• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Tämä keskustelu pyörii vähän ympyrää, kun sulle on jo useaan otteeseen selitetty, miksi näitä uudistuksia pitää tehdä. Kansalaisilla on taas kolmen vuoden päästä aika tehdä päätöksensä siitä, oliko suunta oikea vai väärä ja tuleva hallitus taas päättää kenen lauluja laulaa näissä asioissa. Tämä vastakkainasettelu levy alkaa käydä vähän vanhaksi, kun ottaa huomioon mitä keskustelu oli vuosi sitten, se vasta olikin kansaa yhdistävää toimintaa. Velaksi eläminen on teettänyt sitä, että korkomenot nousevat 4 miljardiin, velka pitääkin maksaa takaisin, toisin kuin vihervasemmistossa ollaan joskus möläytetty. Sote imaisee taas muutaman miljardin lisää, siinä sulle hieman reaaliteetteja.

No ei ole kukaan vielä selittänyt sitä, miten työnteon tekeminen kannattamattomammaksi jotenkin parantaa työllisyyttä. Luulisi, että oikeiston ajatus on se, että työnteon tulisi aina olla kannattavampaa kuin tuilla eläminen. Mutta nykyään ei näin vissiin ole.

Ja siis kannattaa jatkaa vastakkainasettelun kärjistämistä, kun joskus aikaisemminkin on ollut vastakkainasettelua. Eihän tuossa nyt ole tolkkua.

Ongelma on siinä, että väestö ikääntyy nopeasti ja sotekulut ovat sen myötä nousseet varsin huomattavasti. Tämä kehitys tulee jatkumaan ja sitä ei voi pysäyttää. Siksi tarvittaisiin töihin myös ne, jotka eivät nyt ole. Sen sijaan, että tähän panostettaisiin, niin heikennetään edellytyksiä työllistyä sekä vaihtaa alaa.
 
Miksi ihmiset ajautuvat pikavippikierteeseen? Koska ei ole rahaa ja velkojille pitää maksaa vanhat lainaerät takaisin uusilla vipeillä.

Kyse ei ole mistään pikavipeistä vaan pitkän ajan demografisesti kehityksestä. Tämä on nähtävillä muuallakin, mutta monessa muussa maassa ikärakennetta on onnistuttu kehittämään terveempään suuntaan. Suomi vertautuu enemmän Japaniin, joka on joutunut ottamaan velkaa jo 264 prosenttia GDP:stä. Erona Suomeen se, että siellä on suuria yrityksiä ja raha liikkuu.
 
Mitäs ajattelit tehdä sitten kun lainaa ei enää saa?

Onko tällaista tällä hetkellä näköpiirissä?

Kaikki tulevat hallitukset tulevat ottamaan velkaa, ellei Suomessa ikärakennetta saada korjattua. Lainaa saa niin kauan, kun on takeita, että se maksetaan myös takaisin.

Ongelma on julkisen talouden alijäämä, mutta sitä on hyvin vaikea korjata, koska niin suuri osa siitä johtuu juuri ikääntymisen vaikutuksista. Nykyiset toimet eivät sitä korjaa.
 
No ei ole kukaan vielä selittänyt sitä, miten työnteon tekeminen kannattamattomammaksi jotenkin parantaa työllisyyttä. Luulisi, että oikeiston ajatus on se, että työnteon tulisi aina olla kannattavampaa kuin tuilla eläminen. Mutta nykyään ei näin vissiin ole.

Tämäkin on nyt vaikka kuinka monta kertaa käyty läpi.
  • kaikki hallituksen toimet eivät tähtää työllisyyden parantamiseen
  • suojaosan poisto tähtää kokokaikaisen työn vastaanottamisen tekemiseen kannattavammaksi senkin kustannuksella, että se tekee pätkätyön vastaanottamisesta kannattamattomampaa
 
Onko tällaista tällä hetkellä näköpiirissä?

Kaikki tulevat hallitukset tulevat ottamaan velkaa, ellei Suomessa ikärakennetta saada korjattua. Lainaa saa niin kauan, kun on takeita, että se maksetaan myös takaisin.

Ongelma on julkisen talouden alijäämä, mutta sitä on hyvin vaikea korjata, koska niin suuri osa siitä johtuu juuri ikääntymisen vaikutuksista. Nykyiset toimet eivät sitä korjaa.

Luottoluokituksen lasku on näköpiirissä jo. Se nyt on vähän niin, että ajatus jatkuvasti kasvavasta syömävelasta kymmeniä vuosia eteenpäin on täysin kestämätön. Nykyiset toimet eivät tule edes riittämään.
 
Miten musta tuntuu että tällä tulevalla ylimitoitetulla lakolla tehdään kyllä oma maali siinä mielessä että sen jälkeen tosiaan poliittiset lakot voidaan hyvällä verukkeella kieltää lailla.
Eikä millään verukkeella vaan erittäin painavasta syystä. Loppuu yksi Putinin ase ja hieman taas lauhtuu YYA:n haju.

Tässä nyt hienosti sivuutetaan se että ne lakkoilijat on ihan oikeita ihmisiä, suomalaisia veronmaksajia ja äänestäjiä.
Tulonsiirron nauttijoita, valittajia ja "ulkomaisia agentteja" käyttääkseni heidän sympatiansa mukaista kieltä.
 
Vahva suositus kaikille jättää somen värittynyt poliittinen paskajauhanta ja lukea mitä siellä hallituksen esityksissä oikeasti lukee + näkyy tutkimuksen ja lähteet faktoille.

Esimerkkinä tänään jätetty aikuiskoulutustuen lakkauttamisesitys. Pari faktaa

* Tukea sai 2022 30124 henkilöä
* Tukikuukausia keskimäärin hieman yli 4
* Terveydehuoltoalalle tulijoita oli enemmän kuin lähtijöitä +147
* Ammattikoulu eli duunaritasolla aikuiskoulutustuen valmistujien osuus kaikista valmistuneista oli 2-7%

Näyttää aika eriltä kuin somessa tapahtuva "keskustelu" vai mitä?
 
Voi olla, että niin nopeasti ikääntyvällä maalla kuin Suomi, ei ole muuta mahdollisuutta kuin jatkuva velanotto. Muistan lukeneeni asiasta artikkelin jo ehkä kymmenen vuotta sitten ja sen jälkeen nuoret ikäluokat ovat pienentyneet vielä ennustettuakin nopeammin.
Ei se jatkuva velanotto ole mikään mahdollisuus. Sama kuin sanoisi että pitää paskantaa housuun tai tappaa itsensä kun ei ole muuta vaihtoehtoa.

Sitä sopii ihmetellä miksi nuoret ikäluokat aina vaan pienenevät. Johtuisiko vaikka vasemmistolaisuudesta, vasemmistolaisuuden aiheuttamasta riistoverotuksesta, woketuksesta ja muusta turvattomuuden tunteesta joka johtuu juuri siitä millä joku esittää paikkaavansa väestörakenteen. Jos täällä joutuu seuraava sukupolvi elämään kuin Afganistanissa, kannattaa varmaan muuttaa muualle lisääntymään tai tyytyä jättämään tekemättä. Kun oma elanto tulee kahvinjuonnista maksettavasta suojelurahasta, pitää tietenkin edelleen äänestää tätä touhua jatkavaa puoluetta. Muuten joutuu muiden työttömien kanssa samalle viivalle.
 
Tämäkin on nyt vaikka kuinka monta kertaa käyty läpi.
  • kaikki hallituksen toimet eivät tähtää työllisyyden parantamiseen
  • suojaosan poisto tähtää kokokaikaisen työn vastaanottamisen tekemiseen kannattavammaksi senkin kustannuksella, että se tekee pätkätyön vastaanottamisesta kannattamattomampaa
Olen ihmetellyt tuota suojaosan poistoa, miten se parantaa työllisyyttä esim. ravintola-alalla missä viikonloppuisin käytetään aika paljon keikkaduunareita. Tiedän useammankin ns. kotiäidin/isän joka tekee ravintoloissa keikkaluontoisesti tapahtumissa tai viikonloppuisin tienaten sen 300€/kk jotta saa esim lapsien harrastuksiin tai lomamatkoihin rahaa. Just oli uutinen että ravintola-ala on kusessa kustannusten kanssa. Eli suojaosan poisto tekee sen että keikkaduunarit ei enää tule töihin kun voi menettää tuet ja kokoaikaisen kun palkkaa niin ei ole varaa välttämättä maksaa palkkoja. Kuka voittaa?
 
Nykyinen hallitus ottaa velkaa ihan samalla tavalla kuin edellinenkin.

Kannattaa vähän tutustua siihen, mihin nen Suomen rahat menee.

Tässä suomen sosiaaliturvan menot 1995-2022. Onko ne pienituloisten tulonsiirrot ne, jotka Suomea konkurssiin vievät. Niiden reaaliarvo ei ole juuri muuttunut.
Sosiaalimenot 2022_uutinen.png
Kuten sanoin mm. ei vain.
Kyse ei ole mistään pikavipeistä vaan pitkän ajan demografisesti kehityksestä. Tämä on nähtävillä muuallakin, mutta monessa muussa maassa ikärakennetta on onnistuttu kehittämään terveempään suuntaan. Suomi vertautuu enemmän Japaniin, joka on joutunut ottamaan velkaa jo 264 prosenttia GDP:stä. Erona Suomeen se, että siellä on suuria yrityksiä ja raha liikkuu.
Onko tällaista tällä hetkellä näköpiirissä?

Kaikki tulevat hallitukset tulevat ottamaan velkaa, ellei Suomessa ikärakennetta saada korjattua. Lainaa saa niin kauan, kun on takeita, että se maksetaan myös takaisin.

Ongelma on julkisen talouden alijäämä, mutta sitä on hyvin vaikea korjata, koska niin suuri osa siitä johtuu juuri ikääntymisen vaikutuksista. Nykyiset toimet eivät sitä korjaa.
Kreikalla oli 2010 velkaa ~150% bruttokansantuotteesta jolloin se ei enää selvinnyt korkojen noustessa veloistaan.

Meillä nyt 55+% bkt:sta, ~159Mrd. Jos oletetaan että otetaan about tätä samaa tahtia ~1Mrd velkaa kuussa, vaikka kiinteällä 4% koroilla (mitä se ei koskaan ole irl) seuraavat vuodet niin oltasko 6-7 vuoden päästä ~100%:ssa n. ~300Mrd?
 
Viimeksi muokattu:
Suomen valtiotalouden pelastamisen nimissä siunaisin Orvon hallituksen joka ikisen (yksityisen sektorin) palkansaajiin kohdistuvan kiristystoimen, jos samaan aikaan laitettaisiin julkista sektoria ruotuun. Mutta tätähän ei helvetti tapahdu.

Kirjoitin äsken "Suomen valtion default 2030-luvulla" threadiin, mitä omalla Sote-alueellani tapahtuu: esimiehiä ja keskijohtoa on niin paljon, että päät kolisee yhteen, mutta ketään ei irtisanota, eikä pakoteta siirtymään suorittaviin töihin. Ja tämä sama homma on arvatenkin jokaisessa valtion ja kunnan toiminnossa.

Näin ollen Orvon hallituksen on aivan turha puhua mistään Suomen talouden kuntoon laittamisesta, koska faktisesti sitä ei ole tapahtumassa. Edes teoriatasolla suunnitelluista toimista saatavat säästöt ja verotuotot ovat nappikauppaa julkisen sektorin jäätäviin mittasuhteisiin yltävän rahan polttamisen kanssa.
 
Mä ihmettelen et miksi hallituksen pitää lähteä yksipuolisesti ajamaan työnantajien lakiuudistuksia. Sipilän dramaattisen tv-puheen jälkeen neuvottelupöytään istuivat hallitus, työnantajat sekä työntekijät ja tuloksena oli kiky. Sen seurauksena osa työnantajamaksuista siirrettiin työntekijöille ja vuosityöaikaa lisättiin 24h. Työnantajaliittojen tavoitteena oli saada nuo 24h kirjattua kiinteästi työehtosopimuksiin mutta muistelisin että silloin 1 lakko/mielenosoituspäivä sai muutettua sen siten että se oli monessa työehtosopimuksessa 2 vuoden määräaikainen lisäpöytäkirja ja siinäkin oli maininta että firmat saavat itse työntekijöiden kanssa sopia miten tuo 24h lisätään vuosityöaikaan. Ja moni firma ei edes käyttänyt tuota kikytunteja tai jos käytti niin sen sai työntekijä itse määrittää.

Itsehän ehdottaisin että noi hallituksen ajamat uudistukset tehtäisiin kuten Sipilän hallituksessa, neuvoteltaisiin kolmikantaisesti ja testattaisiin käytännössä esim. 3 vuoden sopimukset ja sen jälkeen tarkasteltaisiin mikä niiden vaikutus on ollut suomen talouteen.
 
Voitaisiin tietysti olla leikkaamatta ja ottaa vielä enemmän velkaa kuin edellinen hallitus ja odottaa että IMF hoitaa hommat sen jälkeen.
Ongelma on se, ettei juuri mitään olla oikeasti leikkaamassa.
  • Business Finland heittelee yrityksille satoja miljoonia euroja tuotekehitystukea ja operaatioita vahtii poliittisesti valitut henkilöt, jotka ymmärtävät tuotekehityksestä yhtä paljon kuin sika Otavan tähtikuviosta
  • Suomen akatemia tutkii yli 500 miljoonan vuosibudjetilla mm. nepalilaista musiikkiskeneä ja naisten seksuaalisuuden kehitystä Afrikan historiassa
  • Kampaviinerikyöstit erilaisissa julkisen sektorin organisaatioissa jatkavat 4 tunnin tehollisia työpäiviä entiseen tapaan (lue aiempi Sote-kommenttini)
  • YLE pyörittelee 600 miljoonan vuosibudjettiaan
  • Veikkauskratiaan liitoksissa olevat lukuisat puliveivaussäätiöt nauttii yli 300 miljoonan euron avustusbudjetista
  • Kehitysapurahat ovat edelleen +1,2 miljardia ainakin vuoteen 2027 asti
  • Jatketaanko vielä?
Se IMF tulee joka tapauksessa 2030-luvulla.
 
Suomen valtiotalouden pelastamisen nimissä siunaisin Orvon hallituksen joka ikisen (yksityisen sektorin) palkansaajiin kohdistuvan kiristystoimen, jos samaan aikaan laitettaisiin julkista sektoria ruotuun. Mutta tätähän ei helvetti tapahdu.

Kirjoitin äsken "Suomen valtion default 2030-luvulla" threadiin, mitä omalla Sote-alueellani tapahtuu: esimiehiä ja keskijohtoa on niin paljon, että päät kolisee yhteen, mutta ketään ei irtisanota, eikä pakoteta siirtymään suorittaviin töihin. Ja tämä sama homma on arvatenkin jokaisessa valtion ja kunnan toiminnossa.

Näin ollen Orvon hallituksen on aivan turha puhua mistään Suomen talouden kuntoon laittamisesta, koska faktisesti sitä ei ole tapahtumassa. Edes teoriatasolla suunnitelluista toimista saatavat säästöt ja verotuotot ovat nappikauppaa julkisen sektorin jäätäviin mittasuhteisiin yltävän rahan polttamisen kanssa.

Vissiin olet missannut kaikki ne uutiset tässä viimeisen reilun vuoden ajalta siitä, että kuinka paljon hyvinvointialueilla on painetta vähentää kustannuksia.
Tässä on Iltalehdeltä kätevä tiivistys eri hyvinvointialueiden säästösuunnitelmista:
 
Vissiin olet missannut kaikki ne uutiset tässä viimeisen reilun vuoden ajalta siitä, että kuinka paljon hyvinvointialueilla on painetta vähentää kustannuksia.
Tässä on Iltalehdeltä kätevä tiivistys eri hyvinvointialueiden säästösuunnitelmista:
Lue nyt ajatuksella kirjoittamani kommentti "Suomen valtion default 2030-luvulla" threadissa. Tuo uutinen on linjassa kirjoittamani kanssa: säästöjä ollaan hakemassa eri Sote-alueilla ensisijaisesti palvelupaikkoja vähentämällä.

