Ja firmathan voi kiertää ikäviä työ- sekä palkkaehtoja erilaisten vuokratyö sekä alihankintajärjestelyiden kautta. Työvoimavaltaisimmat hommat voidaan ulkoistaa ja samalla päästä kätevästi eroon erilaisista työnantajan velvoitteista sekä vastuista.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
EK, no on etujärjestö. Ei edusta kaikkia työantajia ei edes kaikkia yrityksiä saati yrittäjiä.Oikeastaan on jopa pöyristyttävää, että joku voi kuvitella EK:n ajavan muutakin kuin EK:n etuja. Historia sen on näyttänyt jo ettei mitään muuta ole ikinä edes yritetty, koska muuten kyseessä olisi epäpätevin poppoo sitten Thatcherin tai Reaganin asiantuntijoiden jotka ihan vahingossa kippasivat tilanteen suosimaan pienenpientä eliittiä. Vastaus ongelmiinkin on aina sama, pakko leikata nyt köyhiltä ja keskiluokalta antaen rikkaille tai myöhemmin on vielä pahemmin asiat. Ainoa vaan, että viimeiset vuosikymmenet on toteutunut lupauksesta se vain rikkaille antaminen - miksi tilanne olisi muuttunut nyt?
Ajatus tasolla on toki outoa että toinen osapuoli voisi sopia kolmatta osapuolta sitovia sopimuksia. Mutta hallituksen esityksessä puhutaan yleissitovuudesta ja siitä että nykyisin paikallisesti voi sopia vain järjestäytyneet, ja esityksen perus idea se että muutoksen jälkeen paikallisesti voisi sopia myös ei järjestäytyneet yritykset. Nopeasti ajatellen ajatus on että ilmanmuuta, käsittämätöntä ettei se ole nykyisin mahdollista.Lainaan ja tarkennan omaa viestiäni.
Hallituksen esitys lakimuutoksesta on todellakin sellainen, että järjestäytymättömissä yrityksissä on mahdollista sopia kuinka alhainen palkka tahansa. ....
Ei voi, jos siis työ tehdään Suomessa. Lähimmäksi voi yrittää teettämällä työ yksinyrittäjillä, mutta sen yrittäjän pitää oikeasti tehdä se työ "yksin", jos menee hämärän rajalle, niin voi läsähtää takautuvasti. Näitä toki ollut.Ja firmathan voi kiertää ikäviä työ- sekä palkkaehtoja erilaisten vuokratyö sekä alihankintajärjestelyiden kautta. Työvoimavaltaisimmat hommat voidaan ulkoistaa ja samalla päästä kätevästi eroon erilaisista työnantajan velvoitteista sekä vastuista.
Niin, esim ukrainan raksaukkoja huijattiin kevytyrittäjiksi saman tien kun tänne tulivat.Ei voi, jos siis työ tehdään Suomessa. Lähimmäksi voi yrittää teettämällä työ yksinyrittäjillä, mutta sen yrittäjän pitää oikeasti tehdä se työ "yksin", jos menee hämärän rajalle, niin voi läsähtää takautuvasti. Näitä toki ollut.
Aloilla missä kilpaillaan lähialueilla, ja mailmanlaajuisesti, niin palkanmaksuvara/kustannus riippuu ihan siitä rajat ylittävästä kilpailusta.
Ei voi, jos siis työ tehdään Suomessa. Lähimmäksi voi yrittää teettämällä työ yksinyrittäjillä, mutta sen yrittäjän pitää oikeasti tehdä se työ "yksin", jos menee hämärän rajalle, niin voi läsähtää takautuvasti. Näitä toki ollut.
Aloilla missä kilpaillaan lähialueilla, ja mailmanlaajuisesti, niin palkanmaksuvara/kustannus riippuu ihan siitä rajat ylittävästä kilpailusta.
SYYSKUUSSA 2022 Itä-Suomen aluehallintoviraston tarkastaja tarpoi yllätyskäynnille lieksalaisen hakkuuaukon laitaan ja näki siellä kolme ihmistä työn touhussa.
Istutustyöt olivat käynnissä: uutta metsää hakatun tilalle.
Tarkastuskohde oli valittu, koska oli syytä epäillä, että kaikki ei ole kunnossa. Eikä sitten ollutkaan: Kaikki lisät olivat maksamatta ja yhdellä istuttajalla tuntipalkka jäi alle neljän euron. Lisäksi kaikki viittasi epäterveellisiin työaikoihin.
...
LIEKSAN istutustyömaan tilaaja oli suuri suomalainen metsäyhtiö Tornator. Työntekijät olivat Ukrainasta ja Uzbekistanista, ja heitä työllisti Viroon rekisteröity yritys Forest Care OÜ.
Ylitarkastaja Merja Laakkosen kirjoittama raportti on esimerkki metsänhoidon nykytodellisuudesta, sen rumemmasta päästä.
”Työnantajan toimittamien työsopimusten perusteella havaitsin, että työntekijän X työsopimuksessa on sovittu kuukausipalkasta 1 548 euroa ja työntekijän Y työsopimuksessa on sovittu kuukausipalkasta 654 euroa”, Laakkonen kirjoittaa.
Ensimmäinen palkka oli 19 prosenttia ja toinen jopa 66 prosenttia alle työehtosopimuksen mukaisen kuukausipalkan. Työterveyshuoltoa ei ollut.
Tarkastaja myös epäili, ettei työnantajan väite 40 tunnin työviikoista voinut pitää paikkaansa.
Kahdeksan tunnin työpäivässä pystyy istuttamaan noin 1300 tainta. Yrittäjän esittämien lukujen mukaan nämä työntekijät olisivat yltäneet lähes 5000 taimen keskiarvoon.
”Pidän todennäköisenä, että työntekijät ovat tehneet pidempää työpäivää ja työviikkoa”, ylitarkastaja Laakkonen päätteli.
Arvio vähän alle neljän euron tuntipalkasta voi siis sekin olla yläkanttiin.
...
Itä-Suomessa ilmiö alkoi paljastua, kun tapauksia tuli tietoon ilmoittajien ja sairaaloiden kautta. Oli sohaistu raivaussahalla kaveria, kun ei teräsuojia aina käytetty. Sairaala ilmoitti poliisille ja poliisi työsuojeluun.
Törkeimmässä Laakkosen kohtaamassa tapauksessa yrittäjä tunki sairaalaan itsensä loukannutta ulkomaista työntekijää painostamaan, jottei tämä puhuisi viranomaisille. Mukana oli nippu allekirjoitettavia papereita tilanteen kaunistelemiseksi.
Hyväksikäytön haitari on laaja, Laakkonen kertoo.
”Tapaukset vaihtelevat hirveästi. On voitu sopia 500 euron kuukausipalkasta eikä mistään muusta. Tai sitten on sovittu ihan oikeasta peruspalkasta, mutta ei ole maksettu mitään lisiä, joista kuitenkin muodostuu iso osa palkasta.”
...
IHAN OMA luokkansa ovat niin kutsutut valeyrittäjät, joita työnantajat mieluusti nimittävät ”kevytyrittäjiksi”.
Näissä tapauksissa työnantaja jättää kaikki eläke-, työttömyysvakuutus- ja sairausvakuutusmaksut maksamatta ja työterveyden järjestämättä, koska istuttajat tai raivaussahan käyttelijät ovat hänen tulkintansa mukaan yrittäjiä.
...
HS:N LUKEMISSA raporteissa oli kaksi tapausta, joissa työsuhde oli naamioitu yrittäjyydeksi. Ensimmäisessä niistä mukana oli myös ukrainalaisia, joita on nyt sodan vuoksi tullut Suomeen tuhansittain.
Tapaus tuli ilmi Virroilla, Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston alueella. Toukokuussa 2023 tarkastaja tapasi Metsä Groupin tilaamalla istutustyömaalla yhden virolaisen ja kuusi ukrainalaista työntekijää.
Yksi istuttaja ilmoitti, että heillä oli Sivo Palvelut -nimisen yrityksen kanssa ”kevytyrittäjäsopimus”. Suomen laki ei kevytyrittäjyyttä tunne. Ihminen joko on yrittäjä tai ei ole. Yrityksen mukaan metsätöitä teki Pirkanmaalla 16 ”kevytyrittäjää”.
Käytännössä kyse oli kuitenkin työsuhteen tunnusmerkit täyttävästä työstä.
Töiden hinnoittelusta päätti Sivo Palvelut, ja palkkiot raivaamisesta ja istutustyöstä olivat samoja kaikille. Tarkastuksessa kävi ilmi, että työkohteet ja niiden aikataulutuksen päätti työnjohtaja. Sivo Palvelut järjesti myös työvälineitä ja majoitusta.
”Työtä on tehty sopimukseen perustuen, työnantajan lukuun, henkilökohtaisesti, vastiketta vastaan ja työnantajan johdon ja valvonnan alaisena. Näin ollen kyse on ollut Työsopimuslain 1 luvun 1 §:n mukaisesta työsuhteesta”, summasi tarkastaja Virve Leskinen.
Leskinen arvioi Sivo Palveluiden rikkoneen myös syrjinnän kieltoa, koska yrityksen nimissä samoja istutustöitä tehneet uzbekistanilaiset tekivät töitään työsuhteessa eivätkä yrittäjinä, kuten ukrainalaiset.
”Yrittäjinä työskennelleet henkilöt ovat olleet heikommassa asemassa, koska heidän osaltaan Sivo Palvelut Oy on laiminlyönyt työlainsäädännön mukaisia velvoitteitaan”, raportissa lukee. Osalla ukrainalaisista korvaus jäi työehtosopimuksen vähimmäistason alle.
...
Sivo Palvelut kutsui syrjintäsyytöstä perusteettomaksi, koska yrittäjyys oli sen mukaan ollut kunkin henkilön vapaa valinta. Leskisen mukaan yritys ei kyennyt vastauksellaan kumoamaan vastuutaan havaitusta syrjinnästä.
Jep, se yksi esimerkki missä läsähti takautuvasti, muistaakseni "palkannut" yritys meni konkkaan, ja lasku(vastuu) siirty pääurakoitsijalle.Niin, esim ukrainan raksaukkoja huijattiin kevytyrittäjiksi saman tien kun tänne tulivat.
Mutta eihän hallitus ole lopettamassa (syömä)velanottoa? Hallitusohjelma on käytännössä EK:n kynästä. Mutta jos ei nyt puututa siihen niin eikö vaikka asumistuen suojaosan poisto osu köyhiin?Olisiko niin, että syömävelan ottaminen täytyy lopettaa ja EK ei leikkaa keneltäkään yhtään mitään.
Sotehimmelin kulut iskee nyt lujemmin ja edellinen hallitus päätti ottamansa nollakorkoiset lainat muuttaa vaihtuvakorkoisiksi, joten nyt maksetaan rajuja korkosummia niistä veloista.Eikös hallitus ota velkaa yhtä paljon kuin edellinenkin? Hallitusohjelma on käytännössä EK:n kynästä. Mutta jos ei nyt puututa siihen niin eikö vaikka asumistuen suojaosan poisto osu köyhiin?
Liittyy EK:hon miten ?Mutta jos ei nyt puututa siihen niin eikö vaikka asumistuen suojaosan poisto osu köyhiin?
Menee vähän mielikuvaväritykseksi, todennäköisesti puhut siitä mistä jossain ketjussa oli aiemmin juttua ja kyse ihan vanhasta linjauksesta ja isommasta kokonaisuudesta. Ei edellisen hallituksen päätöksiin/linjauksiin.ja edellinen hallitus päätti ottamansa nollakorkoiset lainat muuttaa vaihtuvakorkoisiksi,
Juu, mut se vuokrafirma repii massia välistä, ni palkka ei voi olla niin suuri, kuin suoraan työllistyessäTyöntekijälle se on myös hyvä, ei tarvi rustata hakemuksia, soitella sinne tänne, ja saada juuri niihin oikeisiin paikkoihin nimi ylös, vuokratyöfirma hoitaa asiat ja ei tule päälekkäisyyksiä jne. Eikä riitoja palkoista.
Tukien tasolla olevilla palkoilla ei saa ketään töihin, kasvaahan menotkin töissä käydessä.Kirjoitin "efektiivinen minimipalkka". Eli tuet saa vaikka ei tee mitään. Se on toki oma valinta jos mieluummin tekee jotain ilmaiseksi kuin saa enemmän tekemättä mitään. Mutta efektiivinen minimipalkka on tukien taso ihan ilman liittojen aikaansaannoksia.
Käsittääkseni se taisi kuitenkin mennä niin, että VM:n virkamieskunta toimi asiassa jo useiden hallituskausien (kaksituhattaluvun alusta saakka) ajan voimassa olleen valtion velanhoidon strategian mukaisesti ilman, että asiasta olisi erikseen keskusteltu valtioneuvoston kanssa.Sotehimmelin kulut iskee nyt lujemmin ja ja edellinen hallitus päätti ottamansa nollakorkoiset lainat muuttaa vaihtuvakorkoisiksi, joten nyt maksetaan rajuja korkosummia niistä veloista.
Oliko hallituksella jotain estettä pitää kiinni miinuskorkoisista lainoista? Käsittääkseni ei.Käsittääkseni se taisi kuitenkin mennä niin, että VM:n virkamieskunta toimi asiassa jo useiden hallituskausien (kaksituhattaluvun alusta saakka) ajan voimassa olleen valtion velanhoidon strategian mukaisesti ilman, että asiasta olisi erikseen keskusteltu valtioneuvoston kanssa.
![]()
Tämän takia Suomi ei sitoutunut edullisiin nollakorkoihin – HS: Jättilasku veronmaksajille
Suomen velanhallintastrategia nojaa lainojen erääntymisten ripottelemiseen ja lyhyempiin velkakirjoihin kuin muualla Euroopassa.www.iltalehti.fi
Tukijärjestelmää ei suinkaan ole tehty pientä määrää elämäntapatyöttömiä varten vaan ensinnäkin tilapäisesti hankalaan tilanteeseen joutuvalle, jolla on suhteellisen lyhyt asiakkuus sekä toisaalta sellaisia ihmisiä varten, joilla on joku psyykkinen, fyysinen, toiminnallinen ja/tai situotinaalinen syy asiakkuudelle.Tukien tasolla olevilla palkoilla ei saa ketään töihin, kasvaahan menotkin töissä käydessä.
Koko tukijärjestelmä on muutenkin älytön, koska se on tehty elämäntapatyöttömiä varten. Työssäkäyvä taas on kusessa jos tippuu pois työelämästä, ja tippuu vielä syvemmälle jos nuo leikkaukset menevät läpi.
Ei tietenkään ollut, mutta jos olisin vedonlyöntiin taipuvainen, en löisi vetoa sen puolesta, että VM on ylipäätään tuonut asiaa hallituksen pöytään mietittäväksi.Oliko hallituksella jotain estettä pitää kiinni miinuskorkoisista lainoista? Käsittääkseni ei.
Muistaakseni vasemmistopoliitikot oikein kilvan kehuskelivat, että näistä lainoista ei tarvitse sitten korkoa maksaa. Olisi varmaan kannattanut sitten edes tarkistaa että miten asia oikeasti meneekään.Ei tietenkään ollut, mutta jos olisin vedonlyöntiin taipuvainen, en löisi vetoa sen puolesta, että VM on ylipäätään tuonut asiaa hallituksen pöytään mietittäväksi.
Tämän toki joku tutkiva journalisti voisi halutessaan valtioneuvoston arkistoista selvittää.
Tukien tasolla olevilla palkoilla ei saa ketään töihin, kasvaahan menotkin töissä käydessä.
Juu. Varmasti valtaosalle niin vasemmisto-, oikeisto-, kuin keskustapoliitikoistakin asia tuli yllätyksenä.Muistaakseni vasemmistopoliitikot oikein kilvan kehuskelivat, että näistä lainoista ei tarvitse sitten korkoa maksaa. Olisi varmaan kannattanut sitten edes tarkistaa että miten asia oikeasti meneekään.
Eikös hallitus ota velkaa yhtä paljon kuin edellinenkin?
Vm olisi voinut olla aktiivinen ja ehdottaa hallitukselle toimintatavan muutosta.Juu. Varmasti valtaosalle niin vasemmisto-, oikeisto-, kuin keskustapoliitikoistakin asia tuli yllätyksenä.
Hämmentävää asiassa on ennemminkin se, että julkisuudessa paljonkin taloutta kommentoivat ekonomistit ei nostaneet asiaa esiin ennen kuin se nousi julkisuuteen VM:n oman kertomuksen ja siitä seuraavan uutisoinnin myötä.
Minua hämmästyttää kaikkein eniten, että miksi tuollaisen linjauksen on vain annettu olla koskematta vaikka korkoympäristö oli rajusti muuttunut vuosikymmenten saatossa, ja miksi kukaan ei tunnu olevan asiasta vastuussa. Kyse on kuitenkin sen mittaluokan virheestä, että Sote ja yms. ovat pikkuhiluja tehdyn vahingon rinnalla.Juu. Varmasti valtaosalle niin vasemmisto-, oikeisto-, kuin keskustapoliitikoistakin asia tuli yllätyksenä.
Hämmentävää asiassa on ennemminkin se, että julkisuudessa paljonkin taloutta kommentoivat ekonomistit ei nostaneet asiaa esiin ennen kuin se nousi julkisuuteen VM:n oman kertomuksen ja siitä seuraavan uutisoinnin myötä.
Jos olet jostain lukennut jonkun viserryksen että valtio myynyt miinuskorkoisen lainan pois ja hankkinut tilalle vaihtuvakorkoisen.Oliko hallituksella jotain estettä pitää kiinni miinuskorkoisista lainoista? Käsittääkseni ei.
Tästä olen samaa mieltä. Ilman muuta olisi pitänyt ehdottaa joko strategian päivitystä tai tilapäistä poikkeusta muuttuvassa korkoympäristössä.Vm olisi voinut olla aktiivinen ja ehdottaa hallitukselle toimintatavan muutosta.
That said, kun korot kääntyy laskuun, nykysysteemistä saadaan nopeampi hyöty irti. Kysymys kuuluukin arvioiko VM korkoympäristön muutoksen lyhytaikaiseksi? Ja mikä ajanjakso VM:n valtion varainhoidon perspektiivissä on lyhytaikainen?
Toki voi olla suurempi. voi olla ihan win-win. SiIlle vuokraajalle edullisempi, sille vuoratyövoimafirmalle kannattava, että sille vuokratyövoimafirman työntekijälle.Juu, mut se vuokrafirma repii massia välistä, ni palkka ei voi olla niin suuri, kuin suoraan työllistyessä
Ei se työntekijälle ikinä hyvä ole. Nykyään tuntuu kaikki duunareiden paikat olevan vuokrafirmojen kautta. Sitten yritys poimii sieltä parhaat tekijät omalle palkkalistalle. En ole vielä ikinä kuullut työntekijästä joka ei olisi mielellään lähtenyt helvettiin vuokrafirmasta.Toki voi olla suurempi. voi olla ihan win-win. SiIlle vuokraajalle edullisempi, sille vuoratyövoimafirmalle kannattava, että sille vuokratyövoimafirman työntekijälle.
Ja toki ihan jotain muitakin vaihtoehtoja/yhdistelmiä.
Jos luodaan sääntöjä miten suojaudutaan korkoriskiltä, niin jälkeen päin voi toki katsoa mitkä olisivat olleet optimaallisimmat, etukäteen on huomattavasti vaikeampaa. Onko se minimi 5%, 2%,1,5%, 1%, 0%, -,25%, -,5%, -5% vai mitä. 1%korko voi olla paljon kalliimpi kuin 5% korko. vaihtuvakorko ei sinänsä ole mikään huonovalinta, usein siinä vähemmän riskilisää.Lyhyemmälläkin kansantaloustieteen oppimäärällä luulisi olevan selvää, että jos käsissä on historiallisen anomalian seurauksena miinuskorkoista lainaa, niin älä hitto mene vaihtamaan sitä lappua vaihtuvakorkoiseen.
Mikä ei ole hyvä?Ei se työntekijälle ikinä hyvä ole. Nykyään tuntuu kaikki duunareiden paikat olevan vuokrafirmojen kautta. Sitten yritys poimii sieltä parhaat tekijät omalle palkkalistalle.
Tiedän meidän alalta montakin, ketkä eivät lähde vakitöihin. Vuokrafirmassa työpaikka on toisella puolella Suomea, verottomat päivärahat juoksevat ym.Ei se työntekijälle ikinä hyvä ole. Nykyään tuntuu kaikki duunareiden paikat olevan vuokrafirmojen kautta. Sitten yritys poimii sieltä parhaat tekijät omalle palkkalistalle. En ole vielä ikinä kuullut työntekijästä joka ei olisi mielellään lähtenyt helvettiin vuokrafirmasta.
Ehkä ne ei nää kokokuvaa.Tiedän meidän alalta montakin, ketkä eivät lähde vakitöihin. Vuokrafirmassa työpaikka on toisella puolella Suomea, verottomat päivärahat juoksevat ym.
Nyt tuo järjestelmä ei tue kunnolla niitä ketkä tarvitsevat tilapäisesti apua, mutta niitä tuo tukee ketkä eivät halua töihin. Nyt kun halutaan leikata ansiosidonnaista se väliaikaisesti työtön on entistä suuremmassa kusessa, ainakin omistusasunnossa asuessa. En ainakaan itse pärjäisi ansiosidonnaisella.Tukijärjestelmää ei suinkaan ole tehty pientä määrää elämäntapatyöttömiä varten vaan ensinnäkin tilapäisesti hankalaan tilanteeseen joutuvalle, jolla on suhteellisen lyhyt asiakkuus sekä toisaalta sellaisia ihmisiä varten, joilla on joku psyykkinen, fyysinen, toiminnallinen ja/tai situotinaalinen syy asiakkuudelle.
Elämäntapatyöttömiä on lopulta aika vähään ja he on ikään kuin sivutuote. Kaikissa tukijärjestelmissä, myös hyvin kireissä, tunnistetaan kv-tutkimuksessaki sellainen pieni määrä järjestelmän ehtojen manipulaatiota ja hyväksikäyttöä: ts. pieni osa ihmisistä on taitavia ja halukkaita näkemään paljon vaivaa saadakseen hyvin vähän hyötyä (minimitpimeentulon).
Nii, ohan omistusasunto tavallaan loukko, jos aattelee työelämää. Pakko painaa duunia, et sen saa maksettua. Siks siihen varmaan kantsis kannustaa.Nyt tuo järjestelmä ei tue kunnolla niitä ketkä tarvitsevat tilapäisesti apua, mutta niitä tuo tukee ketkä eivät halua töihin. Nyt kun halutaan leikata ansiosidonnaista se väliaikaisesti työtön on entistä suuremmassa kusessa, ainakin omistusasunnossa asuessa. En ainakaan itse pärjäisi ansiosidonnaisella.
Siis puhutko nyt omistusasumisen asumistuesta ?Nyt tuo järjestelmä ei tue kunnolla niitä ketkä tarvitsevat tilapäisesti apua, mutta niitä tuo tukee ketkä eivät halua töihin. Nyt kun halutaan leikata ansiosidonnaista se väliaikaisesti työtön on entistä suuremmassa kusessa, ainakin omistusasunnossa asuessa. En ainakaan itse pärjäisi ansiosidonnaisella.
Tämähän helposti johtaa siihen että seuraava (vasemmisto)hallitus säätää lain minimipalkasta, koska kohta se muuttuu erittäin tarpeelliseksi.Hallituksen esitys lakimuutoksesta on todellakin sellainen, että järjestäytymättömissä yrityksissä on mahdollista sopia kuinka alhainen palkka tahansa. Ei tule olemaan mitään minimimääritystä: Suomessa ei ole minimipalkkaa, eivätkä järjestäytymättömät yritykset ole työehtosopimuksen piirissä. Lakimuutoksen jälkeen tullaan näkemään todella alhaisia palkkoja, eikä A-studion haastattelussa istunut Suomen yrittäjien Mikael Pentikäinen kieltänyt näin tapahtuvan.
Tässä kannattaa huomioida, että tuollainen toiminta on lain rikkomista. Se on sitä myös tulevaisuudessa.Päivän hesari:
Ulkomaalaiset istuttavat Suomen metsiä alle neljän euron tuntipalkalla – riisto kohdistuu myös ukrainalaisiin - Talous | HS.fi
Kannattaa lukea koko juttu eikä vain jäädä näihin lainattuihin kohtiin. Nykyään tuntuu olevan yhä enenevässä määrin vallalla ajatus, että se on rikos vasta jäädessään kiinni.
Entä jos työnantaja tekee noiden kanssa paikallisen sopimuksen? Ennen tuo oli laitonta koska tessiä ei saanut rikkoa ja pääluottamusmies sai tehdä vain paikallisia sopimuksia.Tässä kannattaa huomioida, että tuollainen toiminta on lain rikkomista. Se on sitä myös tulevaisuudessa.
Jos tästä haluaa tehdä otsikon mukaisen poliittisen asian, niin tuo tapahtui demarijohtoisen hallituksen aikana. Sanna Marin oli pääministeri ja työministerinä oli Tuula Haatainen.
Entä jos työnantaja tekee noiden kanssa paikallisen sopimuksen? Ennen tuo oli laitonta koska tessiä ei saanut rikkoa ja pääluottamusmies sai tehdä vain paikallisia sopimuksia.
Tätä kauhukuvaa ainakin maalaillaan seinille.
Vähimmäispalkka työehtosopimuksen puuttuessa
Jos työsuhteessa ei tule sovellettavaksi työehtosopimuslain nojalla sitova työehtosopimus eikä yleissitova työehtosopimus eivätkä työnantaja ja työntekijä ole sopineet työstä maksettavasta vastikkeesta, on työntekijälle maksettava tekemästään työstä tavanomainen ja kohtuullinen palkka.
Eli työsopimuslain mukaan 4 € tuntipalkka tulee jatkossakin olemaan laiton mutta n. 15 € (+ - muutama €) tuntipalkan duunrit voitaneen korvata ehkä jopa 7 - 8 € tuntipalkan duunareilla. Tai näin itse ymmärsin tuon kohdan työsopimuslaista.AY-mafia valehtelee. Työsopimus ei voi rikkoa lakia.
Työsopimuslaki 2 luku 10 pykälä
Ja edelleen lukekaa täältä mitä noissa hallituksen esityksissä oikeasti lukee
![]()
HE 12/2024
Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi työehtosopimuslakia, työriitojen sovittelusta annettua lakia, työsopimuslakia, merityösopimuslakia, valtion virkaehtosopimuslakia, kunnan ja hyvinvointialueen virkaehtosopimuksista annettua lakia sekä valtion virkamieslakia.www.edilex.fi
Edit: 1.7.2024 loppuu tuo AY-liikkeen ulkopoliittinen perseily
![]()
HE 12/2024
Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi työehtosopimuslakia, työriitojen sovittelusta annettua lakia, työsopimuslakia, merityösopimuslakia, valtion virkaehtosopimuslakia, kunnan ja hyvinvointialueen virkaehtosopimuksista annettua lakia sekä valtion virkamieslakia.www.edilex.fi
Miten tämä eroaa nykyisestä? Ei mitenkään. Voit muuten olla varma että jos homma menee rosikseen niin siellä palkkaa verrataan TES-palkkoihin.Eli työsopimuslain mukaan 4 € tuntipalkka tulee jatkossakin olemaan laiton mutta n. 15 € tuntipalkan duunrit voitaneen korvata ehkä jopa 7 - 8 € tuntipalkan duunareilla. Tai näin itse ymmärsin tuon kohdan työsopimuslaista.
Oikeuskäytäntö viimekädessä ratkaisee mikä on tavanomainen ja kohtuullinen palkka.
Siten kun ennen ei saanut järjestäytymätön työnantaja tehdä paikallista sopimusta ja piti olla luottamusmies(eli liiton jäsen ja edustaja) niin nyt ei enään kumpikaan ole pakollinen ja voit tehdä sen paikallisen sopimuksen ehkä jopa 7-8 € tuntipalkalla.Miten tämä eroaa nykyisestä? Ei mitenkään.
Toivotaan niin.Voit muuten olla varma että jos homma menee rosikseen niin siellä palkkaa verrataan TES-palkkoihin.
Ei mikään estä monella alalla nytkään tekemästä 4h tunti sopimuksia. Esim taksikuskit on usein pelkällä provikka palkalla joka voi olla mitä vaan 0-30€ väliltä.Siten kun ennen ei saanut järjestäytymätön työnantaja tehdä paikallista sopimusta ja piti olla luottamusmies(eli liiton jäsen ja edustaja) niin nyt ei enään kumpikaan ole pakollinen ja voit tehdä sen paikallisen sopimuksen ehkä jopa 7-8 € tuntipalkalla.
Toivotaan niin.
Jos se raja vedetään siihen, mihin oikeuskäytännössä on useimmiten tähän asti vedetty, niin aloilla, joilla ei ole TES:iä ja työantajat on järjestäytymättömiä, vuoden 2023 joulukuun palkkatasossa ~930 euroa kuukaudessa jaettuna tuntipalkaksi. Taitaa olla vajaat kuusi euroa / tunti. Sama summa on muuten tulossa uuden tuloperäisen työssäoloehdon rajaksi, se ei liene vahinkoMiten tämä eroaa nykyisestä? Ei mitenkään. Voit muuten olla varma että jos homma menee rosikseen niin siellä palkkaa verrataan TES-palkkoihin.
Tämähän helposti johtaa siihen että seuraava (vasemmisto)hallitus säätää lain minimipalkasta, koska kohta se muuttuu erittäin tarpeelliseksi.
Katson tätä asiaa siten, että Suomessa kyllä on minimipalkka normaaliin tunti- tai kuukausipalkattuun työhön. Siitä ei vaan käytetä sitä nimitystä.AY-mafia valehtelee. Työsopimus ei voi rikkoa lakia.
Työsopimuslaki 2 luku 10 pykälä
Ja edelleen lukekaa täältä mitä noissa hallituksen esityksissä oikeasti lukee
![]()
HE 12/2024
Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi työehtosopimuslakia, työriitojen sovittelusta annettua lakia, työsopimuslakia, merityösopimuslakia, valtion virkaehtosopimuslakia, kunnan ja hyvinvointialueen virkaehtosopimuksista annettua lakia sekä valtion virkamieslakia.www.edilex.fi
Edit: 1.7.2024 loppuu tuo AY-liikkeen ulkopoliittinen perseily
![]()
HE 12/2024
Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi työehtosopimuslakia, työriitojen sovittelusta annettua lakia, työsopimuslakia, merityösopimuslakia, valtion virkaehtosopimuslakia, kunnan ja hyvinvointialueen virkaehtosopimuksista annettua lakia sekä valtion virkamieslakia.www.edilex.fi
Mikä TES? Järjestäytymätön työnantaja, paikallinen sopiminen ja mitä näitä nyt on.Voit muuten olla varma että jos homma menee rosikseen niin siellä palkkaa verrataan TES-palkkoihin.
Minkä estää?Mikä muuten tuon tällä hetkellä estää järjestäytymättömissä yrityksissä?
Meinaatko että oikeus katsoisi lottokoneesta mikä on kohtuullinen palkka jostain työstä?Mikä TES? Järjestäytymätön työnantaja, paikallinen sopiminen ja mitä näitä nyt on.
Ylipäätänsä tukijärjestelmästä. Vuokralla asuva voi saada asumistukea jos ansiosidonnainen ei riitä, sekä lisäksi toimeentulotukea jos säästöjä ei ole.Siis puhutko nyt omistusasumisen asumistuesta ?
Asiaa voi lähestyä niin että ei pitäisi olla väliä millaisessa, miten rahoitetussa asunnossa asuu, eli siinä ajatuksessa asumistuki voisi olla joku euromäärä, ja saaja sitten valitsee miten asuu.
Toinen on sitten, että pitääkö omistusasumista tukea, no ihan hyvä kysymys. Jos vastaa ei, niin seuraava kysymys pitääkö vuokra-asumistatukea. jos kyllä niin miksi.
Tai voi miettiä onko tukien oltava korvamerkittyjä, no varmaan sen takia että tarpeita on erilaisia ja osa tukitarvitsevista ei kykene tekemään itselleen järkeviä päätöksiä.