• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Et todennut. Totesit, että tiet maksatetaan autoilijoilla jo nyt kymmenkertaisesti. Esittelisitkö muuten sen tekemäsi laskelman, jolla päädyit tällaiseen lopputulokseen? Muista huomioida muun muassa myös kuntien ylläpitämät tiet ja yksityistiet.

Toki asiaa voi käsitellä siitäkin näkökulmasta, että koska autoilijat eivät itse asiassa maksakaan kuntien katuverkostoa, niin autoilun oikeutus näillä väylillä on vähintäänkin kyseenalainen.
Joo ootas hetki :think:

Eli autoilusta kerätään ylimääräisiä veroja miljarditolkulla ja teihin laitetaan miljoonia. Ole hyvä. Katuverkostoa käyttää kaikki muutkin joten epärelevanttia.
"niin autoilun oikeutus näillä väylillä on vähintäänkin kyseenalainen."

En minä tiedä, mutta siihen sinä viittasit.
Mikähän pyörähippien keskittymä tähän ketjuun on nyt ilmestynyt :D Mää aikuisena ihmisenä inisemässä kun tiellä ajaa autoja :D


Tossa muuten mielenkiintoinen artikkeli. Maa on aivan kahtiajakautunut tässä suhteessa. Jo joka kymmenes vanha asunto maksaa Helsingissä yli puoli miljoonaa euroa – entisiä ”miljoonan markan koteja” on kaksi kolmesta myydystä vanhasta asunnosta
 
Viimeksi muokattu:
SDP ehdottaa mm. AY-mafian verottomille osingoille loppua:

SDP:N aikoo HS:n tietojen mukaan esittää, että osinkoveroista vapautetuille yhteisöille tulisi lätkäistä osinkojen viiden prosentin lähdevero. Näitä yhteisöjä ovat eläke- ja sijoitusrahastot, yleishyödylliset yhteisöt ja säätiöt.

Sdp esittää isoa veromuutosta: Eläke- ja sijoitusrahastojen ja säätiöiden saamat osingot verolle – uusi lähdevero koskisi myös ammattiliittoja

Musta on ihan tervettä, että veropohjaa laajennetaan ja ei jatkuvasti kerätä halpoja irtopisteitä piensijoittajien pääomaverotusta korottamalla.
 
SDP ehdottaa mm. AY-mafian verottomille osingoille loppua:



Sdp esittää isoa veromuutosta: Eläke- ja sijoitusrahastojen ja säätiöiden saamat osingot verolle – uusi lähdevero koskisi myös ammattiliittoja

Musta on ihan tervettä, että veropohjaa laajennetaan ja ei jatkuvasti kerätä halpoja irtopisteitä piensijoittajien pääomaverotusta korottamalla.

Perussuomalaiset tätä ajaneet jo kauan kun mm. suomenruotsalaisten miljardisäätiöt on haluttu verolle.
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän on mahtanut tapahtua, että SDP on mennyt tuollaista ehdottamaan?
 
Markkinaliberalismi ei tarkoita mitään semi anarkokapitalistista järjestelmää jossa yhteiskunnan roolin on jossain nollan paikkeilla vaan markkinaliberalismissa yhteiskunnalla on tärkeä rooli tietyillä alueilla. Perusinfran tarjoaminen on yksi noista. Ympäristön suojeleminen on toinen. Yhteiskunnan oletetaan hoitavan nuo markkinalähtöisesti, i.e. varsinaiset työt tekee kilpailutetut yksityiset yritykset, mutta yhteiskunta silti kerää noihin tarvittavat rahat veroilla ja ympäristön suojelu hoidetaan niin että tehdään ympäristön suojelu ihmisille ja yrityksille kannattavaksi.

Ruuhkamaksut on markkinaliberaali ratkaisu suurkaupunkien liikenneongelmiin. Tai ainakin se ei ole ristiriidassa markkinaliberalismin kanssa. Kyseessä on ongelma joka markkinaliberalismissa kuuluu yhteiskunnan hoidettavaksi, se koskee yhteistä infraa ja aiheuttaa haittaa niin kansalaisille kuin yrityksille.

Jos katsotaan konkreettisia ratkaisuja niin ruuhkamaksut ovat aikalailla se libraalein ratkaisu.
Vihreät kieltäisi yksityisautoilun täysin ja pakottaisi väen . Sossut kuluttaisivat massiiviset määrät veronmaksajien rahoja siihen että rakennetaan maanalainen tunneliverkosto parkkihalleilla. Mutta markkinaliberaalit toteavat että kerta aiheutat haittaa muille, niin ihmisille kuin yrityksille, niin joudut maksamaan siitä. Saat kyllä jatkaa toimintaa mutta sua ohjataan taloudellisesti toimimaan toisin. Ja jos sitten Elon Musk haluaa tulla yksityillä rahalla rakentaan tuon tunneliverkoston niin se kyllä onnistuu. Mutta julkisella rahalla ratkaistaan tuo ongelma mahdollisimman kustannustehokkaalla tavalla jossa kustannus siirtyy niille jotka aiheuttaa sen ongelman.
En kyllä keksi miksi perusinfrastruktuurin kuuluisi olla julkisesti tuotettua, etenkään jos pyritään markkinaliberalistiseen talouteen. Ainakaan äkkiä en näe mitään pakottavaa syytä sille. Monessa paikassa yksityiset tiet toimivat ihan hyvin.

Esim. Hong Kongissa metro on yksityinen ja toimii erinomaisesti ja tuottaa voittoa...
 
En kyllä keksi miksi perusinfrastruktuurin kuuluisi olla julkisesti tuotettua, etenkään jos pyritään markkinaliberalistiseen talouteen. Ainakaan äkkiä en näe mitään pakottavaa syytä sille. Monessa paikassa yksityiset tiet toimivat ihan hyvin.

Esim. Hong Kongissa metro on yksityinen ja toimii erinomaisesti ja tuottaa voittoa...
Voin kompata tätä. Toimii helvetin hyvin.
Oli kyllä uusi tieto että tuo on yksityinen.
 
SDP ehdottaa mm. AY-mafian verottomille osingoille loppua:



Sdp esittää isoa veromuutosta: Eläke- ja sijoitusrahastojen ja säätiöiden saamat osingot verolle – uusi lähdevero koskisi myös ammattiliittoja

Musta on ihan tervettä, että veropohjaa laajennetaan ja ei jatkuvasti kerätä halpoja irtopisteitä piensijoittajien pääomaverotusta korottamalla.
Niin, nyt sitten nähdään kuka tätä oikeasti vastustaa. Epäilen, että se vastustus ei suinkaan tule tältä jokapaikan syntipukilta eli ammattiyhdistykseltä vaan ihan sijoittajilta ja rikkailta säätiöiltä.
 
En kyllä keksi miksi perusinfrastruktuurin kuuluisi olla julkisesti tuotettua, etenkään jos pyritään markkinaliberalistiseen talouteen. Ainakaan äkkiä en näe mitään pakottavaa syytä sille. Monessa paikassa yksityiset tiet toimivat ihan hyvin.

Esim. Hong Kongissa metro on yksityinen ja toimii erinomaisesti ja tuottaa voittoa...

No totesin vain että markkinaliberalismi ei mitenkään vaadi että perusinfra ei olisi julkisesti tuotettua vaan se on yksi vaihtoehto.

Hong Kongin metro on julkinen osakeyhtiö josta Hong Kong omistaa 75%. Joten en sitä nyt ihan yksityiseksikään kutsuisi.
 
Joo, tulin juuri lisäämään, että vaikka firma on pörssilistattu niin 75% omistuksesta kuuluu silti julkishallinnolle.

Julkisen päätöksenteon suhteen infraa voi rakentaa myös niin, että myydään tai huutokaupataan vain maa halukkaille tahoille ja laitetaan sen jälkeen kovat kiinteistöverot maapohjalle. Maan omistava / vuokrannut taho saa sen jälkeen rakentaa omalla rahallaan juuri sellaiset tieverkot, junat ja mitkä ikinä kokeekaan parhaiten rahaa tuottavaksi.

Jos esim. MTR olisi rakentanut länsimetron, niin olisiko se sössinyt rakentamisprojektin yhtä lahjakkaasti kuin puolijulkinen konsultointialihankintaväkkyrä joka hommat nyt hoiti?

Olisiko laitureita lyhennetty vain jotta säästetään muutama hassu miljoona miljardien projekteista kun samalla vaarannetaan koko metrolinjan kapasiteetti ja skaalautuvuus jatkossa?
 
Viimeksi muokattu:
SDP ehdottaa mm. AY-mafian verottomille osingoille loppua:



Sdp esittää isoa veromuutosta: Eläke- ja sijoitusrahastojen ja säätiöiden saamat osingot verolle – uusi lähdevero koskisi myös ammattiliittoja

Musta on ihan tervettä, että veropohjaa laajennetaan ja ei jatkuvasti kerätä halpoja irtopisteitä piensijoittajien pääomaverotusta korottamalla.

Eivätkö eläke- ja sijoitusrahastot ole maksaneet Helsingin pössin osakkeiden osingoista veroa? Minulle kävisi jos kaikki omistajat maksaisivat lähdeveroa 15%. (eikä sitten muuta).
 
Ruuhkamaksut on markkinaliberaali ratkaisu suurkaupunkien liikenneongelmiin. Tai ainakin se ei ole ristiriidassa markkinaliberalismin kanssa. Kyseessä on ongelma joka markkinaliberalismissa kuuluu yhteiskunnan hoidettavaksi, se koskee yhteistä infraa ja aiheuttaa haittaa niin kansalaisille kuin yrityksille.

Jos katsotaan konkreettisia ratkaisuja niin ruuhkamaksut ovat aikalailla se libraalein ratkaisu.
Vihreät kieltäisi yksityisautoilun täysin ja pakottaisi väen . Sossut kuluttaisivat massiiviset määrät veronmaksajien rahoja siihen että rakennetaan maanalainen tunneliverkosto parkkihalleilla.

Minusta liberalismin ydinajatus on, että ihmiset ovat vapaita elämään kuten haluavat, ja että julkisen vallan on oikeutettua puuttua vain asioihin, joihin puuttuminen on välttämätöntä. Hiekkalaatikon laudoituksen ylläpito kuuluu yhteiskunnalle mutta se, mitä hiekkalaatikolla tapahtuu ei kuulu yhteiskunnalle lähtökohtaisesti millään tavoin.

En oikein näe, miksi yhteiskunnan olisi välttämätöntä periä ruuhkamaksuja. Jos yhteiskunnan johdatuksella rakennetaan vaikka metro, jolla ruuhkassa istumisen voi välttää, niin eikö olisi pikemminkin oikein periä metron käyttäjiltä todellisten kustannusten päälle lisämäksua metron tuomasta luksuksesta? Jos ei ole varaa käyttää metroa, niin sittenhän säästää ja kököttää ruuhkassa.
 
Minusta liberalismin ydinajatus on, että ihmiset ovat vapaita elämään kuten haluavat, ja että julkisen vallan on oikeutettua puuttua vain asioihin, joihin puuttuminen on välttämätöntä. Hiekkalaatikon laudoituksen ylläpito kuuluu yhteiskunnalle mutta se, mitä hiekkalaatikolla tapahtuu ei kuulu yhteiskunnalle lähtökohtaisesti millään tavoin.

En oikein näe, miksi yhteiskunnan olisi välttämätöntä periä ruuhkamaksuja. Jos yhteiskunnan johdatuksella rakennetaan vaikka metro, jolla ruuhkassa istumisen voi välttää, niin eikö olisi pikemminkin oikein periä metron käyttäjiltä todellisten kustannusten päälle lisämäksua metron tuomasta luksuksesta? Jos ei ole varaa käyttää metroa, niin sittenhän säästää ja kököttää ruuhkassa.
Jos sinulla ei ole varaa maksaa yhteiskunnan rakentamien teiden käytöstä ruuhkamaksua niin kävele sitten tien vieressä - jos maanomistaja antaa siihen luvan.
 
Jos sinulla ei ole varaa maksaa yhteiskunnan rakentamien teiden käytöstä ruuhkamaksua niin kävele sitten tien vieressä - jos maanomistaja antaa siihen luvan.

Autoilijat maksavat erilaisina veroina ja maksuina vähintäänkin sen, mitä autoilun vaatima infra maksaa. Mitäpä jos palataan tähän argumenttiin sen jälkeen, kun joukkoliikenteen käyttäjät, autottomat jalankulkijat ja pyöräilijät maksavat enemmän kuin täysimääräisesti käyttämästään infrasta.
 
Minusta liberalismin ydinajatus on, että ihmiset ovat vapaita elämään kuten haluavat, ja että julkisen vallan on oikeutettua puuttua vain asioihin, joihin puuttuminen on välttämätöntä. Hiekkalaatikon laudoituksen ylläpito kuuluu yhteiskunnalle mutta se, mitä hiekkalaatikolla tapahtuu ei kuulu yhteiskunnalle lähtökohtaisesti millään tavoin.

Ja toimiva liikenne infrastruktuuri on välttämätön yhteiskunnan toiminnan kannalta. Joten liberalismissakin tuo kyllä lasketaan osaksi julkisen vallan vastuita.
Se ei tarkoita että julkisen vallan pitää omistaa se tai tukea sitä verorahoilla (jos se saadaan muuten toimivaksi), mutta varmistaa että se toimii.

En oikein näe, miksi yhteiskunnan olisi välttämätöntä periä ruuhkamaksuja. Jos yhteiskunnan johdatuksella rakennetaan vaikka metro, jolla ruuhkassa istumisen voi välttää, niin eikö olisi pikemminkin oikein periä metron käyttäjiltä todellisten kustannusten päälle lisämäksua metron tuomasta luksuksesta? Jos ei ole varaa käyttää metroa, niin sittenhän säästää ja kököttää ruuhkassa.

Ei ole välttämätöntä periä ruuhkamaksuja mutta jos on ruuhkia niin ruuhkamaksut ovat tehokas keino lieventää niitä.
Yksityisautoilu on kuitenkin vähänkin isommissa kaupungeissa kaupungin kannalta huono asia.
Se aiheuttaa ruuhkia, melua, saasteita ja vaaratilanteita. Se vaatii paljon tilaa ja on erittäin tehoton tapa liikuttaa ihmisiä. Joten kaupungin kannalta kannattaa saada mahdollisimman paljon ihmisiä käyttämään kevyttä liikennettä tai julkisia.

Ja ruuhkamaksut ovat ainakin periaatteiltaan kuitenkin suht liberaali tapa saavuttaa tuo. Sen sijaan että kielletään jotain, laitetaan sille hinta. Jos joku haluaa jatkaa käyttäytymistä joka ei ole yhteisön hyväksi niin ok, niin voi toimia. Mutta siitä pitää sitten maksaa hinta joka käytetään yhteisön hyväksi.

Sama logiikka pätee muihinkin asioihin, alkoholi ja muut päihteet aiheuttaa haittaa yhteiskunnalle mutta ei niitä pidä kieltää, pitää vain laittaa haittamaksu jolla vähennetään haittoja ja jolla rahoitetaan korjaavia toimia.
 
Sama logiikka pätee muihinkin asioihin, alkoholi ja muut päihteet aiheuttaa haittaa yhteiskunnalle mutta ei niitä pidä kieltää, pitää vain laittaa haittamaksu jolla vähennetään haittoja ja jolla rahoitetaan korjaavia toimia.

Tässä vaan mennään liaan pitkälle Suomessa. Kerätään liikaa haittamaksuja, joka ohjaa sitten kiertämään näitä, joka on kohtullisen helppoa EU:n sisällä, eikä sitä voida estää, vaikka pyritään.

Suomessa valition on muuten pakko teettää taloudellisesti järjettömiä tiehankkeita puoluspolitiikan nimissä. Vapaat markkinat hoitaisivat varmasti 100km säteellä rannikosta kaiken kuntoon, mutta sisämaassa ja varsinkin lapissa ei olisi tarpeeksi leveitä ja hyväkuntoisia suoria hävittäjille sitten millään, jos ei tehtäisi tai subventoitaisi vahvasti julkisella rahalla
 
Eli autoilijat eivät maksa teiden kunnossapitoa yhtään sen enempää kuin muutkaan.
Autoilijat maksavat ihan kaikkea enemmän kuin muut. Tämä on hyvin surullinen seuraus joutenoloa suosivasta verotuskäytännöstä, ja aivan erityisen perseestä maassa, jossa valtiovallan tulisi riistämisen sijaan nimenomaan tukea kansalaisten liikkumista(joka tarkoittaa enimmäkseen yksityisautoilua).

Tiet on tarkoitettu liikenteelle, ja hyödyllinen tai tarpeellinen liikenne on ensisijaisesti moottoriliikennettä. Suurin osa moottoriliikenteestä on autoliikennettä, tästä suurin osa on yksityisautoilua ja toisaalta samaan aikaan yhtä kriittinen tieliikenteen osa raskas tavaraliikenne. Jos polkupyöräily tai turha känninen hortoilu tulisi huomenna mahdottomaksi, ei kukaan siitä kärsisi. Köyhät voivat kipittää lähimmälle pysäkille ja mennä bussilla, sikäli kun kumipyöräliikenteestä puhutaan. Muussa tapauksessa sporalla/metrolla/junalla. Jos pitää päästä ja näillä ei pääse, ei pääse muuten kuin itse ajamalla tai tilaamalla pirssin. Näitä ei korvaa mikään ruosteinen jopo tai sosialistiopiskelijoiden kokous.

Asioiden tärkeysjärjestys on syytä tunnustaa. Mikäli tavara ei kulje raskailla yhdistelmillä tai ihmiset eivät pääse autolla töihin ja muihin elämän menoihin, tulee autottomalle vihreälle opiskelijalle hyvin nopeasti vitutus ja nälkä. Ensin sen takia, että kulman K-martista loppuu einari, ja sen jälkeen siksi, että valdelta loppuu raha eikä fattan massi juokse.

Polkupyöräily on harrastus ja kuntoilua, ja vaikka kuntourheilu on ehdottoman kannatettavaa, niin mikäli fillarointi tuntuu liian vaikealta, on kuntopyörät keksitty. Vaikka mankeli saattaa joissain harvoissa tapauksissa jopa Suomessa olla oikeasti liikkumisväline, niin munamankelointi on enimmäkseen vain ikävä liikenteen sivutuote, jota siedetään ja tuetaan käytännössä autonomistajien varoin.

Sama logiikka pätee muihinkin asioihin, alkoholi ja muut päihteet aiheuttaa haittaa yhteiskunnalle mutta ei niitä pidä kieltää, pitää vain laittaa haittamaksu jolla vähennetään haittoja ja jolla rahoitetaan korjaavia toimia.
Analogia päihdepolitiikkaan tässä kohtaa on varsin outo. Minusta haittaverotus on yhtä paska lähestymistapa päihdepolitiikkaan kuin täysi kieltolaki tai rajoitukset. Kummankaan ei voida historiallisen näytön ja yleisen elämänkokemuksen perusteella katsoa olevan tehokkaita tapoja minimoida haitta. Ei varsinkaan, mikäli muista haitoista piitataan yhtään mitään, mutta ehkä ei missään tilanteessa.
 
Suomessa valition on muuten pakko teettää taloudellisesti järjettömiä tiehankkeita puoluspolitiikan nimissä. Vapaat markkinat hoitaisivat varmasti 100km säteellä rannikosta kaiken kuntoon, mutta sisämaassa ja varsinkin lapissa ei olisi tarpeeksi leveitä ja hyväkuntoisia suoria hävittäjille sitten millään, jos ei tehtäisi tai subventoitaisi vahvasti julkisella rahalla
Mitä se auttaisi, jos tiet olisivat kunnossa 100 km rannikosta? Jos muualla tiet olisivat huonoja, se olisi täysi katastrofi. Ovathan ne nytkin aivan liian huonoja, mutta sentään jotenkin kunnossa.

Varalaskupaikkojen teko on hyvin edullista, ja jo markkinaehtoisesti sellaiseksi kelpaavia osuuksia on pakko tehdä hyvin kattavasti. Fantasiasi kärrypoluista "maaseudulla" yli 100 kilometrin päässä "rannikosta" (eli vissiin lähinnä itäisen uudenmaan ja Turun välillä) on outo.
 
Välillä tuntuu että nämä suomen teistä valittajat on juuri näitä "mun mökkitietä ei ole päällystetty ja auto ottaa pohjasta aina kiinni joten kaikki suomen tiet on ihan v*tun paskassa kunnossa ja _mä_ maksan ihan v*tusti autoilusta yms " tyyppejä.:D:kahvi:
 
Välillä tuntuu että nämä suomen teistä valittajat on juuri näitä "mun mökkitietä ei ole päällystetty ja auto ottaa pohjasta aina kiinni joten kaikki suomen tiet on ihan v*tun paskassa kunnossa ja _mä_ maksan ihan v*tusti autoilusta yms " tyyppejä.:D:kahvi:
Paha sitä on sanoa, miltä juuri sinusta tuntuu ja miksi. Tiestön kunto on kuitenkin mennyt viime vuosina aivan viemäristä alas. Nyt ei ole enää mikään vitsi, että Venäjällä pitää varoa ettei auto hajoa. Meillä on nyt sama homma.

Ne mökkitiet ovat usein ihan omia teitä, joiden kunnossapito maksetaan itse. Minä ainakin maksan yksityisteiden kunnossapidosta, ja ne ovatkin kovassa tikissä. Ei ole mitään valtion teiden liejuongelmaa, vaan yli 70 tonnin yhdistelmät kulkevat ympäri vuoden jos tarve tulee. Tee perässä.
 
1,6 prosenttia? Eihän toi ole kuin inflaatiotarkistus. Minkätakia kansanedustajien pitäis ottaa efektiivinen palkanalennus kuten ovat tehneet monena vuonna peräkkäin?

Eli kansalaisille annetaan kiky ja itselle otetaan "indeksi"korotus?

Ei kyllä ole reilua, jos itse ei kyetä suoriutumaan edes indeksitasolla, vaan joudutaan tukeutumaan keppiin.
 
Eli uhataan isommalla kepillä, että pienempi ei vitutta yhtä paljon?

vmp.
Pointtini oli että ei Kiky absoluuttisia palkkoja tainnut alentaa. Ja kansanedustajat ei oo saaneet korotuksia hyvin monena vuonna joten ovat jääneet selvästi kehityksestä jälkeen. Sähän voit mennä vaikka tänää pomolta pyytämään lisää mutta kansanedustajat saa palkkion, ei palkkaa
 
Pointtini oli että ei Kiky absoluuttisia palkkoja tainnut alentaa. Ja kansanedustajat ei oo saaneet korotuksia hyvin monena vuonna joten ovat jääneet selvästi kehityksestä jälkeen. Sähän voit mennä vaikka tänää pomolta pyytämään lisää mutta kansanedustajat saa palkkion, ei palkkaa

Kyllä minä lasken, että palkat alenevat, jos samalla rahalla pitää tehdä enemmän tunteja. Mun pointti on, että esim. jos opettajat istuvat "kouluttautumassa" kikytunteja, niin homma ei tuota kuin kuluja.

Tämä kommunistinen idea, jota nyt ajetaan, että kaikilla on oltava yhtä paskat oltavat ei nosta tuottavuutta.

Se, että kerätään lisätuloja ylinopeussakkoina ja huijaamalla jonkun eläkeläisen etuisuuksia pienemmiksi, ei nosta tuottavuutta.

Se, että piiskataan kuollutta hevosta, ei pistä sitä juoksemaan kovempaa.

Tämä naurettava pelleily pakkotyöstä pitää lopettaa ja tilalle luoda tuottavuuskannustimia, joilla saadaan todellista kasvua.
 
Kyllä ne palkat tosiaan laskivat, lisää työtunteja ja lomarahat pois. Hyvätuloisiin ei toki juuri vaikuttanut kuten ei ollut tarkoituskaan. Maamme on turmiossa ja tappiollinen, koska työntekijät aiheuttavat kuluja ja vähentävät osinkoja.

Kansanedustajat ovat saaneet korotuksen viimeksi 2016 plus muutenkin tuon perusliksan päälle tulee vielä tukuttain lisää erilaisia korvauksia ja hyvityksiä edustamisen tuskaa helpottamaan.
 
Kyllä minä lasken, että palkat alenevat, jos samalla rahalla pitää tehdä enemmän tunteja. Mun pointti on, että esim. jos opettajat istuvat "kouluttautumassa" kikytunteja, niin homma ei tuota kuin kuluja.

Tämä kommunistinen idea, jota nyt ajetaan, että kaikilla on oltava yhtä paskat oltavat ei nosta tuottavuutta.

Se, että kerätään lisätuloja ylinopeussakkoina ja huijaamalla jonkun eläkeläisen etuisuuksia pienemmiksi, ei nosta tuottavuutta.

Se, että piiskataan kuollutta hevosta, ei pistä sitä juoksemaan kovempaa.

Tämä naurettava pelleily pakkotyöstä pitää lopettaa ja tilalle luoda tuottavuuskannustimia, joilla saadaan todellista kasvua.
Kiky ainoastaan muutti laillista perälautaa. Olet vapaa neuvottelemaan juuri sellaiset ehdot kuin haluat. Kansanedustajat eivät saa edes palkkaa.

Suomessa taitaa ainoa pakkotyö olla miesten asepalvelus. Sen kun suoritat olet vapaa tekemään mitä haluat. Kiky on ehdottomasti vaikuttanut suomalaisen duunarin tuottavuuteen ja hyvä niin.

Kyllä ne palkat tosiaan laskivat, lisää työtunteja ja lomarahat pois. Hyvätuloisiin ei toki juuri vaikuttanut kuten ei ollut tarkoituskaan. Maamme on turmiossa ja tappiollinen, koska työntekijät aiheuttavat kuluja ja vähentävät osinkoja.

Kansanedustajat ovat saaneet korotuksen viimeksi 2016 plus muutenkin tuon perusliksan päälle tulee vielä tukuttain lisää erilaisia korvauksia ja hyvityksiä edustamisen tuskaa helpottamaan.
Onhan toi joo aika pieni palkkio. Moni ei suostu tollaseen koiranvirkaan lähtemään nykyisellä kompensaatiolla.

knsedplkk.jpg


Kansanedustajat ovat selvästi jääneet jälkeen mut ei kai pitäis pilata hyvää herravihaa faktoilla :tdown:
 
Kiky ainoastaan muutti laillista perälautaa. Olet vapaa neuvottelemaan juuri sellaiset ehdot kuin haluat. Kansanedustajat eivät saa edes palkkaa.

Suomessa taitaa ainoa pakkotyö olla miesten asepalvelus. Sen kun suoritat olet vapaa tekemään mitä haluat. Kiky on ehdottomasti vaikuttanut suomalaisen duunarin tuottavuuteen ja hyvä niin.

Humpuukia, neuvottelumahdollisuuksia heikennetty merkittävästi kikyn toimesta. Kiky on vaikuttanut korkeintaan negatiivisesti duunarien tuottavuuteen, ei hyvä niin.

Miten sinä porvarina yleensäkään hyväksyt tämän byrokratian lisäämisen?
 
Humpuukia, neuvottelumahdollisuuksia heikennetty merkittävästi kikyn toimesta. Kiky on vaikuttanut korkeintaan negatiivisesti duunarien tuottavuuteen, ei hyvä niin.

Miten sinä porvarina yleensäkään hyväksyt tämän byrokratian lisäämisen?
Eli kuka sua estää myymästä työsi itse päättämälläsi hinnalla? Mikset vaikka jo tänään kilpailuta itseäsi ja mene parhaiten maksavaan firmaan? Kiky vaikutti ehdottomasti positiivisesti. Suomen Pankki: Kiky-sopimus yhä tärkeä – vaikutukset näkyvät Kiinnostaako sua faktat ollenkaa vai mennäänkö noilla duunipaikan kahvipöydässä keksityillä vaihtoehtoisilla ja herravihaisilla "faktoilla"? Olet tietenkin vapaa argumentoimaan miksi Suomen Pankki on väärässä.

Lue mitä se Kiky teki. Ei se lisännyt byrokratiaa vaan muutti työehtojen perälautaa. Tiesitkö edes että se ei todellakaan ole pelkkää duunarin kurittamista? Katsos vaikka mitä ammattiliitot kirjottavat:
upload_2018-4-27_13-21-51.png
 
Paha sitä on sanoa, miltä juuri sinusta tuntuu ja miksi. Tiestön kunto on kuitenkin mennyt viime vuosina aivan viemäristä alas. Nyt ei ole enää mikään vitsi, että Venäjällä pitää varoa ettei auto hajoa. Meillä on nyt sama homma.

Ne mökkitiet ovat usein ihan omia teitä, joiden kunnossapito maksetaan itse. Minä ainakin maksan yksityisteiden kunnossapidosta, ja ne ovatkin kovassa tikissä. Ei ole mitään valtion teiden liejuongelmaa, vaan yli 70 tonnin yhdistelmät kulkevat ympäri vuoden jos tarve tulee. Tee perässä.
Eikös noi saa kulkea vain tietyillä tieosuuksilla?.Aletaan repiä sitä asfalttia pois ja annetaan olla talven yli niin sitten voidaan sanoa että tiet on huonossa kunnossa.Ei ne tiet muutenkaan pysy hyvässä kunnossa jo niillä on raskasta liikennettä ja jos niitä korjattaisiin koko ajan niin sitten valitettaisiin että tiet on koko ajan korjauksessa.:think::D:kahvi:
 
..Kiinnostaako sua faktat ollenkaa..

Kenen valopään idea on "parantaa" suomen kilpailukykyä madaltamalla palkka/elintasoa?

Tämähän on ihan sama, kuin aikanaan olisi päätetty, ettei meidän kannata nyt kehittää tätä traktoria/leikkuupuimuria. Lasketaan peltotyöläisten palkkaa ja otetaan lisää halpatyövoimaa ulkomailta.
 
Jopa 630 e/v – Näin hoitajien, poliisien ja opettajien lomarahaa leikataan 2017

Kuntien ja valtion työntekijöiden lomaraha on lähivuosina satoja euroja nykyistä pienempi.

Kilpailukykysopimus leikkaa 30 prosentilla lähes puolen miljoonan kunnan ja valtion työntekijän lomarahaa.

Tämä tuntuu esimerkiksi hoitajien, opettajien ja poliisien lompakossa.

Sairaanhoitajan lomaraha kutistuu tähän vuoteen verrattuna keskimäärin 455 euroa.

Opettajan lomaraha pienenee lähes 600 euroa ja ylikonstaapelin lähes 630 euroa.

Tilastokeskuksen mukaan yleisin ansio kuntasektorilla on 2 350 euroa kuukaudessa.

Tähän joukkoon kuuluu muiden muassa lastenhoitajia, lähihoitajia ja sihteereitä. Heidän lomarahansa on lähivuosina 350 euroa nykyistä pienempi.

Lomarahaleikkausta koskeva sopimus tulee voimaan helmikuun alussa.

Kilpailukykysopimus leikkaa julkisen sektorin lomarahaa kolmen vuoden ajan.

Leikkauksilla tavoitellaan valtiolle ja kunnille lähes 200 miljoonan euron säästöä.



Kyllä tuo palkan alennukselta näyttää. Tietysti kun itseä ei koske ni eihä e haittaa.
 
Kenen valopään idea on "parantaa" suomen kilpailukykyä madaltamalla palkka/elintasoa?

Tämähän on ihan sama, kuin aikanaan olisi päätetty, ettei meidän kannata nyt kehittää tätä traktoria/leikkuupuimuria. Lasketaan peltotyöläisten palkkaa ja otetaan lisää halpatyövoimaa ulkomailta.
Mitä ehmettiä :D Tottakai se parantaa kilpailukykyä jos työntekijäresurssin kustannus alenee. Suomihan on tosi vientivetoinen maa.

Aikoinaan Kiky saavutettiin jatkuvalla Markan devalvoimisella. Ei se Suomen teollisuus koskaan niin kilpailukykyinen ole ollut että ilman pientä avustusta olisi selvinnyt.
 
Käsittämätöntä miten onnistutaan olemaan katkeria siitäkin jos valtio onnistuu käytännössä vastoin kaikkia ennusteita saamaan kansalaiset tuottamaan 1% kasvun sijaan 3% kasvun ja leikkaamaan budjetin velkarahoituksen tarpeen 6 mrd:sta 3 miljardiin. Vielä kun tuohon yhdistetään se, että homma onnistui heikentämättä reaaliostovoimaa ja tuloeroja käytännössä lainkaan kasvattamatta niin kyllä se hiljaiseksi vetää, että miten tuostakin onnistutaan ainoastaan valittamaan.

Kun kyse oli niin pienestä marginaalista, että parilla puolivaloilla tehdyllä päivällä saadaan se riittävä vaikutus aikaan ja vakuus investoijille että tiukan paikan tullen suomessa ollaan valmiita tekemään töitä ja talous tulee pysymään vakaana, niin otan sen koska tahansa mieluummin kuin unelmahöttöä siitä kuinka Suomi pelastuu jollain taikatempuilla mitään konkreettista tekemättä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä ehmettiä :D Tottakai se parantaa kilpailukykyä jos työntekijäresurssin kustannus alenee. Suomihan on tosi vientivetoinen maa.

Aikoinaan Kiky saavutettiin jatkuvalla Markan devalvoimisella. Ei se Suomen teollisuus koskaan niin kilpailukykyinen ole ollut että ilman pientä avustusta olisi selvinnyt.

Kyllä minä sen tiedän, että näin voidaan toimia. Mielestäni se vain on täysin tehoton tapa hakea kilpailukykyä. Miksi me haluaisimme omasta maastamme halpatuotantomaan, kun meillä olisi vaihtoehto olla jotain muuta. Miksi suomen, suhteellisen korkean älykkyyden ja teknologian maana pitäisi tyytyä raatamaan kädet paskassa vain siksi, että nykyinen porvarijohto ei ymmärrä työnteosta yhtään mitään.

Kyllä minä väitän, että se farmari tuottaa enemmän kilpailukykyä sillä traktorilla, kuin viidellä hevosella. Vaikka hevoset olisivatkin halvempia. Minulta ei löydy mitään ymmärrystä miksi toimintamallimme ovat ne samat kivikautiset, eikä meillä tueta mitenkään tieteen, teknologian ja toimintamallien kehittymistä.

Et sinäkään voi niin kultalusikan kanssa syntynyt voi olla, että ainoa arvosi on rahan tuottaminen. Eikö hyvinvoinnilla ja elämänlaadulla ole mitään merkitystä? Etkö oikeasti keksi elämälläsi mitään tekemistä, jos et raada töissä?
 
Käsittämätöntä miten onnistutaan olemaan katkeria siitäkin jos valtio onnistuu käytännössä vastoin kaikkia ennusteita saamaan kansalaiset tuottamaan 1% kasvun sijaan 3% kasvun ja leikkaamaan budjetin velkarahoituksen tarpeen 6 mrd:sta 3 miljardiin. Vielä kun tuohon yhdistetään se, että homma onnistui heikentämättä reaaliostovoimaa ja tuloeroja käytännössä lainkaan kasvattamatta niin kyllä se hiljaiseksi vetää, että miten tuostakin onnistutaan ainoastaan valittamaan.

Kun kyse oli niin pienestä marginaalista, että parilla puolivaloilla tehdyllä päivällä saadaan se riittävä vaikutus aikaan ja vakuus investoijille että tiukan paikan tullen suomessa ollaan valmiita tekemään töitä ja talous tulee pysymään vakaana, niin otan sen koska tahansa mieluummin kuin unelmahöttöä siitä kuinka Suomi pelastuu jollain taikatempuilla mitään konkreettista tekemättä.
Millois se ton on tehnyt?.Talouskasvu ei ole sipilän ansiota ja ollaan vasta 04/2018 eli kyllä sieltä lisäbudjetteja tulee.
 
Kyllä minä sen tiedän, että näin voidaan toimia. Mielestäni se vain on täysin tehoton tapa hakea kilpailukykyä. Miksi me haluaisimme omasta maastamme halpatuotantomaan, kun meillä olisi vaihtoehto olla jotain muuta. Miksi suomen, suhteellisen korkean älykkyyden ja teknologian maana pitäisi tyytyä raatamaan kädet paskassa vain siksi, että nykyinen porvarijohto ei ymmärrä työnteosta yhtään mitään.

Kyllä minä väitän, että se farmari tuottaa enemmän kilpailukykyä sillä traktorilla, kuin viidellä hevosella. Vaikka hevoset olisivatkin halvempia. Minulta ei löydy mitään ymmärrystä miksi toimintamallimme ovat ne samat kivikautiset, eikä meillä tueta mitenkään tieteen, teknologian ja toimintamallien kehittymistä.

Et sinäkään voi niin kultalusikan kanssa syntynyt voi olla, että ainoa arvosi on rahan tuottaminen. Eikö hyvinvoinnilla ja elämänlaadulla ole mitään merkitystä? Etkö oikeasti keksi elämälläsi mitään tekemistä, jos et raada töissä?
Ei rahaa = ei korkeatasoista sairaanhoitoa köyhille, anteliasta sosiaaliturvaa tai ilmaisia yliopisto-opiskelua.

Jos halutaan tarjota noita julkisia palveluita, pitää kansantalouden tuottaa perhanan paljon rahaa ja maksaa veroja, että ne voidaan kustantaa. Aina kun veroja korotetaan, se vähentää kannustinta lisäarvon tuottamiseen (lisäarvoa mitataan yleensä rahana).
 
Kyllä minä sen tiedän, että näin voidaan toimia. Mielestäni se vain on täysin tehoton tapa hakea kilpailukykyä. Miksi me haluaisimme omasta maastamme halpatuotantomaan, kun meillä olisi vaihtoehto olla jotain muuta. Miksi suomen, suhteellisen korkean älykkyyden ja teknologian maana pitäisi tyytyä raatamaan kädet paskassa vain siksi, että nykyinen porvarijohto ei ymmärrä työnteosta yhtään mitään.

Kyllä minä väitän, että se farmari tuottaa enemmän kilpailukykyä sillä traktorilla, kuin viidellä hevosella. Vaikka hevoset olisivatkin halvempia. Minulta ei löydy mitään ymmärrystä miksi toimintamallimme ovat ne samat kivikautiset, eikä meillä tueta mitenkään tieteen, teknologian ja toimintamallien kehittymistä.

Et sinäkään voi niin kultalusikan kanssa syntynyt voi olla, että ainoa arvosi on rahan tuottaminen. Eikö hyvinvoinnilla ja elämänlaadulla ole mitään merkitystä? Etkö oikeasti keksi elämälläsi mitään tekemistä, jos et raada töissä?
Kun ei toi valinta ole meidän käsissämme. Katso googlesta millainen romahdus on tapahtunut teollisuuden työpaikoissa, hyvissä työpaikoissa, bruttokansantuotteessa jne.

Hyvinvointiyhteiskunta tehdään verorahoilla joita ei tule jos ei ole työtä ja BKT alenee. Talous on se peruskivi kaikelle mitä valtio tuottaa ja tekee.
 
Millois se ton on tehnyt?.Talouskasvu ei ole sipilän ansiota ja ollaan vasta 04/2018 eli kyllä sieltä lisäbudjetteja tulee.

Talouskasvu on osin eduskunnan ja hallituksen päätösten ansiota ja osittain yritysten ja maailmantalouden elpymisen ansiota. Kaikki vaikuttaa omalta osaltaan.

Vai meneekö tää niin, että kun talous sakkaa, syytetään Kokoomusta ja Kepua, ja kun se kasvaa, niin hallituksella ei ole osaa eikä arpaa :think: Vaikuttaa objektiiviselta :)
 
Niihän ne itekkii väittää. Ettei oo lama niiden vika. Mutta maailman nousukausi in heidän ansiota. Aika naivi pitää olla jos noita uskoo.

Kuka tässä päättäjien puheista on mitään puhunut? Jos uskoo, että hallitus/eduskunta voi haitata talouskasvua, on aika käsittämätöntä jos samalla uskoo, että hallitus/eduskunta EI voisi myös lisätä talouskasvua. Musta on siis älyllistä epärehellisyyttä uskoa, että päättäjät voisivat vaikuttaa talouskasvuun vain toiseen suuntaan.

Joko päättäjät voivat vaikuttaa talouskasvuun (hidastavasti/nopeuttavasti) tai sitten he eivät lainkaan voi vaikuttaa talouskasvuun. Itse uskon ensimmäiseen väittämään.
 
Kun ei toi valinta ole meidän käsissämme. Katso googlesta millainen romahdus on tapahtunut teollisuuden työpaikoissa, hyvissä työpaikoissa, bruttokansantuotteessa jne.

Hyvinvointiyhteiskunta tehdään verorahoilla joita ei tule jos ei ole työtä ja BKT alenee. Talous on se peruskivi kaikelle mitä valtio tuottaa ja tekee.

Ajattelet liian kankeasti ja vanhanaikaisesti, kynnät vieläkin peltoa hevosilla. En todellakaan ajatellut, että dinosaurusteollisuus on kehitystä tulevaan. Ei, tulevaisuutta on uudenlaisten tuotantomuotojen innovointi. Esim. supercell, joka antaa pelejä ilmaiseksi. Pieniä simppeleitä pelejä. Kukaan ei valmista mitään fyysistä, tuote annetaan ilmaiseksi käyttäjälle. Silti rahaa sataa ovista ja ikkunoista. Mikset vaadi supercelliä valmistamaan mikropiirejä, jotka pakataan kasetteihin, joita myydään pelikaupassa? Ennen siitä sai rahaa.

Mistä on kyse? On osattu soputua markkinaan. On hoksattu sovelluksen sisäisten ostosten merkitys, eli se mitä Rovio ei osannut ja mikä tulee kaatamaan sen, jos meno jatkuu.

Mitä meidän pitää tehdä on sopeutua uudenlaiseen markkinaan, ei väkisin yrittää survoa tuotteitamme markkinoille halvemmalla, vaikka muiden kokonaan uudentyyppiset tuotteet menevät ohi oikealta ja vasemmalta. Tästä meillä on hienona esimerkkinä markkinajohtaja nokia, joka ei osannut sopeutua uudenlaisiin markkinoihin.

Miksi meidän pitää väkisin tarrata kuolleeseen/kuolevaan teollisuuteen, kun vaihtoehtoja on? Miksi meidän suomalaisten pitää kerjätä hyväksyntää tai almuja keneltäkään? Kaivetaan se pää pois perseestä, loptetaan vinkuminen ja märinä ja päätetään hoitaa homma kuntoon. Kaikki valinnat ovat meidän käsissämme. Miksi eivät olisi?
 
Tämä viimeaikainen talouskasvu on tullut ainakin osaksi (itse uskon että isommaksikin osaksi) ihan savupiipputeollisuudesta kun metsäteollisuuskin on tehnyt miljardi-investointeja ja tahkonnut todella hyviä lukemia. Myös ainakin kaivosteollisuudella menee aika lujaa ja sielläkin tehdään uusia investointeja tällä hetkellä.

Nyt olisi muuten jälleen metsäalalta tulossa uusi miljardi-investointi Suomeen. Ei vähempää kuin maailman suurin havusellutehdas.

Maailman suurimman havusellutehtaan tulo Kuopioon on askeleen lähempänä: paperijätti lähtee rahoittamaan suunnittelua
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 487 678
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom