• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Kansalaisaloite-palvelussa on uusi aloite jossa halutaan lisätä perustuslakiin Ministerien ja puhemiehen hyvämaineisuus, puhemiehen erottaminen ja eduskunnan koolle kutsuminen.


"34 § Eduskunnan puhemies ja puhemiesneuvosto

- - -
Puhemiehen tulee olla rehelliseksi ja taitavaksi tunnettu hyvämaineinen Suomen kansalainen. Puhemiehen on kohdeltava kaikkia eduskuntaryhmiä tasapuolisesti.
- - -

34 a § Puhemiehen erottaminen
Mikäli eduskunnan puhemies tai varapuhemies lakkaa nauttimasta eduskunnan luottamusta, voi vähintään kaksikymmentä kansanedustajaa esittää tämän erottamista. Eduskunta voi erottaa puhemiehen päätöksellä, jota on kannattanut vähintään kaksi kolmasosaa annetuista äänistä. Eduskunta valitsee tällöin uuden puhemiehen tai varapuhemiehen 34 § 3 momentin mukaisesti."

42 § Puhemiehen tehtävät täysistunnossa
- - -
Puhemies ei voi kieltäytyä kutsumasta eduskuntaa koolle, mikäli vähintään kuusikymmentä kansanedustajaa esittää eduskunnan koolle kutsumista.
- - -

60 § Valtioneuvosto
Valtioneuvostoon kuuluu pääministeri ja tarvittava määrä muita ministereitä. Ministerien on oltava rehellisiksi ja taitaviksi tunnettuja hyvämaineisia Suomen kansalaisia.
Tuo on täyttä roskaa koska rehellisyyttä, taitavuutta ja hyvää mainetta ei määritellä. Eli ne joustavat aina kun tarve vaatii ja kumpaan suuntaan tahansa kunhan aate on oikea.
 
Tuo on täyttä roskaa koska rehellisyyttä, taitavuutta ja hyvää mainetta ei määritellä. Eli ne joustavat aina kun tarve vaatii ja kumpaan suuntaan tahansa kunhan aate on oikea.
Ilmeisesti lainsäädöntö on sitten muutenkin mielestäsi roskaa, koska aivan vastaavalla tavalla noita asioista käsitellään laissa ylätasoilla ja tulkitaan sitten käytännössä.

Rehellisyys on suhteellisen helppo mitata, jos valehtelee jatkuvasti solkenaan kaikesta mahdollisesta, niin ei ole rehellinen. Jos valehtelee ammatissaan tai kansanedustajana, niin sekään ei ole kovin rehellistä. Laissa edellytetään myös ministerien olevan "rehellisiksi ja taitaviksi tunnettuja Suomen kansalaisia." Eli puhemieheltä, jolla on eduskunnassa enemmän valtaa, edellytetään aivan samaa asiaa, kuin ministereiltä.

Taitavuus on sekin aivan järkevä vaatimus, pitää olla kokemusta eduskunnassa työskentelystä ja ymmärtää mitä puhemiehen tehtävissä vaaditaan. Ei sinne kukaan halua nimittää jotain vasta intistä vapautuneita kirjureita tai lukiolaisia, vaan se on kaikkien etu että puhemies on taitava. Niin hallituksen kuin oppositionkin, riippumatta siitä kuka on milloin missäkin roolissa.

Hyvä maine on ehkä eniten tulkinnan varainen, mutta sekin on kyllä ihan järjellä käsiteltävä konsepti, jonka luulisi kansanedustajilta luonnistuvan. Esimerkiksi siten, että henkilö tunnetaan rehellisyydestään ja on menestynyt urallaan poltiikassa tai muuten puhemiehen rooliin pätevöittävissä tehtävissä. Ehkä kuitenkin eniten tätä vastaan on huono maine, eli jos on tunnettu mm rikoksista tai muuten sekasorrosta tai sopimattomasta ja arvottomasta käytöksestä. Esimerkiksi Teuvo Hakkaraista, vaikka onkin saanut kansalta luottamuksen kansanedustajaksi asti, ei varmaan haluttaisi maineensa takia puhemieheksi edes oman puolueen taholta. Luultavasti edes Hakkarainen itse ei haluaisi puhemieheksi.

Edit: Ja tarkennuksena ministerien rehellisyys- ja taitavuusvaatimus on siis tosiaan perustuslaissa.
 
Viimeksi muokattu:
Minkä huomion? Eihän tollaisesta ole ollut mitään asiaa julkisuudessa viimeaikoina.

Entä yrittääkö persut saada huomion pois omista ongelmistaan levittämällä feikkiuutisia RKP:sta somessa ja foorumeilla?

Ei nyt kyllä taida oikein lentää tämä spinnausyritys. RKP:n historialliset yhteydet Freudenthaliin, joka joskus muinoin on sanonut jotain, on joka tapauksessa vähän eri tason juttu kuin puheenjohtaja Purran lukuisat törkyviestit, jotka on tunnustanut itse omin kätösin kirjoittaneensa. On myös itse myöntänyt virheensä ja pyytänyt niitä anteeksi ja persujen puheenjohtajana todennut aiempien kirjoitustensa olevan täysin mahdottomia hyväksyä. Oletan että vastaavat kirjoitukset ovat siten myös mahdottomia hyväksyä koko perussuomalaisessa puolueessa jatkossa ja Purra sitten siivoaa, jos sellaisia ilmenee.

Itselleni tuollaisten kirjoitusten paljastuminen aiheuttaa sen, että en itse henkilökohtaisesti luottaisi ministerin luottamustehtävää kyseiselle henkilölle. Ne kirjoitukset heijastavat sellaista persoonallisuutta ja harkintakykyä, että parempaa olisi löydyttävä Suomen johtoon.

Orpo on nyt kuitenkin muiden hallituskumppanien kanssa päättänyt hyväksyä anteeksipyynnön ja jatkaa, joten sillä mennään niin kauan kun luottamusta riittää ja Purran lupaama siistimpi linja persuissa pitää.
 
Mitä feikkiä tuossa Freudenthalin rotuopeista on ja RKP on jakanut Freudenthalin kunniamitalia.
Otsikossa oleva Henrikssonin lainaus esimerkiksi taitaa olla feikki. Vai voitko löytää sen?

Olisiko muuten mielestäsi hyväksyttävää levittää kuvia feikkiartikkeleista, jotka ovat olevinaan Perussuomalainen -lehdestä ja jossa pistetään sanoja Purran suuhun?
 
Ei nyt kyllä taida oikein lentää tämä spinnausyritys. RKP:n historialliset yhteydet Freudenthaliin, joka joskus muinoin on sanonut jotain, on joka tapauksessa vähän eri tason juttu kuin puheenjohtaja Purran lukuisat törkyviestit, jotka on tunnustanut itse omin kätösin kirjoittaneensa. On myös itse myöntänyt virheensä ja pyytänyt niitä anteeksi ja persujen puheenjohtajana todennut aiempien kirjoitustensa olevan täysin mahdottomia hyväksyä. Oletan että vastaavat kirjoitukset ovat siten myös mahdottomia hyväksyä koko perussuomalaisessa puolueessa jatkossa ja Purra sitten siivoaa, jos sellaisia ilmenee.

Itselleni tuollaisten kirjoitusten paljastuminen aiheuttaa sen, että en itse henkilökohtaisesti luottaisi ministerin luottamustehtävää kyseiselle henkilölle. Ne kirjoitukset heijastavat sellaista persoonallisuutta ja harkintakykyä, että parempaa olisi löydyttävä Suomen johtoon.

Orpo on nyt kuitenkin muiden hallituskumppanien kanssa päättänyt hyväksyä anteeksipyynnön ja jatkaa, joten sillä mennään niin kauan kun luottamusta riittää ja Purran lupaama siistimpi linja persuissa pitää.
Kaksinaamaista peliä RKP:ltä. Anteeksipyyntö ei kelpaa 15 vuotta vanhoista kirjoituksista. Itse ovat jakaneet rasistin mitalia.

Minustakin Freudenthalin rotuopit joiden perustalle RKP on perustettu on aivan eriasia kuin Purran foorumikirjoitukset. Esim USAssa RKP tuskin voisi edes toimia politiikassa jos suomalaisten tilalle laitettaisiin mustat, joita Freudenthal olisi määritellyt niin kuin Freudenthal määritteli suomalaisia alempi rotuisiksi turaaneiksi.
 
Sehän nyt olikin selvää, että Riikan sanavalinnat eivät olleet mukavia. Mutta sinä esitit, että et muka ymmärrä mihin ihmisryhmään Kalevan viestissä viitattiin. On väliä miten sanoo, tottakai, mutta ei tyhmän leikkiminen edesauta yhtään mitään.
Ei ihmisryhmiin viittaaminen ole kiellettyä. Se ei ole ongelma vaan ihmisryhmien panettelu tai halventaminen.
 
Esim USAssa RKP tuskin voisi edes toimia politiikassa jos suomalaisten tilalle laitettaisiin mustat, joita Freudenthal olisi määritellyt niin kuin Freudenthal määritteli suomalaisia alempi rotuisiksi turaaneiksi.
Onko orjanomistaja George Washington tuttu nimi? Hänen syntymäpäivänsä on juhlapäivä/yleinen vapaapäivä liittovaltiotasolla (Presidents' day) ja hänen nimissään jaetaan mm. kirjallisuuspalkintoa.
 
RKP:n puheenjohtaja Henriksson kyllä vakuuttaa, että puolue on sitoutunut oikeusvaltioperiaatteeseen, demokratian ja ihmisoikeuksien puolustamiseen. Siitä huolimatta Rannikko-Pohjanmaalla varsinkin maanomistus ja tonttien myynti suomenkielisille kangertelee. Ahvenanmaalla tätä toimintaa ei edes peitellä, vaan siellä suomenkielinen on toisen luokan kansalainen.
Niin, käsittääkseni myyjä edelleen saa ihan itse päättää, kenelle maansa myy ja näin myös oikeusvaltiossa/demokratiassa toimitaan. Ahvenanmaan kotiseutuoikeus on sitten asia erikseen. Suomen eduskuntahan itse antoi 1920 ahvenanmaalle laajat itsehallinto-oikeudet, jotka Kansainliitto vuotta myöhemmin huomioi päätöksessään ja näitä se myös se oikeusvaltio -periaattein edelleen noudattaa.
 
Kaksinaamaista peliä RKP:ltä. Anteeksipyyntö ei kelpaa 15 vuotta vanhoista kirjoituksista. Itse ovat jakaneet rasistin mitalia.

Minustakin Freudenthalin rotuopit joiden perustalle RKP on perustettu on aivan eriasia kuin Purran foorumikirjoitukset. Esim USAssa RKP tuskin voisi edes toimia politiikassa jos suomalaisten tilalle laitettaisiin mustat, joita Freudenthal olisi määritellyt niin kuin Freudenthal määritteli suomalaisia alempi rotuisiksi turaaneiksi.

Taitavat Purran kirjoitukset olla Freudenthalia aika paljon tuoreempia. Scriptan ja homman juttujen perustalle taitaa olla perustettu nykymuotoinen perussuomalainen puolue, ainakin nykyinen ja edellinen puheenjohtaja ilmeisesti ponnistavat pitkälti siltä alustalta.

Kovin, kovin vaikea minun on uskoa nykymuotoista RKP:tä rasistiseksi puolueeksi, joka pyrkisi 6% kielivähemmistön lähtökohdista rasistisesti sortamaan ketään. Siitä ei vain ole minusta mitään johdonmukaista näyttöä, vaikka puolue on ollut usein hallitusvastuussakin. Nykyisistä persuista on vaikeampi sanoa, tarvitsen varmaan muutaman vuoden vakuuttelun ja persujen siistinä pysymisen näiden viimeisten paljastusten jälkeen.
 
Onko orjanomistaja George Washington tuttu nimi? Hänen syntymäpäivänsä on juhlapäivä/yleinen vapaapäivä liittovaltiotasolla (Presidents' day) ja hänen nimissään jaetaan mm. kirjallisuuspalkintoa.
Washington irtisanoutuu orjuudesta ja vapautti orjansa. RKP ei ole irtisanoutunut Freudenthalin rotuopeista. Tuskin Washington olisi nykyään päässyt pressaksi ja RKP puolueeksi USAssa.
 
Taitavat Purran kirjoitukset olla Freudenthalia aika paljon tuoreempia. Scriptan ja homman juttujen perustalle taitaa olla perustettu nykymuotoinen perussuomalainen puolue, ainakin nykyinen ja edellinen puheenjohtaja ilmeisesti ponnistavat pitkälti siltä alustalta.

Kovin, kovin vaikea minun on uskoa nykymuotoista RKP:tä rasistiseksi puolueeksi, joka pyrkisi 6% kielivähemmistön lähtökohdista rasistisesti sortamaan ketään. Siitä ei vain ole minusta mitään johdonmukaista näyttöä, vaikka puolue on ollut usein hallitusvastuussakin. Nykyisistä persuista on vaikeampi sanoa, tarvitsen varmaan muutaman vuoden vakuuttelun ja persujen siistinä pysymisen näiden viimeisten paljastusten jälkeen.
Jakoivat rasistin mitalia 2007, eivätkä ole pyytäneet palauttamaan mitaleita. Tämän palauttamisen voisi tulkita jonkinlaiseksi katumukseksi rasistin mitalin jakamisesta.

Minusta tuo rasistin mitalin jakaminen on selvä viesti rasistisesta suhtautumisesta suomenkielisiin.
 
Niin, käsittääkseni myyjä edelleen saa ihan itse päättää, kenelle maansa myy ja näin myös oikeusvaltiossa/demokratiassa toimitaan. Ahvenanmaan kotiseutuoikeus on sitten asia erikseen. Suomen eduskuntahan itse antoi 1920 ahvenanmaalle laajat itsehallinto-oikeudet, jotka Kansainliitto vuotta myöhemmin huomioi päätöksessään ja näitä se myös se oikeusvaltio -periaattein edelleen noudattaa.
Koskeeko myös kunnan myymiä tontteja?
 
Jakoivat rasistin mitalia 2007, eivätkä ole pyytäneet palauttamaan mitaleita. Tämän palauttamisen voisi tulkita jonkinlaiseksi katumukseksi rasistin mitalin jakamisesta.

Minusta tuo rasistin mitalin jakaminen on selvä viesti rasistisesta suhtautumisesta suomenkielisiin.
Olen aivan varma, että Petteri Orpo on varautunut pitämään tiedotustilaisuuden myös 187 vuotiaan Freudenthalin muumion kanssa, niin voidaan siirtyä käsittelemään nykypäivän aiheita ja jatkamaan hallitustyöskentelyä.
 
Olen aivan varma, että Petteri Orpo on varautunut pitämään tiedotustilaisuuden myös 187 vuotiaan Freudenthalin muumion kanssa, niin voidaan siirtyä käsittelemään nykypäivän aiheita ja jatkamaan hallitustyöskentelyä.
Olen aivan varma, että Petteri Orpo on varautunut pitämään tiedotustilaisuuden myös 15 vuotiaan scriptan vieraskirjan kanssa, niin voidaan siirtyä käsittelemään nykypäivän aiheita ja jatkamaan hallitustyöskentelyä.
 
Olen aivan varma, että Petteri Orpo on varautunut pitämään tiedotustilaisuuden myös 15 vuotiaan scriptan vieraskirjan kanssa, niin voidaan siirtyä käsittelemään nykypäivän aiheita ja jatkamaan hallitustyöskentelyä.

Oho, yritetäänkö tässä todistaa että Purran 15v sitten tekemät "rikokset" on samalla linjalla 187v vanhan tyhmän ruotsalaisen konservatiivin kommenttien kanssa?
 
Mutta mikä olisi mielestäsi riittävä raja? Eduskunnan koolle kutsuminen tauolta on joka tapauksessa poikkeuksellinen asia, eikä mitkään puolueet lähde tekemään sellaista aivan vaan muiden harmiksi. Välikysymykseen riittää 20 edustajaa, koska ilmeisesti aikoinaan on arvioitu kymmenesosan eduskunnasta olevan riittävän suuri joukko, että hallitukselle tai ministerille voidaan esittää kysymys jostain tärkeästä aiheesta.

60 edustajaa on jo kolmasosa kaikista kansanedustajista. Siis kolmasosan kaikista valituista edustajista pitäisi olla halukkaita sotkemaan eduskunnan työskentelyä ja taukoa. Kyllähän siellä yksittäisiä Turtiaisia on joka vaalikaudella, mutta en usko että näin suurta joukkoa saisi aikaan millään hallitus/oppisitio-asetelmalla.
60 edustajaa on 30% edustajista. yleensä oppositiossa on enemmän kuin tuo määrä, eli jatkuva eduskunnan juoksuttaminen olisi mahdollista alle koko opposition edustajamäärällä. Jos jokin raja halutaan luoda, pitäisi sen ehdottomasti olla vähintää 100 edustajaa, jolloin suurin osa (puhemies ei äänestä) kansanedustajista haluaisi kokoontumista, tuo olisi kansanvallalle luonnollista. Vähemmistön pillin tahtiin hyppääminen ei sitä ole. Välikysymykseen tarvitaan vain 20 edustajaa, mutta niitä voi esittää vain kun eduskunta on koolla, joten se on siten perusteltua ja suunniteltukin opposition työkaluksi.
 
Lakisääteisessä maailmassa ei tarvitse vängätä loputtomiin asti. Lainaamani määritelmä on suoraan Sisäministeriön alta viharikollisuuden osastolta. Joko määritelmä täytyy tai se ei täyty. Ja nyt se EI täyty!
Ja onko Tynkkynen jotenkin vastuussa muiden ihmisten kommenteista jollekin yksityiselle henkilölle?Ei ole. Se ei ole hänen vika jos muut suoltavat ripulipaskaa.

Tuoretta videota Puopolalta päivän kuumiin aiheisiin. Haastattelussa kesälomilta tavoitettu Tere Sammallahti. Hyvää keskustelua asian tiimoilta liittyen maalittamisen määritelmiin, tämän hetken poliittisen kentän toimintoihin, median toimintaan, asaintuntijoiden käyttöön mediassa ja toimintamalleihin. Suosittelen kuuntelemaan.


Hyvää puhetta jälleen kerran Sammallahdelta (vaikkakin hieman kesälomatunnelmissa), mielenkiintoista nähdä miten tuon JSN kantalu etenee, jos sinne asti nostaa asian. Aika surutta saa nykyään kuvia yhdistellä äärioikeistoon ja natsismiin, kuten Terekin sanoi, ei varmaan ole kovinkaan montaa pahempaa termiä esittää ihmisestä kuin natsi/natsismi. Sitten joukolla mediakentässä uhriudutaan, kun joku nostaa tämän esille, peiliin katsomisen paikka näitä löyhiä kytköksiä ja syytöksiä jakavilla.
 
Onhan tämä varsinkin RKP:lta ja muilta hienoa politiikkaa kun keskitytään vanhoihin sanomisiin mutta ongelmaa ei nähdä esimerkiksi katujengeistä, maahan tulleiden työllistymisessä, tai kela- gold systeemissä.

Nähdään puolueiden kylmät kasvot ja edut mikä heille on tärkeintä.
 
Ilmeisesti lainsäädöntö on sitten muutenkin mielestäsi roskaa, koska aivan vastaavalla tavalla noita asioista käsitellään laissa ylätasoilla ja tulkitaan sitten käytännössä.

Rehellisyys on suhteellisen helppo mitata, jos valehtelee jatkuvasti solkenaan kaikesta mahdollisesta, niin ei ole rehellinen. Jos valehtelee ammatissaan tai kansanedustajana, niin sekään ei ole kovin rehellistä. Laissa edellytetään myös ministerien olevan "rehellisiksi ja taitaviksi tunnettuja Suomen kansalaisia." Eli puhemieheltä, jolla on eduskunnassa enemmän valtaa, edellytetään aivan samaa asiaa, kuin ministereiltä.

Taitavuus on sekin aivan järkevä vaatimus, pitää olla kokemusta eduskunnassa työskentelystä ja ymmärtää mitä puhemiehen tehtävissä vaaditaan. Ei sinne kukaan halua nimittää jotain vasta intistä vapautuneita kirjureita tai lukiolaisia, vaan se on kaikkien etu että puhemies on taitava. Niin hallituksen kuin oppositionkin, riippumatta siitä kuka on milloin missäkin roolissa.

Hyvä maine on ehkä eniten tulkinnan varainen, mutta sekin on kyllä ihan järjellä käsiteltävä konsepti, jonka luulisi kansanedustajilta luonnistuvan. Esimerkiksi siten, että henkilö tunnetaan rehellisyydestään ja on menestynyt urallaan poltiikassa tai muuten puhemiehen rooliin pätevöittävissä tehtävissä. Ehkä kuitenkin eniten tätä vastaan on huono maine, eli jos on tunnettu mm rikoksista tai muuten sekasorrosta tai sopimattomasta ja arvottomasta käytöksestä. Esimerkiksi Teuvo Hakkaraista, vaikka onkin saanut kansalta luottamuksen kansanedustajaksi asti, ei varmaan haluttaisi maineensa takia puhemieheksi edes oman puolueen taholta. Luultavasti edes Hakkarainen itse ei haluaisi puhemieheksi.

Edit: Ja tarkennuksena ministerien rehellisyys- ja taitavuusvaatimus on siis tosiaan perustuslaissa.

Tästä aiheesta oli HS:ssa artikkeli, jossa asiaa pohti pari professoriakin. Toisen huomio oli, että tuo maininta rehellisyydestä ja taitavuudesta on tarkoituksella jätetty väljäksi. Artikkelissa pohditaan mm. eriasteisten rikosten ja ajallisen etäisyyden merkitystä tulkintaan.


Ministereinä kuitenkin on ollut ja toimittanut ihan onnistuneesti virkaansa henkilöitä, joilla on ollut tuomioita. Mitenköhän tuota sitten pitäisi tulkita ministerin salkkujen jaon jälkeen? Ovatko nyt kaikki tuoreetkin ministerit nyt sitten hyväksytty rehellisiksi ja taitaviksi, kun kerran ovat ministerin pestin saaneet? Muutenhan tässä ollaan toimittu vastoin perustuslain §60 pykälää. Suomessa tosin ei ole perustuslakituomioistuinta, joten perustulain rikkominen ei edes johda automaattisesti oikeusprosessiin.

Tuosta aloitteesta poimin pari lausetta, joista olen hiukan eri mieltä:

"Mainevaatimus olisi ymmärrettävä koskemaan myös sellaisia vähemmän vakavia rikoksia, jotka loukkaavat olennaisesti ihmisoikeuksia ja perustuslaissa säädettyjä perusoikeuksia tai perustuslaillista demokratiaa. Tämä tulisi kyseeseen esimerkiksi syyllistymällä kiihottamiseen kansanryhmää vastaan tai rikoslain 14 luvun mukaisia rikoksia poliittisia oikeuksia vastaan."
Koska laki kiihottamisesta kansanryhmää vastaan on ollut toisinaan hyvin tulkinnanvarainen ja on vaatinut valtavia ponnisteluita useilta oikeusasteilta löytää esim. erilaisista nettikirjoituksista jotain rangaistavuuden kynnyksen ylittävää. On tuohon liittyen tietenkin selviäkin tapauksia, mutta on myös paljon epäselviä.

"Esimerkiksi väkivaltaan yllyttävä tai syrjivä ilmaisutoiminta muodostaisi esteen toimia puhemiehenä tai ministerinä, vaikka teot itsessään eivät ylittäisi rikosoikeudellisen rangaistavuuden kynnystä."

Meillä on se sinunkin mainitsemasi laki, jota tulkitaan, kun on tarve pohtia jonkun teon oikeellisuutta ja rangaistusta. Laillisilla teoilla ei voi olla mitään muuta vaikutusta kuin siihen maineeseen, jonka tulkinta minunkin mielestäni on hyvin haastavaa. Rajanveto olisi vaikeaa jos tuohon ei käytettäisi lain tulkintaa.

 
Niin Haglund irtisanoutuu, ei RKP. Mitalia ei jaeta julkisesti,voivat jakaa edelleen, ei voi tietää.

Kyllä mitalin saaneiden pitäisi palauttaa mitalit, tämä olisi vähintä mitä voisivat tehdä. Biaudet olisi ensimmäinen jonka pitäisi mitali julkisesti palauttaa ja pyytää anteeksi että on tukenut rasistisia perinteitä mitalin vastaanottaessaan.

RKP:n pitää julkisesti anteeksi pyytää suomenkielisiltä että ovat tällaista rasistista mitalia jakaneet.
Haiskahtaa vähän mutta kun siirrolta.
RKP:n Eva Biaudet ei yleisesti kärsi siitä mielikuvasta että olisi erityisen muukalais vihamielinen, saati että ministerinä kärsisis epäuskottavasta rasismin vastaisuudesta.

Ei siis ole erityistä tarvetta todistella sitä. Taitaa jopa joissain piireissä "nauttia" suvakki leimasta.

Alkaa olla melkoista keskustelun paskomista taas kun pitää kaikenmaailman satuja keksiä.
Biaudet ei nimittäin ole saanut ko. mitalia. ...
Ai vielä tuokin.

Jan11 kommentin jälkeen nyt tulee mieleen että alussa lainattu kirjoittaja on joutunut jonkin valemedian uhriksi.
 
Onhan tämä varsinkin RKP:lta ja muilta hienoa politiikkaa kun keskitytään vanhoihin sanomisiin mutta ongelmaa ei nähdä esimerkiksi katujengeistä, maahan tulleiden työllistymisessä, tai kela- gold systeemissä.

Nähdään puolueiden kylmät kasvot ja edut mikä heille on tärkeintä.

Näin nopeasti katsottuna ainakin RKP näkee esimerkiksi jengirikollisuuden ongelmana, esim. :

Bergqvist: Jengirikollisuus on kasvava ongelma, joka on otettava vakavasti

Bergqvist: Jengirikollisuus on vakava ongelma ja edellyttää erilaisia toimenpiteitä


Luulen että RKP:ssä koetaan että persujen kärjistävät heitot eivät ole osa tämänkään ongelman ratkaisua, vaan päinvastoin.
 
Henriksson saa toistaiseksi kovalla työllä juuri ja juuri pidettyä puolueensa hallituksessa, vaikka eduskuntaryhmä, piiripäättäjät ja kannattajat alkaa kallistua lähtemisen puolelle.

Perussuomalaiset katsoo siinä vaiheessa hyväksi ideaksi hyökätä RKP:ta vastaan ja levittää mm. tekaistuja kuvamanipulaatiota (voi puhua myös ihan puolueesta kun esim. Turun perussuomalaisten pj. sen jakoi).

Kysymykseksi jää, onko perussuomalaisten tavoitekin provosoida RKP lähtemään.

Muuten tuollaista ei voi mitenkään ymmärtää. Kaikkihan tietää, että kohut useimmiten laantuu sillä, kun yksi ja toinen, kolmas ja neljäs jne. pikkuhiljaa rauhoittuu. Sillä, että vastahyökätään heitetään yleensä vain bensaa liekkeihin ja saadaan kohut jatkumaan.

Ehkä Soininvaara osuukin oikeaan ja persut haluaa hallituksen kaatuvan, mutta jonkun muun kaatavan sen.

”En ihmettele, että hallitusohjelma saa kokoomuksessa silmät kiilumaan. Sitä taas on vaikea ymmärtää, miten perussuomalaiset ovat tähän voineet suostua, koska köyhiä kyykyttävä politiikka osuu heidän omaan kannattajakuntaansa.

Voin ymmärtää tämän vain yhdellä tavalla. Perussuomalaisilla ei ole tarkoitustakaan lunastaa antamaansa lupausta, vaan he tähtäävät hallituksen kaatumiseen sitä ennen.”

”On selvää, etteivät persut tule normalisoitumaan hyvin käyttäytyväksi hallituspuolueeksi, koska räyhääminen on puolueen elinehto. Hallitus tulee olemaan jatkuvassa kriisissä niin kauan kuin se istuu.

Jos hallitus kaatuu syksyllä, voittajana kehästä poistuu perussuomalaiset ja häviäjänä kokoomus. Uutta hallitusta muodostettaessa kokoomuksen kortit ovat heikot.

Tämä on ennusteeni, mutta en voi tietenkään olla siitä varma.”
 
”En ihmettele, että hallitusohjelma saa kokoomuksessa silmät kiilumaan. Sitä taas on vaikea ymmärtää, miten perussuomalaiset ovat tähän voineet suostua, koska köyhiä kyykyttävä politiikka osuu heidän omaan kannattajakuntaansa.

Voin ymmärtää tämän vain yhdellä tavalla. Perussuomalaisilla ei ole tarkoitustakaan lunastaa antamaansa lupausta, vaan he tähtäävät hallituksen kaatumiseen sitä ennen.”

”On selvää, etteivät persut tule normalisoitumaan hyvin käyttäytyväksi hallituspuolueeksi, koska räyhääminen on puolueen elinehto. Hallitus tulee olemaan jatkuvassa kriisissä niin kauan kuin se istuu.

Jos hallitus kaatuu syksyllä, voittajana kehästä poistuu perussuomalaiset ja häviäjänä kokoomus. Uutta hallitusta muodostettaessa kokoomuksen kortit ovat heikot.

Tämä on ennusteeni, mutta en voi tietenkään olla siitä varma.”

Hallitus ei kaadu nykyisellä painostuksella niin tarvitaan paikallinen kylähullu hourailemaan kuinka kaikki on persujen salaliittoa.

Köyhiäkin tykätään toistaa persuäänestäjiksi, mutta tuleekohan kenellekään mieleen että se "köyhä" on helpompi vakuuttaa leikkausten piiriin jos samalla ns. piikki menee kaikilta kiinni.
 
Henriksson saa toistaiseksi kovalla työllä juuri ja juuri pidettyä puolueensa hallituksessa, vaikka eduskuntaryhmä, piiripäättäjät ja kannattajat alkaa kallistua lähtemisen puolelle.

Perussuomalaiset katsoo siinä vaiheessa hyväksi ideaksi hyökätä RKP:ta vastaan ja levittää mm. tekaistuja kuvamanipulaatiota (voi puhua myös ihan puolueesta kun esim. Turun perussuomalaisten pj. sen jakoi).

Kysymykseksi jää, onko perussuomalaisten tavoitekin provosoida RKP lähtemään.

Muuten tuollaista ei voi mitenkään ymmärtää. Kaikkihan tietää, että kohut useimmiten laantuu sillä, kun yksi ja toinen, kolmas ja neljäs jne. pikkuhiljaa rauhoittuu. Sillä, että vastahyökätään heitetään yleensä vain bensaa liekkeihin ja saadaan kohut jatkumaan.

Ehkä Soininvaara osuukin oikeaan ja persut haluaa hallituksen kaatuvan, mutta jonkun muun kaatavan sen.

”En ihmettele, että hallitusohjelma saa kokoomuksessa silmät kiilumaan. Sitä taas on vaikea ymmärtää, miten perussuomalaiset ovat tähän voineet suostua, koska köyhiä kyykyttävä politiikka osuu heidän omaan kannattajakuntaansa.

Voin ymmärtää tämän vain yhdellä tavalla. Perussuomalaisilla ei ole tarkoitustakaan lunastaa antamaansa lupausta, vaan he tähtäävät hallituksen kaatumiseen sitä ennen.”

”On selvää, etteivät persut tule normalisoitumaan hyvin käyttäytyväksi hallituspuolueeksi, koska räyhääminen on puolueen elinehto. Hallitus tulee olemaan jatkuvassa kriisissä niin kauan kuin se istuu.

Jos hallitus kaatuu syksyllä, voittajana kehästä poistuu perussuomalaiset ja häviäjänä kokoomus. Uutta hallitusta muodostettaessa kokoomuksen kortit ovat heikot.

Tämä on ennusteeni, mutta en voi tietenkään olla siitä varma.”
Tässä nyt tehdään sellainen perustavanlaatuinen virhe, että unohdetaan että tangoon tarvitaan aina kaksi. Pitäisikö sen hallituksen nyt keskittyä siihen sovittuun hallitusohjelmaan (mistä ei tietääkseni ole riidelty viikosta toiseen) sen sijaan, että RKP pyörittää tätä arvokeskustelua viikosta toiseen miljoonien palaverikokousten ympärillä saman asian/henkilöiden tiimoilta. Ollaanko siellä yhteistyökykyisiä vai pyöritetäänkö tässä nyt arvokeskustelua syksyyn asti? Vaatiiko se kenties polvistumisen edessä?
 
Henriksson saa toistaiseksi kovalla työllä juuri ja juuri pidettyä puolueensa hallituksessa, vaikka eduskuntaryhmä, piiripäättäjät ja kannattajat alkaa kallistua lähtemisen puolelle.

Perussuomalaiset katsoo siinä vaiheessa hyväksi ideaksi hyökätä RKP:ta vastaan ja levittää mm. tekaistuja kuvamanipulaatiota (voi puhua myös ihan puolueesta kun esim. Turun perussuomalaisten pj. sen jakoi).

Kysymykseksi jää, onko perussuomalaisten tavoitekin provosoida RKP lähtemään.

Muuten tuollaista ei voi mitenkään ymmärtää. ...
Vielä hetki sitten kommenteistani huolimatta olin uskossa että puolue oikeasti haluaa olla hallituksessa, mutta pientä kipuilua vallan kanssa.

Ennen Purran kompurointia oman jutun kanssa meinasin että hänellä homma hanskassa, kunhan vielä saa joukot kasaan.

Mutta jos meno on vain yltynyt ja kertomasi kaltaista tapahtuu, niin tässä alkaa ihan oikeasti itsekkin uskoon, että PS on kaatamassa hallitusta.

Onko Purra tosiaan noin heikko.

Sitä en tajua onko tuolla voimahamot niin itsekkäitä että ovat valmiita uhraamaan hallitusohjelman ja tarjoamaan sen muotolun demareille
 
Jos hallitus kaatuu syksyllä, voittajana kehästä poistuu perussuomalaiset ja häviäjänä kokoomus. Uutta hallitusta muodostettaessa kokoomuksen kortit ovat heikot.
Soininvaara ei tietääkseni ainakaan omalla nimellään osallistu ketjuun mutta en tajunnut tätä jos joku voisi avata. Jos PS oikeasti haluaisi trollata itsensä ulos hallituksesta tapahtuisi ymmärtääkseni kaksi asiaa: SDP olisi pakko ottaa keinolla millä hyvänsä tai mennä vähemmistöhallituksella ja toisekseen missä muussa yhdistelmässä PS olisi tällä vuosisadalla enää hallituksessa? Jos saavat KD:n kanssa yhteensä 101 paikkaa eivätkä vitsaile aborteista?
 

Kyseinen täti taitaa olla merkittävästi kovempi luu kuin yleisesti mielletään. Malttia ja pokkaa tuntuu piisaavan, omat eivät näytä puukottavan selkään tai vetävän mattoa alta. Hienosti se RKP pitää 4.5% kannatuksella tätäkin hallitusta panttivankinaan, yhden sortin vähemmistön diktatuuria sekin.

"kieli, kansallisuus ja rotu oli yhdistetty. Näiden pohjalta hän väitti ruotsinkielisten olevan rodullisesti ylivertaisia" - löytyyköhän suomenruotsalaisten joukosta edelleen tukea Freudenthalin tieteelle? Jos joku uskaltaisi tänä päivänä tulla julkisuuteen em. teorian kanssa, antaisin mitalin hänelle.
 
Soininvaara ei tietääkseni ainakaan omalla nimellään osallistu ketjuun mutta en tajunnut tätä jos joku voisi avata. Jos PS oikeasti haluaisi trollata itsensä ulos hallituksesta tapahtuisi ymmärtääkseni kaksi asiaa: SDP olisi pakko ottaa keinolla millä hyvänsä tai mennä vähemmistöhallituksella ja toisekseen missä muussa yhdistelmässä PS olisi tällä vuosisadalla enää hallituksessa? Jos saavat KD:n kanssa yhteensä 101 paikkaa eivätkä vitsaile aborteista?

Näennäisten uusien hallitusneuvotteluiden jälkeen mennään kohti uusia vaaleja, jos ja kun uutta hallitusta ei saada muodostettua.

Vaikuttaa siltä, että lähes kaikki puolueet uskovat kannatuksensa kohentuvan uusilla vaaleilla, joten lienee aika epätodennäköistä että uusien hallitusneuvotteluiden tuloksena voisi hallitusta syntyä - jos siis nykyinen hallitus kaatuu.
 
Soininvaara ei tietääkseni ainakaan omalla nimellään osallistu ketjuun mutta en tajunnut tätä jos joku voisi avata. Jos PS oikeasti haluaisi trollata itsensä ulos hallituksesta tapahtuisi ymmärtääkseni kaksi asiaa: SDP olisi pakko ottaa keinolla millä hyvänsä tai mennä vähemmistöhallituksella ja toisekseen missä muussa yhdistelmässä PS olisi tällä vuosisadalla enää hallituksessa? Jos saavat KD:n kanssa yhteensä 101 paikkaa eivätkä vitsaile aborteista?
Kokoomukselle olisi SDP jossain määrin myrkkyä. Ohjelma menisi täysin erilaiseksi eikä äänestäjät tykkäisi. Joskus 4 vuoden päästä nämä pesukarhusolmiot on todennäköisesti unohdettu ja persujen johdossa on joku uusi sivistyneempi henkilö.
 
"kieli, kansallisuus ja rotu oli yhdistetty. Näiden pohjalta hän väitti ruotsinkielisten olevan rodullisesti ylivertaisia" - löytyyköhän suomenruotsalaisten joukosta edelleen tukea Freudenthalin tieteelle? Jos joku uskaltaisi tänä päivänä tulla julkisuuteen em. teorian kanssa, antaisin mitalin hänelle.

Varmaan sellainenkin pieni vähemmistö suomenruotsalaisista löytyy, joka noita 1800-luvun ajatuksia kannattaa. Onhan suomenkielisissäkin esimerkiksi ryhmiä, jotka kokevat suomen kielen, suomalaisuuden ja jopa suomalaisen rodun olevan jotenkin parempi kuin jotkut muut. Varmaan näitä löytyy joka porukasta.
 
Näennäisten uusien hallitusneuvotteluiden jälkeen mennään kohti uusia vaaleja, jos ja kun uutta hallitusta ei saada muodostettua.

Vaikuttaa siltä, että lähes kaikki puolueet uskovat kannatuksensa kohentuvan uusilla vaaleilla, joten lienee aika epätodennäköistä että uusien hallitusneuvotteluiden tuloksena voisi hallitusta syntyä - jos siis nykyinen hallitus kaatuu.
En usko. Demareissa lähdettäisiin hallitukseen ja itse asiassa Kokoomus taitaa jo myös tietää sen - mutta ei tietenkään haluaisi sellaista tilannetta, koska hallitusohjelma menisi uusiksi.

Kepun, Vihreiden ja Vasemmistoliiton tilanne on hankalampi. Näillä on iso tulosopeutus päällä (puoluetuet kun on edustajamäärän mukaan) eli kassan pohja näkyvissä, presidentinvaalit ja eurovaalit tulossa. Eduskuntavaaleja tuohon väliin näistä kukaan ei varmasti halua, varsinkin kun gallup-luvut ei hyvää lupaa.
 
Tämä argumentti ei oikein kestä kriittistä tarkastelua, kivittäähän ne paskamaissa ihmisiäkin lain puitteissa. Sekin varmaan ihan ok koska laki?
No sulla on varmaan jotain kättä pidempää siitä, miten Rannikko-Pohjanmaalla systemaattisesti jätetään tontit myymättä suomenkielisille.
 
Kohta raketoi, ainakin toivottavasti.

Odotan mielenkiinnolla, minkälaisia vasta-argumentteja tämä herättää. Todennäköisesti öyhöstö ei lue esityksen sisältöä, vaan se yritetään heti leimata kiihkoiluksi ja turhaksi itkemiseksi, vaikka uudistus olisi tervetullut. Se olisi mahdollistanut mm edellisellä vaalikaudella eduskunnan koolle kutsumisen opposition yhteistoiminnalla ja nimenomaan vaatii useamman, kuin yhden puolueen tukea tapahtuakseen.

Eikö opposition kannattaisi joka ikinen päivä käyttää tätä eduskunnan koolle kutsumista jotta hallituksen toimintakyky heikentyy?
 
Kansalaisaloite-palvelussa on uusi aloite jossa halutaan lisätä perustuslakiin Ministerien ja puhemiehen hyvämaineisuus, puhemiehen erottaminen ja eduskunnan koolle kutsuminen.


60 § Valtioneuvosto
Valtioneuvostoon kuuluu pääministeri ja tarvittava määrä muita ministereitä. Ministerien on oltava rehellisiksi ja taitaviksi tunnettuja hyvämaineisia Suomen kansalaisia.

Mitenhän tuota arvioitaisiin? Minun mielestä kovin moni viime hallituksen ministereistä ei täyttänyt noita ehtoja.
 
Eikö opposition kannattaisi joka ikinen päivä käyttää tätä eduskunnan koolle kutsumista jotta hallituksen toimintakyky heikentyy?
Tämä on mielestäni jonkinlainen väärinkäsitys, joka syntyy siitä ettei monikaan tunne eduskunnan päivittäistä työskentelyä. Eduskunta on normaalisti "kutsuttu koolle" muulloin kuin loma-aikoina. Wikipedian mukaan jopa neljä kertaa viikossa. Täysistunnoistahan lähetetään viikottain tv-lähetystäkin, mutta kyllä ne edustajat ovat siellä käsittelemässä asioita päivittäin.

Aloitteen perusteluista sanoi:
Aloitteessa esitetään Suomen perustuslain 42 §:n muuttamista siten, että eduskunnan puhemies ei voi kieltäytyä kutsumasta eduskuntaa koolle, mikäli vähintään kuusikymmentä kansanedustajaa esittää eduskunnan koolle kutsumista. Tämän muutoksen on tarkoitus estää tilanne, jossa yhteistyöhaluton puhemies estää eduskuntaa toteuttamasta päätösvaltaansa jättämällä eduskunta kutsumatta koolle.

Säännöksellä olisi vaikutusta lähinnä istuntotaukojen aikana, jolloin eduskunta ei kokoonnu säännöllisesti, koska eduskunta kokoontuu istuntokaudella tavanomaisen käytännön mukaan joka tapauksessa vähintään viikottain. Kuudenkymmenen edustajan rajan ylittyminen edellyttäisi useamman eduskuntaryhmän halua kutsua eduskunta koolle, joten riski pykälän väärinkäyttöön on vähäinen. Esitetty säännös ei sisältäisi tarkempia määräyksiä koolle kutsumisen ajankohdasta, vaan tämä määrättäisiin ensisijaisesti eduskunnan työjärjestyksen kautta. Perustuslaki ei nykyisellään pidä sisällään lainkaan säännöstä, jonka nojalla eduskunta voitaisiin kutsua koolle, mikäli puhemies ei sitä päätä tehdä.
Nuo perustelut kannattaa tosiaan lukea, jos herää jotain kysymystä. Mielestäni ne vastaa tässäkin ketjussa mietittyihin asioihin aika hyvin.
 
Tästä aiheesta oli HS:ssa artikkeli, jossa asiaa pohti pari professoriakin. Toisen huomio oli, että tuo maininta rehellisyydestä ja taitavuudesta on tarkoituksella jätetty väljäksi. Artikkelissa pohditaan mm. eriasteisten rikosten ja ajallisen etäisyyden merkitystä tulkintaan.


Ministereinä kuitenkin on ollut ja toimittanut ihan onnistuneesti virkaansa henkilöitä, joilla on ollut tuomioita. Mitenköhän tuota sitten pitäisi tulkita ministerin salkkujen jaon jälkeen? Ovatko nyt kaikki tuoreetkin ministerit nyt sitten hyväksytty rehellisiksi ja taitaviksi, kun kerran ovat ministerin pestin saaneet? Muutenhan tässä ollaan toimittu vastoin perustuslain §60 pykälää. Suomessa tosin ei ole perustuslakituomioistuinta, joten perustulain rikkominen ei edes johda automaattisesti oikeusprosessiin.

Tuosta aloitteesta poimin pari lausetta, joista olen hiukan eri mieltä:


Koska laki kiihottamisesta kansanryhmää vastaan on ollut toisinaan hyvin tulkinnanvarainen ja on vaatinut valtavia ponnisteluita useilta oikeusasteilta löytää esim. erilaisista nettikirjoituksista jotain rangaistavuuden kynnyksen ylittävää. On tuohon liittyen tietenkin selviäkin tapauksia, mutta on myös paljon epäselviä.


Meillä on se sinunkin mainitsemasi laki, jota tulkitaan, kun on tarve pohtia jonkun teon oikeellisuutta ja rangaistusta. Laillisilla teoilla ei voi olla mitään muuta vaikutusta kuin siihen maineeseen, jonka tulkinta minunkin mielestäni on hyvin haastavaa. Rajanveto olisi vaikeaa jos tuohon ei käytettäisi lain tulkintaa.

Hyviä huomiota.

Lopulta näissä on tosiaan kyse lain tulkinnasta. Valtioneuvosto siis voi yrittää asettaa ministeriksi ihan kenet tahansa, mutta lopulta ministeri joko nauttii eduskunnan luottamusta, tai ei ja siinä se raja tulee vedetyksi. Ministeri voi menettää luottamuksensa, jos paljastuu esimerkiksi että hän on rikkonut lakia, tai käyttäytynyt muuten itselleen ja Suomelle mainehaittaa tuottaen, mutta joka kerta asiasta äänestetään, ellei ministeri eroa itse.


Tuota perustuslain 60 pykälän ehtoa voi siis pitää käytännössä ohjeena: "Älkää nyt vaan valitko mitään rikollisia tai epämääräisiä tyyppejä ministereiksi, koska siitä seuraa vain ongelmia." Se korottaa rimaa ministerien valitsemiseen ja vähentää riskiä tilanteeseen, että ministerien luottamuksesta tarvitsisi käydä debattia taustan tai maineen takia.

On sinänsä hieman kummallista ettei vastaavaa vaatimusta ole myös eduskunnan puhemiehellä. Ylipäätään puhemiehen ei tarvitse nauttia perustuslain mukaan eduskunnan luottamustakaan, kuin sen ainoan kerran, kun puhemies on äänestetty tehtäväänsä. Silloinkaan ei välttämättä tarvita määräenemmistöä eduskunnasta, koska jos kukaan ei saa määräenemmistöä, niin puhemieheksi valitaan eniten ääniä saanut edustaja.



Tämä on oikeasti puute, koska puhemies käyttää merkittävää valtaa eduskunnan päivittäisessä työssä. Kieltäytymällä yhteistoiminnasta puhemies voisi halvaannuttaa eduskunnan toiminnan. Perustuslakivaliokunta voi tutkia puhemiehen toiminnan lainmukaisuutta, mutta mihin sitten päädytään jos perustuslakivaliokunta toteaa, että puhemies toimi väärin?

Takaisin käsittelemään samaa asiaa, jonka puhemies blokkaa taas, koska oletuksena on, että puhemies valitaan valtiopäiviksi kerrallaan, eli yhdeksi vuodeksi. Puhemiehen vaihtamiseen voisi suostua jo hallituspuolueetkin, mutta ainoa tapa saada puhemies vaihtoon olisi pitää uudet vaalit ja se olisi huomattavasti raskaampi prosessi.
 
Taitavat Purran kirjoitukset olla Freudenthalia aika paljon tuoreempia. Scriptan ja homman juttujen perustalle taitaa olla perustettu nykymuotoinen perussuomalainen puolue, ainakin nykyinen ja edellinen puheenjohtaja ilmeisesti ponnistavat pitkälti siltä alustalta.

Kovin, kovin vaikea minun on uskoa nykymuotoista RKP:tä rasistiseksi puolueeksi, joka pyrkisi 6% kielivähemmistön lähtökohdista rasistisesti sortamaan ketään. Siitä ei vain ole minusta mitään johdonmukaista näyttöä, vaikka puolue on ollut usein hallitusvastuussakin. Nykyisistä persuista on vaikeampi sanoa, tarvitsen varmaan muutaman vuoden vakuuttelun ja persujen siistinä pysymisen näiden viimeisten paljastusten jälkeen.
Freudenthal alisti ja halveksi suomalaisia 1800-ja 1900-lukujen taitteessa. RKP on jakanut tämän rotutohtorin nimellä varustettua mitallia ansioituneille ruotsin kielen puolustajille ainakin vuoteen 2007 asti.

Hassua että RKP voi vaatia Persuilta nollatoleranssia rasismille ja täydellistä irtisanoutumista vanhoista nettikirjoituksista. Samaan aikaan RKP ei irtisanoudu itse omista rasistista käytännöistään. Ymmärtääkseni RKP ei ole tähän päivään mennessä virallisesti julistanut, että se lopettaa rasistisen Freudenthal-mitallin jakamisen.
 
Freudenthal alisti ja halveksi suomalaisia 1800-ja 1900-lukujen taitteessa. RKP on jakanut tämän rotutohtorin nimellä varustettua mitallia ansioituneille ruotsin kielen puolustajille ainakin vuoteen 2007 asti.

Hassua että RKP voi vaatia Persuilta nollatoleranssia rasismille ja täydellistä irtisanoutumista vanhoista nettikirjoituksista. Samaan aikaan RKP ei irtisanoudu itse omista rasistista käytännöistään. Ymmärtääkseni RKP ei ole tähän päivään mennessä virallisesti julistanut, että se lopettaa rasistisen Freudenthal-mitallin jakamisen.
Tuo on sitä "parenpaa rasismia" jota persut eivät ole voineet tehdä koska nuori puolue.

Opposition poliittinen muisti kulkee viimeaikojen tapahtumia seurattuna n.15 vuodessa. Hallitusohjelmassa taisi olla lausuma jotta 2000 luvun Venäjä suhteita aloitetaan tutkia, muistanko väärin?
Vihervassareilla pelko perseessä, olisihan se melkoinen paukku jos jokaista joka joskus on punalipun arvoja jakaneet olisi natseihin verrattava. Ja sitähän he ovat.

Sieltä löytyy suomalainen sontatunkio jota, valitettavasti, ei vielä haluta avata.
Helpompi öyhöttää natseista, rasisteista ja äärioikeistosta, sitä kutsutään populismiksi.
 
Opposition poliittinen muisti kulkee viimeaikojen tapahtumia seurattuna n.15 vuodessa. Hallitusohjelmassa taisi olla lausuma jotta 2000 luvun Venäjä suhteita aloitetaan tutkia, muistanko väärin?
Vihervassareilla pelko perseessä, olisihan se melkoinen paukku jos jokaista joka joskus on punalipun arvoja jakaneet olisi natseihin verrattava. Ja sitähän he ovat.

Sieltä löytyy suomalainen sontatunkio jota, valitettavasti, ei vielä haluta avata.
Helpompi öyhöttää natseista, rasisteista ja äärioikeistosta, sitä kutsutään populismiksi.
Whatabout punalippu...
 
Kokoomukselle olisi SDP jossain määrin myrkkyä. Ohjelma menisi täysin erilaiseksi eikä äänestäjät tykkäisi. Joskus 4 vuoden päästä nämä pesukarhusolmiot on todennäköisesti unohdettu ja persujen johdossa on joku uusi sivistyneempi henkilö.
Jos PS "kaataa" nyt tai kohta halituksen, niin samalla se pelaa itsensä ulos myös seuraavien vaalien jälkeisestä hallituksesta.
SDP PJ vaalien jälkeen SDP alkaa näyttään ihan potenttiaaliselta hallitusehdokkaalta. SDP:n ei ehkä kannatta ajaa uusiavaaleja, sillä "lainassa" vihreiden ja vasemmiston ääniä, ja ei ehkä voi laskea sen varaan että PS vuotaisi riittävästi.
Ja tässä kuitenkin pitäisi saada asioita eteenpäin.
 
Simon Elo määrittelee valtiovarainministeripuolueen tylysti.

”Kyse on äärioikeistolaisesta etnonationalistisesta ideologiasta.”


Olen kuvitellut että ääri- etuliitteen ansaitsisi käyttämällä tai suunnittelemalla käyttävänsä ulkoparlamentaarisia keinoja (yleensä terrorismia tai katuväkivaltaa). Rasistinen ja etnonationalistinenhan persujen ideologia on, mutta millä perusteella radikaali? Sen pointtihan on päinvastoin olla parlamentaarinen ja ei-radikaalinen kanava niille etnonationalistisille päämäärille.
 
Freudenthal alisti ja halveksi suomalaisia 1800-ja 1900-lukujen taitteessa. RKP on jakanut tämän rotutohtorin nimellä varustettua mitallia ansioituneille ruotsin kielen puolustajille ainakin vuoteen 2007 asti.

Hassua että RKP voi vaatia Persuilta nollatoleranssia rasismille ja täydellistä irtisanoutumista vanhoista nettikirjoituksista. Samaan aikaan RKP ei irtisanoudu itse omista rasistista käytännöistään. Ymmärtääkseni RKP ei ole tähän päivään mennessä virallisesti julistanut, että se lopettaa rasistisen Freudenthal-mitallin jakamisen.

Kyllä persujen nykyisen puheenjohtajan itse omin kätösin kirjoittamat lukuisat, itsekin täysin hyväksymättömiksi myöntämänsä, törkeän rasistiset kirjoitukset ovat tuoreudeltaan ja kiinnostavuudeltaan aivan eri luokkaa kuin 1800-luvun ajattelijaan pohjautuva mitali, jota ei ole jaettu vuoden 2007 jälkeen.

Rasististen kirjoitusten kirjoittaminen on yksin ja ainoastaan Purran oma vika ja ne luonnollisesti seuraavat häntä aina, sitä ei mikään RKP-spinnaus saa enää pyyhittyä pois.
 
Simon Elo määrittelee valtiovarainministeripuolueen tylysti.

”Kyse on äärioikeistolaisesta etnonationalistisesta ideologiasta.”


Olen kuvitellut että ääri- etuliitteen ansaitsisi käyttämällä tai suunnittelemalla käyttävänsä ulkoparlamentaarisia keinoja (yleensä terrorismia tai katuväkivaltaa). Rasistinen ja etnonationalistinenhan persujen ideologia on, mutta millä perusteella radikaali? Sen pointtihan on päinvastoin olla parlamentaarinen ja ei-radikaalinen kanava niille etnonationalistisille päämäärille.
”Useilta perussuomalaisten aktiiveilta, jopa kansanedustajilta, löytyy tuomioita kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Ja nyt jopa puheenjohtajatasolta tällaisia rasistisia, ihmisiä halventavia kommentteja”, hän sanoo.

Olisiko tuo? Väkivaltaa en ole huomannut persuissa, tietoista lain rikkomista kyllä. Etnonationalistinen puolue se on selvästi, mutta en itsekään näillä tiedoilla laittaisi sitä äärioikeistolaiseksi väkivallan puutteen takia. Toisaalta tiettyjä vasemmistoliikkeitä on pidetty äärivasemmistolaisina vaikka ne olisi pasifistisia, joten ehkä ääri-etuliite ei edellytä nykyään väkivaltaa. Perussuomalaisten Immonen sanoi aiemmin Elokapinan edustavan ääri-ideologiaa.
Liike on oman ilmoituksensa mukaan valmis tarvittaessa rikkomaan lakia. Aiemmin Elokapina on Suomessa muun muassa pysäyttänyt liikenteen Kaivokadulla, tukkinut Metsä Groupin pääkonttorin sisäänkäynnin ja yrittänyt estää risteilyaluksen lähtöä veneillä Helsingin Hernesaaressa, Immonen luettelee
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 566
Viestejä
4 748 144
Jäsenet
77 333
Uusin jäsen
veedose

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom