoista hyvinvointialueelle määräyksen saattaa kiireettömään erikoissairaanhoitoon pääsy lainmukaiseksi viimeistään 31. maaliskuuta 2025.

HUSin mukaan sopeuttamistoimet kohdistuvat ensisijaisesti muuhun kuin välittömään potilastyöhön

Ei kovin uskottavaa, ettei vaikuttaisi hoitoon taikka jonotusaikoihin. Väestön ikääntyminen vain pahentaa tilannetta ja siksi resursseja tulisi kasvattaa koko ajan.

 
siksi resursseja tulisi kasvattaa koko ajan.
Niin, tai höllentää niitä kiireettömään erikoissairaanhoitoon pääsemisen kriteerejä. Eiköhän se ole edessä joka tapauksessa. Mieluummin pitäisin itse kuitenkin kunnallisen sairaanhoidon voimassa kuin muuttaisin (melkein) kaikki yksityiselle. Kun siihenhän se menee jos ajetaan resurssit loppuun, kaikki loppuu sitten seinään.
 
Sarjaa hyvinvointialueiden rahoitus. HUS on vahvin näistä ja silti vaikeuksissa. Ensin rekrytointikielto ja nyt 990 työvuoden säästöt.



Ei kovin uskottavaa, ettei vaikuttaisi hoitoon taikka jonotusaikoihin. Väestön ikääntyminen vain pahentaa tilannetta ja siksi resursseja tulisi kasvattaa koko ajan.

Marinin hallitus ajoi hyvinvointialue muutoksen väkisin läpi ilman että kenelläkään oli tarkkaa tietoa tuosta aiheutuvista säästöistä tai uusista kustannuksista.
Esim pelkkä palkkaharmonisaatio tulee nostamaan tulee nostamaan kuluja noin 680M€ vuosi tasolla. Toki hoitajan ovat palkkansa ansainneet, mutta tuohan tarkoittaa käytännössä sitä että Mäntsälässä oleva hoitaja tulee saamaan saman palkan kuin Helsingissä työskentelevä vaikka elinkustannukset ovat kuitenkin aivan eritasolla.
 
Tuosta väestön vanhenemis jutusta saisi vähän enemmän selkoa jos vertaisi lääkekorvauksia ja muun terveydenhuollon kustannuksia vuosien ajan.
 
Marinin hallitus ajoi hyvinvointialue muutoksen väkisin läpi ilman että kenelläkään oli tarkkaa tietoa tuosta aiheutuvista säästöistä tai uusista kustannuksista.
Esim pelkkä palkkaharmonisaatio tulee nostamaan tulee nostamaan kuluja noin 680M€ vuosi tasolla. Toki hoitajan ovat palkkansa ansainneet, mutta tuohan tarkoittaa käytännössä sitä että Mäntsälässä oleva hoitaja tulee saamaan saman palkan kuin Helsingissä työskentelevä vaikka elinkustannukset ovat kuitenkin aivan eritasolla.
Tätä samaa ajoi jokainen puolue. Keskusta ikävä kyllä sai läpi aluerajauksensa, mutta kaikki puolueet olivat yhtä mieltä että uudistus tarvitaan. Ikääntyminen on se perimmäinen ongelma.
 
Tuosta väestön vanhenemis jutusta saisi vähän enemmän selkoa jos vertaisi lääkekorvauksia ja muun terveydenhuollon kustannuksia vuosien ajan.

Ja sosiaalihuollon sekä tukien kustannuksia. Tämä taulukko aika hyvin sen kertoo.
sosiaaliturvan menot 2022.png
 
Sarjaa hyvinvointialueiden rahoitus. HUS on vahvin näistä ja silti vaikeuksissa. Ensin rekrytointikielto ja nyt 990 työvuoden säästöt.



Ei kovin uskottavaa, ettei vaikuttaisi hoitoon taikka jonotusaikoihin. Väestön ikääntyminen vain pahentaa tilannetta ja siksi resursseja tulisi kasvattaa koko ajan.

Niin se vaan todellisuus lopulta lyö kasvoille. Ilmaisia lounaita ei ole ja se on myöhäistä itkeä kun on jo paskat housuissa. 20 vuotta on ollut tiedossa, että väestö ikääntyy. Mitään ei olla tehty asialle vaan jatkettu kulutusjuhlaa vailla huolta huomisesta. Sitten on kaikilla ikävää. No, sitä saa mitä äänestää.
 
Tätä samaa ajoi jokainen puolue. Keskusta ikävä kyllä sai läpi aluerajauksensa, mutta kaikki puolueet olivat yhtä mieltä että uudistus tarvitaan. Ikääntyminen on se perimmäinen ongelma.

Oli todella huono juttu, että Keskusta oli mukana kahdessa edellisessä hallituksessa tätä uudistusta sotkemassa. Sen takia alueita on nyt ihan liikaa. Demarit ja Kokoomus olisivat varmaan saaneet aikaan uudistuksen, jossa alueita olisi voinut olla vähemmän. Sipilän hallituksen uudistus olisi ollut varsin samanlainen, paitsi että siihen onnistuttiin sotkemaan palveluiden laaja yksityistäminen, joka ajoi koko jutun umpisolmuun.
 
Oli todella huono juttu, että Keskusta oli mukana kahdessa edellisessä hallituksessa tätä uudistusta sotkemassa. Sen takia alueita on nyt ihan liikaa. Demarit ja Kokoomus olisivat varmaan saaneet aikaan uudistuksen, jossa alueita olisi voinut olla vähemmän. Sipilän hallituksen uudistus olisi ollut varsin samanlainen, paitsi että siihen onnistuttiin sotkemaan palveluiden laaja yksityistäminen, joka ajoi koko jutun umpisolmuun.
Demarit ja kokoomus eivät olisi päässeet yksimielisyyteen yksityisen sektorin käytöstä.

Tässä ei yksikään puolue ole ollut tavallisten ihmisten puolella vaan kaikki ajaneet täysin omien eturyhmiensä etuja.
 
Ei kovin uskottavaa, ettei vaikuttaisi hoitoon taikka jonotusaikoihin. Väestön ikääntyminen vain pahentaa tilannetta ja siksi resursseja tulisi kasvattaa koko ajan.
Husin toimari totes jo kesäkuussa, vaikka hoitojonoja on nyt saatu purettua, niin ensi vuonna jonot tulee taas kasvamaan.

Eniten tulee kärsimään silmäsairaus- tai tekoniveloperaatioihin jonottavat joilla jonottaessa vaiva saattaa vakavasti pahentua. Toisaalta onhan tämä ihan linjassa hallituksen muiden päätösten kanssa. Pörriäiskavereille veroparatiisiin miljoonia onneksi riittää.

"Säästetään" sairaalat sulkemalla tai kieltämällä rekrytointi.
 
Demarit ja kokoomus eivät olisi päässeet yksimielisyyteen yksityisen sektorin käytöstä.

Tässä ei yksikään puolue ole ollut tavallisten ihmisten puolella vaan kaikki ajaneet täysin omien eturyhmiensä etuja.

Siis siitähän päästiin jo yksimielisyyteen ennen Sipilän hallituksen aloittamista ja se myös kirjattiin suunnitelmaan ja se suunnitelma oli myös Sipilän hallituksen ohjelmassa. Mutta Sipilä halusi aluepoliittisista syistä enemmän alueita ja vastalahjaksi Kokoomus halusi yksityistämisen heti ja koko uudistus meni pieleen.
 
Siis siitähän päästiin jo yksimielisyyteen ennen Sipilän hallituksen aloittamista ja se myös kirjattiin suunnitelmaan ja se suunnitelma oli myös Sipilän hallituksen ohjelmassa. Mutta Sipilä halusi aluepoliittisista syistä enemmän alueita ja vastalahjaksi Kokoomus halusi yksityistämisen heti ja koko uudistus meni pieleen.
Olisi kyllä hauska nähdä millaisen vaihtoehto soten tämä nykyinen hallitus saisi aikaiseksi. Vain mehiläisellä saa ihmistä hoitaa ja ihmiseksi luokitellaan lompakon paksuuden perusteella. Köyhät voivat hoitaa ja haudata toisensa.
 
Tosiaan tiukkaa tekee päättää, ketä kaikkia heitetään pihalle, kun vähennystarve on 1000 henkilöä ja mm. Siltasairaalassa on jo alusta asti ollut henkilöstöpulaa, mikä on viivyttänyt leikkauksia.


Noh toivottavasti järkevöityvät ja karsivat niitä keskijohtoa yms. eikä suorittavaa porrasta. Näillä hyvinvointialueilla on käynyt aikojen saatossa sama, mitä kävi mm. Postille ja muille valtion laitoksille. Paperinpyörittelijöiden ja keskijohdon määrä kasvoi vuosi vuodelta isommaksi, kun ei vähennetty byrokratiaa vaan lisätään aina väliportaita joka taas hidastaa toimintaa.
 
Nyt maksetaan kovaa hintaa siitä, kun ei tarvittavia muutostarpeita saatu aikaiseksi toistakymmentä vuotta sitten. Eikä tämä meidän geopolittinen sijainti, alhainen innovaatio- ja investointiaste, onnettomat talousnäkymät, palkat, korkeat verot sekä paska sää paljoa imuroi ihmisiä sisään, paitsi ehkä niistä maista, mistä laitetaan googlen hakuun paras sosiaaliturva.
 
Viimeksi muokattu:
Noh toivottavasti järkevöityvät ja karsivat niitä keskijohtoa yms. eikä suorittavaa porrasta. Näillä hyvinvointialueilla on käynyt aikojen saatossa sama, mitä kävi mm. Postille ja muille valtion laitoksille. Paperinpyörittelijöiden ja keskijohdon määrä kasvoi vuosi vuodelta isommaksi, kun ei vähennetty byrokratiaa vaan lisätään aina väliportaita joka taas hidastaa toimintaa.
Onko husilla enää turhia johtajiakaan? Jonkun täytyy pyöritellä papereita jos haluaa asioiden sujuvan. Ettei sitten suorittavan portaan tarvitse tehdä niitä hitaammin. Työvuorolistatkin on tärkeitä. Nyt pomot käyttävät aikaa etsiessä säästökohteita, joissa säästäminen toisi mahdollisimman vähän haittaa. Tuo itsessään lisää työtä. En tiedä onko konsultteja apuna tuossa.
 
Mitkä kulut ovat kasvaneet terveydenhuollossa kaikkein eniten?

Vuoden 2022 hinnoin nousu vuodesta 2000 vuoteen 2022 on ollut seuraavaa (miljoonin euroin):
Erikoissairaanhoito 5 058 -> 9 201
Perusterveydenhuolto 2 875 -> 3 705
Ikääntyneiden ja vammaisten pitkäaikaishoito 2 028 -> 4 793
Lääkkeet 1 552 -> 2 995

Alunperin tarkoituksena oli, että perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon rahoitus olisi suurinpiirtein yhtä suurta, mutta vuoden 1993 valtionavustus-uudistus johti siihen, että kunnat alkoivat säästää perusterveydenhuollosta (koska pystyivät) ja erikoissairaanhoidon rahoitus kasvoi (koska siitä ei suoraan voinut säästää).

Oudoin tuossa tilastossa on hallintomenot. Terveydenhuollon hallintomenot olivat tilastojen mukaan vuonna 2000 525 miljoonaa euroa ja vuonna 2022 567 miljoonaa euroa, mutta sitten vuonna 2015 230 miljoonaa euroa. Tilastointi muuttui kyllä 2015, mutta ei selitä tuota hallinnon kasvua sen jälkeen, erityisesti vuonna 2021, jolloin Terveyden edistämisen ja terveysvalvonnan kulut tilastojen mukaan moninkertaistuivat. Voisi valtion budjettimomenttien mukaan liittyä koronapandemiaan ja rokotteiden hankintaan.

Vuoden 2022 ennakkotiedot löytyvät tuolta
 
Onko husilla enää turhia johtajiakaan? Jonkun täytyy pyöritellä papereita jos haluaa asioiden sujuvan. Ettei sitten suorittavan portaan tarvitse tehdä niitä hitaammin. Työvuorolistatkin on tärkeitä. Nyt pomot käyttävät aikaa etsiessä säästökohteita, joissa säästäminen toisi mahdollisimman vähän haittaa. Tuo itsessään lisää työtä. En tiedä onko konsultteja apuna tuossa.

Onhan tuolla aika iso tuo muun henkilökunnan osuus

1723727421883.png
 
Onhan tuolla aika iso tuo muun henkilökunnan osuus

1723727421883.png
Mutta eikös näillä ole in house siivous, keittiö (ja osastokeittiö, laitos- ja välinehuolto, tekniikka- ja kiinteistöpalvelut jne. jne.), joten ei tuosta mitenkään pääse hallintovogonien määrä päättelemään.
Ja ei varsinkaan siksi, että terveydenhuollon hallintohan pyörii pitkälti hoitohenkilökunnan ja lääkärien työajan tai työnkuvan kohdistuksilla.
 

– Jo nyt Suomen maakuva täällä työskentelevien ulkomaalaisten silmissä on julkaistuissa kyselyissä romahtanut. Suunnitelma on lisännyt merkittävästi ulkomaalaisten haluttomuutta jatkaa työntekoa Suomessa. Tämä on tullut esiin useissa keskusteluissa Suomessa toimivien yritysten kanssa, toteaa EK:n johtaja Ilkka Oksala. EK:n lausunnossa hallituksen esitykseen korostetaan, että Suomi tarvitsee aktiivista maahanmuuttopolitiikkaa, jolla lisäämme työ- ja koulutusperusteista maahanmuuttoa Suomeen.

– Maahanmuuttopolitiikan kiristäminen vaikeuttaa myös investointien saamista Suomeen.


Nyt siis myös työnantajat tuomitsevat kovin sanoin hallituksen linjan ja suunnitelmat ulkomaisten työllisten suhteen. Ja onhan sitä vaikea uskoa tällaisena hetkenä, kun Suomi tarvitsee kaiken avun mitä olisi mahdollista saada kansantalouden nostamiseksi suosta, oma hallitus torppaa sen vähäisenkin yrityksen - käytännössä ainoaksi toivoksi jäänee ettei seuraava hallitus olisi oikeistopopulistinen ja tämä(kin) järjettömyys saadaan nopeasti peruttua. Kuitenkin, ollaan ajauduttu melko kauaksi järkevästä ja etenkin pitkäjänteisestä poliittisten linjojen vetämisestä.
 

– Jo nyt Suomen maakuva täällä työskentelevien ulkomaalaisten silmissä on julkaistuissa kyselyissä romahtanut. Suunnitelma on lisännyt merkittävästi ulkomaalaisten haluttomuutta jatkaa työntekoa Suomessa. Tämä on tullut esiin useissa keskusteluissa Suomessa toimivien yritysten kanssa, toteaa EK:n johtaja Ilkka Oksala. EK:n lausunnossa hallituksen esitykseen korostetaan, että Suomi tarvitsee aktiivista maahanmuuttopolitiikkaa, jolla lisäämme työ- ja koulutusperusteista maahanmuuttoa Suomeen.

– Maahanmuuttopolitiikan kiristäminen vaikeuttaa myös investointien saamista Suomeen.


Nyt siis myös työnantajat tuomitsevat kovin sanoin hallituksen linjan ja suunnitelmat ulkomaisten työllisten suhteen. Ja onhan sitä vaikea uskoa tällaisena hetkenä, kun Suomi tarvitsee kaiken avun mitä olisi mahdollista saada kansantalouden nostamiseksi suosta, oma hallitus torppaa sen vähäisenkin yrityksen - käytännössä ainoaksi toivoksi jäänee ettei seuraava hallitus olisi oikeistopopulistinen ja tämä(kin) järjettömyys saadaan nopeasti peruttua. Kuitenkin, ollaan ajauduttu melko kauaksi järkevästä ja etenkin pitkäjänteisestä poliittisten linjojen vetämisestä.

Onko hallitus tehnyt muka mitään muuta tyhmää kuin sen 3kk rajan, jonka jälkeen joutuisi pois maasta ellei saa töitä? Se tosiaan on ihan liian lyhyt aika pidempään maassa olleelle, ehkä alle vuoden maassa olleille se voisi olla toimiva. Sitä pidempään olleilla tarvisi kyllä olla vähintään 6kk. :hmm:
 

– Jo nyt Suomen maakuva täällä työskentelevien ulkomaalaisten silmissä on julkaistuissa kyselyissä romahtanut. Suunnitelma on lisännyt merkittävästi ulkomaalaisten haluttomuutta jatkaa työntekoa Suomessa. Tämä on tullut esiin useissa keskusteluissa Suomessa toimivien yritysten kanssa, toteaa EK:n johtaja Ilkka Oksala. EK:n lausunnossa hallituksen esitykseen korostetaan, että Suomi tarvitsee aktiivista maahanmuuttopolitiikkaa, jolla lisäämme työ- ja koulutusperusteista maahanmuuttoa Suomeen.

– Maahanmuuttopolitiikan kiristäminen vaikeuttaa myös investointien saamista Suomeen.


Nyt siis myös työnantajat tuomitsevat kovin sanoin hallituksen linjan ja suunnitelmat ulkomaisten työllisten suhteen. Ja onhan sitä vaikea uskoa tällaisena hetkenä, kun Suomi tarvitsee kaiken avun mitä olisi mahdollista saada kansantalouden nostamiseksi suosta, oma hallitus torppaa sen vähäisenkin yrityksen - käytännössä ainoaksi toivoksi jäänee ettei seuraava hallitus olisi oikeistopopulistinen ja tämä(kin) järjettömyys saadaan nopeasti peruttua. Kuitenkin, ollaan ajauduttu melko kauaksi järkevästä ja etenkin pitkäjänteisestä poliittisten linjojen vetämisestä.
Upeata rusinoiden poimintaa. Ek kelpaa lähteeksi vain kun se tukee omaa agendaa.
 
Onko hallitus tehnyt muka mitään muuta tyhmää kuin sen 3kk rajan, jonka jälkeen joutuisi pois maasta ellei saa töitä? Se tosiaan on ihan liian lyhyt aika pidempään maassa olleelle, ehkä alle vuoden maassa olleille se voisi olla toimiva. Sitä pidempään olleilla tarvisi kyllä olla vähintään 6kk. :hmm:
Pikemminkin tarvittaisiin muutos että sosiaaliturva ei ole asumisperustainen ja lähtökohtaisesti maassa saat olla omilla rahoilla, niin kauankuin haluat, kunhan et tee rikoksia, yms.

Taitaa vain vaatia perustuslain muutosta ja siksi ei ole toteutumassa.
 
Pikemminkin tarvittaisiin muutos että sosiaaliturva ei ole asumisperustainen ja maassa saat olla omilla rahoilla, niin kauankuin haluat, kunhan et tee rikoksia, yms.

On sekin vähän huono koulutetun työvoiman houkuttelemiseen. Oikeasti tavallinen maahanmuutto ei ole Suomessa ollenkaan ongelma, vaan lähinnä humanitäärinen maahanmuutto... Kaikki olisi vaan paljon helpompaa, jos ne pakolaissopparit voitaisiin heivata helvettiin EU-tasolla. :confused2:
 
On sekin vähän huono koulutetun työvoiman houkuttelemiseen. Oikeasti tavallinen maahanmuutto ei ole Suomessa ollenkaan ongelma, vaan lähinnä humanitäärinen maahanmuutto... Kaikki olisi vaan paljon helpompaa, jos ne pakolaissopparit voitaisiin heivata helvettiin EU-tasolla. :confused2:
Mutta vaikka sosiaaliturva ei olisi asumisperustainen, voisi valtio ja/tai kunnat tarjota sen sosiaaliturvan esim 3 tai 6 kuukaudeksi.

Ja kyllä, humanitäärinen maahanmuutto on ongelmallinen ja siihenkin tarvitaan isoja muutoksia. Ei pakolaissopimusta tehdessä ajateltu turvapaikan tarkoittavan elämistä muiden piikkiin.
 
Upeata rusinoiden poimintaa. Ek kelpaa lähteeksi vain kun se tukee omaa agendaa.
Kelpaako se sinusta lähteeksi? Hänhän sanoi että nyt jopa ek tuomitsee hallituksen päätöksen. Jos molemmat ovat yhdessä hallitusta vastaan, niin se kertoo.päätöksen huonoudesta.
 
Kelpaako se sinusta lähteeksi? Hänhän sanoi että nyt jopa ek tuomitsee hallituksen päätöksen. Jos molemmat ovat yhdessä hallitusta vastaan, niin se kertoo.päätöksen huonoudesta.
Mun ratkaisu olisi tämä:
sosiaaliturva ei olisi asumisperustainen, voisi valtio ja/tai kunnat tarjota sen sosiaaliturvan esim 3 tai 6 kuukaudeksi.

Ja uskon että se kelpaisi hallituksessa, mutta perustuslaki ilmeisesti tulee vastaan ja idiootti vasemmisto-oppositio ei ole tähän ehdotukseen valmis, vaan kaivavat jostain jonkun nyyhkytarinan, jolla vastustaa lähes kaikkia järkeviä päätöksiä.


Joten nyt mennään tolla. Ehkä se lievenee 6 kk:een
 
Mutta eikös näillä ole in house siivous, keittiö (ja osastokeittiö, laitos- ja välinehuolto, tekniikka- ja kiinteistöpalvelut jne. jne.), joten ei tuosta mitenkään pääse hallintovogonien määrä päättelemään.
Ja ei varsinkaan siksi, että terveydenhuollon hallintohan pyörii pitkälti hoitohenkilökunnan ja lääkärien työajan tai työnkuvan kohdistuksilla.
Itse olen HUS-konsernissa töissä ja kyllä tuo lista aika hyvin kertoo totuuden, koska nuo listaamasi osastot ovat pääosin yhtymän puolella. Tytäryhtiönä oleva HUS Kiinteistöt Oy hoitaa vain kiinteistöhuollon, vartioinnin/turvapalvelut ja rakentamiseen/rakennusten ylläpitoon liittyvät projektinhallintatehtävät. Kiinteistöjen puolella on töissä alle 400 ihmistä, eli vaikka ne vähentäisi kaikki, vielä jäisi noin 600 henkilötyövuotta vähennättäväksi itse yhtymän puolelta.
 
Itse olen HUS-konsernissa töissä ja kyllä tuo lista aika hyvin kertoo totuuden, koska nuo listaamasi osastot ovat pääosin yhtymän puolella. Tytäryhtiönä oleva HUS Kiinteistöt Oy hoitaa vain kiinteistöhuollon, vartioinnin/turvapalvelut ja rakentamiseen/rakennusten ylläpitoon liittyvät projektinhallintatehtävät. Kiinteistöjen puolella on töissä alle 400 ihmistä, eli vaikka ne vähentäisi kaikki, vielä jäisi noin 600 henkilötyövuotta vähennättäväksi itse yhtymän puolelta.
Entä tietohallinto jne.?
Oletan siis, että jostain olisi saatavissa myös hallinnon henkilötyövuodet, ainakin laskennallisesti. Ei tosin välttämättä ole julkinen tieto.

Edit: ja siis uskon kyllä, mutta oletan silti, että hallinnon ihmisistä on olemassa htv tieto, mutta toisaalta siitä, miten niiden ihmisten, jotka tekee osin hoito- tai lääkärintyötä, osin hallintoa, kohdalla saattaa olla aitoa tietovajettakin. Tai sitten halua salata.
 
Viimeksi muokattu:
HS kirjoitti arjen sankarista, joka asuu 59 neliön asunnossa yksin.


En tunne asia tarkemmin, mutta voisimmeko järjestää asian paremmin? Ei kai tämä ole järkevää veronmaksajien kannalta?
W* on elänyt toimeentulotuella yhtäjaksoisesti vuodesta 2012. Kelan perustoimeentulotuen asumisnormi on tätä nykyä 715 euroa. Vielä kuusi vuotta sitten W*n vuokra oli enimmäisvuokran rajoissa. Nyt se on noin 120 euroa yli Kelan määräämän enimmäisrajan. Ensi vuonna mahdollisen korotuksen jälkeen se voisi ylittää Kelan määräämän enimmäisvuokran jo 165 eurolla.

Hesarin toimittaja kirjoittaa: ".. muutto ei siis ole W*lle mahdollinen."
Miksi ei ole? On tuo Hesarikin outo lehti.

Uhriutujalla on SKP-yhteys.
 
Viimeksi muokattu:

– Jo nyt Suomen maakuva täällä työskentelevien ulkomaalaisten silmissä on julkaistuissa kyselyissä romahtanut. Suunnitelma on lisännyt merkittävästi ulkomaalaisten haluttomuutta jatkaa työntekoa Suomessa. Tämä on tullut esiin useissa keskusteluissa Suomessa toimivien yritysten kanssa, toteaa EK:n johtaja Ilkka Oksala. EK:n lausunnossa hallituksen esitykseen korostetaan, että Suomi tarvitsee aktiivista maahanmuuttopolitiikkaa, jolla lisäämme työ- ja koulutusperusteista maahanmuuttoa Suomeen.

– Maahanmuuttopolitiikan kiristäminen vaikeuttaa myös investointien saamista Suomeen.


Nyt siis myös työnantajat tuomitsevat kovin sanoin hallituksen linjan ja suunnitelmat ulkomaisten työllisten suhteen. Ja onhan sitä vaikea uskoa tällaisena hetkenä, kun Suomi tarvitsee kaiken avun mitä olisi mahdollista saada kansantalouden nostamiseksi suosta, oma hallitus torppaa sen vähäisenkin yrityksen - käytännössä ainoaksi toivoksi jäänee ettei seuraava hallitus olisi oikeistopopulistinen ja tämä(kin) järjettömyys saadaan nopeasti peruttua. Kuitenkin, ollaan ajauduttu melko kauaksi järkevästä ja etenkin pitkäjänteisestä poliittisten linjojen vetämisestä.
Se on hienoa, kun vasemmisto ja Elinkeinoelämän keskusliitto löytää yhteisen sävelen. Kummankin lempihommaa on lyödä nuijalla kantasuomalaista työtä tekevää keskiluokkaa.

Suomen houkuttavuus on huono korkeakoulutettujen oikeiden huippuosaajien silmissä: länsimaisittain paskat palkat, huippukorkea verotus ja korkeat elinkustannukset on vaan aika huono yhtälö. Mutta siitä kommunistit ja EK ei tietenkään puhu mitään.

Koko kohun taustalla on halu tuoda Suomeen halpatyöntekijöitä Afganistanin perukoilta tekemään nälkäpalkalla hommia. Kun joutuvat työttömäksi tai kökkiminen nälkäpalkalla ei kiinnosta, voi työttömän halpatyöntekijän potkaista yhteiskunnan huomaan ja suomalaisen keskiluokan elätettäväksi.
 
Hesarin toimittaja kirjoittaa: ".. muutto ei siis ole W*lle mahdollinen."
Miksi ei ole? On tuo Hesarikin outo lehti.

Miksi et liittänyt samaisen artikkelin yhtä kappaletta mukaan?

”Warskilla on useita psyykkisiä sairauksia. Lisäksi hän on autistinen ja hänellä on todettu adhd-diagnoosi. Lisäksi hänellä on fyysisiä sairauksia ja hänen liikuntakykynsä on rajoittunut. HS on nähnyt terveydenhuollon ja sosiaalitoimen lausunnot sekä asiakirjat Warskin vuokramenoista.”

sekä

”Warski voisi sosiaalityöntekijän mukaan hakea vammaistukea, henkilökohtaista avustajaa ja vammaisen liikunta-avustusta. Hakemukset ovat lähettämistä vaille valmiita ja niistä puuttuu vain tarvittavat lausunnot, mutta Warski ei ole saanut niitä haettua. Tähän on mennyt neljä kuukautta. Sekin on osa hänen psyykkistä sairauttaan. Asiat jäävät.”

Eli rajoitetta on niin liikuntakyvyssä kuin mielen suorituskyvyssä.

Mielestäni hänen vuokransa ei ole erityisen suuri, tuo 836 euroa kuukaudessa on täysin mahdollinen vuokra yksityisellä yksiöistä.

Toki hänen kannattaisi muuttaa pienempään, sillä 700-750€ vuokralla olevia asuntoja on saatavilla Helsingin alueella tai viimeistään naapurikaupungeissa Vantaalla ja Espoossa.

Meidän on turha olla huolissaan hänestä, koska tarkan markan Orpo ja hänen kova hallituksensa on säätänyt asian niin, että tuensaaja maksaa kaiken sen vuokrasta, joka ylittää rajan 715€ kuukaudessa. Tässä tapauksessa tuensaaja maksaa omasta pussistaan 121,12€/kk perusosastaan, joka on suuruudeltaan 587,71€/kk. Hänelle jää siis 466,59€/kk ruokaan, vaatteisiin, puhelimeen, liikuntaharrastuksiin ja muihin arjen menoihin rahaa.

Todellinen sossupummihan ratkaisisi asian niin, että jättää jatkossa maksamatta HSL:n AB-kausilipun, joka maksaa 66,60€/kk. Tämän säästön avulla vuokraylijäämä rasittaisi omaa taloutta vain 54,52€/kk.

Hyväksyisitkö sen, että yhteiskunta maksaisi hänen koko vuokransa ottaen huomioon sen, että hänellä on rajoitteita suorituskyvyssään?
 
Onhan tuolla aika iso tuo muun henkilökunnan osuus

1723727421883.png
Olisi mukava tietää, mitä noiden lukujen taakse oikeasti kätkeytyy.

Vahva veikkaus on, että hoitohenkilökunnassa ja lääkäreissäkin on paljon niitä, joiden päätehtävänä on muiden töiden koordinointi ja töiden suunnittelu jne. Eipä teollisuudessakaan tiimivetäjiä, scrum mastereita ja vastaavia lasketa managementtiin ja johtoon kuuluvaksi, vaikka konkreettisen tekevän työn osuus olisi pyöreä nolla.

Ylijohtajat, johtajat, alijohtajat, suunnittelijat ja muut turhakkeet on kätevästi niputettu osaksi "muuta henkilökuntaa", jotta mistään ei kävisi selville, kuinka paljon läskiä tälläkin Sote-alueella on. Kyllähän ne tehtävänimikkeet tietojärjestelmästä saisi haettua, jos vain olisi halua. Mutta näemmä halua ei ole, eikä poliittiselta kentältä ja median puolelta kukaan painosta toimimaan.
 
HS kirjoitti arjen sankarista, joka asuu 59 neliön asunnossa yksin.


En tunne asia tarkemmin, mutta voisimmeko järjestää asian paremmin? Ei kai tämä ole järkevää veronmaksajien kannalta?


Hesarin toimittaja kirjoittaa: ".. muutto ei siis ole W*lle mahdollinen."
Miksi ei ole? On tuo Hesarikin outo lehti.

Uhriutujalla on SKP-yhteys.
Vuokra ei ole kovinkaan suuri asunnon kokoon nähden ja kuulostaa siltä, että tämän ihmisen pitäisi olla tuetun asumisen yksikössä tai arjen asioita pitäisi (kuten niiden lippujen ja lappujen täyttämistä) pitäisi käydä avustamassa kotikuntoutuksen ihminen. Tällaisessa tapauksessa tuskin lausunnot kotikuntoutusta tai tuetun asumisen yksikköä varten koituisi ongelmaksi, ongelma näyttää olevan se, että jostain hämmästyttävästä syystä sosiaalihuolto ei ole ottanut koppia tapauksesta. (ohjeistettu kyllä on, mutta jos ihminen on kyvytön etenemään asiassa, niin sitten nämä hakemukset täytetään sosiaalityöntekijän kanssa.) On myös heidän tehtävä auttaa saada asiat rullaamaan eteen päin tai sitten jutussa ei kerrota koko totuutta.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hmb
Entä tietohallinto jne.?
Oletan siis, että jostain olisi saatavissa myös hallinnon henkilötyövuodet, ainakin laskennallisesti. Ei tosin välttämättä ole julkinen tieto.

Edit: ja siis uskon kyllä, mutta oletan silti, että hallinnon ihmisistä on olemassa htv tieto, mutta toisaalta siitä, miten niiden ihmisten, jotka tekee osin hoito- tai lääkärintyötä, osin hallintoa, kohdalla saattaa olla aitoa tietovajettakin. Tai sitten halua salata.
Tietohallinto on yhtymän puolella. Sitä en tiedä, mitä kuuluu noihin ryhmiin erityistyöntekijät tai muu henkilökuntaa, mutta aika suurelta kuulostaa varsinkin tuo viimeinen ryhmä. Siihen varmaankin kuuluu esim. tietohallinto, laitoshuolto, lääkintälaitetekniikka, mutta mitä muuta vielä?
 
Tietohallinto on yhtymän puolella. Sitä en tiedä, mitä kuuluu noihin ryhmiin erityistyöntekijät tai muu henkilökuntaa, mutta aika suurelta kuulostaa varsinkin tuo viimeinen ryhmä. Siihen varmaankin kuuluu esim. tietohallinto, laitoshuolto, lääkintälaitetekniikka, mutta mitä muuta vielä?

Nykyinen henkilöstökertomus ei erottele tarkemmin sitä, että missä tuo muu henkilöstö on töissä, mutta aikaisempi tekee. Hus Asviassa suurin osa tuosta muusta henkilökunnasta on ainakin aikaisemmin ollut.
 
Ministeri Ikonen tyrmää hyvinvointialueiden yhdistämisen. Eli ei tämä hallituskaan halua pienempää määrää hyvinvointialueita. Kuulemma määrä ei ole syynä taloudelliseen tilanteeseen (eilisen uutiset).
 

– Jo nyt Suomen maakuva täällä työskentelevien ulkomaalaisten silmissä on julkaistuissa kyselyissä romahtanut. Suunnitelma on lisännyt merkittävästi ulkomaalaisten haluttomuutta jatkaa työntekoa Suomessa. Tämä on tullut esiin useissa keskusteluissa Suomessa toimivien yritysten kanssa, toteaa EK:n johtaja Ilkka Oksala. EK:n lausunnossa hallituksen esitykseen korostetaan, että Suomi tarvitsee aktiivista maahanmuuttopolitiikkaa, jolla lisäämme työ- ja koulutusperusteista maahanmuuttoa Suomeen.

– Maahanmuuttopolitiikan kiristäminen vaikeuttaa myös investointien saamista Suomeen.


Nyt siis myös työnantajat tuomitsevat kovin sanoin hallituksen linjan ja suunnitelmat ulkomaisten työllisten suhteen. Ja onhan sitä vaikea uskoa tällaisena hetkenä, kun Suomi tarvitsee kaiken avun mitä olisi mahdollista saada kansantalouden nostamiseksi suosta, oma hallitus torppaa sen vähäisenkin yrityksen - käytännössä ainoaksi toivoksi jäänee ettei seuraava hallitus olisi oikeistopopulistinen ja tämä(kin) järjettömyys saadaan nopeasti peruttua. Kuitenkin, ollaan ajauduttu melko kauaksi järkevästä ja etenkin pitkäjänteisestä poliittisten linjojen vetämisestä.
Hyvin yllättävää että työnantajat haluaisi lisää matalapalkkaisia työntekijöitä ulkomailta.

Juuri oli jossain juttua siitä että Suomessa on EU:n korkeimpiin kuuluva työttömyysaste tällä hetkellä. Työntekijöitä löytyy maasta, mutta löytyykö maksuhalukkaita työnantajia. Toinen asia on se että haluaako porukka johonkin osa-aikaiseen pätkätyöhön jos kotona saa saman summan?

Suomen työmarkkinat ovat jämähtäneet sinne jonnekin 80-luvulle vaikka muu maailma ympärillä on muuttunut radikaalisti. Koita nyt pärjätä siinä sitten kun nykyään taistellaan työntekijöistä koko muun maailman kanssa. Kyllähän Suomeen saadaan houkuteltua matalapalkka-alojen työntekijöitä, mutta sillä nyt ei maata tai taloutta pelasteta jos samalla suomalaiset matalapalkka-alan työntekijät istuu kotona ja siksi roudataan ulkomailta porukkaa.
 
Ministeri Ikonen tyrmää hyvinvointialueiden yhdistämisen. Eli ei tämä hallituskaan halua pienempää määrää hyvinvointialueita. Kuulemma määrä ei ole syynä taloudelliseen tilanteeseen (eilisen uutiset).
Tässä vaiheessa alueiden yhdistäminen maksaisi miljardeja lisää rahaa, tämä olisi pitänyt tehdä jo aiemmin, ennen kuin päätökset ja mittava uudistus lähti käyntiin. Ilman kepun kepulointia meillä ei olisi miljoonaa hyvinvointialuetta. Olen kyllä sitä mieltä, että hyvinvointialueiden määrää pitäisi kaventaa tyyliin vähintään puolella ja se varmasti tulee esiin muutaman vuoden päästä. (ts. lyhyellä aika välillä yhdistäminen toisi enemmän kuluja kuin säästöjä)
 
Viimeksi muokattu:
Se on hienoa, kun vasemmisto ja Elinkeinoelämän keskusliitto löytää yhteisen sävelen. Kummankin lempihommaa on lyödä nuijalla kantasuomalaista työtä tekevää keskiluokkaa.

Suomen houkuttavuus on huono korkeakoulutettujen oikeiden huippuosaajien silmissä: länsimaisittain paskat palkat, huippukorkea verotus ja korkeat elinkustannukset on vaan aika huono yhtälö. Mutta siitä kommunistit ja EK ei tietenkään puhu mitään.

Koko kohun taustalla on halu tuoda Suomeen halpatyöntekijöitä Afganistanin perukoilta tekemään nälkäpalkalla hommia. Kun joutuvat työttömäksi tai kökkiminen nälkäpalkalla ei kiinnosta, voi työttömän halpatyöntekijän potkaista yhteiskunnan huomaan ja suomalaisen keskiluokan elätettäväksi.
Vaikka uutinen itselleni sattui ku.fi -uutisten kautta ensimmäiseksi silmään, on tästä monet muutkin uutislähteet raportoineet. Kyse on vain siis uutisoinnista, ei "yhteisestä sävelestä".

Eipä ollut Vasemmistoliitto hallituksessa esimerkiksi SIpilän aikoihin, kun hallitus päätti aloittaa aivan massiivisen duunarin kyykytysoperaation. Muistat varmasti KIKY- heikennykset? Tuohan toi mm. työaikojen pidennykset ( palkattomana ) sekä lomakorvausten puolitukset määräajaksi. Kokoomus ja persut olivat silloinkin hallituksessa, ei vasemmisto.

Huomionarvoista tosin on, että nykyhallituskin tekee aikalailla kaikkensa mainitsemasi duunarin kyykyttämiseksi. Lisää asiasta voit lueskella vaikkapa täältä:

Hallitusohjelman heikennykset työelämään - Ammattiliitto Jyty (jytyliitto.fi)
 
Tässä vaiheessa alueiden yhdistäminen maksaisi miljardeja lisää rahaa, tämä olisi pitänyt tehdä jo aiemmin, ennen kuin päätökset ja mittava uudistus lähti käyntiin. Ilman kepun kepulointia meillä ei olisi miljoonaa hyvinvointialuetta. Olen kyllä sitä mieltä, että hyvinvointialueiden määrää pitäisi kaventaa tyyliin vähintään puolella ja se varmasti tulee esiin muutaman vuoden päästä. (ts. lyhyellä aika välillä yhdistäminen toisi enemmän kuluja kuin säästöjä)
Tuota puolittamista ehdotettiin ministerille. Jos meinataan puolittaa, niin mitä järkeä olisi odottaa että tilanne vakiintuu?

Taitaa olla, että kulurakenteeseen tuo ei paljoa vaikuta. Siinä olen samaa mieltä, että oli turha rakentaa uusia alueita Keskustan toiveesta. Vanha järjestelmä tosin olisi ollut huonompi ja tämä oli eka, mikä pääsi perustuslaista läpi.
 
Tuota puolittamista ehdotettiin ministerille. Jos meinataan puolittaa, niin mitä järkeä olisi odottaa että tilanne vakiintuu?
Koska se puolittaminen ei tapahdu kovinkaan nopeasti ja helposti, ainakaan jos halutaan tehdä se siististi. Tällä hetkellä alueet pyrkivät tasapainoittamaan itse kukin oman palveluverkkonsa ja toimintansa kohdilleen ja tuo työhän pysähtyisi kuin seinään, jos tulisi tieto että parin vuoden kuluttua koko homma vedetään joka tapauksessa viemäristä alas. Rahapodissa oli valtiovarainministeriön osastopäällikkö selventämässä tuota tämänhetkistä kuviota, ja myös kertomassa miksi ei ole mitään järkeä olla jatkuvasti viilaamassa tuota kuviota uudelleen ja uudelleen. Kuuntelun arvoinen jakso joka valottaa todella hyvin tuota taustalla tapahtuvaa työtä vaikkei mediassa ikinä muuta tehdäkään kuin maalailla piruja seinille.

Pitkässä juoksussa alueita varmasti tullaan niputtamaan yhteen mutta se kannattaa tehdä vasta siinä kohtaa, kun nykyiselle aluejaolle on annettu mahdollisuus karsia turhat rönsyt pois. Siinä vaiheessa tiedetään muutenkin paremmin mitä alueita kannattaa yhdistellä keskenään.
 
Tuota puolittamista ehdotettiin ministerille. Jos meinataan puolittaa, niin mitä järkeä olisi odottaa että tilanne vakiintuu?
Koska tällaisia massiivisia projekteja nyt ei lopeteta tuosta vain kuin seinään, mitä on valmisteltu vuosia ja projekti on ollut sote-alueilla täytäntöönpanossa. Kerroin jo miksi tilannetta ei lähdetä nyt muuttamaan, yksi syy on, että lyhyellä aika välillä yhdistäminen toisi enemmän kuluja kuin säästöjä. Tämän lisäksi jos tätä nyt lähdettäisiin "äkkiä" muuttamaan, ottaa oman aikansa, eli käytännössä sote-alueet olisivat jossain limbossa ja odotettaisiin hallituksen sopua uusista alueista, mikä voi kestää ties kuinka kauan byrokratioineen.

Tässä taannoin oli Ylen uutisessa kaksi sote-alueen johtajaa, jotka sanoivat, että kustannukset nousisivat miljardeihin, mikäli tätä nyt lähdettäisiin muuttamaan.

edit: yhdistämällä varmasti saavutetaan hyötyjä ja olen itsekin yhdistämisen kannalla, kuten varmaan kepua lukuunottamatta moni muukin, mutta kyse on nyt oikea-aikaisuudesta (hyötyjen ja haittojen tasapaino) ja tätä varmasti mietitään ministeriöissä nyt sekä tulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka uutinen itselleni sattui ku.fi -uutisten kautta ensimmäiseksi silmään, on tästä monet muutkin uutislähteet raportoineet. Kyse on vain siis uutisoinnista, ei "yhteisestä sävelestä".

Eipä ollut Vasemmistoliitto hallituksessa esimerkiksi SIpilän aikoihin, kun hallitus päätti aloittaa aivan massiivisen duunarin kyykytysoperaation. Muistat varmasti KIKY- heikennykset? Tuohan toi mm. työaikojen pidennykset ( palkattomana ) sekä lomakorvausten puolitukset määräajaksi. Kokoomus ja persut olivat silloinkin hallituksessa, ei vasemmisto.

Huomionarvoista tosin on, että nykyhallituskin tekee aikalailla kaikkensa mainitsemasi duunarin kyykyttämiseksi. Lisää asiasta voit lueskella vaikkapa täältä:

Hallitusohjelman heikennykset työelämään - Ammattiliitto Jyty (jytyliitto.fi)
Muistan Sipilän hallituksen aikaiset Kiky-kipuilut. Vasemmistopuolueet ja ammattiyhdistysliikkeet alkoivat massiivisesti vastustaa niitä, koska Kikyn esittäjä oli "väärä taho". Jos vasemmistopuolueet olisivat itse ajaneet Kikyn läpi, olisi asian käsittely ollut toisenlaista.

Marinin vasemmistohallitus yhdessä Keskustan kanssa teki suurimman työntekijöiden etujen heikennyksen miesmuistiin poistamalla eläkeputken. Eläkeputki tarjosi yli 60-vuotiaille työttömäksi joutuville mahdollisuuden saada säädyllistä rahaa siihen asti, että varsinainen eläke alkaa. Mutta tämä otettiin pois ilman sen suurempia kohinoita.

Tapaus todistaa sen, että vasemmisto ja ammattiyhdistysliikkeet toimivat nykyään ideologia edellä. Työntekijöiden oikeuksilla ei ole niin suurta väliä.
 
Muisti kyllä pysyy vireänä, kun tämän hallituksen aikana saadaan lähinnä miettiä, mitä edelliset hallitukset on Suomessa tehneet. Orpon whadabaut hallitus :D

"Työttömyysturvan lisäpäivät eli eläkeputki lopetetaan asteittain. Lisäpäivien ikärajat nousevat vuosina 2023 ja 2024 vuodella ikäluokkaa kohden vuonna 1963 syntyneistä alkaen." Jos halutaan koittaa faktoista pysyä...

Onneksi tämä nykyinen hallitus on kuitenkin saanut väkisin ajettua kansantaloudesta piittaamatta niinkin tärkeitä uusia asioita läpi, kuten vaikka suojaosan- tai aikuiskoulutustuen poistamisen. Ansiopäivärahan porrastus astuu voimaan nyt syyskuussa.

Irtisanomista, kun vielä vähän helpotetaan niin ne luvatut 100k työpaikkaa tulee varmasti silmän räpäyksessä meille ikuista talouskasvua jauhamaan, kuin kalevalan Sampo konsanaan.
 
Muistan Sipilän hallituksen aikaiset Kiky-kipuilut. Vasemmistopuolueet ja ammattiyhdistysliikkeet alkoivat massiivisesti vastustaa niitä, koska Kikyn esittäjä oli "väärä taho". Jos vasemmistopuolueet olisivat itse ajaneet Kikyn läpi, olisi asian käsittely ollut toisenlaista.

Marinin vasemmistohallitus yhdessä Keskustan kanssa teki suurimman työntekijöiden etujen heikennyksen miesmuistiin poistamalla eläkeputken. Eläkeputki tarjosi yli 60-vuotiaille työttömäksi joutuville mahdollisuuden saada säädyllistä rahaa siihen asti, että varsinainen eläke alkaa. Mutta tämä otettiin pois ilman sen suurempia kohinoita.

Tapaus todistaa sen, että vasemmisto ja ammattiyhdistysliikkeet toimivat nykyään ideologia edellä. Työntekijöiden oikeuksilla ei ole niin suurta väliä.
Sille on tietty syy, mikseivät vasemmistopuolueet ajaneet KIKY:n kaltaista työelämäheikennystä läpi - ainakin SDP on profiloitunut vahvasti työtätekevien puolueeksi, Vasemmistoliitosta en ole täysin varma mutta KIKY:n tuomia muutoksia vastustivat ihan jo yleisen oikeustajun takiakin ( kait ).

Hyvä nosto tuo eläkeputken poistaminen Marinin hallituksen aikaan. Kysehän oli toiselta nimeltä työttömyyspäivärahan lisäpäivistä, ja sen tilalle tuli siis irtisanomiskorvaus - asia josta on uutisoitu hävettävän vähän.

Eläkeputken poistaminen on kuitenkin pientä mikäli verrataan sitä kuinka Orpon hallitus ottaa työntekijöiltä pois. Vai mitäpä ajattelet vaikkapa määräaikaisen työsopparin irtisanomisen ilman perustetta, tai edes ilman painavaa syytä, lomautusilmoitusajan lyhentämisestä tai aikuiskoulutustuen ja vuorotteluvapaan lakkauttamisesta? Kyllä näistä ihan aiheestakin on nostettu metakkaa duunarien toimesta, ovat niin keskeisiä lisäämään työtekijöiden epävarmuutta työmarkkinoilla.
 
Sille on tietty syy, mikseivät vasemmistopuolueet ajaneet KIKY:n kaltaista työelämäheikennystä läpi - ainakin SDP on profiloitunut vahvasti työtätekevien puolueeksi, Vasemmistoliitosta en ole täysin varma mutta KIKY:n tuomia muutoksia vastustivat ihan jo yleisen oikeustajun takiakin ( kait ).

Hyvä nosto tuo eläkeputken poistaminen Marinin hallituksen aikaan. Kysehän oli toiselta nimeltä työttömyyspäivärahan lisäpäivistä, ja sen tilalle tuli siis irtisanomiskorvaus - asia josta on uutisoitu hävettävän vähän.

Eläkeputken poistaminen on kuitenkin pientä mikäli verrataan sitä kuinka Orpon hallitus ottaa työntekijöiltä pois. Vai mitäpä ajattelet vaikkapa määräaikaisen työsopparin irtisanomisen ilman perustetta, tai edes ilman painavaa syytä, lomautusilmoitusajan lyhentämisestä tai aikuiskoulutustuen ja vuorotteluvapaan lakkauttamisesta? Kyllä näistä ihan aiheestakin on nostettu metakkaa duunarien toimesta, ovat niin keskeisiä lisäämään työtekijöiden epävarmuutta työmarkkinoilla.
En halua puolustella Orvon hallituksen työelämämuutoksia. Marinin hallituksen tekemällä eläkeputken poistolla halusin vain todistaa vasemmiston ja ammattiyhdistysliikkeiden kaksinaismoralismin.

Kokoomuksen johdolla nykyinen hallitus on lähtenyt implementoimaan sellaisenaan Elinkeinoelämän keskusliiton toivelistaa. Suomessa on jo ennestään moneen länsimaahan verrattuna huono irtisanomissuoja, oikeaa työvoimapulaa useimmilla ei ole muutamia aloja lukuunottamatta ja ikärasismi kukkii. Irtisanomissuojan heikennykset tulevat johtamaan ainoastaan siihen, että työtä tekevä väestö lopettaa kuluttamisen ja keskittyy säästämään pahan päivän ja vanhuuden varalle. Tämä sitten osaltaan näivettää Suomen talouden.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 645
Viestejä
4 442 841
Jäsenet
73 588
Uusin jäsen
JPEEE

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom