Pieni projektikuvaus HA-käyttöliittymän päivityksestä. Aiemmin olen tainnut tähän ketjuun avatakin enemmän itse automaatioista ja tämän käyttöliittymän edellistä versiota joka pyöri tabletilla reilun vuoden päivät.
Tabletista rupesi loppumaan puhti kun alkoi lisäämään riittävästi tavaraa näytölle, joten täytyi alkaa miettimään korvaavaa ratkaisua. Tabletti ei enää tullut kyseeseen, koska halusin myös isomman näytön. Ensin meinasin RPi + joku isompi kosketusnäyttö yhdistelmää, mutta ei toiminut testattaessa kovin jouhevasti sekään.
Ostin sitten kokeeksi kosketusnäytöllisen Intel-prossullisen 14" (olis voinu olla kyllä isompikin) Chromebookin, joka taittuu kokonaan ympäri ja tämä toimikin testien perusteella hyvin.
Tabletilla oli asennettuna Fully Kiosk browser, jolla pystyi hoitamaan näytön herätyksen kameran havaitseman liikkeen perusteella, mutta muutoin sekään ei toiminut kovinkaan nopeasti verrattuna vaikka Chromeen tai Firefoxiin.
Tähän päätin kirjoittaa itse Pythonilla ohjelman, joka etsii liikettä webbikameran livekuvasta. Ongelmaksi tuli kuitenkin ChromeOS, jonka päällä voi ajaa Pythonia vain virtuaalisessa Linux-ympäristössä, jolloin kameraan ei päässyt koodin kautta kiinni. Päädyin tästä johtuen heivaamaan ChromeOS:n mäkeen ja asentamaan Ubuntun tilalle. Tämä vaati tosin koneen avaamisen, jotta pääsi akun johtoon käsiksi ja tällä sai kikkailtua kirjoitussuojat pois, siinä paloi tietty koneen takuu, mutta mitäs näistä.
Kameraskriptin sain tehtyä melko nopeasti ja se toimiikin todella hyvin.
Seuraavaksi tein männystä kehykset läppärille ja 3D-tulostin takapuolelle sovitteet ja pikakiinnikeet, joilla istuu oikeassa kohdassa.
Itse käyttöliittymään tuli muutoksia sen verran, että talon pohjakuvan päivitin tarkemmaksi ja yksityiskohtaisemmaksi. Lisäksi valojen kirkkaus ja väri/värilämpötila näkyy myös käyttöliittymässä todellisen tilanteen mukaan, aiemmin oli vain päällä/pois.
Poistin myös HA:n omat sivu- ja yläpalkit ja tein itse tuon sidebarin, jotta saan paremmin määriteltyä mitä siellä on ja minne sivuille sieltä pääsee. Ulkonäköäkin pystyy nyt muokkaamaan täysin oman mielen mukaan.
Pyöritän tätä nyt Chromella, joka kioskimoodissa ja hiiren oikean napin simulointi kosketuksella disabloituna. Käytännössä tuo pysyy tuossa niin kauan, että koneen ottaa pois kehyksistä ja sulkee selaimen näppäimistöä käyttämällä.
Uskoisin että tuo täyttää nyt tarpeet pidemmäksi aikaa ja tuohon voi jatkossa lisäillä vapaammin haluamiaan asioita.
Sinällään ton hyödyt todellisuudessa ei oo mitkään järin suuret, koska automaatio itsessään hoitaa kaikkea sen verran hyvin, ettei tuon käytölle ole varsinaista tarvetta. Harrastaminen on kuitenkin tässä ehkä se pääpointti