Kotiautomaatio

Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 186
Pieni projektikuvaus HA-käyttöliittymän päivityksestä. Aiemmin olen tainnut tähän ketjuun avatakin enemmän itse automaatioista ja tämän käyttöliittymän edellistä versiota joka pyöri tabletilla reilun vuoden päivät.
Tabletista rupesi loppumaan puhti kun alkoi lisäämään riittävästi tavaraa näytölle, joten täytyi alkaa miettimään korvaavaa ratkaisua. Tabletti ei enää tullut kyseeseen, koska halusin myös isomman näytön. Ensin meinasin RPi + joku isompi kosketusnäyttö yhdistelmää, mutta ei toiminut testattaessa kovin jouhevasti sekään.
Ostin sitten kokeeksi kosketusnäytöllisen Intel-prossullisen 14" (olis voinu olla kyllä isompikin) Chromebookin, joka taittuu kokonaan ympäri ja tämä toimikin testien perusteella hyvin.
Tabletilla oli asennettuna Fully Kiosk browser, jolla pystyi hoitamaan näytön herätyksen kameran havaitseman liikkeen perusteella, mutta muutoin sekään ei toiminut kovinkaan nopeasti verrattuna vaikka Chromeen tai Firefoxiin.
Tähän päätin kirjoittaa itse Pythonilla ohjelman, joka etsii liikettä webbikameran livekuvasta. Ongelmaksi tuli kuitenkin ChromeOS, jonka päällä voi ajaa Pythonia vain virtuaalisessa Linux-ympäristössä, jolloin kameraan ei päässyt koodin kautta kiinni. Päädyin tästä johtuen heivaamaan ChromeOS:n mäkeen ja asentamaan Ubuntun tilalle. Tämä vaati tosin koneen avaamisen, jotta pääsi akun johtoon käsiksi ja tällä sai kikkailtua kirjoitussuojat pois, siinä paloi tietty koneen takuu, mutta mitäs näistä. :lol: Kameraskriptin sain tehtyä melko nopeasti ja se toimiikin todella hyvin.

Seuraavaksi tein männystä kehykset läppärille ja 3D-tulostin takapuolelle sovitteet ja pikakiinnikeet, joilla istuu oikeassa kohdassa.
Itse käyttöliittymään tuli muutoksia sen verran, että talon pohjakuvan päivitin tarkemmaksi ja yksityiskohtaisemmaksi. Lisäksi valojen kirkkaus ja väri/värilämpötila näkyy myös käyttöliittymässä todellisen tilanteen mukaan, aiemmin oli vain päällä/pois.
Poistin myös HA:n omat sivu- ja yläpalkit ja tein itse tuon sidebarin, jotta saan paremmin määriteltyä mitä siellä on ja minne sivuille sieltä pääsee. Ulkonäköäkin pystyy nyt muokkaamaan täysin oman mielen mukaan.
Pyöritän tätä nyt Chromella, joka kioskimoodissa ja hiiren oikean napin simulointi kosketuksella disabloituna. Käytännössä tuo pysyy tuossa niin kauan, että koneen ottaa pois kehyksistä ja sulkee selaimen näppäimistöä käyttämällä.
Uskoisin että tuo täyttää nyt tarpeet pidemmäksi aikaa ja tuohon voi jatkossa lisäillä vapaammin haluamiaan asioita.
Sinällään ton hyödyt todellisuudessa ei oo mitkään järin suuret, koska automaatio itsessään hoitaa kaikkea sen verran hyvin, ettei tuon käytölle ole varsinaista tarvetta. Harrastaminen on kuitenkin tässä ehkä se pääpointti :)



Ai että ku on makia. Olin tuossa itsekin miettinyt,että tuollainen "flip" näytöllinen läppäri olis ehkä kätevin tällaiseksi "kertavilkaisu" näkymäksi homeassistantin yleistiedoiksi. Toki miettinyt myös että joku pädi/tabletti olisi ehkä hyvä. Akullinen laite olisi hyvä, just siksi, että voi siirrellä tarpen mukaan paikasta toiseen.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 309
Pieni projektikuvaus HA-käyttöliittymän päivityksestä. Aiemmin olen tainnut tähän ketjuun avatakin enemmän itse automaatioista ja tämän käyttöliittymän edellistä versiota joka pyöri tabletilla reilun vuoden päivät.
Tabletista rupesi loppumaan puhti kun alkoi lisäämään riittävästi tavaraa näytölle, joten täytyi alkaa miettimään korvaavaa ratkaisua. Tabletti ei enää tullut kyseeseen, koska halusin myös isomman näytön. Ensin meinasin RPi + joku isompi kosketusnäyttö yhdistelmää, mutta ei toiminut testattaessa kovin jouhevasti sekään.
Ostin sitten kokeeksi kosketusnäytöllisen Intel-prossullisen 14" (olis voinu olla kyllä isompikin) Chromebookin, joka taittuu kokonaan ympäri ja tämä toimikin testien perusteella hyvin.
Tabletilla oli asennettuna Fully Kiosk browser, jolla pystyi hoitamaan näytön herätyksen kameran havaitseman liikkeen perusteella, mutta muutoin sekään ei toiminut kovinkaan nopeasti verrattuna vaikka Chromeen tai Firefoxiin.
Tähän päätin kirjoittaa itse Pythonilla ohjelman, joka etsii liikettä webbikameran livekuvasta. Ongelmaksi tuli kuitenkin ChromeOS, jonka päällä voi ajaa Pythonia vain virtuaalisessa Linux-ympäristössä, jolloin kameraan ei päässyt koodin kautta kiinni. Päädyin tästä johtuen heivaamaan ChromeOS:n mäkeen ja asentamaan Ubuntun tilalle. Tämä vaati tosin koneen avaamisen, jotta pääsi akun johtoon käsiksi ja tällä sai kikkailtua kirjoitussuojat pois, siinä paloi tietty koneen takuu, mutta mitäs näistä. :lol: Kameraskriptin sain tehtyä melko nopeasti ja se toimiikin todella hyvin.

Seuraavaksi tein männystä kehykset läppärille ja 3D-tulostin takapuolelle sovitteet ja pikakiinnikeet, joilla istuu oikeassa kohdassa.
Itse käyttöliittymään tuli muutoksia sen verran, että talon pohjakuvan päivitin tarkemmaksi ja yksityiskohtaisemmaksi. Lisäksi valojen kirkkaus ja väri/värilämpötila näkyy myös käyttöliittymässä todellisen tilanteen mukaan, aiemmin oli vain päällä/pois.
Poistin myös HA:n omat sivu- ja yläpalkit ja tein itse tuon sidebarin, jotta saan paremmin määriteltyä mitä siellä on ja minne sivuille sieltä pääsee. Ulkonäköäkin pystyy nyt muokkaamaan täysin oman mielen mukaan.
Pyöritän tätä nyt Chromella, joka kioskimoodissa ja hiiren oikean napin simulointi kosketuksella disabloituna. Käytännössä tuo pysyy tuossa niin kauan, että koneen ottaa pois kehyksistä ja sulkee selaimen näppäimistöä käyttämällä.
Uskoisin että tuo täyttää nyt tarpeet pidemmäksi aikaa ja tuohon voi jatkossa lisäillä vapaammin haluamiaan asioita.
Sinällään ton hyödyt todellisuudessa ei oo mitkään järin suuret, koska automaatio itsessään hoitaa kaikkea sen verran hyvin, ettei tuon käytölle ole varsinaista tarvetta. Harrastaminen on kuitenkin tässä ehkä se pääpointti :)



Komea! Mikä tuo home assistantin loveoace teema on?
Tuommosta yksinkertaista tarvitsisin keittiö seinän tabletille.
 
Liittynyt
03.09.2017
Viestejä
52
Nordpool integraatio hajosi kesäaikaan vaihdon takia. Tässä korjaus:

onneks myös virallinen korjaus tuli niin ei tarvinnut ite alkaa puukottaa ;)
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
326
Talomme valojen ohjausreleet ja himmentimet tuli aikanaan valittua Z-Wave -protokollaan. Nykyinen VeraPlus-ohjain tuntuu sekoilevan omiaan eikä valmistajaa enää ole hetkeen kiinnostanut laitteen ongelmat. Tämän takia valoille pitäisi löytää uusi ohjain ja olen lyhyellä kartoituksella saanut vaihtoehdoiksi Aeotec SmartThings ja Hubitat Elevation -laitteet.

Eksoottisin valo-ohjaus on ulkovalojen himmeneminen illalla luonnonvalon vähenemisen mukana, jolloin valot syttyvät auringon laskun aikaan kirkkaana, koska ympäristö on vielä suhteellisen valoisa ja himmenevät siitä muutamalla portaalla yötä kohti. Olisi kuitenkin hyvä, jos liiketunnistimen reagointi voisi kirkastaa valot hetkeksi ja tämän jälkeen ohjain palautuisi aiempaan himmennystilaansa tai yöllä kulkiessa toki pimeäksi. Tällaista ei nykyinen ohjain taipunut komentamaan, mutta osaisiko ehdokkaista kumpikaan tällaista temppua?
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Olisi tarvetta parille zigbee pistorasialle mistä löytyisi energiamittaus. Saisi toimia samalla routerina ja hiljainen rele olisi plussaa. Niin ja aikanaan yksi tällainen energiaa mittaava Samsungin plugi inisi niin kovaa että jouduin heittämään serriin. Eli joku sellainen haussa mikä ei päädy heti kierrätykseen :) Mitä suosittelisitte?
Esim. tämmöiset:
Tilasin viime elokuussa 5kpl noita ja hinnaksi tuli posteineen 57,17€.

Ovat syyskuusta lähtien olleet kiinni jääkaapissa, pakastimessa, tiskikoneessa ja Moccamasterissa, kun en nyt muitakaan paikkoja tuolloin keksinyt. Yksi taitaa olla vielä käyttöpaikkaa vailla. Ja luotettavasti ovat pelanneet, vaikka täällä moni näitä Kiinasta tilattuja vekottimia karsastavatkin. :)
 

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 165
Esim. tämmöiset:
Tilasin viime elokuussa 5kpl noita ja hinnaksi tuli posteineen 57,17€.

Ovat syyskuusta lähtien olleet kiinni jääkaapissa, pakastimessa, tiskikoneessa ja Moccamasterissa, kun en nyt muitakaan paikkoja tuolloin keksinyt. Yksi taitaa olla vielä käyttöpaikkaa vailla. Ja luotettavasti ovat pelanneet, vaikka täällä moni näitä Kiinasta tilattuja vekottimia karsastavatkin. :)
Toimiiko Zigbeellä pelkästään kun kovasti puhuvat Tuyasta?
 

hookoo

Tukijäsen
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
155
Esim. tämmöiset:
Tilasin viime elokuussa 5kpl noita ja hinnaksi tuli posteineen 57,17€.

Ovat syyskuusta lähtien olleet kiinni jääkaapissa, pakastimessa, tiskikoneessa ja Moccamasterissa, kun en nyt muitakaan paikkoja tuolloin keksinyt. Yksi taitaa olla vielä käyttöpaikkaa vailla. Ja luotettavasti ovat pelanneet, vaikka täällä moni näitä Kiinasta tilattuja vekottimia karsastavatkin. :)
Kuulostavat kieltämättä juuri siltä mitä on haussa, mutta kuulun myös tuohon porukkaan, joka välttelee verkkovirtaan tulevien laitteiden tilausta wisheistä ja alibaboista
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
123
Tyhmä kysymys, mutta jos hommaan Hue-Bridgen, niin tarvitseeko minun hommata vielä erillinen zigbee tikku jolla ohjata ei Hue laitteita, vai pystyykö tuota Huen Bridgeä käyttää muillekkin Zigbee tuotteille?
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Toimiiko Zigbeellä pelkästään kun kovasti puhuvat Tuyasta?
Kyllä, itsellä tuo on ConbeeII -tikkuun yhdistettynä Home Assistantissa, ei siis minkään Tuya-pilven kautta kierrä tämä. Phosconilla paritus sujui helposti, valona se pitää lisätä mutta pistorasian kuvake näihin kyllä sinne tulee. HA:n puolella näkyy näin:
1679905293753.png


Kuulostavat kieltämättä juuri siltä mitä on haussa, mutta kuulun myös tuohon porukkaan, joka välttelee verkkovirtaan tulevien laitteiden tilausta wisheistä ja alibaboista
Wishistä en tilaisi kyllä itsekään mitään, mutta Aliexpress on kyllä toiminut jo vuosien ajan hyvin, enkä ole "yllätyksiä" saanut. Ennen noita veromuutoksia tilailin aika paljonkin, sittemmin Amazonista kun yleensä pitää saada tavarat pian, mutta nyt kun Amazonkin meni nostamaan rajaa jolla saa ilmaiset postikulut 39€:sta 99€:een niin saattaapi olla että ainakin ei-kiireisimmät tulee taas tilattua Kiinasta... Näiden kanssa kun on tarkkana niin menee yleensä hyvin, tässä siis tuon mainitsemani pistorasian arvosanoja/palautteita ja ostomääriä:
1679905549476.png

Eli ei ehkä kannata tilailla jostain kaupasta jossa näkyy että on 1-2 tilausta vain aiemmin... Kuten sanottua, itsellä ei ole ongelmia ollut.

Muistaakseni joskus 2018 aloittelin kotiautomaatiojuttuja ja yksi ensimmäisiä mitä tilasin oli Neo Coolcamin 16A Z-Wave -pistorasioita, ja nämä ovat edelleen käytössä ja toimineet hyvin. Yksi oli jopa auton lämppäriä ohjaamassa kolmisen talvea (säteilylämmitin + sisätilan lämmitin) ja tuossa kuormakin nousi jo jonnekin 2200 wattiin...
 
Liittynyt
01.01.2022
Viestejä
47
Pieni projektikuvaus HA-käyttöliittymän päivityksestä. Aiemmin olen tainnut tähän ketjuun avatakin enemmän itse automaatioista ja tämän käyttöliittymän edellistä versiota joka pyöri tabletilla reilun vuoden päivät.
Tabletista rupesi loppumaan puhti kun alkoi lisäämään riittävästi tavaraa näytölle, joten täytyi alkaa miettimään korvaavaa ratkaisua. Tabletti ei enää tullut kyseeseen, koska halusin myös isomman näytön. Ensin meinasin RPi + joku isompi kosketusnäyttö yhdistelmää, mutta ei toiminut testattaessa kovin jouhevasti sekään.
Ostin sitten kokeeksi kosketusnäytöllisen Intel-prossullisen 14" (olis voinu olla kyllä isompikin) Chromebookin, joka taittuu kokonaan ympäri ja tämä toimikin testien perusteella hyvin.
Tabletilla oli asennettuna Fully Kiosk browser, jolla pystyi hoitamaan näytön herätyksen kameran havaitseman liikkeen perusteella, mutta muutoin sekään ei toiminut kovinkaan nopeasti verrattuna vaikka Chromeen tai Firefoxiin.
Tähän päätin kirjoittaa itse Pythonilla ohjelman, joka etsii liikettä webbikameran livekuvasta. Ongelmaksi tuli kuitenkin ChromeOS, jonka päällä voi ajaa Pythonia vain virtuaalisessa Linux-ympäristössä, jolloin kameraan ei päässyt koodin kautta kiinni. Päädyin tästä johtuen heivaamaan ChromeOS:n mäkeen ja asentamaan Ubuntun tilalle. Tämä vaati tosin koneen avaamisen, jotta pääsi akun johtoon käsiksi ja tällä sai kikkailtua kirjoitussuojat pois, siinä paloi tietty koneen takuu, mutta mitäs näistä. :lol: Kameraskriptin sain tehtyä melko nopeasti ja se toimiikin todella hyvin.

Seuraavaksi tein männystä kehykset läppärille ja 3D-tulostin takapuolelle sovitteet ja pikakiinnikeet, joilla istuu oikeassa kohdassa.
Itse käyttöliittymään tuli muutoksia sen verran, että talon pohjakuvan päivitin tarkemmaksi ja yksityiskohtaisemmaksi. Lisäksi valojen kirkkaus ja väri/värilämpötila näkyy myös käyttöliittymässä todellisen tilanteen mukaan, aiemmin oli vain päällä/pois.
Poistin myös HA:n omat sivu- ja yläpalkit ja tein itse tuon sidebarin, jotta saan paremmin määriteltyä mitä siellä on ja minne sivuille sieltä pääsee. Ulkonäköäkin pystyy nyt muokkaamaan täysin oman mielen mukaan.
Pyöritän tätä nyt Chromella, joka kioskimoodissa ja hiiren oikean napin simulointi kosketuksella disabloituna. Käytännössä tuo pysyy tuossa niin kauan, että koneen ottaa pois kehyksistä ja sulkee selaimen näppäimistöä käyttämällä.
Uskoisin että tuo täyttää nyt tarpeet pidemmäksi aikaa ja tuohon voi jatkossa lisäillä vapaammin haluamiaan asioita.
Sinällään ton hyödyt todellisuudessa ei oo mitkään järin suuret, koska automaatio itsessään hoitaa kaikkea sen verran hyvin, ettei tuon käytölle ole varsinaista tarvetta. Harrastaminen on kuitenkin tässä ehkä se pääpointti :)
Hieno pohjakuva. Millä ohjelmalla tuon piirtelit?
 
Liittynyt
24.03.2020
Viestejä
60
Kysytääs tässäkin ketjussa. Onko jollain Teslan kotilaturia, ja seuraa kulutusta? Ilmeisesti laturista itsestäänkin saa kulutustietoa luettua HA:lle, mutta jostain olin lukevinani että se ei ole ihan luotettavaa. Jos lisäisin erillisen kulutusmittarin, niin riittääkö se että seuraa yhden vaiheen kulutusta ja kertoo sen kolmella, vai pitääkö seurata kaikkia vaiheita?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Sweet Home 3D:llä raapusteltu.
Kiitoksia vinkistä, mietinkin just yksi päivä että pitäisi jollakin piirtää kämpän pohjakuva ja kokeilla jos saisi jotain kivoja näkymiä automaatioon. Tuo vaikuttaisi sellaiselta jolla tuon saisi helposti tehtyä. Pitää varmaan joku päivä kokeilla.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
123
Kiitoksia vinkistä, mietinkin just yksi päivä että pitäisi jollakin piirtää kämpän pohjakuva ja kokeilla jos saisi jotain kivoja näkymiä automaatioon. Tuo vaikuttaisi sellaiselta jolla tuon saisi helposti tehtyä. Pitää varmaan joku päivä kokeilla.
Itse latasin tuon kokeiluun ja on kyllä todella helppokäyttöinen. Jos löytyy kämpän pohjapiirros digitaalisena niin senkin saa laitettua taustalle että saa seinät oikeaan paikkaan helposti
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Itse latasin tuon kokeiluun ja on kyllä todella helppokäyttöinen. Jos löytyy kämpän pohjapiirros digitaalisena niin senkin saa laitettua taustalle että saa seinät oikeaan paikkaan helposti
Ei ole valitettavasti pohjakuvaa digitaalisena, on vain remppojen yhteydessä tehtyjä muistiinpanoja ja mittapiirroksia ruutupaperilla tallessa eli pitää muutamia mittoja käydä mittailemassa lisää, ellei sitten satu löytymään pohjapiirrosta jonkun kiinteistövälittäjän sivuilta jonkun samanlaisen kämpän myynti-ilmoituksesta. Helpottaisihan se valmis pohja jonkun verran tuota piirtämistä.
 
Liittynyt
11.12.2021
Viestejä
448
Ei ole valitettavasti pohjakuvaa digitaalisena, on vain remppojen yhteydessä tehtyjä muistiinpanoja ja mittapiirroksia ruutupaperilla tallessa eli pitää muutamia mittoja käydä mittailemassa lisää, ellei sitten satu löytymään pohjapiirrosta jonkun kiinteistövälittäjän sivuilta jonkun samanlaisen kämpän myynti-ilmoituksesta. Helpottaisihan se valmis pohja jonkun verran tuota piirtämistä.
Itsekkin innostuin piirtämään alakerran eilen ja aika nopeasti tuon tekee. Toki mittoja en ihan "milliin" laittanut, mutta parin sentin tarkkuudella oikein. Vielä pitäisi tehdä vähän pintoja ja yläkerta.

Itsellä tuo ei vaan toiminut Radeon 6800 kanssa, ohjelma sekoili huolella (piirtoikkuna hyppi koko ikkunan kokoiseksi yms). Piti sitten piirtää htpc i5-6500T integroidulla, sen kanssa homma pelasi.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
123
Ei ole valitettavasti pohjakuvaa digitaalisena, on vain remppojen yhteydessä tehtyjä muistiinpanoja ja mittapiirroksia ruutupaperilla tallessa eli pitää muutamia mittoja käydä mittailemassa lisää, ellei sitten satu löytymään pohjapiirrosta jonkun kiinteistövälittäjän sivuilta jonkun samanlaisen kämpän myynti-ilmoituksesta. Helpottaisihan se valmis pohja jonkun verran tuota piirtämistä.
Itse sain tehtyä niin että löysin laajennuspapereista tarkan ulkoseinän mitan, ja asuntoesitteestä digitaalisen pohjapiirrustuken. Ohjelma osasi sillä skaalata kuvan oikeaan mittaan
 

jjs

Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
359
Ei ole valitettavasti pohjakuvaa digitaalisena, on vain remppojen yhteydessä tehtyjä muistiinpanoja ja mittapiirroksia ruutupaperilla tallessa eli pitää muutamia mittoja käydä mittailemassa lisää, ellei sitten satu löytymään pohjapiirrosta jonkun kiinteistövälittäjän sivuilta jonkun samanlaisen kämpän myynti-ilmoituksesta. Helpottaisihan se valmis pohja jonkun verran tuota piirtämistä.
En tähän tarkoitukseen, mutta latasin talon piirrustukset kaupungin rakennusvalvonnan sivulta muutamalla eurolla vuosi sitten kun muutettiin.
 
Liittynyt
12.01.2019
Viestejä
126
Tyhmä kysymys, mutta jos hommaan Hue-Bridgen, niin tarvitseeko minun hommata vielä erillinen zigbee tikku jolla ohjata ei Hue laitteita, vai pystyykö tuota Huen Bridgeä käyttää muillekkin Zigbee tuotteille?
Tietyt muun merkkiset Zigbee valot (esim Ikea Trådfri, Geldopto) ja etäohjattavat pistorasiat (esim Osram) pariutuvat hyvin Hue Bridgeen. Noilla nyt jotain perusautomaatiota varmasti rakentaa, mutta jos monipuolisempaa haluaa niin sitten pitää katsoa jotain muuta vaihtoehtoa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
635
Onpa olematonta tarjontaa "älyovikellojen" osalta. Kamerallinen sinänsä ei haittaisi, mutta se väkisin kuvaisi suoraan naapurin taloa kadun toisella puolella.
Harkinnut jotain DIY ratkaisua ESPHomen pohjalle. Puuhaa siinäkin riittäisi, kun pitäisi paristoilla saada toimimaan ja summeri kiinni suoraan espiin, joka soi silloinkin kun HomeAssistant on alhaalla.

Notifikaatio puhelimeen ovikellon painamisesta olisi tavoitteena.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Onpa olematonta tarjontaa "älyovikellojen" osalta. Kamerallinen sinänsä ei haittaisi, mutta se väkisin kuvaisi suoraan naapurin taloa kadun toisella puolella.
Harkinnut jotain DIY ratkaisua ESPHomen pohjalle. Puuhaa siinäkin riittäisi, kun pitäisi paristoilla saada toimimaan ja summeri kiinni suoraan espiin, joka soi silloinkin kun HomeAssistant on alhaalla.

Notifikaatio puhelimeen ovikellon painamisesta olisi tavoitteena.
Itsekin olen miettinyt ovikellon jotenkin saamista kotiautomaatioon mukaan. En haluaisi jo olemassaolevaa "perinteistä" kerrostalon ovessa olevaa ovikelloa poistaa tai hajottaa niin olen miettinyt saisiko tuosta jotenkin otettua tiedon automaatioon. Tietty jos laittaisi esimerkiksi mikrofonin kellon viereen ja kuuntelisi kun ovikello soi tai laittaisi jonkun tärinäsensorin siihen kellokupuun kiinni. Sitten siitä vaikkapa ESP32:lla wifiä pitkin tieto automaatiolle. Tuossa on vaan aika monta muuttujaa vielä matkalla, kuten väärien indikointien suodatus (naapurin ovikello, meteli rappukäytävässä, oven avautumisen/sulkeutumisen tärinä, ...). Jos olisi sähköllä toimiva ovikello niin sen napistahan tuon tiedon ottaminen olisi varsin simppeliä mutta kun en haluaisi tuota olemassaolevaa vaihtaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Eikö helpoin ole purkaa sieltä kellon päästä tieto ulos? Vaikka ihan kellon jännitettä lukee arduinolla? Tai sitten sinne napin päähän kytkentä arduinon IO:hon.
Ei nyt mitään mikrofonia kannata alkaa rakentelemaan. Koira/Muksu/Vaimo kun rääkäsee niin ovikello soi.

EDIT: Katos, jälimmäinen taisi olla mekaaninen ovikello. Siihenhän voisi toimia jokin hall anturi tms?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Eikö helpoin ole purkaa sieltä kellon päästä tieto ulos? Vaikka ihan kellon jännitettä lukee arduinolla? Tai sitten sinne napin päähän kytkentä arduinon IO:hon.
Ei nyt mitään mikrofonia kannata alkaa rakentelemaan. Koira/Muksu/Vaimo kun rääkäsee niin ovikello soi.

EDIT: Katos, jälimmäinen taisi olla mekaaninen ovikello. Siihenhän voisi toimia jokin hall anturi tms?
Juu, nimenomaan perinteinen mekaaninen ovikello. Sähköisen kanssa olisin jo napannutkin siitä napin ja itse ovikellon väliltä tiedon ulos. Ja kyllä tuota mikrofoniversiota on sen verran tullut mietittyä että joku aika kapea taajuuskaista vain tulkittaisiin ovikellon ääneksi, pelkästä äänenpaineesta tuo ei tulisi mitenkään toimimaan.

Pitääkin pistää tuo hall-anturi -idea hautumaan jos jotenkin saisi sinne väliin pujotettua jonkun anturin häiritsemättä itse ovikellon toimintaa. Tuo olisi itseasiassa melko toimintavarma, ei oikein mikään ulkopuolinen tekijä pääse vikaliipaisuja tekemään jos anturin saa hyvään paikkaan. Ja itseasiassa kun tuota pidemmälle ajattelee niin tuosta hall-anturin tiedosta ehkä saisi samalla heräteltuä mikrokontrollerin unesta ja jos vielä keksisi jonkun muun tavan siirtää tuo tieto kuin wifi niin saisi aika pienivirtaisen ja nopean. Wifi kun tuntuu vievän melkoisesti virtaa ja unesta herätetty ESP ainakin keräilee itseään pitkän aikaa ennenkuin wifi-yhteys on toimintakunnossa.

Ja itseasiassa miksei laittaisi suoraan hall-anturin perään vain jotain 433MHz lähetintä joka lähettää jonkun koodin, sellaisen vastaanotin olisikin jo noin 2m päässä ovikellosta valmiina. Tämähän rupesi tässä oikeastaan ratkeamaan liki itsestään, kunhan saa tuon anturipuolen ihmeteltyä kuntoon...

edit:
Ja mullahan on jo ovessa langaton magneettikytkin jossa on AUX-input kärkitietoa varten ja siinä on paristo, pariston ja yhteyden valvonta sun muut kaikki valmiina, ei tarvitse kuin tuo anturipuoli kehittää. Näin se ajatus lähtee laukkaamaan kun joku vähän potkaisee alulle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
48
Kuulostavat kieltämättä juuri siltä mitä on haussa, mutta kuulun myös tuohon porukkaan, joka välttelee verkkovirtaan tulevien laitteiden tilausta wisheistä ja alibaboista

Itse olen testaillut noita Aliexpressin töpseleitä montaa mallia ja tuo yllä oleva on rakenteeltaan tukevin ja Youtubesta löytyy myös video jossa joku sen purkaa ja katsoo, että on asiallinen sisältä. En tuohon kiuasta nyt tietenkään laittaisi, muttei pitäisi aiheuttaa tulipaloja peruskäytössä. 3-4 vuotta vanhinta jo ajettu eikä mitään ongelmia. Tuo sama konstruktio on tullut myös vastaan Euroopassa myytävissä töpseleissä, jollain muulla logolla.

Enkä siis itse ole sähkömies ja pelkään yhtälailla kiinalaista verkkovirtaelektroniikkaa, ja vaihdan mm. kaikki muuntajat kaikkeen jota Aliexpressistä tulee. Mutta tämä on sikäli poikkeus että tätä en pelkää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Juu, nimenomaan perinteinen mekaaninen ovikello. Sähköisen kanssa olisin jo napannutkin siitä napin ja itse ovikellon väliltä tiedon ulos. Ja kyllä tuota mikrofoniversiota on sen verran tullut mietittyä että joku aika kapea taajuuskaista vain tulkittaisiin ovikellon ääneksi, pelkästä äänenpaineesta tuo ei tulisi mitenkään toimimaan.

Pitääkin pistää tuo hall-anturi -idea hautumaan jos jotenkin saisi sinne väliin pujotettua jonkun anturin häiritsemättä itse ovikellon toimintaa. Tuo olisi itseasiassa melko toimintavarma, ei oikein mikään ulkopuolinen tekijä pääse vikaliipaisuja tekemään jos anturin saa hyvään paikkaan. Ja itseasiassa kun tuota pidemmälle ajattelee niin tuosta hall-anturin tiedosta ehkä saisi samalla heräteltuä mikrokontrollerin unesta ja jos vielä keksisi jonkun muun tavan siirtää tuo tieto kuin wifi niin saisi aika pienivirtaisen ja nopean. Wifi kun tuntuu vievän melkoisesti virtaa ja unesta herätetty ESP ainakin keräilee itseään pitkän aikaa ennenkuin wifi-yhteys on toimintakunnossa.

Ja itseasiassa miksei laittaisi suoraan hall-anturin perään vain jotain 433MHz lähetintä joka lähettää jonkun koodin, sellaisen vastaanotin olisikin jo noin 2m päässä ovikellosta valmiina. Tämähän rupesi tässä oikeastaan ratkeamaan liki itsestään, kunhan saa tuon anturipuolen ihmeteltyä kuntoon...

edit:
Ja mullahan on jo ovessa langaton magneettikytkin jossa on AUX-input kärkitietoa varten ja siinä on paristo, pariston ja yhteyden valvonta sun muut kaikki valmiina, ei tarvitse kuin tuo anturipuoli kehittää. Näin se ajatus lähtee laukkaamaan kun joku vähän potkaisee alulle.
Hehe, anteeksi! Mutta nyt on tekemisen meininkiä!
Jos ovi on puuta niin teoriassahan sinne kellokuvun alle voi jyrsiä/porata upotuksen että anturi mahtuu. Tulostaa sitten jonkun kivan kotelon viereen mihin itse kommunikointi ja patteri. Tällöin voisi laittaa jonkun perus ladattavan pariston sinne mikä kestää 10v jos esp on unessa suurimman osan ajasta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
999
ja vaihdan mm. kaikki muuntajat kaikkeen jota Aliexpressistä tulee.
Minkä merkkisiä olet vaihtanut tilalle? Voi mennä ojasta allikkoon jos jonkun halpahallin noname-muuntajan vaihtaa tilalle. Tosin yleensä ei, aika hurjia virityksiä on joissain Alin muuntajissa sisällä ollut enkä itsekään niihin yhtään luota.
 
Liittynyt
10.07.2021
Viestejä
113
Nyt olisi ensimmäisten älylaitteiden hankinta edessä ja muutama kysymys noussut esille. Jos voisitte tehdä kaiken alusta niin mitkä olisi teidän mielestä parhaat laitteet ko. tilanteisiin hinta/laatusuhteelta ja tulevaisuuden mahdollisuuksien mukaan.

Hubi
Ikea lamppu eteinen+ wc
Ikea liiketunnistin
Ikea Sähköverhot

Ensi syksynä/talvena varmaan tulee vielä eteen Shellyjen hankinta LVV yms. ohjaukseen , sekä älyllisiä ulkolamppuja ja ovisensoreita.

Täällä foorumilla on niin paljon tietoa, etten saanut kasattua vanhoista kommenteista selkeää kuvaa. Laitan lisää kysymyksiä, kun vaan pääsen vähän enemmän sisälle aiheeseen.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
48
Minkä merkkisiä olet vaihtanut tilalle? Voi mennä ojasta allikkoon jos jonkun halpahallin noname-muuntajan vaihtaa tilalle. Tosin yleensä ei, aika hurjia virityksiä on joissain Alin muuntajissa sisällä ollut enkä itsekään niihin yhtään luota.
En muista mitään spesifiä merkkiä, mutta olen nuo pyrkinyt kuitenkin hommaammaan jostain muualta kuin Tokmannin alelaareista jolloin luotettavuus lienee hiukan parempi. Olisi toki mukava, jos noita osaisi analysoida avaamalla, mutta tällä hetkellä ainut tapa on ostopaikan ja hinnan balanssia katsoa.
 
Liittynyt
23.03.2023
Viestejä
3
Noin vuosi sitten kirjoitin tässä kehittämästäni softasta mikä mahdollistaa Enervent ilmanvaihtokoneiden ohjaus yksinkertaisella HTTP API:lla. Aika kului ja vasta parisen viikkoa sitten kokeilin ESPHome ja sen "MQTT discovery" toiminallisuus millä laite itse voi luoda Home Assistantiin entitettejä ilman että käyttäjä joutuu konffaamaan mitään.

Nyt eda-modbus-bridge tukee "MQTT discovery" täydellisesti ja koko palikka on helpompi asentaa kun koskaan: GitHub - Jalle19/home-assistant-addon-repository: Home Assistant add-on repository for my own addons. Sieltä vaan painamaan tuota "Add repository" kuvaketta!
Moikka, mielenkiintoinen lisäosa HA:n, saa vanhaan IV-koneeseen uutta elämää :)
Tarkoitus ajaa HA: add-on asennuksella ja kaikki sujunut tähän asti mallikkaasti. Nyt homma pysähtyy MQTT:n time outtiin? Onko entuudestaan tuttu ilmiö @Jalle19 ?

[s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0.
[s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0.
[fix-attrs.d] applying ownership & permissions fixes...
[fix-attrs.d] done.
[cont-init.d] executing container initialization scripts...
[cont-init.d] done.
[services.d] starting services
[services.d] done.
[18:26:33] INFO: MQTT service found, using service config
Opening serial connection to /dev/ttyUSB0, slave ID 1
Connecting to MQTT broker at mqtt://core-mosquitto:1883
Using MQTT broker authentication
Failed to connect to MQTT broker: Timed out
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2022
Viestejä
47
Morjens,

HA:n vedenkulutuskysymys.

Minulla on käytössä tämä: Integrating your water usage

Mittarin lukema tulee HA:n käyttöön:

1680241862886.png


Energiasivulla käytetään lähteena template sensoria, joka on määritelty näin:

1680242124404.png


eli:
1680242052123.png


Tuo sensor.water_meter_total_m3 kyllä päivittyy ihan oikein, mutta tuo energiasivun vedenkulutus ei muutu miksikään, vaan näyttää nollaa.

Mikähän tässä on vialla?
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Nyt on mennyt päiviä, joten lienee jotain oikeasti pielessä.
Itsehän en tuosta juurikaan ymmärrä kun en automaatioita ole tuohon tyyliin tehnyt (vaan käytännössä kaiken Node-Redillä) mutta tuo float(0) epäilyttää, varsinkin kun vertaa siihen ylempään kuvaan jossa on float | round (3) koska näin tavalliselle harrastelijakoodarille tuo vaikuttaisi että jonkun arvoksi määriteltäisiin float-muotoinen arvo joka asetetaan nollaksi. Tietenkään en väitä tuon olevan tuossa vikana mutta jotenkin vaan osui silmiin.
 
Liittynyt
14.11.2022
Viestejä
48
Nyt on mennyt päiviä, joten lienee jotain oikeasti pielessä.
Jos tuo sinun "sensor.water_meter_total_m3" näyttää oikein luvun muualla HA:ssa niin kokeile vaihtaa "state_class: total". Minulla on noin ja sillä toimii. Muuten aika sama config. Tuohon energiasivun sensoreille on tiettyjä vaatimuksia ja jos ne ei täyty niin ei vissiin toimi. Muistaakseni kuitenkin sitten kun configit on oikein ja se toimii energiasivulle kelpaavalla tavalla niin näkyy aika heti, eikä siinä tarvinnut odottaa tunteja.
 
Liittynyt
01.01.2022
Viestejä
47
Itsehän en tuosta juurikaan ymmärrä kun en automaatioita ole tuohon tyyliin tehnyt (vaan käytännössä kaiken Node-Redillä) mutta tuo float(0) epäilyttää, varsinkin kun vertaa siihen ylempään kuvaan jossa on float | round (3) koska näin tavalliselle harrastelijakoodarille tuo vaikuttaisi että jonkun arvoksi määriteltäisiin float-muotoinen arvo joka asetetaan nollaksi. Tietenkään en väitä tuon olevan tuossa vikana mutta jotenkin vaan osui silmiin.
Manuaali sanoo tuosta float(0):sta näin:

  • float(default) filter will attempt to convert the input to a float. If that fails, returns the default value, or if omitted raises an error.

Manu täällä : Templating

Mutta turha tuo float(0) lienee, koska input on jo float tuon float | round(3) jäljiltä.
 
Liittynyt
01.01.2022
Viestejä
47
Jos tuo sinun "sensor.water_meter_total_m3" näyttää oikein luvun muualla HA:ssa niin kokeile vaihtaa "state_class: total". Minulla on noin ja sillä toimii. Muuten aika sama config. Tuohon energiasivun sensoreille on tiettyjä vaatimuksia ja jos ne ei täyty niin ei vissiin toimi. Muistaakseni kuitenkin sitten kun configit on oikein ja se toimii energiasivulle kelpaavalla tavalla niin näkyy aika heti, eikä siinä tarvinnut odottaa tunteja.
Kappas kehveliä. state_class:total muutoksella lähti toimimaan. Kiitos vinkistä.:thumbsup:
 
Liittynyt
14.11.2022
Viestejä
48
Kappas kehveliä. state_class:total muutoksella lähti toimimaan. Kiitos vinkistä.:thumbsup:
Hyvä kun lähti toimimaan. Sulla on tossa kanssa "float(0)" sehä tarkottaa, että jos float muutos ei onnistu niin sensorin arvoksi tulee 0. Kun käytät tota total muodossa energiasivulla niin voisi ehkä olla parempi laittaa "float(none)". Tällöin jos mittarin luvussa on ongelma tulee sensorin arvoksi none. En tiedä meneekö tuo energiasivun laskuri sekasin jos arvo välillä käy nollassa ja palaa sitten taas ylös. Historiankin kannalta varmaan parempi se none arvo jos joku häikkä. Voisi jo ehkä olla järkevä lisätä myös tuo float(none) myös tonne missä arvo luetaan kamerasta. Huomannut, että HA:n toimivuuden kannalta kannattaa yrittää hoitaa vikatilanteet myös hallitusti niin pysyy database siistinä eikä logit täyty virheistä.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 053
Moi.

Onko jollain noita owoneita käytössä?

Conbee tikku löytyy ja ei oikein uppoa ha:n.

Tuolleen näkyy mutta ei millään tavalla päivity. Kaikkia muita zigbee laitteita kyllä saa lisättyä.

1680371708437.png
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Moi.

Onko jollain noita owoneita käytössä?

Conbee tikku löytyy ja ei oikein uppoa ha:n.

Tuolleen näkyy mutta ei millään tavalla päivity. Kaikkia muita zigbee laitteita kyllä saa lisättyä.

Ehkä hölmö kysymys mutta onhan paristo kunnossa? Näyttäisi minun silmääni että vekotin on kyllä paritettu Conbee-tikkuun oikein ja on myös HA:ssä (koska muuten ei tuollaista näkymää näkyisi) mutta jos paristo on tyhjä (tai uusi laite josta ei ole sitä muoviläpyskää vedetty pariston kontaktien välistä pois) niin noin voisi näkyä.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 053
Ehkä hölmö kysymys mutta onhan paristo kunnossa? Näyttäisi minun silmääni että vekotin on kyllä paritettu Conbee-tikkuun oikein ja on myös HA:ssä (koska muuten ei tuollaista näkymää näkyisi) mutta jos paristo on tyhjä (tai uusi laite josta ei ole sitä muoviläpyskää vedetty pariston kontaktien välistä pois) niin noin voisi näkyä.
Kyllä se samalla tavalla tekee toisilla uusilla erimerkkisilläkin pattereilla. Täytyy varmaan olla myyjään yhteydessä asiasta.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 053
Mikäs tuossa koodissa menee pieleen kun käynnistyy koko ajan 5 välein eikä yöllä?

YAML:
alias: LVV lämmitys 0:30-3:00
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /5
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: time
            after: "12:30:00"
            before: "03:00:00"
        sequence:
          - type: turn_on
            device_id: 7f593536ee618e5c3b33f432610e9976
            entity_id: switch.lvv
            domain: switch
      - conditions:
          - condition: time
            after: "03:01:00"
            before: "12:29:00"
        sequence:
          - type: turn_off
            device_id: 7f593536ee618e5c3b33f432610e9976
            entity_id: switch.lvv
            domain: switch
mode: single
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
54
Mikäs tuossa koodissa menee pieleen kun käynnistyy koko ajan 5 välein eikä yöllä?

YAML:
alias: LVV lämmitys 0:30-3:00
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /5
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: time
            after: "12:30:00"
            before: "03:00:00"
        sequence:
          - type: turn_on
            device_id: 7f593536ee618e5c3b33f432610e9976
            entity_id: switch.lvv
            domain: switch
      - conditions:
          - condition: time
            after: "03:01:00"
            before: "12:29:00"
        sequence:
          - type: turn_off
            device_id: 7f593536ee618e5c3b33f432610e9976
            entity_id: switch.lvv
            domain: switch
mode: single
Voisiko olla niin simppeli että ajat pitäisi olla 24h-muodossa? Eli after 00:30:00, before 03:00:00 ja after 03:01:00, before 00:29:00?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
54
Eikös tuo "minutes: /5" tarkoita joka viides minuutti?
Kyllä. Itse ymmäsin kysymyksen niin että ongelma on viiden minuutin välein käynnistyvä LVV kellonajasta riippumatta, tarkoitus saada varaaja päälle 00:30-03:00.

Itse laittaisin vain päälle klo 00:30 ja pois klo 03 ilman mitään time patternia, mutta sen käytölle on varmaan jokin syy.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 053
Joo tarkennetaan. Tuo /5 vain sen takia että tarkistaa tilanteen jos jostain syystä oisin jäänyt lvv päälle niin pistää sen tilan kellonajan mukaiseen toimintaa. Kokeilen tuota 24h formaattia.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 053
Voisiko olla niin simppeli että ajat pitäisi olla 24h-muodossa? Eli after 00:30:00, before 03:00:00 ja after 03:01:00, before 00:29:00?
Kiitos joo tuo 24 formaatti ratkaisi. Aika outo vaikka gui:lla tuon tein niin silti se ei osannut oikein sitä tehdä..
 
Liittynyt
14.10.2020
Viestejä
38
Moikka, mielenkiintoinen lisäosa HA:n, saa vanhaan IV-koneeseen uutta elämää :)
Tarkoitus ajaa HA: add-on asennuksella ja kaikki sujunut tähän asti mallikkaasti. Nyt homma pysähtyy MQTT:n time outtiin? Onko entuudestaan tuttu ilmiö @Jalle19 ?

[s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0.
[s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0.
[fix-attrs.d] applying ownership & permissions fixes...
[fix-attrs.d] done.
[cont-init.d] executing container initialization scripts...
[cont-init.d] done.
[services.d] starting services
[services.d] done.
[18:26:33] INFO: MQTT service found, using service config
Opening serial connection to /dev/ttyUSB0, slave ID 1
Connecting to MQTT broker at mqtt://core-mosquitto:1883
Using MQTT broker authentication
Failed to connect to MQTT broker: Timed out
Moi! En ole ainakaan itse törmännyt tähän ongelmaan. Oletko varma että Mosquitto addon on käynnistetty? Tässä on tosiaan toinen käyttäjä jolla on sama ongelma: Failed to connect to MQTT broker · Issue #17 · Jalle19/home-assistant-addon-repository, voisimme jatkaa keskustelun siellä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 824
Oletko avannu portin 1883 palomuurista siinä laitteessa jossa mosquitto pyörii?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 646
Viestejä
4 197 266
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom