- Liittynyt
- 29.10.2016
- Viestejä
- 8 901
Saataisiinkin sellainen hallitus joka tekisi niistä rangaistuksista sellaiset ettei yrittäjät edes harkitsisi minimeiden alle menemistä. Jonotilannetta työnantajapuoli käyttää tällä hetkellä häpeämättä hyväkseen, se karsii aika paljon niitä korvausten hakijoita pois kun prosessin aloituksesta menee useita vuosia siihen että rahat on tilillä. Itsekkin odottelen jotain 30k€+ pottia vuodelta 2020.No sitten tämä on se ongelma kuljetusalalla, jos näin kerran on. Eli rangaistukset laittomuuksista isommiksi ja tietenkin nopeammat käsittelyajat. Tämä on muutoinkin vähän eri keskustelu, sillä ei kai paikallinen sopiminen vaikuta mitenkään firmoihin, jotka jo nyt "sopivat paikallisesti" (laittomasti). Eli heillä lakimuutokset eivät muuta mitään. Tämä siis vaikuttaisi vain siihen Kovaseen, mutta sille lienee jopa kilpailuetu maksaa TESin mukaisia ja muita korkeampia palkkoja.
Onko sulla tälle joku lähde?
Lähteenä on lähinnä oma tieto kun asiasta on ollut monesti ammattiliiton kanssa selvittämässä tilannetta. Samalla on juteltu monesti yleisestä tilanteesta alalla. Itse siis olin joskus aikoinaan ratin takana hommissa ja vein jokaisen firman oikeuteen siinä kohtaa kun poikkesivat TES:n minimeistä, eli käytännössä yhtä vaille kaikki firmat joissa tuli töitä tehtyä duunarivuosina ennen siirtymistä asiantuntijatehtäviin. Silloisista työkavereista samaa ei uskaltanut tehdä yksikään muu, vaan hyväksyivät vaan nuristen tilanteen. Myös korona pidensi jonoja, aiemmista paikoista olen saanut kymmeniä tuhansia korvauksina alle 6kk odottelulla aikoinaan.