Nämä säästöt ovat säästöjä paperilla. Niissä suljetaan toiminto, osasto tai kokonainen terveyskeskus jossakin syrjemmällä ja jossain paikassa supistetaan aukioloaikoja. Tämän jälkeen siirretään potilaat ja työntekijät muualle. Eli säästö syntyy seinistä.

Sitten kuitenkin samaan aikaan tulee lisäkustannuksia taksikuljetuksista, kun eläkeläisiä kuskataan 70 kilometrin päästä taksilla päivystävään Sote-keskukseen. Kuten me kaikki tiedämme, 70 + 70 km taksimatka on halpaa kuin saippua. Lisäksi tämä raha ymmärtääkseni menee Kelan budjetista, eikä Sote-alueen budjetista.

Eli rahaa siirtyy budjetista toiseen, mutta valtion menot sen kuin vain jatkaa kasvuaan.
 
Viimeksi muokattu:
Lue nyt ajatuksella kirjoittamani kommentti "Suomen valtion default 2030-luvulla" threadissa. Tuo uutinen on linjassa kirjoittamani kanssa: säästöjä ollaan hakemassa eri Sote-alueilla ensisijaisesti palvelupaikkoja vähentämällä.

Nämä säästöt ovat säästöjä paperilla. Niissä suljetaan toiminto, osasto tai kokonainen terveyskeskus jossakin syrjemmällä ja jossain paikassa supistetaan aukioloaikoja. Tämän jälkeen siirretään potilaat ja työntekijät muualle. Eli säästö syntyy seinistä.

Sitten kuitenkin samaan aikaan tulee lisäkustannuksia esimerkiksi taksikuljetuksista, kun eläkeläisiä kuskataan 70 kilometrin päästä taksilla päivystävään Sote-keskukseen. Kuten me kaikki tiedämme, 70 + 70 km taksimatka on halpaa kuin saippua. Lisäksi tämä raha ymmärtääkseni menee Kelan budjetista, eikä Sote-alueen budjetista.

Eli rahaa siirtyy budjetista toiseen, mutta valtion menot sen kuin vain jatkaa kasvuaan.

Sote-palveluissa on krooninen pula työvoimasta. Joten jos siellä pitää säästää jostain, niin ne säästöt haetaan ensisijaisesti muualta kuin niistä työvoimakustannuksista. Jonka takia ne säästöt kohdistuu etenkin siihen palveluverkostoon, jolloin voidaan pyrkiä pitämään se annettavan hoidon määrä melkein samana, mutta pienemmällä kustannusjalanjäljellä.
Toki tuo ei ole vain puhdasta säästöä, kerta se voi lisätä logistiikan kustannuksia. Mutta ne kyllä tuppaa olemaan reilusti pienemmät kuin se, että ylläpidetään kokonaisia rakennuksia jotka ovat lopulta suhteellisen pienellä käytöllä.
 
Sote-palveluissa on krooninen pula työvoimasta. Joten jos siellä pitää säästää jostain, niin ne säästöt haetaan ensisijaisesti muualta kuin niistä työvoimakustannuksista. Jonka takia ne säästöt kohdistuu etenkin siihen palveluverkostoon, jolloin voidaan pyrkiä pitämään se annettavan hoidon määrä melkein samana, mutta pienemmällä kustannusjalanjäljellä.
Toki tuo ei ole vain puhdasta säästöä, kerta se voi lisätä logistiikan kustannuksia. Mutta ne kyllä tuppaa olemaan reilusti pienemmät kuin se, että ylläpidetään kokonaisia rakennuksia jotka ovat lopulta suhteellisen pienellä käytöllä.
Krooninen pula työvoimasta?? Sote-alueillahan on niin paljon lähiesimiehiä, koordinaattoreita ja keskijohtoa, että päät kolisee yhteen. Jos kerran lattiatasolla on krooninen pula, niin miksi ihmeessä noita kampaviinerihenkilöitä ei alenneta suorittaviin töihin?

Lisäys vielä edelliseen kommenttiini koskien mainitsemassasi uutisessa mainittuja Sote-alueiden YT-neuvotteluita.

Pohjanmaan Sote-alue oli hakemassa kymmenien miljoonien eurojen säästöjä, minkä seurauksena kaikkiaan 8000 työntekijää käsittävälle henkilöstölle pidettiin YT-neuvottelut.

Johtajista, hallinnosta ja asiantuntijoista koostuvasta 1000 ihmisestä neljä (4) irtisanottiin. Muita työntekijöitä käsittävästä 7000 ihmisestä kaksi (2) irtisanottiin.:lol: Eli sellaiset henkilöt saivat lapun käteen, jotka itse ilmoittivat halustaan lähteä muualle.

 
Viimeksi muokattu:
Krooninen pula työvoimasta?? Sote-alueillahan on niin paljon lähiesimiehiä, koordinaattoreita ja keskijohtoa, että päät kolisee yhteen. Jos kerran lattiatasolla on krooninen pula, niin miksi ihmeessä noita kampaviinerihenkilöitä ei alenneta suorittaviin töihin?

Lisäys vielä edelliseen kommenttiin koskien mainitsemassasi uutisessa mainittuja Sote-alueiden YT-neuvotteluita.

Pohjanmaan Sote-alue oli hakemassa kymmenien miljoonien eurojen säästöjä, minkä seurauksena kaikkiaan 8000 työntekijää käsittävälle henkilöstölle pidettiin YT-neuvottelut.

Johtajista, hallinnosta ja asiantuntijoista koostuvasta 1000 ihmisestä neljä (4) irtisanottiin. Muita työntekijöitä käsittävästä 7000 ihmisestä kaksi (2) irtisanottiin.:lol: Eli sellaiset henkilöt saivat lapun käteen, jotka itse ilmoittivat halustaan lähteä muualle.

Olin jo kirjoittamassa samaa, sotealueiden hallinto on aivan älytön. Jos 7 suorittavaa työntekijää kohtaa on 1 hallinnollinen ihminen niin se on aivan liikaa. Jossain olin näkevinäni jonku yksinkertaistetun organisaatiokaavion niin ylilääkäristä sotealueen johtajaan oli vissiin 7 eri esimiesporrasta. Iltalehden juttu sotealueiden johtajista. Tuossa jutussa pelkästään "johtajat" joiden palkka yli 5k€/kk, niitäkin oli jo yli 600 mikä kuulostaa aivan älyttömältä määrältä. Jutussa tulee myös ilmi että Keski-Pohjanmaan Soiten alueella 59 johtajaa ja Soiten sivujen mukaan henkilöstömäärä n. 4000. Kuulostaa hieman suurelta määrältä johtajia tuohon henkilöstömäärään.

Samahan on kun tulee kuntaliitoksia, virkamiehille annetaan hyviä eläkevirkoja kun ei voi irtisanoa. Pistetään esim. toinen viheraluepäälliköistä hoitamaan urheilukenttää samalla palkalla ja melkein samalla tittelillä.
 
Tämäkin on nyt vaikka kuinka monta kertaa käyty läpi.
  • kaikki hallituksen toimet eivät tähtää työllisyyden parantamiseen
  • suojaosan poisto tähtää kokokaikaisen työn vastaanottamisen tekemiseen kannattavammaksi senkin kustannuksella, että se tekee pätkätyön vastaanottamisesta kannattamattomampaa

Niin on käyty. Suojaosan poisto vähentää työnteon kannattavuutta verrattuna tukien varassa elämiseen. Mitään näyttöä ei ole esitetty siitä, että nykyinen suojaosa vähentäisi kokoaikatyön vastaanottamista, päinvastoin, moni työntekijä tekee osa-aikatyötä, vaikka haluaisi tehdä kokoaikatyötä.
 
Luottoluokituksen lasku on näköpiirissä jo. Se nyt on vähän niin, että ajatus jatkuvasti kasvavasta syömävelasta kymmeniä vuosia eteenpäin on täysin kestämätön. Nykyiset toimet eivät tule edes riittämään.

Kuitenkin jatkuvasti kasvava velka on se, mitä on tapahtunut toiselle vielä nopeammin ikääntyneelle maalle, eli Japanille.

Siinä olet oikeassa etteivät nykyiset toimet riitä, koska ne eivät mitenkään käsittele itse ongelmaa. Eläkeiän nostaminen sekä eläkeindeksien leikkaaminen ovat niitä, joilla saataisiin edes jotakin vaikutusta. Työurien pidentäminen sekä työttömyysaikojen lyhentäminen olisi myös tärkeää, mutta tässä hallitus on menossa ihan toiseen suuntaan aikuiskoulutustuen lakkauttamisen myötä.
 
Krooninen pula työvoimasta?? Sote-alueillahan on niin paljon lähiesimiehiä, koordinaattoreita ja keskijohtoa, että päät kolisee yhteen. Jos kerran lattiatasolla on krooninen pula, niin miksi ihmeessä noita kampaviinerihenkilöitä ei alenneta suorittaviin töihin?

Lisäys vielä edelliseen kommenttiini koskien mainitsemassasi uutisessa mainittuja Sote-alueiden YT-neuvotteluita.

Pohjanmaan Sote-alue oli hakemassa kymmenien miljoonien eurojen säästöjä, minkä seurauksena kaikkiaan 8000 työntekijää käsittävälle henkilöstölle pidettiin YT-neuvottelut.

Johtajista, hallinnosta ja asiantuntijoista koostuvasta 1000 ihmisestä neljä (4) irtisanottiin. Muita työntekijöitä käsittävästä 7000 ihmisestä kaksi (2) irtisanottiin.:lol: Eli sellaiset henkilöt saivat lapun käteen, jotka itse ilmoittivat halustaan lähteä muualle.


Kannattaa lukea se juttu ajatuksella:

Neuvottelujen tulos oli 28 henkilötyövuoden vähennys. Se on 2,8 prosenttia henkilöstöstä, jota neuvottelut koskivat.

Neuvotteluissa irtisanottiin neljä henkilöä.

– Meidän tavoite oli, että vähennykset koskevat hallintoa, Kinnunen sanoo.

Toiset neuvottelut koskivat 7 000 työntekijää ja niissä tavoiteltu säästö oli 6,2 miljoonaa euroa.

Toisissa neuvotteluissa henkilötyövuosien vähennys oli 99,5. Se on 1,4 prosenttia neuvottelujen piirissä olevasta henkilöstä.

Heistä irtisanottiin kaksi.

Eli vähennykset olivat 28 ja 99,5 henkilötyövuotta. Eli vaikka irtisanomisia oli vain neljä ja kaksi, irtisanomisten lisäksi siellä oli yhteensä noin 122 henkilön edestä joko siirtoja muihin tehtäviin tai vaikkapa eläkeratkaisuja (jotka eivät YT:eissä näy irtisanomisina).

*edit*
Tai voi jopa olla niin, että jos nuo koskivat koko organisaatiota, niin sitten siellä on noita eläkeratkaisuja tuon 122 henkilön edestä ja sen päälle sitten vielä kaikki sisäiset siirrot.
 
Viimeksi muokattu:
Krooninen pula työvoimasta?? Sote-alueillahan on niin paljon lähiesimiehiä, koordinaattoreita ja keskijohtoa, että päät kolisee yhteen. Jos kerran lattiatasolla on krooninen pula, niin miksi ihmeessä noita kampaviinerihenkilöitä ei alenneta suorittaviin töihin?

Lisäys vielä edelliseen kommenttiini koskien mainitsemassasi uutisessa mainittuja Sote-alueiden YT-neuvotteluita.

Pohjanmaan Sote-alue oli hakemassa kymmenien miljoonien eurojen säästöjä, minkä seurauksena kaikkiaan 8000 työntekijää käsittävälle henkilöstölle pidettiin YT-neuvottelut.

Johtajista, hallinnosta ja asiantuntijoista koostuvasta 1000 ihmisestä neljä (4) irtisanottiin. Muita työntekijöitä käsittävästä 7000 ihmisestä kaksi (2) irtisanottiin.:lol: Eli sellaiset henkilöt saivat lapun käteen, jotka itse ilmoittivat halustaan lähteä muualle.


Kyllä sote-alalla on krooninen pula työvoimasta, koskee niin julkisia kuin yksityisiä toimijoita. Pula on ollut olemassa tietyillä toiminta-alueilla jo parikymmentä vuotta ja ainakin viimeiset kuusi-seitsemän vuotta ihan koko sote-alalla.

Alalta lähtee koko ajan enemmän henkilöitä eläkkeelle, kuin mitä uusia tulee tilalle, joten siksi YT-neuvotteluissa ei välttämättä irtisanota yhtään ketään (kuten esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaan säästötoimissa). Poistuma eläkkeelle on niin suurta ja moni eläkeläinen itseasiassa jatkaa töitä vielä eläkkeelle jäämisen jälkeenkin.

Ei se jatkuva velanotto ole mikään mahdollisuus. Sama kuin sanoisi että pitää paskantaa housuun tai tappaa itsensä kun ei ole muuta vaihtoehtoa.

Näin on kuitenkin käynyt nopeasti ikääntyville maille. Ja tätä ennustetaan myös Suomelle.

Sitä sopii ihmetellä miksi nuoret ikäluokat aina vaan pienenevät. Johtuisiko vaikka vasemmistolaisuudesta, vasemmistolaisuuden aiheuttamasta riistoverotuksesta, woketuksesta ja muusta turvattomuuden tunteesta joka johtuu juuri siitä millä joku esittää paikkaavansa väestörakenteen. Jos täällä joutuu seuraava sukupolvi elämään kuin Afganistanissa, kannattaa varmaan muuttaa muualle lisääntymään tai tyytyä jättämään tekemättä. Kun oma elanto tulee kahvinjuonnista maksettavasta suojelurahasta, pitää tietenkin edelleen äänestää tätä touhua jatkavaa puoluetta. Muuten joutuu muiden työttömien kanssa samalle viivalle.

No jos lapsikuolleisuuden pieneneminen, hyvinvoinnin lisääntyminen, se ettei olla sodassa ja se, että naisillakin on asema työelämässä on jotenkin vasemmistolaista, niin sitten se on varmaan vasemmiston vika tämäkin.
 
Olin jo kirjoittamassa samaa, sotealueiden hallinto on aivan älytön. Jos 7 suorittavaa työntekijää kohtaa on 1 hallinnollinen ihminen niin se on aivan liikaa. Jossain olin näkevinäni jonku yksinkertaistetun organisaatiokaavion niin ylilääkäristä sotealueen johtajaan oli vissiin 7 eri esimiesporrasta. Iltalehden juttu sotealueiden johtajista. Tuossa jutussa pelkästään "johtajat" joiden palkka yli 5k€/kk, niitäkin oli jo yli 600 mikä kuulostaa aivan älyttömältä määrältä. Jutussa tulee myös ilmi että Keski-Pohjanmaan Soiten alueella 59 johtajaa ja Soiten sivujen mukaan henkilöstömäärä n. 4000. Kuulostaa hieman suurelta määrältä johtajia tuohon henkilöstömäärään.

Samahan on kun tulee kuntaliitoksia, virkamiehille annetaan hyviä eläkevirkoja kun ei voi irtisanoa. Pistetään esim. toinen viheraluepäälliköistä hoitamaan urheilukenttää samalla palkalla ja melkein samalla tittelillä.

Se voi ”kuulostaa” isolta määrältä, mutta oikeasti se ei ole. Isot organisaatiot kuitenkin tarvitsevat myös sitä hallintoa ja johtajia toimiakseen tehokkaasti.
Tuollainen 7:1 ja 7 esimiesporrasta menee aikalailla samoihin mittasuhteisiin kuin mitä löytyy vähänkin isommista yksityisistä yrityksistä. Toki nuo vaihtelee riippuen siitä, että minkälainen yritys on kyseessä ja mitä se tekee. Mutta jos mietitään jotain sote-organisaatioita, josta löytyy paljon erilaisia tehtäviä, niin ei tuo kyllä nopeasti kuulosta mitenkään liialliselta määrältä hallintoa.
 
Olin jo kirjoittamassa samaa, sotealueiden hallinto on aivan älytön. Jos 7 suorittavaa työntekijää kohtaa on 1 hallinnollinen ihminen niin se on aivan liikaa. Jossain olin näkevinäni jonku yksinkertaistetun organisaatiokaavion niin ylilääkäristä sotealueen johtajaan oli vissiin 7 eri esimiesporrasta. Iltalehden juttu sotealueiden johtajista. Tuossa jutussa pelkästään "johtajat" joiden palkka yli 5k€/kk, niitäkin oli jo yli 600 mikä kuulostaa aivan älyttömältä määrältä. Jutussa tulee myös ilmi että Keski-Pohjanmaan Soiten alueella 59 johtajaa ja Soiten sivujen mukaan henkilöstömäärä n. 4000. Kuulostaa hieman suurelta määrältä johtajia tuohon henkilöstömäärään.

Samahan on kun tulee kuntaliitoksia, virkamiehille annetaan hyviä eläkevirkoja kun ei voi irtisanoa. Pistetään esim. toinen viheraluepäälliköistä hoitamaan urheilukenttää samalla palkalla ja melkein samalla tittelillä.

Julkisissa organisaatiossa hallintoa on kyllä kerroksittain välillä paljon, itse kun on tottunut varsin horisontaaliseen hallintoon. Mutta kannattaa muistaa, että ennen hyvinvointialueita joka alueelle oli oma johtaja joka kunnassa. Eikä hallinnon kustannukset vrt. koko toiminnan kustannukset ole mitenkään valtavia.
 
Siirrytään. Siirrytään hallituksen malliin, jota se kutsuu "Ruotsin malliksi".
Paapaa miksi joka kerta kun tulen tänne lukemaan keskustelua, niin väität neliötä ympyräksi.
Ruotsin malli on olemassa, siinä tosiaan työntekijäpuoli ja työnantajapuoli NEUVOTTELIVAT yhteisymmäryksessä muutoksista ja joihin ollaan tyytyväisiä.
Tämä Suomen hallituksen malli on taas ihan täysin eri asia jolla ei ole mitään tekemistä tämän mallin kanssa.

Mutta tosiaan turha varmaan jatkaa keskustelua jos toinen väittää neliötä ympyräksi.
 
Paapaa miksi joka kerta kun tulen tänne lukemaan keskustelua, niin väität neliötä ympyräksi.

En väitä. Vaan totean, että hallitus kutsuu esitystään "Ruotsin malliksi". Se on siis hallituksen esitysten "markkinointinimi". Sulla taas on oma käsityksesi "Ruotsin mallista" ja mulla taas on vielä omani. Kaikki ovat ihan yhtä oikeassa ja väärässä ja mikään niistä ei vastaa tarkasti Ruotsin lainsäädäntöä, ellei sieltä kopioitaisi koko lakia tänne käyttöön mitä kukaan ei tietenkään halua. Kaikissa näissä "Ruotsin malleissa" jää siis iso osa Ruotsin lainsäädännöstä toteuttamatta ja lopputuloksena on ihan vaan Suomen malli. Tai Orpon hallituksen malli.
 
Viimeksi muokattu:
Olikos se Charlie Mungerin sitaatti, että jos tipahdat alas 100-kerroksisesta pilvenpiirtäjästä: se, että kerroksen 50 kohdalla tuntuu vielä ihan hyvältä ei tarkoita että asiat olisivat kunnossa.

Kyllä velka on ongelma,ei sitä kukaan kiellä. Mutta sitten onkin hyvä kysymys, että mitä sille voi tehdä, kuinka paljon velkaa on liikaa (Japanilla ollaan jo 260% GDP:stä) ja tehdäänkö, etenkin hätäisesti, leikkaamalla suurempaa vahinkoa kuin mitä leikkaukset säästävät.
 
En väitä. Vaan totean, että hallitus kutsuu esitystään "Ruotsin malliksi". Se on siis hallituksen esitysten "markkinointinimi". Sulla taas on oma käsityksesi "Ruotsin mallista" ja mulla taas on vielä omani. Kaikki ovat ihan yhtä oikeassa ja väärässä ja mikään niistä ei vastaa tarkasti Ruotsin lainsäädäntöä, ellei sieltä kopioitaisi koko lakia tänne käyttöön mitä kukaan ei tietenkään halua. Kaikissa näissä "Ruotsin malleissa" jää siis iso osa Ruotsin lainsäädännöstä toteuttamatta ja lopputuloksena on ihan vaan Suomen malli. Tai Orpon hallituksen malli.
Miksihän sitten puhutaan Ruotsin mallista jos ei tarkoiteta sitä, etteikö vain sumutusmielessä.. Että Ruotsissakin tehdään näin niin mekin voimme tehdä. Unohdetaan vaan sopivasti mainita ettei otettukaan mallia työntekijän kannalta edullisista puolista.
 
En väitä. Vaan totean, että hallitus kutsuu esitystään "Ruotsin malliksi". Se on siis hallituksen esitysten "markkinointinimi". Sulla taas on oma käsityksesi "Ruotsin mallista" ja mulla taas on vielä omani. Kaikki ovat ihan yhtä oikeassa ja väärässä ja mikään niistä ei vastaa tarkasti Ruotsin lainsäädäntöä, ellei sieltä kopioitaisi koko lakia tänne käyttöön mitä kukaan ei tietenkään halua. Kaikissa näissä "Ruotsin malleissa" jää siis iso osa Ruotsin lainsäädännöstä toteuttamatta ja lopputuloksena on ihan vaan Suomen malli. Tai Orpon hallituksen malli.
Kutsuisivat sitä sitten rehellisesti Orvon malliksi eivätkä yrittäisi sumuttaa kutsumalla Ruotsin malliksi. Ainut tarkoitus tuolla on yrittää lieventää vastustusta vetoamalla siihen, että tätä samaa käytetään muuallakin, mikä on enemmän tai vähemmän suoraa valehtelua.
 
Ainut tarkoitus tuolla on yrittää lieventää vastustusta vetoamalla, että tätä samaa käytetään muuallakin, mikä on enemmän tai vähemmän suoraa valehtelua.

Miksihän sitten puhutaan Ruotsin mallista

Kuten sanoin, se on markkinointitermi. Hallituspuolueet käyttävät termiä varmaan siksi, jotta muutokset saadaan kuulostamaan hyväksyttävämmältä. Todetaan, että nämä asiat on käytössä naapurimaassa, joten no probleemo, vaikka moni asia Ruotsin lainsäädännöstä jätetään tietenkin muutosten ulkopuolelle eikä voida kopioida isoa osaa laista. Se on mielikuvien rakentamista ja tarinankerrontaa. Sipilä käytti termiä "Suomen malli". Vastaavia on ollut muutoinkin. Hallitukset keksivät myyviä nimiä uudistuksille, jotka muutoin koetaan vieraiksi tai jopa haitallisiksi. Mitään valehtelua en niissä näe kun tuollainen termi ei voi tarkoittaa mitään spesifiä (paitsi sitä ehdotusta johon sillä viitataan).
 
Kuten sanoin, se on markkinointitermi. Hallituspuolueet käyttävät termiä varmaan siksi, jotta muutokset saadaan kuulostamaan hyväksyttävämmältä. Todetaan, että nämä asiat on käytössä naapurimaassa, joten no probleemo, vaikka moni asia Ruotsin lainsäädännöstä jätetään tietenkin muutosten ulkopuolelle eikä voida kopioida isoa osaa laista. Se on mielikuvien rakentamista ja tarinankerrontaa. Sipilä käytti termiä "Suomen malli". Vastaavia on ollut muutoinkin. Hallitukset keksivät myyviä nimiä uudistuksille, jotka muutoin koetaan vieraiksi tai jopa haitallisiksi. Mitään valehtelua en niissä näe kun tuollainen termi ei voi tarkoittaa mitään spesifiä (paitsi sitä ehdotusta johon sillä viitataan).
Selkeästi harhaanjohtava mainontakin on kiellettyä muissa yhteyksissä :) Koskahan edes saman tason käyttäytymistä voi odottaa poliitikoilta sillä rehellisyys on aika kaukana tuosta markkinointitermistä. Itse ainakin kutsun tuota valehteluksi, mutta joillakin voi olla löysemmät kriteerit.
 
Jotain ideoita tasapainottaa taloutta, ei kai tämä nyt niin vaikeaa ole, eihän?

* kaksi lääketieteellistä tiedekuntaa perustetaan kiireellisenä kouluttamaan uusia lääkäreitä, jotta saadaan työvoimapula ja poskettomat palkat laskuun
* erikoislääkärikoulutuksiin ei oteta uusia lääkäreitä loppuhallituskaudella, tarvitaan enemmän yleislääkäreitä
* terveyskeskuksia ei lakkauteta, leikataan ennemmin tarpeettomasta hoidosta, erikoissairaanhoidosta ja kalliista mutta vaikutuksiltaan vähäisistä hoidoista
* sairaanhoitoalueiden tietojärjestelmät yhdenmukaistetaan ja tehdään avoimella koodilla/rajapinnoilla vain yhtä projektia
* listaamattomien yritysten verohelpotukset ja arvon kasvattaminen paperilla lakkautetaan
* Yleishyödyllisten yhdistysten voitot verolle
* yritystukia leikataan
* järjestötukia leikataan tai lakkautetaan kokonaan
* virkamieskuntaa karsitaan ja kaikki turhat kehitysprojektit lakkautetaan
* lapsiperheille tukea lisätään
* koulujärjestelmässä otetaan välittömästi käyttöön kännykkäkielto (EDIT :D) ja fyysiset kirjat sekä kynä&paperi palautetaan käyttöön
* EU:lle ei anneta enää tulonsiirtoja, profiloidutaan kriisimaaksi saamapuolelle
* julkisella puolella siirrytään ei kriittisissä järjestelmissä avoimeen lähdekoodiin mahdollisimman paljon
 
Viimeksi muokattu:
Se voi ”kuulostaa” isolta määrältä, mutta oikeasti se ei ole. Isot organisaatiot kuitenkin tarvitsevat myös sitä hallintoa ja johtajia toimiakseen tehokkaasti.
Tuollainen 7:1 ja 7 esimiesporrasta menee aikalailla samoihin mittasuhteisiin kuin mitä löytyy vähänkin isommista yksityisistä yrityksistä. Toki nuo vaihtelee riippuen siitä, että minkälainen yritys on kyseessä ja mitä se tekee. Mutta jos mietitään jotain sote-organisaatioita, josta löytyy paljon erilaisia tehtäviä, niin ei tuo kyllä nopeasti kuulosta mitenkään liialliselta määrältä hallintoa.
No en ole noihin soteorganisaatioiden rakenteisiin niin tutustunut, mutta tuo minun esimerkin Keski-Pohjanmaan sotealueen 59 johtajaa n. 4000 henkilöstön organisaatiossa on paljon. Etenkin kun otetaan huomioon että Keski-Pohjanmaan väkiluku on vajaa 69000 wikipedian mukaaan. Toisena ääripäänä otetaan Keski-Uudenmaan sotealue, missä iltalehden jutun mukaan "vain" 12 johtajaa. Keusoten sivujen mukaan alueella asukkaita n. 200 000 ja henkilöstöä yli 4200. Noita kahta aluetta kun verrataan niin tuo 59 johtajaa vaikuttaa aivan älyttömältä määrältä. Ja tuossa iltalehden jutussa oli vain johtajat jotka tienaa yli 5000€/kk.
 
Jotain ideoita tasapainottaa taloutta, ei kai tämä nyt niin vaikeaa ole, eihän?

* kaksi lääketieteellistä tiedekuntaa perustetaan kiireellisenä kouluttamaan uusia lääkäreitä, jotta saadaan työvoimapula ja poskettomat palkat laskuun
* erikoislääkärikoulutuksiin ei oteta uusia lääkäreitä loppuhallituskaudella, tarvitaan enemmän yleislääkäreitä
* terveyskeskuksia ei lakkauteta, leikataan ennemmin tarpeettomasta hoidosta, erikoissairaanhoidosta ja kalliista mutta vaikutuksiltaan vähäisistä hoidoista
* sairaanhoitoalueiden tietojärjestelmät yhdenmukaistetaan ja tehdään avoimella koodilla/rajapinnoilla vain yhtä projektia
* listaamattomien yritysten verohelpotukset ja arvon kasvattaminen paperilla lakkautetaan
* Yleishyödyllisten yhdistysten voitot verolle
* yritystukia leikataan
* järjestötukia leikataan tai lakkautetaan kokonaan
* virkamieskuntaa karsitaan ja kaikki turhat kehitysprojektit lakkautetaan
* lapsiperheille tukea lisätään
* koulujärjestelmässä otetaan välittömästi käyttöön kännykkäpakko ja fyysiset kirjat sekä kynä&paperi palautetaan käyttöön
* EU:lle ei anneta enää tulonsiirtoja, profiloidutaan kriisimaaksi saamapuolelle
* julkisella puolella siirrytään ei kriittisissä järjestelmissä avoimeen lähdekoodiin mahdollisimman paljon
1. Mistä 6 ja 7. yliopistosairaala kouluttamaan ja riittävä määrä opetushenkilöstöä?
2. Ei tarvita lyhytaikaisia käypäläisiä yleislääkäreiksi vaan osaavia pitkäaikaiseen työskentelyyn motivoituneita jotka erikoistuvat yleislääketieteeseen. Erikoislääkäri pula on myös monilla muilla erikoaisaloilla ja nykyään pääsyä erikoistumana jo säädellään.
3. Mikä on kännykkäpakko koulujärjestelmän?
 
1. Mistä 6 ja 7. yliopistosairaala kouluttamaan ja riittävä määrä opetushenkilöstöä?
2. Ei tarvita lyhytaikaisia käypäläisiä yleislääkäreiksi vaan osaavia pitkäaikaiseen työskentelyyn motivoituneita jotka erikoistuvat yleislääketieteeseen. Erikoislääkäri pula on myös monilla muilla erikoaisaloilla ja nykyään pääsyä erikoistumana jo säädellään.
3. Mikä on kännykkäpakko koulujärjestelmän?

1. Haastehan tämä on, mutta työ on aloitettava välittömästi. Sitä on vitkuteltu aivan liian kauan.
2. Terveydenhuollon painopistettä on palautettava jälleen yleislääkäritasolle. Se on viimevuosina valunut aivan liikaa erikoislääkäripuolelle. Ei tarvitse olla yleislääketieteen erikoislääkäri pystyäkseen hoitamaan tavallisia potilaita. Kokenut peruslääkäri riittää varsin moneen vaivaan. Nyt lähetetään aivan liikaa potilaita erikoislääkärille.
3. Piti olla kännykkäkielto :D
 
Jotain ideoita tasapainottaa taloutta, ei kai tämä nyt niin vaikeaa ole, eihän?

* kaksi lääketieteellistä tiedekuntaa perustetaan kiireellisenä kouluttamaan uusia lääkäreitä, jotta saadaan työvoimapula ja poskettomat palkat laskuun
* erikoislääkärikoulutuksiin ei oteta uusia lääkäreitä loppuhallituskaudella, tarvitaan enemmän yleislääkäreitä
* terveyskeskuksia ei lakkauteta, leikataan ennemmin tarpeettomasta hoidosta, erikoissairaanhoidosta ja kalliista mutta vaikutuksiltaan vähäisistä hoidoista
* sairaanhoitoalueiden tietojärjestelmät yhdenmukaistetaan ja tehdään avoimella koodilla/rajapinnoilla vain yhtä projektia
Onko näiden ajatusten taustalla jotain oikeaa ymmärrystä/osaamista terveydenhuollosta? Koska omaan ymmärrykseen vaikuttaa aika hasardilta. Kahden lääketieteellisen tiedekunnan polkaiseminen käyntiin ei onnistu ihan tuosta vaan, mistä äkkiä pieraiset henkilökunnat ja kaksi yliopistollista sairaalaa lisää?
Nyt on valtava pula nimen omaan erikoislääkäreistä, erityisesti psykiatriassa, jos nyt erikoistuminen kiellettäisiin, olisi tämä aivan tajuttoman tuhoisa temppu joka näkyisi vuosikymmeniä.
Osaatko sinä kertoa, mitä vähäarvoisia hoitoja erikoissairaanhoidossa annetaan, siis sellaisia jotka tuosta vaan voidaan pyyhkäistä vitikkoon?
Suomessa on jo nyt ihan toimivia tietojärjestelmiä, Husin sekoilu saa näyttämään asiat siltä kuin mikään ei missään toimisi, tämä ei pidä paikkaansa. Jos nyt yhtäkkiä koko maasta pistettäisiin kaikki järjestelmät aivan uuteen uskoon, niin menisi vuosia ennen kuin oltaisiin edes samassa pisteessä toimivuuden kannalta kuin nyt.

Silti, lääkärien koulutusta pitää lisätä Lääkäriliiton ankarasta lobbauksesta huolimatta, palveluverkkoa on karsittava jo siitä yksinkertaisesta syystä että jokaisessa autiokylässä on aivan turha pitää yllä päivystyksiä. Ihmisten tulisi ymmärtää, että heidän elintapavalinnoillaan on valtava merkitys Soten toimivuuteen. Nyt kun kaikkialla vaan toitotetaan läskipositiivisuutta ynnä muuta sairasta paskaa, joka tuhoaa ihmisten terveyden ja rasittaa terveydenhuoltoa aivan suunnattomasti. Tämä pitää saada loppumaan. Myös ymmärrys tupakoinnin ja alkoholin väärinkäytön haitallisuudesta pitäisi saada uppoamaan porukkaan. Nyt vaan tuudittaudutaan siihen, että kyllä järjestelmä hoitaa, vaikka vedän itseni rasvalla, viinalla ja tupakalla ihan piippuun ennen kuin on 50v mittarissa. Sitten vingutaan päivystyksessä kun kestää päästä lääkärille yms.
 
Onko näiden ajatusten taustalla jotain oikeaa ymmärrystä/osaamista terveydenhuollosta? Koska omaan ymmärrykseen vaikuttaa aika hasardilta. Kahden lääketieteellisen tiedekunnan polkaiseminen käyntiin ei onnistu ihan tuosta vaan, mistä äkkiä pieraiset henkilökunnat ja kaksi yliopistollista sairaalaa lisää?
Nyt on valtava pula nimen omaan erikoislääkäreistä, erityisesti psykiatriassa, jos nyt erikoistuminen kiellettäisiin, olisi tämä aivan tajuttoman tuhoisa temppu joka näkyisi vuosikymmeniä.
Osaatko sinä kertoa, mitä vähäarvoisia hoitoja erikoissairaanhoidossa annetaan, siis sellaisia jotka tuosta vaan voidaan pyyhkäistä vitikkoon?
Suomessa on jo nyt ihan toimivia tietojärjestelmiä, Husin sekoilu saa näyttämään asiat siltä kuin mikään ei missään toimisi, tämä ei pidä paikkaansa. Jos nyt yhtäkkiä koko maasta pistettäisiin kaikki järjestelmät aivan uuteen uskoon, niin menisi vuosia ennen kuin oltaisiin edes samassa pisteessä toimivuuden kannalta kuin nyt.

Silti, lääkärien koulutusta pitää lisätä Lääkäriliiton ankarasta lobbauksesta huolimatta, palveluverkkoa on karsittava jo siitä yksinkertaisesta syystä että jokaisessa autiokylässä on aivan turha pitää yllä päivystyksiä. Ihmisten tulisi ymmärtää, että heidän elintapavalinnoillaan on valtava merkitys Soten toimivuuteen.

En ole terveydenhuollon alalla, mutta tuttuina on useita lääkäreitä, joiden kanssa olen keskustellut asioista. En sano, että kahden lääketieteellisen polkaiseminen tyhjästä olisi helppoa tai ongelmatonta, se on toki hasardia. Mutta valitettavasti tilanne on päästetty siihen jamaan, että nyt on tehtävä oikeasti ratkaisuja, joilla on vaikutusta. Jos tämä olisi tehty 10 vuotta sitten niin yksi lääkis olisi ehkä riittänyt. Jos 20 vuotta sitten, niin merkittävä paikkojen lisäys jokaiseen lääkikseen olisi ehkä riittänyt.

Vaikutukseltaan matalia hoitoja? Mites vaikka polven tähystykset? Suositus: Polvikuluman tähystysleikkaukset lopetetaan julkisessa terveydenhoidossa Turhat magneettikuvat? Kyllä näistä keskustellaan: Terveydenhuollossa pitäisi antaa vain vaikuttavia hoitoja

Autiokylien päivystykset on lopetettu jo aikaa sitten. Nythän niitä ajetaan jo alas keskikokoisistakin kaupungeista.


Nyt kun kaikkialla vaan toitotetaan läskipositiivisuutta ynnä muuta sairasta paskaa, joka tuhoaa ihmisten terveyden ja rasittaa terveydenhuoltoa aivan suunnattomasti. Tämä pitää saada loppumaan. Myös ymmärrys tupakoinnin ja alkoholin väärinkäytön haitallisuudesta pitäisi saada uppoamaan porukkaan. Nyt vaan tuudittaudutaan siihen, että kyllä järjestelmä hoitaa, vaikka vedän itseni rasvalla, viinalla ja tupakalla ihan piippuun ennen kuin on 50v mittarissa. Sitten vingutaan päivystyksessä kun kestää päästä lääkärille yms.
Olen samaa mieltä siinä, että kyllä ihmisten täytyy jotain vastuuta kantaa itsestään ja elintavoistaan.
 
Vaikutukseltaan matalia hoitoja? Mites vaikka polven tähystykset? Suositus: Polvikuluman tähystysleikkaukset lopetetaan julkisessa terveydenhoidossa Turhat magneettikuvat? Kyllä näistä keskustellaan: Terveydenhuollossa pitäisi antaa vain vaikuttavia hoitoja
Siis löysit jutun, jossa kerrotaan, että jo seitsemän vuotta sitten on turhia leikkauksia lopetettu. Totta kai hoitoa ja sen tarpeellisuutta arvioidaan koko ajan. Röntgenhoitajana olen erittäin tietoinen turhista mri-kuvauksista, onneksi suuri osa niistä nykyään tehdään yksityispuolella, kun lääkärit eivät niitä kovin herkästi julkisella suostu antamaan (eräitä poikkeuslääkäreitä lukuunottamatta, mutta kyllä heidän lähetteistään tehdään valituksia, jotka jopa joskus hillitsevät lähetesormea). Mutta en usko, että ellei kategorisesti päätetä että liian kalliita hoitoja ei anneta tai liian vanhoja ihmisiä ei enää hoideta, löytyisi jostain iso kasa aivan turhia hoitoja. Jos halutaan merkittävästi palveluvalikoimaa rajata, niin sitten on löydettävissä säästöjä, mutta millainen huuto siitä alkaisi.
 
Nythän esim HUS on vähentämässä synnytys- ja muuta 24h toimintaa, nimenomaan erikoislääkäripulaan vedoten. Anestesialääkärien puute taisi olla se suurin syy Lohjan synnytysten lopettamiseen.
 
Voiko hallitus päättää lääkäreiden koulutuspaikkojen määrää? Eikö sen päätä ihan yliopiston johto? Saisivat aloittaa kunnon lakot myös raideliikenteessä. Ei mua tosin ne työelämän heikennykset kiinnosta tippaakaan, mutta olisi remontti kesken niin loma kelpaisi.
 
Voiko hallitus päättää lääkäreiden koulutuspaikkojen määrää? Eikö sen päätä ihan yliopiston johto? Saisivat aloittaa kunnon lakot myös raideliikenteessä. Ei mua tosin ne työelämän heikennykset kiinnosta tippaakaan, mutta olisi remontti kesken niin loma kelpaisi.
Kyllä hallituksella ja eduskunnalla on valta ja vastuu koulutuspolitiikasta ja sen toteuttamisen mahdollistamisesta. Vai luuletko, että yliopistot kieltäytyvät kouluttamasta lisää lääkäreitä, vaikka siihen annettaisiinkin resursseja?
 
Tämäkin on nyt vaikka kuinka monta kertaa käyty läpi.
  • suojaosan poisto tähtää kokokaikaisen työn vastaanottamisen tekemiseen kannattavammaksi senkin kustannuksella, että se tekee pätkätyön vastaanottamisesta kannattamattomampaa

Tämä on kyllä huikea ajatusrakennelma. Yritykset ja työnantajajärjestöt ovat ajaneet Suomeen mallin, jossa suuret yritykset, esim. kauppaketjut palkkaavat vuokratyövoiman kautta valtavan osa-aikaisten työntekijöiden päivystysarmeijan. Nämä poloiset kyttäävät työtunteja tehtäväksi kuin almuja konsanaan. Osalla työsopimus on mallia 0-8 h viikossa. Työnantajalle tämä on tietysti namia, säästyy pitkä penni, koska eihän noilla ole samoja oikeuksia kuin vakituisilla. Samalla tasataan kätevästi kulutushuiput kun saadaan sieltä ylisuuresta osa-aika-armeijasta hälytettyä tuuraajat ja ruuhkahuiput kuntoon. Ei tarvi kovin tarkasti miettiä työvuorolistoja nääs.

Tässä ei ole muuta ongelmaa, kuin että suuri osa noista ei tee osa-aikaa kuin pakosta. Koska kaikki halukkaat eivät tähänkään pääse koska töitä ei riitä kaikille, voidaan näitä sitten kyykyttää paskalla palkalla ja monenlaisella epäterveellä suosimisella. Näitä alimman tason duunareita sitten vielä rekrytään jollain 4-portaisella mallilla, jossa maksetaan 98% turhaa sille paskalle rekryfirmalle, joka osaa rekryn huonommin kuin palkkaavat yritykset itse. Tässä on ajan saatossa paskottu aika rankasti työelämää tämän osalta, ja sitä normaalia yrittäjän riskiä ja työtä sälytetty duunareille. Kokoaikatyötä on koko ajan vähemmän.

Sitten vielä kaiken huipuksi ihmetellään, että miksi nuoret ja köyhät ei tee vauvoja ja osta asuntoja. Rakenna sitä elämän pohjaa tällä kuviolla, hanki 4 työpaikkaa ja toimeentulotuki+asumistuki, että voit elää.

Ja tässä tilanteessa sitten ollaan tekemässä osa-aikaisen työn vastaanottamisesta kannattamattomampaa. Mikä voisi mennä pieleen?
 
Viimeksi muokattu:
Muutaman tutun lääkärin kanssa jutelllut, niin kyllähän se kuulostaa ihan poskettomalta, että vasta valmistuneille tarjotaan jotain yli 10000€ kuukausipalkkoja, jos lähtevät tekemään keikkaa perähikiän terveyskeskuskseen. Tai vastaavasti muutaman vuoden työelämässä olleet lääkärit alkavat tekemään 3 päiväistä työviikkoa, koska ei huvita tehdä enempää ja palkka niin korkea ettei elintasossa näy muutosta. Molemmat skenaariot mahdollistaa lääkäreiden liian vähäinen määrä.
 
En väitä. Vaan totean, että hallitus kutsuu esitystään "Ruotsin malliksi". Se on siis hallituksen esitysten "markkinointinimi". Sulla taas on oma käsityksesi "Ruotsin mallista" ja mulla taas on vielä omani. Kaikki ovat ihan yhtä oikeassa ja väärässä ja mikään niistä ei vastaa tarkasti Ruotsin lainsäädäntöä, ellei sieltä kopioitaisi koko lakia tänne käyttöön mitä kukaan ei tietenkään halua. Kaikissa näissä "Ruotsin malleissa" jää siis iso osa Ruotsin lainsäädännöstä toteuttamatta ja lopputuloksena on ihan vaan Suomen malli. Tai Orpon hallituksen malli.
Tässä huomaa, että sinulla ei ole hajuakaan Ruotsin mallista. Se että sinä et siitä tiedä mitään, ei todellakaan tarkoita että muut eivät tietäisi. Eli tuo lihavoitu kommentti kyllä aiheuttaa myötähäpeää.

Ruotsissa homma ei perustu juuri lainkaan lainsäädäntöön, vaan työmarkkinajärjestöjen välisiin sopimuksiin. Suomen mallin on kaukana Ruotsista, ja nyt hallitus on ajamassa valtavalla loikalla siitä vielä enemmän pois päin.
 
Tässä huomaa, että sinulla ei ole hajuakaan Ruotsin mallista. Se että sinä et siitä tiedä mitään, ei todellakaan tarkoita että muut eivät tietäisi. Eli tuo lihavoitu kommentti kyllä aiheuttaa myötähäpeää.

Ruotsissa homma ei perustu juuri lainkaan lainsäädäntöön, vaan työmarkkinajärjestöjen välisiin sopimuksiin. Suomen mallin on kaukana Ruotsista, ja nyt hallitus on ajamassa valtavalla loikalla siitä vielä enemmän pois päin.

Ei tuosta ole kyse, vaan siitä että hallitus on päättänyt kutsua esitystään "Ruotsin malliksi". Ja vasemiston ja muiden hallituksen esitystä vastustavien mielestä "Ruotsin malli" on jotain ihan muuta. Ja kummatkin jättävät suurimman osan Ruotsin lainsäädännöstä ja käytännöistä tuon oman määritelmänsä ulkopuolelle. Kummatkin ovat väärässä ja oikeassa, eikä "Ruotsin mallilla" ole mitään yhtä määritelmää.

En ole missään tainnut edes avata kunnolla, mitä juuri mun mielestä tarkoittaa "Ruotsin malli".
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsin työmarkkinamalli voi tarkoittaa mitä vain kenelle tahansa ja kaikki on väärässä.

Pienenevä palkka on duunarin etu.

Fortum teki hyvät diilit, kun verkot myi.

Unohdankohan vielä jotain näitä legendaarisia heittoja.
 
Ns. "Ruotsin mallia" kommentoidaan vähän eri näkökulmasta - toiset kommentoivat prosessia (diskuteerataan ns. loputtomiin kunnes on konsensus), toiset lopputulemaa (joustavampi, tuottavampi ja tehokkaampi työmarkkina) ja ehkä joitain yksittäisiä sääntöjä/päätöksiä (kuten lakko-oikeuden rajaukset). Jolloin sitten huudetaan vähän toisten ohi. Meillähän on yritetty tehdä muutoksia työmarkkinaan kolmikantaisesti, mutta mitään olennaisia muutoksia ei ole kyetty kertaakaan tekemään sitä kautta.
 
Tämä on kyllä huikea ajatusrakennelma. Yritykset ja työnantajajärjestöt ovat ajaneet Suomeen mallin, jossa suuret yritykset, esim. kauppaketjut palkkaavat vuokratyövoiman kautta valtavan osa-aikaisten työntekijöiden päivystysarmeijan. Nämä poloiset kyttäävät työtunteja tehtäväksi kuin almuja konsanaan. Osalla työsopimus on mallia 0-8 h viikossa. Työnantajalle tämä on tietysti namia, säästyy pitkä penni, koska eihän noilla ole samoja oikeuksia kuin vakituisilla. Samalla tasataan kätevästi kulutushuiput kun saadaan sieltä ylisuuresta osa-aika-armeijasta hälytettyä tuuraajat ja ruuhkahuiput kuntoon. Ei tarvi kovin tarkasti miettiä työvuorolistoja nääs.

Tässä ei ole muuta ongelmaa, kuin että suuri osa noista ei tee osa-aikaa kuin pakosta. Koska kaikki halukkaat eivät tähänkään pääse koska töitä ei riitä kaikille, voidaan näitä sitten kyykyttää paskalla palkalla ja monenlaisella epäterveellä suosimisella. Näitä alimman tason duunareita sitten vielä rekrytään jollain 4-portaisella mallilla, jossa maksetaan 98% turhaa sille paskalle rekryfirmalle, joka osaa rekryn huonommin kuin palkkaavat yritykset itse. Tässä on ajan saatossa paskottu aika rankasti työelämää tämän osalta, ja sitä normaalia yrittäjän riskiä ja työtä sälytetty duunareille. Kokoaikatyötä on koko ajan vähemmän.

Sitten vielä kaiken huipuksi ihmetellään, että miksi nuoret ja köyhät ei tee vauvoja ja osta asuntoja. Rakenna sitä elämän pohjaa tällä kuviolla, hanki 4 työpaikkaa ja toimeentulotuki+asumistuki, että voit elää.
Tämä, Suomeen on luotu eräänlainen orjatyövoima markkina. Halpaa työvoimaa tuodaan ulkomailta joiden palkanmaksua veronmaksajat tukee merkittävästi. Sitten on näitä työelämään tutustumista joita työnantajat käyttävät härskisti hyväkseen.

Mitään työvoimapulaa ei oikeasti ole lukuunottamatta terveydenhuoltoa. Sekin on itse aiheutettua mm. lääkäreiden koulutus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 466
Viestejä
4 497 361
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom