Ai, eikö esim. Vihreät tai Vasemmistoliitto ole vihervasemmistoa? Ja sanoin että demarit ovat vahvasti liukuneet siihen suuntaan, tiedän että varsinkin aiemmin he eivät siihen oikeastaan kuuluneet.
Ainakin Vasemmistoliitosta on mielestäni pätevää sanoa heidän olevan vihervasemmistoa, koska he itse ovat monissa vaalimainoksissaan todenneet olevansa punavihreäpuolue. Vihreiden osalta asia ei ole niin yksiselitteinen, vaikka enemmistö puolueen ehdokkaista (ja äänestäjistä myös) on keskijanan vasemmalla puolella.
Itse tulkitsen vihervasemmiston sellaisena terminä, että Vihreät + Vasemmistoliitto tuntuvat helposti löytävän toisensa niin metsien hakkuiden vähentämisessä, maahanmuuton lisäämisessä kuin EU:n erilaisten lentoverojen, ilmastomaksujen tai rakennusten energiatehokkuusdirektiivien varauksettomina kannattajina. (Vaikka rakennusten ylikireä energiatehokkuusvaatimus toisi miljardien laskun suomalaisille)
Sdp eroaa vihervasemmistosta siten, että se oli valmis Rinteen hallituksessa käyttämään jalkapantaa Keskustan tavoin turvapaikanhakijoiden kohdalla, mikä ei maistunut lainkaan Vihervasemmistolle (hallitusneuvotteluissa Keskusta ja Sdp pakkosyöttivät asiaa hallitusohjelmaan kahden suurpuolueen voiman avulla). Sdp ja Keskusta löytävät toisensa myös EU:ssa, sillä Sdp haluaa turvata metsäteollisuuden edellytykset Keskustan tavoin.
Sdp omannee lievää kriittisyyttä myös lentoveroa ja rakennusten energiatehokkuusdirektiiviä vastaan, mutta yleisellä tasolla voisi todeta, että Sdp on se ”maltillisempi” vaihtoehto vasemmistopuolueista.
Vihreät on aika keskellä, monessa asiassa lähempänä kokoomusta kuin sdp:tä.
Ainakaan vihreiden ex-puheenjohtaja (Ohisalo) ei ollut aika keskellä, vaan yhtä vasemmalla kuin Li Andersson (ja enemmän vasemmalla kuin Sdp). Vihreät sijoittuu varsin lähelle Sdp:tä monissa eri arvokartoissa, mutta yleisesti voidaan todeta sen sijoittuvan askeleen oikealle Sdp:stä sekä askeleen liberaalimmaksi kuin Sdp.
Siinä mielessä olet oikeassa, että Vihreille on huomattavasti helpompaa tehdä yhteistyötä Kokoomuksen kanssa, koska heillä ei ole ay-kytköksiä, jotka Sdp:n kohdalla tuottaa vaikeuskerrointa lisää sinipunahallitusta neuvoteltaessa.
Itse siis luonnehtisin Vihreitä siten, että heidän painopiste sijaitsee vasemmalla, mutta henkinen etäisyys Kokoomukseen on lyhyempi kuin Sdp:llä.