(Viittauskäytäntöjen muutokset)
Eipä sitä tietenkään silloin löydä, kun etsii. Itse olen varma, että olen lukenut ihan jonkun asiantuntijan selityksen miten ennen sai vapaammin lainata suomalaisten teoksista käännöksiä ja laittaa lähdeviitteeksi alkuperäisen ulkomaisen tekstin. Siitähän muistaakseni alunpitäen oli kysymys, että Huhtasaari oli ottanut suomennokset suoraan jostain muiden graduista tai vastaavista teoksista.
Mutta nyt sitten löytyi tällainen juttu:
Laura Huhtasaaren gradusta nousi äläkkä – Asiantuntija ja professori eri mieltä plagiointisyytöksestä
Omasta mielestäni oleellinen kohta tuossa jutussa:
"
–Tämä ei ole nyt niin paha, kuin että ne viittaukset puuttuisivat siitä kokonaan ja siitä tekstiyhteydestä annettaisiin ymmärtää, että ne ovat hänen omia ideoitaan, Spoof sanoo Uudelle Suomelle.
Spoofin mukaan professori Rehnin kommentti siitä, että suora lainaus vaatisi tieteellisessä kirjoittamisessa aina ehdottomasti lainausmerkit, ei pidä paikkaansa. Spoofin mukaan käytäntö tämän suhteen vaihtelee tieteenaloittain.
Plagiointi ei ole rikos
Plagiointi ei ole Suomessa rikos, vaan sanktiona on maineenmenetys. Gradujen osalta Suomessa on Spoofin mukaan muutamia tapauksia, joissa maisteri on menettänyt tutkintonsa plagioituaan graduunsa niin suuria osia, ettei enää voi puhua opinnäytteestä. Spoof kuitenkin huomauttaa, että kyseessä on ”äärimmäisen iso prosessi” ja vilpin pitäisi olla todella räikeää, jotta maisterintutkinto otettaisiin pois."
Eli ei edelleenkään näytä tuon lainauksen perusteella todennäköiseltä, että Huhtasaari menettäisi tutkintonsa tai että hänen Gradunsa hylättäisiin. Se kun vaatisi todella räikeätä vilppiä ja edelleen ei taida olla mitään muuta kuin laiskaa viittausten merkitsemistä. Sehän olisi siis ilmeisesti täysin ok kaikkien mielestä, jos viittausluettelo olisi täydellinen.
Tuo Alf Rehn on myös ihme tyyppi. Sen kolumnien perusteella ole luullut sitä ihan asiatyypiksi, mutta Twitterissä ja Facebookissa tulee välillä sellaista tekstiä, että ei uskoisi kyseessä olevan tiedemiehen, vaan joku ihan normi somehörhö, joka kirjoittaa ihan mitä sattuu. Ja joita vähemmilläkin meriiteillä varustetun tyypin luulisi häpeävän jälkeenpäin.
Joku siltä joskus kysyikin, että onko nämä sun jutut professorin arvolle sopivaa ja se vaan kuittaisi, että hän kirjoittaa yksityishenkilönä ihan mitä häntä huvittaa. Itse olen kyllä sitä mieltä, että kyllä ne yksityishenkilön aivopierut nakertavat myös ammatillista arvovaltaa, ainakin suuren yleisön silmissä. Tosin suuri yleisö ei taida tietää sen somesekoilusta mitään.