Mulle veronkorotukset olisivat helpompi hyväksyä, jos ensin olisi muita kuluja minimoitu erittäin agressiivisesti. Veronkorotukset viimeinen oljenkorsi, muut konstit käytetty jo. Suomi ei ilmastoa pelasta kun siellä on miljardi kiinalaista ja toinen miljardi intialaista sotkemassa. Suomi ei maailmaa pelasta humanitaarisella maahanmuutolla, kun sinne jää miljardit ihmiset suomen ulkopuolelle kuitenkin(autetaan ennemmin kohdemaassa, halvempaa ja enemmän vaikutusta?) jne. Jos ympäristölle pitää jotain tehdä niin katsottaisiin ennemmin lokaalisti esim. vaelluskalakantoja ja siihen päälle kalastusturismia tuomaan rahaa(yksi esimerkki, muitakin on). Lohi ja taimen ovat ihan henkitoreissaan. Kemijoki voisi olla euroopan paras lohen ja taimenenkalastuskohde ja kohtuullinen rahasampo kiitos turismin. Nyt se joki on aika lailla ei mitään.
Pitäisi olla realistinen sen suhteen missä kohtaa jaettava kakku pienenee suomessa johtuen vero tms. toimenpiteistä. Mieluummin jaettavaa verokakkua pitäisi kasvattaa. Mä olen elävä esimerkki siitä miten suomen ulkopuolelle menevä saa paremman elintason, nettotulon jne. Omista kavereista ja tutuista suomeen paluumuuttaneista suurin osa on ollut nettosaajia johtuen lapsista. Palattu suomeen, koska tulee halvemmaksi kuin ulkomailla lasten koulut. Hyvin harva lapseton mun kavereista ja tutuista paluumuuttanut. Muutama lähetti lapset suomeen yliopistoon samalla kun itse jäivät ulkomaille.
En usko, että mitään supermassiivista maastamuuttoa ja laiskistumista saisi aikaan verojen korotus. Pienistä puroistakin syntyy kuitenkin iso joki.
Mitä kuluja alennat?
Tuki Ukrainalle jotain 1-2miljardia/vuosi ja kun Venäjän ja Ukrainan välinen sota lopuu tuki jatkunee rakentamistukena.
EU:lle 1-2miljardia/vuosi (Joku tietää paremmin summan), josta osa palautuu, mutta kenen taskuun ja siirtyykö sitten napinpainalluksella takaisin ulkomaille?
Korkoihin 3.3miljardia ja noussee seuraavina vuosina.
Valtio maksaa teille ulkomailla asuville suomalaisille luultavasti jotain, vaikka verotulot jäävät tänne maksamatta. Pitäisikö ne poistaa?
Pakolaisille maksetaan ainakin miljardi
Puolustusvoimiin 6,3 miljardia/vuosi
Soteen reipas 4-miljardia
Natoon veikkaan reipas 100miljoonaa/vuosi voi olla enemmänkin riippuen niiden lisää tarvittavien 1000 palkasta ja suunnitellun n. 4000 reserviäisistä (osana 300.000 Naton valmisujoukkoja) koottujen joukkojen kuluista.
Valtion eläkekulut
Valtion palkat
-Pitääkö esim. Jutta Urpiaiselle maksaa jatkossakin 25000€/kk brutto = 300.000€/vuosi + muut edut/kulut ja sama? muille komissaareille, vai vielä enemmän?
=> Eikös tosta voisi vaikka vähän lisäverottaa?
Tarkistaisitko muita valtion palkkoja/ virkamiesten määrää.
Jne...
Yhtälöhän on periaatteessa helppo kulut pitää olla pienemmät kuin tulot. Kyse on siitä kenelle annetaan ja keneltä otetaan ja kuinka paljon.
Se taas on hyvin vaikea yhtälö. Koska tieto kulkee ja kansalaiset haluavat eduistaan pitää kiinni. Ja meidän talous on menossa alaspäin eli vienti ei vedä entiseen malliin
=> Bruttokansantulokin tippuu ja meidän velkasuhde heikkemee taitaa jo olla yli 75% Bruttokansantulosta ja kun BKT laskee ja velat lisääntyyn päädytään
hyvin nopeasti lähelle 100% => meidän luottoluokitus heikkenee => Velkojen korot nousee.
Tohon kun vielä lisätään se, että sähköyhtiöt imevät kuluttajilta euroja => Kuluttajien ostovoima katoaa => BTK taas laskee, nyt on ennätysmäärä jo ravintoloista tehnyt konkan => Lisää työttömiä.
Ei todellakaankäy Purraa kateeksi, jos hän oikeasti uskoo voivansa asiat mallilleen saavan ilman veronkorotuksia.
10 miljardia kulujen karsimiseksi ei vielä riitä, koska sillä ei vielä yhtään lyhennetä velkaa.