• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Näkökulman laajentamiseksi vähän lisää tilastoa KELA:lta korvauksista vuodelta 2023:

- Lääkäripalvelut 30,9 milj. €
- Lääkkeet 1791, 7 milj. €
- Matkat ja sairaankuljetus 309 milj. €


Eli vähän kärjistettynä KELA korvasi taksikuskeille kymmenkertaisesti sen minkä lääkäreille.
Matkojen osuus kasvaa, kun yöpäivystyksiä lakkautetaan. Esimerkiksi Kokoomus taitaa olla Kouvolan yöpäivystyksen säilyttämisestä vastaan, vaikka PS haluaisi sen säilyttää. Lakkauttamisesta tulee vain haittoja.
 
Keski-Euroopassa rekisteröidytään tietylle lääkärille ja siellä sitten käydään (paitsi joskus akuuttitilanteessa ei ole aikoja). Hyvä puoli on tosiaan se, että lääkäri tuntee asiakkaan ja näin hoitotasapaino voidaan ehkä paremmin säilyttää, eikä asioita tarvitse aina alkaa selittämään uudestaan ja uudestaan.

Ongelmana on se, että juuri tämä perusterveydenhuolto on Suomessa vuosien kuluessa rampautettu. Kunnat ovat leikanneet sen rahoitusta, koska ovat voineet. Erikoissairaanhoito vie suurimman osan resursseista.

Aivan ensimmäinen ongelma taklattavaksi tässä on, että monessa paikassa niitä pysyviä julkisen puolen lääkäreitä ei edes ole. On vain paikasta toiseen kiertäviä sopimuslääkäreitä, käymässä olevia opintojen erikoistumisvaiheessa olevia harjoittelijoita, ja näiden hommia ohjaamassa joku ylityöllistetty vakinainen, joka joutuu sammuttelemaan tulipaloja, eikä puhettakaan että ehtisi ruveta monisairaille vanhuksille omalääkäriksi.

Kärjistys toki, mutta tältä homma vaikuttaa alalla olevien tuttavien puheista.
 
Aivan ensimmäinen ongelma taklattavaksi tässä on, että monessa paikassa niitä pysyviä julkisen puolen lääkäreitä ei edes ole. On vain paikasta toiseen kiertäviä sopimuslääkäreitä, käymässä olevia opintojen erikoistumisvaiheessa olevia harjoittelijoita, ja näiden hommia ohjaamassa joku ylityöllistetty vakinainen, joka joutuu sammuttelemaan tulipaloja, eikä puhettakaan että ehtisi ruveta monisairaille vanhuksille omalääkäriksi.

Kärjistys toki, mutta tältä homma vaikuttaa alalla olevien tuttavien puheista.

Joillakin alueilla tämä on tosiaan ihan arkipäivää. Sinällään omalääkärimalli voisi vaikuttaa siihen, että työstä tulisi houkuttelevampaa ainakin työn sisällön kannalta. Ja toisaalta, Keski-Euroopassa se omalääkäri on aika usein yksityinen lääkäri, kulut vaan maksaa julkinen tai yksityinen sairausvakuutus.

Nämä on vaikeita asioita. Kaikissa malleissa on omat sudenkuoppansa ja se, mikä toimii toisaalla, ei välttämättä jossakin toisessa paikassa toimi. Suomessa on vielä tuo työterveyshuolto sotkemassa asiaa, siellä käytetään paljon resursseja terveiden ihmisten hoitamiseen (toki osaltaan voidaan perustella sillä, että hoidetaan tuottavia ihmisiä). Poliittisesti siitä luopuminen on selvästi mahdotonta.
 
On jo todettu, etteivät korotetut Kela-korvaukset pura hoitojonoja. Ne menevät enemmän suhteellisen terveiden hoitoon. Itse hyödyn tästä, joten ei siinä mitään. Palveluseteleitä käytetään jatkuvasti ja on käytetty jo pitkään.

Järkevää olisi se, että hyvinvointialue antaisi jonossa oleville niin suuren palvelusetelin, kuin mitä hoitotoimenpide hyvinvointialueen tuottamana maksaa ja sen voisi sitten käyttää haluamansa palveluntuottajan hoitoon. Jos raha ei riitä, niin erotuksen voi maksaa itse.
Ongelma lie, että korvattavan osuuden erotus on niin suuri, että se ei houkuttele muita, kuin niitä jotka jo nyt valitsisivat yksityisen. Nyt hallitus on nostamassa Kela-korvauksia uudestaan, mikä voi tuoda omia ongelmia (paisuvat kulut), mutta kun edellinen hallitus unohti yksityisen sektorin kokonaan kuvioista, niin tässä ollaan.

Ihan samanlainen se oli Keskustan, Kokoomuksen ja PS:n (ja myöhemmin sinisten) edellisessä hallituksessa valmistelema malli. Paitsi, että se kaatui, koska siihen ympättiin vielä vaikeuskerrointa sillä, että yritettiin saada hyvin sekava valinnanvapausmalli tehtyä samalla ja maakunnista piti tulla vielä mammuttimaisempia. Kaatui sitten koko roska.
No ei se nyt ihan samanlainen ollut, koska Sipilän soten pointti oli laaja valinnanvapaus, että asiakas olisi itse voinut päättää, käyttääkö yksityistä vai julkista. Se, että oliko yksityisen sektorin rooli tuossa mallissa liian suuri on toinen kysymys.
 
Matkojen osuus kasvaa, kun yöpäivystyksiä lakkautetaan. Esimerkiksi Kokoomus taitaa olla Kouvolan yöpäivystyksen säilyttämisestä vastaan, vaikka PS haluaisi sen säilyttää. Lakkauttamisesta tulee vain haittoja.
Ja pitämällä jokainen torppa elinvoimaisena maksaa kanssa huikeita määriä rahaa, sinne Rymättylän terveyasemallekin pitäisi jollain tavalla houkutella henkilökuntaa töihin ja asumaan.
 
edellinen hallitus unohti yksityisen sektorin kokonaan kuvioista
Miksi valtion tehtävä olisi pumpata yksityiselle puolelle verorahoja, jotka lopulta kuitenkin makaa jossain veroparatiisissa? Minullahan ei mitään ole yksityisiä terveyspalveluita vastaan niinkauan kun ne asiakkaat maksaisivat omat viulunsa.

Voitko samalla myöntää eilen puhuneesi palturia tuon hoitojonon purkuväitteen kanssa?
 
Omalääkärimalli toisi säästöjä, kun potilaiden hoito olisi tehokkaampaa potilashistorian tuntemuksen vuoksi. Kokonaiskuvakin olisi lääkärillä paremmin hallussa. Eri asia kuinka merkittäviä säästöt olisivat.
Oli mielestäni täysin järjetöntä aikoinaan luopua tällaisesta systeemistä, koska kuten sanoit lääkäri tunsi asiakkaan ja näin ollen, niillä tapaamisilla ei kulutettu kaikkea aikaa siihen, että asiakas kertoo historiasta ja ongelmistaan. Nykyään varsinkin vituttaisi juosta kiireisellä julkisella sektorilla, koska herää kysymys käytetäänkö koko varattu aika siihen, että käydään potilashistoria uudelleen ja uudelleen läpi. Sitten asiakasta juoksutetaan ovesta toiseen sisälle, koska perehtymättömyys asioihin voi johtaa turhiin lisäkäynteihin.
 
Miksi valtion tehtävä olisi pumpata yksityiselle puolelle verorahoja, jotka lopulta kuitenkin makaa jossain veroparatiisissa? Minullahan ei mitään ole yksityisiä terveyspalveluita vastaan niinkauan kun ne asiakkaat maksaisivat omat viulunsa.

Voitko samalla myöntää eilen puhuneesi palturia tuon hoitojonon purkuväitteen kanssa?
Voisi myös kysyä miksi yksityisellä kävijöiden pitää maksaa julkisesta terveydenhuollosta, jos eivät palvelua käytä? Jonkinlainen korvaus tuntuisi ihan reilulta, kun ei käytä ilmaista palvelua, vaan maksaa mieluummin itse.

Olen kyllä sitä mieltä että tässä tilanteessa näitä ei tarvitse miettiä reiluuden mukaan, vaan mikä on kansalle kannattavinta. Omasta mielestä yksityiset palvelut ovat parempia, niin satsaisin niihin.
 
Voisi myös kysyä miksi yksityisellä kävijöiden pitää maksaa julkisesta terveydenhuollosta
Kävisikö syyksi, ettei kaikilla ole varaa yksityiseen, mutta kehittyneessä länsimaissa ei kuitenkaan ole tapana jättää köyhiä sairaita kuolemaan kadulle?

Varsinkaan ei ole ennen tätä oikeistohallitusta ollut tapana, ehkä siitä on nyt yritystä sitten tehdä tapa.

Vai ansaitseeko mielestäsi köyhä vanhuksen jatkossa kiväärin kanssa vaatia itselleen mehiläiseltä tekoniveltä tai hoitoa silmäsairaukseen?
 
Ja pitämällä jokainen torppa elinvoimaisena maksaa kanssa huikeita määriä rahaa, sinne Rymättylän terveyasemallekin pitäisi jollain tavalla houkutella henkilökuntaa töihin ja asumaan.
Off topicia kyllä, mutta heittosi Rymättylästä menee hutiksi. Rymättylä on lähellä Naantalia ja myös Turkua, ja hyvin haluttua merellistä asuinaluetta. Ehdotan seuraavaksi kohteeksesi jotain kuntaa Itä-Suomesta. Eikä Rymättylässä ole terveysasemaa.
 
Kävisikö syyksi, ettei kaikilla ole varaa yksityiseen, mutta kehittyneessä länsimaissa ei kuitenkaan ole tapana jättää köyhiä sairaita kuolemaan kadulle?

Varsinkaan ei ole ennen tätä oikeistohallitusta ollut tapana, ehkä siitä on nyt yritystä sitten tehdä tapa.

Vai ansaitseeko mielestäsi köyhä vanhuksen jatkossa kiväärin kanssa vaatia itselleen mehiläiseltä tekoniveltä tai hoitoa silmäsairaukseen?

Kysyisin vaan että puhu yksityisestä terveydenhuollosta ja sen asiakkaista jonakin verorahojen varastamisena. Jokainen näistä ihmisistä maksaa julkisesta terveydenhuollosta jota eivät käytä ja sen päälle maksavat vielä omasta pussistaan oman yksityisen terveydenhuollon.

Ja jokin siellä yksityisellä puolella toimii hyvin, sillä tämä ei ole nykyisin enää ainoastaan rikkaiden tapa toimia, vaan monet ihan tavalliset palkansaajat käyvät nykyään yksityisellä.
 
Miksi valtion tehtävä olisi pumpata yksityiselle puolelle verorahoja, jotka lopulta kuitenkin makaa jossain veroparatiisissa? Minullahan ei mitään ole yksityisiä terveyspalveluita vastaan niinkauan kun ne asiakkaat maksaisivat omat viulunsa.
Jätetäänkö asiakkaat sitten hoitamatta, kun olet huolissasi kadulle heitteille jätetyistä köyhistä. Jos Reino tarvitsee silmälasit nähdäkseen ja niitä palveluita ei tarjoa julkinen sektori, Reino täytyy lähettää silmäasemalle palvelusetelin tms kanssa.

Voitko samalla myöntää eilen puhuneesi palturia tuon hoitojonon purkuväitteen kanssa?
En, koska se ei välttämättä ole toiminut joka puolella odotetulla tavalla ja siihen voi vaikuttaa myös kela-korvauksen suuruus, jota nyt rukataan korkeammaksi, tuoko se odotettua muutosta jää nähtäväksi. Jotta yksityisestä palvelusta tulisi köyhälle vaihoehto, yksityiset palvelut pitää saada halvemmiksi tai sitten kela-korvausta suuremmaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kysyisin vaan että puhu yksityisestä terveydenhuollosta ja sen asiakkaista jonakin verorahojen varastamisena. Jokainen näistä ihmisistä maksaa julkisesta terveydenhuollosta jota eivät käytä ja sen päälle maksavat vielä omasta pussistaan oman yksityisen terveydenhuollon.

Ja jokin siellä yksityisellä puolella toimii hyvin, sillä tämä ei ole nykyisin enää ainoastaan rikkaiden tapa toimia, vaan monet ihan tavalliset palkansaajat käyvät nykyään yksityisellä.
Mikä se mekanismi on mikä takaa terveydenhuollon tapauksessa yksityiselle sektorille tehokkaamman toiminnan? Esimerkiksi kansainvälinen tarkastelu terveydenhuoltojärjestelmistä ei tue tätä väittämää. Perusterveydenhuolto on aika skaalautuvaa toimintaa missä olisi mahdollista saavuttaa aika suuret mittakaavaedut. Suomessa on pitkään ollut joku outo harhakuvitelma, että kansainvälisissä vertailuissa tehokkaimpiin kuuluvasta systeemistä saataisiin jollain taikasauvalla entistä tehokkaampi kun lisätään siihen tehottomampien systeemien komponentteja. Esim. Kataisen 4mrd vai mikä olikaan on sellainen luku, ettei sen taustoja ole kukaan ymmärtääkseni pystynyt selvittämään. Oli vaan otettu ilmeisesti joku luku mitä oli lähdetty hokemaan totuutena.

Palkansaajat "käyvät nykyisin" yksityisellä koska työterveyshuolto on organisoitu yksityisten toimijoiden kautta. Siinä putoaa ulkopuolelle esimerkiksi yrittäjät, eläkeläiset ja työttömät jotka joutuvat käymään julkisella jollei ole varaa yksityiseen. Syytkin lienee aika ilmeisiä. Yrittäjät on olevinaan suomessa "rikkaita miljonäärejä" automaattisesti ja työttömillä ei muutoin ole mitään arvoa kuten ei köyhällä eläkeläiselläkään. Kaikki toimii kunhan löytyy maksaja, mutta jos vedettäisiin yksityisen ja julkisen resurssit ja vaatimukset tasan, en usko että yksityinen mitenkään loistaisi tässä vertailussa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä se mekanismi on mikä takaa terveydenhuollon tapauksessa yksityiselle sektorille tehokkaamman toiminnan? Esimerkiksi kansainvälinen tarkastelu terveydenhuoltojärjestelmistä ei tue tätä väittämää. Perusterveydenhuolto on aika skaalautuvaa toimintaa missä olisi mahdollista saavuttaa aika suuret mittakaavaedut.
En tiedä muuta kuin että monet valitsevat yksityisen ja maksavat omasta pussistaan.

Tietenkin tämä toimii vaan jos niitä lääkärikäyntejä on tyyliin kerran vuodessa, jos joutuu joka viikko lääkäriin niin sitten se käy liian kalliiksi. Toki tätäkin varten on yksityisiä vakuutuksia, joita aika moni käyttää, näillä voi käydä niin monta kertaa vuodessa kuin tarvii.
Palkansaajat "käyvät nykyisin" yksityisellä koska työterveyshuolto on organisoitu yksityisten toimijoiden kautta. Siinä putoaa ulkopuolelle esimerkiksi yrittäjät, eläkeläiset ja työttömät jotka joutuvat käymään julkisella jollei ole varaa yksityiseen. Syytkin lienee aika ilmeisiä. Yrittäjät on olevinaan suomessa "rikkaita miljonäärejä" automaattisesti ja työttömillä ei muutoin ole mitään arvoa kuten ei köyhällä eläkeläiselläkään.
En tarkoittanut työterveydenhuoltoa, vaan ihan omasta pussistaan yksityisellä käyntiä.
 
En tiedä muuta kuin että monet valitsevat yksityisen ja maksavat omasta pussistaan.
Valitsevat ja valitsevat, on vähän pakko vaikkei haluaisi jos apua tarvitsee johonkin vaivaan. Sen yksityisen näennäisen tehokkuuden selittää se, että maksaja on tiedossa. Oli se sitten vakuutusyhtiö, tai itse lekurille menijä. Julkisessa perusterveydenhuollossa maksajaa ei ole. Mun nähdäkseni tässäkään ei ole kyse mistään muusta kuin valtavasta aliresursoinnista, mihin ei ole mitään muuta ihmeparannusta olemassa kuin lisäresursointi.

Suurin osa kuitenkin on ihan rutiini terveydenhuoltoa, joka olisi skaalattavissa rekrytoimalla lisää lääkäreitä, hoitajia ja muuta henkilökuntaa. Mutkun maksaja puuttuu.
 
Ongelma lie, että korvattavan osuuden erotus on niin suuri, että se ei houkuttele muita, kuin niitä jotka jo nyt valitsisivat yksityisen. Nyt hallitus on nostamassa Kela-korvauksia uudestaan, mikä voi tuoda omia ongelmia (paisuvat kulut), mutta kun edellinen hallitus unohti yksityisen sektorin kokonaan kuvioista, niin tässä ollaan.

Hallitus siis laittaa lisää rahaa toimintaan, josta ei tavoitteen kannalta ole hyötyä. Se hyödyttää hyvätuloisia, jotka hoidattavat pikkuvaivojaan yksityisellä.

Alkuperäisessä suunnitelmassa, jonka kaikki puolueet hyväksyivät Stubbin hallituksen loppuvaiheessa, olisi tehty ensin julkisen sektorin hallintouudistus ja sitten sen jälkeen alettu kehittämään valinnanvapautta. Sipilän hallitus vaan aikanaan laittoi sen suunnitelman roskakoriin.

No ei se nyt ihan samanlainen ollut, koska Sipilän soten pointti oli laaja valinnanvapaus, että asiakas olisi itse voinut päättää, käyttääkö yksityistä vai julkista. Se, että oliko yksityisen sektorin rooli tuossa mallissa liian suuri on toinen kysymys.

Se laaja valinnanvapaus kaatoi koko uudistuksen. Hätäisesti suunniteltu rahoitusjärjestelmä oli niin järjetön, että se olisi ollut moninkertaisesti nykyistä tilannetta pahempi katastrofi.

Ja se ei muuten ollut Sipilän hallituksen uudistuksen pointti. Se oli lehmänkauppa Kokoomuksen kanssa, jotta Kepu sai haluamansa alueiden määrän suhteen. Hallitusohjelmassa sitä ei ollut.
 
Ihan paaluttaakseni perusasioita, lausun, että kun puhutaan erikoissairaanhoidon hard core toiminnoista, ei yksityissektorilla ole siinä mitään roolia. Eli silloin kun on oikeasti hätä, on kyse elämästä ja kuolemasta. Yksityissektori voi poimia rusinat pullista, voi valita määrällisesti, laadullisesti ja ajankohdallisesti mitä hoitaa. Julkinen puoli hoitaa kaikki muut. Myös privaattipuolen komplilaatiot.
 
Hallitus siis laittaa lisää rahaa toimintaan, josta ei tavoitteen kannalta ole hyötyä. Se hyödyttää hyvätuloisia, jotka hoidattavat pikkuvaivojaan yksityisellä.

Alkuperäisessä suunnitelmassa, jonka kaikki puolueet hyväksyivät Stubbin hallituksen loppuvaiheessa, olisi tehty ensin julkisen sektorin hallintouudistus ja sitten sen jälkeen alettu kehittämään valinnanvapautta. Sipilän hallitus vaan aikanaan laittoi sen suunnitelman roskakoriin.



Se laaja valinnanvapaus kaatoi koko uudistuksen. Hätäisesti suunniteltu rahoitusjärjestelmä oli niin järjetön, että se olisi ollut moninkertaisesti nykyistä tilannetta pahempi katastrofi.

Ja se ei muuten ollut Sipilän hallituksen uudistuksen pointti. Se oli lehmänkauppa Kokoomuksen kanssa, jotta Kepu sai haluamansa alueiden määrän suhteen. Hallitusohjelmassa sitä ei ollut.
Ja mitä nyt saatiin? Unohdettiin täysin yksityinen sektori ja kepu sai vielä suuremman siltarumpunsa. Opposition hoitojonojen itkemisen ja hoitajamitoituksista saivartelun sijaan kuulisin paljon mielummin ratkaisuja niiden korjaamiseksi ja saavuttamiseksi.
 
Eikö tämä nykyinen sote ei ole tarpeeksi kallis, vielä pitäisi kymmenen miljardia pumpata siihe päälle yksityiselle pelirahaa panamalle?
Olisi kai kannattanut edellisen hallituksen miettiä tätä yksityisen ja julkisen sektorin harmoniaa ja balanssia. Kysyisin sinulta, koska annat niin ristiriitaisia ulostuloja (huoli hoitoon pääsystä ja kustannuksista samaan aikaan), että jätetäänkö sitten hoitamatta? Tekemättömyys ei pura hoitojonoja. Olisiko esittää ratkaisuja?

Jos esimerkiksi kuten nyt tiedämme, nämä korvaukset menevät pääosin niille, jotka jo muutenkin käyvät yksityisellä, niin pitäisikö tätä korvausta rajata paremmin. Se on sitten asiantuntijoiden tehtävä miettiä onko se mahdollista toteuttaa ja kuinka.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan paaluttaakseni perusasioita, lausun, että kun puhutaan erikoissairaanhoidon hard core toiminnoista, ei yksityissektorilla ole siinä mitään roolia. Eli silloin kun on oikeasti hätä, on kyse elämästä ja kuolemasta. Yksityissektori voi poimia rusinat pullista, voi valita määrällisesti, laadullisesti ja ajankohdallisesti mitä hoitaa. Julkinen puoli hoitaa kaikki muut. Myös privaattipuolen komplilaatiot.
Periaatteessa nämä voisi myös kilpailuttaa, jos se kilpailutus tehdään oikein. Eli laatukriteerit ja isot seuraanukset, jos ei palvelu vastaa mistä on sovittu. Täten myös liikelaitosten perseily saataisiin kuriin. Emmekai ajattele että liikelaitoksella on oikeus perseillä?
 
Periaatteessa nämä voisi myös kilpailuttaa, jos se kilpailutus tehdään oikein. Eli laatukriteerit ja isot seuraanukset, jos ei palvelu vastaa mistä on sovittu. Täten myös liikelaitosten perseily saataisiin kuriin. Emmekai ajattele että liikelaitoksella on oikeus perseillä?
Periaatteessa kyllä, käytännössä ei. Tuo vaatii ympärivuorokautista monialaista päivystysvalmiutta. Ensihoito, päivystyspoli, kuvantaminen, labrat, leikkausosastot, teho-osastot ja kaikki tukitoiminnot sekä tilat henkilöistöineen. Voisihan privaattipuolikin sen hoitaa, mutta epäilen, että ei läpäisisi kustannus-hyöty laskelmaa.
 
Olisi kai kannattanut edellisen hallituksen miettiä tätä yksityisen ja julkisen sektorin harmoniaa ja balanssia. Kysyisin sinulta, koska annat niin ristiriitaisia ulostuloja (huoli hoitoon pääsystä ja kustannuksista samaan aikaan), että jätetäänkö sitten hoitamatta? Tekemättömyys ei pura hoitojonoja. Olisiko esittää ratkaisuja?
Luulen, että nykyisen hallituksen ratkaisu on itkeä edellisestä. Ainakaan median eteen eivät kerkeä omaa näkemystä antamaan. Mutta ei ne soten kulut ainakaan sillä putoa, että kottikärryllä työnnetään LISÄÄ verorahaa soteen.

Ei minusta paljon muuta ole tehtävissä, kuin joko antaa lisää aikaa ja rahoitusta kunnille paketin kasaan saamiseksi. Verotusoikeus kunnalle on yksi ratkaisu rahoitukseen. Jos noista kumpaakaan ei meinata tehdä niin kyllä jossain kohtaa sitten siivotaan kuolleita kadulta.

Ongelma tässä, että työnnetään LISÄÄ verorahaa yksityiselle on siinä, ettei julkiselle saada lääkäreitä.

Ei kukaan vapaaehtoisesti tee samalla rahalla täyttä viikkoa jos neljällä yksityinen tarjoaa saman palkan. Kun julkiselle ei saada lääkäriä niin päästään maksamaan vuokrapalveluista. Siis niistä samoista lääkäreistä, jotka eivät suostu tulemaan julkiselle. Enkä siis missään nimessä syytä lääkäreitä tästä järjestelmästä.

Yksityinen puoli kuitenkaan ei toimi julkista, mutta julkinen toimii ilman yksityistä. Ainakin viimeksi, kun olin yksityisellä ja siellä todettiin veritulppa, niin kappas tulikin taksikyyti Meilahteen. Mitäs sitten tekee yksityinen, kun Meilahdessa viimeinen sammuttaa valot, kun ei ole varaa palkata lääkäreitä?
 
Periaatteessa nämä voisi myös kilpailuttaa, jos se kilpailutus tehdään oikein. Eli laatukriteerit ja isot seuraanukset, jos ei palvelu vastaa mistä on sovittu. Täten myös liikelaitosten perseily saataisiin kuriin. Emmekai ajattele että liikelaitoksella on oikeus perseillä?
Tää on vähän sellaista neuvostoliitto/reaalisosialismi argumentointia, että toimisi jos sitä ja tätä ja tota.

Onko juurikaan missään todella nämä kilpailutukset käytännössä onnistuneet? Minun nähdäkseni eivät. Paikallistasolla tuntuu johonkin naurettaviin rakennelmiin menevän satoja tonneja, valtakunnan tasolla kaikenlaisiin päällekkäisiin ja huonoihin tietojärjestelmiin miljoonia.

Jos tilaaja haaskaa muiden rahoja eikä ole kiinnostunut mitä sillä saa, ja toimittajan intressissä on paska laatu kalliilla eli maksimi voitto, ei edes teoriassa ole mitään onnistumismahdollisuuksia näillä.
 
Eikö tämä nykyinen sote ei ole tarpeeksi kallis, vielä pitäisi kymmenen miljardia pumpata siihe päälle yksityiselle pelirahaa panamalle?
Sipilän sote kaatui käsittääkseni juuri siihen, että kokoomuksen ajama malli, mitä kaikki muut vastustivat, olisi ollut erittäin kallis joskin palvellut kokoomuksen intressiryhmiä. Edellisen hallituksen sote taas ok muille paitsi kokoomukselle, mutta aivan aliresursoitu ja poliitikot aluevaltuustossa lähinnä virkamiesten asemassa.

Tämä toi aika hyvin esille molempien laitojen puutteet. Vasemmisto tekee jokseenkin OK systeemin minkä aliresursoi totaalisesti ja oikeisto kuvittelee yksityisen sektorin mukanaolon tuovan automaattisesti miljardisäästöt.
 
Tää on vähän sellaista neuvostoliitto/reaalisosialismi argumentointia, että toimisi jos sitä ja tätä ja tota.

Onko juurikaan missään todella nämä kilpailutukset käytännössä onnistuneet? Minun nähdäkseni eivät. Paikallistasolla tuntuu johonkin naurettaviin rakennelmiin menevän satoja tonneja, valtakunnan tasolla kaikenlaisiin päällekkäisiin ja huonoihin tietojärjestelmiin miljoonia.

Jos tilaaja haaskaa muiden rahoja eikä ole kiinnostunut mitä sillä saa, ja toimittajan intressissä on paska laatu kalliilla eli maksimi voitto, ei edes teoriassa ole mitään onnistumismahdollisuuksia näillä.
Vika onkin siinä ettei laatukriteerejä käytetä saati valvota kunnolla. Niitä pitäisi alkaa käyttää ja valvoa että homma toimii.
Periaatteessa kyllä, käytännössä ei. Tuo vaatii ympärivuorokautista monialaista päivystysvalmiutta. Ensihoito, päivystyspoli, kuvantaminen, labrat, leikkausosastot, teho-osastot ja kaikki tukitoiminnot sekä tilat henkilöistöineen. Voisihan privaattipuolikin sen hoitaa, mutta epäilen, että ei läpäisisi kustannus-hyöty laskelmaa.
Jos yksityinen ei pärjää kun on laatukriteereillä.kilpailutettu, ei se ole mikään ongelma. Mutta jos se yksityinen onkin tehokkaampi ja parempi niin ei sitä yksityistä pidä olla ottamatta ideologisista syistä.

Eli se mitä haluan on reilut kilpailutukset laatukriteereillä. Ja hommaa pitää valvoa riippumatta oliko liikelaitos, vai yritys.
 
Vika onkin siinä ettei laatukriteerejä käytetä saati valvota kunnolla. Niitä pitäisi alkaa käyttää ja valvoa että homma toimii.
Ei niitä pystytä käyttämään ja valvomaan, koska intressiä sellaiseen ei yksinkertaisesti ole. Jos olisi, olisi jo vikan neljännesvuosisadan aikana varmaan noin tehty.

Julkista sektoria ei voi yleistää johonkin B2B kaupankäyntiin, vaikka isot yritykset hierarkistisia onkin.
 
Ja mitä nyt saatiin? Unohdettiin täysin yksityinen sektori ja kepu sai vielä suuremman siltarumpunsa. Opposition hoitojonojen itkemisen ja hoitajamitoituksista saivartelun sijaan kuulisin paljon mielummin ratkaisuja niiden korjaamiseksi ja saavuttamiseksi.

Mitä tarkoitat, että unohdettiin yksityinen sektori? Koko ajan käytetään yksityistä sektoria, joskus jopa ihan järjettömin ehdoin. Kysehän oli nimenomaan julkisen terveydenhuollon hallintouudistuksesta.

Se edellisen hallituksen valinnanvapausviritelmä oli ihan karmea häkkyrä, on ihan hyvä, että se tällä kertaa unohdettiin. Muuten tämä uudistus oli varsin samanlainen kuin Sipilän hallituksen viritelmä. Kepu kepuloi molemmissa hallituksissa. Demarit ja Kokoomus olisivat voineet onnistua paremmin, tai jos olisi noudatettu sitä alkuperäistä kaikkien hyväksymää suunnitelmaa.
 
Luulen, että nykyisen hallituksen ratkaisu on itkeä edellisestä. Ainakaan median eteen eivät kerkeä omaa näkemystä antamaan. Mutta ei ne soten kulut ainakaan sillä putoa, että kottikärryllä työnnetään LISÄÄ verorahaa soteen.
Ja nykyisen opposition ratkaisu on syyttää nykyistä hallitusta hoitojonoista, rahoituksesta ja verotuksen puutteesta ym. Nyt kun aliresurssoitu sektori ei pysty hoitamaan asiakkaitaan, mikäli haluamme pitää huolta siitä, että asiakkaat edes jollain aikavälillä saavat tarvitsemaansa palvelua, se maksaa rahaa.

Ei minusta paljon muuta ole tehtävissä, kuin joko antaa lisää aikaa ja rahoitusta kunnille paketin kasaan saamiseksi. Verotusoikeus kunnalle on yksi ratkaisu rahoitukseen. Jos noista kumpaakaan ei meinata tehdä niin kyllä jossain kohtaa sitten siivotaan kuolleita kadulta.
Se, miksi edellinen hallitus ei saanut verotusoikeutta sote-uudistukseensa mukaan, sitä voisi kysyä vaikka heiltä.

Ongelma tässä, että työnnetään LISÄÄ verorahaa yksityiselle on siinä, ettei julkiselle saada lääkäreitä.

Ei kukaan vapaaehtoisesti tee samalla rahalla täyttä viikkoa jos neljällä yksityinen tarjoaa saman palkan. Kun julkiselle ei saada lääkäriä niin päästään maksamaan vuokrapalveluista. Siis niistä samoista lääkäreistä, jotka eivät suostu tulemaan julkiselle. Enkä siis missään nimessä syytä lääkäreitä tästä järjestelmästä.

Yksityinen puoli kuitenkaan ei toimi julkista, mutta julkinen toimii ilman yksityistä. Ainakin viimeksi, kun olin yksityisellä ja siellä todettiin veritulppa, niin kappas tulikin taksikyyti Meilahteen. Mitäs sitten tekee yksityinen, kun Meilahdessa viimeinen sammuttaa valot, kun ei ole varaa palkata lääkäreitä?
Eli systeemissä vikaa? Ei tämä julkisen puolen lääkäripula ja hoitojonot mikään uusi juttu ole.
 
Periaatteessa nämä voisi myös kilpailuttaa, jos se kilpailutus tehdään oikein. Eli laatukriteerit ja isot seuraanukset, jos ei palvelu vastaa mistä on sovittu. Täten myös liikelaitosten perseily saataisiin kuriin. Emmekai ajattele että liikelaitoksella on oikeus perseillä?

Oletko koskaan kilpailuttanut terveyspalveluita? Valtakunnallisella työnantajalla esimerkiksi ei ole käytännössä kuin kolme mahdollista toimijaa, jotka voivat työterveyspalvelun tuottaa. Kaksi näistä ei tehnyt tarjousta vedoten siihen, että sopimuksessa olisi ollut (hyvin kohtuullisia) sakkoja siitä, jos yritys ei toimita palvelua, niin kuin sopimuksessa lukee. Yksi sentään teki tarjouksen, muuten olisikin ollut mietinnän paikka.

Eli Suomessa nämä palvelut ovat niin keskittyneitä, etteivät yritykset lähde tuollaisiin sopimuksiin, joista voisi tulla isoja seuraamuksia, ellei sitten makseta järjetöntä ylihintaa palvelusta.
 
Ei tämä julkisen puolen lääkäripula ja hoitojonot mikään uusi juttu ole.
Juu näin minä en tosin myöskään väittänyt.

Vaan kirjoitin, että mitä enemmän yksityiselle puolelle kaadetaan verorahaa, sitä vaikeampaa on löytää lääkäreitä julkiselle puolelle.

Myös nyky systeemi on kaukana täydellisestä. Ehkä jos meillä olisi työttömyyden sijaan työllisyyttä ja ikärakenne edes muistuttaisi niin ehkä nykysysteemissä olisi toivoa. Nyt ei ole kun niitä vaikeita valintoja.
 
Oletko koskaan kilpailuttanut terveyspalveluita? Valtakunnallisella työnantajalla esimerkiksi ei ole käytännössä kuin kolme mahdollista toimijaa, jotka voivat työterveyspalvelun tuottaa. Kaksi näistä ei tehnyt tarjousta vedoten siihen, että sopimuksessa olisi ollut (hyvin kohtuullisia) sakkoja siitä, jos yritys ei toimita palvelua, niin kuin sopimuksessa lukee. Yksi sentään teki tarjouksen, muuten olisikin ollut mietinnän paikka.

Eli Suomessa nämä palvelut ovat niin keskittyneitä, etteivät yritykset lähde tuollaisiin sopimuksiin, joista voisi tulla isoja seuraamuksia, ellei sitten makseta järjetöntä ylihintaa palvelusta.
Aina on liikelaitokset, yms julkiset toimijat, jotka voivat sen tarjouksen tehdä. Liikelaitoksien perseilyt pitää myös estää. Hommat pitää tehdä oikein riippumatta onko yksityinen vai julkinen toimia.
 
Oletko koskaan kilpailuttanut terveyspalveluita? Valtakunnallisella työnantajalla esimerkiksi ei ole käytännössä kuin kolme mahdollista toimijaa, jotka voivat työterveyspalvelun tuottaa. Kaksi näistä ei tehnyt tarjousta vedoten siihen, että sopimuksessa olisi ollut (hyvin kohtuullisia) sakkoja siitä, jos yritys ei toimita palvelua, niin kuin sopimuksessa lukee. Yksi sentään teki tarjouksen, muuten olisikin ollut mietinnän paikka.

Eli Suomessa nämä palvelut ovat niin keskittyneitä, etteivät yritykset lähde tuollaisiin sopimuksiin, joista voisi tulla isoja seuraamuksia, ellei sitten makseta järjetöntä ylihintaa palvelusta.
tai kilpailutus räätälöidään tarkoituksella tai epähuomiossa siten, että yksi toimija on ainut kuka pystyy ehdot täyttämään.
 
Aina on liikelaitokset, yms julkiset toimijat, jotka voivat sen tarjouksen tehdä. Liikelaitoksien perseilyt pitää myös estää. Hommat pitää tehdä oikein riippumatta onko yksityinen vai julkinen toimia.

Mitkä olisivat mielestäsi ne julkiset toimijat, jotka voisivat osallistua erikoissairaanhoidon palveluiden kilpailuttamiseen? Ja vielä oikeastaan tärkeämpi kysymys, kuka olisi se kilpailuttaja? Koska nyt hyvinvointialue sekä on vastuussa palvelusta että myös tuottaa suurelta osin sen.

Tämähän oli muutrn yksi iso kysymys Sipilän mallissa. Julkinen toimija piti siinäkin olla olemassa, koska julkinen sektori on lopulta vastuussa terveydenhuollosta (ja siinä mallissa yksityisen toimijan kannatti aina siirtää vähänkin hankalampi asiakas aina julkisen sektorin vaivaksi). Mutta kuka sitten vastaisi siitä, jos julkinen toimija tuottaisi tappiota? Kuka sitä pääomittaisi?
 
Hammaslääkäripuolella palvelusetelit toimivat hyvin. Ehkä muu terveydenhoito voisi toimia samoin. Julkinen kuitenkin ensin antaisi luvan.

Julkinen toimii tällä hetkellä surkeasti. Tuttu eläkeläinen vasta kävi yksityisellä, josta sai lähetteen julkisen puolen labroihin. Tuo on hyvä oikotie, kun voi saada lähetteitä julkiselle puolelle.
 
Mitä tarkoitat, että unohdettiin yksityinen sektori? Koko ajan käytetään yksityistä sektoria, joskus jopa ihan järjettömin ehdoin. Kysehän oli nimenomaan julkisen terveydenhuollon hallintouudistuksesta.
Marinin hallitus loi ideologisista syistä mallin, mikä korosti julkisen terveydenhuollon omaa tuotantoa, sen kapasiteetti ei kuitenkaan ollut missään määrin riittävä tehtävään ja nyt Orpon hallituksen osalta tilannetta yritetään korjata mm. maksettavilla Kela-korvauksilla.

Joku kultainen keskitie tämän kanssa pitäisi löytää, mutta jos ideologisista syistä ja poliittisten voimasuhteiden mukaan ajetaan aina sitä omaa mallia maaliin, niin me ei saada koskaan kestävää ratkaisua. (kepun 21 sote-maakuntaa on oiva osoitus päättömästä oman edun ajamisesta muiden kustannuksella, yksikään asiantuntija ei ole tainnut puoltaa tuollaista määrää hyvinvointialueita)
 
Viimeksi muokattu:
Persut on sosiaalidemokraattisempia kuin SDP. Harmi sanoa, mutta hyvä ymmärtää, että persut on itse asiasse se moderni SDP.

Persut on enemmän humaani ihmisläheinen puolue kuin SDP.

Väitteeseen otetaan mielipiteitä vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Marinin hallitus loi ideologisista syistä mallin, mikä korosti julkisen terveydenhuollon omaa tuotantoa, sen kapasiteetti ei kuitenkaan ollut missään määrin riittävä tehtävään ja nyt Orpon hallituksen osalta tilannetta yritetään korjata mm. maksettavilla Kela-korvauksilla.

Joku kultainen keskitie tämän kanssa pitäisi löytää, mutta jos ideologisista syistä ja poliittisten voimasuhteiden mukaan ajetaan aina sitä omaa mallia maaliin, niin me ei saada koskaan kestävää ratkaisua. (kepun 21 sote-maakuntaa on oiva osoitus päättömästä oman edun ajamisesta muiden kustannuksella, yksikään asiantuntija ei ole tainnut puoltaa tuollaista määrää hyvinvointialueita)
Ongelma ei ole se, että ideologisista syistä ajetaan jotain. Siksihän sinne äänestetään demareita ajamaan laajempia julkisia palveluita, kepulaisia ajamaan maaseudun palveluita ja kokoomuslaisia laajempaa yksityistä sektoria.

Ongelma on se, että kaiken pitäisi tulla ilmaiseksi tai oletetaan tulevan. Tämä estää kestävän ratkaisun syntymisen yhtään mihinkään, mukaanlukien sote. Julkinen palvelutuotanto on OK, mutta se maksaa. Ennen sotea oli jo selvää että järjestelmä oli täysin aliresursoitu, ei välitetty vaan tehtiin vaan. Nyt ihmetellään kun ekalta alueelta loppu rahat oliko 4 kuukauden tai vastaavaa jälkeen ja hyvinvointialueen johtajat joutuu rikkomaan yhtä tai toista lakia resurssipuutteessa. Maaseudun plvelut on OK, mutta nekin maksaa. Ihan selvää on, että hajauttaminen ei tuo etuja loputtomasti vaikka johonkin rajaan saakka se niitä toisikin ja kyseessä on enemmänkin periaatteellinen kysymys että suomeen ei saisi syntyä suurta alueellista palvelusaatavuuden epätasapainoa. Yksityisetkin palvelut on OK, mutta nekin maksaa ja paljon perinteisesti onkin maksaneet.

Kaikki maksaa ja tätä tosiasiaa ei yksikään poliittinen taho jostain syystä halua ottaa huomioon. Demarit aliresursoi omia järjestelmiään, niinkun kepukin ja kokoomus elää siinä harhassa, että yksityinen sektori kuin taikaiskusta toisi miljardiluokan säästöjä. Jokaista yhdistää se, että ajaakseen tavalla tai toisella tuotettuja laajempia palveluita ei kuitenkaan olla valmiita verottamaan yhtään lisää. Tämä epäbalanssi tekee velkaa ja toimattomia järjestelmiä.
 
Marinin hallitus loi ideologisista syistä mallin, mikä korosti julkisen terveydenhuollon omaa tuotantoa, sen kapasiteetti ei kuitenkaan ollut missään määrin riittävä tehtävään ja nyt Orpon hallituksen osalta tilannetta yritetään korjata mm. maksettavilla Kela-korvauksilla.

Joku kultainen keskitie tämän kanssa pitäisi löytää, mutta jos ideologisista syistä ja poliittisten voimasuhteiden mukaan ajetaan aina sitä omaa mallia maaliin, niin me ei saada koskaan kestävää ratkaisua. (kepun 21 sote-maakuntaa on oiva osoitus päättömästä oman edun ajamisesta muiden kustannuksella, yksikään asiantuntija ei ole tainnut puoltaa tuollaista määrää hyvinvointialueita)

Miten Marinin uudistus korosti julkista tuotantoa? Toiko se sitä jotenkin lisää? Estääkö se yksityisen sektorin käyttöä? Sehän oli nimenomaan julkisen sektorin hallintouudistus, joten ei ihme, että se keskittyi julkiseen sektoriin.

On jo todettu, että Orpo hallitus kaataa rahaa reikään, joka ei millään tavalla auta hoitojonojen lyhentämisessä. Kulut sillä kyllä saadaan nousuun
 
Persut on sosiaalidemokraattisempia kuin SDP. Harmi sanoa, mutta hyvä ymmärtää, että persut on itse asiasse se moderni SDP.

Persut on enemmän humaani ihmisläheinen puolue kuin SDP.

Väitteeseen otetaan mielipiteitä vastaan.
Persut on salaattipöytä missä on pelkkiä viikon vanhoja nakkeja.

Otetaan mielipiteitä vastaan.
 
Persut on sosiaalidemokraattisempia kuin SDP. Harmi sanoa, mutta hyvä ymmärtää, että persut on itse asiasse se moderni SDP.

Persut on enemmän humaani ihmisläheinen puolue kuin SDP.

Väitteeseen otetaan mielipiteitä vastaan.
Vertaatko nyt sotien väliseen vai kylmän sodan aikaisiin demareihin? Tuo vaatii hieman lisätietoa. Sulkeutuneisuuden ajan demarit tosin ei käy, kun persut ovat selkeä oikeistopuolue leikkauksineen. Olisiko alun kokoomuslaiset lähempänä taikka jopa valkoiset?
 
Miten Marinin uudistus korosti julkista tuotantoa? Toiko se sitä jotenkin lisää? Estääkö se yksityisen sektorin käyttöä? Sehän oli nimenomaan julkisen sektorin hallintouudistus, joten ei ihme, että se keskittyi julkiseen sektoriin.
Kelpaako esimerkiksi Kela-korvausten leikkaamisesta olemattomiin? Tilanteessa missä hoitojonot ovat räjähtäneet käsiin ja kunnat/terveyskeskukset eivät edes tarjoa osaa Kelan korvaamista palveluista. Näin niiltä alimpiin tulodesiileihin kuuluvilta viedään viimeinenkin mahdollisuus käyttää yksityisiä palveluja ja heitäkin löytyy (2018 korvauksista 31% maksettiin alimpiin tuloluokkiin). Ei ole sattumaa, että aina kun Kela-korvauksista on leikattu, niin sitä pienemmäksi pienituloisten osuus yksityislääkärinpalkkioiden korvausten saajissa on kutistunut, keski- ja hyvätuloinen käyttää niitä joka tapauksessa.

On jo todettu, että Orpo hallitus kaataa rahaa reikään, joka ei millään tavalla auta hoitojonojen lyhentämisessä. Kulut sillä kyllä saadaan nousuun
Sehän riippuu paljon korvaussummasta, jos se on 8€, niin ei voi köyhää syyttää siitä, että jättää käyttämättä. Nämä on tietysti arvovalintoja, jätetäänkö hoitamatta ja ihmiset hoitojonoihin, mitä se hoitamattomuus maksaa yhteiskunnalle pitkässä juoksussa ja onko hoitotakuulla mitään virkaa. Toinen kysymys on, että pitäisikö tuota korvausta jotenkin rajata, että siitä hyötyisivät kaikki tasapuolisemmin. Kolmas kysymys on, olisiko se toteutettavissa lain ym puitteissa.

Kuulisin kyllä vaihtoehtoja sille, kuinka niitä hoitojonoja pitäisi tässä akutiissa kriisivaiheessa lyhentää? Ne lisätyt lääkärikoulutuksen aloittajamäärätkään ei oikein tähän hätään kerkeä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulisin kyllä vaihtoehtoja sille, kuinka niitä hoitojonoja pitäisi tässä akutiissa kriisivaiheessa lyhentää? Ne lisätyt lääkärikoulutuksen aloittajamäärätkään ei oikein tähän hätään kerkeä.
Toimeentulotuki korvaisi yksityisen palveluja? Aiemmin ehdottamani palvelusetelit?
 
Toimeentulotuki korvaisi yksityisen palveluja? Aiemmin ehdottamani palvelusetelit?
Hallitusohjelmassahan on jo nämä palvelusetelit ja maksusitoumus kirjattuna, jos ei saa tarvitsemaansa julkista palvelua hoitotakuuajan sisällä. Jos taas yksityisen sairaanhoidon Kela-korvausta nostetaan 50€, niin siinä voi moni ei toimeentulotuella tai ns. absoluuttisesti köyhä miettiä, että hoitaako flunssansa jatkossa "heti sisään" periaatteella yksityisellä vai jonottaako julkisella ja maksaa sitäkin kymppejä.
 
Hallitusohjelmassahan on jo nämä palvelusetelit ja maksusitoumus kirjattuna, jos ei saa tarvitsemaansa julkista palvelua hoitotakuuajan sisällä. Jos taas yksityisen sairaanhoidon Kela-korvausta nostetaan 50€, niin siinä voi moni ei toimeentulotuella tai ns. absoluuttisesti köyhä miettiä, että hoitaako flunssansa jatkossa "heti sisään" periaatteella yksityisellä vai jonottaako julkisella ja maksaa sitäkin kymppejä.
Ei korotettu kelakorvaus riitä noille, vaan he yhä kuormittaisivat järjestelmää. Palvelusetelit taas tulisi ottaa käyttöön herkemmin, vaikka ne eivät köyhempiä autakaan. Eläkeläiset taas hyötyisivät niistä. Kelakorvaus ei ole riittävä ja se saattaa mennä osin turhaan, sellaiseen mihin julkinen ei antaisi.

Suurin syy ongelmiin on siinä, ettei julkinen houkuttele työnantajana. Se pitäisi korjata.
 
Kelpaako esimerkiksi Kela-korvausten leikkaamisesta olemattomiin? Tilanteessa missä hoitojonot ovat räjähtäneet käsiin ja kunnat/terveyskeskukset eivät edes tarjoa osaa Kelan korvaamista palveluista. Näin niiltä alimpiin tulodesiileihin kuuluvilta viedään viimeinenkin mahdollisuus käyttää yksityisiä palveluja ja heitäkin löytyy (2018 korvauksista 31% maksettiin alimpiin tuloluokkiin). Ei ole sattumaa, että aina kun Kela-korvauksista on leikattu, niin sitä pienemmäksi pienituloisten osuus yksityislääkärinpalkkioiden korvausten saajissa on kutistunut, keski- ja hyvätuloinen käyttää niitä joka tapauksessa.

Kela-korvausten leikkaaminen oli osa monikanavarahoituksen purkamista, joka on ollut oikeastaan kaikkien puolueiden tavoite. Siihen vain ei päästä, koska työterveyshuoltoon ei voida koskea, eikä näköjään myöskään Kela-korvauksiin. Näin monimutkainen järjestelmä säilyy, kun mitään ei voida purkaa. Suomessa Kela-korvausten nostaminen ei edelleenkään auta mitenkään hoitojonojen purkamisessa.

On aika epärehellistä yrittää esittää, että Kela-korvaukset olisivat alemmille tuloluokille erityisen tärkeitä (etenkin, kun niiden korottaminen leikkaa rahoitusta muusta terveydenhuollosta). Kela-korvauksilla, jos siis nyt tarkoitetaan lääkärinpalkkioista maksettavia kela-korvauksia, pääasiassa maksetaan keski- ja hyvätuloisten pikkuvaivojen hoitoa.

Sehän riippuu paljon korvaussummasta, jos se on 8€, niin ei voi köyhää syyttää siitä, että jättää käyttämättä. Nämä on tietysti arvovalintoja, jätetäänkö hoitamatta ja ihmiset hoitojonoihin, mitä se hoitamattomuus maksaa yhteiskunnalle pitkässä juoksussa ja onko hoitotakuulla mitään virkaa. Toinen kysymys on, että pitäisikö tuota korvausta jotenkin rajata, että siitä hyötyisivät kaikki tasapuolisemmin. Kolmas kysymys on, olisiko se toteutettavissa lain ym puitteissa.

Edelleenkään Kela-korvausten nostamisella ei mitenkään saada hoitojonoja purettua.

Kuulisin kyllä vaihtoehtoja sille, kuinka niitä hoitojonoja pitäisi tässä akutiissa kriisivaiheessa lyhentää? Ne lisätyt lääkärikoulutuksen aloittajamäärätkään ei oikein tähän hätään kerkeä.

Hoitojonoja voidaan purkaa sillä, että perusterveydenhuolto toimii paremmin. Silloin hoitoa saisi ennen kuin ongelma pahenee. Tähän on pyritty hoitotakuulla, jota nyt puretaan.

Jos hoitojono tarkoittaa toimenpidettä, joka pitäisi tehdä, se voidaan ostaa ulkopuolelta. Ongelmana on raha. Osa toimenpiteistä voitaisiin siirtää yksityiselle, mutta ne saattavat sitten olla paljon kalliimpia kuin julkisella, jolloin rajoitukseksi tulee budjetti. Aivan hyvin voitaisiin tehdä myös niin, että julkinen antaisi kaikille jonossa oleville niin ison palvelusetelin , kuin mitä palvelu julkisella maksaa, ja asiakas voisi sitten käydä teettämässä toimenpiteen missä haluaa ja maksaa erotuksen itse. Tästä olisi paljon enemmän hyötyä, kuin Kela-korvausten nostosta, jos jonoja halutaan lyhentää.
 
EVA teetätti kyselyn rasismista suomalaisille:

Lyhyesti:
  • Suurin osa suomalaisista pitää rasismia Suomessa joko melko vähäisenä tai olemattomana ongelmana.
  • Lähes 9/10 pitää vähintään melko tärkeänä ettei suomessa sallita rasismia.
  • 51% arvioi Suomen olevan ainakin jossain määrin rasistinen maa, 49% mielestä Suomi ei ole rasistinen maa.
Kysely järjestettiin hyvin pian viime vuoden kesän hallituksen vastaisen mediakampanjan jäljiltä joten tulokset on käytännössä jonkin verran virheellisesti kallellaan "on rasistinen" suuntaan.

Sitten rasismin määritelmä. Suurimman osan mielestä aito rasismi eli "klassinen rasismi" täyttää rasismin määritelmän, mutta woke-paska/uhriutuminen taas ei. Suurin osa ei pidä etnistä profilointia, vähemmistöjä käsittelevää viihdettä/huumoria, monikulttuurisuuden vastustamista yms. rasismina.

1725097183445.png
 
Ei korotettu kelakorvaus riitä noille, vaan he yhä kuormittaisivat järjestelmää.
Mistä mahdat puhua, kun puhut noista? Ei kaikki keskituloisia alempaan luokkaan kuuluvat perusterveet ihmiset juokse jatkuvasti tai edes kuukausittain terveyskeskuksessa. En siis puhu nyt ainoastaan jostain toimeentulotuen piirissä olevista, heitä varten on sitten vaikka sivuuttamasi kohta maksusitoumuksesta, mitä itsekin käytännössä tarkoitit, kun puhuit toimeentulotuesta. Tässä taannoin yksi Kelan tutkijakin ehdotti yhtenä esimerkkinä hoitojonojen purkamiseksi eläkeläisille laajempaa valinnanvapautta, mikä hänen laskelmien mukaan purkaisi näitä julkisen puolen jonoja. Ajatella, jos näitä kaikenmaailman nuhapotilaita, jotka ovat tyyliin antibiootin tarpeessa, saataisiin 15min käynnille yksityiselle kohtuullisella Kela-korvauksella.

On aika epärehellistä yrittää esittää, että Kela-korvaukset olisivat alemmille tuloluokille erityisen tärkeitä (etenkin, kun niiden korottaminen leikkaa rahoitusta muusta terveydenhuollosta). Kela-korvauksilla, jos siis nyt tarkoitetaan lääkärinpalkkioista maksettavia kela-korvauksia, pääasiassa maksetaan keski- ja hyvätuloisten pikkuvaivojen hoitoa.
Kelalta löytyy ihan statistiikkaa vuosikymmenien takaa ja ne osoittavat, että lähes kolmasosa korvauksista maksettiin alimpiin tuloluokkiin ja tilastoissa on sama trendi, aina kun Kela-korvausta on leikattu, pienituloisten osuus korvausten saajina on kutistunut. Eivät ne suinkaan merkityksettömiä ole, kysymys on siitä, kuinka tuo korvaus saataisiin paremmin kohdistettua sitä oikeasti tarvitseville. (tämä onkin monimutkainen asia monelta kantilta)

Edelleenkään Kela-korvausten nostamisella ei mitenkään saada hoitojonoja purettua.
Minä kuin Kelan asiantuntija Hujanen ollaan sitten eri mieltä, kts yllä. Toki jos argumentti on ainoastaan se, että ei ole hoitavia käsiä, niin vaikeapa tuota vastaan on argumentoida.

Hoitojonoja voidaan purkaa sillä, että perusterveydenhuolto toimii paremmin. Silloin hoitoa saisi ennen kuin ongelma pahenee. Tähän on pyritty hoitotakuulla, jota nyt puretaan.
Perusteveydenhuolto ei lyhyellä aika välillä toimi tosta noin vain paremmin, pitäisi löytyä ensiksi ne konstit ja sen jälkeen toteutus, mikä vie tässä maassa turkasen paljon aikaa. Nyt on kyse akuutista hoitojonojen purkamisesta, eikä ihmisiä hoida hoitotakuut, vaan se saako sille hoitavalle ihmiselle aikaa.

Jos hoitojono tarkoittaa toimenpidettä, joka pitäisi tehdä, se voidaan ostaa ulkopuolelta. Ongelmana on raha. Osa toimenpiteistä voitaisiin siirtää yksityiselle, mutta ne saattavat sitten olla paljon kalliimpia kuin julkisella, jolloin rajoitukseksi tulee budjetti. Aivan hyvin voitaisiin tehdä myös niin, että julkinen antaisi kaikille jonossa oleville niin ison palvelusetelin , kuin mitä palvelu julkisella maksaa, ja asiakas voisi sitten käydä teettämässä toimenpiteen missä haluaa ja maksaa erotuksen itse. Tästä olisi paljon enemmän hyötyä, kuin Kela-korvausten nostosta, jos jonoja halutaan lyhentää.
Meillä on Sote-alueiden alijäämä paukkunut jo monta kertaa yli ja pahasti näyttää siltä, että paukkuu lisää, mutta hoitamattakaan ei voi jättää, mikä tarkoittaa joka tapauksessa lisäkustannuksia. (tai toki voidaan olla hoitamatta, arvovalintoja)
Sen julkisen puolen antaman palvelusetelinkin joku maksaa ja kuulostaa ainoastan pyörän uudelleen keksimiseltä, kun olemassa olevaa systeemiä voisi ehkä rukata tasapuolisemmaksi.
 
Mistä mahdat puhua, kun puhut noista? Ei kaikki keskituloisia alempaan luokkaan kuuluvat perusterveet ihmiset juokse jatkuvasti tai edes kuukausittain terveyskeskuksessa. En siis puhu nyt ainoastaan jostain toimeentulotuen piirissä olevista, heitä varten on sitten vaikka sivuuttamasi kohta maksusitoumuksesta, mitä itsekin käytännössä tarkoitit, kun puhuit toimeentulotuesta. Tässä taannoin yksi Kelan tutkijakin ehdotti yhtenä esimerkkinä hoitojonojen purkamiseksi eläkeläisille laajempaa valinnanvapautta, mikä hänen laskelmien mukaan purkaisi näitä julkisen puolen jonoja. Ajatella, jos näitä kaikenmaailman nuhapotilaita, jotka ovat tyyliin antibiootin tarpeessa, saataisiin 15min käynnille yksityiselle kohtuullisella Kela-korvauksella.

Yleislääkäri maksaa tällä hetkellä Kela-korvauksen jälkeen 72 € 10 min, mitä katsoin. Ongelma on kai tuo haitari. Julkisella maksimissaan 23 euroa. Eli melkein 50 euroa eroa. Pienituloiselle iso raha, keskituloinen taas saattaa maksaa ihan mielellään. Toimistomaksu taitaa tulla vielä päälle.

Yksi voisi olla, että velvoitettaisiin vaikka antamaan 20% hoidosta julkiselle julkisen hintaan. Tuosta voitaisiin maksaa yritykselle sama kuin mitä julkisella olisi maksanut. Ehkä kuitenkin vähän turhan radikaali ehdotus makuuni, mutta jo nyt sairaanhoitajat voidaan velvoittaa töihin. Taikka vain, että tietty prosentti täytyy työskennellä julkisella puolella, mutta silloin menettäisi prganisaation kehityämisen hyödyt. Ainakin osa pitää julkista tehottomana ja että yksityinen tekisi tehokkaammin, niin yksityinen saattaisi saada jopa voittoa.
 
Kuulisin kyllä vaihtoehtoja sille, kuinka niitä hoitojonoja pitäisi tässä akutiissa kriisivaiheessa lyhentää? Ne lisätyt lääkärikoulutuksen aloittajamäärätkään ei oikein tähän hätään kerkeä.
Ratkaisua en osaa tarjota, mutta suhtautumistapa kunnioitettavaan asiakkaaseen valittavan potilaan sijaan olisi ensimmäinen askel ainakin ja parantaisi tilannetta jonkin verran.

Ensi alkuun se nostaisi kustannuksia kun määrättäisiin lisätutkimuksia ja toimenpiteitä tarveperusteisesti eikä kustannusperusteisesti. Jos yhden ihmisen vaivan hoitamiseen menee 2pv ja se hoidetaan kunnolla, hän ei hetkeen palaa. Jos häntä jututetaan joka kerta vastaanotolla vartti ja lähetetään kotiin, hän palaa pian saman vaivan kanssa. Varsinkin jos oireen syy ei ole selvillä, ei ammattiylpeyden omaava lääkäri yksityisellä puolella pysty lähettämään ketään kotiin vähättelyn saattamana, mutta julkisella puolella se om tk-lääkärien kanssa arkipäivää.

Eli mun lääke olisi ratkaisukeskeistä hoitoa asiakkaille. Nyt koko ala ontuu, koska mitään ei haluta ratkaista joten asiakastyytyväisyys kyntää pohjamudissa ja useimmille ainoa toimiva vaihtoehto alkaa olla terveysvakuutukset ja työterveydenhuolto joiden kautta pääsee yksityiselle.

Kukaan ei halua jonottaa aulassa 6h saadakseen huonoa palvelua jos voi chatissa kysyä konsiltaatiota, varata ajan samalle päivälle ja käydä hoitamassa homman kuntoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 305
Viestejä
4 864 564
Jäsenet
78 640
Uusin jäsen
aimbertti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom